Nieuws van politieke partijen in Den Helder over VVD inzichtelijk

6 documenten

#DenHelder ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Den Helder 09-07-2019 12:48

#DenHelder #kadernota Raadsmeerderheid: Behoorlijk Bestuur en PVV willen lyceum Den Helder ’de das omdoen’ Delano Weltevreden DEN HELDER Willen PVV en Behoorlijk Bestuur Lyceum aan Zee ’de das omdoen’ of hebben zij het beste voor met leerlingen van wie de ouders minder draagkrachtig zijn? Volgens CDA en GroenLinks het eerste, maar volgens PVV en BB natuurlijk het laatste. De laatste twee fracties pleiten voor financiele steun voor minima die hun kinderen in Schagen of op Texel naar het voortgezet onderwijs willen sturen. PVV en BB wijzen er op dat de onderwijsinspectie Lyceum aan Zee als zeer zwak heeft gekwalificeerd. Ouders die het kunnen betalen, kunnen hun kinderen naar Schagen of Texel sturen. Minder draagkrachtige ouders kunnen de vervoerskosten niet betalen en goed onderwijs is daardoor voorbehouden aan de gegoede inwoners. De rest is volgens PVV en BB ’gegijzeld’ ’vanwege de monopoliepositie van Scholen aan Zee’. GroenLinks neemt daar aanstoot aan. Fractievoorzitter Marije Boessenkool, zelf werkzaam op LAZ, vraagt zich af of de twee fracties iets hebben tegen Lyceum aan Zee. Want toen Beroepsonderwijs aan Zee negatief beoordeeld was door de inspectie, heeft zij PVV en BB niet gehoord. Volgens Sacha Houtveen (CDA) is het een ronduit slecht voorstel dat, als het wordt aangenomen, ertoe zal leiden dat Den Helder straks minder leerlingen en minder onderwijsvoorzieningen heeft. De suggestie dat haar fractie ’iets’ heeft tegen Lyceum aan Zee werpt Hamerslag ver van zich: ,,Waar het ons om gaat is dat iedereen gelijke kansen moet hebben op goed onderwijs.’’ De motie van PVV en BB haalde het maandagavond niet. Een motie van wantrouwen van PVV tegen wethouder Kees Visser (financiën) werd ook verworpen door een raadsmeerderheid. CDA, VVD, Pvd en Stadspartij vonden de motie een schande. Leo van Esdonk van PVV zegt dat hij slechts feiten heeft benoemd. Zo zijn de risico’s in de kadernota onvoldoende in beeld gebracht en is voor de gemeenteraad niet duidelijk welke gevolgen de voorgenomen vestiging van het stadhuis op Willemsoord heeft voor de gemeentelijke schatkist.

#DenHelder #uitslag #verkiezingen ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Den Helder 29-05-2019 06:20

