Nieuws van politieke partijen in Leusden over PvdA inzichtelijk

19 documenten

Ingezonden brief in de Leusderkrant: Belastingverhogingen komen hard aan

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Leusden 20-11-2019 12:39

Geachte inwoners van Leusden, De begroting voor 2020 ziet er niet rooskleurig uit. Een gemiddeld Leusdens gezin gaat per jaar 33 euro méér Onroerende ZaakBelasting (OZB) betalen en 66 euro méér afvalstoffenheffing. Dat komt hard aan. De coalitie van CDA, VVD en GroenLinks/PvdA wil daarover iets kwijt: Verhogen van de belastingen doet geen enkele partij graag. Maar wij zien op dit moment geen andere oplossing. We zien al jaren toenemende kosten voor de zorg voor onze jeugdigen en ouderen. We kiezen er niet voor dat op te lossen door koud te snijden in de zorgkosten. Want we vinden dat iedere inwonerdie zorg moet krijgen die nodig is.Welwillen wemeer grip op dezorgkosten. De uitvoeringvandirecte steunin het sociaal domeinmoet en kan efficiënter. Op de rest van de gemeentelijke takenwordtnu bezuinigd, maar dit is niet voldoende om de kostenstijgingen op te vangen. Ook de afvalstoffenheffing gaatomhoog. Iedere gemeente in Nederland kent de problemen: grondstoffen zoals plastic en papier brengen veel minder op en verbranden van restafval wordt duurder.Wijvinden datdeze heffingkostendekkendmoetzijnen blijven.Enige tijd heeft de gemeente de stijging verzacht met geld uit de reserves, maar dat gaat niet meer. Ook de provincie, die toezicht houdt op de gemeentebegroting, kijkt hier nu kritisch naar. We zien gelukkig dat wij Leusdenaren ons afval ontzettend goed scheiden en daarmee zorgen we dat wenu en in de toekomst de kostenstijgingen kunnen beïnvloeden. Dit bij elkaar leidt tot die grote verhoging die iedereen in Leusden raakt. Natuurlijk houden we daarbij oog voor kwetsbare inwoners van Leusden. Mensen met een minimuminkomen kunnen vermindering of kwijtschelding krijgen. We kiezen nu bewust voor behoud van onze zorg en onze unieke Leusdense voorzieningen: onze groene buitenruimte, zwembad, bibliotheek, sport en recreatie. Want bijna alle gemeenten in Nederland worden geraakt door hogere zorgkosten. Er komt wel iets extra geld vanuit Den Haag, maar dit is niet voldoende om de kostenstijging te compenseren. Dat moet anders. Er moet meer geld komen en niet iedere schommeling in de inkomsten uit het rijk mag leiden tot paniek in Leusden. Dat vraagt om solide financieel beleid. Daarin zijn wij duidelijk: de reserves zijn niet vrij besteedbaar. Ze worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, niet om tekorten te dekken. Wij gaan géén hypotheek nemen op de toekomst en onze kinderen opzadelen met de gevolgen. Daar staan wij voor, daarop kunt u ons als coalitie aanspreken en als u vragen, heeft stel ze ons gerust. Marijke van Eijden, fractievoorzitter CDA (m.vaneijden@icloud.com) Marcel Sturkenboom, fractievoorzitter GroenLinks/PvdA (marcel.sturkenboom@gmail.com) Carlos Genders, fractievoorzitter VVD (genders.vvd@gmail.com)

Waterschapsverkiezingen – vragen van kiezers met de antwoorden van de lijsttrekker

PvdA PvdA Leusden 14-03-2019 20:55

Brief aan PvdA leden

https://leusden.pvda.nl/nieuws/waterschapsverkiezingen-vragen-en-antwoorden-van-de-lijsttrekker/

Brief aan PvdA leden

 

20 Maart zijn de Waterschapsverkiezingen en ook veel leden van de PvdA weten niet precies waar deze verkiezingen over gaan. Ze vragen zich af of het waterschap niet meer een technische organisatie is waar geen politiek gevoerd zou moeten worden. Ze vragen zich ook af waarom de PvdA meedoet aan deze verkiezingen. In deze brief willen wij dit uitleggen.

Zie ook de 15 punten flyer: zeker zijn van droge voeten

en het Verkiezingsprogramma

Waterschap en Provincie

Wij horen nogal eens dat de waterschappen beter opgeheven kunnen worden en op kunnen gaan in de provincie. Om vele redenen zijn wij het hier niet mee eens, en we noemen er twee.

