Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

13 documenten

Bijdrage Meerjarenprognose Vastgoed (MPV)

PvdA PvdA D66 Zwolle 26-06-2020 14:54

Ondanks een drietal zaken die ons opvallen, kan de fractie instemmen met de Meerjarenprognose Vastgoed (MPV). Het betreft grotendeels een helder verhaal, met een mooi financieel resultaat, waardoor we ook in deze onzekere tijden nog mogen spreken over investeringen. Een compliment daarvoor aan het college.  Wel vallen ons dus een drietal zaken op, zaken die ons voor een belangrijk deel al eerder opvielen en zich vooral richten op de toekomst van het grondbedrijf.

Ten eerste de risico’s. We zien hier een verdubbeling van de gewogen risico’s van zeven miljoen tot ruim veertien miljoen. Op een gedeelte hiervan hebben we weinig invloed, maar zorgelijk hierbij is dat een belangrijk gedeelte van de toename in de projectgebonden risico’s zich voordoet in de categorie hoog. Daar is sprake van een vervijfvoudiging van de risico’s.

Twee projecten die daarbij opvallen zijn de Scholtensteeg en Breecamp Noord. Bij de Scholtensteeg begrijpen we dat zeven van de elf kavels onder optie zijn, maar verdere voortgang is afhankelijk van het stikstofvraagstuk. Graag horen wij de wethouder of hij sinds het verschijnen van de MPV al beter kan inschatten of stikstof op die plek een probleem gaat zijn.

Voor Breecamp Noord wordt een hoog risico aangegeven als gevolg van een mismatch tussen vraag en aanbod. Het antwoord op de technische vraag hierover leert echter dat het erg goed loopt met de verkoop van vrije kavels. Dan is mijn vraag aan de wethouder: als het nu zo goed gaat, waarom wordt dit risico dan zo hoog ingeschat?

Een tweede belangrijk punt zijn de zogenaamde KEC-ambities (in 2050 klimaatbestendig en energieneutraal; werken aan een circulaire economie). Bij de MPV van vorig jaar hebben wij aangegeven dat het mooi is dat we een aantal basiseisen hebben op het gebied van klimaat, energie en circulariteit. Maar toen heb ik ook aangeven dat de toon in de MPV helaas anders was: duurzaamheid was nog niet volledig doorgevoerd in beleid, duurzaamheid kon een vertragend effect hebben in de onderhandelingen met marktpartijen en duurzaamheidsvraagstukken werden als risico gezien. Kijkende naar de huidige MPV zien we nog steeds precies dezelfde teksten.

Het blijven zien van de KEC-ambities als een risico of een vertragend effect, is in tegenspraak met het feit dat we deze ambities gewoon als basiseisen zien.

Nu wordt in de voorliggende beslisnota gesteld dat er als gevolg van de zogenaamde stapeling van ambities, er een scherpe en duidelijke koers nodig is. Daarover heb ik twee vragen aan de wethouder. A. in welke mate ervaart hij dat de KEC-ambities nu in de praktijk tot vertraging of grote meerkosten leiden? En B. wat zijn de ideeën van de wethouder dan over hoe de zogenaamde scherpe en duidelijke koers?

Wij willen er in ieder geval voor pleiten om als er gesproken wordt over KEC-ambities, niet te spreken over risico’s en vertraging. Als je het namelijk vaak genoeg zegt gaan we het nog geloven ook, terwijl we allemaal weten dat het niet toepassen van de KEC-ambities het echte risico is.

Tot slot: de toekomst van het gemeentelijke grondbedrijf. Afgelopen januari heeft onze fractie samen met D66 gepleit voor een brede verkenning naar de toekomst van het grondbedrijf. Een half jaar verder blijkt deze behoefte des te groter. We zijn dan ook blij dat dit onderzoek goed is opgepakt en dat we afgelopen dinsdag uitgebreid zijn bijgepraat over de voortgang van de verkenning.

Met name kijken we uit naar de verdere uitwerking van hoe om te gaan met de maatschappelijke businesscase. Dit is des te belangrijker in de huidige situatie waarin het stikstof dossier nog lang niet uit het zicht is en een recessie in het verschiet ligt. Juist straks, als onze gronden wellicht geen geld opleveren, is het van belang om een integrale afweging te maken. We kijken dan ook reikhalzend uit naar de opinienota.

 

Het bericht Bijdrage Meerjarenprognose Vastgoed (MPV) verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Ben je bang voor mij?

PvdA PvdA Zwolle 20-06-2020 16:07

Dat lijkt een gekke vraag, maar velen vragen zich dat elke dag af. Deze mensen worden ook elke dag wakker met het besef dat ze anders zijn. En als ze het al proberen te vergeten, dan staan er altijd wel mensen klaar om hen er aan te herinneren dat ze ‘anders zijn’.

Bij het aanvragen van een hypotheek en dan alle bankafschriften van de afgelopen zes maanden moeten laten zien en uitleggen waar die overboeking naar het buitenland voor was. Geen huis kunnen huren omdat makelaars niet willen verhuren aan homoseksuele stellen en mensen met een niet-westerse naam. Na 50 sollicitaties nog steeds niet uitgenodigd worden voor een stageplek omdat je een Arabische achternaam hebt.

Geen baan kunnen krijgen omdat “je maar een simpele VMBO-er zonder ambities bent”.

“Waar zijn die mensen die mij uitsluiten bang voor? Waarom zijn ze zo bang voor mij?” Elke dag moeten wakker worden en moeten leven met die vraag, doet iets met een mens. Het doet iets met het vertrouwen in andere mensen, maar ook met het zelfvertrouwen.

De afgelopen tijd kregen wij als PvdA de vraag wat ons standpunt was ten aanzien van Zwarte Piet. Of het niet eens tijd was om Zwarte Piet te weren of uit onze stad te bannen.

Wat ons betreft gaat niet om het ‘weren’ of ‘uitbannen’ of ‘kick out’, onze fractie kijkt er niet in die termen naar. In Zwolle wordt er niemand ‘out gekickt’, hier gaan we met elkaar in gesprek en vinden we oplossingen die voor iedereen werken.

En ja, het vinden van die oplossing is nu wel de fase van geleidelijkheid en vrijblijvendheid voorbij. Er is een verandering gaande, het besef en het inzicht veranderen nu versneld en niet meer geleidelijk. Vele inwoners, steeds meer gemeenten, politieke partijen en zelfs premier Rutte komen nu versneld tot een ander besef en een ander inzicht. Die verandering is niet meer tegen te houden.

