Nieuws van politieke partijen in Bloemendaal inzichtelijk

16 documenten

RO en regionale samenwerking

VVD VVD Bloemendaal 07-07-2021 00:43

Ruimtelijke ordening en regionale samenwerking kunnen niet los gezien worden van elkaar.

https://bloemendaal.vvd.nl/nieuws/44866/ro-en-regionale-samenwerking

Hoe zit dat? De provincie heeft in haar omgevingsvisie uitgesproken dat regio’s dienen te gaan samenwerken. Deze sturingsfilosofie is eigenlijk leidend voor ons positiespel in Zuid-Kennemerland. 

Hoewel er al op deelthema’s zoals verkeer of woonruimteverdeling wordt samengewerkt is nu nieuw dat het zich verbreedt naar alle omgevingsvraagstukken: landschap, economie en werk, wonen, klimaat-energie, bereikbaarheid. Maatregelen uit ene domein grijpen immers soms direct voelbaar in op het ander domein. 

Nog onwennig kan het vertrouwen in samenwerken over de volle breedte tussen de raden groeien door het samenbindende thema landschap. Daarbinnen blijft voldoende ruimte voor (politiek) verschil hoe de andere opgaven zich tot het landschap (gaan) verhouden. 

In deze vernieuwingstrajecten waakt de fractie VVD-Bloemendaal voor rust op inhoud door “behoud het goede en prioriteer ook als zodanig”. Wij hebben al zoveel omgevingskwaliteit, dus geen olifanten in de porseleinkast. En wij ambiëren de groene oase van de randstad te willen blijven, van belang juist nu de verstedelijkingsdruk in de regio nog meer aanzwelt. Ons staand conserverend beleid sluit naadloos aan op deze ambitie. 

Belangrijke bijvangst is dat planologische rust ons ook tevens ankerpunten oplevert voor bestuurlijke rust. En daar is Bloemendaal bij gebaat!

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

Zuid-Kennemer Agenda en Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020

CDA CDA VVD Bloemendaal 18-02-2020 21:49

De gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering “De Zuid-Kennemer Agenda” en de “Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland 2020” vastgesteld. De Zuid-Kennemer Agenda is een document dat op hoofdlijnen richting geeft aan de samenwerking tussen vier gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort) op het gebied van: woningbouw, werkgelegenheid, verkeersbereikbaarheid, de omschakeling op duurzame energiebronnen en de versterking van het landschap. In de gemeente Bloemendaal is veel waardevol landschap dat ook door regiobewoners wordt gebruikt om te recreëren. Aan de andere kant is er ook noodzaak - en deels een regionale verplichting - tot het bouwen van woningen. Echter op een stuk grond kan je maar één van de twee doelstellingen tegelijkertijd realiseren. Gezien dit dilemma heeft het CDA tijdens de behandeling van dit onderwerp gevraagd en de toezegging gekregen van het College, dat in regionaal verband de opgave voor woningbouw en behoud van waardevol landschap uitwisselbaar zijn. Gezien de hoeveelheid waardevol landschap in de gemeente Bloemendaal kan wat betreft woningbouw mogelijk in de toekomst een beroep op de regio gedaan worden op basis van deze Agenda. De Bereikbaarheidsvisie is te beschouwen als een nadere uitwerking van de Zuid-Kennemer Agenda. Voornoemde uitwerking betekent dat grote verkeersstromen (kustverkeer en woon-werk verkeer) anders georganiseerd moeten worden. Fiets en openbaar vervoer moeten een groter aandeel krijgen. Dat bereik je niet alleen met plaatselijke verkeersmaatregelen, maar vooral door, vanuit een sterke regionale visie, aan te sluiten bij bovenregionale oplossingen, zoals nieuwe OV-knooppunten aan de oostkant van de Haarlemse agglomeratie (met P+R oplossingen en OV-verbindingen naar de kust) en railverbindingen naar Schiphol en Amsterdam-zuid/zuidoost. Het CDA Bloemendaal heeft daarom ook voor deze Bereikbaarheidsvisie gestemd. Ook is meteen gesteld dat een verbindingsweg tussen de Westelijke randweg naar de Zeeweg - zoals gewenst door gemeente Zandvoort en VVD Bloemendaal - geen optie voor CDA Bloemendaal is gezien deze Bereikbaarheidsvisie en de reeds goedgekeurde investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens de bespreking van de Bereikbaarheidsvisie diende het CDA met de VVD nog een amendement in met daarin de vraag het project Ondertunneling Randweg uit de gemeentelijke structuurvisie in te voegen. Dit amendement werd echter met een krappe meerderheid verworpen. Bob van der Veldt, CDA Gemeenteraadslid en lid van de commissie Grondgebied.