Ten eerste volgt water niet de grenzen van de Provincie. Het waterschap heeft als grens een waterkundig logische lijn: een waterscheiding of een grote rivier. Dat is handig, want zo blijven de beslissingen en keuzes over het onderhoud bij elkaar. Neem de Grebbedijk: die ligt in Gelderland, maar als hij doorbreekt zijn gemeentes in Utrecht de klos: Veenendaal, Scherpenzeel, Woudenberg, Leusden, Amersfoort. Als Gelderland zou moeten betalen voor het onderhoud terwijl Utrecht er baat bij heeft zou dat een eindeloos gesteggel tussen Provincies opleveren en zou er intussen niets gebeuren. Ook de IJssel stroomt door meerdere provincies, en hetzelfde geldt voor allerlei kleinere watergangen.

Ten tweede is het goed dat onze waterissues door een apart orgaan worden behartigd met een eigen begroting. Het zou, zeker voor de PvdA, lastig zijn om in de Provinciale Staten de tientallen miljoenen die de versterking van de Grebbedijk kost af te wegen tegen bezuinigingen op de zorg. Wij zouden onder grote druk komen te staan om een paar miljoentjes te bezuinigen op onze veiligheid omdat het toch waarschijnlijk niet fout gaat. Terwijl waterveiligheid het fundament is om de samenleving in laag liggend Nederland mogelijk te maken.

Waterschap en politiek

We krijgen ook nogal eens de opmerking dat de politiek zich niet moet mengen in het waterschap. Dat zou een technisch instituut zijn, zoiets als Rijkswaterstaat, en de vakmensen weten het het beste. Dit is jarenlang de lobby geweest om democratische verkiezingen binnen het waterschap tegen te houden, maar wij zijn het er niet mee eens. Binnen het waterschap worden keuzes gemaakt en waar keuzes gemaakt worden heeft de politiek een rol. En die keuzes gaan niet alleen over groen en blauw, maar ook over rood.

Keuzes gaan bijvoorbeeld over of je meer ruimte geeft aan de landbouw of aan natuur: de landbouw wil lage grondwaterstanden en de natuur wil hoge. Het steeds weer verlagen van grondwaterstanden heeft tot gevolg dat grond inklinkt en land verzakt. Daarna klinkt weer de roep vanuit de landbouw om verlaging van de grondwaterstand.  Tientallen jaren (eeuwen) heeft de landbouw hierin zijn zin gekregen, wat ook wel logisch was omdat de landbouw de samenleving voedt, maar we staan nu op een moment in de geschiedenis waarop opnieuw gekozen moet worden: Ga je voor landbouw, steden, natuur of recreatie? Of combineer je die verschillende belangen  zo goed mogelijk? Dit zijn keuzes, dus hierin heeft de politiek een rol.

Keuzes gaan bijvoorbeeld ook of je een voortrekkersrol ziet voor het waterschap bij de energietransitie, het verwijderen van medicijnresten uit afvalwater, circulair werken. Er zijn partijen die vinden dat het waterschap zich uitsluitend om veiligheid moet bekommeren. Wij vinden dat juist niet: de onderwerpen waar het waterschap over gaat zoals landschap en natuur, water en bodem bieden juist een kans om een voortrekkersrol te vervullen op het gebied van klimaat en milieu. Het waterschap gaat precies over onderwerpen die centraal staan bij de transitie naar een duurzame samenleving waarin onze kinderen en kleinkinderen ook goed kunnen leven. Dan moet je wel die keuzes maken, en dat is politiek.

Waterschap en PvdA

Ook krijgen we te horen dat er geen rol is voor de PvdA bij deze verkiezingen. Het waterschap gaat over water, landschap en natuur. Wij kennen PvdA-leden die WaterNatuurlijk stemmen, omdat ze niet inzien wat er rood of sociaal is aan het waterschap. Die wel het belang zien van natuur en biodiversiteit, maar niet het verband met de mens en de samenleving.

Wij zien dit anders. De PvdA is in het waterschap net zo groen als WaterNatuurlijk, maar met een rood hart.

Neem de grondwaterverlagingen waar de landbouw om blijft vragen: volgens de PvdA zal de landbouw over moeten stappen op methodes die werken bij hogere grondwaterstanden zodat het land niet verder verzakt. Verzakking levert problemen op voor funderingen van huizen, voor straten en tuinen en heeft als direct gevolg dat dijken weer hoger moeten worden. Tot we met zijn allen in een gevaarlijke instabiele badkuip wonen. Uiteindelijk is het steeds weer verlagen van de grondwaterstand een heilloze weg die slecht is voor de toekomst van onze samenleving. Een niet-duurzame oplossing waar onze kinderen en kleinkinderen last van krijgen.  Duurzaamheid is onze keuze vanuit onze rode hart die net zo uitpakt als de groene keuze.

