Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

543 documenten

Beantwoording Schriftelijke vragen: Werkzaamheden N289 Krabbendijke

CDA CDA Reimerswaal 02-08-2021 18:56

In navolging van dit nieuwsbericht (https://www.cda.nl/zeeland/reimerswaal/actueel/nieuws/schriftelijke-vragen-werkzaamheden-n289-krabbendijke) vindt u hier de beantwoording op de door ons gestelde vragen. Hoe kwalificeert ons college de communicatie vanuit de Provincie, omtrent dit onderwerp,richting de gemeente? De communicatie van de provincie was in dit specifieke geval niet voldoende. Wijgaan er vanuit dat dit een incident is geweest. Kan het college inzicht geven in de afwegingen die zijn gemaakt om de werkzaamhedenin september te laten plaats vinden? Er is ambtelijk gesproken met de provincie Zeeland. Tijdens dit gesprek is besloten om de werkzaamheden niet door te laten gaan in de voorgenomen periode voor de bouwvakantie. In samenspraak met de provincie is vastgesteld dat september 2021 de eerste periodeis waarin de werkzaamheden zouden kunnenplaatsvinden. Is er bij deze afweging rekening gehouden met het oogstseizoen van onze fruittelers wattot extra belasting van de omleidingsroutes leidt? In samenspraak met de provincie Zeeland zal worden gekeken naar dealternatieve uitvoeringsperiode en daarbij behorende pro’s en contra’s. Uiteraardzullen daarin ook de belangen van fruittelers worden afgewogen. In hoeverre kan de verkeersveiligheid worden gewaarborgd indien de polderwegen enwoonstraten weer worden gebruikt door schoolgaande kinderen, landbouwverkeer enwoon-werkverkeer? In samenspraak met de provincie Zeeland zal ook het aspect verkeersveiligheidzorgvuldig worden afgewogen. Is ons college bereid om, samen met betrokken partijen, tot een beter passend momentte komen om deze werkzaamheden te verrichten? Of op een andere manier in te vullenwaardoor de langdurige afsluiting van de Oude Rijksweg niet nodig is? Wij zijn ambtelijk in overleg met de provincie Zeeland om de werkzaamheden enbijbehorende omleiding zo goed als mogelijk af te stemmen. Wij wegen hierbijsamen met de provincie zorgvuldig alle belangen af. Inmiddels hebben we ook bijval gekregen van de ZLTO, ziehttps://www.pzc.nl/bevelanden/zlto-oude-rijksweg-niet-dicht-tijdens-oogsttijd~a15e26ae/

Vragenhalfuurtje: Ontwikkelingen centrum

CDA CDA Boxtel 21-07-2021 09:27

De laatste tijd zijn we door meerdereinwoners benaderd met vragen enopmerkingen over het centrum.Tijdens het vragenhalfuurtje van dinsdag 20 juli '21 hebben we daarom de volgende vragen gesteld over de ontwikkelingen in het centrum. 1.We hebben begrepen dat er winkeliers zijn die op verzoek van de gemeente een camera op hun gevel hebben gehangen, daarbij is overeengekomen dat de camera's altijd aan zouden staan. De laatste tijd is er sprake geweest van veel vernielingen en overlast in het centrum. Wat kunt u (binnen wet- en regelgeving) met deze camerabeelden doen? Antwoord: gemeentelijke camera's mogen pas ingezet worden als laatste redmiddel. Preventief gebruik is niet toegestaan. 2.Bewoners en winkeliers zijn nog niet op de hoogte hoe en wanneer de kentekenregistratie van start gaat en wat dit betekent voor bewoners met een parkeervergunning.Wanneer worden zij hierover geïnformeerd? Antwoord: In september treedt de kentekenregistratie in werking. 3.Bewoners en winkeliers ervarenmet name in de avondurenveel overlast (en gevaar) van auto's die met hoge snelheid door de Rechterstraat rijden. Wat kunt u hiertegen doen? Zodra de kentekenregistratie van start gaat, zal dit hopelijk verminderen, maar dat is helaas geen garantie. Antwoord: Verzocht wordt om dergelijke overtredingen te melden zodat er stappen ondernomen kunnen worden (zoals inzet van handhaving). 4.De tijdelijke afsluiting van Fellenoord leidt tot veel problemen en onveilige situaties. Is het mogelijk om de tijdelijke afsluiting zo snel mogelijk ongedaan te maken? En kunt u aangeven wat de toekomstige plannen zijn met betrekking tot de eventuele definitieve afsluiting van Fellenoord? Antwoord: Zodra de herinrichting van de Rechterstraat is afgerond, wordt deze afsluiting ongedaan gemaakt. Een definitieve afsluiting van Fellenoord is voorlopigniet aan de orde. 5.Aan het begin van de Stationsstraat is een verkeersbord geplaatst dat vragen oproept. Kunt u aangeven wat precies bedoeld wordt met dit bord? (Zie bijgaande foto) Antwoord: Het ging hier om een fout, het bord is inmiddels verwijderd. 6.In de Stationsstraat zijn de laatste weken meerdere (elektrische) fietsen gestolen. Is er bij de inrichting van de Stationsstraat een mogelijkheid om daar het cameratoezicht uit te breiden? Kan er tot die tijd meer controle op straat plaatsvinden? Antwoord: Ook hier het verzoek om dit te melden zodat er handhaving ingezet kan worden.

