Nieuws van D66 inzichtelijk

13 documenten

Meer duidelijkheid spoorwegovergang Orthen

D66 D66 s-Hertogenbosch 05-06-2020 12:51

De spoorwegovergang in Orthen is niet veilig genoeg. De afgelopen maanden is een viertal varianten onderzocht om tot een toekomstbestendige, veilige en bereikbare oplossing te komen. Er lijkt nu, letterlijk en figuurlijk, licht aan het einde van de tunnel.

Een onafhankelijk bureau onderzocht de onderstaande opties:

De tijdelijke situatie definitief maken. De overweg blijft dan gelijkvloers en is alleen geschikt voor langzaam verkeer. De overweg haaks leggen en openstellen voor al het verkeer. De overweg laten vervallen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. De overweg laten vervallen. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van de bestaande tunnels op de Zandzuigerstraat en Treurenburg.

D66 kiest voor variant 3. Raadslid Geert Verbruggen: “We willen Orthen op een veilige manier bereikbaar houden, nu en in de toekomst. In de toekomst gaat het treinverkeer toenemen. Dan is variant 3 op meerdere vlakken de beste optie. Sociaal gezien is er dan een verbinding tussen bewoners van beide zijden. Daarnaast biedt een tunnel een veilige doorgang voor fietsers en voetgangers. De financiële dekking is een uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat de wethouder dit gaat lukken.”

In de commissie Omgeving hebben we aandacht gevraagd voor de zorgen van bewoners. Tijdens Informeren en Ontmoeten gaven bewoners namelijk aan bezorgd te zijn over de locatie van de tunnel van variant 3. In het raadsvoorstel staat dat de realisatie ‘in de omgeving van de huidige overweg zal zijn’. De bewoners hebben hun zorgen geuit over de rekbaarheid van het begrip ‘omgeving’. Het antwoord op de vraag waar de tunnel exact komt te liggen, is er nog niet. Die volgt in het definitieve ontwerp. Wel heeft de wethouder verduidelijkt dat de tunnel in de directe omgeving van de overweg komt. Wat onze fractie betreft, betekent dit dat het gaat om ‘enkele meters’ en niet veel verder weg.

In de raadsvergadering van 9 juni staat de bespreking van de spoorwegovergang Orthen op de agenda. De huidige situatie blijft tot en met de keuze voor de precieze locatie zoals die nu is.

Meer duidelijkheid spoorwegovergang Orthen

D66 D66 s-Hertogenbosch 05-06-2020 12:51

De spoorwegovergang in Orthen is niet veilig genoeg. De afgelopen maanden is een viertal varianten onderzocht om tot een toekomstbestendige, veilige en bereikbare oplossing te komen. Er lijkt nu, letterlijk en figuurlijk, licht aan het einde van de tunnel.

Een onafhankelijk bureau onderzocht de onderstaande opties:

De tijdelijke situatie definitief maken. De overweg blijft dan gelijkvloers en is alleen geschikt voor langzaam verkeer. De overweg haaks leggen en openstellen voor al het verkeer. De overweg laten vervallen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. De overweg laten vervallen. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van de bestaande tunnels op de Zandzuigerstraat en Treurenburg.

D66 kiest voor variant 3. Raadslid Geert Verbruggen: “We willen Orthen op een veilige manier bereikbaar houden, nu en in de toekomst. In de toekomst gaat het treinverkeer toenemen. Dan is variant 3 op meerdere vlakken de beste optie. Sociaal gezien is er dan een verbinding tussen bewoners van beide zijden. Daarnaast biedt een tunnel een veilige doorgang voor fietsers en voetgangers. De financiële dekking is een uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat de wethouder dit gaat lukken.”

In de commissie Omgeving hebben we aandacht gevraagd voor de zorgen van bewoners. Tijdens Informeren en Ontmoeten gaven bewoners namelijk aan bezorgd te zijn over de locatie van de tunnel van variant 3. In het raadsvoorstel staat dat de realisatie ‘in de omgeving van de huidige overweg zal zijn’. De bewoners hebben hun zorgen geuit over de rekbaarheid van het begrip ‘omgeving’. Het antwoord op de vraag waar de tunnel exact komt te liggen, is er nog niet. Die volgt in het definitieve ontwerp. Wel heeft de wethouder verduidelijkt dat de tunnel in de directe omgeving van de overweg komt. Wat onze fractie betreft, betekent dit dat het gaat om ‘enkele meters’ en niet veel verder weg.

