Nieuws van politieke partijen in Heusden inzichtelijk

24 documenten

Begrotingsoverleg in de gemeenteraad van gemeente Heusden | Heusden

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Heusden 19-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag 7 november was het begrotingsoverleg in de gemeenteraad van de gemeente Heusden. Als GroenLinks hebben we in deze vergadering middels moties aandacht gevaagd voor biodiversiteit, duurzaamheid en het stimuleren om zuinig om te gaan met ons kostbare drinkwater. Samen met andere partijen zijn we erin geslaagd om meer aandacht te krijgen voor deze vraagstukken.

Ook het voorstel voor het samengaan van de bibliotheek in Drunen met de Voorste Venne dat in deze vergadering voorbij kwam heeft onze goedkeuring gekregen. Als GroenLinks zijn we een groot voorstander van een bruisend cultureel leven in onze kernen.

Meer weten over wat er behandeld is bij de begrotingsvergadering? Lees hieronder de overwegingen van onze fractieondersteuner Marjo Stevens.

Overwegingen bij de begrotingsvergadering

Afgelopen donderdag was de begrotingsvergadering van de gemeenteraad van Heusden. Hierbij enkele van mijn gedachten bij het vanuit GroenLinks optiek, kijken en luisteren naar deze vergadering.

Vanuit GroenLinks zien wij dat de begroting voor 2020 positief is. Maar als we meer langjarig kijken zijn we minder optimistisch. Een aantal belangrijke zaken zoals de (jeugd)zorg en veiligheid gaan waarschijnlijk nog veel extra aandacht en middelen vragen. Ook maken we ons zorgen over de effecten van de stikstofproblematiek en PFAS. Hiervan zien we nu nog amper iets in de begroting terug. Dat het nog niet in de begroting staat, is misschien nog tot daaraantoe. Maar dat de gemeente, zoals bleek tijdens de vergadering, ook nog zoekend is bij de vragen die er nu al zijn bij projectontwikkelaars, bouwers, hoveniers en individuele inwoners, maakt ons niet echt blij. Wat moeten we bijvoorbeeld voorlopig doen met onze uitgegraven PFAS-grond? Gooien we die zolang maar op een grote hoop in de eigen achtertuin?

Een ander zorgpunt vinden wij, nog steeds, het tempo en de ambitie waarmee het college werkt aan de uitvoering van het eigen coalitieprogramma. Dit is al de tweede begroting en vanuit GroenLinks concluderen we toch echt dat grote plannen zoals het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) er nog niet zijn.

Naast zorgpunten zijn er ook zaken waar we positief zijn over de manier waarop ze worden aangepakt. Zoals in het sociaal domein. Hier wordt nadrukkelijk ingestoken op vroeg signalering en op het met elkaar samen aan de slag gaan via gerichte werkbudgetten. Bijvoorbeeld bij eenzaamheid. Deze aanpak mag wat ons betreft verder worden doorgevoerd. Maar ook hier: best college, pak aub door! Zet u maximaal in om de samenwerking te versnellen en te versterken, om te komen tot resultaten, om te komen tot wat goed is voor onze individuele inwoners en voor onze gemeente.

Het onderbrengen van de bibliotheek in de Voorste Venne is wat ons betreft zo’n voorbeeld! Natuurlijk is het aan het bestuur van de bibliotheek en aan het bestuur van de Voorste Venne zelf om met hun plannen te komen voor de toekomst. Maar voor de gemeente ligt er, volgens ons, nadrukkelijk de taak om te kijken en te sturen op wat belangrijk is voor de gemeente als totaal. Daarom is vanuit GroenLinks de door D66 hierover ingebrachte motie van harte ondersteund. Zelf hebben we als GroenLinks nog maar weer eens aandacht gevraagd voor de bejegening vanuit Baanbrekers, met name de inkomenskant. De wethouder betoogde vol vuur dat ook hij zich hier hard voor inspant. We gaan het zien.

Nadrukkelijk hebben we in onze eigen beschouwing op de begroting aandacht gevraagd voor meer daadkracht en maatregelen voor het klimaat en de natuur. Het stoort ons ontzettend dat de gemeente bomen kapt zonder opnieuw te beplanten. Wij vinden dat we in de gemeente er alles aan moeten doen om de biodiversiteit en het besef over het belang van biodiversiteit te vergroten. Met meer biodiversiteit zouden de kosten voor de bestrijding van de eikenprocessierups ook weleens veel minder hoog kunnen uitvallen. Onze motie over een extra stimuleringsbudget voor wijken en buurten voor het herplanten van bomen, bewustwording en het verder vergroenen kreeg echter noch vanuit het college noch van veel fracties bijval. Men vindt dat we in Heusden al genoeg hieraan doen. Dat wij vanuit GroenLinks dit anders zien, mag duidelijk zijn.

Ook hebben we gepleit voor het stimuleren van inwoners om bewuster om te gaan met drinkwater. Dit door de rioolheffing in de toekomst, meer dan nu, te koppelen aan het drinkwaterverbruik. Weinig verbruik, weinig rioolheffing, meer verbruik, meer rioolheffing en bij veel gebruik een hoge rioolheffing. Hiermee belonen we inwoners die actief bezig zijn met het besparen van water. Ook DMP heeft in hun voorbereiding op de begrotingsvergadering (via de technische vragen) bij het college hier aandacht voor gevraagd. Het college heeft toegezegd de koppeling van drinkwaterverbruik en rioolheffing te gaan onderzoeken. Onze motie hebben we dan ook ingetrokken. Wel blijven we natuurlijk actief volgen hoe het college dit gaat oppakken.

En, ook als één van onze terugkerende aandachtspunten hebben wij, net als veel andere partijen, het college aangesproken op de verkeersveiligheid in de gemeente. Met name voor fietsers en wandelaars.

