Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

78 documenten

In debat over sport- en woonpark Zuilense Vecht

CDA CDA DENK Utrecht 19-04-2021 12:06

Het nieuw te ontwikkelen sport- en woonpark Zuilense Vecht werd afgelopen donderdag besproken in de gemeenteraad. Een plek die erg speelt in de buurt, wat wel blijkt uit de vele schriftelijke reacties van omwonenden en de vele gesprekken die zijn gevoerd met de sportverenigingen. Er ligt inmiddels een mooi plan dat een plek biedt voor betaalbaar wonen (ook middenhuur en betaalbare koop), veel sporten (zowel teamsport als “urban sports”) en ontmoeting in een vooral groene omgeving. We zijn vaak kritisch op plannen van dit college, maar in dit geval kunnen wij ons goed vinden in het voorstel. “Dit plan heeft een menselijke maat in zich, we verwachten dat het hier prettig wonen en verblijven is.” – Jantine Zwinkels, woordvoerder/raadslid CDA Utrecht Tegelijkertijd hebben we nog een paar belangrijke aandachtspunten meegegeven aan de wethouder. Denk daarbij aan de sociale veiligheid, de benodigde financiering van het opknappen van het Theo Thijssenplein (geregeld op basis van een CDA-motie uit februari 2020), beeldkwaliteit van zelfbouw, een sportparkmanager die zich inzet voor de samenwerking tussen clubs die gebruik maken van de sportvelden en tot slot, de samenwerking met de buurgemeente Stichtse Vecht, met wie de gemeente Utrecht samen verantwoordelijk is voor een succesvolle realisatie van het plan. Tot slot zien wij nog een tweetal verbeteringen waarvan wij hopen dat we op steun kunnen rekenen bij andere politieke partijen tijdens de behandeling in de gemeenteraad. Allereerst zien wij graag dat er ook de mogelijkheid komt voor een kleine winkel (zoals een bakker) of andere buurtvoorziening, aangezien deze plek best wel ver weg ligt van bestaande voorzieningen. Ten tweede willen we de basis op orde houden, door de samenhang van het plangebied te beschermen. Het voorstel van het college om het plangebied op te knippen in veel aparte percelen (omdat er op die manier meer rendement ontstaat voor de gemeente) heeft het risico in zich dat de integraliteit van dit prima plan verloren gaat. Binnenkort zullen we in de gemeenteraad het plan definitief vaststellen en volgt het bestemmingsplan.

Meer fietsparkeerplekken in Utrecht zijn hard nodig, maar niet alleen de gemeente moet een steentje bijdragen

