Nieuws van politieke partijen in Leeuwarden over D66 inzichtelijk

54 documenten

Schriftelijke Vragen: Kansen in coronatijd

D66 D66 Leeuwarden 16-09-2020 12:20

Duurzame arbeidsparticipatie vraagt een sterke lokale economie, inzet op scholing en het vergroten van kansen.

Met de presentatie van het programma Onderwijs, Economie en Arbeidsmarkt en de Coronabrief VI liet het college zien dat zij hier hard aan werkt. Echter, de plannen zijn nog niet concreet genoeg. Door het stellen van schriftelijke vragen aan het college van B&W vraagt D66 Leeuwarden extra aandacht voor het aanbieden van opleidingen met baangarantie aan inwoners met een bijstandsuitkering. Daarnaast vraagt de fractie zich af of de kansen die in coronatijd gecreëerd worden wel volledig worden benut.

Hier kunt u onze Schriftelijke Vragen lezen die we gesteld hebben aan het college van B&W.

https://leeuwarden.d66.nl/2020/09/16/schriftelijke-vragen-kansen-in-coronatijd/

The post Schriftelijke Vragen: Kansen in coronatijd appeared first on D66 Leeuwarden .

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Raadsvergadering 9 september 2020: Wat vindt D66 over de nieuwe Cultuurvisie en Zalen Schaaf?

D66 D66 Leeuwarden 09-09-2020 20:39

Tijdens de raadsvergadering van 9 september stonden onder andere de nieuwe visie op Kunst en Cultuur en ‘Wat gaan we doen met Zalen Schaaf?’ op het programma. Julie Bruijnincx en Anne Nugteren voerden namens de fractie van D66 het woord. Wat is onze mening op deze onderwerpen?

Visie op Kunst en Cultuur

Tot groot genoegen van de D66-fractie is in de nieuwe cultuurnota de ambitie losgekoppeld van de financiën. Ambitie los van financiën, zodat we een stip op de horizon kunnen zetten. Hoe borgen we de ‘legacy’ van Culturele Hoofdstad? Maar toen kwam corona, en de culturele sector is hard, zo niet het hardst getroffen. Die realiteit is dat we blij moeten zijn als wat we nu hebben in stand kunnen houden, zonder faillissementen en verdere ontslagen. Daarom kiezen we nu voor de basis op orde, helaas is er verder geen geld beschikbaar om alle ambitieniveau’s uit te bouwen.

Maar er is ook een dilemma, wanneer we cultuur vergelijken met topsport. Je kan ervoor kiezen om te investeren in cultuur als breedtesport. Dan stimuleer je amateurverenigingen en initiatieven van onderaf. Dat is een keuze. Maar wanneer je investeert in cultuur als topsport, dan zou het zomaar kunnen dat je ‘blockbuster’ olympisch kampioen wordt. In dat geval straalt dat succes af op de amateurverenigingen. Toen het Olympisch Hockeyteam kampioen werd, hadden amateur hockeyclubs soms wel een stijging van 90% in het aantal nieuwe aanmeldingen het jaar daarna.Blockbusters in het Fries Museum verspreiden zich als een olievlek uit over de hele gemeente. We zien dan dat economie, toerisme en cultuur zich met elkaar verbinden. En de slogan van Culturele Hoofdstad is wel heel erg van toepassing:

Dare to dream, dare to act, dare to be different.

Prijsvraag Zalen Schaaf In 2015 is de visie Speelmanskwartier vastgesteld. Ik noem een aantal onderdelen uit deze visie die voor D66 Leeuwarden belangrijk zijn. In hoofdstuk 3 over het gevoerde proces namelijk door bewoners gedragen en mede door bewoners opgesteld. In hoofdstuk 5, de toekomstige woonbuurt, in 2020 heeft Zalen Schaaf dan wel de locatie van het locatiecomplex een gebruik die past bij een gemengde woonbuurt en in hoofdstuk 6, een stadsbrede, grootschalige uitgaansfunctie met in belangrijke mate avond/nachtbezoek dat niet meer past in dit gebied. Dit betekent dat het huidige gebruik moet worden bijgesteld naar een gebruik dat aansluit op een invulling als gemengde woonwijk in de binnenstad.

https://leeuwarden.d66.nl/2020/09/09/raadsvergadering-9-september-2020-wat-vindt-d66-over-de-nieuwe-cultuurvisie-en-zalen-schaaf/

In de inleiding van de visie staat: Er zijn geen middelen beschikbaar gesteld of gereserveerd voor de uitvoering van deze visie. Uitgangspunt is daarom dat deze visie vooral richtinggevend is voor investeringen en ontwikkelingen van derden en dat de gemeentelijke investeringen in principe gedaan moeten worden uit bestaande budgetten en geplande investeringen.

