Het reces is voorbij en een nieuw politiek jaar staat voor de deur in Twenterand. Voor de komende periode vraagstukken genoeg voor de raad als het gaat over de toekomst van SOWECO, het sociale domein, de toekomst van de Engbertsijksvenen, duurzaamheid en de verbouw van het gemeentehuis. Ook in 2019 - 2020 zal de PvdA GroenLinks Twenterand zich inzetten voor een sociaal en duurzaam Twenterand, waar iedereen een kans moet hebben om mee te doen!
237 documenten
PvdA GroenLinks TwenterandHet reces ...
GroenLinks PvdA -Twenterand 01-09-2019 10:01
Waarom jij wél naar de ...
GroenLinks -Twenterand 01-09-2019 09:05
De totale Nederlandse uitstoot van broeikasgassen in het jaar 2018 was 189,5 miljoen ton CO2, dit is exclusief de volledige uitstoot van internationaal vliegverkeer en de totale uitstoot van de productie van geïmporteerde en via Nederlandse havens doorgevoerde goederen zoals steenkool en olie. Jouw...
GroenLinks OverijsselSteeds meer ...
GroenLinks -Twenterand 28-08-2019 20:13
Steeds meer samenwerking met de Duitse Grünen, ook op lokaal niveau. Vandaag was Susan Trautwein-Köhler (r) van Bündnis90/Die Grünen OV Gronau (GRÜNE Kreisverband Borken) op bezoek bij Marianne Schouten (l) van GroenLinks Enschede (bij een actie van Extinction Rebellion Enschede). // immer mehr zusammenarbeit zwischen GroenLinks und BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN, auch auf lokaler ebene
GroenLinks wil versnelling ...
GroenLinks -Twenterand 22-08-2019 19:02
Begin deze maand kwam het nieuws naar buiten dat de fietssnelweg F35, althans het deel Oldenzaal-Enschede, de komende jaren nog niet kan worden uitgevoerd. De oorzaak zit vooral in de gemeente Enschede die nog geen geld beschikbaar heeft gesteld, terwijl het resterende deel juist hun grondgebied bet...
Lijkt mij een goede ...
GroenLinks -Twenterand 13-08-2019 10:31
Lijkt mij een goede zaak
VNG selecteert Twenterand: Commissie aan de slag met betaalbaarheid sociaal domein De gemeente Twenterand is één van de tien gemeenten in Nederland, die actief betrokken worden in een onderzoek naar de financiële beheersbaarheid van het sociaal domein (Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet). De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) gaat dit onderzoeken, met als doel meer grip te krijgen op de financiën binnen het sociaal domein. Wethouder Mark Paters vindt het belangrijk dat Twenterand vooraan staat bij dit onderzoek: “Het heet de ‘financiële beheersbaarheid van het sociaal domein’ wat nu onderzocht wordt, maar het gaat natuurlijk om de mensen die een beroep op onze hulp moeten doen. Die hulp willen we zo goed en zo lang mogelijk kunnen bieden. Dat doen we nu op een betrokken en goede manier, maar misschien kan het beter. Ik hoop dat dit onderzoek daar inzicht in geeft.” Omdat de rijksoverheid voor het sociaal domein minder geld ter beschikking stelt, kampen de meeste gemeenten met grote tekorten als het gaat om de Wmo en de jeugdzorg. Paters heeft zich altijd hard gemaakt voor meer geld voor het sociaal domein, in het belang van de mensen die het zo hard nodig hebben: “Dat is namelijk een landelijk probleem, dus dat moet ook landelijk aangepakt worden.” Begin dit jaar heeft de VNG besloten om gemeenten te gaan ondersteunen bij het meer grip krijgen op de financiën binnen de Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet. Daarom heeft zij een visitatiecommissie financiële beheersbaarheid sociaal domein in het leven geroepen. Geselecteerd Alle gemeenten hadden de mogelijkheid om zich voor het onderzoek van de commissie aan te melden. Twenterand deed dat en dat leidde tot een gesprek tussen gemeente en een ambtelijke delegatie van de visitatiecommissie. Dat gesprek had als resultaat dat de gemeente Twenterand werd geselecteerd. “Hiermee hopen we tijdens het onderzoek al inzicht te krijgen in de manier waarop wij ons werk in het sociaal domein doen. En als dat nodig is, kunnen we verbeteringen direct doorvoeren,” aldus Paters. Delen van ervaringen Het onderzoek is niet direct gericht op het terugdringen van eventuele tekorten, maar heeft ook vooral een lerend effect. Daarnaast worden opgedane ervaringen en inzichten landelijk gedeeld. Dit gebeurt in een eindrapportage met conclusies en aanbevelingen. Planning Inmiddels is de gemeente gestart met de voorbereidingen voor de eerste gesprekken. Het totale proces loopt van augustus tot en met november van dit jaar. http://www.twenterandlive.nl/?p=21105 TwenterandLive.nl
DWARS OverijsselOp woensdag kijken ...
