Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over PvdA inzichtelijk

10 documenten

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

Bewoners de dupe van verwijderen oplaadpunten in kop van Noord-Holland

PvdA PvdA Noord-Holland 24-01-2020 14:45

De PvdA vindt het belangrijk dat openbaar vervoer goed toegankelijk en bereikbaar is. Daarom is de PvdA geschrokken van het bericht (Noord-Hollands Dagblad 24 januari 2020) dat Den Oever, Julianadorp, Oude Niedorp en Hippolytushoef al drie weken geen oplaadpunten hebben. Volgens Connexxion is de aanleiding dat eind 2019 de certificering op de oplaadautomaten is verlopen.

Het bericht Bewoners de dupe van verwijderen oplaadpunten in kop van Noord-Holland verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Duurzamer vervoer in Noord-Holland

D66 D66 PvdA Noord-Holland 13-11-2018 13:47

Ieder jaar actualiseren Provinciale Staten het Provinciaal Meerjarenplan Infrastructuur (PMI) en het Provinciaal Meerjarenplan Onderhoud (PMO) bij de behandeling van de begroting voor het komende jaar. In het PMI staan de plannen voor de nieuwe autowegen, vaarwegen, fietspaden en kunstwerken en in het PMO de plannen voor klein en groot onderhoud van deze infrastructuur.

Woordvoerder Andries Tijssens is bij de behandeling op 12 november 2018 de ambities voor deze bestuursperiode langsgelopen: De grote projecten N23 en HOV Haarlem-Velsen zijn zo goed als gerealiseerd. HOV in’t Gooi zit nog in een weerbarstige realisatiefase. D66 hoopt dat dit snel vlotgetrokken kan worden. Het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (vh. Duinpolderweg) heeft groen licht gekregen, maar moet nog starten met realisatie.

Een verbinding tussen A8 en A9 is nog niet in zicht. Voor D66 staat buiten kijf dat de leefbaarheidsproblemen in Krommenie/Assendelft opgelost moeten worden. Ook rond de bereikbaarheid Den Helder valt de voortgang tegen. Dit probleem heeft opnieuw aandacht nodig van Provinciale Staten.

D66 is heel content met de huidige ambitie voor de fiets  die nu een volwaardige modaliteit is in de provinciale plannen en wacht met spanning op het provinciaal hoofdfietsnetwerk, dat eerder met door een D66-voorstel op de kaart is gezet.

Focus op omschakelen naar duurzame mobiliteit

Tijssens: “Voor D66 ligt de focus nu op omschakelen naar duurzame mobiliteit. Dat gaat niet alleen over een “modal shift” – dat mensen overstappen van vervoer met de auto naar andere, duurzamere vormen van vervoer –  maar ook om een verduurzaming per modaliteit: duurzamer openbaar vervoer, duurzamer autorijden. Daarnaast gaat het over de infrastructuur zelf: niet alleen om nieuwe wegen, maar ook om hoe we omgaan met de bestaande infrastructuur.” De provincie beheert een omvangrijk areaal van wegen en vaarwegen, met bijbehorende bermen, oevers en kunstwerken.

D66 wil dat er vol ingezet gaat worden op duurzame materialen en energiebesparing bij beheer, onderhoud en gebruik van onze bestaande infrastructuur. Innovatie is daarvoor noodzakelijk en er zijn gelukkig veel innovaties op dit terrein. Er lopen al verschillende pilots, maar Provinciale Staten worden hierover niet structureel geïnformeerd. PvdA en D66 stellen daarom samen met een aantal andere partijen voor om duurzaamheid op te nemen in de beheercontracten van de provincie. Ook vragen zij het college om jaarlijks te rapporteren over de verduurzaming van de provinciale infrastructuur zodat de staten haar controlefunctie beter kan uitvoeren. Het voorstel is aangenomen.

 

Klachtenregen over busvervoer NH Noord – SP stelt maar weer eens vragen

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 16-10-2018 21:30

Tot het uiterste heeft de SP zich verzet tegen de opheffing van buslijnen in Noord-Holland afgelopen zomer. De SP protesteerde samen met talloze groepen gedupeerde buspassagiers. Tevergeefs, want de coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA zette de opheffingsplannen gewoon door. Sinds de uitgeklede dienstregeling van kracht is, blijft het klachten regenen. SP-statenlid Marnix Bruggeman verzamelde al het reizigersleed en stelde maar weer eens vragen aan gedeputeerde staten.

Bruggeman noemt in zijn vragen de petitie van Eva Langendijk, Nanda Wever en Joke Biersteker voor het weer laten rijden van de opgeheven buslijn 150 (Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Winkel – 't Veld – Zijdewind - Schagen Station). De petitie is inmiddels door bijna 1.200 mensen getekend. Ook haalt hij brieven aan uit het Noordhollands Dagblad van onder meer Amber Bregman uit Callantsoog, Ed van Gemst uit Julianadorp, J. Middelkoop uit Egmond aan Zee en R. van Ling uit Heerhugowaard.

