Nieuws van politieke partijen in Leiden inzichtelijk

18 documenten

Twijfels bij uitbreiding Haarlemmerstraatgarage

CDA CDA GroenLinks Leiden 24-06-2020 14:48

Het CDAheeft tijdens de laatste Raadsvergadering ingestemd met de uitbreiding van de Haarlemmerstraat Parkeergarage. Op de huidige garage moeten 3 nieuwe etages worden gebouwd dat plek moet bieden aan 88 auto's. "Gelukkig zijn niet alle voorstellen van het huidige college anti-auto" zo zegt CDA duo-duoraadslid Stijn Hemel. "Het voorstel van wethouder North voor het toevoegen van 88 parkeerplaatsen door het ophogen van de Haarlemmerstraat parkeergarage vindt het CDA dan ook prima. Wel gek trouwens dat het voorstel om een parkeergaragete bouwen komt van een GroenLinks-wethouder. Die partij was tijdens de verkiezingen van 2014 nog mordicus tegen de bouw van twee garages. Speelden zij niet ene potje voetbal in een lege garage om hun aversie kenbaar te maken? Het kan verkeren." Bij de uitbreiding van de Parkeergarage Haarlemmerstraat heeft het CDA wel een aantal kanttekeningen geplaatst.“Er zijn de afgelopen tijd parkeerplaatsen op maaiveld aan de Hooigracht weggehaald (-50) en ook de Kaasmarktparkeerplaats wordt op korte termijn een groot aantal parkeerplekken opgeheven (-78 plekken). Die 88 plekken die in de nieuwe garage worden gerealiseerd komen dus als geroepen" aldus Hemel.Als de opgeheven parkeerplaatsen in de buurt optelt worden, zijn die 88 nieuwe plaatsen volstrekt onvoldoende zeker bedacht wordtdat door de bebouwing op de Kaasmarkt er extra vraag komt naar parkeerplaatsen. Hemel:“Dat dit dan gebeurd door het verhogen van een van de lelijkste gebouwen rond het centrum van Leiden vind ik onbegrijpelijk, zeker in het licht van het feit dat we de laatste jaren uitsluitend parkeerruimte ondergronds hebben laten bouwen. Ik ben blij met de extra parkeerplaatsen maar vraag me af of de Raad hier niet iets beters voor de burgers van Leiden had kunnen en moeten doen?" Het CDA heeft nagedacht over een voorstel voor een ondergrondse parkeergarage onder de Kaasmarkt in combinatie met een beperkt aantal kort parkeerplaatsen langs de Hooigracht, dit zou voor zowel ondernemers als burgers een uitkomst zijn geweest, maar dit bleek bij voorbaat onhaalbaar in de Raad. "De collegepartijen zitten hier best geharnast in, dat makat het niet makkelijker. We moeten het er maar mee doen." Heeft u vragen of opmerkingen, of wilt u het CDA iets meegeven over parkeren en bereikbaarheid in Leiden, mail dan naar fractiecdaleiden@gmail.com

Leiden gaat op weg naar circulair in 2050

D66 D66 Leiden 14-03-2020 13:42

Zo’n circulaire economie is gericht op het zoveel mogelijk hergebruiken van materialen in een product. Dat betekent dat producten zo zijn ontworpen dat ze opnieuw gerepareerd kunnen worden en je losse onderdelen kan vervangen en ...