#DenHelder #uitslag #verkiezingen #eu FvD met maar 68 stemmen minder dan PvdA bijna grootste in Den Helder; PVV krijgt flinke draai om de oren Richard Zut DEN HELDER De resultaten van de Europese Verkiezingen in de Noordkop wijken weinig tot niets af van het landelijke beeld zoals dat zondagavond en gisteren definitief vorm kreeg. Dat wil zeggen dat de Partij van de Arbeid (PvdA) ook in de gemeenten Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon verreweg de meeste stemmen wist te behalen. Ook houdt het in dat de belangstelling voor deze vijf jaar geleden nog massaal genegeerde verkiezing nu ook in de Noordkop meer mensen naar de stemlokalen lokte, zei het met slechts drie tot vier procent. Uitzondering was het opkomstpercentage van 57% van de gemeente Texel waar dat in 2014 nog 48% bedroeg. Het laagst (33%) was de opkomst in Den Helder, maar ook dat was zo’n vier procent meer dan de vorige keer dat voor het Europees Parlement kon worden gestemd. Opvallend feit hier was dat van de stemgerechtigden bij Dorpshuis Huisduinen maar liefst 60% daar ook daadwerkelijk gebruik van maakte. Ter vergelijking: Schagen kende een opkomstpercentage van 41,6% en Hollands Kroon 37,6%. Overal in de Noordkop kwam de PvdA met stemmentrekker Frans Timmermans als absolute winnaar uit de bus. Met Schagen (3528 stemmen, een winst van 12,5%) als koploper, waar Marjan Leijen de spinnend tevreden fractievoorzitter is. Hier blijft de VVD (2897) nog enigszins in het spoor van de sociaaldemocraten en verliest het CDA als grootste plaatselijke partij met 1978 stemmen ruim (was 2238). De PvdA klom op Texel van 535 stemmen in 2014 naar 1390 nu ( een plus van 11,6%), en verraste vriend en vijand in Den Helder met een winst van bijna 1825 stemmen (ook 11,6%). En net als elders in het land was er ook in Schagen een ruime winst voor Forum voor Democratie (FvD, van nul naar 1823 stemmen), en ook Groenlinks (van 732 naar 1270). Op Texel reikte FvD met 870 tot 13,8% van de stemmen. Onderuit Verhaal apart is de diepe val van de PVV ten opzichte van de Europese verkiezingen van vijf jaar geleden, toen de partij van Geert Wilders met bijna 3000 stemmen (22,1%) nog de macht greep in Den Helder en ook nog 10,6% op Texel (nu nog maar 2,8%) wist te behalen. Dat de PVV in de marinestad en in de andere drie Noordkop-gemeenten zo zwaar verloor heeft het - naar de cijfers hier gemeten - vooral ook te danken aan de opkomst van de FvD van Thierry Baudet. Die werd met 19,4% (2841 stemmen) immers nu bijna de grootste partij in Den Helder. Slechts de PvdA deed het daar met 2909 stemmen (19,8%) net iets beter; VVD werd derde (13,6%). En dan waren er ook enkele jonge partijen en nieuwkomers die meededen aan deze verkiezingen. Die kregen, getuige de resultaten op de kiesbureaus in de vier gemeenten geen poot aan de grond: in totaal 45 mensen brachten een stem uit op Denk, en Volt kreeg er 765.

#DenHelder #burgemeester ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD D66 PvdA Den Helder 09-05-2019 07:18

#DenHelder #burgemeester #sollicitatie #Groningen Delano Weltevreden DEN HELDER Verlaat burgemeester Koen Schuiling Den Helder voor dezelfde functie in de stad Groningen? Zijn naam zingt rond, meldt het Dagblad van het Noorden. Groningen zoekt naar een opvolger van Peter den Oudsten. Dertien personen hebben te kennen gegeven dat zij de volgende burgermoeder of -vader van Groningen willen worden, vijf vrouwen en acht mannen. Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) en D66’er Alexander Pechtold, tot vorig jaar partijleider van D66 zouden ook interesse hebben. Schuiling (VVD) kent Groningen. Als fractievoorzitter heeft hij in 1998 een sleutelrol gespeeld in de val van PvdA-burgemeester Hans Ouwerkerk. Die had tijdens de Oosterparkrellen volgens de VVD te veel steken laten vallen in de handhaving van de openbare orde. In 2010 werd Schuiling burgemeester van Den Helder. Hij zit in zijn tweede ambtstermijn. Beter voor Den Helder, de grootste fractie in de gemeenteraad, heeft in het verleden actief gezaagd aan de poten van de burgemeestersstoel. Fractievoorzitter Carlo Assorgia wil nu niet zeggen of hij blij zal zijn als Schuiling naar Groningen vertrekt: ,,We hebben een goede werkrelatie.’’ Schuiling heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te reageren.

#DenHelder ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD ChristenUnie CDA Den Helder 16-04-2019 12:38