Uit de vele reacties van bewoners uit de wijk blijkt dat er geen draagvlak is voor de voorgestelde wijziging. Voor onze fractie is dit een zwaarwegend punt. Wij zien een eventuele invulling van Zalen Schaaf met een dagfunctie en in de vroege avond (tot 23.00 uur) als beste optie voor een invulling die past bij een gemengde woonbuurt. Wij vinden daarom dat de tekst uit hoofdstuk 6 niet meer aangepast moet worden. Wij vinden dat de prijsvraag door moet gaan om iedereen een kans te geven met een plan te komen waarvan de invulling past bij een gemengde woonbuurt met openstelling tot 23.00 uur.

The post Raadsvergadering 9 september 2020: Wat vindt D66 over de nieuwe Cultuurvisie en Zalen Schaaf? appeared first on D66 Leeuwarden .

Partir c'est mourir un peu.... maar dat geldt gelukkig niet voor Erfgoed! | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Leeuwarden 31-08-2020 00:00

Tweeënhalf jaar heb ik met veel passie de portefeuille Erfgoed&Monumenten gedaan. Het voelde bij mijn aantreden in 2018 misschien wel als de meest zwaarwegende portefeuille omdat ik ermee in de voetstappen van dé Piet van der Wal stapte.  

Onze Piet van der Wal was een legendarische kenner van panden, regelingen, bedreigingen en oplossingen. Regelmatig dacht hij zelf plannen uit die de ambtelijke dienst hielp bij mooie oplossingen. Een aantal daarvan die hij nog in de pijplijn had toen hij stopte, beschreef hij bij mijn aantreden uitvoerig. Ik nam me na zijn overlijden voor om deze als een soort legacy vast te houden en waar mogelijk gerealiseerd te krijgen.

Zijn plan voor de verkeerssituatie bij de Vredeman de Vriesstraat en de povere ruimte voor fietsers, maar ook zijn overtuiging dat alle vooroorlogse wijken in een beschermde parapluregeling zouden moeten komen zodat we als gemeente meer controle in handen hebben en niet meer verrast worden door het verdwijnen van een pand waarvan iedereen dacht dat het monumentale waarde had, maar dat niet bleek te hebben (Stationsweg). Ook had hij een enorm dossier, het dossier Stienserstraat, over de verbouwing van een vooroorlogs pand tot garage waarbij de hele karakteristieke gevel verdween. Zijn voorstel om de gevelindeling, naast bv daklijn, onderdeel van het beschermen te maken kwam hieruit voort.

Tegelijkertijd bleek ook vanuit de waan van de dag genoeg gaande te zijn dat vanuit deze portefeuille moest worden aangevlogen. Daardoor verschenen er in de afgelopen tweeënhalf jaar diverse schriftelijke vragen waarin we het college bevroegen of erfgoed gerelateerde zaken.

Voorbeelden hiervan zijn de vragen die we stelden aan de hand van foto's van de opslag van het torentje van Cuypers. In de jaren negentig werd het torentje, dat uit 1882 stamt en onderdeel uitmaakte van het Sint-Fredericus Liefdesgesticht, voor veel geld gerestaureerd door Leeuwarder Corporatie Patrimonium en daarna geschonken aan de Gemeente Leeuwarden. Lange tijd stond het op het hoekje naast de Blokhuispoort. Door de herindeling van dat gebied was er geen plek meer. De foto's die wij onder ogen kregen toonden het torentje op zijn zijde liggend in een weinig deplorabele staat. Zo ga je niet om met erfgoed! En we stelden met succes schriftelijke vragen. In de antwoorden konden we lezen dat "van mening zijn dat we een goede plek te hebben gevonden voor herplaatsing en zullen zorgen dat de torenspits daar in ere wordt hersteld."