Zo spoedig mogelijk hulp aan scouting Sint Jozef!

CDA CDA Sittard-Geleen 13-07-2021 18:41

De CDA-fractie heeft vanavond in de raadsvergadering voor een motie gestemd die het college oproept om zo spoedig mogelijk hulp te bieden aan scouting Sint Jozef in Sittard.De fractie vindt de motie, gelet op de antwoorden van het college,eigenlijk overbodig, maar de motie is erg sympathiek. In februari vorig jaar is het gebouw van scouting Sint Jozef door brandstichting verloren gegaan. Voor de scouting is renovatie en/of nieuwbouw een vrijwel onmogelijke opgave. Op korte termijn is uitsluitsel over de steun die de gemeente al dan niet aan de herbouw kan geven nodig, zodat de scouting weet waar het aan toe is.

CDA wil haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg

CDA CDA Dinkelland 25-05-2021 07:15

Het college heeft vorige week in een raadsbrief (19 mei 2021-46) gemeld dat een vrijliggend fietspad ter hoogte van het bedrijf W&B net buiten Denekamp niet nodig is. Volgens het college leidt een fietspad niet tot een veiliger situatie en is een fietspad dus niet nodig. CDA Dinkelland wil dat het college toch gaat verkennen of een vrijliggend fietspad aan de Brandlichterweg haalbaar is. Uit het verkeersonderzoek blijkt namelijk dat er verkeersonveiligheidsgevoelens bestaan door de aanwezigheid van fietsers en voetgangers in combinatie met (groot) gemotoriseerd verkeer. ‘’De CDA-fractie neemt deze gevoelens van onveiligheid serieus’’, legt CDA-raadslid Elke Klunder uit. ‘’Met name omdat er naast wonen veel functies samenkomen, zoals loonwerk, wagenbouwloodsen, manege en verenigingen.’’ Het onderzoek wijst uit dat de verkeersveiligheidsgevoelens wel degelijk kunnen worden verbeterd door de aanleg van een vrijliggend fietspad. Daarvoor is geld en medewerking van grondeigenaren nodig. ‘’Allereerst willen we dat het college in gesprek gaat met aanwonenden en gebruikers om te horen wat zij van deze maatregel vinden en dit mee te nemen in het haalbaarheidsonderzoek’’, vindt Klunder. Vervolgens moet volgens de CDA-fractie worden onderzocht of grondeigenaren willen meewerken en of er subsidies beschikbaar zijn om deze maatregel gedeeltelijk te bekostigen.’’ Op basis daarvan wil de CDA-fractie in gesprek met de andere fracties en het college om een gedegen besluit te kunnen nemen of een vrijliggend fietspad meerwaarde heeft. De motie wordt tijdens de raadsvergadering van dinsdag 25 mei behandeld. De CDA-fractie hoopt op steun van de andere politieke partijen.

Komende topdrukte aanvragen reisdocumenten en rijbewijzen

CDA CDA Alkmaar 15-05-2021 10:43

Artikel 42 vragen: komende topdrukte aanvragen reisdocumenten en rijbewijzen.<<<<<<<<<<<<< Lees het hier.

VIDEO: help de horeca

CDA CDA 's-Gravenhage 24-03-2021 09:29

Deze motie is AANGENOMEN door de gemeenteraad. Wist je dat een naamswijziging van de bedrijfsleiding 107,40 kost? Cees Pluimgraaff vraagt het stadsbestuur om dit kwijt te schelden tot 2022.