Die verandering is echter vele malen groter en ook veel harder nodig dan alleen een debat over Piet. Het debat moet ook en juist gaan over de vraag: ben je bang voor mij? En waarom dan?

We moeten als stad hoognodig het debat gaan voeren over die andere beelden en visies, die ertoe leiden dat een deel van onze inwoners geen stageplek kan krijgen, niet geholpen wordt door een uitzendbureau, geen hypotheek of verzekering kan krijgen, door makelaars geweerd wordt bij een huurwoning, eerder en vaker op straat aangehouden of gefouilleerd wordt dan anderen.

Van dat debat maakt Piet maar een klein onderdeel uit.

En daarbij gaat het niet om zwarte Piet, het gaat om de aanduiding zwart. Piet hoeft niet weg of uitgebannen te worden. Mensen moeten dan ook niet vrezen dat hen iets afgenomen wordt. Er wordt juist iets toegevoegd, namelijk de mogelijkheid voor een feest dat voor iedereen in de stad leuk is. Dat heeft niks te maken met ‘iets afpakken’ of een ‘traditie verpesten’, dat is gewoon een kwestie van gezond verstand en rekening houden met elkaar.

Gezond verstand en rekening met elkaar houden, helpt uiteindelijk ook om die andere vormen van uitsluiting tegen te gaan. Uitsluiting vanwege je kleur, je afkomst, je geslacht, je seksuele geaardheid, vanwege hoe je er uit ziet, hoe je praat en zelfs uitsluiting vanwege je postcode.

Over al die vormen van uitsluiting moeten we in deze stad hoognodig met elkaar in gesprek. De eerste stappen worden daar door diverse betrokkenen reeds voor gezet. Nieuws daarover volgt gauw.

Y. Ben Ali Fractievoorzitter PvdA Zwolle

Het bericht Ben je bang voor mij? verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Bijdrage Weezenlanden-Noord

PvdA PvdA Zwolle 14-05-2020 09:33

De sloop- en nieuwbouwplannen voor Weezenlanden-Noord werden maandag 11 mei in de gemeenteraad besproken. Namens de PvdA leverde Patty Wolthof een bijdrage. “Ondanks dat onze fractie overwegend positief is over dit project, hebben we wel een aantal aandachtspunten.” “Toen in 2016 bekend werd dat de flats aan de Schuurmanstraat, Wiecherlinkstraat en Buserstraat in Weezenlanden-Noord zouden worden gesloopt, ben ik daar met een collega-raadslid heen gegaan. We gingen met een aantal bewoners van de flats in gesprek. We mochten bij een oudere meneer zelfs binnenkijken in zijn toch wel behoorlijk verouderde jaren ‘50 woning. We hoorden overwegend veel begrip bij de bewoners voor de sloop- en nieuwbouwplannen. Volgens sommigen kon het niet snel genoeg platgegooid worden, anderen hadden liever grondige renovatie gezien.

De insteek in 2016 was dat er in ieder geval 230 sociale huurwoningen terug moesten komen, dat eind 2021 de sloop moest beginnen en dat 2026 de nieuwbouw gereed moet zijn. Nu, vier jaar later, loopt alles nog redelijk volgens planning. Het stedenbouwkundigplan, concept-beeldkwaliteitsplan en programma van eisen zijn gereed. De PvdA vindt het in principe een mooi plan en gunt in eerste instantie de huidige huurders snel een comfortabelere, moderne en betaalbare sociale huurwoning. Dat er vijftig starterswoningen onder de 210 duizend worden toegevoegd, vinden wij ook te prijzen. En uiteraard, wij zien ook de mogelijkheden om het gebied op te knappen, toegankelijker te maken en meer aan te laten aansluiten bij het water, de binnenstad en het Wezenlandenpark. De plannen zijn ambitieus. Er wordt aantrekkelijk en hoogwaardig groen toegevoegd, er is veel aandacht voor: waterveiligheid, natuurinclusief en energieneutraal bouwen en die aspecten omarmen we.

Rood-voor-rood De druk op de woningmarkt is hoog en de stad groeit. De groei van de stad tot 140 duizend inwoners in 2030 is een gegeven. Om de stad nog verder te laten groeien richting 160 duizend of 180 duizend is een keuze. Daar moeten we als stad en als raad nog over met elkaar in gesprek. Voor nu zeggen wij: bouw gericht in de bestaande stad. Met als uitgangspunt: rood-voor-rood. Oftewel stenen in de plaats van stenen: we gaan geen groen onttrekken. Er worden in Weezenlanden-Noord echter wel meer woningen toegevoegd dan er nu staan – van 180 naar 501 woningen -, en de gebouwen worden hoger. In tijden van opwarming van de aarde, hete zomers, betekent dat ook meer hittestress in de toch al zo bebouwde binnenstad. Dat kan met groen worden gecompenseerd en gelukkig zien we in dit project prachtige groene daken en groene gevels. Wat ons betreft is dat een voorbeeld voor andere projecten.

Naast vijfhonderd woningen komen er ook twee verzonken parkeergarages met in totaal rond de vijfhonderd parkeerplaatsen. Meer woningen, en parkeergarages die publiekelijk toegankelijk zijn, zal de verkeersintensiteit doen toenemen op een toch al – in niet coronatijden – druk stuk van de stad. Er zijn signalen van de Vrienden van Assendorp over bijvoorbeeld de gevaarlijke T-splitsing van de Luttenbergstraat met de Assendorperstraat, die signalen krijgen wij ook uit de wijk. Daar vragen wij bij de herontwikkeling nadrukkelijk aandacht voor. Ook vragen wij ons af of er al is nagedacht over het oversteekpunt vanaf de dijk vanuit het Wezenlandenpark?Daar is nu geen logisch oversteekpunt en het is een drukke weg. Zijn daar al ideeën over?

Nog een punt met betrekking tot parkeren: lezen wij nou goed dat alleen de parkeerplaatsen van de sociale huurders voor dubbelgebruik worden aangemerkt? En die van huurders in de vrije sector en van de kopers zijn privé? Waarom dat onderscheid?

