Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

24 documenten

Hoe, waar en wanneer kunt u stemmen?

CDA CDA Geldrop-Mierlo 11-03-2021 21:17

De verkiezingen vinden plaats op woensdag 17 maart, maar i.v.m. Corona zijn er extra maatregelen getroffen. Voor 70-plussers Bent u 70-plusser? Dan kunt u stemmen per post of het stembiljet afgeven bij een gemeentelijk afgiftepunt. U heeft een stempluspas, een stembiljet en een retourenvelop thuisgestuurd gekregen. Uiterlijk 17 maart om 21:00 uur moet uw stem binnen zijn. Alle info vindt u op www.elkestemtelt.nl Voor risicogroepen Op maandag 15 en dinsdag 16 maart kan in alle gemeenten in een aantal stemlokalen vervroegd worden gestemd. Informatie over wie er tot de corona-risicogroepen behoren, vindt u op www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen Iemand machtigen Niet zelf in het stemlokaal stemmen? Dan kunt u iemand machtigen. Op de stempas die u thuisgestuurd krijgt, staat hoe dat moet. Stemmen in Geldrop-Mierlo Alle specifieke informatie over het stemmen in Geldrop-Mierlo vindt u op www.geldrop-mierlo.nl/verkiezingen

Lob van Gennep en schadevergoeding

PvdA PvdA CDA Gennep 25-06-2020 17:45

Afgelopen week kwam wethouder Peperzak (CDA) van Gennep triomfantelijk in het nieuws. Hij had in Den Haag gesproken met minister Van Nieuwenhuizen, samen met een aantal Limburgse colle­ga-wethouders en bestuurders van Rijkswaterstaat en de waterschappen. Een voor de Limburgers storend staaltje van rechtsongelijkheid sinds 1996 was hersteld. De Limburgse gebieden achter de dijken horen niet langer tot het winterbed van de Maas. Wij van de PvdA-Gennep feliciteren wethouder Peperzak en zijn kompanen met dit bereikte resultaat.

Eén van de zorgen van inwoners van de Lob van Gennep was de rechteloosheid van mensen die na 1996 in het gebied hebben gebouwd of ingrijpend hebben verbouwd. Met het opheffen van de status ‘winterbed’ voor de Limburgse Maasvallei wordt deze zorg dus weggenomen. Daarnaast ontstaat er volgens de wethouder ontwikkelruimte voor de gebieden achter de dijken. Een en ander wordt van kracht als de realisering van de wettelijke normdijken wordt gestart. Goed nieuws dus.

Het opheffen van de status ‘winterbed’ betekent, dat bij een overstroming van de normdijken inwoners van de Lob van Gennep net als alle andere inwoners in het rivierengebied recht hebben op een schadevergoeding volgens de  Wet Tegemoetkoming Schade. Deze wet houdt in dat bij een overstroming een deel van de geleden schade wordt vergoed en er een maximum is voor het totale schadebedrag dat voor vergoeding in aanmerking komt. De hoogte van de tegemoetkoming wordt per ramp door de minister bepaald. Met andere woorden, als de pot leeg is, heb je pech. Hoe groot je schade ook is. Of we het hiermee eens zijn of niet, er is in ieder geval sprake van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’.

Wel moeten we hier een kanttekening bij plaatsen. De plannen voor de Lob van Gennep gaan namelijk verder dan alleen het verhogen of versterken van de dijken tot de wettelijke norm. Er is ook nog sprake van een waterbergende functie. En die waterbergende functie is nadrukkelijk niet van tafel.

Ook mag duidelijk zijn dat de schade voor inwoners en bedrijven in geval van het laten vollopen van de Lob van Gennep veel groter zal zijn. Het is nogal een verschil of je huis getroffen wordt door een hoogwatergolf die na enkele dagen weer weg is, of dat het water enige maanden in jouw huis blijft staan. In het eerste geval zal de schade, hoewel aanzienlijk, te herstellen zijn. Bij langdurig onder water staan zal in veel gevallen van een mogelijk herstel geen sprake meer zijn. Daarnaast zullen de kosten van tijdelijke huisvesting en inkomstenderving voor bedrijven alleen al hoger zijn dan de eventuele tegemoetkoming in de schade door het rijk.

Het is dan ook volkomen onterecht dat bezorgde inwoners van de Lob van Gennep het verwijt krijgen dat zij wat betreft de schadevergoedingen meer willen dan waar andere mensen recht op hebben. Als de Lob van Gennep ingezet wordt als waterbergend gebied zal de schade voor inwoners en bedrijven enorm zijn en niet vergelijkbaar met andere getroffen gebieden.