CDA neemt het initiatief tot beheersing van het toerisme naar “het Bloemendaalse strand”!

CDA CDA GroenLinks VVD Bloemendaal 07-11-2019 07:48

De Gemeenteraad heeft tijdens de vergadering van 31 oktober 2019 unaniem een amendement aangenomen, opgesteld door het CDA en mede ondertekend door Groen Links en de VVD, inzake de beheersing van het toerisme naar de Bloemendaalse kust. De gemeenteraad heeft op initiatief van het CDA besloten:“Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” vast te stellen, met dien verstand dat voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand heeft te gelden dat: A. de actuele strandvisie van de gemeente Bloemendaal leidend is. Derhalve wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van het strand als ‘familiestrand’ en worden feesten/ evenementen beperkt; B. de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand niet wordt doorontwikkeld tot “Amsterdam Beach”; C. voor de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand geen marketing- en promotiestrategie wordt ontwikkeld in lijn met het project “Amsterdam bezoeken, Holland zien”. Het amendement heeft tot doel om beleid neergelegd in de regionale nota: “Het Ontwikkelperspectief Binnenduinrand-Gedeelde Weelde” (de Nota) te wijzigen. Het Ontwikkelperspectief heeft geen wettelijke basis, zoals een bestemmingsplan of structuurvisie. Door vaststelling van de nota committeren de betrokken gemeenteraden zich aan de benoemde visie, ambities en spelregels. Met de “Binnenduinrand” bezit de regio een en prachtig afwisselend landschap met kilometers strand, uitgestrekte duingebieden, bossen, eeuwenoude buitenplaatsen en monumenten, groene villawijken, karaktervolle dorpen en kleinschalige agrarische gebieden, met een Nationaal Park in de nabijheid van de historische binnenstad van Haarlem. Deze landschappelijke kwaliteit is niet vanzelfsprekend en staat onder een steeds hogere druk, onder andere door een onzorgvuldige inpassing van ruimtelijke ontwikkelingen, ruimteclaims voortvloeiend uit MRA-opgaven (economische groei, behoefte aan woningen, klimaatverandering en groei van recreatie, toerisme en mobiliteit) en ontbrekende financieringsmogelijkheden. De MRA (Metropool Regio Amsterdam) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten (waaronder gemeente Bloemendaal) en de Vervoerregio Amsterdam. In de Nota wordt voorgesteld om bovenop de autonomen groei van toeristen (circa 30 % de komende jaren) die o.a. Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand bezoeken, ook nog eens extra toeristen aan te trekken. Dit wil men bereiken door middel van extra investeringen in promotie en marketing van het strand onder de naam: “Amsterdam Beach”. Groei van het toerisme dat gebruik maakt van het strand mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeenten Bloemendaal. Voornoemde waarden zijn volgens het CDA uitgangspunt voor het faciliteren/geleiden/sturen van de toenemende autonomen toeristenstroom naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het daarbij behorende strand. Dat de doelstelling verwoord in het Ontwikkelperspectief, zijnde extra toeristen te trekken naar de kustplaats Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal onnodig onderdruk zetten. Het geld dat gemoeid is met de investering in promotie en marketing om deze extra toeristen te trekken naar Bloemendaal aan Zee en het bijbehorende strand kan beter gebruikt worden voor het behoud van het hoogwaardige woon- en leefmilieu en/of van de aanwezige natuurwaarden in de gemeente Bloemendaal. Voor het overige dient de naam van het strand gelegen in de gemeente Bloemendaal gewoon “het Bloemendaalse strand” te blijven. Immers, als inwoners zijn we trots op ons strand! Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bob van der Veldt of met andere CDA fractieleden.