#DenHelder #visserij ANP STRAATSBURG Het totaalverbod per 1 juli 2021 op de pulsvisserij is definitief. Een ultieme poging van Nederlandse parlementariërs om een Europees verbod op het vissen met stroomstootjes voor de Nederlandse pulsvissers tegen te houden is in het Europees Parlement gestrand. Het parlement stemde met 571 voor, 60 tegen en 20 onthoudingen voor een groot pakket maatregelen in de visserij waarvan het pulsverbod onderdeel is. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) probeerde in samenwerking met Annie Schreijer-Pierik (CDA) en Jan Huitema (VVD) in een laatste reddingspoging het parlement te laten instemmen met een voorstel om het vissen met stroomstootjes volledig vrij te geven in de EU. Daar ging het parlement echter niet in mee. Volgens Van Dalen wordt door het besluit ,,de nek omgedraaid van deze gezinnen’’, waarbij hij, gekleed in Urker visserstenue, in het parlement een foto omhoog hield van een Urker vissersfamilie. Schreijer-Pierik zei dat het ,,een gitzwarte dag in de geschiedenis van de EU-besluitvorming'’ is. Ongeveer tachtig Nederlandse kotters hebben nu een ontheffing om te vissen met een sleepnet (de pulskor) dat de zeebodem niet omwoelt. Naar verwachting mogen hooguit vijftien Nederlandse vissers nog tot het definitieve verbod medio 2021 blijven werken met de pulstechniek, maar zijn anderen al deze zomer hun vergunningen kwijt. ,,Als straks de pulskor-techniek verdwijnt, moeten vissers weer zware kabels over de zeebodem slepen om de platvis van de bodem te krijgen. Dat beschadigt de zeebodem, kost véél meer brandstof en dus véél meer CO2-uitstoot”, benadrukt Schreijer-Pierik. Het verbod op pulsvissen is een ,,enorme klap" voor Nederlandse vissers. Dat stelt branchevereniging voor kottervissers Visned in een reactie op de bevestiging van het Europese Parlement van het reeds aangekondigde verbod. Volgens de Nederlandse vissers, die bovengemiddeld zwaar ingezet hebben op pulsvissen, is de beslissing genomen op foutieve gronden. Zo zou pulsvissen wetenschappelijk bewezen beter zijn voor de natuur en de visserijondernemer. Het Europese Parlement ging daar niet in mee. Visned wijst erop dat niet alleen de vissers investeringen in de techniek van enkele tonnen zien verdwijnen. ,,Het is een sectorbreed probleem. De faciliteiten aan wal worden gedragen door een relatief kleine groep ondernemers. Het verbod op pulsvisserij doet de waarde van bedrijven verdampen", zo staat in een verklaring.

Omdat een coalitieakkoord altijd wel ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Den Helder 28-06-2018 21:27