Leidse Ring Noord in de remmen

CDA CDA VVD Partij voor de Dieren Leiden 22-11-2019 13:19

Vorige week donderdag behandelde de gemeenteraad de Leidse Ring Noord. Nadat in de commissievergadering al duidelijk was geworden dat behalve het CDA, enkel de PvdD en de SP tegen het 130 miljoen kostende project waren, bleek het ook in de Raad vechten tegen de bierkaai. De CDA-fractie bracht nogmaals haar bezwaren tegen de Leidse Ring Noord op tafel: een slecht en traag proces, gigantische kosten en een suboptimale oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem van Leiden. Raadslid Roeland Storm bracht eens te meer naar voren dat het CDA een groot voorstander is van investeringen in de bereikbaarheid aan de Noordkant van Leiden, maar alleen als de investering daadwerkelijk hout snijdt. De Leidse Ring Noord, die slechts enkele luttele seconden aan tijdswinst voor de automobilist oplevert, doet dit niet, en is daarmee de 130 miljoen gemeenschapsgeld het CDA niet waard. Zeker nu Leiderdorp de snelheid op hun tracé van 70 km/u terug naar 50 km/u leek te willen brengen, is de investering – waarvan Leiden 26 miljoen voor Leiderdorp betaalt – moeilijk te rechtvaardigen. Net als in de commissie stelde het CDA daarom voor om terug naar de tekentafel te gaan, en te komen met een wél doelmatige oplossing. Leiderdorp Afgelopen week kreeg het debat over de Leidse Ring Noord echter een nieuwe dimensie. Waar het CDA in de commissievergadering al voor gewaarschuwd had, vond daadwerkelijk plaats. Sterker nog, onenigheid over de snelheid op Leiderdorps grondgebied bracht het College van Lokale Partij Leiderdorp (LPL), VVD en CDA ten val. Waar de Leiderdorpse CDA en VVD zich aan de afspraak van 70 km/u wilden houden, wilde de LPL van deze afspraak af, en terug naar 50 km/u. Deze crisis bij de buren heeft er voor gezorgd dat het hele project LRN vol in de remmen is gegaan. Zolang Leiderdorp zich niet aan de afspraak van 70 km/u houdt investeert Leiden de afgesproken 26 miljoen niet voor de buurgemeente. En zonder de 70 km/u, daar zijn zelfs de Leidse voorstanders van de LRN het mee eens, is de gehele Ring waardeloos. Het CDA volgt de gebeurtenissen in Leiderdorp en ons eigen Leiden met belangstelling. Wat ons betreft biedt de patstelling een mooie kans om terug naar de tekentafel te gaan, en met een werkende oplossing te komen! Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

CDA wil vaart maken met bereikbaarheidsvraagstukken

CDA CDA Leiden 11-11-2019 12:41

Op donderdag 31 oktober vond de commissievergadering Leefbaarheid en Bereikbaarheid plaats, met de behandeling van de begroting, de bestuursrapportage en de Leidse Ring Noord op de agenda. Met betrekking tot de begroting en bestuursrapportage merkte duo-raadslid Jonathan Provoost op dat de Raad inmiddels ruim 1,5 jaar lang ‘geen autoluwe, maar een beleidsluwe portefeuille heeft’. Het College komt maar niet over de brug met de nieuwe Mobiliteitsvisie en Parkeervisie, terwijl een stad als Leiden genoeg uitdagingen heeft op het gebied van bereikbaarheid. Om wel vast vaart te kunnen maken met deze uitdagingen, bracht Provoost zelf enkele punten naar voren. Wat het CDA betreft is Leiden Zuid-West bijvoorbeeld een mooi gebied om te onderzoeken of het aangesloten kan worden op het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), bijvoorbeeld de Randstadrail. Zo kunnen de Leidenaren in dit deel van de stad gemakkelijker het OV pakken, en zijn ze beter aangesloten op de regio. Verder wil het CDA kijken of het mogelijk is om een extra P&R aan de A4 kant van de stad te ontwikkelen. Er moet volgens Provoost op brede schaal gezocht worden naar oplossingen voor het bereikbaar houden van de binnenstad. De Leidse ondernemers zijn gebaat bij een aantrekkelijke en bereikbare binnenstad, en bezoekers maken nog altijd in ruime mate gebruik van de auto als vervoersmiddel. Een extra P&R kan een toegevoegde waarde zijn om bezoekers van Leiden te verleiden om hun auto buiten de binnenstad te parkeren en met bijvoorbeeld busjes of het OV verder te reizen. De Raad heeft onlangs tussentijds de parkeernormen aangepast, waardoor het mogelijk werd voor de gemeente om parkeervergunningen te weigeren. Het CDA was hierop tegen, omdat dit ervoor zorgt dat mensen die afhankelijk zijn van de auto, praktisch niet in aanmerking kunnen komen voor die betreffende woningen. ‘Dan dwing je mensen de auto uit, in plaats van dat je met ze meedenkt’, aldus Provoost. Daarom stelde hij namens het CDA voor om te kijken hoe de gemeente aan projectontwikkelaars kan vragen om bij hun plannen voor nieuwe woningbouw te komen met een alternatief mobiliteitsplan. Dit is nodig wanneer de projectontwikkelaar niet kan of wil voldoen aan de parkeereis. Volgende week vind de Raadsvergadering plaats waarin er over de voorstellen van het CDA gestemd wordt. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nlof neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