Opnieuw zorgen over #Duinpolderweg

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 22-10-2019 13:55

De gemeenteraad Haarlemmermeer heeft een brandbrief gestuurd naar de gedeputeerde van de provincie NH. Zonder Duinpolderweg komt de woningbouw op losse schroeven te staan. Zie de link:

Zicht op #Vogelenzang zonder Duinpolderweg

Wat ons betreft is het prima en begrijpelijk ook dat de #Haarlemmermeer de Nieuwe Bennebroekerweg wil upgraden. Maar we zeggen er direct bij: beslist geen Duinpolderweg. We gaan er van uit dat die snelweg definitief is geschrapt. De berichten hierover volgen we nauwlettend. Het probleem is dat we dit eerder hebben meegemaakt. Nadat de beide provincies in 2004 de Duinpolderweg schrapten, werd dit project toch weer tevoorschijn gehaald in 2008. Dat werd bij het publiek pas bekend begin 2011. In de tussenliggende periode werd er koortsachtig achter de schermen aan gewerkt en toen de provincie dacht klaar te zijn, werd de bevolking geconfronteerd met een voldongen feit. Althans, zo werd het toen gebracht door de voortvarende gedeputeerde E Post van de #VVD.

Bijna 8 jaar heeft dit project ons beziggehouden, terwijl deze weg onvoldoende oplossend vermogen heeft en zorgt voor problemen op aanliggende wegvlakken. En dan hebben we het niet over de overlast en de schade voor onze leefomgeving en de natuur. Dus wat ons betreft is het nu over en uit.

Wij zeggen dus: kappen met die #Duinpolderweg.

Het algemeen belang is gediend bij ...

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 10-05-2019 14:53

Het algemeen belang is gediend bij een open en volledig onderzoek en daarbij past niet geheimhouding op het overgrote deel van de stukken. Doorgaan met het onderzoek zoals het nu gaat, schaadt het openbaar belang omdat de gestelde vragen en doelen nooit beantwoord kunnen worden. Het is volstrekt logisch dat medewerking van raadsleden Roos en Slewe ontbreekt omdat zij niet vrijuit mogen spreken en Roos bovendien de stukken waar het om draait niet op tafel mag leggen. Het feit dat ook burgemeester Roest zo vasthoudt aan de geheimhouding kan alleen maar betekenen dat er zeer veel verborgen moet blijven. Op deze manier dient burgemeester Roest het algemeen belang en de publieke zaak niet. https://m.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20190510_49552121/commentaar-doofpot-bloemendaal-moet-open?utm_source=m.facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=

In het zuiden van de gemeente ...

GroenLinks GroenLinks Bloemendaal 16-03-2019 09:20

In het zuiden van de gemeente Bloemendaal komt Park Vogelenzang. Bestemmingsplan is 14 maart goedgekeurd met steun van GroenLinks (na 4 jaar voorbereiding, maar dat is nog altijd snel in vergelijking met bv. Park Brederode - ook een vrml. GGZ-terrein). Mèt sociale woningbouw. En met een OPENBAAR wandelgebied. Zie bijdrage van Herbert Faber (2e maidenspeech...) Opnemen van verplichting realisatie zuidelijke fietsroute Bennebroek-Vogelanzang heeft het helaas niet gehaald. Faber: "Er gaan straks nieuwe mensen op het GGZ-terrein wonen; hopelijk mensen waarmee het goed gaat. Maar het moet ook nog een goede plek blijven voor mensen die ggz nodig hebben."