Ook lezen wij risico’s met betrekking tot de parkeergarages. In dat licht vragen wij ons af of nog overwogen is dat de gemeente zelf de investering doet in de parkeergarage. We weten dat het geld niet tegen de gemeentelijke plinten klotst, maar parkeergarages uit handen geven betekent ook inkomstensderving voor de gemeente. Door het in eigen bezit te houden, behoudt de gemeente de parkeerinkomsten en kan zij ook invloed uitoefenen op de tarieven…

En nog een financiële zorg van onze fractie: wat als de woningen in het duurdere segment straks niet meer worden verkocht, door een economische recessie?De duurdere woningen bekostigen in feite vaak de hele ontwikkeling. Als die niet verkocht worden, loopt de hele ontwikkeling gevaar. Hebben we niet een plan B nodig? Grondstoffen We zien dat er aandacht is voor circulariteit binnen dit project, dat is mooi. Van iedereen wordt een inspanningsverplichting gevraagd. Dat zou wat stelliger mogen. Maar ik hoorde ook van een marktpartij dat het niet helemaal duidelijk is wat er nu precies verwacht wordt in het kader van circulariteit. Ze willen gelijke spelregels voor iedereen. Die vraag snappen wij en daarom zijn wij benieuwd of de wethouder dit project ook als kans ziet om van te leren als het gaat om circulariteit. Door bijvoorbeeld specifiek daarover te rapporten gedurende het project, zodat de gemeente heldere kaders kan meegeven bij toekomstige projecten en we niet meer afhankelijk zijn van een oncontroleerbare inspanningsverplichting. Afvalscheiding En als we het dan toch hebben over hergebruik van goederen, willen we ook aandacht vragen voor afvalscheiding. We lezen dat er ondergrondse containers komen voor papier en restafval en mogelijk ook voor plastic (daar gaan we gewoon vanuit dat die er komt). Maar dan willen we toch weten waarom er nog niet gesproken wordt over de mogelijkheden van het scheiden van GFT-afval.We zien graag, voor de bouw begint, een plan tegemoet waarin ook GFT-afvalscheiding voor hoogbouw wordt meegenomen.

Voorrang lokale ondernemers? We zijn enthousiast over de hoge plinten in de gebouwen aan de Schuurmanstraat voor bijvoorbeeld een winkel, café-brasserie of kantoorruimte met baliefunctie. Die gaan voor een belangrijk deel het karakter van het gebied bepalen. We zien daar kansen om de lokale economie te versterken, door een deel van die plinten beschikbaar te stellen voor lokale ondernemers.Dit is goed voor de lokale economie en tegen leegstand. Zij kunnen niet altijd direct de hoofdprijs betalen, dus enige huurmatiging zou dan op zijn plek zijn.

Hoogbouw We hebben reeds bij de vaststelling Visie en randvoorwaarden Weezenlanden-Noord onze bedenkingen geuit over de hoogteaccenten. Dat blijkt er nu een te worden aan de kant van het kanaal. Wij zijn niet tegen hoogbouw, maar wel tegen hoogbouw zonder gedegen onderbouwing. Het wordt voor ons niet duidelijk waarom de gemeente nu afwijkt van de maximaal toegestane dertig meter – een hoogte die door de gemeente zelf is vastgesteld.En het was fijn geweest als we een discussie hadden kunnen voeren als raad over de visie van verschillende fracties over hoogbouw in en rond het centrum. Maar het is ons een raadsel waarom de, reeds anderhalf jaar geleden, door de raad gevraagde hoogbouwvisie nog steeds niet af is. We hebben laatst een soort inspiratiesessie gehad over hoogbouw, maar toen vanuit de raad de vraag werd gesteld: ‘en hoe gaat de stad hierbij betrokken worden?’, was het antwoord: ‘ja goede vraag, dat moeten we nog bekijken’. En let wel: dat was VOOR de coronamaatregelen. Dus hoe staat het er nu mee?

In dat licht zijn we dan ook benieuwd wat de gemeente doet met de aanbevelingen van het Oversticht: 1) om de toren ranker te maken aan de bovenkant, zodat het minder impact maakt 2) om de woontoren te verplaatsen naar de hoek met de Luttenbergstraat – zodat ie minder in de weg staat voor de verbinding met het Almelose kanaal. In het Participatiejournaal staat dat er nog een vervolggesprek zou plaatsvinden met het Oversticht, maar voor zover wij kunnen zien wordt er nu niks gedaan met hun input. Zelf zouden wij wel behoefte hebben aan meer informatie hierover, bijvoorbeeld door middel van 3D-animatie zodat wij beter kunnen zien wat het effect is van een hoge toren op deze omgeving.

In het participatiejournaal stond dat er nog een vervolgafspraak met het Oversticht zou worden gemaakt over het Stedenbouwkundig Plan, maar daar vinden wij niets over terug. Ook vinden wij niet terug wat de bewonerscommissie nu vindt van de laatste plannen.

Betaalbaarheid Als laatste nog een vraag over de betaalbaarheid en de inzet van anti-speculatiemaatregelen. De afspraak met de bewoners is dat woonlasten nagenoeg hetzelfde zouden blijven. Er werd door Openbaar Belang gesproken over nul-op-de-meterwoningen, maar nu lezen we dat de gebouwen BENG zijn (Bijna Energieneutrale Gebouwen). Betekent dit meer energielasten voor de huurders? Daarnaast gaan wij er vanuit dat lang voordat dit project van start gaat, de anti-speculatiemaatregelen van kracht zullen zijn en ook zullen worden toegepast op de woningen.Zodat betaalbare koopwoningen gaan naar de groep voor wie ze bestemd zijn.

Kortom, dit plan is absoluut een mooie kans die wij de huidige huurders en de stad gunnen. Een ontwikkeling op een prachtige locatie met een mooi aandeel sociale huur en sociale koop.Wij hopen dat de wethouder onze zorgen weg kan nemen en mee wil denken hoe enkele losse eindjes nog aan elkaar kunnen worden geknoopt.”

Het bericht Bijdrage Weezenlanden-Noord verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Gemeenteraad wil gelijke kansen voor vrouwelijke statushouders

D66 D66 Zwolle 06-05-2019 18:02

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandag 6 mei is een motie van D66 voor het plan van aanpak statushouders met algemene stemmen aangenomen. De motie roept op tot deelname aan de pilot ‘vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten’.