Zij uiten in deze brieven hun ongenoegen over de verslechtering of opheffing van respectievelijk de buslijnen 152 (Callantsoog – Schagen), 152 (Julianadorp - Callantsoog), 164 (Egmond – Castricum), 165 in Egmond aan Zee en lijn 6 in Heerhugowaard.

De SP heeft al sinds 2015 tegen de verslechteringen geprotesteerd. Bruggeman: "En ik heb ik weet niet hoe vaak met eerdere schriftelijke vragen gewaarschuwd tegen de opheffingsplannen. Nu opnieuw blijkt hoeveel mensen er zijn gedupeerd, stel ik maar weer opnieuw vragen. Vooral omdat gedeputeerde staten hebben gezegd dat zíj heel tevreden zijn over de nieuwe dienstregeling."

Bruggeman vermoedt dat de klachten slechts het topje van de ijsberg zijn. Hij heeft zelf geen rijbewijs, en moet als statenlid voor werkbezoeken in Noord-Holland Noord nu nog vaker lange stukken lopen omdat de bus is wegbezuinigd. "Maar daardoor weet ik uit eigen ervaring dat een ov-gebruiker lang niet altijd klaagt en verslechteringen gelaten ondergaat." Toch wil hij met zijn nieuwe vragen van gedeputeerde staten weten wat zij gaan doen om het reizigersleed te verzachten. "Dit doet namelijk het imago van de provincie geen goed.  Mensen verwachten dat de overheid voor hun zorgt. Dat geldt ook voor mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer."

Initiatiefvoorstel: Busstations moeten comfortabeler, te beginnen in Alkmaar

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 29-09-2018 08:00

De meeste busstations in Noord-Holland bieden nauwelijks beschutting tegen regen, wind en kou. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend om de kwaliteit van de busstations drastisch te verbeteren. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer, maar schuift verbetering van de busstations af op de gemeenten. Tegelijk hield de provincie 50 miljoen over voor verbetering van ov-infrastructuur. De coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA hevelde dit geld over naar andere projecten, zoals de aanleg van de omstreden Duinpolderweg.

Een dieptepunt is het busstation van Alkmaar. Daar gaf de provincie anderhalf miljoen voor het asfalteren van de rijbanen voor de bussen. Maar voor de passagiers kwamen er alleen een paar abri's, waar je in wegtocht en bevriest. Ooit was er wel een grote wachtkamer. Maar die zit om onduidelijke redenen al jaren op slot en is in vervallen toestand. Buspassagiers klagen daarover steen en been.

Over het gebrek aan wachtcomfort in Alkmaar stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman dit jaar twee keer schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten. Daarbij liet hij foto's zien van mooie busstations in Noord-Engeland. Daar worden ze door de provincie worden betaald. De busstations en de looproute naar het treinstation zijn volledig overdekt en voorzien van glazen wanden. De bussen stoppen pal naast de wachtruimte. Passagiers

stappen in en uit de bus door glazen schuifdeuren die alleen open gaan als er een bus staat. Overal is duidelijke bewegwijzering. Er is warme verlichting en vaak een buffet waar je iets te eten of drinken kunt halen. Bruggeman: "Als je ze vergelijkt met de busstations van Alkmaar of Hoorn, dan is het hier gewoon een naargeestige, depressief makende gribus. Bij slecht weer stap je hier verkleumd en kletsnat de bus in." De antwoorden van gedeputeerde staten boden enige hoop op verbetering: "Daarom heb ik nu dit initiatiefvoorstel ingediend."

De provincie geeft wel subsidies aan gemeenten voor wegen en fietspaden. Het initiatiefvoorstel bepleit via dezelfde subsidieregeling óók geld beschikbaar te gaan stellen voor het comfortabel maken van busstations. De provincie is bovendien begonnen met een beleid voor OV-knooppunten. De bedoeling is dat er bij stations meer woningen en kantoren komen om zo het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. In de plannen voor OV-knooppunten erkent de provincie dat de (ruimtelijke) kwaliteit van stations­omgevingen vaak te wensen over laat. De SP pleit er daarom voor in elk knooppunt-plan óók een comfortabel busstation op te nemen. In de nu bekende plannen lijkt dit niet het geval.