Een tweede voorbeeld is dat wij meer dan andere partijen opkomen voor de belangen van mensen in de steden en dorpen. Op dit moment betalen de burgers 80% van de inkomsten van het waterschap, terwijl het waterschap veel meer luistert naar de behoeftes van boeren en natuur. De PvdA vindt dat vreemd en luistert meer naar de behoeftes van mensen in de steden die willen fietsen, wandelen, vissen en zwemmen in een mooie, gezonde en groene omgeving. Die willen dat steden koel blijven als het klimaat warmer wordt, dat hun voeten en hun kelders droog blijven als het natter wordt, en funderingen niet scheuren als het droger wordt. Het belang van de stedeling en recreanten stellen wij hoger dan andere partijen, en zeker de inwoners van volle versteende wijken. Immers als het klimaat verslechtert, zullen  juist de kwetsbaren in onze samenleving als eerste de dupe zijn. Wij willen niet dat de kosten van het veranderende klimaat op hen worden afgewenteld. Daarom maken wij met ons rode hart soms een andere keuze dan groen.

Een derde voorbeeld is wie de taken van het waterschap betaalt. De PvdA vindt dat lagere inkomens vrijgesteld moeten worden van de waterschapsbelasting, net zoals bij de gemeentelijke belastingen. Wij vinden dat het waterschap net zoals alle overheidsorganen een maatschappelijke functie heeft, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst moet nemen, maatschappelijk verantwoord moet ondernemen. Wij vinden ook dat natuurbeheerders eigenlijk vrijgesteld zou moeten van de waterschapsbelasting, en willen die bijdrage over alle anderen verdelen (en niet alleen over de inwoners van dorpen en steden zoals WaterNatuurlijk wil). Wij willen de kosten voor een gezonde natuur en grote biodiversiteit over alle belanghebbenden verdelen, en dat is iedereen.

Dit zijn slechts drie voorbeelden die aangeven waarom wij wel degelijk een rol zien voor de PvdA in het bestuur van het waterschap. Wij rekenen dan ook op uw stem en hopen dat u aan uw omgeving duidelijk maakt waarom het belangrijk is dat de PvdA, als enige rode linkse partij met hoofdzakelijk een stedelijke achterban, juist sterk vertegenwoordigd is in het waterschap.

 

Hartelijke groet van het team van de PvdA dat kandidaat is voor het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe:

Mathilde Maijer – Wageningen

Kees de Kruijf – Leusden

Liesbeth van Dijk – Ede

Tom Brands – Apeldoorn

Siebren Buist – Heerde

Toon van Kessel – Twello

Lineke van Bruggen – Amersfoort

Bert Veenstra – Hoogland

Harry de Jong – Apeldoorn

Karel de Krijger – Ede

Johan Kruithof – Apeldoorn

Marcus van den Brink – Eemnes

Mark Eijbaard – Baarn

Wils van der Steen – Woudenberg

Wilco Bos – Harderwijk

 

Het bericht Waterschapsverkiezingen – vragen van kiezers met de antwoorden van de lijsttrekker verscheen eerst op PvdA Leusden.

Terugblik op de raadsvergadering van 22 november

VVD VVD GroenLinks SGP CDA PvdA Leusden 05-12-2018 01:23

Er was een korte raadsvergadering op 22 november, maar daar wil de VVD-fractie u toch even over berichten. We vernemen graag uw reacties, opmerkingen en vragen!

https://leusdeneo.vvd.nl/nieuws/32969/terugblik-op-de-raadsvergadering-van-22-november

Landelijk Leusden @HennieCaarels

Leusden ligt in een mooi landelijk gebied. Houden zo! Er zijn ook geen signalen dat het anders gaat worden. In de raadsvergadering werd het ‘landelijk’ door een aantal andere fracties op een andere manier geïnterpreteerd. GroenLinks/PvdA en SP riepen het college in een motie op om er voor, tijdens en na aanbestedingen op toe te zien dat de arbeidsvoorwaarden van de aanbesteders niet belanden in een ‘race naar de bodem’. Deze oproep wordt geïnitieerd door een gezamenlijke beweging van vakorganisaties en werkgevers richting de (lokale) overheid. Wij verzetten ons tegen deze motie omdat een opdrachtgever (gemeente Leusden) niet op de stoel van de werkgever, de vakorganisaties of arbeidsinspectie moet gaan zitten. Ik krijg de indruk dat wij hier het meest uitgesproken in waren. Het resultaat was wel dat alle verwijzingen naar controle op arbeidsvoorwaarden door de gemeente zijn verdwenen uit de motie en de gemeente nu wordt opgeroepen om ‘binnen de kaders van maatschappelijk verantwoord inkopen bij toekomstige aanbestedingen de publieke waarden beter en concreter te borgen’. Dat is naar de mening van onze fractie dus iets heel anders dan te controleren op arbeidsvoorwaarden.