Ballonnen in de ban

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-02-2019 15:58

Tijdens de raadsvergadering op 31 januari 2019 heeft het CDA samen met GroenLinks een motie ingediend met het verzoek een verbod op het oplaten van ballonnen in het beleid (in de APV) op te nemen. Tevens werd gevraagd een ontmoedigingsbeleid te gaan voeren ten aanzien van het uitdelen van ballonnen. De motie werd met 12 stemmen voor (CDA, GL, D66, PvdA en HvB) en 6 stemmen tegen (VVD en VDB) aangenomen. Vaak wanneer er ballonnen worden opgelaten is het feest. Het is inderdaad een mooi gezicht hoe alle ballonnen aan de horizon verdwijnen.Ballonnen zijn niet voor iedereen een feest, want ze vergaan niet in de natuur. - Ballonnen staan in de top-5 van zwerfvuil op de Nederlandse stranden; - Het afval dat de ballonnen na hun vlucht uiteindelijk achterlaten is ongewenst, omdat het moeilijk tot niet afbreekbaar is: volgens de Wageningen University & Research eindigt dit als zwerfafval op het vasteland en de kust en levert het een bijdrage aan de ‘plastic soep’; - Ballonnen veroorzaken dierenleed en -sterfte. Resten van ballonnen in de natuur zijn gevaarlijk, omdat dieren verstrikt kunnen raken in de sierlinten en afsluiters en daardoor verstoken raken van voedsel. Dieren (waaronder ook vee) kunnen ballonresten voor voedsel aanzien, waardoor soms de maag en darm verstoppen en ze sterven van de honger; - Vele gemeenten een (wens)ballonoplaatverbod in de APV hebben opgenomen, maar de gemeente Bloemendaal niet. Het College van B&W liet bij monde van de burgemeester weten positief te staan ten opzichte van deze motie. Zij zullen binnen enkele maanden met een voorstel komen de APV aan te passen. De tekst van de motie is te lezen via de volgende LINK.

GrL Bloemendaal ondersteunt verzoek ...

GroenLinks GroenLinks Bloemendaal 31-12-2018 12:41

GrL Bloemendaal ondersteunt verzoek om opheldering. Is een financiële bijdrage - die Bloemendaal niet wil geven en daarom ook uit de Stuurgroep is gezet - belangrijker dan ARGUMENTEN tegen de Duinpolderweg (-Middenvariant)?? Zie bericht GrL prov. Zuid-Holland: 24 december 2018 GroenLinks heeft het provinciebestuur opheldering gevraagd over de situatie in de stuurgroep Duinpolderweg. Daar zijn de helft van de gemeenten tegen hun zin uit de stuurgroep zijn gezet. Met steun van andere partijen wil GroenLinks snel weten wat er aan de hand is en wat het betekent voor de plannen van Duinpolderweg. Berend Potjer, statenlid voor GroenLinks: “Het is nogal heftig om de helft van de gemeenten tegen hun wil uit de stuurgroep te zetten. Wij willen weten wat er is gebeurd. Ook willen wij weten of de plannen voor de Duinpolderweg nu worden aangepast of het hele plan van tafel gaat, nu de argumenten voor het wegenplan wegvallen en het zo’n splijtzwam is voor de regio.” Het provinciebestuur heeft beloofd uiterlijk 11 januari op de volgende vragen van GroenLinks te reageren, zodat de Provinciale Staten het op 16 januari in de commissie Verkeer en Milieu kunnen bespreken. GroenLinks heeft hierover de volgende vragen gesteld aan het provinciebestuur van Zuid-Holland: 1. Wat is er gebeurd in de stuurgroep? 2. Wat was de rol van Zuid-Holland hierbij? 3. Waarom zijn Provinciale Staten niet geïnformeerd over de onvrijwillige uitzetting van de gemeenten? 4. Wat betekent dit voor de plannen voor de Duinpolderweg? Dit aangezien: a. de Duinpolderweg de verkeersoverlast bij Vogelenzang zou moeten oplossen en de betreffende gemeente (Bloemendaal) nu niet meer is betrokken; b. de provincie bij de Duinpolderweg is betrokken vanwege het bovenregionale karakter, maar dit nu lijkt te vervallen aangezien de bovenregionale gemeenten uit de stuurgroep zijn gezet; c. Het uitzetten van de helft van de gemeenten uit de stuurgroep en de weerstand bij minstens éénderde van de resterende gemeenten tegen de middenvariant niet bepaald een teken is van lokaal bestuurlijk draagvlak en dat wel het argument was voor de middenvariant als voorkeursalternatief.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.