CDA CDA Utrecht 08-03-2021 13:37

Utrecht telt tal van mooie plekjes. Grote pleinen, zoals Vredenburg en de Neude, maar ook kleine binnenhofjes waar je vaak voorbijfietst zonder er erg in te hebben. CDA-raadslid in Utrecht Jantine Zwinkels pleit voor creatieve oplossingen om de openbare ruimte leefbaar te houden. We hebben het hier over de openbare ruimte, waar we met elkaar gebruik van maken, iedere dag weer. Als raadslid maak ik veel discussies mee over die openbare ruimte: is die wel voor iedereen echt toegankelijk, van wie is welke ruimte en wat kan de gemeente hieraan doen? Terechte vragen. Zelf heb ik eerder voorstellen gedaan rondom levensloopbestendige wijken en de bouw van gelijkvloerse woningen die ook echt beschikbaar blijven voor de mensen (bijvoorbeeld in een rolstoel) die daar zo hard behoefte aan hebben. Allereerst is het van belang dat die openbare ruimte schoon en veilig is. En dat op zich is al een hele opgave. Dit is een taak van de gemeente, die werkt aan het inhalen van achterstallig onderhoud. Belangrijk is dat er hierbij gelet wordt op mensen die slecht ter been of slechtziend zijn en op ouders met kleine kinderen. Haal onnodige drempels en trappen weg. Fietsparkeerplekken Ander voorbeeld zijn foutgeparkeerde fietsen. Sommige inwoners van Utrecht krijgen het voor elkaar om hun fiets op een blindegeleidelijn of voor een nooduitgang te parkeren. Handhaven gebeurt te weinig. Maar alleen boetes uitdelen is niet de oplossing. Meer fietsparkeerplekken met efficiënte fietsenrekken zijn hard nodig. Zelf heb ik onlangs in de raad voorgesteld om een onderscheid te maken tussen lang- en kort-fietsparkeren, bijvoorbeeld bij winkels en het centraal station. Dit zijn namelijk verblijfsplekken waar mensen soms ook heel kort moeten zijn. Als we het langparkeren van straat kunnen halen (inpandig, ondergronds), ontstaat hopelijk ook meer ruimte voor de voetganger. In de zoektocht naar een meer toegankelijke openbare ruimte zou ik willen pleiten voor creativiteit uit de samenleving, wetende dat niet iedere stoep, groenstrook even toegankelijk kan zijn voor iedereen. Accepteren dat er grenzen zijn aan die maakbaarheid. Een mooi voorbeeld vind ik het idee van een lift bij Hoog Catharijne, zodat mensen die slecht ter been zijn ook gemakkelijk aan boord kunnen van een rondvaartboot. Op die manier kan iedereen een rondje Singel ervaren. Groen in zelfbeheer We zien ook dat bewoners die samen met hun buren groenstukjes in zelfbeheer nemen, of hotels en andere ondernemers die een deel van hun tuin openstellen voor publiek. Zo ontstaat een mix van semi-openbare ruimten waar de zeggenschap en (gevoel van) eigenaarschap veel meer betekenis heeft dan het puur juridisch eigendom. Ook voor die plekken in de stad kunnen we in gesprek over hoe de toegankelijkheid verbeterd kan worden. Dat overhangend groen moet bijvoorbeeld wel letterlijk een beetje binnen de perken blijven. Elkaar helpen, aanspreken, inspireren om het beter te doen, iedere dag weer, brengt ons verder dan een ieder-voor-zich mentaliteit.

Rijke Utrechters moeten meer belasting betalen om arme gezinnen te helpen in coronacrisis

SP SP Utrecht 08-08-2020 14:00

De coronacrisis treft Utrecht hard. De gemeente maakt veel kosten, en terecht. Nu komt de vraag hoe dit betaald wordt. Het antwoord laat zich raden: bezuinigen. Dat kan Utrecht zich echter niet veroorloven. Er moet juist geïnvesteerd worden!

Bezuinigen is al veertig jaar de politieke mantra. Maar steeds weer blijkt dat dat vooral hen treft die het al het moeilijkst hebben. En zolang één op de vijf kinderen in Utrecht nog in armoede opgroeit, is dat onacceptabel.

Er moet juist geïnvesteerd worden! De coronacrisis heeft de schrijnende situatie van sommige gezinnen blootgelegd. Toen de scholen dichtgingen ontdekte men bijvoorbeeld hoe veel leerlingen geen beschikking hebben over een laptop. Ze konden er daarom een lenen. Maar wie denkt dat deze kinderen nu opeens geen laptop meer nodig hebben voor schoolwerk? Dit soort programma’s moet juist uitgebreid worden.

Hetzelfde geldt voor sociale en culturele voorzieningen. Vooral de kleinschalige en wijkgerichte. Buurthuizen, kleine musea, en buurtbibliotheken zijn van groot belang voor veel Utrechters, maar staan onder zware druk. Deze moeten juist nu extra ondersteund worden, voordat alle voorzieningen uit de wijken verdwenen zijn.

Hoe gaan we de rekening van de crisis dan betalen? Als het rijk niet bijpast moet Utrecht met andere gemeentes optrekken en weigeren te bezuinigen, zelfs als daardoor, tegen de regels in, geen sluitende begroting wordt neergezet. Dan teren we maar in op onze reserves, of we lenen bij. Met de lage rente kost dat toch bijna niets.