Tijdens de vergadering zijn door Heusden Transparant en door DMP, VVD en Heusden Eén moties ingebracht over de verlaging of bijstelling van de hondenbelasting. Door het CDA is een motie ingebracht over het vanuit de gemeente (extra) faciliteren van recreatie en toerisme. Vooral de discussie over de hondenbelasting liep lang uit. Om eerlijk te zijn, vanuit GroenLinks keek ons raadslid vooral van een afstandje toe. Wat ons betreft schaffen we namelijk zowel de honden- als ook de toeristenbelasting volledig af. Toegegeven, de directe inkomsten uit deze belastingen hebben we dan niet meer, maar het vraagt ook veel minder gedoe bij het innen, verwerken, etc. En, het maakt het leven weer een stukje eenvoudiger.

Heusden Eén heeft een motie ingebracht om te onderzoek wat er nodig is om een Fairtrade gemeente te worden. Deze motie hebben we natuurlijk van harte ondersteund. Wat ons betreft hadden we ook direct een motie mogen aannemen waarin we het college verzoeken om het niet alleen te onderzoeken, maar om ook daadwerkelijk een Fairtrade gemeente te worden. De lauwe en afwachtende reactie van de wethouder stelde me teleur. Onderzoeken kon volgens hem nog net wel, maar mogelijke consequenties hield hij op voorhand al af.

In ons eigen programma uit 2017, hebben we opgenomen dat we als GroenLinks zowel streven naar een Fairtrade gemeente als naar een Sustainable Development Goals (SDG) gemeente. In een motie hebben we daarom de gemeente opgeroepen om in het beleid consequent uit te gaan van deze Duurzame OntwikkelingsDoelen van de Verenigde Naties. Deze oproep werd door de wethouder vergeleken met het verplicht schrijven van een duurzaamheidsparagraaf in iedere beleidsnotitie. Hij en het college zijn hier geen voorstander van. Met dit argument ben ik het in principe eens. Tenminste als zo’n paragraaf inderdaad wordt gezien als een minimale verplichting waarbij vervolgens niets meer aan duurzaamheid gedaan hoeft te worden.

In mijn ogen maakt de wethouder hier echter een tweetal fundamentele fouten:

1) Het bewust aandacht moeten geven aan de duurzame ontwikkelingsdoelen is meer dan enkel het schrijven van een paragraafje. Het helpt juist, als een eerste stap, om hier goed over na te denken.

2) De duurzame ontwikkelingsdoelen gaan veel en veel verder dan enkel de inhoud van de Duurzaamheidsagenda van Heusden. De doelen gaan over duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Ze gaan inderdaad over klimaat. Maar ook gaan ze over het tegengaan van armoede en kansenongelijkheid en over het bijdragen aan ieders gezondheid.

Andere partijen gaven aan de aandacht voor de doelen niet nodig te vinden aangezien we voor Heusden al een samenhangend coalitieprogramma hebben. Hoe jammer. Vanuit GroenLinks blijven we, naast naar het ‘hier’ en ‘nu’, graag nadrukkelijk ook steeds kijken naar het ‘daar’ en straks’!

11-10-2019: De Schroef

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 11-10-2019 07:51

Burgerinitiatief wil multifunctioneel sport- en recreatiepark

Het plan Dillenburg nadert zijn voltooiing. Momenteel wordt de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het recreatiepark De Schroef omgetoverd tot een fietspad en wordt Dillenburg en recreatiepark als het ware aaneen gesmeed. Sporthal Dillenburcht wordt direct aan het recreatiepark gelinkt en zo kunnen er allerlei kruisbestuivingen plaats gaan vinden. Daarnaast loopt er al enige tijd een zgn. burgerinitiatief om het sport- en recreatiepark De Schroef zelf aan te pakken en om te toveren tot een multifunctionele (sport-)accommodatie.

Het eerste initiatief kwam oorspronkelijk van atletiekvereniging DAK, maar andere bij het park betrokken partijen sloten zich al snel aan en in februari van dit jaar werd er een intentieovereenkomst gesloten. Deelnemers: DAK, MHCD, stichting De Schroef, Stichting De Burcht en het Gezondheidscentrum Drunen. Ook met het d’Oultremontcollege zijn gesprekken gevoerd.

In de intentieovereenkomst wordt het belang benadrukt van een “open en multifunctionele leefomgeving, die bijdraagt aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen en zich ontplooien”. Door de ruimte geschikt te maken voor diverse doelgroepen en disciplines zoals zorg, onderwijs, natuur en sport kan het initiatief een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven in de gemeente. Het initiatief werd mede ondersteund door Rabobank; die maakte de inhuur van NOC*NSF en Sport Service Noord-Brabant financieel mogelijk om het initiatief verder op te starten.

Maar het verder brengen van dit initiatief is een complex probleem, dat de verenigingen zelf niet goed kunnen organiseren. Zij hebben hulp nodig en komen dan vanzelf terecht bij de gemeente, die ook eigenaar van het park is. De verenigingen hebben behoefte aan externe ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van dit initiatief en gemeentelijke ondersteuning bij het verdere proces. Het college van Heusden heeft enkele weken geleden besloten om het burgerinitiatief verder te ondersteunen. De gemeente heeft een extern adviesbureau ingeschakeld en daarvoor ook gelden ter beschikking gesteld, vooralsnog is een budget van ruim 35.000 euro beschikbaar en daarnaast dan nog de inzet van ambtelijke capaciteit. De gemeenteraad moet weliswaar nog met dit budget instemmen (via de eerstvolgende bestuursrapportage komt dit aan de orde), maar het college verwacht hier kennelijk geen problemen omdat het initiatief prima past in het gemeentelijk gezondheidsbeleid.

