Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

5 documenten

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een ...

VVD VVD Edam-Volendam 03-05-2019 16:05

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een schone zaak? Allerlei zaken kwamen deze week weer langs. Zaken die al lang lopen. Misschien is dat wel de rode draad. ‘Geduld’ is daarom mijn thema van de week. Is dat een goede zaak? Of zouden dingen veel sneller moeten? Maar eerst wat voorbeelden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden. Enige relativering is trouwens wel op z’n plaats. Wie in de bouwvak met ruim 30 graden naar het strand gaat, weet ook dat er een file staat. In die zin is het een illusie te denken dat alle overlast op piekmomenten voorkomen kan worden. Ik ben de afgelopen week echt tientallen keren wezen kijken, op allerlei tijdstippen. Maar geen enkele keer heb ik gevaarlijke situaties gezien. Wel drukte en vertraging. Daar moet de 3e ontsluitingsweg uitkomst bieden. Ook een traject dat een aanslag op mijn geduld is. Maar er zijn ontwikkelingen, dus daar kom ik binnenkort op terug. En dan de markt. De markt gaat komende zaterdag weer terug naar het Europaplein. In eerste instantie in de oude opstelling. De fontein kan dan niet aan en ruimte voor terrassen is er niet op zaterdag. Dat is wel wenselijk, maar het heeft gevolgen voor laden/lossen op de dijk op zaterdag. En omdat dit niet zomaar doorgevoerd kan worden, is meer tijd nodig. De inzet is dat eind 2019 de opstelling van de markt kan worden veranderd, zodat ook op zaterdag ruimte ontstaat voor eventuele terrassen en de fontein. En met de plaatsing van bomen op hetzelfde moment, is het Europaplein dan echt af. Het doet me daarom goed te horen dat er al ondernemers zijn die serieuze interesse hebben in het exploiteren van een terras op het Europaplein. Een ander langlopend traject betreft de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer. Het traject dat over een paar jaar leidt tot nieuw busvervoer, is al een tijdlang in voorbereiding. Deze week hebben we onze wensen en eisen aangegeven. Heel kort samengevat, hebben we onder meer aandacht gevraagd voor betrouwbaarheid, frequentie en comfort, ook bij elektrische bussen. En ook de verdeling tussen Amsterdam Noord en CS als eindstation moet blijven. Daarnaast is de buurtbus erg belangrijk, zeker voor de kleinere kernen. Geduld is een schone zaak, zegt het spreekwoord. Maar het is niet altijd eenvoudig om het op te brengen. Ik herken dat als geen ander. Ik wil resultaten zien, liever gisteren dan vandaag. Maar procedures zijn er ook niet voor niets. Bureaucratie vervult een hele belangrijke functie. De gemeente zou onbestuurbaar worden, als het roer te snel om zou kunnen gaan, als elke nieuwe wethouder een totaal ander beleid zou kunnen voeren, als zaken niet zorgvuldig zouden worden voorbereid en afgestemd en als de waan van de dag belangrijker zou worden dan langetermijndenken. Besturen is vooruitzien. En dat kost tijd. Soms meer dan me lief is, maar des te zoeter de resultaten uiteindelijk smaken. Wim Runderkamp Wethouder

Weth. Wim Runderkamp: Impuls voor ...