 

Een andere ‘landelijk’ thema betrof het gevoelige thema ‘Kinderpardon’. Dit woord wordt voor het gemak (of onwetendheid) gebruikt voor de toepassing van het zogenoemd ‘meewerkcriterium’. De kranten en sociale media stonden er vol van, zeker omdat de VVD- staatssecretaris continu moest uitleggen hoe het zit en hoe de coalitie erin zit: toepassen van de regels uit 2013. Het landelijk onderwerp werd ook Leusden binnengehaald door de andere fracties in de raad: een oproep aan het college om in Den Haag te pleiten voor een oplossing voor de 400 kinderen, door een versoepeling van het meewerkcriterium. Onze fractie was daar beslist op tegen. Wij hebben laten zien dat wij mededogen voor de kinderen voelen en dat het wellicht soms ook als onbarmhartig wordt ervaren als de regels strikt worden gehanteerd. Dat voelen wij zo, daarin spreekt ons hart. Wij spreken echter ook vanuit het hoofd: ik heb ook duidelijk gemaakt dat rechtvaardigheid en het er voor zorgen dat mensen gewoon voldoen aan hun verplichtingen voor ons ook belangrijke overtuigingen zijn. Het is niet rechtvaardig naar de  uitgeprocedeerde mensen die wel meewerken aan vertrek en anderen worden beloond voor het traineren door het opstapelen van procedures. Het zich niet houden aan wettelijke regels moet niet worden beloond en daarom zijn wij, conform de landelijke opvatting, tegen een versoepeling van het meewerkcriterium. Mijn verhaallijn (namens de fractie) had succes: de andere vijf fracties zochten toenadering om een andere oproep aan de landelijke politiek te doen. Het resultaat was een unaniem door de raad aangenomen motie waarin de landelijke politiek wordt ‘gepleit voor een oplossing voor deze groep kinderen’. Dus géén oproep om het meewerkcriterium te versoepelen.

 

De vraag is natuurlijk wat gaat het helpen, wat gaat het veranderen. Maar de zekerheid is wel dat wij een duidelijke, stellige en ook constructieve opstelling laten zien. En dat heeft voor de Leusdense politiek een positief effect. Ik heb de raadsvergadering als een succes ervaren en zie dat bevestigd in de reacties (op ons) van andere fracties en belangstellenden. De VVD doet er in Leusden echt toe.

Samenlevingsakkoorden @CarlosGenders

Kern van ons coalitieakkoord, dat wij begin dit jaar samen met CDA en GroenLinks/PvdA sloten, is dat het college niet alles zelf doet, maar een aantal akkoorden gaat sluiten met de samenleving. Dat betekent dat het college afspraken maakt met sociale partners, bedrijven  of met groepen inwoners over samenwerking. Bijvoorbeeld met inwoners van wijken en bouwbedrijven over verduurzaming van panden of met huisartsen en zorgspecialisten van Lariks over preventie in de jeugdzorg.

 

Het proces om te komen tot deze akkoorden is nieuw en voor de gemeenteraad bestond nog (te) veel onduidelijkheid over haar eigen rol hierin. Wat gebeurt er als het college onderhandelt over een akkoord en de kaders blijken te knellen? Reden voor een tweetal moties. De oppositie wilde een brede regiegroep instellen om de akkoorden te begeleiden. GroenLinks/PvdA zette stevig in op bestuurlijke vernieuwing, wilde aanvankelijk met de eerste motie meegaan, maar kwam uiteindelijk met een minder vergaande motie, daarin gesteund door de coalitie. Ik heb namens de VVD betoogd dat wij voor een goed proces gaan, waarin de raad op het juiste moment aan zet komt. Maar dat dit niet ten koste mag gaan van de slagkracht van het college!

