Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

31 documenten

Column IK BEN VROUW

SGP SGP Vlissingen 09-09-2020 00:00

Ik ben vrouw!Het is u tijdens al het Corona-nieuws waarschijnlijk ontgaan: geheel on-democratisch is voor ons besloten dat over 5 jaar de vermelding m/v op onze identiteitskaart verdwijnt. Wat is het probleem met deze m/v-aanduiding? Bestaan er opeens geen mannen en vrouwen meer? Ook de SGP-vrouw uit Vlissingen niet als vrouw vermeld op haar identiteitskaart…? Ons kabinet wil mensen tegemoet komen die zich niet ondubbelzinnig man of vrouw voelen. Maar hoe zit het dan met die 99% van de mensen die wel weten dat zij ‘gewoon’ man of vrouw zijn? Wel wenst men meer vrouwen in de politiek en aan de top, maar zij mogen zich niet als vrouw identificeren?! Van de EU moet het geslachtelijk onderscheid in het paspoort vermeld blíjven. Mijn besluit staat vast: als mijn identiteitskaart verlopen is, neem ik een paspoort. Ik ben geen wereldreiziger, maar…. ik ben vrouw en wil graag zo worden vermeld, herkend en erkend!Lilian Janse-van der Weele

 

Boulevards afsluiten voor gemotoriseerd verkeer | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-05-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen 14 mei 2020

GroenLinks wil autovrije boulevards / Omroep Zeeland

GroenLinks: Sluit Vlissingse boulevards ook na de coronacrisis vaker voor auto's / Walcheren / PZC.nl

Omdat het opnieuw te druk is tijdens de coronacrisis periode zijn de boulevards in Vlissingen weer afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Een besluit en maatregel die in samenspraak met de Veiligheidsregio Zeeland is genomen.

Vanaf zaterdag 17.00 uur tot uiterlijk zondag 22.00 uur zijn de Boulevard Evertsen, Boulevard Bankert en Boulevard De Ruyter in Vlissingen verboden gebied voor alles met een motor. Dus ook een snorscooter met een blauw kenteken is niet toegestaan.

Hiertoe is besloten omdat er wederom sprake was van te grote (verkeers)drukte op de boulevards. Er wordt gesproken van ‘asociaal verkeersgedrag en tevens groepsvorming waarbij de minimale afstand van anderhalve meter niet in acht wordt genomen’.

 

Vragen aan het College:

1. Is het college het met GroenLinks eens dat we overlast van gemotoriseerd verkeer op de boulevards structureel tot een minimum moeten terugdringen?

Zo ja, ziet u mogelijkheden om de boulevards structureel in de weekenden af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer? Zo nee, welke visie heeft het college voor ogen?

2. Is het college op de hoogte van hoe de bewoners van de boulevards de sluiting in het weekend ervaren?

3. Ziet het college deze crisisperiode als een mogelijkheid om ervaring op te doen met het creëren van gemotoriseerd verkeer vrije Boulevards en met het tegelijkertijd in goede banen te leiden van de verkeersstromen?

Zo ja, zijn er de afgelopen periode veel (hoeveel) reacties of klachten bij de gemeente binnengekomen? Zo nee, ziet het college deze periode ook als een kans om ervaringen op te doen en ervaringen van inwoners te meten?

4. Is het college van plan om met de wijktafel boulevard in gesprek te gaan om de recente ervaringen en effecten van gemotoriseerd verkeersvrije boulevards in het weekend op te halen?

5. Heeft het college gesproken of gaat het college nog in gesprek met de wijktafel en ondernemers over structurele sluiting van de Boulevards voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer?

Zo ja, kan het college aangeven waar de voorkeur van de bewoners en ondernemers naar uitgaat? Zo nee, is het college voornemens om dit onderwerp aan de wijktafel en met bewoners en ondernemers te bespreken en zo ja wanneer?

6. Heeft het college nagedacht over alternatieven indien de boulevards gesloten zijn voor horeca, leveranciers en bewoners?

