Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

12 documenten

Meten is weten

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2020 15:38

Het steunpakket dat de Rijksoverheid heeft samengesteld voor KLM bevat voorwaarden. Een van de voorwaarden is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol van 32.000 naar 25.000. In de omgeving van Rotterdam The Haque Airport hebben de omwonenden gemerkt wat het effect is van minder (nacht)vluchten.

Veel minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Voor omwonenden is de vermindering van de geluidsoverlast eenvoudig (subjectief) te meten. De afname van het aantal vluchten door de coronacrisis heeft – naast minder geluid – ook voor schonere lucht gezorgd. Op heel veel plaatsen in Nederland en Europa is dit gemeten. “Wij roepen de gedeputeerde op om nú in Zuid-Holland een nulmeting te houden, zodat we duidelijk kunnen volgen wat het effect van het vliegverkeer is op de lucht kwaliteit”, zegt Statenlid Jeroen Heuvelink. “Daarom hebben we, samen met de SP, nog eens schriftelijk gevraagd om de toezegging in de commissie van de Gedeputeerde om meer te meten, zwart op wit te krijgen.”

Het is wel erg wrang dat door de schonere lucht bijna meer levens zijn gered dan door het virus zijn ontnomen.

Nieuwe loods: duurzaamheid of leefbaarheid?

Progressieve Partij Progressieve Partij D66 Aalten 25-10-2019 12:07

26 oktober - Op dinsdag 15 oktober sprak Bert Weevers in de raad over de aanvraag van CWV Barlo om een grote loods te mogen bouwen op hun terrein aan de Lichtenvoordsestaartweg. Het voorstel van het college is een logische voortzetting van het raadsbesluit van april 2016 (amendement op Bestemmingsplan Landelijk gebied 2015). Er dienen zwaarwegende redenen te zijn om bestaand beleid te wijzigen. Dat kan inhoudelijk zijn of procedureel. Inhoudelijk is leefbaarheid een zwaarwegende reden. De buren die aan de noordzijde van deze berging wonen hebben bezwaren tegen de werktuigenberging. De bezwaren van de noordelijke buren betreffen hun leefbaarheid, dus moet er een belangenafweging gemaakt worden. Waar gaat het om:

1. Geluidsoverlast buren

2. Beperking uitzicht buren

3. Voordelen van een overkapte berging.

Ad 1. Volgens het akoestisch onderzoek wordt de geluidsoverlast door de geïsoleerde wand en het geluidsscherm juist beperkt. Daartegen wordt door de buren ingebracht dat de overlast door het galm-effect wordt vergroot. De Progressieve Partij heeft, in tegenstelling tot de andere fracties, Adviesbureau de Haan, de opsteller van het rapport, gevraagd hier nog een specifiek oordeel over te geven. In hun uitgebreide antwoord wordt onder meer geconcludeerd dat het reflecteren van geluid automatisch wordt meegenomen in het rekenmodel. Dit geeft echter een veel lagere geluidsbelasting dan wanneer de woning rechtstreeks (dus zonder wand) wordt blootgesteld aan rijdend materieel. ”Bij elkaar geven de deze effecten een reductie van de geluidsbelasting op de woning”, aldus het adviesbureau.

Ad 2. Beperking uitzicht. Er is een groensingel op de grens van de beide percelen die de nieuwe hal grotendeels aan het zicht onttrekt. Beperking van het uitzicht is dus beperkt.

Ad 3. De voordelen van de hal zijn evident. Machines kunnen nu op één locatie overdekt worden geparkeerd. Dit verlengt de levensduur van de machines, is bedrijfseconomisch efficiënt en bovendien vanuit duurzaamheidsoogpunt gunstig.

De belangenafweging door de Progressieve Partij valt dus in het voordeel van het collegebesluit uit.