Inmiddels ligt er een stappenplan, opgesteld door het externe bureau Kragten. In dat stappenplan worden 4 fasen onderscheiden. De eerste fase is de analysefase, waarin de huidige situatie wordt geïnventariseerd en geanalyseerd met wensen en gedachten voor de toekomstige ontwikkeling. In deze fase worden gesprekken met alle betrokken partijen gevoerd. Resultaat van deze fase wordt een analysedocument. De tweede fase is de Verkenningsfase, waarin gesproken gaat worden met de initiatiefnemers, gemeente en Bureau Kragten. Ook volgen er gesprekken met diverse betrokken partijen en potentiële gebruikers.

Dat alles moet leiden tot een zgn. masterplan met een programma van eisen en wensen (fase 3), gevolgd door het maken van een masterplan in fase 4 met een uitgewerkt projectplan. Voor de uitvoering van dat projectplan zullen waarschijnlijk ook geldmiddelen nodig zijn; in de begroting van de gemeente zijn echter nog geen middelen voor dit doel opgenomen. Maar hopelijk komen de initiatiefnemers (want die blijven in het gehele proces een grote rol spelen), samen met bureau Kragten en de gemeente, tot zo’n goed en ook betaalbaar plan, dat de gemeenteraad daar niet omheen kan en dan zal er voor de financiering ook wel een oplossing bedacht worden.

Drunen, vrijdag 11 oktober 2019

Kees Musters

20-09-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-09-2019 07:59

Afgelopen dinsdag beleefden we weer de derde dinsdag van september ofwel Prinsjesdag: de traditionele opening van het parlementaire jaar met de troonrede en de aanbieding van de miljoenennota. In de gemeentelijke politiek gaat het allemaal iets minder ceremonieel: in de wekelijkse collegevergadering wordt de begroting vastgesteld, althans het voorstel van het college aan de raad, en vervolgens zal na uitgebreide studie en voorbereiding de begroting begin november in de raad worden behandeld.

De begroting 2020 is sluitend met een bescheiden overschot van 289 duizend euro. De totale uitgaven zijn begroot op ruim 122 miljoen. Veel van wat er in die begroting 2020 staat is geen verrassing meer. Immers bij de vaststelling van de Voorjaarsnota (VJN) zijn de belangrijkste plannen al vastgesteld. Zo werd in de VJN al uitgegaan van een kostenstijging in het Sociaal Domein van 1 miljoen euro. Dat bedrag blijkt nu nog hoger uit te komen op ruim 1,2 miljoen. Daar zijn voornamelijk twee oorzaken voor aan te wijzen. Op de eerste plaats de kosten van de hulp bij het huishouden stijgen met 250 duizend euro (meer cliënten, hogere tarieven). Belangrijkste oorzaak is echter de Jeugdzorg die 742 duizend euro duurder uitvalt dan in de begroting 2019. Ook hier meer cliënten die zorg nodig hebben en hogere tarieven als gevolg van indexering. Voor de toenemende kosten van de Jeugdzorg krijgt de gemeente (gelukkig) wel compensatie via extra gelden in het Gemeentefonds, maar dan nog moet er geld bij. Nou heeft dat voor de gemeente Heusden geen directe invloed op het begrotingsresultaat omdat overschotten en tekorten vooralsnog via de Reserve Sociaal Domein worden verrekend en in dat potje zit voorlopig nog wel wat geld. In dit lopende jaar (2019 dus) zal er naar verwachting 1,3 miljoen uit dat potje gehaald worden en dan blijft er nog 5,8 miljoen over. We kunnen dus nog wel even vooruit, maar bij dit soort bedragen is de reserve snel opgesoupeerd.

De financiële situatie in de gemeente Heusden is goed te noemen, al zijn er wel de nodige risico’s zoals bijvoorbeeld de nog steeds veel te grote grondpositie en de daarmee samenhangende schulden. Geluk bij een ongeluk daarbij is dat de rente al tijden op een historisch laag niveau staat, reden waarom bijvoorbeeld de rekenrente in de bouwgrondexploitatie verlaagd kon en zelfs moest worden. Die rekenrente is nu bepaald op 1,4% (was 1,75%) en daardoor ontstaat er voor 2020 een rentevoordeel van bijna een ton.

In 2020 zou de uitvoering van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) moeten beginnen. In de begroting is daarvoor inmiddels 18 miljoen opgenomen. Verder is er nog een extra bedrag van 2,5 miljoen opgenomen voor de zgn. mitigerende maatregelen in de verkeersstructuur. Daar bovenop komt nog een bedrag aan kapitaallasten van 200 duizend euro voor de uitvoering van plannen die zullen voortvloeien uit het nog vast te stellen Verkeers- en Vervoersplan, waar momenteel aan gewerkt wordt. Bovendien wordt er ook nog eens 500 duizend euro per jaar uitgetrokken voor extra onderhoud aan de wegen. Er wordt dus veel aandacht gegeven aan de verdere ontwikkeling van de infrastructuur in Heusden.

Verder is er 600 duizend ingeboekt voor renovatie van de Doeverensche Sluis. Zoals elk jaar wordt er ook in 2020 een bedrag van 500 duizend uitgetrokken voor Duurzaamheidsbeleid. Dit bedrag zal o.a. ingezet worden voor verduurzaming van Die Heygrave. Voor uitvoering van de Investeringsagenda Sport is jaarlijks 100.000 euro beschikbaar; voor investeringen in sportaccommodaties staat al een jaarlijkse investering van 70 duizend euro opgenomen.

Een ander belangrijk punt in de begroting is het reserveniveau van de gemeente. Want geld uitgeven ten laste van de reserves is makkelijk, maar op de lange termijn kun je dat niet volhouden. Wat dat betreft kunnen we opnieuw concluderen dat de reservepositie redelijk op peil blijft. De Algemene reserve blijft de komende jaren ruimschoots op het gewenste niveau van 10 miljoen.