Zo nee, is het college voornemens om samen met de wijktafel en bewoners en ondernemers over alternatieven na te denken? Zo ja, kan het college voorbeelden geven voor alternatieve mogelijkheden voor bewoners en leveranciers voor de ondernemers/ horeca?

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Terugdringen vuurwerkoverlast ! | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks SP Vlissingen 14-12-2019 00:00

Afgelopen donderdag, 12 december 2019,  was de gemeenteraad van Vlissingen bijeen. De raad heeft gestemd over de motie vreemd aan de orde van de dag: "terugdringen vuurwerkoverlast". De motie werd door de SP en Groenlinks ingediend. Met een meerdereheid van stemmen is de motie aangenomen door de gemeenteraad.

De gemeenteraad constateert dat ● Het door particulieren afgestoken vuurwerk steeds zwaarder wordt en dus ook meer lawaai veroorzaakt, ● De geluidsoverlast door dit vuurwerk voor mens èn dier steeds erger wordt, ● De schade door vuurwerk nog steeds een financieel beslag legt op de gemeente, ● Dat vuurwerk lucht-, bodem- en watervervuiling en een ongekende hoeveelheid vuurwerkafval oplevert, ● Het opruimen van vuurwerkresten ook behoorlijke kosten met zich mee brengt, ● Hulpverleners (politie, brandweer, artsen enz.) al tijden aandringen op een algeheel vuurwerkverbod, ● Voorgaande jaren de gemeente Vlissingen te maken had met veel overlast en schade door vuurwerk.  

De gemeenteraad concludeert dat:

● Een algeheel vuurwerkverbod een landelijke aangelegenheid is, ● Het de taak van de gemeentelijke overheid is om de orde in de gemeente te bewaken en zorg te dragen voor de veiligheid van haar inwoners, ● Het terugdringen van de overlast wel een prioriteit moet zijn, ● Representatieve peilingen er zelfs op wijzen dat een meerderheid in de samenleving van het consumentenvuurwerk af wil, hoewel er dan wel een vuurwerkshow voor terug dient te komen, ● Er in o.a. Soest wordt gewerkt met door burgers aangedragen vuurwerkvrije zones, ● De uitspraak van de Raad van State, dat de gemeentelijke overheid wel degelijk bevoegd is om lokaal een vuurwerkverbod in te stellen, perspectief biedt.

De gemeenteraad verzoekt het college van B&W van Vlissingen om ● De vuurwerkvrije zones m.i.v. 2020/2021 uit te breiden met door inwoners aangedragen zones, zijnde straatdelen, huizenblokken e.d., daar uitgebreid over te communiceren en het verstrekken van vuurwerkvrije zone borden, ● En met de plaatselijke middenstand en horeca in gesprek te gaan om een vuurwerkshow bij de komende jaarwisselingen te organiseren,

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de SP      Namens GroenLinks Sjaak Rijkse           Jeroen Portier Petra Coret             Gorana Toman

Laatste info nieuwbouw scholen

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 13-10-2019 15:19

Stand van zaken nieuwbouw scholen Oost-Souburg

Er is een indicatie wanneer een definitieve keuze uit de Europese aanbestedingsprocedure inzichtelijk is:

een keuze moment hiervoor is november 2019;

een en ander is afhankelijk of de bouwkosten (gezien hogere loon- en materiaalkosten) passen binnen de door de gemeenteraad beschikbare financiële middelen;

als bouwkosten en financiën niet in elkaar passen dan kan er direct een vertraging van in elk geval maanden optreden;

Is er een indicatie wanneer de tijdelijke locaties gereed zijn voor gebruik:

nee;

dit is mede afhankelijk van het vorige antwoord;

maar mogelijk na de kerstvakantie 2

week 2020, na de meivakantie 2020 anders na de zomervakantie 2020.

A58, afsluiting afslag Ritthem op 9 en 10 september 2019

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 07-09-2019 15:14

In de nacht van 9 op 10 september worden er op de A58 in de richting van Bergen op Zoom werkzaamheden uitgevoerd.