Verkeersveiligheid N302

CDA CDA Harderwijk 12-02-2021 18:52

Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de Leuvenumseweg in Harderwijk. Wij hebben samen met D66 schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302/Leuvenumseweg. Geachte college, In het najaar van 2020 hebben wij gesproken met bewoners van de Leuvenumseweg en Sonnevanck. Deze bewoners hebben destijds ook gebruik gemaakt van het inspraakrecht bij de commissie Ruimte om hun zorgen kenbaar te maken, met name omtrent verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302. Op het betreffende, 4 kilometer lange, weggedeelte van de N302 is een maximumsnelheid van 80 km/h is toegestaan. Het traject tussen de splitsing met de Jonkheer Dr. C.J. Sandbergweg en de kruising met de Ceintuurbaan bevat diverse oversteekplaatsen voor fietsers, wandelaars en atleten. Er zijn parkeerplaatsen voor het Hondenbos, de trimbaan, het natuurspeelterrein en de regionale mountainbike route. Een afslag naar dierenasiel De Ark, naar verpleeghuis Sonnevanck en bovendien nog twee gedeeltes met een adviessnelheid van 50km/h omdat er gevaar bestaat voor overstekend wild. Veel dynamiek op 4 kilometer! Het traject is wel opgenomen in het verkeersveiligheid plan van de gemeente Harderwijk en een regionale lijst maar heeft geen prioriteit omdat hier voornamelijk gevoelsmatig onveiligheid ervaren zou worden. Bent u ervan op de hoogte dat op genoemd weggedeelte de laatste tijd diverse, ernstige ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden? Is het college bereid om dit nogmaals onder aandacht te brengen van onze provincie omdat we van hen afhankelijk zijn voor een aanpak van de N302. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zijn uw plannen en acties daartoe? Komt dit weggedeelte van de N302 voor op de inventarisatielijst en/of de provinciale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid? Wat betekent dit voor de planning van onderhoud en de mogelijkheid tot verbetering van de verkeersveiligheid van dit weggedeelte? Op welke wijze kan de gemeente Harderwijk bijdragen aan versnelling van het proces en de prioriteit helpen verhogen? Recreatie speelt, met name in deze Coronatijd, een grote rol in de drukte op dit weggedeelte net buiten de bebouwde kom van Harderwijk. Er zijn bezoekers van het hondenlosloopgebied en het natuurspeelterrein, wandelaars, overstekende atleten tussen de atletiekbaan en trimbaan en bovendien kruist de succesvolle, regionale mountainbikeroute dit weggedeelte. Hoe ziet u kans om voor hen de veiligheid te vergroten? Bestaat de mogelijkheid om op dit weggedeelte van de N302, over de lengte van 4 kilometer, een pilot te starten om de veiligheid te vergroten door de maximumsnelheid te verlagen naar 60km/h ? Zo nee, waarom niet? De parkeergelegenheid aan de Watertorenweg is nu vaak al overvol. Is het mogelijk om op momenten van grote drukte, bijvoorbeeld in de weekenden en/of wanneer het weer mooi weer wordt, verkeersregelaars in te zetten? Klik hier voor de schriftelijke vragen Foto:wegforum.nl

Situatie ontsluiting Westerpark in Hoogezand

CDA CDA Midden-Groningen 10-02-2021 18:38

De bewoners in het Westerpark voelen zich niet gehoord, is de kop in het Dagblad van het Noorden op 30 januari 2021.Aanleiding voor het artikelis het bezoek aan de rechter betreffende het kappen van bomen, dit voor de sloop van de Van Heemskerckschool.We moeten telkens bezwaar maken om te worden gehoord, dat doen we uit onmacht. De bewoners worden in toenemende mate gefrustreerd en willen juist graag de projecten Van Heemskerkschool en Kerkstraat integraal bezien. Dit roept vragen op bij Erianne van der Burg, fractievoorzitter van het CDA Midden-Groningen, en zijn schrifteliijk aan het college gesteld. U leest ze hier: Graag willen we van het College horen wat er aan de hand is. Op welke wijze is het college in overleg met de bewonerscommissie? Wat doet de gemeente met de inbreng van deze commissie? Op welke wijze wordt het groen van het park behouden? Het inrijverbod van de Parallelweg heeft de intensiteit van de verkeersbewegingen enorm verhoogd voor de school langs. Westerpark én Hommeshof én Parallelweg rijden nu extra voor de school langs. Waarom geldt daar het inrijverbod en hoe kan de verkeersveiligheid hier verbeterd worden? Wij zijn in afwachting van de antwoorden van het college.