Tot slot de lokale lasten. De meeste tarieven worden verhoogd met 1,4% inflatiecorrectie. Dat geldt ook voor de OZB. Voor een gemiddeld huishouden gaat het te betalen bedrag omhoog van 305 euro in 2019 naar 311 euro in 2020. De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing worden echter extra verhoogd, dit in verband met kostenstijgingen. Een gemiddeld huishouden is in 2020 een bedrag van ruim 200 euro kwijt aan afvalstoffenheffing; in 2019 was dat nog 184 euro. De rioolheffing wordt verhoogd van 173 in 2019 naar 184 euro in 2020. Daarmee is een gemiddeld huishouden in 2020 bijna 700 euro kwijt aan de belangrijkste drie lokale heffingen, een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2019.

Drunen, vrijdag 20 september 2019

Kees Musters

Gemeenteraad neemt D66 motie over cameratoezicht aan

D66 D66 Heusden 26-06-2019 08:56

Het D66-raadslid Aart Jan Gorter heeft de volgende tekst uitgesproken in de Raad:

“Goed dat de raad inzicht heeft kunnen krijgen in de resultaten van het ANPR systeem (automatische nummerplaat herkenning systeem). Ik denk dat het systeem een bijdrage heeft geleverd aan de opsporing van personen die een delict hebben gepleegd.

Het is een hulpmiddel bij de opsporing. De aanwezigheid van cameras lijkt vooral een preventieve werking te hebben.

We zijn het eens met een voorlopige financiele reservering voor de opvolging van dit systeem en wachten de voorstellen daaromtrent af.

Als raadsleden hebben wij inzicht kunnen krijgen in de feitelijke werking van het systeem.

Onze inwoners ontberen deze informatie. Goed dat de rapportage binnenkort openbaar wordt, maar dat is niet genoeg. Uit een beperkte rondvraag is mij gebleken dat vrijwel niemand precies weet wat die cameras opnemen en wat daarmee wel en niet gedaan wordt. Dat is geen goede zaak. Inwoners hebben er recht op om te weten waarom cameras zijn geplaatst, wat die wel en niet registreren, wat met de gegevens gedaan wordt en wat het resultaat daarvan is.

Tot nu toe is die informatie absoluut te beperkt verstrekt.

Wil er draagvlak ontstaan voor zo,n systeem en voor de mogelijke opvolging daarvan is het noodzaak om transparant te zijn. Wij roepen het college in een motie op om dat ook feitelijk te doen en verwachten de steun vanuit de raadsfracties daar voor.”

 

De motie werd breed ondersteund door de raad en zal door het College worden uitgevoerd.

05-04-2019: Regionale samenwerking

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 05-04-2019 07:05

Strategische agenda voor Hart van Brabant

Afgelopen woensdag was er een informatiebijeenkomst in Loon op Zand over de nieuwe Strategische Meerjaren Agenda 2019-2023 (SMA) van de regio Hart van Brabant. Die agenda zal binnenkort vastgesteld worden door het Algemeen Bestuur van de regio, waartoe ook de gemeente Heusden behoort. Maar voor het zover is mogen de negen gemeenteraden ook nog hun zegje doen. Binnenkort is er een zgn. Verenigde Vergadering van die negen gemeenteraden waarin raadsleden met moties nog voorstellen kunnen doen tot wijziging van het nu voorliggende concept SMA. Afgelopen woensdag dus een eerste bijeenkomst voor de raadsleden waarbij ze zich konden informeren over de inhoud van het concept dat nu voorligt.

Het is pas de tweede SMA die op deze manier wordt vastgesteld. De bedoeling is nu dat dit elke vier jaar gaat gebeuren in het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwe colleges zijn dan gevormd, de nieuwe raadsprogramma’s zijn vastgesteld en een en ander kan dan worden vertaald naar de regio. De regio Hart van Brabant onderscheidt bij haar activiteiten drie programma’s: Mens en Samenleving, Leefomgeving en Milieu en Economie. Bij elk van die drie programma’s worden in de SMA doelen, activiteiten en indicatoren vermeld. En met name de vermelding van die indicatoren is nieuw. Men probeert het beleid te monitoren, maar dan moet je wel iets meetbaars hebben om eventuele resultaten van beleid te kunnen vaststellen. De missie van de regio is “Duurzaam in ontwikkeling”. Het gaat niet alleen om economische groei; ecologische groei en sociale groei zijn minstens zo belangrijk. Hart van Brabant wil dé regio van Nederland zijn waar duurzame groei door innovatie de standaard is. De hele SMA is dan ook doorspekt met termen als innovatie, duurzaamheid, smart industry etc. etc. Om de effecten van het beleid te meten wil men gebruik maken van de zgn. Telos-benadering, een onderzoekssystematiek die ontwikkeld is door het Brabants Centrum voor duurzame ontwikkeling, een centrum dat gelieerd is aan de Tilburgse Universiteit. Zoals gezegd, het gaat niet alleen om economische ontwikkeling, zaken als gezondheid, onderwijs, sociale contacten, goed bestuur en culturele identiteit zijn ook van belang. Het gaat niet alleen om economisch kapitaal, maar ook om sociaal-cultureel kapitaal en ecologisch kapitaal. De Nederlandse gemeenten scoren op die Telos-ladder 40 tot 56 (punten). De gemeenten in de regio Hart van Brabant scoren gemiddeld 47; de score voor onze gemeente Heusden staat momenteel (in 2018) op 52,0; Heusden scoort dus opvallend goed als het om een duurzame ontwikkeling gaat. Landelijk gezien staat Heusden op de 85

De nieuwe SMA houdt natuurlijk rekening met nieuwe ontwikkelingen in de moderne samenleving. Die nieuwe ontwikkelingen doen zich voor op alle beleidsterreinen en gaan bijzonder snel. Denk bijvoorbeeld aan de voortgaande digitalisering en dataficatie (nu al de vierde industriële revolutie genoemd), de transformatie van het sociaal domein en de verduurzaming.