GroenLinks -Twenterand 07-08-2019 09:33
Op woensdag kijken we met een DWARSer terug op het jaar en vandaag is het de beurt aan Lucas Brinkhuis, Lucas is Provinciaal Statenlid voor GroenLinks Overijssel. https://dwars.org/overijssel/2019/08/07/throwback-wednesday-lucas-brinkhuis/
Nieuwe inzichten in effect van ...
GroenLinks -Twenterand 06-08-2019 13:46
Recente studies laten zien dat insectenpopulaties snel achteruitgaan. Een belangrijke vraag is hoe groot de rol van insecticiden hierin is. De meest gebruikte insecticiden zijn wereldwijd de neonicotinoïden. Onderzoekers van het Instituto Valenciano de Investigaciones Agrarias, de Universiteit van ...
Goed initiatief. Delen is ...
GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie -Twenterand 31-07-2019 18:28
Goed initiatief. Delen is fijn
Graag dit bericht zoveel mogelijk delen en liken Open brief over N36 van 53 verschillende partijen verstuurd naar minister Op initiatief van Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk is een open brief verstuurd naar minister Van Nieuwenhuizen over de onveiligheid op de N36. Een aantal weken terug waren er opnieuw twee zware ongelukken en dat waren de laatste druppels die bij Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk de emmer deden overlopen. Ontzettend veel mensen en partijen hebben een mening over de N36 en proberen allemaal afzonderlijk of in beperkte samenwerking wijzigingen door gevoerd te krijgen. Helaas hebben de beperkte wijzigingen die tot nu toe zijn uitgevoerd nog geen invloed gehad. Er gebeuren nog steeds erg veel ongelukken en mensen voelen zich onveilig op de N36. Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft daarom contact gezocht met tientallen organisaties en partijen om een gezamenlijk statement te maken bij de minister. Het is nu tijd om door te pakken en mensen moeten weer veilig over de N36 kunnen rijden. De brief die verstuurd is staat onder aan dit bericht. Daarnaast willen we alle gebruikers van de N36 oproepen om zich aan de verkeersregels te houden. Naast de onveiligheid van de weg zelf, zijn het ook gebruikers van de weg die voor ongelukken zorgen. Het is helemaal niet nodig om over een dubbel doorgetrokken streep in te gaan halen om vervolgens achter een andere vrachtwagen te belanden. Daarnaast is het nu echt tijd om ook de telefoon niet te gebruiken. De N36 is erg smal vergeleken met andere wegen, waardoor het absoluut noodzakelijk is om de volledige concentratie op de weg te hebben. Iedereen heeft het altijd over de onveiligheid van deze weg en de gebruikers daarvan. We roepen daarom iedereen op om vooral niet in te halen, je wint er niets mee. Velen hebben gedacht dat het makkelijk kon met dodelijke ongelukken tot gevolg. Hetzelfde geldt voor het telefoongebruik in de auto. Vrijwel iedereen gebruikt zijn of haar telefoon wel eens in de auto, maar doe het gewoon niet meer. Zoek een plek op, waar je dat rustig kunt doen of wacht gewoon tot je op de plek van bestemming bent. De meeste berichten en telefoongesprekken kunnen gerust een uur wachten. Als Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk hopen wij, dat we samen met de 52 andere organisaties en partijen hiermee een duidelijk signaal afgeven, zowel aan de minister als aan de gebruikers van de weg. Het is tijd voor verandering, als de minister noodzakelijke veranderingen aan de weg doorvoert en de gebruikers zich aan de regels houden kunnen we naar een mooie en veilige N36 die de gehele regio met elkaar verbindt. De verstuurde brief: Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Vol hoop zaten we vorig jaar te wachten op de aanpassingen om de N36 veiliger te maken. Na een ontelbaar aantal ongelukken, waarvan te veel met dodelijke afloop, werd na aandringen van diverse partijen eindelijk de weg aangepakt. Vanaf september vorig jaar zou alles beter worden en het aantal ongevallen volgens verwachting afnemen. Helaas blijkt nu na alle aanpassingen, zoals het verbreden van de weg over 16 kilometer, het verlengen van een aantal af- en opritten, het plaatsen van vangrails en het aanbrengen van ribbelmarkeringen, dat er op de N36 nog steeds even veel ongevallen plaats vinden, waarvan een