De gemeente Zwolle heeft een nieuw plan opgesteld voor inburgering en integratie. Dit plan biedt kansen, en ook de pilots die gestart worden vanuit het Rijk bieden kansen voor de gemeente.  Een van deze pilots heeft als thema ‘vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten’. De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om deel te nemen aan deze pilot. “We zien dat de positie van vrouwelijke nareizigers achterblijft. Kennisontwikkeling op dit gebied is daarom heel belangrijk. Zwolle kan hiermee een voorbeeldgemeente zijn als het gaat om gelijke kansen voor vrouwelijke nareizigers” aldus Sonja Paauw.

De emancipatie van vrouwen en het creëren van gelijke kansen wordt door de gemeenteraad belangrijk gevonden. De gemeenteraad is van mening dat elke vrouw de mogelijkheid moet hebben haar talenten te ontplooien en haar kwaliteiten op de arbeidsmarkt waar te kunnen maken. “Door te zorgen dat deze vrouwen zich kunnen ontwikkelen, geven we deze vrouwen de kans om financieel onafhankelijk te zijn. Zo kunnen zij een fijne plek vinden in onze samenleving: onafhankelijk, vrij en verbonden met andere mensen” zegt Sonja. De motie lees je hier.

D66 roept college op gezonde keuzes te maken voor sociaal domein

D66 D66 Zwolle 18-03-2019 18:11

Vanavond debatteert de gemeenteraad over de hervormingen in het sociaal domein. Burgerraadslid Marco van Driel voert namens D66 het woord. In zijn betoog zet hij in op het maken van keuzes voor een goede transformatie. Het nemen regie, het tonen van lef en het denken in vernieuwingen is hierbij cruciaal. “Het college zoekt nu nog het schaap met de vijf poten. Maar, dat bestaat niet. Sterker nog: dat is niet gezond. D66 ziet liever een gezonde situatie, gewoon een schaap met een kop, vier poten en een staart.” geeft Marco aan.

Hervormen is wat D66 betreft niet alleen een andere koers zetten. Het vertrekpunt bij de hervorming, de kop, is het voortborduren en uitbreiden op wat we in de stad al hebben. D66 vraagt dan ook aan het college om (met partners) een brede sociale kaart te ontwikkelen en te zorgen dat deze actueel blijft. “Het in kaart brengen van alle huidige voorzieningen in het voorveld is heel belangrijk. Het is een randvoorwaarde om de doorverwijzingen überhaupt te kunnen verwezenlijken” aldus Marco.

Het Zwolse schaap bestaat volgens D66 uit:

Het sociaal wijkteam Een brede sociale basis Passende oplossingen De Zwolse jeugd

Het sociaal wijkteam is wat D66 betreft essentieel voor de transformatie. “Wel belangrijk is dat het sociaal wijkteam ook toekomt aan wat ze moeten doen. “Ondanks dat zij klein en slagvaardig moesten zijn, hebben zij steeds meer taken gekregen” geeft Marco aan. D66 pleit voor een voorlopige stop op de uitbreiding- en een herbezinning van de taken van het sociaal wijkteam. De inzet is een verschuiving naar de kern van hun werkzaamheden en niet een verzwaring van de taken. D66 ziet dit graag gebeuren met inbreng van lokale welzijnswerkers.

D66 vindt het belangrijk dat er een professionele basis is waardoor mensen lichte ondersteuning kunnen krijgen. “Het is een misvatting om te denken dat alle taken die nu worden gedaan door professionals en betaalde krachten wel door vrijwilligers kunnen worden gedaan. Voor sommige ondersteuning is gewoon de hulp van een professional nodig” aldus Marco. D66 ziet verder kansen voor collectief maatwerk. “Soortgelijke individuele begeleiding kunnen ook groepsgewijs mét professionele ondersteuning en vrijwilligers worden aangeboden”. D66 noemt dit ‘collectief maatwerk’. Dit collectief maatwerk is ook nodig bij de overgang van de ene naar de andere ondersteuningslijn. “Deze stap kan voor sommige mensen namelijk nog te groot zijn en daardoor kunnen mensen alsnog tussen wal en schip vallen” geeft Marco aan. D66 vraagt in de vervolgplannen dan ook specifiek aandacht voor passende overgangen tussen de 2e en nulde-lijn zodat een sluitende keten van ondersteuning ontstaat. Wanneer een brede basis met voorzieningen in en tussen alle lijnen ontstaat, is er ook niet langer sprake van een beperking van de keuzevrijheid, maar een verschuiving van keuzevrijheid van individuele voorzieningen, naar keuzevrijheid in collectieve voorzieningen.

Beleidsregels, verordeningen en (financiële) schotten tussen de domeinen maken het lastig om tot een echte oplossingen te komen. Om echte oplossingen mogelijk te maken moet het huidige systeem op de schop. “Ontschot, wees bereid om financiële- en beleidsregels aan de kant te zetten waardoor inwoners integraal en écht kunnen worden geholpen” roept Marco het college op. De omgekeerde toets is een middel om dit mogelijk te maken. Het helpt professionals om samen met de inwoners te zoeken naar de beste oplossing waarbij niet de regels, maar de inwoners centraal staat. D66 vraagt daarom het college om te kijken of dit ook in Zwolle toegepast kan worden.

D66 vindt het jammer dat er in de hervormingsagenda in slechts één gedeelte specifiek aandacht besteed wordt aan jeugdhulp en wel door onderzoek te doen naar de mogelijkheden van collectivisering van ambulante jeugdhulp. “Er zijn veel voorbeelden waar de keten niet sluit, maar waar eenvoudig winst te behalen valt. Een vorm van collectivisering die goed kan passen bij jongeren is door gebruik te maken van technologie en slimme applicaties” benoemt Marco. D66 vraagt dan ook of het college bereid is technologie in te zetten wanneer dit hulpvragen kan helpen, en ziet graag dat hier een proef van wordt gemaakt.

Het staartstuk wordt voor D66 gevormd door randvoorwaarden en financiële afspraken. Een beweging naar voren is complexer dan het lijkt. “Geld kan een perverse prikkel zijn voor aanbieders om te transformeren. Dat vraagt om een zakelijke gemeente” aldus Marco. D66 ziet de rol van de gemeente terug in het nemen van regie, goede afspraken vastleggen en de handhaving daarvan. “Stevig contractmanagement kan ervoor zorgen dat de transformatie van zorg naar gezondheid wordt gestimuleerd, dat facturen op tijd worden ingediend en dat dubieuze aanbestedingen voorkomen worden. Ook fraude en misbruik kunnen we zo tegen gaan” geeft Marco aan.

D66 is voor het hervormen van het stelsel en ziet kansen in de collectivisering. Het is zaak dat er nu wordt ingezet op organisatie en de randvoorwaarden om dit te laten slagen.