De ontwikkeling rondom digitalisering en de dataficatie biedt enorme kansen voor met name ICT-gerelateerde bedrijven, maar er zijn ook zorgen, bijvoorbeeld m.b.t. de privacy en gezondheid.

Binnen het sociaal domein is de zorg een belangrijk aandachtspunt: de vergrijzing slaat toe en er komen steeds minder zorgplekken en bedden beschikbaar waardoor wachtlijsten ontstaan. Gemeenten worden zo gedwongen om goed na te denken over de organisatie van zorg en ondersteuning. Dit geldt met name ook voor de Jeugdzorg.

En wat de verduurzaming betreft: er is sprake van een groeiend klimaatbewustzijn. Kabinetsbeleid is erop gericht om in 2050 energieneutraal te zijn en de klimaatadaptatie schreeuwt om maatregelen. Klimaatbeleid gaat verder dan de bestaande gemeentegrenzen. De regio is vaak het schaalniveau voor effectieve en efficiënte maatregelen. Bovendien richten overheid en de Europese Unie zich met subsidieregelingen vaak tot de regio’s en kunnen gemeenten daar geen of veel moeilijker een beroep op doen. Ook hier is de regio dus het schaalniveau waarop beleid gevoerd moet worden.

Zoals gezegd: de nieuwe Strategische Agenda voor de komende vier jaren wordt in de komende maanden vastgesteld. Afgelopen woensdag was er voor de raadsleden een eerste aftrap. Binnenkort volgt die Verenigde Vergadering (eind mei) en daarna zal het Algemeen Bestuur van de regio de Strategische Agenda definitief vaststellen. In de komende weken zal ik zeker nog op de inhoud van de Agenda terug komen.

Drunen, vrijdag 5 april 2019

Beschermd wonen

D66 D66 Heusden 28-03-2019 18:06

Aan het College van Heusden

 

Betreft: vragen ex art 43 RvO inzake beschermd wonen

Drunen, 27 maart 2019

 

Geachte college,

In de Wmo is bepaald dat voor Beschermd wonen de keuze van woonplaats vrij is:

een ingezetene van Nederland komt overeenkomstig de bepalingen van deze wet in aanmerking voor een maatwerkvoorziening, bestaande uit:

door het college van de gemeente waarvan hij ingezetene is, te verstrekken ondersteuning van zijn zelfredzaamheid en participatie, voor zover hij in verband met een beperking, chronische psychische of psychosociale problemen niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk voldoende zelfredzaam is of in staat is tot participatie, beschermd wonen, te verstrekken door het college van de gemeente tot welke hij zich wendtte verstrekken door het college van de gemeente tot welke hij zich wendt, voor zover hij in verband met psychische of psychosociale problemen niet in staat is zich op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk te handhaven in de samenleving, dan wel opvang, te verstrekken door het college van de gemeente tot welke hij zich wendt, indien hij de thuissituatie heeft verlaten, al dan niet in verband met risico’s voor zijn veiligheid als gevolg van huiselijk geweld, en niet in staat is zich op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk te handhaven in de samenleving 

Mij bereiken signalen, dat de gemeente Heusden, c.q. de namens haar beschikkende instantie, belangstellenden van buiten de gemeente Heusden voor een beschermde woonvoorziening  in de gemeente Heusden afwijst vanwege het feit dat de aanvrager niet in de gemeente Heusden woont, dan wel geen binding met de gemeente Heusden heeft.

Dit geeft mij aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

is het u bekend, dat de gemeente volgens de wet verplicht is beschermd wonen te verstrekken ook aan niet-ingezetenen van de gemeente die daarom verzoeken? heeft u -of de namens u beschikkende instantie- in de afgelopen twee jaar niet-ingezetenen afgewezen vanwege het feit dat zij niet in de gemeente Heusden wonen? zo ja, hoeveel personen betrof dit? bent u bereid om de namens u beschikkende instantie er uitdrukkelijk op te wijzen dat het afwijzen van personen van buiten de gemeente Heusden die om beschermd wonen in Heusden verzoeken, onwettig is?

Met vriendelijke groeten,

namens fractie D66 Heusden,

Aart Jan Gorter

08-02-2019: Veiligheidsregio

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 08-02-2019 08:17

Verdere regionalisering brandweer gaat veel geld kosten

Het was voor raadsleden in Brabant de week van de regio, zo lijkt het wel. Afgelopen dinsdag een regionale bijeenkomst van de regio Hart van Brabant en een dag later een bijeenkomst in Oss voor de gemeenteraadsleden van veiligheidsregio Noordoost-Brabant. Op beide dagen ging het over het klimaatbeleid en de energietransitie, zoals dat zo mooi heet, maar in Oss ging het ook over de verdere regionalisering van de brandweer. En die verdere regionalisering gaat flink wat geld kosten, zo bleek uit de presentaties.

De Veiligheidsregio Noordoost-Brabant is een samenwerkingsverband van 17 gemeenten; het gebied strekt zich uit van onze gemeente Heusden, helemaal aan de westrand van het gebied, tot aan de gemeente Cuijk aan de oostkant; centrumstad is Den Bosch. Die 17 gemeenten betalen in 2019 nog een totale bijdrage van ruim 31 miljoen, in 2020 zal dat volgens de nu voorliggende beleidsnota oplopen tot 35,5 miljoen, een stijging van meer dan 14%. En voor volgende jaren is nog een verdere stijging voorzien. Belangrijke oorzaken van die wel zeer forse stijging zijn o.a. een indexering van de kosten met 8,5 ton (2,7%) en een teruglopende overheidssubsidie die door de gemeenten gecompenseerd moet worden (ruim 5 ton). Maar er zijn nog twee andere belangrijke oorzaken en die liggen vooral in de verdergaande regionalisering van de brandweer.