In de raadsvergadering van 9 juni staat de bespreking van de spoorwegovergang Orthen op de agenda. De huidige situatie blijft tot en met de keuze voor de precieze locatie zoals die nu is.

Gemeente AstenHoe staat het met het ...

D66 D66 Asten 09-05-2019 13:17

Gerechtigheid bestaat, mede door ...

D66 D66 Schouwen-Duiveland 30-04-2019 08:59

Gerechtigheid bestaat, mede door inzet van alle tegenstanders! Het zou toch wel vreemd zijn als de gemeente hier verder aan mee zou willen werken! https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/brouwerseiland-komt-er-voorlopig-niet~a31afeb5/

Kandidaat #5, Blanca de Louw uit ...

D66 D66 Deventer 16-03-2019 20:51

Kandidaat #5, Blanca de Louw uit Deventer wil zich de komende tijd graag inzetten voor mobiliteit. Naast de wens om 1100 km aan fietssnelwegen in Overijssel aan te leggen, wil ze de ruimte ook slim dubbelgebruiken. Bijvoorbeeld door te experimenteren met zonnecellen in deze fietspaden.

Vertraging bouw gymzaal Fluitekruidstraat?

D66 D66 Arnhem 23-02-2019 20:00

De wijk Immerloo wacht al jaren op een gymzaal die aan de kwaliteiten en eisen van tegenwoordig voldoet. Na toezeggingen van de wijkwethouders, en opname in de begroting leek het alsof de gymzaal in 2019 zou komen. D66 is dan ook bezorgd nu er geluiden komen van onzekerheid, en vraagt het college hoe het nu werkelijk zit.

Al vele jaren wordt gesproken over het vernieuwen van de gymzaal aan de Fluitekruidstraat in de wijk Immerloo. Sinds bekend is dat in Immerloo géén MFC zal worden gerealiseerd, zoals eerder de bedoeling was, hebben opeenvolgende wijkwethouders in de afgelopen 10 jaar toegezegd dat een nieuwe gymzaal er echt snel zou komen. De oude gymzaal is in slechte staat en voldoet niet aan de eisen voor sport of bewegingsonderwijs.

De realisatie van een nieuwe gymzaal stond volgens de door de raad vastgestelde begroting 2016-2019 nog in de jaarschijf 2015 gepland. In april 2016 volgde een nieuw collegebesluit over de bouw en exploitatie. Volgens de bijbehorende raadsbrief voldeed het gebouw uit 1955 destijds technisch en bouwkundig al jaren niet meer. In de begroting 2017-2020 wordt gemeld dat de oude gymzaal onveilig is. Inmiddels staat de realisatie volgens de laatste begroting voor 2019 gepland. Naast de gymzaal wordt door Volkshuisvesting in samenwerking met Rijnstad een buurthuis gerealiseerd.

De wijk Immerloo kent grotere maatschappelijke uitdagingen dan andere Arnhemse wijken. Te denken valt aan het overgewicht onder jongeren en de behoefte aan goede, gezonde vrijetijdsbesteding als alternatief voor ongewenst gedrag op straat. Voor de leerlingen van de scholen die gebruik maken van de gymzaal is een veilige en kwalitatief goede ruimte voor bewegingsonderwijs vanzelfsprekend essentieel voor hun ontwikkeling.

Uit diverse signalen vanuit de wijk en uit de notulen van een overleg tussen inwoners en vertegenwoordigers van de gemeente Arnhem blijkt dat de haalbaarheid van de plannen voor het buurthuis en de gymzaal op dit moment onduidelijk is. Een letterlijk citaat: “Het budget is nog niet rond, ondanks de vijf ton die de provincie bijdraagt,” en “Dat de gymzaal er zou moeten komen was duidelijk, maar door de stijgende bouwkosten wordt het almaar duurder.”