Oproep Zwolse gemeenteraad tot hijsen regenboogvlag | Zwolle

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie Zwolle 09-01-2019 00:00

De gemeenteraad van Zwolle ziet onze stad als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. De toon van de Nashville-verklaring is onnodig kwetsend, polariserend en past niet hoe we in onze stad met elkaar willen omgaan.

Want iedereen in Zwolle is gelijk en moet zichzelf kunnen zijn, ongeacht afkomst, religie, gender of geaardheid. Voor die positieve boodschap maakt onze gemeenteraad zich onvoorwaardelijk hard. Het is goed dat het College dit vandaag weer opnieuw bevestigt.

College en Raad staan 365 dagen per jaar voor actief LHBTI-beleid. Dat past bij een regenboogstad. En bij een regenboogstad hoort, zeker nu, een regenboogvlag. Onze oproep aan het College is dan ook: laat met een wapperende regenboogvlag voor ons stadhuis aan iedereen zien waar wij voor staan!

Namens alle fracties van de gemeenteraad van Zwolle,

 

Johran Willegers, VVD Margriet Leest, GroenLinks Silvia Bruggenkamp, Swollwacht Gerdien Rots, ChristenUnie Selma Hoekstra, PvdA Jan Nabers, CDA Sander van Dijk, D66 Brammert Geerling, SP

Update 11:12: We zijn blij dat het college gehoor heeft gegeven aan de oproep en dat de regenboogvlag inmiddels wappert bij het Stadhuis.

In memoriam: Jan ter Schegget

PvdA PvdA Zwolle 16-12-2018 15:45

Foto ©: Lenneke Veerbeek

Alles van waarde is weerloos – Lucebert

Ons bereikte het droeve bericht dat oud-raadslid en oud-fractievoorzitter van onze plaatselijke afdeling Jan ter Schegget afgelopen dinsdag 11 december 2018 op een leeftijd van 65 jaar is overleden. Jan was al enkele maanden ernstig ziek. Dinsdag 18 december om 13.00 uur is de herdenkingsbijeenkomst in de Oosterkerk bij de Turfmarkt te Zwolle.

Al op jonge leeftijd was Jan actief betrokken bij de Partij van de Arbeid. Joop den Uyl was voor hem een groot voorbeeld van hoe het kan en hoe het moet. Hij begon zijn loopbaan als medewerker van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. In diezelfde periode van 1978 tot aan 1994 was hij actief in onze gemeente. Eerst vier jaar als secretaris van het bestuur, daarna van 1982 tot 1994 als lid van de fractie, waarvan 8 jaar als fractievoorzitter (1986 -1994). In 1995 werd hij lid van de Provinciale Staten tot aan 2007, waarvan 10 jaar als fractievoorzitter. In 2008 werd hij benoemd tot wethouder van de Gemeente Dinkelland als vervanger van wethouder Krouwel. Deze bestuurlijke functie oefende hij twee jaar uit. Na de verkiezingen bleef hij aan als raadslid in gemeente Dinkelland tot aan 2014.

Jan kenmerkte zich door rust in zijn ‘zijn’ en gedrevenheid in zijn betrokkenheid met en daadwerkelijke inzet voor mensen, natuur en milieu.

Mensen  die bescherming nodig hebben vanwege sociaal onrecht, armoede, onderdrukking, achterstand, ongelijkheid, minder kansen. Solidariteit was voor hem het uitgangspunt. Namens hen voerde hij het woord. Dit deed hij in de politiek, en dit deed hij in het maatschappelijk veld. Zo was hij voorzitter van Vluchtelingenwerk, de wijk- en speeltuinvereniging Wipstrikkwartier, Stichting Gasthuizen en de Cliëntenraad Sociale Zaken. In Jans Dinkelse verkiezingstijd liet hij ook steeds meer zijn stem horen over het belang van natuur en milieu. “Juist de natuur verdient onze stem. Immers de natuur en het milieu hebben geen eigen stem, geen eigen geluid” Hij citeerde daarbij Lucebert:“Alles van waarde is weerloos.”. Deze spreuk is Jan ten voeten uit. Muziek en cultuur waren een ander deel van zijn mens zijn. Onder het genot van een pilsje kon hij genieten van muziek en zijn belangstelling was breed georiënteerd:  Bob Dylan, Van Morrison, U2 en Michael Prins.

Zijn betrokkenheid met stad, mens en cultuur liet de stad Zwolle niet ongemoeid. In 2008 werd Jan geridderd voor al zijn maatschappelijke verdiensten als Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester Henk Jan Meijer zei: ”Een volksvertegenwoordiger pur sang: toegankelijk, integer en principieel, niet alleen als mens, maar ook als politicus en als bestuurder. Goed in staat naar mensen te luisteren. Een man met het hart op de juiste plaats die zich daadwerkelijk inzet voor een sociale samenleving. Typerend voor u is dat u een koninklijke onderscheiding bij uw afscheid als statenlid niet met uw principes kon verenigingen. U kreeg immers voor dat werk ‘betaald’. U kennende ligt dit wezenlijk anders in geval van koninklijke waardering van uw totale vrijwillige sociaal-maatschappelijke verdiensten voor de samenleving. Reden waarom ik u nu met plezier én overtuiging de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje Nassau uitreik.”

Onze oud-wethouder en landelijk voorzitter Nelleke Vedelaar laat ons weten: “Jan was in alles betrokken bij mensen. Jan bracht rust, ervaring, bescheidenheid en droge humor. En al zijn talent zette hij in om anderen groter te maken. Hij is van betekenis geweest in het leven van zoveel mensen: ook in dat van mij. Het liet me mijn eerste politieke stappen zetten. Hij moedigde me aan en gaf me vertrouwen. Dat is de Jan die ik me altijd zal blijven herinneren”.

Partijlid en oud-wethouder Hans Dijkstra spraken we zaterdag: tijdens de inzamelingsactie Kerstpakketten voor Minima: “Jan was, vanuit zijn persoonlijkheid en vanuit zijn sociaaldemocratische principes, een verbinder. Hij maakte geen onderscheid in de maatschappelijke posities van mensen en hij ging met ieder even gemakkelijk het gesprek aan. Hij had een hele goede politieke antenne in het raadswerk. In zijn periode als fractievoorzitter bleek zijn geweldige talent om de meest ingewikkelde situaties helder en duidelijk aan de ledenvergadering uiteen te zetten.”