 

Er volgde een uitgebreid debat waarin de elementen van ieders moties door links en rechts werden gefileerd. Maar de spelers bleven lijnrecht tegenover elkaar staan. Ik heb geprobeerd dóór te dringen tot de kern bij indieners van de moties, Like van der Ham (GroenLinks/PvdA) en Jan Overweg (CU/SGP). We bleken elkaar in deze kern te kunnen vinden. In een uitgebreide schorsing hebben we met elkaar intensief gewerkt en een nieuwe motie geschreven. Daarin vraagt de raad een instrument, waarmee de raad snel betrokken kan worden, mochten de kaders snel aangepast moeten worden om tot een goed samenlevingsakkoord te komen. Tot mijn grote verrassing bleek de gehele raad zich hierin te kunnen vinden.

 

Het lijkt een hele kleine stap die nergens over gaat. Maar het is toch een erg fundamentele en ik ben dan ook erg blij dat we de hele raad erbij hebben kunnen betrekken. Want dit proces stopt niet bij de volgende verkiezingen over krap vier jaar.

@VVDLeusden

Graag tot ziens in onze fractie, in de raadsvergadering of via @vvdleusden.

Mocht u nog vragen hebben, laat het ons weten! Reacties graag via genders.vvd@gmail.com of (06) 1500 3269.

Regionale samenwerking houdt voorzieningen toegankelijk en betaalbaar

PvdA PvdA GroenLinks Leusden 14-05-2018 19:01

 

Foto: De Heigraaf (c) Elizabeth Heijblom

[Bijdrage uit de Provinciale Staten]

Vele voorzieningen dreigen vaker voor diverse groepen niet toegankelijk en betaalbaar te zijn.

Ook in de regio Amersfoort probeert elke gemeente op zich haar voorzieningen open te houden. Vaker tegen beter weten in. Immers voorzieningen op het vlak van cultuur, sport, welzijn en ook onderwijs zijn meestal kostbaar. En vooral in economisch slechte tijden worden juist op deze voorzieningen bezuinigd wat kan leiden tot sluiting.

 

De grote vraag voor mij blijft steeds waarom niet samen een zwembad, een onderwijslocatie, een bibliotheek of ontmoetingscentrum exploiteren. Dat kan gezamenlijk tot een flinke kostenbesparing leiden plus dat de voorzieningen voor eenieder toegankelijk en betaalbaar kunnen blijven. Is het gesteggel tussen gemeenten in welke gemeente de voorziening dan juist moet komen de boosdoener? Wie strijkt de grondopbrengsten op? Of is het de trots van een wethouder die juist iets wil alleen voor zijn/haar eigen gemeente?

Naar mijn mening is de regio de goede schaal om af te wegen of je een toegankelijke en betaalbare voorziening in een wijk, gemeente of de regio wil borgen. En elkaar wat gunnen hoort daar ook bij.

 

Een goed of misschien ook juist slecht voorbeeld is de mooie en ook door Amersfoorters veel bezochte groen recreatieve voorziening Het Henschotermeer in Woudenberg. De regiogemeenten en de provincie hebben het recreatieschap opgeheven,  als ook de middelen die ze er gezamenlijk instopten lijken te zijn verdwenen. Resultaat: eigenaar Landgoed Den Treek verkoopt het aan een particulier en die moet het zonder overheidsbijdragen maar zien te runnen. Gevolg er moet toegang betaald gaan worden en er komt een hek om heen.

 

De PvdA-fractie in Provinciale Staten Utrecht heeft samen met lokale PvdA-, SP- en GL-fracties een actie opgezet om dit te voorkomen. Een lastige en uitdagende opgave. En de provincie en regiogemeenten moeten de handen weer ineen  slaan: regionale samenwerking houdt immers voorzieningen toegankelijk en betaalbaar!

Rob van Muilekom

Fractievoorzitter PvdA Provinciale Staten Utrecht

[Noot uit fractie Leusden] Ook de fractie van GroenLinks PvdA Leusden vindt het belangrijk het Henschotermeer toegankelijk te houden en is actief met dit thema.

Het bericht Regionale samenwerking houdt voorzieningen toegankelijk en betaalbaar verscheen eerst op PvdA Leusden.

VVD haalt mooi resultaat in Leusden, Stoutenburg en Achterveld.

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Leusden 27-03-2018 02:05

https://leusdeneo.vvd.nl/nieuws/29688/vvd-haalt-mooi-resultaat-in-leusden-stoutenburg-en-achterveld

De VVD is de tweede grootste partij van Leusden geworden bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen woensdag 21 maart. Het huidige zetelaantal van 4 volle zetels wordt met een ruime marge behouden. Alleen het CDA scoorde beter met behoud van 5 zetels. D66 moest fors inleveren: van 5 naar 3. GroenLinks/PvdA en ChristenUnie/SGP behouden hun respectievelijke 4 en 3 zetels. Nieuwkomer SP komt met 2 zetels in de raad. Het resultaat moest daarbij wel voor CDA, GroenLinks/PvdA en ChristenUnie/SGP uit restzetels komen. Overigens is de VVD wel de grootste in Leusden als je Achterveld niet meeneemt .

