Nieuws van politieke partijen in Lansingerland inzichtelijk

11 documenten

Rekenkamerrapport ouderenbeleid

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 30-09-2020 19:17

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1319987/113707/70 plus lunch 2019 boerderij rondleiding

De Rekenkamer heeft een rapport geschreven met een geweldige titel: KWETSBAAR EN UIT BEELD. Die titel spreekt ons aan, want ‘uit beeld’ – dat is wat ouderen angst aanjaagt: er niet meer toe doen. In het rapport worden uiterst zinvolle observaties aangereikt over hoe ouderen te helpen om langer zelfstandig te kunnen blijven.

Voor ouderen speelt een aantal belangen, zo weten we ook van onze eigen ouderenadviseurs. Wonen is een van die belangen, maar zeker niet het enige. Overigens zal in de Woonvisie die nu ontwikkeld wordt nadrukkelijk aandacht zijn voor ouderenhuisvesting. Wat ook speelt, is functiebehoud en, wanneer dat te wensen overlaat, zorg van anderen om hiaten te vullen: gezondheidszorg en mantelzorg. Het ‘ertoe doen’ dat hierboven genoemd werd, heeft een link met eigen regie kunnen voeren. Dit wordt verduidelijkt door het begrip ‘positieve gezondheid’: niet één aspect – bv wonen – maar het zijn alle aspecten bij elkaar die de gezondheidstoestand bepalen. Heeft iemand bijvoorbeeld moeite met de eigen mobiliteit, maar is hij in staat zijn omgeving hierbij in te schakelen, dan is er geen sprake van een onvoldoende op het terrein van mobiliteit. Woont iemand in een verpleeghuis en voelt hij zich daar veilig en thuis – dan is er niks mis met de factor ‘wonen’. Anders gezegd: Kwetsbaarheid van ouderen is een multi-domeinproblematiek. Dat laatste vond onze fractie een zwak punt in dit rapport: het beschrijft meerdere facetten netjes, maar komt in de aanbevelingen enkel en alleen tot een aantal aandachtspunten betreffende het woonaanbod – en dan ook nog op een onnodig scherp geformuleerde manier – alsof er niks zou deugen van wat we in Lansingerland doen voor onze oudere inwoners. Dat doet de ouderenadviseurs en andere ambtenaren en ook onze eigen wethouder tekort. Op het gebied van ouderenbeleid is onze gemeente voortvarend bezig zoals ook de voorzitter van de Rekenkamer beaamde. Zo wordt in Lansingerland op basis van de Wmo meer dan het wettelijk vereiste gedaan, waarbij trouwens ook Welzijn Lansingerland een belangrijke rol vervult.

Kwetsbaar en uit beeld

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:35

D66 heeft een goede uitleg gekregen van de rekenkamer over haar rapport ‘Kwetsbaar en uit beeld’. Conclusies die de rekenkamer trekt zijn onder andere dat er onvoldoende woonaanbod voor ouderen is en dat het voorzieningenniveau te laag is om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.

Eén van de aanbevelingen uit het rapport is dat de gemeente actief moet sturen op de beschikbaarheid van voldoende betaalbare gelijkvloerse woningen en dat daarover bindende afspraken gemaakt moeten worden met corporatie 3B Wonen. “De gemeente heeft ontzettend weinig (historische) kwantitatieve gegevens met betrekking tot woningbouw. Dit maakt gefundeerd beleid maken lastig”, aldus Eva Heijblom.

Heijblom vervolgt: “Het tweede wat opvalt is de reactie van het college op de adviezen van de Rekenkamer. Het college onderschrijft de conclusies en aanbevelingen in het rapport grotendeels. Echter het college geeft aan terughoudend te zijn met het maken van afspraken met de woningcorporaties over specifieke woningen voor ouderen. Maar is het niet de rol van de gemeente om juist afspraken te maken met de corporaties?”

De reactie van het college interpreteert D66 als defensief terwijl de constateringen van de Rekenkamer stevig zijn en serieus genomen moeten worden.

D66 volgde het voorstel van Leefbaar 3B tot het maken van een uitgangspuntennotitie. Het is lastig om naar aanleiding van het Rekenkamerrapport te weten of we volledig zijn en goed bezig zijn.