Om dit veilig te laten verlopen is tussen 20.00 en 23.00 uur en 0.00 en 3.00 uur de toe- en afrit Ritthem voor korte tijd afgesloten. Het verkeer wordt ter plaatse omgeleid via informatieborden en/of informatiewagens. De toe- en afrit zullen niet gelijktijdig worden afgesloten.

Beantwoording vragen betreffende straathandel drugs

SGP SGP Vlissingen 06-09-2019 00:00

ONDERWERPbeantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Art. 34 vragen van de Fractie SGP met mbt nieuw middel tegen straathandel drugs "de last onder dwangsom, opgelegd door de burgemeester".

Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleiding

Vraag 1

Is het college bekend met de "Veluwse Methode", de last onder dwangsom voordrugsstraatdealers?Ons antwoordHet college is bekend met de zogenaamde “ Veluwse Methode”.

Vraag 2

Heeft het college in beeld op welke plaatsen in de Gemeente Vlissingen straat-drugsdealersactief zijn en hoeveel en welke drugs wordt verhandeld?Ons antwoordHet is voor de beantwoording van deze vraag, maar ook voor de rest van de vragen, vanbelang om vast te stellen wat wordt verstaan onder een straat-drugsdealer. In grote lijnenkun je deze doelgroep in twee categorieën verdelen:1. de notoire overlastpleger, vaak verslaaft aan drugs en/of alcoholDeze groep dealt in kleine hoeveelheden om in de kosten van eigen gebruik te kunnenvoorzien en voert deze praktijken uit op plaatsen waar veel mensen aanwezig zijn,hoofdzakelijk in het centrum en in de zomermaanden rond de coffeeshops. Deze handelgaat vaak gepaard met overlast in de openbare ruimte.2. dealen met als doel zoveel mogelijk geld te verdienen.Deze groep dealt voor geldelijk gewin en probeert om die reden zo veel mogelijk onder deradar van de politie te blijven. In het algemeen gaat het hier om grotere hoeveelheden en ishet lastig om aan geven waar deze handel plaatsvindt.

Vraag 3

Hoeveel straatdealers zijn er in de Gemeente Vlissingen betrapt gedurende het afgelopenjaar?Ons antwoordUit de cijfers van de politie blijkt dat het afgelopen jaar (periode 20-08-2018 tot 20-08-2019)11 incidenten met de incidentcode “ handel- en bezit hard/softdrugs zijn geregistreerd,waarbij 14 verdachten zijn aangehouden.De gemeentelijke Boa’s hebben in dezelfde periode negen bekeuringen uitgeschreven voorhet overtreden van artikel 2:65 Algemene plaatselijke verordening Vlissingen, hetgeeninhoudt het zich ophouden op een openbare plaats met als kennelijk doel het verhandelenvan drugs.

Vraag 4

Wordt de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers gehanteerd in de GemeenteVlissingen?Ons antwoordNee, deze bestuurlijke maatregel is nog niet ingezet in de gemeente Vlissingen.

Vraag 5

Zo ja, hoeveel keer heeft de burgemeester een last onder dwangsom opgelegd en hoeveelzijn er daadwerkelijk geïnd?Ons antwoordZie vraag 4.

Vraag 6

Zo nee, waarom niet?Ons antwoordBestuurlijke maatregelen, zijn anders dan strafrechtelijke maatregelen, niet gericht opbestraffing van een verdachte, maar op het herstel van de openbare orde. In dit geval debestrijding van de overlast als gevolg van het dealen van hard- en softdrugs in de openbareruimte. Het college is van mening dat ter bestrijding van deze overlast effectieverebestuurlijke maatregelen beschikbaar zijn.