De VVD heeft afgelopen woensdag 21 maart bij de gemeenteraadsverkiezingen 3.144 stemmen behaald. Dat is 260 stemmen méér dan in 2014. Naast de lijsttrekker zijn ook Klaas Roskam en Patrick Kiel ruim op voorkeursstemmen verkozen. De uitslag per kandidaat is als volgt:

Carlos Genders 2.091 stemmen

Klaas Roskam 323 stemmen

Patrick Kiel 236 stemmen

Niels Dutij 87 stemmen

Hennie Caarels 88 stemmen

Henk Lonink 37 stemmen

Paul den Hartog 125 stemmen

Stephan Spies 157 stemmen

Onze kandidaten hebben daarmee over de hele breedte een stevig mandaat.

Ik dank, ook namens de andere kandidaten, het campagneteam, alle andere mensen die hebben meegeholpen en in het bijzonder campagneleider Patrick Kiel. En natuurlijk hartelijk dank aan u, onze leden en andere mensen die VVD gestemd hebben!

Vrijdag is helaas ook bekend geworden dat onze kandidaat nr. 4 op de lijst, Niels Dutij, vanwege persoonlijke omstandigheden zijn plaats in de raad niet zal innemen. Dat betekent dat nr. 5, Hennie Caarels, a.s. donderdag geïnstalleerd zal worden.

Aanstaande woensdag 28 maart nemen we afscheid van de oude raad, in het bijzonder van ons eigen raadslid Pieter Lensselink. Pieter was voor de VVD van onschatbare waarde vanwege zijn grote kennis en ervaring, met name in het sociaal domein. Hij nam daarin de afgelopen periode niet alleen de fractie maar de hele raad mee, hetgeen onder andere leidde tot het instellen van de kwalitatieve Monitor Sociaal Domein. Wij gaan hem enorm missen. Donderdag 29 maart wordt de nieuwe raad geïnstalleerd. U bent bijzonder welkom op beide avonden, vanaf 20u in het tijdelijke gemeentehuis aan de Fokkerstraat. Ik hoop graag u allen daar te ontmoeten.

Carlos Genders

Lijsttrekker

Reacties of vragen? Graag via genders.vvd@gmail.com of (06) 15003269.

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Leusden 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Algemene ledenvergadering GroenLinks & PvdA Leusden 06-12-2017

PvdA PvdA GroenLinks Leusden 28-11-2017 08:43

ALV 6 december 2017 – uitnodiging en stukken

 

Alle leden van PvdA en GroenLinks zijn van harte uitgenodigd voor de gezamenlijke Algemene Leden Vergadering. Deze ALV staat in het teken van de verkiezingen in maart voor gemeenteraad Leusden.

Datum: woensdagavond 6 december 2017

Locatie: De Kom – Hamersveldseweg

Aanvang: 19:30

 

De stukken voor deze vergadering zijn nu de vergadering voorbij is alleen nog op te vragen bij het bestuur.

  *   Begeleidende brief bij Algemene Leden Vergadering december 2017

  *   Agenda ALV GroenLinks-PvdA Leusden (1)

  *   Verkiezingsprogramma – GL-PvdA Leusden 2018-2022

  *   verslag kandidatencommissie aangepast

  *   (aangevuld op 29-11) Persoonlijke presentaties kandidaat lijsttrekkers en raadsleden(zie toelichting in de brief hierboven)

  *   (aangevuld op 05-12) Amendementen OP EEN RIJ

Publicatie verslag op 22 dec. 2017

*  Verslag gezamenlijke Algemene Leden Vergadering 06122017

Het bericht Algemene ledenvergadering GroenLinks & PvdA Leusden 06-12-2017 verscheen eerst op PvdA Leusden.

Democratie in Leusden gestorven?