De PvdA verliest een bewogen en bevlogen sociaaldemocraat, een warm en geliefd mens. We wensen zijn vrouw Erna, hun kinderen, hun naaste familie, vrienden , bekenden en allen die Jan in hun hart dragen heel veel sterkte toe bij het dragen van dit verlies.

Anneke Speelman, voorzitter PvdA

Het bericht In memoriam: Jan ter Schegget verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Plan van aanpak voor de energietransitie moet concreter

PvdA PvdA Zwolle 08-11-2018 20:03

We zitten midden in een enorme opgave om een duurzame energievoorziening te realiseren. Een opgave die met dit plan van aanpak nogmaals wordt bevestigd in zijn omvang en complexiteit. Daarom ook een compliment aan de wethouder en ambtenaren met dit plan van aanpak. Het weet op een duidelijke manier inzicht te geven in de opgave waar we voor staan, en waar we de winst vandaan moeten halen. En daarbij laat het zien dat iedereen mee moet doen. Inwoners, overheid en bedrijfsleven. Onze complimenten daarom.

Gevraagd wordt nu om een richtinggevend debat zodat deuitkomsten daarvan meegenomen kunnen worden in de definitieve versie van dit plan. En daar zijn wij blij mee. Wij zijn het namelijk wel eens met de meeste zaken die in het plan staan. Maar wij hebben vooral een aantal aanvullingen. En daarvan zijn de volgende vier cruciaal voor ons om in te kunnen stemmen met het plan.

Ten eerste gaat het over de concreetheid van het plan. Op dit moment is het vooral een wenkend perspectief. En dat is belangrijk, maar van een plan van aanpak verwachten wij als PvdA meer. Dat heeft te maken met de doelen. Waar wil ditcollege staan in 2019, 2020, enzovoorts?  En dit heeft te maken met acties. Wat gaat het college nu concreet doen om bijvoorbeeld meer panelen op daken te krijgen of om kleinschalige initiatieven te ondersteunen? En hoe staat het nu met de faciliteiten voor elektrische bussen op het nieuwe busstation, gelet op de eisen in de nieuwe OV-concessie IJssel-Vecht vanaf 2020? In de volgende versie verwachten wij daarom een heldere fasering, planning en begroting. Alleen met die duidelijkheid kunnen wij onze controlerende taak goed vervullen.

En die mate van concreetheid is ook nodig in verband met het realisme van het plan. Het plan dat voorligt is namelijk erg ambitieus en er wordt van uit gegaan dat alles lukt. Maar wat nu als enkele projecten mislukken? Heeft de wethouder dan iets achter de hand? We kunnen het ons namelijk niet veroorloven om de doelen niet te halen.

En als we het dan hebben over het realisme, in het plan van aanpak staat dat de organisatie van de uitvoering de belangrijkste uitdaging is. Maar dan moeten we ons toch echtafvragen of 1,7 miljoen euro en de huidige omvang van de formatie bij de gemeente wel voldoende is. Mijn vraag aan de wethouder daarom: welk bedrag en welke formatie heeft u nu nodig om te kunnen zeggen: ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken!

Vz, iedereen moet mee kunnen doen. Ons tweede belangrijke punt waar ik het graag over wil hebben. Dat is belangrijk omdat we onze doelen anders niet halen, maar dat is ook belangrijk omdat we anders bijdragen aan een verdere tweedeling in de stad. En dat willen we niet. Solidaire duurzaamheid is erg belangrijk voor de PvdA.

Dit betekent dat er aandacht moet zijn voor de inwoners die financieel nog niet mee kunnen doen. Graag willen wij meer aandacht voor die inwoners in een sociale huurwoning, van wie de energiekosten volgend jaar al wel stijgen, maar wiens huurwoning nog niet wordt aangepakt. Wat gaat de wethouder daar samen met de corporaties aan doen? En als we het hebben over financieringsconcepten als Transform 1 en het woningabonnement, dan moeten we beseffen dat we de pilotfase voorbij zijn. Hoe zorgt het college er voor dat de komende jaren duizenden Zwollenaren ook echt van dit soort mogelijkheden gebruik gaan maken?

En dan het bedrijfsleven. Ook zij moeten meedoen. Dat blijkt wel uit de ambitie om meer dan de helft van de besparing hier weg te halen. Maar dan is enkel het benoemen van een sector gerichte aanpak echt onvoldoende. Hier ligt een enorme ambitie zonder onderbouwing. Wat gaat er nu echt gebeuren? Welke mogelijkheden worden er geboden aan het bedrijfsleven en wat wordt er van hen verwacht? Hoe zorgen we er voor dat er bij de gemeente voldoende mensen zijn die aan de slag kunnen voor onze bedrijven? En in welke mate gaan we dan echt inzetten op naleving van de wet milieubeheer? Met een paar handhavers bij de omgevingsdienst schiet het natuurlijk niet echt op. Dit onderwerp verdient echt uitwerking. En ja, die uitwerking zal met het bedrijfsleven opgepakt moet worden, maar wij verwachten wel richting van het college in aantallen en aanpak.

Dan ons derde punt. Alle ruimte is nodig. In het Ambitiedocument Energietransitie dat de raad in juli 2017 heeft vastgesteld, is als een van de uitgangspunten geformuleerd: ‘Wat we lokaal kunnen doen, doen we lokaal’. Daarbij was al duidelijk dat Zwolle niet alle energie op eigen grondgebied kan realiseren, maar alles afwentelen op andere gemeenten kan ook niet. De ruimte die we hebben moeten we daarom benutten. Maar het plan van aanpak heeft het over het aanwijzen van voorkeursgebieden. En misschien interpreteer ik het verkeerd, maar dan denk ik al snel aan eenzelfde scenario als met Tolhuislanden. De komende jaren doen we het hier en niet op andere plekken. Mocht ik dit verkeerd begrijpen dan hoor ik dat graag, want een verdere inperking van de gebieden uit de energiegids is wat ons betreft onverstandig en niet aan de orde.

En als we het dan toch min of meer hebben over Tolhuislanden. Wat nu als blijkt dat dit een daverend succes wordt waarbij de inwoners goed betrokken zijn. En wat nu als blijkt dat andere projecten achterblijven. Houden we dan vast aan alleen molens op Tolhuislanden? Wat is het punt waarop de wethouder dit gaat heroverwegen?