Vraag 7

Welke bestuursrechtelijke maatregelen worden momenteel tegen straathandel in drugsgenomen en hebben deze blijvend effect?Ons antwoordZoals uit de beantwoording van vraag 6 volgt richten de bestuursrechtelijke maatregelenzich tegen het zoveel mogelijk beperken van de overlast door het dealen van drugs in deopenbare ruimte. Deze overlast wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de “categorie 1”straatdealers uit de beantwoording van vraag 2.Uit ervaring weten we dat voor deze doelgroep de inzet van het gebiedsverbod alsbestuursrechtelijke maatregel het meest effectieve middel is. Deze maatregel kan ookworden herhaald bij recidive en kan ook voor meerdere gebieden worden opgelegd.Daarnaast volgt bij recidive een aanmelding van de overtreder bij het Veiligheidshuis. Op die manier blijft de overlastpleger blijvend onder de aandacht.

Vraag 8

Is het college, met de SGP, van mening dat een last onder dwangsom de straatdealerblijvend demotiveert om opnieuw op straat te gaan dealen en dat deze methode mogelijkeffectiever is dan bijvoorbeeld een tijdelijk gebieds-/straatverbod?Ons antwoordZoals bij vraag 6 is uiteengezet zijn wij van mening dat de last onder dwangsom niet demeest effectieve maatregel is om in te zetten tegen de “categorie 1” dealers. Dezecategorie drugsdealers dealen vaak voor eigen gebruik en kunnen forse dwangsommen inde meeste gevallen niet betalen. Bovendien kan een gebiedsverbod, in tegenstelling tot debedoelde last onder dwangsom, ook worden opgelegd bij andere overtredingen dan hetdealen van drugs. Bij deze groep heeft het een meerwaarde om ook te kunnen inzetten opverboden drankgebruik/bezit en hinderlijk gedrag in de openbare ruimte. Het gebiedsverbod heeft zich in dit verband al bewezen en blijkt een effectief middel te zijn.Voor de “categorie 2” dealers uit antwoord 2 kan het dwangsomtraject mogelijk wel eengoede aanvulling zijn naast de strafrechtelijke aanpak. Hierbij geldt dat we hetdwangsomtraject al hebben ingeregeld in onze Apv en we er dus nu al gebruik van kunnenmaken.

Vraag 9

Is het college met de SGP eens dat een last onder dwangsom voor een betraptestraatdealer ook als steun in de rug werkt voor het handhavende werk van onze BOA's ende politie?Ons antwoordAlle bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke maatregelen die we kunnen inzetten zijn eensteun in de rug voor de Boa’s en de politie.

Vraag 10

Is het college ter wille om de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers in de Gemeente Vlissingen in te voeren?Ons antwoordHet dwangsomtraject is al ingeregeld in onze Apv. Wij kunnen deze maatregel dan ookdirect inzetten. Wij zijn bereid om samen met de politie te bekijken in welke gevallen demaatregel een daadwerkelijk meerwaarde heeft.

Vraag 11

De SGP beseft dat als de Gemeente Vlissingen de Veluwse Methode invoert dit eenwaterbed-effect kan geven (dealers gaan vrolijk verder dealen in een naburige gemeente). Ishet college ter wille om de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers (uiteraard na goed overleg) samen met de gemeenten op Walcheren of desnoods met alle Zeeuwsegemeenten in te voeren en hierin het voortouw te nemen?Ons antwoordHet staat de gemeenten vrij om maatregelen wel of niet in te voeren, maar we streven ersamen met de politie en het OM naar om dergelijke maatregelen op een Zeeuwse schaal inte voeren. Dit hebben we ook gedaan met de invoering van een streng ZeeuwsDamoclesbeleid (sluiting van drugspanden op grond van artikel 13b Opiumwet)Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet              drs. A.R.B. van den TillaarBehandeld door M. Schouw op 4 september 2019.Niet alleen de SGP maakt zich zorgen om drugshandel....https://www.omroepzeeland.nl/media/55338/Vlissingse-partijen-zijn-overlast-beu en  https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/actueel/294851/vijf-politieke-partijen-houden-bijeenkomst-over-problemen-binnenstad

 

 

Motie “Zonder ballonnen oplaten kan het ook feestelijk zijn” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks D66 Vlissingen 29-08-2019 00:00

Wij zijn positief gestemd dat de motie " Zonder ballonnen oplaten kan het ook feestelijk zijn"  ingediend door Groenlinks, CU, 50 plus, LD en D66, door de voltallige gemeenteraad van Vlissingen is aangenomen.