Bij het beoordelen van het procedurele aspect moeten we bedenken dat de nieuwe hal een lange voorgeschiedenis kent. Al bij de verplaatsing van de woning in 2006 was bekend dat CWV Barlo een nieuwe hal wenste te bouwen. Toen dit zijn formele beslag moest krijgen in het bestemmingsplan in 2015/2016 is uitgebreid met de buurt overleg geweest. Dat dit niet tot overeenstemming heeft geleid is jammer, maar soms onvermijdelijk. Het landschappelijke inrichtingsplan zorgt er in onze ogen voor dat het algemene belang (natuur/biodiversiteit en uitzicht/landschap) voldoende is gewaarborgd.

Alleen D66 stemde tegen het collegevoorstel omdat men vond dat er onvoldoende participatie was geweest.

D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht

D66 D66 GroenLinks Utrecht 12-07-2019 12:07

Op dit moment wordt er landelijk gewerkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Men spreekt over welke normen er voor de luchtvaart moeten gelden en hoe het vliegverkeer zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor onze provincie betekent dit wellicht meer vliegbewegingen boven de noordwestkant van onze provincie. Meer vliegbewegingen betekenen meer overlast en luchtvervuiling. Als er gekozen wordt voor een vierde aanvliegroute, de zogenaamde vierde fix, kan ook de rest van de provincie Utrecht hier hinder en overlast van ondervinden.

Wij hebben zorgen over de mogelijke hinder en overlast en stellen daarom samen met de provinciale fractie van GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van GS. Wij vragen welke risico’s het college ziet voor onze provincie vanuit de nieuwe luchtvaartnota. Verder willen wij antwoord op de vraag hoe de belangen van de inwoners (van de hele provincie, en specifiek aan de noordwest kant) worden behartigd in de verschillende gremia en aan de overlegtafels.

Statenlid Hayat Chidi over de vragen: “Wij hebben zorgen over verdere hinder en overlast door meer vliegverkeer boven onze provincie. Het gaat niet alleen om geluidsoverlast, maar ook over luchtvervuiling. Onze zorgen en belangen moeten goed gehoord worden in Den Haag”.

Lees hier de schriftelijke vragen

The post D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht appeared first on Provincie Utrecht.

Vanochtend gingen we met een ...

D66 D66 Nederweert 12-10-2018 10:19

Vanochtend gingen we met een delegatie van de Gemeente Nederweert in gesprek met een delegatie van Gemeente Eijsden-Margraten over het buitengebied. Het doel van de bijeenkomst was kennis en ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.

Lees hieronder het verslag van de ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 11-07-2018 14:05

Lees hieronder het verslag van de laatste raadsvergadering in Eijsden-Margraten voor het zomerreces.

De verkiezingsuitslag in onze ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 22-03-2018 16:54

De verkiezingsuitslag in onze gemeente

Onze volledige kandidatenlijst: Nr. ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 13-03-2018 14:50

Onze volledige kandidatenlijst: Nr. 1 Franklin Boon (69) Nr. 2 Tom Wijen (21) Nr. 3 Bart Verlinden (50) Nr. 4 Rob Zeguers (70) Nr. 5 Joëlle Joosten (30) Nr. 6 Anneke Pijnenborg (50) Nr. 7 Rogier van 't Rood (64) Nr. 8 Annelies van der Horst (57) Nr. 9 Peter Caelen (42) Nr. 10 Yvo de Boer (63)

Een beknopte samenvatting van ons ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 12-03-2018 16:45

Een beknopte samenvatting van ons verkiezingsprogramma. Gaar voor een uitgebreidere versie naar https://eijsden-margraten.d66.nl/content/uploads/sites/250/2018/02/Verkiezingsprogramma_D66_Eijsden-Margraten_def.pdf Heb je vragen? Stuur ons dan een bericht!

Petitie tegen laagvliegroutes Wageningen en Renkum

D66 D66 Renkum 28-02-2018 12:17

D66 Wageningen en D66 Renkum zijn voor de inwoners van de gemeenten Wageningen en Renkum een petitie gestart tegen de lage aanvliegroutes van vliegveld Lelystad. Deze aanvliegroutes staan gepland over de bebouwde kom van Wageningen, Wageningen-Hoog, Renkum en Heelsum. De vliegroute gaat bovendien ook over het Renkums Beekdal. 