Zie ook: Openbaar vervoer

Statenfracties PvdA en D66 NH stellen vragen over ontwikkelingen regionaal busvervoer

PvdA PvdA D66 Noord-Holland 09-07-2018 11:35

Op 21 juni jl. verzorgde het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Noord-Holland (ROCOV) een presentatie aan de Statencommissie Mobiliteit en Financiën. ROCOV is de reizigersadviesraad openbaar vervoer Noord-Holland. Zij hebben een goed beeld van de situatie van het openbaar vervoer en vooral van hoe reizigers dat ervaren en tegen welke problemen zij aanlopen. Naar aanleiding

Het bericht Statenfracties PvdA en D66 NH stellen vragen over ontwikkelingen regionaal busvervoer verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

SP geeft Connexxion haltepalen de zak

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 28-06-2018 21:10

Over ruim drie weken – op 22 juli – worden in Noord-Holland Noord veel buslijnen opgeheven of ingekort. Andere lijnen gaan minder vaak rijden. De SP heeft daartegen al anderhalf jaar geprotesteerd, samen met gedupeerde buspassagiers. Tot nog toe grotendeels vergeefs – omdat PvdA, D66, VVD en CDA de opheffingen blijven steunen. De SP blijft doorgaan met actie voeren. Bushaltes waar straks minder - of helemaal geen bussen meer stoppen voorziet de SP op dit moment van protestzakken (gemaakt van biologisch afbreekbaar plastic).

Zie voor eerder nieuws over de acties van de SP:

Opheffing buslijnen Noord-Holland Noord - helaas – zoals SP voorspelde; acties gaan door

SP komt met statenvoorstel voor behoud buslijnen Noord-Holland Noord

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar De Hoef

Leugenachtig persbericht busvervoer Noord-Holland Noord

SP blijft knokken voor behoud openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

SP als enige partij in statencommissie voor behoud van álle buslijnen

Alweer 100 handtekeningen tegen busopheffing Nieuwe Niedorp

SP'ers demonstreren tegen opheffing buslijnen Noord-Holland Noord

Steun de strijd voor behoud openbaar vervoer Noord-Holland Noord! De SP blijft zich inzetten voor behoud van reguliere buslijnen in Noord-Holland Noord. Steunt u ons? Teken de petitie voor behoud van de buslijnen hier.

OV-knooppuntenbeleid succesvol. PvdA NH wil meer woningbouw rondom OV-knooppunten en treinstations in plaats van in het groen.

PvdA PvdA Noord-Holland 25-04-2018 11:46

In de vorige statenperiode in november 2013 heeft PvdA gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Tjeerd Talsma (overleden in 2016) het rapport ‘Maak Plaats! Nieuwe visie op ruimtegebruik in Noord-Holland’ gepresenteerd. Hierin wordt een pleidooi gehouden om de noodzakelijke woningen in de provincie in de buurt van treinstations/OV-knooppunten te bouwen. Dit om te voorkomen dat er in het

Het bericht OV-knooppuntenbeleid succesvol. PvdA NH wil meer woningbouw rondom OV-knooppunten en treinstations in plaats van in het groen. verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Meer geld voor de bus in Noord-Holland Noord

D66 D66 PvdA Noord-Holland 23-04-2018 16:13

De Provincie Noord-Holland gaat extra investeren in openbaar vervoer om de mobiliteit van de inwoners in Noord-Holland Noord te verbeteren. Er wordt 3,15 miljoen extra bijgedragen aan de exploitatie van de buslijnen en andere verbeteringen. Daaronder een pilot met deelfietsen om het voor- en natransport ook te verbeteren.

Voor D66 is openbaar vervoer is een kerntaak. “Niet alleen een sociale taak, maar ook een uitdaging om keuzevrijheid te bieden,” vindt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “iedereen met en zonder auto moet kunnen wonen, werken, zorgen, naar school en voorzieningen reizen en recreëren.

Omdat Noord-Holland-Noord omvangrijk en relatief dun bevolkt is, is het een uitdaging om dit concessiegebied goed te bedienen en tegelijkertijd de kosten onder controle te houden. Het vervoerplan realiseert dit met de hoofdlijnen uit het R-Net in combinatie met fijnmazigere verbindingen met kleinere, flexibelere bussen.

In aanvulling op het oorspronkelijk voorstel van het college op basis van een gelijkblijvend budget is er nu een extra voorstel aangenomen. D66 bedankt de fractie van de PvdA voor dit initiatief en de uitwerking.

De huidige nieuwe concessie heeft een duur van tenminste 10 jaar. In die periode staat de wereld niet stil, en kan er aanleiding zijn om bepaalde punten aan te passen. Maar eerst wil D66 dit vervoerplan een kans geven. Bij evaluatie staat D66 open voor verbetervoorstellen, maar heeft er ook vertrouwen in dat het college en Connexxion ook zelf actie zullen ondernemen voor optimalisering.

Fatsoenlijk openbaar vervoer voor scholieren in Noord-Holland Noord na redden deel van buslijnen

PvdA PvdA Noord-Holland 15-03-2018 13:38

De provincie trekt €3 miljoen extra uit voor busvervoer in Noord-Holland Noord. Daarmee blijven een aantal buslijnen die eerder geschrapt dreigden te worden behouden. Dat vindt de PvdAl goed nieuws voor de paar honderd scholieren uit de Noordkop die dagelijks van het openbaar vervoer afhankelijk zijn om naar school te gaan en voor de studenten

Het bericht Fatsoenlijk openbaar vervoer voor scholieren in Noord-Holland Noord na redden deel van buslijnen verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.