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks SGP VVD Leusden 06-11-2017 13:18

Democratie in Leusden gestorven? Op de raadsvergadering van 2 november heeft CDA Raadslid Wim Vos getracht om samen met de VVD een motie te behandelen om de toekomstige woningbouwplannen van de provincie te bespreken. In de Regionale Ruimtelijke Visie wordt bepaald dat ook Leusden het woningtekort moet opvangen met veel extra nieuwe woningen. Deze visie staat kaast op een eerdere vastgestelde visie in de Leusdense gemeenteraad. CDA en VVD willen via de motie graag in de raad over dit onderwerp spreken. De coalitiepartijen D66, PvdA, Groenlinks en SGP-CU wilden deze motie niet eens behandelen en voerden de motie af van de agenda. Hiermee concludeerde Wim Vos "dat de democratie in Leusden gestorven is". Daarom schrijft fractievoorzitter Barto Piersma onderstaande brief naar de burgemeester van Leusden: Brief aan de burgemeester: Aan de burgemeester van LeusdenLeusden , 4 november 2017Mijnheer de burgemeester,In de raadsvergadering van 2 november 2017 legde CDA raadslid Wim Vos een motie ter behandeling voor. Deze motie was schriftelijk via de griffie ingediend en was voorafgaand bij de vergaderstukken opgenomen onder punt 4.1. Bij de vaststelling van de agenda heeft u de vergadering gevraagd om instemming met het bespreken van de motie.Ik heb namens mijn fractie in de vergadering mijn verbazing uitgesproken over uw handelwijze. Die verbazing betrof meerdere ervaringen rond het indienen van de motie- het feit dat het blijkbaar tot vlak voor vergadering duurde tot de motie aan de collega fracties werd verstuurd, terwijl de motie aan de griffie al voor het weekend voorafgaand aan 2 november was toegestuurd- het feit dat u de raad een oordeel vroeg over agendering - het feit dat de wethouder om een mening werd gevraagd over agendering van de motie- het feit dat de coalitiefracties van D66, GL/PvdA, CU/SGP een oordeel wensten te vellen over de agendering- het feit dat deze fracties de vergadering schorsten om gezamenlijk een negatief oordeel te kunnen vellen over de agendering van de motie en bespreking ervan te blokkeren- het feit dat de voorzitter van het presidium in de Leusden Krant stelt dat “een ondoordacht voorstel terecht door een meerderheid van de raad wordt afgewezen” en het indienen van de motie “een uitglijder” noemt. In mijn overtuiging geeft de Leusdense verordening Raadswerk uit 2012 alle ruimte aan individuele leden om iedere variant van een motie in te dienen. Elk lid van de raad mag een motie agenderen. De raad heeft niet het recht een motie te weigeren. Zo’n weigering past ook niet bij het dualisme in het gemeentebestuur en niet bij de traditioneel open sfeer in de raad van Leusden. De argumentatie voor weigering dat de motie te laat was ingediend om te kunnen bespreken doet naar onze mening ook niet ter zake. De Verordening Raadswerk, Hoofdstuk 4, artikel 39 noemt het recht van de leden van de raad om moties in te dienen:1. Ieder lid van de raad kan ter vergadering een motie indienen. 2. Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk via de griffier bij de voorzitter worden ingediend.3. De behandeling van een motie over een aanhangig onderwerp of voorstel vindt tegelijk met de beraadslaging over dat onderwerp of voorstel plaats. 4. De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeldDit artikel is in 2012 gebaseerd op de modelverordening van de VNG. In de toelichting van de VNG wordt duidelijk gemaakt waarom voor dit democratische recht van volksvertegenwoordigers is gekozen:“…..Dualisering veronderstelt versterking van de vertegenwoordigende en controlerende functie van de raadsleden. Hiervoor dienen ook individuele raadsleden en kleine fracties te beschikken over adequate instrumenten. Dat wil zeggen dat het voor een effectief gebruik van deze instrumenten wenselijk is dat ook het individuele raadslid zonder belemmeringen toegang tot het gebruik daarvan heeft. De mogelijkheid om zonder drempelsteun een motie in te dienen staat dan ook ten dienste van een effectieve uitoefening van de inkadering en controle door de raad”. De Leusdense verordening Raadswerk maakt net als de VNG modelverordening voor wat betreft drempelsteun geen onderscheid tussen moties die wel of niet bij een onderwerp op de raadsagenda horen. U maakte dat onderscheid in de raadsvergadering wel. U gaf aan op grond van “het reglement van orde”, waarvan wij veronderstellen dat u daar de “verordening raadswerk” mee bedoelde, dat de bespreking van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp pas kan plaatsvinden na goedkeuring van een meerderheid van de raad.U heeft door uw opstelling mijn collega raadslid Wim Vos zijn democratisch recht ontnomen om zijn motie in te dienen. Het is mijn fractie onmogelijk gemaakt om een voor ons belangrijk punt te maken. Mijn fractie betreurt dit zeer. Wij verwachtten dat juist U de democratische rechten van Wim Vos zou beschermen.Ik verzoek u te reageren op de volgende vragen.1. Welke status heeft naar uw mening de verordening Raadswerk bij de werkwijze in de raad?2. Welke verantwoordelijkheid heeft de voorzitter van de raad in de bescherming van democratische rechten van leden van de raad?3. Welke rol vervult het presidium bij het borgen dat de raad volgens de afgesproken regels werkt. 4. Wilt u ons op korte termijn, ruimschoots voor de decembervergadering, in staat stellen onze motie alsnog in de raad te bespreken?5. Wilt u deze brief agenderen in de raad?Namens de fractie van CDA Leusden Achterveld StoutenburgBarto PiersmaFractievoorzitter