Het torentje zal geplaatst worden in het buurtschap De Klamp waar aan het centrale dorpspleintje met de plaatsing "een extra dimensie toe en legt een link met de bestaande stad, terwijl duidelijk is dat het een toevoeging is", aldus te lezen in de beantwoording. Op de vraag wanneer werd geantwoord dat "De eerste fase van De Klamp wordt in het najaar van 2018 bouwrijp gemaakt. Vanaf midden 2019 kan de spits van het arkeltorentje geplaatst worden."

Tot op heden hebben we nog geen uitnodiging ontvangen voor de feestelijke herplaatsing, maar we houden onze vinger aan de pols.

Nog voor Buma als burgemeester in beeld was, hadden wij ons vizier op de Buma State laten vallen. Gealarmeerd door -wederom- de deplorabele staat gingen we op onderzoek uit. In dezelfde tijd verscheen een noodkreet van Heemschut Frysl^an over het achterstallige onderhoud en het uitblijven van de renovatie. Ook hierover stelden we schriftelijke vragen.

Ondertussen bleek de koers van het tot stand komen van de nieuwe Erfgoednota een spannend traject. Er werd gekozen voor een Erfgoed Agenda in plaats van de oldfashion vorm. Een meer eigentijdse vorm waarbij inbreng van onderop centraal stond, er tal van bijeenkomsten werden georganiseerd en het uitgangspunt om tot een levend document te komen even wennen was.

Na de Startnotitie Erfgoedagenda van de toekomst in mei 2019 is er op 17 september 2019 een brainstormsessie georganiseerd voor de raad in De Fabriek in Wergea. Tijdens deze brainstormsessie is input geleverd voor de "Erfgoedagenda van de toekomst". Daarnaast werd gevraagd om ook de maatschappelijke betrokkenen en belanghebbenden op het gebied van erfgoed bij het opstellen van de "Erfgoedagenda van de toekomst" te betrekken.

Met  het  thema  'Alles  is  erfgoed,  en  erfgoed  is  van  iedereen'  zijn  vervolgens  een  5-tal meepraat-sessies  voor  maatschappelijke  organisaties  en  belanghebbenden  georganiseerd. Deze sessies vonden plaats in Jelsum, Baard (december 2019), Jirnsum en twee in Leeuwarden(januari  en  februari  2020).  Alle  historische  verenigingen,  dorpsbelangen,  wijkpanels  en  een aantal andere organisaties en vertegenwoordigers die, op wat voor manier dan ook, met erfgoed annex zijn, waren uitgenodigd. De laatste bijeenkomst in Leeuwarden was een speciale sessie met  alleen  studenten  van  NHL  Stenden  en  een  paar  docenten.  Samen  met  algemene maatschappelijke  ontwikkelingen,  rijkskaders  en  de  input  vanuit  de  meepraatsessies  is  het visiedeel van de Erfgoedagenda van de toekomst tot stand gekomen.

In de motie die we in juli 2019 indienden tijdens de begrotingsbehandeling samen met D66, PvdA en FNP indienden konden we ons punt waar wij uit de samenleving volop geluid over kregen! Afgelopen week werd duidelijk dat het college dit afschaffen van leges op zonnepanelen en andere duurzame installatie kwijtschelden bij beschermde en monumentale panden zoals in Apeldoorn gebeurt ziet zitten. In de brief die hierover in augustus verscheen lezen we: "Om eigenaren van panden in beschermde gezichten en van 

monumenten tegemoet te komen bij het verduurzamen van hun pand, kan hetvoorstel worden gedaan om de leges voor het plaatsen van zonnepanelen op monumenten en in beschermde gezichten per 2021 af te schaffen. Dit zou dan meegenomen kunnen worden bij de vaststelling Legesverordening 2021.  

Het voorstel tot afschaffen van leges voor het plaatsen van zonnepanelen op monumenten en in beschermde gezichten heeft een beperkte invloed op de financiële opbrengsten, en daarmee de kostendekkendheid, van de gemeente Leeuwarden."