CDA bezorgd over College-plannen voor weigeren parkeervergunningen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 14-09-2019 13:20

Afgelopen donderdag uitte duo-raadslid Jonathan Provoost namens het CDA zijn zorgen over de plannen voor een tussentijdse parkeerverordening. Het College van D66, GroenLinks en PvdA stelt in het raadsvoorstel voor om toekomstige bewoners van verschillende nieuwbouwwoningen een parkeervergunning te weigeren. Provoost: ‘Onze fractie begrijpt heel goed dat we als stad moeten nadenken over manieren om duurzame vormen van mobiliteit te stimuleren, zeker in een drukbevolkte stad als Leiden. Toch is het denk ik belangrijk om de realiteit wat beter in het oog te houden dan nu gebeurt. Veruit de meeste mensen zijn afhankelijk en gewend aan het gebruik van hun auto: daar moet je rekening mee houden.’ Het College wil, wanneer een projectontwikkelaar niet aan de parkeernormen voldoet, nieuwe bewoners een parkeervergunning kunnen weigeren. In theorie wordt het daarmee mogelijk dat in een groot deel van de nieuwbouw geen plek is voor mensen die een auto hebben. ‘Hiermee werk je in de hand dat bijvoorbeeld gezinnen of zzp’ers met een werkbus eigenlijk geen aanspraak kunnen maken op deze nieuwbouw, omdat ze hun auto niet kwijt kunnen. Daarmee wordt de diversiteit van zo’n woonblok niet bepaald vergroot. Ik begrijp niet dat D66, GroenLinks en de PvdA daarmee instemmen.’, aldus Jonathan. ‘Wij willen echt graag nadenken over manieren om de stad leefbaar en duurzamer in te richten. Zet dan bijvoorbeeld een maximum op het aantal woningen dat niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning, en bied de mensen uit die woningen aan om hun auto tegen lager tarief in de dichtstbijzijnde parkeergarage te zetten. Dan zet je wel mooie stappen, maar neem je niet zo’n drastisch besluit zonder oog voor de realiteit...’ Het raadsvoorstel waarover donderdag gesproken is in de commissie betreft een tussentijdse maatregel. Eind 2019 moet wethouder Leewis (GroenLinks) met de volledige nieuwe plannen voor mobiliteit en parkeren komen. Het CDA zal zich ook dan beraden op realistische voorstellen die zowel een bereikbare en leefbare stad, als duurzame mobiliteit voorstaan. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Brug dicht in de spits!