En die extra investeringen? Die kunnen we betalen door het eerlijker maken van de gemeentelijke belastingen. Als we de afvalstoffenheffing, rioolbelasting, en hondenbelasting afschaffen en dat, plus de extra investeringen, goedmaken door het verhogen van de belasting op onroerend goed wil dat zeggen dat 80 procent van de Utrechters er op vooruitgaat. Niet alleen verkleinen we zo het gat tussen arm en rijk, het is ook beter voor de economie!

Zolang het rijk wel met het grootste gemak 4 miljard euro uit de achterzak trekt om de KLM te redden maar gemeentes laat stikken moeten we ophouden het braafste jongetje van de klas te zijn. Om er voor onze inwoners te kunnen blijven staan moeten we tegen de budgetregels ingaan. Daarnaast moeten de gemeentelijke belastingen de sterkste schouder de zwaarste lasten laten dragen. Noem het een solidariteitstax. De SP roept het college daarom op: investeer juist in Utrechters die het minder hebben, en leg de rekening neer bij hen die het kunnen missen.

Dit opiniestuk verscheen op 08-08-2020 in het AD Utrechts Nieuwsblad

Zie ook: Financiën

Utrecht uit de coronacrisis: Niemand zakt door het ijs en blijven investeren in meer woningen en duurzaamheid | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 01-07-2020 00:00

In deze crisistijd moeten we juist blijven investeren. Goede bestaanszekerheid voor Utrechters moet de belangrijkste prioriteit worden van de gemeentebegroting. Daarnaast moeten we blijven investeren in het tegengaan van de klimaatcrisis en het woningtekort. Dat stelt GroenLinks woensdag bij het commissiedebat over de impact van corona en de koers van de stad voor het aankomende jaar.

Niemand zakt door het ijs: maak dat de belangrijkste prioriteit van de gemeentebegroting!

GroenLinks raadslid Floor de Koning: “De crisis heeft ons geleerd dat mensen die het toch al lastig hebben, zoals mensen met onzekere arbeidscontracten, gezondheidsproblemen of mensen zonder veilig thuis, de eerste en zwaarste klappen krijgen. Samen moeten we ervoor zorgen dat niemand door het ijs zakt!”

Goede bestaanszekerheid voor Utrechters is nu een van de voorgestelde prioriteiten voor de begroting. GroenLinks stelt voor om hier de eerste prioriteit van te maken. ”Alles begint met bestaanszekerheid. We moeten eerst zorgen dat alle Utrechters verzekerd zijn van een inkomen en vrij zijn van schuldenproblemen.”

Utrecht neemt hier nu extra maatregelen voor. Zo gaat de gemeente versneld schulden kwijtschelden. En schiet het mensen die door de crisis hun baan geraakt zijn te hulp. Zij kunnen zich bijvoorbeeld laten omscholen voor banen waar in de toekomst veel behoefte aan is, zoals de bouw en de energietransitie.

Ook wil het stadsbestuur voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen door de crisis. De Koning: “Wonen is een basisrecht, maar door de wooncrisis is het voor veel mensen nu lastig een betaalbare woning te vinden. Bovendien maakt de crisis extra duidelijk hoe belangrijk een fijn thuis is. Belangrijk dus dat het college hier vaart mee wil en blijft maken.”

Van een anderhalve meter economie naar een anderhalve graad economie

Daarnaast vindt GroenLinks het belangrijk dat Utrecht onverminderd blijft investeren in het tegengaan van klimaatverandering. De Koning: “We hebben geen tijd te verliezen. Als we niets doen aan klimaatverandering, zit we straks met een nog veel grotere crisis. Zoals een directeur van DNB laatst zei: “corona is een meteoriet-inslag, klimaatverandering een botsing van planeten.”