Terwijl ik dit schrijf zitten we midden in de behandeling in de raad van de Erfgoedagenda. Maar in de raadszaal zit niet ik, maar mijn collega Pim Astro. 

Omdat in de loop van de tijd mijn portefeuille werd uitgebreid met onder andere Wmo, bleek Erfgoed toch een wat eenzaam eilandje in mijn portefeuille. Ik bemerkte dat ik niet altijd de tijd en energie erin kon steken die het nodig had.

Ondertussen kwam Erfgoed wel aan bod in bestemmingsplannen of in relatie tot wonen en groen maar deze zaken waren vaak in handen van Pim Astro.

Dit alles heeft mij doen besluiten om Pim  -die als tweede woordvoerder wel altijd meekeek- te vragen om dit portefeuille onderdeel over te nemen. Dus dit schrijven is ook een beetje afscheid nemen...

Langs deze weg even speciale dank aan Tom Sandijck die mij altijd bijstond met raad en advies. Ook dank aan de beleidsadviseur (en tevens oud studiegenoot van mij) Leo van der Laan en de voorzitter van de Leeuwarder Historische Vereniging Aed Levwerd met wie ik vele uurtjes heb volgepraat!

Femke Molenaar

Schriftelijke Vragen D66 en CDA: Uitvoeringsplan Laaggeletterdheid

D66 D66 CDA Leeuwarden 17-06-2020 13:16

Ongeveer een jaar geleden werd in de gemeenteraad de motie ‘Aanvalsplan Laaggeletterdheid’ aangenomen. Deze motie riep op om met een nieuw integraal aanvalsplan laaggeletterdheid te komen voor alle mensen van 0 tot 100 voor de gemeente Leeuwarden, die beter aansluit op de actuele ontwikkelingen, waaronder digitale laaggeletterdheid.

D66 vindt laaggeletterdheid een belangrijk onderwerp en vinden de antwoorden in de brief die een update geeft over het aanvalsplan, op het gebied van de doelstellingen ‘Verhoging bereik NT1, Preventie, Extra aandacht voor digitale vaardigheden en de Dienstverlening gemeente Leeuwarden’ te summier. Onze fractie vindt het daarnaast belangrijk, wetende dat het geld en de mankracht dat beschikbaar is voor het aanpakken van laaggeletterdheid beperkt is, dat er duidelijke en heldere keuzes gemaakt worden in het nieuwe aanvalsplan. Kortom, we verwachten meer daadkracht van het college.

Daarom hebben we samen met het CDA de volgende schriftelijke vragen gesteld;

CDA en D66: Schriftelijke Vragen Laaggeletterdheid

https://leeuwarden.d66.nl/2020/06/17/schriftelijke-vragen-d66-en-cda-uitvoeringsplan-laaggeletterdheid/

The post Schriftelijke Vragen D66 en CDA: Uitvoeringsplan Laaggeletterdheid appeared first on D66 Leeuwarden .

Demonstratie Keer het tij in Leeuwarden | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Leeuwarden 07-06-2020 00:00

In tal van gemeenten die zijn aangesloten bij de Coalition of the Willing is 4 juni 2020 een demonstratie gehouden. Leeuwarden heeft zich door een aangenomen motie eveneens aan deze coalitie verbonden. Met de Hashtags #500kinderen, #weeswelkom! en #Keerhettij gaven demonstranten in Leeuwarden stilzwijgend een stem aan het opvangen van vijfhonderd kinderen en het veranderen van het kabinetsbeleid. Muzikant Amon Dos Santos ondersteunde met zijn gitaar en zijn toepasselijke nummers de demonstratie op de Leeuwarder Lange Pijp.

De situatie in de vluchtelingenkampen in Griekenland wordt al lange tijd als inhumaan en onhoudbaar betiteld door diverse organisaties. In deze kampen zitten ook veel alleenreizende kinderen die in een mogelijk nog kwetsbaardere positie zitten. Inmiddels hebben tien landen uit de Europese Unie en Zwitserland een start gemaakt om een deel van deze kinderen uit de vluchtelingenkampen te halen en een plek te geven in hun land. Onze regering heeft echter het standpunt ingenomen dat wij niet helpen om een deel van deze kinderen een plek te geven in ons land.