Het bouwen van appartementen voor senioren langs de Lijsterlaan in Bleiswijk

CDA CDA Lansingerland 12-05-2020 11:39

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE ( Art. 37-Reglement van Orde) Steller(s) van de vragen: Charles van Harn, Hans van der Stelt, Nelleke Bouman Onderwerp: Het bouwen van appartementen voor senioren langs de Lijsterlaan in Bleiswijk. Inleiding: 1 Uit het woonbehoefte onderzoek dat in 2019 voor Bleiswijk is uitgevoerd is gebleken dat er vooral behoefte is aan de bouw van appartementen, woningen voor senioren en starters. Uit het onderzoeksresultaat bleek dat er twee potentiele woonbouwlocaties in beeld zijn waarvan er één ligt tussen de Lijsterlaan en de Merenweg. 2 Uit het zelfde onderzoek komt naar voren dat er niet op korte termijn gebouwd zal worden omdat er nog diverse nadere onderzoeken dienen plaats te vinden. Deze onderzoeken betreffen o.a.: - Welke van de twee potentiele ontwikkellocaties ( Lijsterlaan-Merenweg of Langevaart- Korenmolenweg ) komt het eerst aanbod om bebouwd te worden? - Een onderzoek naar de capaciteit van de aansluiting van de Merenweg en de Hoekeindseweg op de N209. 3 De Gemeente Lansingerland is eigenaar van een aanzienlijk perceel langs de Lijsterlaan in Bleiswijk. Dit kavel is ideaal gelegen nabij voorzieningen zoals winkels, bushaltes en locaties waar sociale activiteiten voor ouderen plaats vinden. Een meer dan zeer geschikte locatie om appartementenwoningen voor senioren te realiseren. 4 3B Wonen heeft in gesprek met de CDA fractie aangegeven dat met name Bleiswijk “op slot” zit en dat (sociale huur) appartementen voor senioren de gewenste doorstroming op gang brengt. Hierbij werd door 3B Wonen de locatie Lijsterlaan als zeer aantrekkelijke mogelijkheid benoemd. 5 Als gevolg van de Corona crisis is weer duidelijk geworden dat eenzaamheid voor onze ouderen een serieus te nemen zaak is. Woningen nabij voorzieningen zorgen ervoor dat de kans op vereenzaming kleiner is, omdat ontmoetingen laagdrempelig kunnen plaatsvinden, ook bij verminderde mobiliteit. De CDA fractie is van mening dat het goed is om woningen voor senioren zoveel als mogelijk nabij voorzieningen zoals zorg, winkels, sociale activiteiten en een opstapplaats voor openbaar vervoer te realiseren. Het College wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden: Hoe kijkt het College aan tegen het idee om woningen voor de doelgroep senioren in zijn algemeenheid zoveel als mogelijk nabij voorzieningen zoals zorg, winkels, sociale activiteiten en een opstapplaats voor openbaar vervoer te realiseren, omdat we hiermee de kans op eenzaamheid verkleinen?Is het College het met de CDA fractie eens dat de locatie bij de Lijsterlaan een ideale locatie is voor appartementen voor senioren, omdat de voorzieningen als winkels, bushaltes en locaties waar sociale activiteiten voor senioren plaatsvinden op loopafstand liggen?Is het correct dat de grond op de beoogde bouwlocatie Lijsterlaan – Merenweg in eigendom is van de gemeente? Zijn er daarnaast nog andere blokkades of claims die ontwikkeling in dit gebied eventueel bemoeilijken?Indien de grond in eigendom is, is het College het eens met de CDA-fractie dat dit een kans op sneller handelen geeft dan indien dit (zoals op veel andere plekken) in samenspraak met een projectontwikkelaar / commerciële grondeigenaar moet? Is het College dan ook bereid om het bedoelde perceel langs de Lijsterlaan in Bleiswijk versneld in ontwikkeling te nemen voor de bouw van een relatief beperkt aantal (sociale huur) appartementen voor senioren en hierbij de samenwerking te zoeken met 3B Wonen?Is het College het met de CDA fractie eens dat de bouw van een relatief beperkt aantal appartementen op deze locatie losgekoppeld kan worden van de onderzoeken naar de inpassing van een groter woningbouwprogramma in Bleiswijk, omdat hier relatief weinig verkeersbewegingen mee gemoeid zijn, waardoor de effecten op bijvoorbeeld de N209 beperkt zullen zijn.