GroenLinks is daarom blij met de keuze van het stadsbestuur om te blijven investeren in de duurzaamheid, met zoveel verduurzaming van vastgoed en het gasloos maken van bestaande wijken. Juist nu veel noodgedwongen stilligt, ontstaan er kansen om op een duurzamere manier weer op te bouwen. “Het is win-win. Door nu te investeren in verduurzaming, creëren we banen, verlagen we de energierekening en pakken we de klimaatcrisis aan. Zo gaan we van een 1,5 meter economie naar een 1,5 graad economie.” aldus de Koning.

Herstel werfmuren: veiligheid voorop en rekening niet doorschuiven

SP SP GroenLinks D66 Utrecht 31-01-2020 12:34

Het gemeentebestuur moet alles uit de kast trekken om de veiligheid van bewoners, fietsers en voetgangers op de grachten te garanderen en de torenhoge kosten voor het herstel van de werfmuren nu meteen inboeken. Die boodschap gaf SP-fractievoorzitter Tim Schipper aan wethouder Diepeveen, tijdens het raadsdebat daarover op 30 januari.

Het debat, dat werd gehouden naar aanleiding van de uitkomsten van onderzoeken in 2018 en 2019, ging vooral over het ontluisterende beeld van het al in 2009 gestarte megaproject om de werven en muren weer voor 100 jaar toekomstklaar te krijgen.

"Organisatorisch een janboel, financieel een janboel, qua kennis en kunde een janboel", waren de woorden waarmee SP-fractievoorzitter Tim Schipper de conclusies van de onderzoeken samenvatte. Er was geen overzicht op het werk, er werd niet geregistreerd wat er al was uitgegeven van het budget dat de gemeenteraad ervoor had uitgetrokken.

Schipper: "Natuurlijk loop je tegen onvermoede dingen aan als je gaat klussen aan eeuwenoude monumenten, maar dan kan je nog wel bijhouden hoeveel je uit hebt gegeven en moet je tijdig aan de bel trekken als je het niet in de hand hebt. Dat is gedurende al die jaren nooit gebeurd. Ronduit bizar. De bewoners aan de Kromme Nieuwegracht zitten al vanaf november 2017 met de brokken (foto), steeds weer duiken er de laatste tijd acute veiligheidsproblemen op."

Wethouder Diepeveen (GroenLinks) herhaalde in het debat zijn eerdere erkenning van de misstanden en zegde toe bij de komende begroting alvast weer een geldbedrag op te zullen nemen, na de pleister van 5,5 miljoen die hij in 2019 al plakte. Voor GroenLinks en D66 had dit gek genoeg niet gehoeven. 2021 zou vroeg genoeg zijn.

Schipper daarover: "Ongelofelijk. Je gaat toch nu niet nog even fuiven van de centen die er zijn en de problemen doorschuiven naar de volgende begroting die vlak voor de verkiezingen zit? Dan moeten de enorme ambities van dit stadsbestuur maar naar beneden. Veiligheid staat voorop. De wethouder heeft dat laatste ook toegezegd. We volgen het uiteraard op de voet."

Opiniestuk: ontzie de armsten bij heffing lokale belastingen | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 21-01-2020 00:00

Ook mensen met heel weinig geld krijgen vaak geen kwijtschelding van gemeentebelastingen. Raadsleden van GroenLinks in de grote steden willen dat dat anders geregeld wordt, om schulden te voorkomen.

U heeft hem misschien al ontvangen in uw (digitale) brievenbus: de brief met uw gemeentelijke belastingen. Het precieze bedrag van de aanslag verschilt per gemeente, maar het gaat vaak om honderden euro's. Belasting betalen is voor niemand leuk, maar deze belastingen zijn nodig. En gelukkig hebben veel mensen voldoende inkomen om hun aanslagen te voldoen.