CDA CDA Leiden 30-07-2019 09:45

In het artikel “Zandschepen te vaak in spits langs Lammebrug” van het Leidsch Dagblad van 30 juli 2019 staat geschreven dat de Lammebrug tijdens de spitsuren veel vaker open gaat door zandschepen van de Rijnlandroute dan de bouwers vooraf aankondigden. Dat blijkt uit berekeningen van Erik Hoogenboom van de website brugopen.nl. Voor het CDA is het al lange tijd een doorn in het oog dat de Lammebrug te pas en te onpas opengaat. Zeker in de spitsuren. Wat betreft het CDA blijft deze brug in de spits simpelweg dicht. De open brug levert heel veel fileleed op tot in Voorschoten en Zoeterwoude aan toe. Al vele malen heeft de gemeente Leiden moeten horen van de provincie dat dit probleem opgepakt zou worden. Tot nu toe blijkt dat het alleen maar erger wordt. Om deze reden wil het CDA dat de gemeente eist van de provincie en de bouwers van de Rijnlandroute dat de Lammebrug en de andere bruggen in de spits dicht blijven! Om dit te bewerkstelligen heeft het CDA schriftelijke vragen aan het college gesteld.

Tegeltje eruit, plantje erin met D66 ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Leiden 29-06-2019 09:15

Tegeltje eruit, plantje erin met D66 Leiden en GroenLinks Leiden 🌹🌹

De SP Leiden is blij met besluit college over Gouden Balbrug

SP SP Leiden 26-04-2019 12:20

Het college maakte deze week bekend af te zien van de verhoging van de Gouden Balbrug. Deze brug bij de Langegracht zou worden verhoogd voor de doorvaarbaarheid van de binnenstad. Dit was vooral ten dienste van de plezierjacht. De verkeersveiligheid en de toegankelijkheid zouden hiermee wel gevaar lopen.

De SP Leiden waarschuwde in november hier al voor bij de begrotingsbespreking. De verhoging van de brug zou bovendien 3,5 miljoen euro kosten. In tijden waarin de gemeente bij moet lenen om ambitieuze plannen uit te voeren, zou dat een onverstandige investering zijn. Een SP-motie, die daarom opriep om af te zien van de verhoging, kon toen niet rekenen op steun van college en coalitiepartijen.

Woordvoerder en fractievoorzitter Antoine Theeuwen: ‘We zijn blij dat het college nu inziet dat het belang van veiligheid en toegankelijkheid zwaarder weegt dan het belang van de plezierjacht. Bovendien hoeven we hier nu geen 3,5 miljoen aan uit te geven. We hadden graag gezien dat het niet nodig was om nog een duur onderzoek te doen voordat het college tot die conclusie kwam. Maar zeker in dit geval geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.’

Voor een interview met Antoine Theeuwen, zie het volgende bericht op Sleutelstad: https://sleutelstad.nl/2019/04/25/leiden-schrapt-plannen-gouden-balbrug-uit-centrumroute/.

Scootervrije fietspaden: ook in Leiden de juiste route? | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 08-04-2019 00:00

Vanaf maandag 8 april vindt er een grote verschuiving plaats in de vervoersstromen in Amsterdam. De scooter is vanaf deze dag namelijk verplicht om, inclusief helm, van de rijbaan gebruik te maken in plaats van het fietspad. Volgens GroenLinks een mooi besluit! Meer veiligheid voor fietsers en niet meer achter een stinkende scooter staan bij het stoplicht. Is dit ook mogelijk in Leiden?

In Leiden is het beleid sinds het huidige college dat de fiets op 1 staat. Maar wat houdt dat precies in? Martine Leewis, wethouder Mobiliteit: “De fiets op 1 houdt in dat we de fietser centraal stellen in Leiden. We denken goed na hoe de fietser de meest gunstige omstandighedoen krijgt, zodat meer mensen gebruik maken van de fiets in plaats van dat ze voor de auto kiezen.” Sinds het aantreden van dit college zijn dan ook al veel pro-fiets-maatregelen genomen. Zo wordt er geïnvesteerd in fietscorridors naar de omliggende steden en dorpen, worden fietspaden verbeterd en wordt de veiligheid van fietskruispunten aangepakt.