Gigantisch subsidiebedrag voor verkeersveiligheid Asten

CDA CDA Asten 05-02-2021 08:53

Asten krijgt €822.483,50 van het Rijk om op verschillende plekken de veiligheid voor verkeersdeelnemers te vergroten. De bijdrage komt uit de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid, een regeling van de Rijksoverheid voor het veiliger maken van wegen en fietspaden. Naast het geld uit de investeringsimpuls, ontvangt gemeente Asten €111.185,- van de provincie Noord-Brabant voor verkeersveiligheidsprojecten. Het geld wordt onder meer besteed aan de verbreding van fietspaden, de aanleg van rotondes, drempels, plateaus en markering en bebording. Verkeersveiligheid is een van de speerpunten van het verkeersbeleid in onze gemeente. Met het extra geld dat we nu ontvangen, kunnen we versneld deze maatregelen realiseren én maken we verschillende locaties verkeersveiliger. Naast deze maatregelen, wordt een deel van het bedrag ingezet om het gedrag van verkeersdeelnemers te verbeteren. Dit doen we in overleg met bijvoorbeeld de Verkeerswerkgroep Asten, de scholen en de politie. Fietspad Dijkstraat Een deel van het geld wordt in 2021 besteed voor het verbreden van het fietspad aan de Dijkstraat. Tegelijkertijd wordt de markering en bebording bij dat fietspad aangepakt en worden er snelheidsremmende maatregelen gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting Dijkstraat – Reeweg en de komgrens op de Dijkstraat. Met deze maatregelen verbetert de verkeersveiligheid voor fietsers op de Dijkstraat aanzienlijk. Veilige oversteekplaatsen voor fietsers bij nieuwe rotondes Naast het verbreden van fietspaden, wordt de rijkssubsidie gebruikt voor de realisatie van een rotonde op de kruising Dijkstraat – Schoolstraat. De aanleg van deze rotonde is onder meer van belang om veiligere fietsroutes te maken naar de basisscholen. Daarnaast kan met de subsidie ook de nieuw te bouwen rotonde Meijelseweg – Buizerdweg een stuk veiliger worden gemaakt voor fietsers. Snelheidsremmende maatregelen Ook verkeersveiligheidsmaatregelen die onderdeel uitmaken van grotere projecten vallen onder de subsidieregeling van Rijk en Provincie. Het gaat vooral om aanpassingen die de snelheid remmen en het oversteken makkelijker maken. Enkele voorbeelden zijn het aanleggen van een zebrapad op de Wilhelminastraat om zo een veiligere oversteek te maken op de schoolroute naar de Beatrixlaan en het veiliger inrichten van de centrumring door de aanleg van fietsstroken. Wethouder Bankers is blij met de subsidie.,We zijn meer dan tevreden met deze toekenning. Voor een kleine gemeente als Asten is het een ongekend hoog subsidiebedrag. Ter vergelijking: Eindhoven heeft uit deze pot 650 duizend euro gekregen.”