Toelichting op de motie

Het is nog steeds populair om (massaal) ballonnen, bv. bij ballonwedstrijden en feestelijkheden, op te laten. Dat zou niet gebeuren wanneer er stilgestaan wordt bij de gevolgen. Wat de lucht in gaat, komt ook weer ergens naar beneden. Zeezoogdieren, vogels en vissen zien de ballonnen aan voor voedsel en raken verstrikt in de ballonlinten.

Tellingen en schattingen  door TNO  laten zien dat er steeds meer ballonresten en linten op de stranden worden gevonden.

‘Biologisch afbreekbare ballonnen’ zijn géén milieuvriendelijk alternatief. Het duurt jaren voor deze ballonnen zijn afgebroken. Al die tijd kunnen dieren de ballonnen aanzien voor voedsel, en in de linten kunnen dieren verstrikken.

Het gaat er uiteraard niet om afbreuk te doen aan feestelijke gelegenheden. De uitdaging is om alternatieven te bedenken die net zo feestelijk zijn, zonder dat daarbij schade voor de natuur kan ontstaan. http://www.dieballongaatnietop.nl/

In Zeeland is er  veel  weerstand tegen het oplaten van ballonnen zoals  in de gemeente Borsele waar een ontmoedigingsbeleid is en in de gemeenten Schouwen-Duiveland, Reimerswaal, Noord-Beveland, Goes, Middelburg en Veere  een oplaatverbod van toepassing is. Gemeenten met een verbod op ballonoplatingen hebben dit verbod opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Op iedere 100 meter Noordzeekust liggen gemiddeld twaalf ballonnen of stukken en lintjes daarvan. Volgens schattingen van TNO worden er jaarlijks ongeveer 1 miljoen ballonnen opgelaten in Nederland, waarvan er 230.000 in de Noordzee terechtkomen.

Tijdens de Beach Cleanup Tour van 1 tot en met 15 augustus 2018 de héle Noordzeekust opruimden, vonden we maar liefst 4896 ballonresten op het strand.

Overwegende dat:

Jaarlijks wordt in de gemeente op verscheidene momenten ballonnen opgelaten. Deze ballonnen, vaak gemaakt van (synthetisch) rubber, latex of plastic komen na het oplaten weer naar beneden. Er verschillende alternatieven zijn voor het oplaten van ballonnen, zoals het niet laten vullen met helium of het sierlijke effect van ballonnen creëren door serpentines, rijst, bloemen en/of niet op te laten lampionnen.

 Is van mening dat:

Deze vorm van zwerfvuil het milieu en de omgeving in de gemeente Vlissingen en buurgemeenten vervuilt en verontreinigt. Wilde dieren en landbouwdieren die in aanraking komen met deze ballonnen (ook ‘biologisch afbreekbare’) verwarren dit met voedsel, met verstikking, verstrikking en/of verhongering tot gevolg. Solidariteit met de buurgemeenten Veere en Middelburg, waar een verbod voor het oplaten van ballonnen geldt en wij hen niet met ons zwerfvuil willen belasten.

Verzoekt het college:

Actie te ondernemen tot een algemeen verbod om ballonnen op te laten in de gemeente Vlissingen.

 

 

Vragen over dwangsom voor drugs-straatdealers

SGP SGP Vlissingen 17-07-2019 00:00

Artikel 34-vragen “last onder dwangsom voor drugs-straatdealers”

Geacht college,

 In navolging van Ermelo grijpt een toenemend aantal gemeenten naar een nieuw middel tegen straathandel, dat het strafrecht omzeilt: de last onder dwangsom, opgelegd door de burgemeester.