Omdat een coalitieakkoord altijd wel vragen op roept zal ik een paar onderwerpen toelichten. Dit akkoord biedt zeker niet alles wat we zouden wensen. Het is wel een goed startpunt om de komende 4 jaar een stabiel bestuur te ontwikkelen want bestuurlijke vernieuwing is niet iets dat direct klaar is.Het moet zich gaande weg ontwikkelen. Daarvoor zijn een aantal handvatten afgesproken, die hieronder staan. 1. Bestuurlijke vernieuwing De inwoners van Den Helder verdienen een stabiel college dat oplossingen aandraagt voor de uitdagingen waar de gemeente voor staat. Ze verdienen een raad die met respect voor elkaars mening en vanuit haar rol voorstellen beoordeelt en tot keuzes komt. En ze verdienen een ambtelijke organisatie die loyaal en ondersteunend is en uitvoeringsorganisaties en verbonden partijen die werken aan het belang van Den Helder. Met deze intentie hebben zeven partijen - Beter voor Den Helder, CDA, VVD, Seniorenpartij, Stadspartij, Christen Unie en PvdA dit Helders Akkoord gesloten. Zij realiseren zich dat zijzelf daarbij het goede voorbeeld moeten geven en dat de politiek daar de afgelopen jaren niet altijd in is geslaagd. Dit Helders Akkoord is wat ons betreft geen eindpunt, maar een start voor een nieuwe cultuur en betere omgangsvormen en voor meer transparantie. Graag willen wij dit voorzien van concrete instrumenten, waarmee wij bestuurlijke vernieuwing niet alleen als een goed voornemen uitspreken, maar ook vertalen in concrete acties. Dat raakt alle geledingen waarin en waarmee we werken. Een greep van deze instrumenten hebben we gerangschikt per geleding. Wij nodigen als coalitiepartijen de andere partijen in de raad ook actief uit om samen met ons het gesprek over bestuurlijke vernieuwing aan te gaan en ook verdere verbeteringsvoorstellen aan te brengen. 1.1 Het college Het college van Den Helder bestaat, naast de burgemeester, uit zeven partijen, zeven personen, in totaal 5,7 fte. In de bijlage treft u de portefeuilleverdeling aan. Wij willen hiermee een breed draagvlak creëren, waarbij ruimte bestaat om het soms ook niet met elkaar eens te zijn. Geen gesloten front, maar een open dialoog met respect voor elkaars mening. Bestuurlijke vernieuwing raakt de houding en handelen van iedere wethouder en komt tot uitdrukking in alle inhoudelijke portefeuilles. Daarnaast heeft één van de wethouders dit thema specifiek als aandachtspunt. In dit coalitieakkoord wordt een aantal heldere besluiten genomen, maar het is een akkoord op hoofdlijnen, zodat voldoende ruimte blijft om met elkaar de verdere uitwerking en invulling ter hand te nemen. Alle voorstellen van het college aan de raad worden voorzien van een paragraaf waarin wordt aangegeven wat dit voorstel bijdraagt aan de bestuurlijke vernieuwing. De functie van de raadsinformatiebrief wordt herijkt. Voorheen werd hierin nog wel eens impliciete besluitvorming gerealiseerd. Als het college iets wil besluiten, wordt dit expliciet aangegeven, met voldoende ruimte voor de raad om haar zienswijze te geven. Het college werkt actief aan teambuilding. De burgemeester heeft een belangrijke rol als verbinder boven de partijen en voor de inwoners van Den Helder en als ambassadeur van de gemeente. Hij vervult deze functie met verve en met respect. Naast zijn wettelijke taken heeft hij geen overige inhoudelijke portefeuilles. 1.2 De gemeenteraad De zeven partijen die dit Helders Akkoord hebben gesloten, nodigen de andere partijen uit met elkaar de bestuurlijke vernieuwing verder vorm te geven. Daarom is ook al tijdens de formatiebespreking 5 contact geweest met de partijen die geen deel uitmaken van deze coalitie. Natuurlijk moeten verschillen van mening kunnen blijven bestaan, maar wij willen uit een cultuur van coalitie versus oppositie, van wij tegenover zij. De concrete maatregelen die wij hierboven hebben beschreven dragen hier ook actief aan bij. In de raad stellen we een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing in, die actief toeziet op de vraag of de goede intenties ook daadwerkelijk worden waargemaakt en die ook met verbetervoorstellen kan komen. Wij stellen voor om een lid van één van de partijen die geen deel uitmaakt van dit coalitieakkoord, of een onafhankelijke persoon van buiten, te benoemen als voorzitter van deze werkgroep. We willen kijken naar de inrichting van de raadsvergadering, waarbij we bijvoorbeeld een beter onderscheid kunnen maken tussen informatie, opiniering en besluitvorming. Ook met de voltallige raad bouwen we momenten in om met elkaar te spreken over de rol van de raad en de taak en rolopvatting van een raadslid. We gaan kritisch kijken naar het functioneren van commissies en van de positie van commissieleden. Alles moet gericht zijn op de vraag, waar we met elkaar nog beter kunnen werken voor de belangen van de inwoners van Den Helder. 1.3 De ambtelijke organisatie Den Helder beschikt over een loyaal, deskundig en professioneel ambtelijk apparaat. Te vaak is in het verleden gewezen naar `de ambtenaren`, als een college als geheel of een individuele wethouder de zaken niet op orde had. Aan de andere kant moeten onze medewerkers ook wennen aan de open dialoog die we in de gemeente voorstaan. Er mag geen sprake zijn van een angstcultuur of van een afrekencultuur. Er moet sprake zijn van een veilige werkomgeving. Het college wil met de leiding van de ambtelijke organisatie en met de Ondernemingsraad dit onderwerp bespreekbaar maken. Respect, zorgvuldigheid en professionaliteit zijn hierbij de kernwaarden. 1.4 De verbonden partijen De gemeente Den Helder beschikt over enkele strategische (uitvoerings-)organisaties, die op verschillende manieren op afstand van de gemeente staan, de zogenaamde verbonden partijen. Iedere organisatie staat op zichzelf en voor iedere organisatie zijn de vraagstukken van verschillende aard, maar wij stellen in algemene zin vast dat deze organisaties te veel zijn weggedreven van de gemeente. Daar is de gemeente zelf mede debet aan, maar dat ligt ook aan deze organisaties. Daardoor ontbreekt het aan transparantie en kalft ook het draagvlak af voor het in principe goede werk dat zij doen. Hier moet verandering in komen. Dat begint bij een beter gestructureerde, tijdige en meer open communicatie, waarbij “aan de voorkant” de voorliggende strategische keuzes worden besproken en we niet “aan de achterkant” met tegenvallers worden geconfronteerd die te laat worden gedeeld, waardoor we met de rug tegen de muur staan. De zeven collegepartijen willen ook meer fundamenteel naar de positie van de verbonden partijen kijken. Ze zijn niet uit op het terugdraaien van de verzelfstandiging of het (weer) onderbrengen van de uitvoering in de ambtelijke organisatie. Daarvoor ontbreekt het aan kennis en daarnaast moet de uitvoering niet steeds in politiek vaarwater terecht komen. De rol en taakopvatting van de aandeelhouder, de toezichthouder en de gemeente als opdrachtgever lopen nu te vaak door elkaar heen of zijn onduidelijk. Het nieuwe college wil deze aspecten van ‘good governance’ scherp tegen het licht houden. Daarnaast stellen wij vast dat er sprake is van een grote versnippering en soms zelfs tegengestelde belangen. In overleg met de verbonden partijen willen wij kijken naar een bundeling en clustering. Juist met een brede coalitie kan er ontspanning binnen het lokale bestuur optreden. Niemand heeft een sleutelrol en de meerderheid is zo groot dat er ook gemakkelijk eens verschillend gestemd kan worden. Als we deze manier van samenwerken gedurende 4 jaar kunnen oefenen dan heb ik er vertrouwen in dat de Helderse politiek een betere naam krijgt. We hebben duidelijke afspraken over de verbonden partijen, zeker ook de haven. De opgelopen tekorten komen (indirect) op het bordje van de gemeente omdat we de enige aandeelhouder zijn. We zijn er van overtuigd dat er een besef bij de verbonden partijen moet optreden dat de gemeente niet de pinautomaat voor de organisaties is. Deze afspraken bieden hiervoor mogelijkheden.