En dan ons laatste punt. Het plan van aanpak is wat ons betreft vrij smal ingestoken. Maar er is een bredere context. En de link daarnaar ontbreekt. In het stuk wordt gesproken over het bereiken van zo veel mogelijke positieve neveneffecten. Maar welke effecten heeft het college het dan over?

Hoe en in welke mate gaat de transitie bijvoorbeeld bijdragen aan de werkgelegenheid?

En hoe dragen grootschalige initiatieven bij aan de stad?

Eerder gaven wij al aan daar een energiefonds voor in het leven te willen roepen, en die zien we nu slechts heel minimaal opgenomen in het plan. Dit zien wij graag uitgebreider terug en waar nodig zullen wij met een motie daartoe wat kaders aanreiken waar dit fonds wat ons betreft aan moet voldoen en waarvan we hopen dat de wethouder en de coalitie deze uitgestoken hand wil aanpakken.

Gezien de urgentie mag er wat ons betreft dus een verdiepingsslag over het plan van aanpak heen. Zowel als we kijken naar de doelen voor de komende jaren, de acties van het college en de kansen die de energietranstitie biedt. Wellicht dat de wethouder dit gedeeltelijk al kan doen in haar reactie zo en verder zien wij uit naar het definitieve plan. Waarbij we nog wel de vraag hebben wanneer deze er ligt. 

Het bericht Plan van aanpak voor de energietransitie moet concreter verscheen eerst op PvdA Zwolle.

ChristenUnie koestert het gezamenlijke rustmoment in de week

ChristenUnie ChristenUnie CDA Zwolle 04-07-2018 21:55

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1223663/597681/Beeld Grote Markt Engel Michael

Op woensdag 4 juli 2018 debatteert de Zwolse gemeenteraad over het voorstel om de verordening voor de winkeltijden aan te passen. De ChristenUnie Zwolle koestert het gezamenlijke rustmoment in de week. En is tegen de voorgestelde wijziging van de verordening.

Hieronder leest u de bijdrage van Gerdien Rots in dit debat:

"Verlies voor de Zwolse samenlevingSoms realiseer je je pas hoe waardevol iets voor je is, als je op het punt staat het te verliezen. Zo kregen wij in de afgelopen weken veel reacties van Zwollenaren (christelijk en niet-christelijk) die zich realiseren dat er met het voorstel van de meerderheid van dit college om de winkeltijden op zondagen vrij te geven, iets verloren gaat in onze Zwolse samenleving dat tot voor kort zo vanzelf sprak. Veel zelfstandig ondernemers zien zich voor de vraag gesteld “Wat ga ik doen, ga ik mee in de concurrentiedruk om op zondag open te gaan, of heb ik genoeg vet op de botten om de zondag als broodnodig rustmoment in de week te houden?” En van sommigen horen we zelfs dat ze overwegen om ermee te stoppen omdat zij geen toekomst zien voor hun onderneming in de 24-uurseconomie.Voor veel gezinnen met tienerkinderen die in een winkel werken wordt het in de toekomst een stuk lastiger om van de zondagmiddag als gezamenlijk gezinsmoment te genieten.Of je het nu vanuit een economische of christelijke invalshoek bekijkt, een gezamenlijk rustmoment in de week, waarop je ervan op aankunt dat het merendeel van de mensen vrij is, blijkt voor veel Zwollenaren een groot goed te zijn.

De waarde van rustMijn fractiegenoten en ik laten ons in ons politieke werk inspireren door de geweldige boodschap van God aan de wereld. Wij geloven dat God de wereld en de mensen heeft gemaakt en dat Hij als een zorgzame Schepper om ons geeft. Vanuit die zorgzaamheid geeft Hij ons 10 handvatten als kompas voor een waardevol leven. In één daarvan geeft Hij ons mee dat het in de ritmiek van leven en werken heilzaam is voor de mens om van een rustdag te genieten. Een dag voor ontspanning, ontmoeting, reflectie, een dag waarop we voorrang geven aan andere dingen dan doordeweeks. Vanuit die inspiratie kijken we naar de realiteit van ons politieke werk. In een steeds meer vereconomiserende maatschappij komen wij op voor andere waarden dan alleen de economisch nut-of winstmaximalisatie, zoals een collectief wekelijks rustmoment. We zien dat voor veel winkeliers en werknemers 52 koopzondagen en de concurrentiedwang die daarmee gepaard gaat geen optie is. We vinden dat het neoliberale marktdenken niet de overhand moet krijgen in onze maatschappij. Wij investeren veel liever in de kwaliteit en diversiteit van het aanbod in onze binnenstad, ook op de lange termijn, dan dat we de grote commerciële ketens laten domineren. Daarom zijn wij tegen het vrijgeven van de koopzondagen. Daarom staan onze wethouders niet achter dit voorstel. Daarom zal onze fractie het voorstel niet steunen.

Alleen staanIn de voorbereiding voor dit debat heb ik nog eens de krant van 14 juni vorig jaar erbij gepakt, waarin de kersverse lijsttrekker van het CDA bepleit om de koopzondagen vrij te geven aan ondernemers. Hij zegt in dat interview dat het CDA dichter bij de visie van het Citycentrum staat. In plaats van naast ons te staan bij het zoeken naar een zorgvuldige balans, laat de partij die onze natuurlijke bondgenoot had kunnen zijn, het faliekant afweten.Onze andere potentiële bondgenoot, de SP, is dan weliswaar tegen uitbreiding van de koopzondagen maar haast zich altijd om daar direct bij te zeggen dat dit voor hen geen belangrijk onderwerp is en piekerde er niet over om samen met ons op te trekken om iets te bereiken voor al die ondernemers en werknemers. Dan sta je met zeven van de 39 zetels alleen.

Rekening houden met elkaarNu ligt er een nieuwe winkelverordening voor waarbij wordt uitgegaan van zelfregulering door ondernemers. Dat betekent dat ondernemers met elkaar in gesprek moeten om, rekening houdend met elkaar, te komen tot een gezamenlijk plan voor de koopzondagen. Rekening houden met elkaar is niet zeggen “ik spring een gat in de lucht” of “als ik wil winkelen op zondag, dan moet dat kunnen”, maar rekening houden met elkaar is ook doordenken wat de consequentie van je uitspraak is voor de ondernemer, de werknemers en hun gezinnen. Dat gaat over: behandel anderen zoals jezelf graag wilt worden behandeld. Wat de ChristenUnie betreft blijft dat de toon van het gesprek in Zwolle dat zich nu verlegt van de politiek naar ondernemers.