schriftelijke vragen over de Geluidschermen A73/A74

CDA CDA Venlo 06-01-2021 12:04

De A73/74 is een belangrijke verbinding in het wegennet die tegenwoordig niet weg te denken is. De inwoners willen minder decibellen, minder trillingen en minder fijnstof. Dit probleemspeelt al jaren in met name Tegelen, Boekend,Hout Blerick (Meuleveld) en Blerick met haar verschillende wijken. Discussie over het geluid en andere nadelige effecten voor de omwonenden zijn er al vanaf de aanleg. Deze klachten zijn nooit definitief verholpen. Na overleg met verschillende belangengroepen en betrokkenen zijn we tot het volgende gekomen. Samen met collega's Miriam Dückers en Leon van den Beucken van EENLokaalstellen we de volgende schriftelijke vragen: De Gemeente Venlo, Provincie Limburg en het Rijk hebben wel al verschillende maatregelen genomen om de overlast weg te nemen. Onze Raad is ook d.m.v. raadsinformatiebrief 2020- 135 geïnformeerd over de aanvullende mitigerende maatregelen (budget 15 miljoen euro) ter beperking van geluidshinder als gevolg van de aanleg van de autosnelweg A74. Deze maatregelen zijn voor een groot gedeelte reeds uitgevoerd. Wat nog resteert zijn de oplossingen voor de wijken Annakamp en Meuleveld. Ook de Boekend en de Vossener vragen hun aandacht voor oplossingen. Ter plaatse van het Annakamp is de afgelopen zomer een proefopstelling aangebracht waaruit positieve meetresultaten zijn gebleken. Daarop wordt nu de uitvoering voor het aanbrengen van diffractoren voorbereid. De kosten hiervoor bedragen ca. 0,5 miljoen euro. Na de uitvoering van de maatregelen bij het Annakamp resteert een budget van ca 4 miljoen euro. Een schermverhoging in het winterbed van de Maas zou wellicht nog binnen het huidige budget passen, maar om tot een goede besluitvorming met minder risico’s te kunnen komen is verdere uitwerking tot een niveau van Voorlopig Ontwerp (VO) noodzakelijk. Dit ontwerptraject wordt nu in gang gezet. Vraag 1: Kunt u onderbouwen dat de maatregelen van 4,5 miljoen efficiënt en effectief zijn en solaas bieden voor de inwoners die onder de invloedsfeer van het verkeerslawaai verkeren? Zo ja omschrijf deze onderbouwing? Voor de schermverhoging voor de Zuiderbrug (de voorkeursvariant van de Gemeente) is bij de provincie een beroep gedaan op haar additionele inspanningsverplichting. Het verbaast ons dat de Provincie nu aangeeft op basis van doelmatigheidsafwegingen hiervoor geen extra middelen (5 miljoen) ter beschikking te stellen. Vraag 2: Op welke gronden neemt de provincie nu afstand van haar inspanningsverplichting, is dat volgens het college voldoende onderbouwd? Vraag 3: Wat heeft de Gemeente Venlo gedaan om het toegezegde 5 miljoen alsnog te krijgen vanuit de provincie? Hoe staat het met deze onderhandeling? Vraag 4: Wordt in de ogen van het college de kans groter op aanvullende financiering van de provincie als de gemeente Venlo ook nog een extra bijdrage levert, en is het college bereid om hier met een voorstel te komen en wegen de effecten van mogelijke extra maatregelen op tegen (opnieuw!) de extra wachttijd van onze inwoners? Vraag 5: Welke effect hebben de reeds gedane ingrepen? Een aantal bewoners zijn nog altijd ontevreden. In aanloop naar de nieuwe maatregelen die nu nog in de planning staan zijn er verschillende informatiebijeenkomsten geweest waarbij men volksvertegenwoordigers en bewoners heeft getracht te informeren. Er zijn bewoners die deels het gevoel hebben dat er niet geluisterd wordt naar hun voorstellen en zorgen. Deze voorstellen/suggesties van bewoners variëren van nog een verbinding aan te leggen via de Klagenfurtlaan voor zwaar verkeer tot specifieke voorstellen over de aanpassing van geluidsschermen. Bewoners van eerder genoemde stadsdelen hebben ons meerdere malen benaderd en hun zorgen bekend gemaakt. Met dit proces gaat bovendien veel geld gemoeid. Onze inwoners weten daarom dat zaken eerst goed onderzocht moeten worden om te kunnen komen tot doelmatige en doeltreffende besteding. Maar wij kunnen ons goed voorstellen dat na zolang zoveel overlast aan het geduld en vertrouwen op een goede oplossing een eind komt. Vraag 6: Kunt u ons in een chronologische schets aangeven wat de reden is waarom alles zolang duurt en hoeveel tijd denkt het college nog nodig te hebben om te komen tot het definitief uitvoeren van de plannen? Er zijn proefopstellingen geweest, meetresultaten zijn verschenen, uitvoeringen gedaan, waarbij er ook bepaalde kosten zijn gemaakt. Dat willen we graag inzichtelijk hebben. Vraag 7: Kan er voor de raad en voor andere stakeholders een soortgelijke sessie gegeven worden zoals ook gedaan is voor de extra rijstrook A73, waar vragen kunnen worden beantwoord en (financiële) zaken toegelicht? Vraag 8: Kunt u ons – al dan niet in een gezamenlijke sessie - inhoudelijk informeren over dit ontwerptraject en wat bedragen de geschatte kosten? Vraag 9:Heeft het college de onderzoekers ook de opdracht meegegeven de zorgen en voorstellen/ ideeën van de bewoners van álle betrokken wijken mee te nemen in het onderzoeken en planontwikkeling? Welke ideeën/voorstellen van Bewoners zijn er wel meegenomen in de nieuwe plannen en welke niet? Wat was de onderbouwing om deze voorstellen/ ideeën uiteindelijk wel of niet mee te nemen? Vraag 10: Wat zijn de eventuele zaken die er volgens het college nog gedaan kunnen worden voor de Vossener? Wordt dat meegenomen? Vraag 11: Bent u op de hoogte van de zorgen die onlangs ook schriftelijk door bewoners naar verschillende volksvertegenwoordigers zijn verstuurd? Gaat u in gesprek met deze burgers? En op welke termijn denkt u dat te gaan doen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.