Dit jaar vindt er een hoop onderzoek plaats naar verdergaande maatregelen, zoals een autoluwe binnenstad wat weer een positief effect heeft op fietsen. En die scootervrije fietspaden? Ook daar zal na komende zomer onderzoek naar gedaan worden. Een goede ontwikkeling, vindt ook de Fietsersbond. Peter Rumler, voorzitter van de Leidse afdeling van de Fietsersbond, vertelt waarom deze stap zo belangrijk is: “Met de groei van fietsers en e-bikes wordt het steeds drukker op de fietspaden, en verbreden van de fietspaden is niet altijd een optie. Vooral de zwakke groepen zoals kinderen en ouderen hebben steeds vaker last van de scooters en voelen zich niet meer veilig. Daarom willen wij de scooters, zowel snorfietsen als brommers, naar de rijbaan verplaatsen overal waar het kan.”

De scootervrije fietspaden zorgen dus voor een veiligere en schonere omgeving voor de fietser. Leonard Burtscher, bewoner van de Merenwijk en bevlogen fietser, vindt ook dat er iets moet gebeuren. Hij komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en na aankomst in Nederland viel hem op hoe goed de fietser het heeft in Nederland: “Fietspaden in Nederland zijn veilig en vaak ver van het autoverkeer. Ik vond het dus vreemd dat men toelaat dat een klein aantal brom- en snorfietsers de lucht voor alle fietsers vervuilt en met lawaai en gevaarlijk gedrag het fietsen met kinderen minder veilig en leuk maakt.” Ook Leonard zet zich daarom actief in om fietspaden in Leiden scootervrij te krijgen.

Aan het einde van dit jaar hopen we de resultaten van de onderzoeken te ontvangen om zo een goede beslissing te kunnen nemen of scootervrije fietspaden realistisch zijn in Leiden.

Havengebied: fietswrakken opruimen, snelheid beperken & parkeerproblemen aanpakken!

CDA CDA PvdA Leiden 11-02-2019 15:35

"Plan opknappen Haven Leiden is treurig" kopte het Leidsch Dagblad vorige week. Dit naar aanleiding van de commissievergadering L&B waar Hans Ranselaar, van wijkvereniging 'Tussen de Rijnen', sprak over de teleurstelling van de buurt. "Er liggen al jaren verschillende plannen" aldus Ranselaar "En nu worden er alleen wat fietsenrekken geplaatst." Heijnen: "Het is jammer dat het havengebied niet beter aangepakt werd. De afgelopen jaren hebben de inwoners en ondernemers hun best gedaan het gebied aan te pakken. Nu is het aan ons als gemeente om hier iets moois van te maken: veilig verkeer en meer groen. Een ontwikkeld havengebied zou een mooie aanwinst voor de binnenstad zijn." Afgelopen raadsvergadering werden de moties van het CDA, waarin opgeroepen werd fietswrakken op te ruimen, snelheidsbeperkende maatregelen te nemen én in ieder geval het aantal parkeerplekken niet terug te brengen tot voor de overlast een oplossing is, niet door het college overgenomen. "Dat is jammer. Het CDA wil ook het liefst het aantal parkeerplekken terugbrengen om meer groen terug te laten keren. Maar we kunnen tegen de bewoners en ondernemers niet zomaar zeggen: 'nog minder parkeerplekken' terwijl wijkvereniging Tussen de Rijnen aangegeven heeft het parkeerprobleem als zeer storend te ervaren." Als er parkeerplaatsen verdwijnen, zo vindt Heijnen, moeten de bewoners en ondernemers ook alternatieven geboden worden. "Nu wordt alleen maar gehandeld vanuit de wens zo min mogelijk auto's in de binnenstad te hebben. Maar hier moeten ook mensen wonen en werken." In de discussie die volgde in de raad, opperde de PvdA dat vergunningen voor de 3e en 4e auto van bewoners niet meer verleend moesten worden. "Maar dat lost natuurlijk niks op" aldus Heijnen. "Die problemen zijn er echt niet omdat alle Havenbewoners vier auto's hebben. Dat is een schijnoplossing."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.