Beleidsuitgangspunten Masterplan en Bestemmingplan Wilderszijde vastgesteld

CDA CDA Lansingerland 01-12-2019 12:02

Donderdag 28 november jl. heeft de gemeenteraad de beleidsuitgangspunten vastgesteld voor het masterplan en het daaropvolgende bestemmingsplan Wilderszijde. De beleidsuitgangspuntenzijn een concretisering van het in oktober 2017 vastgestelde 'ambitiedocument'. Het CDA is blij dat de realisatie van dit al zo lang braak liggend gebied nu met de vaststelling van de beleidsuitgangspunten weer een stap dichterbij is gekomen. De uitgangspuntenvoor de verdere planuitwerkinghebben betrekking op wonen, (publieke en commerciële) voorzieningen, groen / openbare ruimte, water, (energie)transitie, circulariteit en mobiliteit. Met andere woorden: duurzaamheid is één van de aspecten van het op te stellen masterplan en Ontwerp Bestemmingsplan. In Wilderszijde wordt ingezet op een dorps karakter, gericht op sociale samenhang en ontmoeting. In Wilderszijde wordt het dorps karakter gekenmerkt door: een compacte bebouwingeen grote verscheidenheid van woningtypen en dichthedende aanwezigheid van wijkgerichte en kleinschalige voorzieningen in een dorpshartgoede OV-ontsluitingveel ruimte, groen en water. In Wilderszijde worden circa 2.500 tot 3.000 woningen gerealiseerd, waarvan 30 tot 40 % zal bestaan uit een mix van betaalbare woningen (sociale huurwoningen en andere betaalbare huur- en koopwoningen voor specifieke doelgroepen zoals starters en ouderen). Het overige aanbod is vrije sector (midden-hoog). Conform het coalitieakkoord bouwen we in Lansingerland primair voor de behoefte van onze inwoners. Dat is voor het CDA een belangrijk vertrekpunt in gesprekken met de provincie en omliggende gemeenten over de regionale woningbouwopgaven. Naast een goede mix van betaalbare woningen, heeft het CDA in afgelopen raadsvergadering benadrukt dat de commerciële voorzieningen -de detailhandel in het bijzonder- gericht moeten zijn en blijven op de behoefte van de inwoners van de nieuwe wijk; dit ter voorkoming dat een grootschaliger opzet ten koste gaat van de centra van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en -in veel mindere maten- Bleiswijk. Het CDA is, op basis van gegevens van en ervaringen met winkelcentra elders in Lansingerland en de regio, van mening dat een maximum van 2.500 à 3.000 m2 het beste tegemoet komt aan het uitgangspunt van kleinschaligheid (die uitsluitend op de wijk is gericht). Het college doet daar onderzoek naar, en op basis daarvan, zal het definitieve kader voor commerciële voorzieningen / detailhandel worden bepaald. Over het definitief te realiseren woningbouwprogramma -in samenhang met de duurzame inrichting van de wijk, de (OV)mobiliteit, het parkeren en de voor de wijk benodigde voorzieningen- vindt overleg plaats met de Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het CDA heeft tot slot gepleit voor het actief en gericht betrekken van omwonenden en overige belanghebbenden bij de verdere uitwerking. Het moet absoluut voorkomen worden, dat mensen die in hun belang getroffen worden of om andere redenen wensen in te spreken, niet gekend en gehoord worden. Dat is wat het CDA, naast de formele inspraak- en beslismomenten, een doorlopend proces dat goed moet worden uitgewerkt en gecommuniceerd. De vaststelling van het masterplan en het bestemmingsplan zijn voorzien in het eerste kwartaal van resp. 2020 en 2021. De start van de bouwwerkzaamheden is gepland in het derde kwartaal van 2021. Voor vragen of opmerkingen kunt u zich richten tot Hans van der Stelt (vanderstelthans@gmail.com)