In maart namen PvdA, D66, CU, PvdD en PAL GroenLinks een initiatief om ook Leeuwarden zich te laten uitspreken tegen dit Rijksbeleid. Het was een stevige discussie in de raadszaal, maar met een meerderheid is de motie aangenomen. Klik hier om de behandeling van de motie terug te kijken.

In navolging daarop deden de woordvoerders van deze partijen in een indringende videoboodschap de volgende oproep aan het kabinet:

Kabinet: toon solidariteit in Europa, ook met kinderen op de vlucht

Griekenland zond acht maanden geleden een noodkreet naar alle lidstaten van Europa; alstublieft, help 2500 alleenreizende kinderen, door hen in veiligheid op te nemen. Kinderen uit Syrië en Afghanistan die zonder familie vastzitten in overvolle vluchtelingenkampen. Een noodkreet die door de coronacrisis alleen maar urgenter is geworden; de situatie in de kampen is potentieel catastrofaal.

Meer dan tien lidstaten en Zwitserland hebben de hulpvraag gehoord en gehonoreerd. De evacuatie onder aanvoering van de Europese Commissie is begonnen en de eerste kinderen zijn vorige week overgebracht naar Luxemburg en Duitsland. Nederland moet hun voorbeeld volgen.

Wij roepen het kabinet op: Help deze kleine groep kinderen. Wees solidair met de Grieken. En wees solidair met de tien landen die al meehelpen.

Op de Lange Pijp stonden deze raadsleden op 4 juni samen met een aantal partijgenoten, betrokken burgers, activisten en een muzikant als onderdeel van dit landelijke protest. Dat wij daarin inmiddels sterk staan blijkt wel uit de opvallende groei die The Coalition of the Willing doormaakte. Wat begon met een paar gemeentes is inmiddels uitgegroeid tot ruim 120 gemeentes en zelfs drie provincies die zich hebben aangesloten in het verzet tegen het inhumane rijksbeleid.

Er wordt in de Leeuwarder raadszaal regelmatig gesteld dat wij als gemeenteraad niet over Rijksbeleid zouden gaan, maar daar heb ik als raadslid altijd anders over gedacht. Met mijn eerste motie in mijn maidenspeech riep ik al op om ons uit te spreken tegen het Rijksbeleid inzake het terugsturen van Afghanen. Stiekem hoop ik dat de opstand tegen dit inhumane kabinetsbeleid steeds breder klinkt en dat de opstand vanuit steeds meer gemeentes en provincies aantoont dat je altijd kunt ageren tegen onrecht welke positie of rol je ook hebt!

Femke Molenaar, raadslid PAL GroenLinks

Stille ramp!

D66 D66 Leeuwarden 15-05-2020 19:41

Het coronavirus heeft ons letterlijk tot stilstand gebracht. Als een stille onzichtbare ramp. Zonder vuur, zonder rook. Qua gezondheid lijkt het een afgewende ramp, zeker hier in het Noorden. Maar, in verzorgingshuizen in Nederland voltrok zich een ramp. En, ondernemers in de recreatiesector, de sport, horeca, retail en cultuur- en evenementensector zijn ongenadig hard getroffen. Het virus dat voor ouderen levensgevaarlijk is, is voor jongeren moeilijk te begrijpen. En zij missen veel; geen school, geen afstudeerstage, geen eindexamen, geen bijbaan, geen contacten, geen ontgroening (hoewel dat laatste misschien niet zo erg is).

Voor gemeenten is het ook een financiële ramp. Stijgende zorgkosten zorgen al jaren voor druk op de gemeentefinanciën. Met het rijk spraken gemeenten af dat maatschappelijke instellingen en zorgaanbieders ontzien worden, ze krijgen doorbetaald. Hoe het rijk vervolgens met gemeenten zal omgaan is nog onbekend. Dankzij overheidsregelingen hebben werknemers nog weinig gemerkt van de crisis. Dit zorgt voor schrille contrasten; tussen mensen die betalen voor de crisis (kleine en grote ondernemers) en mensen die bloemetjes halen (in de baas zijn tijd). Of het ingrijpen van de overheid in de boeken komt als ‘proportioneel’ is een vraag die ik hier buiten beschouwing laat. De crisis heeft een economische ramp veroorzaakt die Leeuwarden niet zal overslaan. Dat is een feit. En zeker is dat deze economische ramp uiteindelijk slachtoffers zal kennen.