Helaas geldt dat lang niet voor iedereen. Meer dan een half miljoen Nederlandse huishoudens leven op of onder het 'wettelijk sociaal minimum', het bedrag dat minimaal nodig is om van te kunnen leven. ‎

Sommige van deze mensen hebben met moeite een beetje spaargeld opzij kunnen zetten. Sommigen hebben zelfs geen spaargeld, maar wel een auto die nodig is voor werk. Of een eigen huis dat door de jaren heen meer waard is geworden. Die overwaarde bestaat enkel op papier, maar telt als eigen vermogen. Dan kom je niet in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. ‎

Er zijn mensen die wel gebruik mogen maken van armoederegelingen, maar geen‎kwijtschelding krijgen van de gemeentelijke belasting.

De oplossing is wat ons betreft simpel. Nu kan iemand met ongeveer 2200 euro of minder op de rekening worden vrijgesteld van gemeenteheffingen. Wij willen die grens optrekken naar pakweg 6000 euro (alleenstaande) en 12.500 euro (meerpersoonshuishouden).

Want wij zien dagelijks wat de gevolgen van de huidige strakke regels zijn. We spraken bijvoorbeeld een mevrouw zonder familie, die probeert te sparen van haar AOW om haar eigen begrafenis te kunnen bekostigen.

En iemand in de bijstand die met moeite elke maand wat opzij zet voor onverwachte uitgave.

Deze mensen worden gedwongen hun beetje spaargeld te gebruiken voor de gemeentebelastingen. Ze hebben geen financiële buffer.‎Het is gek genoeg niet de gemeente die bepaalt bij wie de gemeentebelasting kwijtgescholden mag worden. Die regels zijn bepaald door de Rijksoverheid.

Gemeentes vragen al jarenlang om versoepeling van de regels, zodat mensen met een laag inkomen kunnen sparen voor tegenvallers. Het kabinet weigert echter om dit aan te passen.

Grote ambities

Het kabinet heeft grote ambities voor het voorkomen van schulden en armoede, maar wijst een van de simpelste oplossingen af. Een financiële buffer zorgt ervoor dat mensen minder snel in de schulden komen. Het Nibud adviseert mensen per maand 10 procent van hun inkomen opzij te zetten voor onverwachte uitgaven.

Onze oproep aan Den Haag: geef mensen ruimte om te sparen en help zo schulden voorkomen.

‎Julia Kleinrensink, Tirza de Fockert, Lies Roest en Erlijn Wenink zijn gemeenteraadslid voor GroenLinks in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag

(Dit opiniestuk is op 21 januari gepubliceerd in het Algemeen Dagblad)

RPO Omgevingswet/ Omgevingsvisie d.d. 13 november 2019

D66 D66 Utrecht 25-11-2019 13:48

Eén keer per jaar organiseert de D66 Statenfractie Utrecht een Regionaal Politiek Overleg met D66 Raadsleden en Wethouders in de provincie over een specifiek thema. Dit keer is vanwege de actualiteit gekozen voor de Omgevingswet/-visie. Het doel is om input te halen en te geven.

Hayat Chidi, woordvoerder Omgevingsvisie van de D66 Statenfractie Utrecht, heeft de bijeenkomst voorgezeten en de ontwikkelingen in de provincie Utrecht geschetst. De werkgroep Omgevingswet van de landelijke D66 thema afdeling Ruimte en Mobiliteit heeft een presentatie gehouden en Tweede Kamerlid Jessica van Eijs heeft e.e.a. verteld over de landelijke ontwikkelingen.

Door D66 Raadsleden en Wethouders uit de Utrechtse gemeenten wordt aangegeven hoe ingewikkeld het is voor gemeenten om hier echt grip op te krijgen. De Omgevingsvisie is complex en het blijkt lastig integrale keuzes te maken. Ook het participatietraject is moeilijk vorm te geven: hoe betrek je de inwoners hierbij?