Daarom zal er voor de Lob van Gennep, als de minister inderdaad kiest voor de waterbergende functie zoals omschreven in de opties twee en drie, een op maat gemaakte schadevergoeding moeten komen. Een schadevergoeding die de reële en volledige schade vergoedt, met garanties dat deze ook daadwerkelijk zonder juridische strijd en ellenlange procedures wordt uitgekeerd.

De ellende in Groningen rond de vergoeding van de geleden aardbevingsschade laat zien dat de inwoners van de Lob van Gennep niet kunnen vertrouwen op vage toezeggingen en mooie beloften.

Het bericht Lob van Gennep en schadevergoeding verscheen eerst op PvdA Gennep.

Fractieoverleg deze keer op dinsdag 1 oktober

CDA CDA Opmeer 30-09-2019 15:18

Het eerstvolgende fractieoverleg vindt plaats op dinsdag 1 oktober in plaats van de gebruikelijke maandag. Aanvang 20.00 uur in het gemeentehuis.

Sybrand Buma is bij zijn afscheid ...

CDA CDA Nederland 28-05-2019 13:33

Sybrand Buma is bij zijn afscheid van de Tweede Kamer geridderd in de orde van Oranje Nassau. Sybrand Buma, gefeliciteerd! #BumaBedankt

Leeuwarden en Sybrand Buma, ...

CDA CDA Nederland 16-05-2019 20:12

Leeuwarden en Sybrand Buma, gefeliciteerd! #BumaBedankt #Buma Like 👍🏼 dit bericht om Sybrand Buma te bedanken voor al zijn werk!

Sybrand Buma is zojuist gekozen als ...

CDA CDA Nederland 16-05-2019 19:49

Sybrand Buma is zojuist gekozen als burgemeester van Leeuwarden. Kijk live mee naar zijn eerste reactie. #buma

CDA HW bij Oranjevereniging in Zuid-Beijerland

CDA CDA Zuid-Holland 29-04-2019 08:06

In Zuid-Beijerland is ongeveer 85% van de gezinnen lid van de Oranjevereniging Zuid-Beijerland. En er zijn zelfs 400 gezinnen van buiten het dorp lid vanwege de geweldige sfeer die deze vereniging neerzet. Dat is met recht een bloeiende vereniging! Met een fantastisch 9(!)-daags programma in de feesttent. #TeamCDAHW sprak met het bestuur over de praktische zaken die komen kijken bij het organiseren van zo’n groot evenement. Met Marvin Krastman, Johan Trouw en Maurice Willemse.

Hoe Breng je een scheepswerf om zeep?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 04-04-2019 06:04

GraverMaat: Aanvulling. Keerpunt 2010 heeft vandaag aan de griffier gevraagd wanneer onze vragen over de scheepswerf beantwoord worden. Op 8 maart stelden we al een tiental schriftelijke vragen.

Door de uitspraak van het Gerechtshof Den Bosch van 19 febr. 2019 is er eindelijk juridische duidelijkheid gekomen in het conflict tussen de gemeente Grave en de curator van de failliete Graafse scheepswerf. De uitspraak van het hof is klip en klaar: de gemeente is schuldig aan het faillissement van de werf en zal moeten dokken. Uit het vonnis van het hof is af te leiden dat raad en college in 2011 doelbewust hebben aangestuurd op een belemmering van de bedrijfsvoering van de werf.

Kwalijk daarbij is dat de Graafse overheid de eigenaar van de werf door wethouder Daandels publiekelijk werd geschoffeerd door deze een slechte en onbetrouwbare ondernemer te noemen.

In het vonnis van het gerechtshof is te lezen dat de werf in vergevorderde onderhandeling was met rederij Viking River Cruises voor het leveren van twee cruiseschepen met een lengte van 135 meter. De gemeente blokkeerde dit. Zij hield vast aan het eigen bestemmingsplan waarin een maximale lengte van 110 meter was opgenomen in de wetenschap nota bene dat al vanaf 2009 wettelijk een lengte van 135 meter was toegestaan. Daarvoor wilde de gemeente geen vergunning geven.