Geen nieuw bod sociale woningvoorraad

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 02-06-2019 09:46

D66 heeft in de raad van 23 mei 2019 samen met WIJ Lansingerland, GroenLinks en de PvdA een motie ingediend die oproept meer woningen toe te voegen aan de sociale woningvoorraad. De provincie heeft aangegeven niet akkoord te gaan met het huidige bod van Lansingerland voor de uitbreiding van de sociale woningvoorraad tot 2030. De provincie verwacht nu een scherp nieuw bod van het college. Raadslid Michiel Muis: “Wanneer het college niet beweegt kan de provincie de raad buitenspel zetten door voor te schrijven hoeveel meer sociale woningen wij in nieuwbouwplannen op moeten nemen. Een onwenselijke situatie. De raad moet zelf in controle blijven.”

 

Ruimte binnen coalitieakkoord De coalitiepartijen willen vasthouden aan het coalitieakkoord. Ook wordt openlijk in twijfel getrokken of de provincie haar bevoegdheden wel in zal zetten. Wat D66 betreft is dat afhankelijk van het nieuwe bod door Lansingerland. Muis: “De wethouder gaf eerder in de commissie Ruimte aan binnen bestaande projecten te kijken wat er aan extra sociale woningen mogelijk is. Onduidelijk is of we daarbij moeten denken aan verhoging van het bod met: 10, 100 of 1000 extra woningen.” Zoals bekend, en ook becijferd in de media, zit binnen het door de coalitiepartijen afgesproken percentage (20%) ruimte om het bod op te hogen tot 1.700 woningen. Aanmerkelijk meer dan het huidige bod van 1.020 woningen. Coalitiepartijen wilde geen nieuwe kaders geven voor de onderhandelingen van het college met de provincie. En sturen de wethouder op pad met het oude bod.

 

Raad niet in control D66 verwacht dat de provincie wel een serieus nieuw bod wil zien van Lansingerland. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een hoger bod sociale woningen er ook financiële consequenties zijn voor de gemeente. D66 vindt daarom dat de raad vooraf over de financiële kaders een uitspraak had moeten doen. Omdat de motie niet werd aangenomen, gaat de wethouder zonder duidelijk kader van de raad de onderhandelingen met de provincie aan. Muis: “De raad heeft nu geen duidelijkheid gegeven over aantallen of financiën en moet maar afwachten hoe dit af zal lopen. Een gemiste kans. In discussie en onderhandeling met de provincie sta je sterker wanneer je mandaat en draagvlak hebt van de gehele raad. Nu is het een instructie vanuit de coalitie, waarbij veel ruimte aan het college wordt gelaten. De raad is op deze manier in elk geval niet in control. Het college komt terug naar de raad met het onderhandelingsresultaat.

De VVD Lansingerland steunt het bod ...

VVD VVD Lansingerland 29-05-2019 18:04

De VVD Lansingerland steunt het bod van 1.020 sociale woningen dat tot 2030 extra gebouwd wordt. Dit bod heeft wethouder Kathy Arends namens de gemeente uitgebracht bij de onderhandelingen met de regio Rotterdam. De provincie Zuid/Holland verlangt nu echter ca. 3.000 extra sociale woningen in Lansingerland. Ook de andere coalitiepartners in Lansingerland willen blijven bij een uitbreiding van de woningvoorraad met 1020 sociale woningen. Lees meer hierover op https://lansingerland.vvd.nl/nieuws/35527/vvd-lansingerland-staat-pal-achter-bod-sociale-woningbouw

Bij de commissie Samenleving werd op ...