De aanvliegroute op 2700 meter hoogte over Wageningen en Renkum was in eerste instantie niet gepland. Echter door druk van andere gemeenten wordt deze route nu serieus onderzocht door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en is de minister ‘zelfs optimistisch over deze route’. De route is pas later toegevoegd zodat beide gemeenten zich in het voorbereidingsproces onvoldoende hebben kunnen laten horen. Maud Hulshof van D66 Wageningen: ‘Door nu een petitie te starten kunnen inwoners zich uitspreken tegen het gevolgde onzorgvuldige proces en ervoor zorgen dat met de belangen van inwoners van Wageningen en Renkum en de natuur van het Renkums Beekdal rekening wordt gehouden’. Het stoort Fedor Cuppen van D66 Renkum dat de minister in haar brief aan de Tweede Kamer doet voorkomen dat de nieuwe vliegroute minder overlast veroorzaakt en niet over bebouwd gebied gaat. ‘Het vliegverkeer werkt verstorend voor de natuur in het Renkums Beekdal waar net veertig miljoen euro in is geïnvesteerd. Bovendien zullen vliegtuigen nooit precies in de smalle corridor tussen Wageningen en Renkum vliegen. Die vliegtuigen gaan gewoon over de bebouwde kom en inwoners zullen daar forse geluidsoverlast van ondervinden’.

De petitie roept de minister op om zorgvuldig onderzoek te doen naar de effecten van de vliegbewegingen, naar alternatieven te zoeken en hierbij te betrekken hoe het luchtruim zo snel mogelijk opnieuw ingedeeld kan worden.

De twee afdelingen van D66 roepen inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden op de petitie te tekenen op Petities.nl. De handtekeningen zullen worden aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

Bewoners opnieuw dupe horecabeleid

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 16-02-2018 00:36

Met de uitbreiding van het aantal festiviteiten voor horecazaken zijn bewoners opnieuw de dupe geworden van het horecabeleid in Den Haag. Nadat twee jaar geleden de openingstijden zijn verruimd, is nu besloten het aantal festiviteiten waarbij geen geluidsnormen gelden in de stad fors uit te breiden. Concreet betekent dit voor de bewoners: vaker geluidsoverlast. Raadslid Pieter Grinwis: “Het is treurig om te zien dat politieke partijen als D66, Groep De Mos en de HSP blijven roepen dat er koste wat kost meer reuring moet komen. Het interesseert ze niet wat de gevolgen voor bijvoorbeeld de gezondheid van bewoners zijn. Met het aannemen van dit voorstel mogen horecazaken vaker en langer geluidsnormen overtreden, terwijl er geen isolatiemaatregelen getroffen worden of duidelijk is wat de risico’s zijn voor de volksgezondheid. Reuring is voor veel partijen blijkbaar belangrijker dan de gezondheid van onze inwoners.”

Normen vastleggen voor lage tonen

De ChristenUnie/SGP heeft een aantal voorstellen gedaan om de overlast voor omwonenden binnen de perken te houden. Pieter Grinwis: “Ook wij vinden dat een stad mag bruisen, maar er zijn wel grenzen. Zodra gezondheid van bewoners in het geding komt, of de overlast buiten de perken gaat, moeten we een streep trekken.” Slechts één voorstel van de fractie kon op een meerderheid rekenen. Pieter Grinwis vervolgt: “De meeste partijen luisteren alleen naar bewoners als het ze uitkomt. Als het gaat om horeca, dan blijken bewoners voor de meeste partijen slechts een lastige sta in de weg. Gelukkig hebben wij het wel voor elkaar gekregen dat er onderzoek komt naar geluidsnormen voor lage bastonen. Deze tonen dreunen door alle oude panden in de binnenstad en voelen mensen in hun bed. Er komt een onderzoek om te kijken of hiervoor, net als in Amsterdam, normen kunnen worden vastgelegd.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.