VVD VVD Edam-Volendam 21-03-2019 20:03

Weth. Wim Runderkamp: Impuls voor wegen en bruggen! Wat speelde er deze week? Sommige grote en sommige minder grote, maar leuke dingen. De verkiezingen voor Provinciale Staten, maar ook de Bomenplantdag en NL Doet op de Botterwerf. De enquete voor het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland vanaf 2022 en ook de miljoeneninvesteringen in het onderhoud van wegen en bruggen. De Bomenplantdag is altijd leuk. En ook deze keer werden we niet teleurgesteld. We kregen hulp van een hoop enthousiaste leerlingen uit groep 6 van de Petrusschool. De eerste 19 van 100 nieuwe bloesembomen werden geplant in de Broeckgouw, langs de Amsteldiep. Dat wordt straks in het voorjaar echt prachtig langs het fietspad! En dan de enquete naar het toekomstige openbaar vervoer. Willen we meer bussen of is het genoeg? Willen we minder haltes en kortere reistijd? Of andersom? Willen we gelijk alleen maar elektrische bussen of is duurzaamheid minder belangrijk? U kunt uw mening nu geven! via: https://wijnemenjemee.nl/ov2022/ Want de resultaten van deze enquete zijn input voor de eisen en keuzes die de Vervoerregio gaan maken bij de nieuwe ‘concessieverlening’. Dat wil zeggen, bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland, zoals dat vanaf 2022 gaat rijden. Dus als u wel eens met de bus reist, grijp deze kans dan en geef uw mening! Hoe belangrijk en leuk ook, het belangrijkste thema deze week is wat mij betreft toch de inzet van de gemeenteraad om miljoenen te investeren in wegen en bruggen. Gebleken is dat er de afgelopen jaren te weinig onderhoud is gepleegd. Momenteel zijn we hard bezig aan een inhaalslag en dat is op diverse plekken merkbaar (en helaas ook met de daarmee gepaard gaan de overlast). Maar er is veel meer nodig om de wegen, bruggen en havens op niveau te krijgen én te houden. De gemeenteraad heeft vaak aangegeven hoe belangrijk ze dit vindt. En dat bleek ook wel. De raad gaat akkoord met een eenmalige impuls van bijna 7 miljoen euro en daar bovenop een bedrag dat oploopt tot 2 miljoen euro per jaar. Een forse opgave, om achterstallig onderhoud weg te werken en te voorkomen. En de inlossing van een belangrijke belofte van veel politieke partijen. In de praktijk gaan we dit steeds meer wijkgericht aanpakken, zoals afgelopen jaar het geval was in de Blokgouw rondom de Boeijer en in Edam rondom de P.Pietersstraat. Wim Runderkamp Wethouder

DURF: Motie nachtelijk vervoer in ...

DURF DURF D66 VVD Katwijk 09-11-2018 16:00

DURF: Motie nachtelijk vervoer in Teylingen aangenomen! In Teylingen is gisteravond een motie aangenomen die het college oproept om binnen Holland Rijnland het gesprek aan te gaan over de mogelijkheid voor een nachtelijk vervoersnet. Wij willen D66 en de VVD Teylingen van harte feliciteren met dat resultaat en het kan worden gezien als een voorbeeld voor de regio. DURF pleit al geruime tijd om te kiezen voor een nachtbus vanuit Leiden die door de regio rijdt. Dit heeft niet enkel voordelen voor jonge mensen die bijvoorbeeld in de regio zijn gaan stappen, maar biedt bovenal voordelen voor mensen die late diensten hebben. Ook zorgen we er daarmee voor dat ons OV-netwerk aansluiting vindt op die van Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Als je in Den Haag, Leiden of Amsterdam later naar de bioscoop gaat of wat gaat eten moet je al gauw opletten of je niet in knel komt met de tijd dat de laatste bus vertrekt. In een tijd dat we OV-gebruik juist willen stimuleren lijkt ons dat geen goede zaak. De komende tijd wordt er werk gemaakt van de nieuwe OV-visie en de nieuwe aanbesteding voor het OV. Als we ervoor willen zorgen dat er nachtelijk vervoer mogelijk wordt in de gemeente, dan is dit het moment. De motie in Teylingen laat zien dat er in ieder geval al een regionale gemeente warmloopt voor het idee van een nachtelijk vervoersnet en dat geeft ons moed. Aankomende maandag zal DURF daarom in samenwerking met diverse partijen in de regio een initiatief lanceren betreffende de nachtbus. Als we ervoor willen zorgen dat dit slaagt en de nachtbus er daadwerkelijk komt, dan zullen we dit in regionaal verband moeten oppakken. Een enkele motie in een enkele gemeente zal geen verandering brengen. We houden u op de hoogte!