Gezien de problemen rond de vergunningverlening voor het bouwen van schepen langer dan 110 meter dreigde een failliet van de werf. Daarop werd in de raadsvergadering van 20 december 2011 door een raadsmeerderheid een motie aangenomen om de bouw van cruiseschepen met een lengte van 135 meter te gedogen. Deze gedoogconstructie beoogde een definitieve regeling voor het bouwen van schepen tot 135 meter in het vooruitzicht te stellen. Saillant: de twee LPG-raadsleden Henisch en Vollenberg steunden deze motie niet Kennelijk zagen ook zij liever een definitieve ondergang van de werf.

Daarmee stelde de LPG zich achter de toenmalige CDA-wethouder Daandels die lak had aan de motie en deze niet uitvoerde. Hij hield vast aan een maximale lengte van 110 meter. Daarmee kwam het zwaard van Damoclesboven de scheepswerf te hangen. Er was geen enkel zicht op een bestendige voortzetting van het bedrijf. De aanvraag voor een faillissement was dan ook een logische stap. De uitspraak van het gerechtshof op 19 febr. 2019, bevestigt dat.

Door het onrechtmatig handelen van het Graafs politiek bestuur, om toch een lengtebeperking van 110 meter in het ontwerpbestemmingsplan op te nemen, kwam de werf direct in financiële problemen.

Bij een dreigend faillissement wordt door de rechtbank een curator aangewezen die op basis van strikte onafhankelijkheid tot taak heeft het op (juridisch) correcte wijze afwikkelen van het faillissement en het verzamelen van zoveel mogelijk geld waarmee geheel of gedeeltelijk de schuldeisers kunnen worden betaald.

Daarnaast zal de curator ook onderzoeken of sprake is van

• Bestuurdersaansprakelijkheid vanwege wanbeleid van de werfdirectie,

• Of voorafgaand aan het faillissement activa van de onderneming zijn verduisterd, dan wel bepaalde schuldeisers zijn bevoordeeld.

Het vonnis van het Gerechtshof, maakt duidelijk dat er geen sprake was geweest van wanbeleid of slecht ondernemerschap of dat door de eigenaar doelbewust was aangestuurd op een faillissement van de werf zoals door een deel van de raad en het college publiekelijk werd gesuggereerd. De teloorgang van de werf is volledig toe te schrijven aan het wanbeleid van de gemeente. Zo spreekt het hof van een “vertraging van het vergunningstraject”. Het niet op tijd (willen?) verlenen van een vergunning voor het bouwen van schepen van 135 meter.

Op nog andere wijze schemert door dat de gemeente van de scheepswerf af wilde. De gemeente lag jaren met de projectontwikkelaar van het Wisseveld overhoop. Het geschil kostte de Graafs gemeenschap 12 miljoen euro. Er waren heimelijke afspraken met GBB, de projectontwikkelaar van het Wisseveld. Een van de afspraken was “geen uitbreiding scheeppswerf” zo valt o.a. op te maken uit een vertrouwelijk document van B&W van 30 januari 2012.

Zo’n stiekeme (onrechtmatige) afspraak met een projectontwikkelaar plaatst het faillissement van de werf in een ander daglicht. Het geeft voeding aan de gedachte dat de gemeente doelbewust aanstuurde op een koude sanering van de werf om de GBB te behagen.

Het lijkt ons dat een onafhankelijk onderzoek door de Rekenkam over deze en andere kwesties rond de teloorgang van de werf uitsluitsel moet geven.

Sybrand Buma ontvangt 1e exemplaar Dantumadiel Krante

CDA CDA Dantumadiel 12-03-2019 20:59

Binnenkort ligt de ‘Dantumadiel Krante’ bij iedereen in de gemeente Dantumadiel op de mat. Het allereerste exemplaar werd echter aangeboden aan Sybrand Buma, ‘Fries-om-útens’ en fractievoorzitter in de Tweede Kamer voor het CDA. In de ‘Dantumadiel krante’ worden nieuws, persoonlijke verhalen en achtergronden gebracht door CDA Dantumadiel. In deze editie is er onder meer aandacht voor de komende verkiezingen voor Provinciale Staten op 20 maart. Hierbij staan maar liefst twee verkiesbare kandidaten uit Dantumadiel voor het CDA op de lijst. Attje Meekma, één van de twee kandidaat-statenleden uit Dantumadiel, overhandigde afgelopen week het eerste exemplaar van de ‘Dantumadiel krante’ aan Sybrand Buma. Daarmee laten de lokale christendemocraten zien dat er voor vraagstukken die verder gaan dan Dantumadiel en de regio, gemakkelijk een lijn kan worden gelegd met Den Haag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.