Die regionalisering van de brandweer is al een aantal jaren geleden ingezet. Uitgangspunt daarbij is dat alle inwoners van de regio recht hebben op dezelfde veiligheidszorg. Dat is alleen betaalbaar als bepaalde taken in regionaal verband worden opgepakt. Dat betekent dan logischerwijs ook dat de kosten van die regionale aanpak over alle inwoners gelijkmatig verdeeld worden, m.a.w. alle deelnemende gemeenten betalen een zelfde bedrag per inwoner. Voor 2020 komt dat bedrag uit op € 54,257. U kunt dan zelf wel uitrekenen wat dat betekent voor een gemeente als Heusden met ruim 43.000 inwoners.

De regionalisering van de brandweer is zoals gezegd al een aantal jaren geleden in gang gezet en komt nu in de laatste fase. Er wordt nu gesproken over de huisvesting van de brandweer in de diverse gemeenten. De bedoeling is dat alle gemeentelijke kazernes in eigendom worden overgedragen aan de regio. Uitgangspunt daarbij is dat alle huidige kazernes gewoon in gebruik blijven en dat die in goede onderhoudsstaat worden overgedragen aan de regio. Niet op basis van taxatiewaarde of WOZ-waarde o.i.d.; men heeft gekozen voor een genormeerde overnamewaarde. De prijs waartegen de kazernes worden overgedragen wordt volledig gebaseerd op een groot aantal gebruiksnormen. Voor sommige gemeenten pakt dat goed uit; voor andere gemeenten ontstaat een meer of minder groot nadeel. De totale overnamewaarde van de 39 aanwezige kazernes komt uit op 17,5 miljoen euro en dat is aanzienlijk minder dan de WOZ-waarde van die kazernes want die is 35 miljoen. Die overname moet door de regio betaald worden uit een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

Verder wil men ook nog komen tot een centrale huisvesting van vrijwel alle medewerkers en bedrijfsfuncties van de veiligheidsregio in Den Bosch. Momenteel huurt de regio nog een pand in Den Bosch, maar die huurovereenkomst loopt af. Naast de centrale huisvesting in Den Bosch komt er een nevenvestiging in de driehoek Mill-Uden-Zeeland t.b.v. werkplaatsen en logistieke processen. De totale kosten van deze nieuwbouw zijn geraamd op 24,5 miljoen. De huur, die men momenteel betaalt voor het huidige pand, komt uiteraard te vervallen, maar dat weegt niet op tegen de extra kosten van de nieuwbouw. De extra kosten zullen vanaf 2020 dan ook leiden tot een verdere stijging van de inwonerbijdrage.

Tot slot is er nog een belangrijke oorzaak voor de kostenstijgingen: er moet een zgn. calamiteiten-coördinator komen, in het moderne brandweerjargon een “caco”. Dat is een wettelijke verplichting waaraan de veiligheidsregio nu nog niet voldoet. Als er een groot incident is, dan moet er binnen 5 minuten iemand zijn die leiding kan geven aan de meldkamerprocessen en die ook in staat is om een correct eenduidig beeld van het incident te vormen t.b.v. die meldkamers. Een dergelijke functionaris moet 24/7 paraat zijn. De regio Noordoost-Brabant wil deze functionaliteit invullen, samen met de regio Brabant-Zuidoost, waardoor de kosten nog enigszins gedrukt worden, maar toch is voor deze zogenoemde Caco-functionaliteit 327.000 euro per jaar uitgetrokken. En ook dat bedrag moet uit de inwonerbijdrage betaald worden.

Uit een onderzoek vorig jaar is gebleken dat de regio Noordoost-Brabant in vergelijk met andere regio’s in Nederland verreweg de laagste bijdrage per inwoner had. Het ziet er nu naar uit dat we die achterstand razendsnel aan het inhalen zijn. Vraag daarbij blijft: is het allemaal nou echt zo nodig, want het is wel gemeenschapsgeld dat de regio uitgeeft. Je kunt je daarbij makkelijk verschuilen achter het begrip veiligheid, want daar kun je niet tegen zijn en veiligheid mag best geld kosten. Maar er zijn wel grenzen.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 8 februari 2019

19-12-2018: Terugblik Raadsvergadering 18 december

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 19-12-2018 08:57

Eerste raadsvergadering burgemeester Van Hees

Na de installatievergadering op 12 november jl. is de nieuwe burgemeester Willemijn van Hees aan de slag gegaan en gisteren (dinsdag 18 december) mocht zij dan haar eerste raadsvergadering in Heusden voorzitten. Bij haar eerste optreden als raadsvoorzitter meteen een leuk moment: afscheid van de twee jeugdburgemeesters van 2018 en verwelkoming van de twee nieuwe jeugdburgemeesters, maar daarna kwam ook het serieuze werk. Op de agenda enkele belangrijke agendapunten zoals de Tweede Bestuursrapportage en het bestemmingsplan Buitengebied 4

herziening. Met name bij de behandeling van dat bestemmingsplan werd langdurig stilgestaan. De gehele procedure die er aan vooraf ging verdiende dan ook niet de schoonheidsprijs. Na de nodige discussies over en weer en waarbij de wethouder wederom beterschap beloofde als het om de publicatie van dit soort voorstellen gaat ging de raad unaniem akkoord met het raadsvoorstel. Zoals overigens alle voorstellen unaniem werden aangenomen en dat gebeurt ook niet altijd.

Het integraal Veiligheidsplan werd door de burgemeester zelf behandeld en kon ook op algemene instemming rekenen. Nog wel discussie over de vraag of dit plan nou wel zo integraal is als de naam doet vermoeden, maar het is een regionaal plan voor de 6 gemeenten in het basisteam Meierij en de lokale accenten die Heusden zelf daarbij plaatst zoals een extra buitengewoon opsporingsambtenaar worden niet in dat regioplan opgenomen. Inhoudelijk was er nauwelijks commentaar op het regioplan.