WAAR EEN WIL IS, KOMT GEEN ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Bloemendaal 17-09-2018 19:55

WAAR EEN WIL IS, KOMT GEEN DUINPOLDERWEG Gedeputeerde Staten in Noord en Zuid Holland hebben na meer dan 10 jaar studie en 2,5 mln euro onderzoeksgeld (!) de verkeerde variant gekozen als voorkeurstracé (zie varianten op de website van de provincie Noord-Holland). Daarmee dreigt een onomkeerbare schade aan natuur en landschap, terwijl over de noodzaak van de weg (en veel van de “bereikbaarheidsproblemen” die de weg zou moeten oplossen) nog steeds twijfel bestaat. De betreffende VVD-gedeputeerden (E. Post en F. Vermeulen) zijn afgestapt van de Zuid-Variant wilden sowieso niet de voordelen van de NOG Beter 2.0 variant zien, want – gesteund door de VVD-wethouder van Haarlemmermeer (D. Reneman): er móet een “robuuste” Duinpolderweg komen, die aansluit op de Nieuwe Bennebroekerweg. De Gemeente Bloemendaal heeft op 7 september jl. ingesproken op de hoorzitting van Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland. De tekst is een initiatief van André Burger (CDA) en Richard Kruijswijk (GroenLinks) en is hieronder weergegeven. _________________________________________________ UITGESPROKEN tekst door Richard Kruijswijk namens alle landelijke partijen die in Bloemendaal zijn vertegenwoordigd: “Ik sluit me in essentie aan bij wat de vorige inspreker, dhr. Heukels namens de lokale Bloemendaalse partijen heeft gezegd. Wij vinden de keuze voor de Middenvariant is niet logisch en niet verstandig. Dit standpunt van Bloemendaal is al langer bekend (zie b.v. onze zienswijze op de voorlopige voorkeursvariant). We erkennen dat er serieuze verkeersproblemen zijn in de regio, in het bijzonder zijn enkele lokale verbindingen ontoereikend/niet veilig. Maar Bloemendaal ziet de nu gepresenteerde Middenvariant uitdrukkelijk niet als een goede ‘middenweg’ of een acceptabele ‘oplossing’: 1. Realisatie van de Midden-variant zou (evenals de Noord- en – in mindere mate – de Zuid-variant) leiden tot toename van (vracht)autoverkeer op en in de omgeving van de Rijksstraatweg in Bennebroek en de Herenweg in Heemstede en zal daarom negatieve gevolgen hebben voor de leefbaarheid (geluid, luchtverontreiniging, veiligheid en bereikbaarheid – ook voor niet-gemotoriseerd verkeer). Zuid Kennemerland is al zwaar belast met (sluip)-verkeer. De weginfra-structuur kan niet worden aangepast aan (nog) meer gemotoriseerd verkeer. Gedeputeerde Staten geven aan dat “de leefbaarheid in de kernen zwaar weegt in haar keuze”, maar dat blijkt niet uit hun keuze. 2. Een keuze van Gedeputeerde Staten voor de Midden-variant impliceert een keuze voor een relatief grote aantasting van milieu, landschap en leefbaarheid in het gebied direct ten zuiden van – en wellicht bij doortrekking in - de gemeente Bloemendaal en ten Zuidoosten van de duinen. De gemeente maakt zich ernstig zorgen over de doortrekking, ook gelet op de te verwachten stikstofdepositie op het kwetsbare en beschermde gebied. 3. Welke variant er uiteindelijk ook gekozen mocht worden, een goede landschappelijke en hinder-beperkende inpassing van een nieuwe verbinding vinden wij in sowieso van groot belang. 4. In de reactie van de Provincies op onze zienswijze t.a.v. de voorlopige voorkeursvariant, staat geen integrale en concrete visie of voorstellen ten aanzien van verminderen van verkeersdruk en verbeteren van veiligheid door openbaar vervoer. En we missen sowieso een integrale gebiedsvisie; het aanleggen van extra infrastructuur – juist ook voor het openbaar vervoer -- kan nooit los gezien worden van andere ontwikkelingen. 5. De geboden onderbouwing van een eventuele doortrekking van de Duinpolderweg naar de N206 is zeer beperkt en kan dus niet als argument worden gebruikt voor keuze van de Midden-Variant. In het bijzonder ontbreekt er een compleet beeld van de verkeerseffecten van het voorkeursalternatief. 6. Een alternatief is alleen acceptabel als ook veel lokale problemen (zo veel mogelijk) worden opgelost. Dat lijkt met NOG Beter 2.0 het geval en daarom achten wij dit wèl een realistisch alternatief. Het verschil in MKBA-score van de voorkeursvariant ten opzichte van NOG Beter 2.0 is overigens gering – ook in het WLO-scenario Hoog.” _________________________________________________ GroenLinks is overigens al vele jaren kritisch over het accent op meer asfalt voor auto’s in plaats van op investeren in openbaar vervoer en lokale maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Natuurlijk is het verstandig te anticiperen op de bouw van 276.000 en 287.000 woningen in/bij Haarlemmermeer tot 2030. Maar dat wil niet zeggen dat de (vracht)auto dé oplossing voor de toekomstige vervoersvraag. Ook in de Provincie is de bijdrage van GroenLinks altijd uiterst kritisch geweest. GroenLinks heeft ook in de Staten steeds gepleit voor onderzoek naar lokale oplossingen voor lokale problemen. Bovendien meent GroenLinks dat de hele aanpak van het vraagstuk in de basis niet klopt. A. Hietbrink: “Mobiliteitsvraagstukken van de toekomst vragen niet om een analyse op basis van de auto, maar om multimodale analyses met fiets- en OV oplossingen.” R.W. Kruijswijk