D66 Arnhem heeft daarom de volgende vragen:

Deelt het college onze mening dat de huidige gymzaal op de Fluitekruidstraat ongeschikt is voor bewegingsonderwijs en wijksportactiviteiten? Zijn er inderdaad, zoals de citaten uit de notulen suggereren, financiële problemen bij dit project? Zo ja, waarom is de raad daarover tot op heden niet geïnformeerd? Wordt de nieuwe gymzaal op de Fluitekruidstraat, conform het besluit van de raad bij de MJPB 2019-2022 en de toezeggingen van de opeenvolgende wijkwethouders, in 2019 gerealiseerd? Zo nee, waarom niet? Welke verplichtingen zijn verbonden aan de bijdrage van de provincie aan het project? Welke mogelijke consequenties heeft uitstel voor de bijdrage van de provincie? Deelt het college onze mening dat de scholen in Immerloo uiterlijk in 2020 moeten kunnen beschikken over een kwalitatief goede voorziening voor bewegingsonderwijs in de eigen buurt? Zo ja, welke maatregelen neemt het college om te verzekeren dat dit haalbaar is? Zo nee, waarom niet?

Aanpak schaapskuddes Overijssel ...

D66 D66 Hof van Twente 08-01-2019 19:04

En op het Abdijplein! Zeeland ...

D66 D66 Zeeland 01-10-2018 10:30

En op het Abdijplein! Zeeland regenboogprovincie - maar die vlag ligt voorlopig nog in de kast!

De regenboogvlag Zeeland, zal deze ...

D66 D66 Schouwen-Duiveland 01-10-2018 10:22

De regenboogvlag Zeeland, zal deze ooit op Schouwen-Duiveland wapperen? Wat ons betreft wel!

Art 41 vragen Tunnel van de toekomst.

D66 D66 Oss 03-09-2018 18:24

D66 Oss heeft de volgende artikel 41 vragen gesteld aan het College over de Tunnel van de Toekomst.

Weggegooid geld wat aan nuttiger zaken besteed had kunnen worden? De gemeente Oss trekt de stekker uit de Tunnel van de Toekomst. Vanaf 1 oktober stopt het zogeheten PleasantPass systeem dat 5 jaar geleden was aangebracht in de fietstunnel onder de N329 ter hoogte van de Singel 40-45 Bedoeling van het systeem was om door middel van berichten op schermen en via geluiden de fietsers een veiliger gevoel te geven in de tunnel. Door allerlei technische storingen is het systeem nooit goed van de grond gekomen. Het systeem kostte € 250.000,-. De gemeente betaalde de uitvinder van het systeem Pieter jan Stallen, jaarlijks € 10.000,- voor onderhoud. Daar komt nu dus een eind aan. Wethouder Joop van Orsouw laat weten dat Stallen de gemeente zelf voorgesteld heeft te stoppen met de PleasantPass. “Het lukt hem niet om de techniek probleemloos te laten werken en er is onvoldoende motivatie om vernieuwingen dan wel verbeteringen aan te brengen “….aldus van Orsouw.

D66 stelt de volgende vragen aan het College 1.Hoeveel jaar is er € 10.000,- t.b.v. onderhoud en vernieuwingen uitbetaald? 2.Was het besluit om nu te stoppen vanwege einde contract? Of liep het contract eigenlijk nog door? Zo ja, hoe lang liep het contract dan nog? 3. Begrijpt D66 nu goed dat er nauwelijks onderhoud en/of vernieuwingen toegepast zijn tijdens de contractperiode? 4. Is er tijdens de loop van het contract nooit geëvalueerd? 5. Wat waren de verwachtingen en reden om aan dit z.g. experiment, wat handenvol geld heeft gekost, te beginnen? 6. Waarom is het contract niet tussentijds verbroken als afspraken niet verwezenlijkt konden worden? 7. Kan het geld wat jaarlijks uitbetaald is teruggevorderd worden? 8. Naast de tunnel zijn er nog diverse experimenten geweest. Kunt u aangeven welke dat precies zijn geweest bij de aanleg? 9. Zijn deze experimenten tot op de dag van vandaag nog in werking? Zijn ze volgens u geslaagd? 10. Wat zijn de extra kosten geweest om experimenten te optimaliseren of te verwijderen?

Frans Molenkamp Henriëtte Renders

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.