Ik wil het niet mooier maken dan het is. Sommige mensen in loondienst zullen de rij van de bloemist inruilen voor de rij van de voedselbank. Het is om te huilen, en dat doe ik dan ook. Als college van B&W werken we aan een reële impactanalyse en aan een plan voor het behoud van onze maatschappelijke infrastructuur. Natuurlijk. En ondernemers zijn innovatief en veerkrachtig, dat ook. En Friezen zijn nuchter en hebben weinig nodig om gelukkig te zijn (volgens het Fries Sociaal Planbureau). Het is allemaal waar. Maar al die managementgoeroes en vage types op social media die om het hardst roepen “never waste a good crisis to…”

Nee, nu nog even niet. Een ramp is een ramp…. pas goed op jezelf!

 

 

The post Stille ramp! appeared first on D66 Leeuwarden .

Schriftelijke Vragen: Milieustraat Leeuwarden (Beantwoord)

D66 D66 Leeuwarden 13-05-2020 17:46

Sinds het uitbreken van het Corona virus in Nederland en de implementatie van bijbehorende maatregelen is het veel drukker bij de milieustraat in Leeuwarden. Inmiddels is het twee maanden na de start van de ‘Intelligente Lockdown’, en nog steeds krijgen we signalen over lange wachttijden bij de milieustraat, niet alleen in het weekend maar ook doordeweeks. Vanochtend was de wachttijd direct na opening van de milieustraat al langer dan een uur. De fractie van D66 wil van het college weten welke maatregelen er de afgelopen maanden genomen zijn om de drukte te verminderen en wat de effectiviteit van die maatregelen is.

Daarom stelt D66 Leeuwarden de volgende Schriftelijke Vragen aan het college van B&W.

Update 02-06-2020:

De vragen zijn inmiddels beantwoord.

Antwoorden schriftelijke vragen D66 drukte bij milieustraat.

The post Schriftelijke Vragen: Milieustraat Leeuwarden (Beantwoord) appeared first on D66 Leeuwarden .

Motie: Oostelijke Vaarroute en de Prins-Hendrikbrug (Aangenomen)

D66 D66 GroenLinks Leeuwarden 11-03-2020 11:37

De afgelopen weken behandelden wij het ‘Ambitiedocument Verkeer en Vervoer’ in samenhang met de ‘Impressie Spoorzone’. Tijdens het Politiek Dialoog hebben wij al de aandacht gevraagd voor:

– Grotere, centraal gelegen appartementen;

– De fietstunnel op de Schrans;

– Inbreiding binnen de stadsgrenzen mét veel ruimte voor groen.

Naast het aanplanten van veel groen staan wij voor groene daken en gevels. Dat is goed voor de afwatering en aanzien van de gemeente.

Ambities college

Het college heeft mooie doelen in opgenomen in het ambitiedocument.

De fiets op 1 en het spoor naar min 1 klinkt niet alleen goed, maar zal het aangezicht van de spoorzone verbeteren en gezond, duurzaam vervoer stimuleren. Het plan het Van Harinxmakanaal te upgraden naar klasse Va (met ruimte voor grotere schepen) is een logistieke en milieutechnische verbetering. D66 Leeuwarden wil echter naast deze ambities de eigen ambities voor toerisme, aanzicht van de stad en gastvrijheid op de waterkaart zetten.

Daarom hebben wij de Motie Oostelijke Vaarroute en de beweegbare Prins Hendrikbrug samen met FNP, PalGroenLinks en PvdA Leeuwarden ingediend. Dat is gewoon een te mooie ambitie om te vergeten.

Ambitie D66

We maken de vaarroute geschikt voor de Bzm-klasse en de kades en lokale horeca kunnen mee groeien. De levendigheid van de grachten wordt versterkt, zoals je dat nu al rond de Blokhuispoort ziet. Daarmee wordt Leeuwarden aantrekkelijker voor vaarrecreanten en niet in de laatste plaats vergroot scheiden van beroeps- en pleziervaart de veiligheid.