De nieuwe Omgevingswet treedt in werking op 1 januari 2021. Het is van groot belang dat gemeenten nú initiatief tonen, de bestuurlijke ruimte benutten en inwoners en bedrijven bij het proces betrekken. Hayat adviseert Raads- en Commissieleden hiervoor gebruik te maken van de expertise van de landelijke D66 thema afdeling. Zij zegt toe een appgroep aan te maken met de D66 woordvoerders Omgevingsvisie/RO uit de provincie Utrecht om de lijnen kort te houden en elkaar te kunnen voeden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hayat Chidi: hayat.chidi@provincie-utrecht.nl

The post RPO Omgevingswet/ Omgevingsvisie d.d. 13 november 2019 appeared first on Provincie Utrecht.

Utrecht wil meer verschillende Utrechters laten meedoen en meepraten over beleid | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 21-11-2019 00:00

Met haar actieprogramma ‘Samen de stad maken’ gaat de gemeente meer verschillende Utrechters betrekken bij haar plannen en beleid. GroenLinks is blij dat hierbij actief op zoek gegaan wordt naar mensen die niet snel uit zichzelf meepraten en meedoen. 

GroenLinks raadslid Fred Dekkers: “Naast de mensen die al jarenlang veel waardevolle inbreng leveren zijn er zijn ook mensen die niet willen of kunnen deelnemen aan vergadercircuits. Ook zij hebben zorgen en dromen die de moeite waard zijn. We moeten zelf naar hen toegaan op een manier die bij hen past.”

Op dit moment onderneemt ongeveer twintig procent van de Utrechters actie om plannen en activiteiten van de gemeente over bijvoorbeeld verkeer, afval of woningbouw te beïnvloeden. Sommige groepen doen dit veel minder dan anderen. Onder andere ouderen, MBO jongeren, mensen met een beperking en Utrechters met een migratieachtergrond worden weinig gehoord. Het stadsbestuur wil hen meer betrekken via online media, sleutelfiguren en wijkplatforms, die bijeenkomsten organiseren over thema’s die in de wijk spelen.

Initiatieven  

GroenLinks zag ook ruimte voor verbetering van het actieprogramma. Dekkers: “Het gaat nu vooral over meedoen en meedenken, maar nog te weinig over initiatieven uit de stad. GroenLinks wil dat de gemeente nog meer gaat doen om maatschappelijke initiatieven mogelijk te maken en kleine initiatieven die moeilijk van de grond komen te ondersteunen.” De voorstellen van Dekkers hierover haalden een meerderheid in de raad.

Speech debat programmabegroting 2020 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Utrecht 14-11-2019 00:00

Tijdens het slotdebat van de programmabegroting heeft fractievoorzitter Heleen de Boer de volgende speech gehouden.

Voorzitter, 

Het is gebruikelijk bij plenaire debatten over de begroting of de voorjaarsnota stil te staan bij de wereld buiten het stadhuis en hoe we deze beter kunnen maken. Ik wil dit keer beginnen met de wereld binnen deze muren, de dagelijkse realiteit die wij als raad zelf maken en dus ook zelf kunnen veranderen. Ik heb het dan over hoe en vooral hoe veel en hoe lang wij vergaderen. Want dat is veel te veel en veel te lang. En dat gaat ten koste van onze aanwezigheid in de stad en van een daadkrachtig stadsbestuur. 

Iedereen hier hoort zichzelf graag praten. We hebben rustig een bijdrage van twintig minuten over een voorstel waarmee we het grotendeels eens zijn. We krijgen steeds vaker debatten niet af in de daarvoor beschikbare tijd. Het gevolg is dat besluitvorming eindeloos duurt, omdat we het simpelweg niet meer gepland krijgen. Ik vind dit beschamend voor de vierde stad van Nederland. Het kan en moet echt anders. Procedures en afspraken kunnen ons daarbij helpen, maar het gaat er vooral om dat u en ik ons anders gaan gedragen. En er is niets zo moeilijk als het veranderen van ingesleten gedragspatronen. Maar we kunne op z’n minst een poging wagen. Ik heb daarom een korte bijdrage en zal proberen het aantal interrupties te beperken. En ik doe bij deze een oproep aan de voorzitter, mijn fractiegenoten en u allen om mij tot de orde te roepen als u vindt dat ik me toch te veel door mijn enthousiasme of bevlogenheid laat meeslepen. 