Fractie GroenLinks-PvdA vraagt actie van College | Leusden

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Leusden 02-11-2017 00:00

Ook in Leusden groot tekort op sociaal domein

Door: Marcel Sturkenboom

Vorige week heeft het College aan de Raad middels een memo gemeld dat er onverwacht over in ieder geval 2017 een tekort is ontstaan van € 1.2 miljoen. In het spoeddebat van dinsdag 31 oktober werd duidelijk dat het onverwachte tekort het gevolg is van bezuinigingen van de landelijke overheid, achterstallige facturatie van jeugdzorg aanbieders, eigenstandige doorverwijzing van huisartsen en grotere behoefte aan ambulante zorg. De fractie GroenLinks-PvdA heeft ingebracht de zorg omtrent het grote tekort te delen. Van het College mag verwacht worden dat zij steeds meer grip krijgt op vraag en aanbod. Maar evenals bij andere gemeenten is dat bijzonder lastig als overheid bezuinigt en er weinig coördinatie t.a.v. vrije verwijzingen. Is er geld verkwist? Nee, want het geld is uitgegeven aan hulp aan jongeren die dat nodig hadden. GroenLinks-PvdA heeft opgeroepen om een proactieve houding om ook de Jeugdzorg binnen de budgetten te organiseren. En zo nodig ook meer budget vrij te maken. En desnoods met college wethouders en VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) de barricades op te gaan. Het tekort over 2017 en voor zover te overzien ook 2018 wordt met de reserves binnen het sociaal domein opgelost. In december verwacht het College rapportage van Twijnstra en Gudde over de organisatie van dit deel van het sociaal domein dat door Amersfoort wordt uitgevoerd. Daarnaast voert het Nederlands Jeugd Instituut onderzoek uit naar de situatie onder jongeren en hun hulpvraag in Leusden zelf. In januari zal hierover een informatieavond worden gehouden en wordt meer duidelijkheid gegeven of zinnige en zuinige zorg dichtbij ook in Leusden naar behoren kan blijven worden georganiseerd. Met name de VVD en CDA als oppositiepartijen hebben tussen donderdag en dinsdag op Twitter en Facebook met ronkende verkiezingsretoriek duidelijk geageerd. Het College is “niet in control” was de boodschap. Na afloop van het debat blijkt het perspectief volgens de VVD minder zwart te zijn dan in de memo (aldus de fractievoorzitter van de VVD op Twitter).

Extra raad 31 oktober over financieel tekort sociaal domein | Leusden

GroenLinks GroenLinks PvdA Leusden 30-10-2017 00:00

Verwacht tekort in sociaal domein

Op dinsdag 31 oktober zal er om 20.00 uur een extra raadsvergadering plaatsvinden over het financiële tekort dat verwacht wordt in het sociaal domein. Dit tekort kan voor de gemeente Leusden oplopen tot maximaal 2,1 miljoen euro. In vele gemeenten in Nederland is er een tekort ontstaan in het sociaal domein (of dreigt dit te ontstaan); helaas is Leusden hier geen uitzondering op. Geld is vaak een belangrijk item in politieke debatten, maar de fractie van GroenLinks-PvdA realiseert zich dat het sociaal domein om veel meer dan geld alleen draait. Het gaat bovenal om zorg voor kwetsbare mensen. We willen dan ook zoeken naar een structurele oplossing, waarbij er aandacht is voor geld en voor mensen. Dinsdagavond zal door de diverse fracties van de gemeenteraad gebruikt worden om vragen te stellen aan het college en om met elkaar in debat te gaan. Voor meer details verwijzen we graag naar de website https://gemeentebestuur.leusden.nl. Uiteraard is de raadsvergadering openbaar en is een ieder welkom als toehoorder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.