De Motie is aangenomen!

Drie moties gesteund

Daarnaast heeft D66 bij dit onderwerp nog drie moties gesteund. Met de moties Fossielvrije Mobiliteit & Autoluwe binnenstad zet PalGroenLinks in op de ambitie van een gezonde, ruim toegankelijke binnenstad. Beide gedachten staan ook in ons verkiezingsprogramma. Gemeente Leeuwarden dient voor de autoluwe binnenstad gebruik te maken van de lessen die we leren van dezelfde plannen die er zijn voor het Gouverneursplein-gebied.

Fossielvrije Mobiliteit

Voor fossielvrije mobiliteit zien wij de taak van de gemeente vooral in het faciliteren van ondernemers en burgers. Het creëren van mogelijkheden én inventariseren van wensen. Wij willen daarbij de koe bij de horens pakken. Bij het herinrichten van de spoorzone kan meteen die locatie ingevuld worden. Met laadpalen en de daarbij behorende hoogspanningsleidingen. Werk met werk.

De laatste motie Realisatie ambities met behoud van zoveel mogelijk groen van Gemeentebelangen Leeuwarden kunnen we kort over zijn. Daar staan wij voor. Daar vroegen wij in het politiek dialoog aandacht voor. Dat blijven wij benadrukken.

 

https://leeuwarden.d66.nl/2020/03/11/motie-oostelijke-vaarroute-en-de-prins-hendrikbrug-aangenomen/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/03/11/motie-oostelijke-vaarroute-en-de-prins-hendrikbrug-aangenomen/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/03/11/motie-oostelijke-vaarroute-en-de-prins-hendrikbrug-aangenomen/

The post Motie: Oostelijke Vaarroute en de Prins-Hendrikbrug (Aangenomen) appeared first on D66 Leeuwarden .

Moties voor een autoluwe binnenstad en fossielvrije mobiliteit aangenomen | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Leeuwarden 11-03-2020 00:00

De Leeuwarder gemeenteraad heeft het maandagavond 9 maart het ambitiedocument Mobiliteit 2019 – 2050 en het visiedocument Leeuwarden Spoorzone, Stad van de toekomst besproken. De twee documenten bevatten waardevolle uitgangspunten voor een gezonde en duurzame ontwikkeling van onze mooie gemeente en zijn goed ontvangen in de raad.

Deze winter presenteerde het college van burgemeester en wethouders het ambitiedocument Mobiliteit 2019-2050 en het visiedocument Leeuwarden Spoorzone, Stad van de Toekomst waarin de plannen van het college over de mobiliteit voor de korte, middellange en lange termijn en de beoogde aanpak van de Spoorzone worden toegelicht. Enkele speerpunten van deze document zijn de fiets op 1 en het spoor op -1.

De fractie van PAL GroenLinks heeft een aantal ambities die wij binnen de horizon van de visie van het college graag verwezenlijkt willen zien. Wij zijn voorstander van het fossielvrij maken van de mobiliteit in onze gemeente en het autoluw maken van de binnenstad. Wij denken dat onze binnenstad nog mooier en prettiger kan worden door deze ambities werkelijkheid te maken. Immers, het fossielvrij maken van mobiliteit en het weren van auto's uit de binnenstad leidt onder andere tot minder uitstoot van fijnstof en meer ruimte voor beweging en daardoor een andere beleving van de binnenstad.

Mede namens de fracties van de PvdA en D66 heeft onze fractievoorzitter Evert Stellingwerf daarom maandagavond twee moties ingediend om deze doelstellingen op te nemen in het ambitiedocument Mobiliteit 2019-2050. Een meerderheid van de gemeenteraad deelt onze duurzame ambities en steunde de moties.

Tevens deed wethouder Friso Douwstra de toezegging aan de gemeenteraad dat voorstellen over het verplaatsen van het spooremplacement eerst worden voorgelegd aan de raad. De verplaatsing van het spooremplacement biedt wat ons betreft veel kansen voor het ontwikkelen en vergroenen van het binnenstedelijk gebied. Aan de andere kant kunnen door de verplaatsing ook nieuwe problemen ontstaan, dus eerst moet grondig worden onderzocht welke voor- en nadelen hier aan verbonden zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.