Dan nu de inhoud. Ik wil kort ingaan op een aantal bezuinigingen en zal daarbij een drietal moties indienen. 

Utrecht moet bezuinigen en staat daarin niet alleen. Doordat het rijk minder geld uitgeeft, krijgen gemeenten ook minder geld. In Utrecht valt het dit keer relatief nog mee. Het college kiest ervoor om de investeringen in belangrijke ambities als gezonde mobiliteit, duurzaamheid, het bouwen van betaalbare woningen en het aanpakken van armoede grotendeels op peil te houden. GroenLinks is hier blij mee. Het bezuinigingspakket is een verzameling van vaak kleinere maatregelen waarmee geprobeerd is om geld te besparen met zo min mogelijk last voor de Utrechter. Dat wordt in de stad niet altijd zo gevoeld, want soms zijn het juist de kleine besparingen die veel pijn doen bij de direct betrokkenen. 

Amaliapark 

Een voorbeeld hiervan is de bezuiniging op de atletiekbaan in het Amaliapark. Deze levert relatief weinig geld op, maar zorgde afgelopen weken voor veel beroering in de wijk en in onze mailbox. GroenLinks heeft die geluiden uit de stad goed gehoord en begrijpt de zorgen over deze bezuiniging. Tegelijkertijd zijn wij het met het college eens dat de atletiekbaan op dit moment onvoldoende gebruikt wordt en dus te veel kost voor wat het nu voor de stad oplevert. Daarom stellen we samen met een aantal andere partijen voor om een beter plan te maken voor dit sportpark en draaien we de bezuiniging terug. We willen dat het college samen met gebruikers en mensen in de buurt gaat kijken hoe het gebruik van de atletiekbaan kan worden vergroot en hoe hier andere activiteiten en sporten een plek kunnen krijgen. Het CDA zal hierover straks een motie indienen. 

Initiatievenfonds  

Een andere bezuiniging die bij GroenLinks pijn doet, is de bezuiniging op het initiatievenfonds. Op zich denken we dat het mogelijk moet zijn om grotere initiatieven te betalen vanuit de programma’s zelf, maar dan moet er wel flexibel budget zijn om hier eventueel in te investeren. Dit zelfde geldt voor initiatieven die op meerdere beleidsterreinen opereren. Eerder is al een motie aangenomen om een groter deel van de begroting flexibel te maken, maar we zien hiervan nog onvoldoende resultaat. Ook kan het helpen om bestaande subsidieregels te veranderen, zodat initiatieven die op verschillende terreinen actief zijn, meer kans krijgen. Daarom dien ik een motie in waarvan het dictum luidt: 

Verzoekt het college: 

Voor mei 2020 te komen met een uitwerking om financiering van succesvolle en waardevolle initiatieven mogelijk te maken binnen en tussen reguliere gemeentelijke budgetten; 

Daarbij aan te geven welke regelgeving en subsidievoorwaarden er eventueel aangepast moeten worden om financiering van initiatieven die zich inzetten voor meerdere gemeentelijke beleidsdoelen, makkelijker te maken; 

Daarbij te komen met voorstellen voor verbetering van de processen om initiatieven mogelijk te maken.

ID-bewijs voor mensen met een minimuminkomen  

Iedereen in Nederland heeft een ID-bewijs nodig om mee te kunnen doen in de samenleving, maar ook om regelingen te kunnen aanvragen. Mensen in armoede kunnen dat eigenlijk niet betalen. Eerder hebben we daarom gevraagd of een ID-kaart voor mensen met een minimuminkomen vergoed kan worden via de leges. Het college heeft dit uitgezocht en hierover een brief geschreven, waarvoor dank. Uit die brief blijkt dat vergoeding via de leges moeilijk is. Wel is het mogelijk een noodfonds in te stellen voor het vergoeden van deze leges, maar dat kost naar schatting zo’n 225.000 euro per jaar. Dat geld is er op dit moment niet. 