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 25-01-2019 15:22

Bij de commissie Samenleving werd op 17 januari het onderwerp Huiselijk geweld en kindermishandeling besproken. Dit bespreekpunt werd door onze fractie ingebracht. Aanleiding was een werkbezoek in oktober aan Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR), bij welke organisatie 15 gemeenten – waaronder de onze – aangesloten zijn. Deze organisatie kampt met forse problemen, zo werd door hen zelf op die avond ook aangegeven. Lange wachtlijst, hoog personeelsverloop, te hoog ziekteverzuim en ook nog geregeld “gedoe” in de keten over de vraag wie voor wat verantwoordelijk is. Wel zorgt men ervoor dat behandeling van crisissituaties voorrang krijgt, maar dat stelt maar een klein beetje gerust. Afgelopen jaar werden in Nederland 40 vrouwen vermoord – in elk van die gevallen was de dader een bekende… En zolang er kinderen, echtgenoten en ouderen zelfs thuis niet veilig zijn, is er werk aan de winkel. Want het wordt weleens over het hoofd gezien: ook ouderen kunnen slachtoffer zijn, bijvoorbeeld door verwaarlozing, door bestolen worden of andere vormen van geweld. De commissie vond het prettig om van wethouder Van Tatenhove te horen dat VTRR er hard aan werkt om de zaken weer netjes op orde te krijgen. Ook steunde ze het voorstel van de ChristenUnie om dit onderwerp verder uit te diepen op een openbare Beeldvormingsavond, die onze fractie dan ook helpt organiseren. Wordt dus vervolgd.

Huiselijk geweld en kindermishandeling

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 25-01-2019 15:21

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1262921/113707/fear-1131143_1920.jpg

Bij de commissie Samenleving werd op 17 januari het onderwerp Huiselijk geweld en kindermishandeling besproken. Dit bespreekpunt werd door onze fractie ingebracht. Aanleiding was een werkbezoek in oktober aan Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR), bij welke organisatie 15 gemeenten – waaronder de onze – aangesloten zijn. Deze organisatie kampt met forse problemen, zo werd door hen zelf op die avond ook aangegeven. Lange wachtlijst, hoog personeelsverloop, te hoog ziekteverzuim en ook nog geregeld “gedoe” in de keten over de vraag wie voor wat verantwoordelijk is. Wel zorgt men ervoor dat behandeling van crisissituaties voorrang krijgt, maar dat stelt maar een klein beetje gerust. Afgelopen jaar werden in Nederland 40 vrouwen vermoord – in elk van die gevallen was de dader een bekende… En zolang er kinderen, echtgenoten en ouderen zelfs thuis niet veilig zijn, is er werk aan de winkel. Want het wordt weleens over het hoofd gezien: ook ouderen kunnen slachtoffer zijn, bijvoorbeeld door verwaarlozing, door bestolen worden of andere vormen van geweld. De commissie vond het prettig om van wethouder Van Tatenhove te horen dat VTRR er hard aan werkt om de zaken weer netjes op orde te krijgen. Ook steunde ze het voorstel van de ChristenUnie om dit onderwerp verder uit te diepen op een openbare Beeldvormingsavond, die onze fractie dan ook helpt organiseren. Wordt dus vervolgd.

Kwijtscheldingsnorm verhoogd voor inwoners met AOW + klein pensioen

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 16-12-2018 11:52

Kwijtscheldingsnorm verhoogd voor inwoners met AOW + klein pensioen

Posted on dec 16, 2018 | Reacties uitgeschakeld voor Kwijtscheldingsnorm verhoogd voor inwoners met AOW + klein pensioen

In juli van dit jaar heeft Leefbaar 3B schriftelijke vragen gesteld over de kwijtscheldingsnorm voor gemeentelijke belastingen voor inwoners met een AOW en een heel klein pensioentje van slechts een paar tientjes per maand. Deze kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen kan plaatsvinden als er geen betalingscapaciteit bij de belastingplichtige aanwezig is. Bij de berekening van betalingscapaciteit is tot nu toe uitgegaan van 100% van de bijstandsnorm. Dat betekende dat een inwoner met een AOW uitkering plus een pensioen van ongeveer € 40 per maand geen kwijtschelding gemeentelijke belasting krijgt. Met de nu in de verordening opgenomen nieuwe norm 100% van de toepasselijke netto AOW-bedragen hebben deze inwoners van Lansingerland net een iets minder krappe financiële speelruimte.

Leefbaar 3B woordvoerder Johan Philippens gaf aan blij te zijn dat de Leefbaar 3B raadsvragen van juli tot dit resultaat hebben geleid. Ouderen die het niet zo breed hebben krijgen met deze aanpassing in de verordening een steuntje in de rug. Dit sluit aan bij de leefbare gemeente die voor Leefbaar 3B belangrijk is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.