Nieuwjaarsreceptie VVD bij ...

VVD VVD Aalsmeer 23-01-2018 07:40

Nieuwjaarsreceptie VVD bij Alkemade Vrijdag 19 januari vond de nieuwjaarsreceptie plaats van de lokale VVD bij Alkemade International. Alkemade is een importeur van verse bloemen vanuit de hele wereld. Het bedrijf is opgericht in 1997 en bevindt zich op de 1e verdieping van de Aalsmeerse bloemenveiling. Een mooie ondernemende plek voor een nieuwjaarsreceptie. Meer dan 50 aanwezigen hadden de weg via het parkeerdek en de grijze lift gevonden naar de bedrijfsruimte van Alkemade in het hart van de veiling. De bijeenkomst werd geopend door voorzitter Marc Vergoossen die snel het woord gaf aan de directeur van Alkemade, Maarten Alkemade. Hij vertelde de aanwezigen kort iets over zijn bedrijf. Daarna nam voormalig VVD burgemeester van Aalsmeer Pieter Litjens de aanwezigen mee in zijn visie op het vervoer in de regio. Als wethouder vervoer en verkeer van Amsterdam wist hij de aanwezigen geboeid te vertellen over diverse ontwikkelingen in de stad en in de regio om Amsterdam heen. Als inwoner van Kudelstaart kan hij zich daar goed in verplaatsen. De aanwezigen stelden ook de nodige vragen over het openbaar vervoer in Aalsmeer. Litjens stelde dat hij niet ging onderhandelen, maar meldde wel dat hij binnenkort met Connexxion om tafel zou gaan zitten om de nachtbus naar Kudelstaart te bespreken. De avond werd afgesloten met een hapje en een drankje. De 2 oud burgemeesters van Aalsmeer, de heren Joost Hoffscholte en Pieter Litjens, wensten fractieleider en lijsttrekker Robert van Rijn op de bank veel succes met de campagne!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.