Toch wil GroenLinks dit belangrijke punt niet zomaar loslaten. Daarom hebben wij een motie, waarvan het dictum luidt: 

Vraagt het college om: 

• Wanneer er extra baten zijn bij leges, door efficiënter werken of door hogere leges bij andere posten, hier de ID-kaart van te vergoeden  

• In de voorbereiding van het debat over kostendekkendheid van alle leges het bekostigen van de gratis ID-kaart voor minima uit de opbrengsten van de leges, als uitgangspunt te nemen. 

Motie biodiversiteit  

De urgentie om de ecosystemen van deze aarde te beschermen is nu groter dan ooit. We kunnen het tij nog keren. Een echte omslag naar biodiversiteitsherstel vraagt niet zozeer om geld maar vooral het vermogen te kunnen ‘omdenken’. We moeten groen niet alleen als kostenpost zien, maar vooral als opbrengst. Daarom een motie met als dictum:  

Daarom vraagt de raad het college om: 

bij het opstellen en uitwerken van beleids-en uitvoeringsstukken over ruimtelijke ordening, openbare ruimte en groen (denk hierbij onder andere aan RSU, Handboek Openbare Ruimte, omgevingsvisies) de ambities rond het verbeteren van biodiversiteit als belangrijk uitgangspunt mee te nemen en  expliciet(er) uit te werken; 

bij de uitvoering van werken in de openbare ruimte de biodiversiteit daar waar mogelijk te verbeteren; 

een instrument of (prestatie)indicatoren te ontwikkelen om biodiversiteit in Utrecht in beeld te brengen en om te kunnen laten zien hoe biodiversiteit in de stad verbetert; 

dit instrument of deze (prestatie)indicatoren voor de Voorjaarsnota 2020 naar de raad te sturen. 

Zon op het dak 

Dit was het wat betreft onze eigen moties. We zullen nog een aantal andere voorstellen steunen of mede-indienen. Daarvan wil ik er één noemen, die over zon op het dak. GroenLinks vindt het goed als de gemeente buurtstroomprojecten steunt en stimuleert, ook door het beschikbaar stellen van eigen daken. Zo kunnen we bewoners zonder eigen dak, betrekken bij en laten meeprofiteren van de energietransitie. Wij hebben samen met het CDA gewerkt aan een motie die hier concrete voorstellen voor doet. Het CDA zal deze straks indienen.

Op de tegenbegrotingen zal ik via interrupties en voor het overige in de tweede termijn reageren. Maar ik wil VVD, PvdA en S&S wel alvast bedanken voor hun werk. Het is voor de raad, de stad en het college goed om op deze manier ook in cijfers te zien welke keuzes deze partijen anders zouden hebben gemaakt. Dus dank daarvoor. 

ID-kaart is een basisbehoefte en moet daarom gratis zijn voor minima | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 14-11-2019 00:00

Een ID-kaart is een basisbehoefte en zou voor mensen met een minimuminkomen gratis moeten zijn. Deze mening wordt gedeeld door een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad. Bij het debat over de begroting voor volgend jaar diende GroenLinks raadslid Julia Kleinrensink een voorstel in om op zoek te gaan naar geld hiervoor. Haar voorstel haalde een ruime meerderheid van de stemmen.   

Kleinrensink: “Wanneer iemand een minimuminkomen heeft is een ID kaart van 56 euro erg duur. Maar wel noodzakelijk. Iedereen moet zich in Nederland kunnen identificeren als de politie daarom vraagt. En ook als je een uitkering bij de gemeente aanvraagt, moet je je ID kunnen laten zien. Omdat het een basisbehoefte is wil GroenLinks dat dit gratis wordt voor mensen met een minimuminkomen, net zoals in Amsterdam en Haarlem.” 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.