Het grondbeleid kwam ook uitvoerig aan de orde, de voorgestelde grondprijzen vormden eigenlijk geen probleem, wel werd er gediscussieerd over de wijze waarop de residuele grondprijs bij nieuwprojecten nou precies tot stand komt en over de beleidsregel nieuwbouwwoningen op eigen grond. Die regel kwam overigens ook al ter sprake bij het bestemmingsplan Buitengebied. De beleidsregel geeft aan dat aan initiatieven van particulieren om een woning op eigen grond te bouwen in principe wordt meegewerkt, maar dan wel maximaal één woning per perceel. In genoemd bestemmingsplan wordt echter meegewerkt aan een plan met twee nieuwbouwwoningen en daar ontstond al twijfel aan een goede toepassing van de beleidsregel. Anderen vroegen zich af of we die beleidsregel überhaupt wel moeten blijven toepassen. De regel komt eigenlijk uit de crisisjaren waarin gemeentelijke bouwplannen maar zeer moeizaam van de grond kwamen. De gemeente wilde toen particuliere plannen zoveel mogelijk beperken om het eigen woningbouwprogramma en de eigen grondexploitatie niet te benadelen. Een motie van Gemeentebelangen waarin werd gesteld dat particuliere woningbouw op eigen grond toch mogelijk moest blijven werd destijds door de gemeenteraad aangenomen. Later werd dat beleid in een beleidsregel geformaliseerd. Maar we leven nu in andere tijden waarbij de woningbouw weer op volle toeren draait en het is de vraag of die beleidsregel in deze vorm wel gehandhaafd moet blijven.

Ook bij de Jeugdzorg werd uitvoerig stilgestaan. Wethouder Peter van Steen (foto boven) gaf in een uitvoerig betoog aan dat er nog altijd veel onzekerheden bestaan over de werkelijke kosten van de jeugdzorg in de regio Hart van Brabant en als onderdeel daarvan in onze gemeente Heusden. Natuurlijk wil iedereen, en zeker college en raad, dat er zo snel mogelijk zekerheid komt over de werkelijke kosten en met name ook de vraag hoe die kosten beheersbaar gemaakt kunnen worden. Maar het beleid wordt gemaakt in de bestuurscommissie Jeugdzorg en die besluitvorming vraagt nog de nodige studie en onderzoek. De wethouder zegde toe de raad zo spoedig mogelijk te informeren zodra er meer informatie beschikbaar zal zijn.

Diverse voorstellen werden als een hamerstuk afgehandeld en dus goedgekeurd: voorbereidingskredieten kleedgebouw SC Elshout en renovatie atletiekbaan DAK, de locatiekeuze vervangende nieuwbouw twee basisscholen in Oudheusden, meerjarenonderhoud gemeentelijke gebouwen en een nieuwe legesverordening 2019. Een motie vreemd aan de orde waarin de regio Hart van Brabant wordt verzocht om weer een Verenigde Vergadering te organiseren, werd ook aangenomen en tot slot: Henk Melis, lid van onze partij, werd benoemd tot fractieondersteuner van de fractie Gemeentebelangen. Henk zal als fractieondersteuner o.a. optreden bij de informatievergadering Ruimte.

Drunen, 19 december 2018

Kees Musters

07-12-2018: Onderhoud gebouwen

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 07-12-2018 08:21

In de raadsvergadering van 18 december a.s. vraagt het college de raad om drie ton per jaar extra beschikbaar te stellen om het onderhoud van gemeentelijke gebouwen op peil te houden, een forse stijging van het budget. Dat budget gaat in een jaar tijd van ruim 9 ton naar ruim 1,2 miljoen per jaar en dat is zo op het eerste gezicht natuurlijk wel erg veel. Is dat onderhoud tot nu toe dan zo slecht geweest, zo kun je je dan afvragen. Welnu, dat blijkt toch niet het geval.

Elke vier jaren laat de gemeente de gemeentelijke gebouwen door een extern adviesbureau inspecteren en op basis van die inspectie wordt beoordeeld hoe het staat met de onderhoudstoestand van de gemeentelijke gebouwen. De laatste inspectie was in 2014, inmiddels al weer vier jaren geleden, en die inspectie heeft nu in 2018 weer opnieuw plaats gevonden. Conclusie van het inspectierapport is dat het huidige beleidsplan nog steeds voldoet en dat de kwaliteit van de gebouwen nog in orde is. Maar toch moet er voor de komende jaren extra geld beschikbaar gesteld worden. Mede op basis van deze inspectie is namelijk ook weer een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld en daaruit blijkt dat de gemeente op jaarbasis drie ton tekort komt om het onderhoudspeil van alle gemeentelijke gebouwen op peil te houden. Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te geven. Op de eerste plaats is het aantal gebouwen toegenomen (zo is zwembad het Run weer opgenomen) of vergen nieuwe gebouwen meer onderhoud zoals sporthal Dillenburcht. Een tweede belangrijke oorzaak is het prijsniveau: het oude budget was nog gebaseerd op het prijsniveau uit 2014, maar sindsdien is er nog al wat veranderd. Behalve de jaarlijkse inflatie zijn de prijzen anno 2018 ook aanzienlijk hoger omdat het in de bouwwereld als gevolg van gunstige economische ontwikkelingen veel drukker is geworden en de aanbestedingsvoordelen, die zich in het verleden nog wel voordeden, nu verdwenen zijn. Verder is ook de wet- en regelgeving strenger geworden, waardoor de gemeente meer moet doen om gebouwen “veilig en heel” te houden.