Dinsdagavond 20 maart is er in het ...

Helder Onafhankelijk! Helder Onafhankelijk! VVD Den Helder 21-03-2018 08:57

Dinsdagavond 20 maart is er in het gemeentehuis een informatieavond geweest over de verplaatsing van Coffeeshop Aktama naar de Zuidstraat. Na een promotieverhaal van Burgemeester Koen Schuiling (VVD), mochten de bewoners uit de Visbuurt Pillo vragen stellen. Op politieke wijze wist de burgemeester iets te zeggen zonder antwoord te geven. Helder Onafhankelijk! heeft aan Burgemeester Koen Schuiling gevraagd of hij vanwege de verkiezingen nog niet bekend wilde maken dat de vergunning voor Aktama wordt verleend. Zijn antwoord was vaag en dubbelzinnig. De gemeenteraad van Den Helder heeft unaniem besloten, dat de vergunningsverlening van de coffeeshop naar de Zuidstraat door de nieuwe gemeenteraad moet worden behandeld. Als Burgemeester direct na de verkiezingen alsnog de vergunning afgeeft voor de verhuizing van Aktama naar de Zuidstraat. En dit doet zonder de (nieuwe) gemeenteraad van Den Helder in dit besluit te betrekken. Dan zal Helder Onafhankelijk! op dit punt een Motie van Wantrouwen indienen tegen de verantwoordelijke portefeuillehouder, Burgemeester Koen Schuiling (VVD). Minachting van de gemeenteraad en de burger zal niet worden getolereerd tijdens de raadsperiode 2018-2022. Stem Lokaal - Stem Helder Onafhankelijk! Frank Does (nr 6) is onze vertegenwoordiger uit de Visbuurt/Pillo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.