 Een last onder dwangsom is een soort waarschuwing: de burgemeester legt een boete op aan een dealer, maar het bedrag wordt niet direct geïnd. Dat gebeurt pas als iemand opnieuw betrapt wordt op straathandel. De aanpak staat los van de strafrechtelijke vervolging van een betrapte dealer en past in een trend dat gemeenten naar bestuursrechtelijke middelen grijpen om drugsoverlast tegen te gaan.

Omdat Ermelo en Putten in 2017 de eerste gemeenten waren die overgingen op de last onder dwangsom voor straatdealers, wordt het de “Veluwse Methode” genoemd.

De hoogte van de dwangsom kan verschillen per gemeente, veelal tussen de 2500 en 5000 euro. Het idee is dat de straatdealer door de boete die boven zijn/haar hoofd hangt zich wel twee keer bedenkt voor dat hij/zij de drugs weer op straat komt verhandelen.

De rechtbank in Gelderland heeft geoordeeld (toen een dealer, na voor de tweede keer te zijn betrapt, via de rechter probeerde om onder de sanctie uit te komen) dat de gemeente bevoegd is om een straatdealer een dwangsom op te leggen. Daarmee heeft deze methode de rechterlijke toets doorstaan.

De politie in Oost-Nederland bemerkt dat door de methode van last onder dwangsom verschillende jonge drugsdealers uit de scene stappen en dat de dwangsom door sommige dealers wordt gevreesd. 

De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

Is het college bekend met de “Veluwse Methode”, de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers? Heeft het college in beeld op welke plaatsen in de Gemeente Vlissingen straat-drugsdealers actief zijn en hoeveel en welke drugs wordt verhandeld? Hoeveel straatdealers zijn er in de Gemeente Vlissingen betrapt gedurende het afgelopen jaar? Wordt de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers gehanteerd in de Gemeente Vlissingen? Zo ja, hoeveel keer heeft de burgemeester een last onder dwangsom opgelegd en hoeveel zijn er daadwerkelijk geïnd? Zo nee, waarom niet? Welke bestuursrechtelijke maatregelen worden momenteel tegen straathandel in drugs genomen en hebben deze blijvend effect? Is het college, met de SGP, van mening dat een last onder dwangsom de straatdealer blijvend demotiveert om opnieuw op straat te gaan dealen en dat deze methode mogelijk effectiever is dan bijvoorbeeld een tijdelijk gebieds-/straatverbod? Is het college met de SGP eens dat een last onder dwangsom voor een betrapte straatdealer ook als steun in de rug werkt voor het handhavende werk van onze BOA’s en de politie? Is het college ter wille om de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers in de Gemeente Vlissingen in te voeren? De SGP beseft dat als de Gemeente Vlissingen de Veluwse Methode invoert dit een waterbed-effect kan geven (dealers gaan vrolijk verder dealen in een naburige gemeente). Is het college ter wille om de last onder dwangsom voor drugs-straatdealers (uiteraard na goed overleg) samen met de gemeenten op Walcheren of desnoods met alle Zeeuwse gemeenten in te voeren en hierin het voortouw te nemen? 

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet. 

Met vriendelijke groet, 

Fractie SGP

Lilian Janse-van der Weele

Cor TrompBerichtgeving in het RD  /r/8f16d284bb832fad50825d9d4a294a68?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-over-dwangsom-voor-drugs-straatdealers%2F11062&id=5f9db4b2942815d15abbf304ed0b78c3d8a1ab67

 Idem in de PZC/r/8f16d284bb832fad50825d9d4a294a68?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-over-dwangsom-voor-drugs-straatdealers%2F11062&id=5f9db4b2942815d15abbf304ed0b78c3d8a1ab67

 

 

 

 

 

Vrijdag wordt hopelijk een begin ...

D66 D66 Vlissingen 09-07-2019 14:51

Vrijdag wordt hopelijk een begin gemaakt! Toch willen we Vlissingen liever nog veiliger maken rond de jaarwisseling.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.