Die drie ton extra lijkt misschien veel, maar als je bedenkt dat het hier gaat om 96 gemeentelijke gebouwen, waarvan sommige erg duur in onderhoud zijn (denk alleen maar aan de twee gemeentehuizen en de gemeentewerf, de gemeentelijke sporthallen en diverse buitensportaccommodaties), dan valt het wellicht toch nog mee. Waarbij wel bedacht moet worden dat met verschillende zaken nog geen rekening is gehouden. Het onderhoud van de net gerenoveerde Voorste Venne is bijvoorbeeld nog niet opgenomen; hier moet nog een afzonderlijk onderhoudsplan voor opgesteld worden. Ook is de gemeente voornemens om het onderhoud van de gebouwen te verduurzamen en ook hiermee is nog geen rekening gehouden. Sterker nog, het college vraagt de raad om 50 duizend euro beschikbaar te stellen om een plan voor de verduurzaming van het onderhoud gemeentelijke gebouwen op te stellen. En dan zijn er nog diverse gebouwen waarbij men alleen rekening houdt met zgn. klachtenonderhoud. Dat wil zeggen dat men bij die gebouwen geen groot onderhoud pleegt maar alleen reageert op klachten m.b.t. het onderhoud van die gebouwen. Het betreft gebouwen die men op termijn mogelijk wil afstoten en waarbij groot onderhoud op dit moment daarom wordt uitgesteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor de twee bibliotheken en de drie brandweerkazernes in onze gemeente.

Kortom, met die drie ton extra per jaar zal de gemeente in de komende jaren waarschijnlijk nog niet voldoende middelen hebben om al het gewenste onderhoud uit te voeren. Volgend jaar bij behandeling van de Voorjaarsnota zal er wel weer extra geld bij moeten. Want verloedering van gemeentelijke gebouwen is geen optie.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 7 december 2018

16-11-2018: Nieuwe burgemeester

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 16-11-2018 08:38

Installatievergadering in de Voorste Venne

Afgelopen dinsdag een bijzondere raadsvergadering in de theaterzaal van de Voorste Venne: de installatievergadering van de nieuwe burgemeester van de gemeente Heusden, mw. Willemijn van Hees. Zij is de opvolgster van Jan Hamming, die ruim een jaar geleden naar Zaanstad vertrok. In de tussenliggende periode werden de honneurs waargenomen door waarnemend burgemeester Roel Augusteijn.

Een installatievergadering van een nieuwe burgemeester is op zich al bijzonder. Je maakt dat als raadslid niet zo vaak mee. Sinds de herindeling januari 1997 zijn er tot nu toe in Heusden slechts drie burgemeesters actief geweest, Mw. Van Hees is de vierde in de rij. Ook de locatie was bijzonder: de Voorste Venne, het prachtige culturele centrum van onze gemeente dat net enkele weken geleden werd opgeleverd na een ingrijpende renovatie. De eerste burgemeester van Heusden, de heer Henk Willems werd bijna 22 jaren geleden ook in deze theaterzaal geïnstalleerd. De installatievergadering toen was de eerste raadsvergadering van de nieuwe gemeente Heusden. En dan was er voor mij nog een extra reden waarom deze vergadering zo bijzonder was. Ik mocht in mijn functie van vicevoorzitter van de gemeenteraad een groot deel van de installatievergadering voorzitten.

De functie van vicevoorzitter van de gemeenteraad blijkt bij het grote publiek niet zo bekend te zijn, zo bleek mij de afgelopen week uit reacties op deze vergadering. Welnu, het is eigenlijk heel simpel. De burgemeester is behalve voorzitter van het college (van burgemeester en wethouders) ook voorzitter van de gemeenteraad. Op de momenten dat de burgemeester bij raadsvergaderingen niet aanwezig kan zijn (bijvoorbeeld wegens ziekte) of een onderwerp uit zijn/haar eigen portefeuille in de raad moet verdedigen, dan moet er iemand zijn die het voorzitterschap even overneemt. Vroeger was dat de locoburgemeester, maar sinds de invoering van het dualisme moet dat een raadslid doen. In de praktijk kiest men dan meestal voor het langstzittende raadslid en die wordt dan vicevoorzitter van de gemeenteraad. Zodoende mocht ik bij de installatievergadering de voorzittershamer hanteren en de nieuwe burgemeester kort toespreken en uiteindelijk de voorzittershamer overhandigen.

Als vicevoorzitter van de gemeenteraad spreek je namens de gehele gemeenteraad en dus eigenlijk ook namens alle inwoners van de gemeente Heusden. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om in mijn toespraakje de nadruk te leggen op de rol van burgervader of in dit geval burgermoeder. De burgemeester heeft een bijzondere positie in het gemeentebestuur, is verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid in de gemeente, speelt een belangrijke rol in het openbare bestuur, als het even kan een bindende rol. In die functie wordt je als zodanig benoemd. Maar de rol van burgermoeder moet je in de loop van jaren verdienen in de contacten met de bevolking. Vaak zijn dat gelukkig vrolijke en feestelijke momenten en dan is die rol niet zo moeilijk, al moet je wel zoveel mogelijk aanwezig zijn. Een stuk moeilijker wordt het bij verdrietige momenten zoals zware ongelukken en ander onheil dat de gemeente kan treffen. Ook dan moet je er zijn met een troostend woord of met een hand op de schouder. We hebben in de afgelopen weken kunnen zien hoe voortreffelijk die rol werd ingevuld door de burgemeester van Oss bij een wel zeer ernstig ongeluk. Nogmaals in die rol wordt je niet benoemd, maar die moet je als burgemeester zelf verdienen. Natuurlijk hopen we dat de gemeente Heusden gespaard blijft van grote rampen, maar ik vond het toch belangrijk om Mw. Van Hees in de komende jaren veel succes toe te wensen, met name in die verbindende rol in onze gemeenschap, want dat is iets waar in de huidige maatschappij grote behoefte bestaat.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 16 november 2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.