Het CitycentrumAls deze nieuwe winkelverordening na vanavond wordt aangenomen – en alles wijst erop dat dat gaat gebeuren – dan komt er een grote verantwoordelijkheid op de schouders van het Citycentrum. Zij hebben een advies gegeven aan dit nieuwe college, waarvan zij zeggen dat het wordt gedragen door een meerderheid van de ondernemers. Dat betekent automatisch dat er een minderheid is die zich niet herkent in het advies. Dat zijn ondernemers die óf niet zijn benaderd voor dit onderzoek óf niet gehoord zijn óf buiten het bereik van de onderzoekers lagen in de aanloopstraten of wijkcentra óf ondernemers die om welke reden dan ook geen voorstander van het vrijgeven van de koopzondagen zijn. Als het Citycentrum werkelijk de taak krijgt om met de ondernemers tot een gezamenlijk plan te komen dan zal zij de zorgen en wensen van deze ondernemers serieus moeten nemen. Die betreffen niet alleen de zondagen, maar ook het organiseren van promotie-acties voor doordeweeks, bijvoorbeeld voor de ouderen-doelgroep. En daarnaast zijn er wensen voor bijvoorbeeld de vrijdag- en zaterdagavonden die de aandacht van het Citycentrum vragen! Bovendien moeten ook de zorgen en wensen van de binnenstadsbewoners gehoord worden. Dat betekent dat het Citycentrum een proces van inventarisatie, gesprek en besluitvorming moet opstarten waarin alle ondernemers gelijke kansen krijgen en de binnenstadsbewoners meepraten. Wij verzoeken het college om daarbij aan het Citycentrum drie dingen mee te geven:

Investeer in een vertrouwensrelatie met álle ondernemers, leden en niet leden, ook in de aanloopstraten en wijkcentra. Het vertrouwen dat de kritische tegenstem serieus wordt genomen is bijzonder laag. Laat zien dat het je menens is om ook vorm te geven aan hun wensen. Haal alle mist uit de discussie en creëer in de discussie duidelijkheid over begrippen. Lang niet elke ondernemer die voor meer ondernemersvrijheid is, wil extra koopzondagen, er zijn er bijvoorbeeld legio die extra acties op doordeweekse dagen willen! Kom zo tot een concreet plan voor ons winkelcentrum waar de koopzondagen onderdeel van uitmaakt. Een plan dat past bij de Zwolse aard en draagkracht van onze ondernemers. Geef concreet vorm aan het respecteren van het bijzondere karakter van de zondag. U geeft aan dat winkeliers niet vóór de middag open willen. Laat dat dan ook duidelijk terugkomen in het af te spreken plan. Zodat er voor de ondernemers, werknemers en hun gezinnen én voor de binnenstadsbewoners nog ruimte is voor de zondagsbeleving op tenminste een deel van die dag. Blijf keer op keer bevestigen dat in Zwolle elke ondernemer en werknemer is gevrijwaard van dwang. Wij krijgen helaas nu al signalen van werknemers die daarin geen keuzevrijheid krijgen. Maar de vrijheid van de één (de ondernemer) om op zondag open te gaan, moet niet ten koste gaan van de vrijheid van een ander (de werknemer die gedwongen wordt op zondag te werken). In Zwolle houden ondernemers en werknemers te allen tijde de ruimte om te kiezen voor het genieten van de zondag als rustmoment in de week. Kom dan dus ook niet aan met subsidieverzoeken of het inzetten van door ondernemers gezamenlijk opgebracht budget voor activiteiten die alleen de koopzondagen promoten, want daarmee worden ondernemers die niet open zijn op zondag nog eens dubbel benadeeld.

Zwolle blijvenDe Zwolse binnenstad is door Bureau Louter in Elsevier aangemerkt als de, op Amsterdam na, beste binnenstad van Nederland. Een groot compliment voor iedereen die dagelijks zijn steentje bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van onze binnenstad. Die aantrekkingskracht zit ‘m in de combinatie van de  dynamische ontwikkeling, de eigenheid, de creativiteit en de diversiteit van het aanbod van gebouwen, pleinen, straten, winkels, horeca en cultuur in de binnenstad. Niet in de kwantiteit van het uniforme aanbod dat je in elke winkelstraat in Nederland aantreft! Zelfs met 15 koopzondagen kun je bij Bureau Louter tweede binnenstad van Nederland worden. Sterker nog, het is onze volle overtuiging dat het veel moeilijker is om Zwols te blijven dan om een tweede Amsterdam te worden. Om Zwols te blijven zullen de ondernemers met elkaar in gesprek moeten gaan, rekening met elkaar willen houden en samen blijven optrekken. Want als er iets Zwols is, dan is het dat wel."

Geen Lelystad Airport voor herindeling luchtruim

D66 D66 CDA PvdA Zwolle 03-06-2018 18:24

D66 Zwolle vraagt samen met SP, PvdA en CDA aan het nieuwe college van burgemeester en wethouders om een duidelijker standpunt in te nemen over Lelystad Airport. De tekst is het coalitieakkoord is wat hen betreft voor meerdere interpretaties vatbaar en juist nu is helderheid, ook over de technische randvoorwaarden van herindeling van het luchtruim nodig.

“De huidige tekst in het coalitieakkoord is wat onze fractie betreft te vaag en voor velerlei uitleg vatbaar,, zegt Claudia van Bruggen. Wij zijn van mening dat in dit belangrijke dossier Zwolle haar woorden zorgvuldig moet kiezen en met een stevige lobbyboodschap haar inwoners mag laten zien dat we hun zorgen zeer serieus nemen.

De oppositiepartijen doen een oproep om te pleiten voor herindeling van het luchtruim vóór openstelling van Lelystad Airport. In de oproep wordt ingezet op het voorkomen van laagvliegen, het voorkomen van hinder van geluid en fijnstof voor onze inwoners en het zoveel mogelijk voorkomen van klimaatschade. Ook de economische schade aan de vrijetijdseconomie moet meegewogen worden. Zwolle moet hierin samen optrekken met de provincie Overijssel en andere gemeenten in de regio Zwolle.

De motie >

Inmiddels heeft de wethouder aangegeven dat het college op dezelfde lijn zit als de indienende partijen. Wij zijn daar ontzettend blij mee. De motie is na intensief overleg met de hele raad omgezet naar een open brief.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.