aantal helaas nog steeds met dodelijke afloop. Het is daarom bijna onverantwoord om nog gebruik te maken van deze weg. We horen van verschillende mensen dat ze deze weg mijden omdat ze bang zijn gebruik te maken van de N36. Dit terwijl de N36 juist bedoeld is om andere wegen die door de vele dorpen lopen te ontlasten. Door de vele ongevallen is de N36, de enige weg die het oosten met het noorden van het land verbindt geregeld afgesloten, waardoor al dat verkeer ook weer via binnenwegen en door dorpen zijn weg probeert te vinden, met onveilige en ongewenste situaties als gevolg. Deze onveiligheid op Nederlandse wegen moet anno 2019 niet meer kunnen en er zijn voldoende mogelijkheden om de weg veilig te maken en grondig aan te pakken. Juist omdat de N36 steeds intensiever gebruikt wordt door de toenemende economische groei en er geen goede alternatieve routes zijn is het van groot algemeen belang dat er snel een oplossing komt voor de problemen op de N36. Als vertegenwoordigers van alle inwoners rondom de N36, bij ons beter bekend als de Dodenweg, roepen wij u daarom op om op korte termijn te komen met een plan van aanpak om de N36 dusdanig veilig te maken dat het aantal (dodelijke) ongevallen drastisch zal afnemen. Het moet daarbij ook niet tot een plan blijven, maar de uitvoering dient daarbij ook voorrang te krijgen en zo snel mogelijk gepland en uitgevoerd te worden. U kunt niet verkopen dat een weg die door ontzettend veel mensen uit Oost en Noord Nederland gebruikt wordt, waar mensen zich onveilig voelen en ondanks eerder gedane aanpassingen nog steeds te veel ongevallen gebeuren niet de aandacht krijgt dat het verdient. Te lang is de weg links blijven liggen en is vorig jaar getracht met relatief eenvoudige en goedkope aanpassingen de weg veiliger te maken. Helaas is dat mislukt en is het daarom nu tijd om de N36 grondig aan te pakken zodat “onze” inwoners weer met een veilig gevoel van huis kunnen vertrekken om ’s avonds ook weer veilig terug te keren. We zien uw reactie met smart tegemoet. Hoogachtend, Jeroen Haan Voorzitter Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk Deze brief wordt ondertekend door de volgende organisaties en partijen: Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk Belangenvereniging Bewoners Centrum Hardenberg Dorpsbelang Geesteren Dorpsraad Harbrinkhoek-Mariaparochie Gemeenschappelijk belang Notter Zuna Lutten Leeft Plaatselijk Belang Arriën Plaatselijk Belang Beerze Plaatselijk Belang Beerzerveld/Mariënberg Plaatselijk Belang Bergentheim Plaatselijk Belang Bruchterveld Plaatselijk Belang Buitengebied Gramsbergen Plaatselijk Belang Buurtschap Ommerkanaal Plaatselijk Belang Collendoorn Plaatselijk Belang Daarle Plaatselijk Belang Daarlerveen Plaatselijk Belang De Pollen/West-Geesteren Plaatselijk Belang Dedemsvaart Plaatselijk Belang Heemse Plaatselijk Belang Kloosterhaar Plaatselijk Belang Rectum Ypelo Plaatselijk Belang Rheezerveen/Heemserveen e.o. Plaatselijk Belang Stegeren-Junne Plaatselijk Belang Westerhaar-Vriezenveensewijk Ondernemend Vroomshoop Jongerenraad Twenterand Leefbaar Almelo PVV Almelo PVA Almelo VVD Almelo VVD Hardenberg GroenLinks Hellendoorn Lokaal Hellendoorn PvdA Hellendoorn CDA Ommen LPO Ommen Volkspartij Ommen Vooruit CDA Twenterand Gemeente Belangen Twenterand PVDA/GroenLinks Twenterand PVV Twenterand SGP Twenterand VVD Twenterand Nieuw Enter-Wierden Platform Progressief Wierden CDA Overijssel ChristenUnie Overijssel D66 Overijssel PvdA Overijssel PVV Overijssel SGP Overijssel VVD Overijssel 50 plus Overijssel
DWARS OverijsselOp maandag gaan we ...
GroenLinks -Twenterand 31-07-2019 14:25
Op maandag gaan we DWARS door de provincie en vandaag is de Statenfractie aan de beurt: https://dwars.org/overijssel/2019/07/29/dwars-door-overijssel-de-provincie/
Wat extreem zorgelijk, terwijl we ...
GroenLinks -Twenterand 26-07-2019 11:44
Wat extreem zorgelijk, terwijl we juist steeds strenger hadden moeten worden.
Ooit werd de milieueffectrapportage (MER) in het leven geroepen om Nederland te beschermen tegen grote vervuilers. Maar de laatste tien jaar is het aantal rapportages gehalveerd. ‘Lokale overheden geven nu half blind vergunningen af.’