Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard inzichtelijk

25 documenten

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Algemene Beschouwingen 2020-2023: 'Nu iedereen vooruit!'

VVD VVD Krimpenerwaard 12-11-2019 11:35

Op 12 november 2019 heeft fractievoorzitter Pascal Zuijderwijk de Algemene Beschouwingen van VVD Krimpenerwaard voorgedragen.

Voorzitter, wij zijn een financieel gezonde gemeente met een solide en sluitende begroting voor de komende 2 jaar. Ik wil namens de VVD het college en ambtenaren bedanken.

We hebben wel zorgen over de lagere bijdrage van de overheid met betrekking tot de jeugdzorg en de fors stijgende kosten in dit (sociaal) domein. Het blijft ons verbazen dat welzijnsorganisaties 5 jaar na dato nog kosten in rekening kunnen brengen. De meeste financiële risico’s zitten daar, maar ook de meeste kansen op structurele besparingen.

Het samengaan van welzijnsorganisaties als randvoorwaarde bij subsidie verlening bijvoorbeeld. De overhead wordt dan efficiënter geregeld, zodat het geld gaat naar activiteiten i.p.v. naar organisaties en processen. Besparen met gelijke kwaliteit en dienstverlening, want die staat bij de VVD voorop!

Door de preventieve inzet van jongerenwerk is jeugdzorg niet altijd (direct) nodig. Wanneer jongerenwerk met zorg wordt gecombineerd, is het mogelijk om zorg af te schalen en te normaliseren. Dat maakt dat jongerenwerk een belangrijke bijdrage kan leveren aan het beheersen van de zorgkosten.

De Krimpenerwaard is al jaren een veilige gemeente. Daarom is het hier ook goed wonen. Minder inbraken komt mede door goed hang- en sluitwerk, de vele actieve Whatsapp-groepen en buurt coördinatoren. Maar we mogen niet achteroverleunen!

Zorgen zijn er ook, vooral over het vele dealen en drugsgebruik. Bij de kadernota vroegen wij hier ook aandacht voor. De VVD vindt dat er stevig op gehandhaafd moet worden. Luister naar de meldingen van inwoners en pak de overlast  gericht aan! Zet het VVC (Veel Voorhande Criminaliteit) en flexteam van het district in, op de bekende plekken. Dit bovenop de inzet van het basisteam.

Eerder dit jaar vroegen we ook aandacht voor het varend ontgassen op de Lek. Een zorgelijke ontwikkeling. Recentelijk heeft de Werkgroep Stop Ontgassen uit Lekkerkerk de rechtzaak gewonnen om ook daadwerkelijk te handhaven. We moeten blijven aandringen bij de ODMH dat er ook gehandhaafd gaat worden! Ook al is het geen rol voor de gemeente, het zijn wel onze inwoners! Datzelfde geldt voor GENX. Nu blijkt ook mede veroorzaker van van de landelijke bouwstop. De VVD heeft hiervoor al in 2017 de nodige aandacht gevraagd. We moeten met elkaar blijven aandringen bij het Rijk en provincie om de uitstoot hiervan te stoppen.

Veiligheid zit ook in gezondheid en de mate waarin kinderen worden gevaccineerd.

Eerder heeft de wethouder toegezegd naar aanleiding van schriftelijke vragen op 9 mei dat er meer aandacht voor voorlichting zou komen. Wat is hiervan de stand van zaken?

We zijn blij met de aandacht voor onze ondernemers. Het stimuleren van de economie, ook op het gebied van cultuur, recreatie en toerisme, is onmisbaar voor de werkgelegenheid en houdt onze gemeente gezond en aantrekkelijk. Samenwerking en innovatie zijn sleutelwoorden voor een gezond bedrijfsleven, voor nu en de toekomst.

Een veel gehoorde zorg van ondernemers is het gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. De lijnen tussen het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en de gemeente moeten kort zijn.

We moeten blijven inzetten op een verbetering van het ondernemersklimaat in onze kernen.

Maar we moeten ook inzetten op het verminderen van de regeldruk. Weg met overbodige regels en vereenvoudig de vergunningverlening. Gekscherend heb ik bij de kadernota gepleit voor een vergunning binnen een dag, dat zou nog eens service gerichte dienstverlening zijn! Laten we eens een proef doen voor een vergunning binnen een week.

Want het terugdringen van de regeldruk en bureaucratie blijft voor de VVD belangrijk. We willen graag een nieuwe inventarisatie van hinderlijke en onnodige regels, zowel lokaal als landelijk. Die landelijke regels kunnen we met de lokale landelijke partijen uit de Raad aankaarten in Den Haag.

De dienstverlening naar de inwoners is al behoorlijk op orde. Maar een aantal zaken kan nog verbeterd worden. Zoals de reactietermijn op vragen van inwoners en het digitale aanvraagformulier subsidies, maar overall zijn wij zeer tevreden.

De wereld digitaliseert en de dienstverlening ook. Dat betekent niet dat er geen contact zal zijn met inwoners, in tegendeel. Dat zal de komende jaren toenemen met de komst van de nieuwe Omgevingswet. Vooruitlopend hierop geven wij het College ter overweging mee, dat de oprichting van dorpstafels en stadstafels hier een positieve bijdrage aan leveren. Met duidelijke spelregels en verwachtingen vooraf, kan dat goed werken om inwoners te betrekken.

De afgelopen maanden hebben we veel in dit huis en daarbuiten met elkaar gesproken over onze bereikbaarheid. Deze is ronduit belabberd. Daarom zijn wij blij met de toezegging van het Rijk en de regio, om middelen beschikbaar te stellen om het Algeraprobleem adequaat aan te pakken. We blijven ons echter wel inzetten op een structurele oplossing op de lange termijn.

Gelijktijdig zien we de oostkant van de Krimpenerwaard steeds vaker en langer vast staan. We vragen van de wethouder om extra inzet om de belangen van de Krimpenerwaard bij Gouda en de Provincie onder de aandacht te brengen en houden. Zeker nu Gouda haar verkeersplan aan het herschrijven is!!

Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. Het collegeprogramma gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen onveilige situaties meer ervaren. Wij hebben bij de kadernota aandacht gevraagd voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te verbeteren. Mede samengesteld door de inwoners. Buiten PK is onze motie raadsbreed aangenomen.

Kan de wethouder al een doorkijk geven in een plan van aanpak, planning ed.?

Meermalen heeft de VVD aandacht gevraagd voor het terugdringen van het scheef wonen. Wij pleiten daarom regelmatig voor de bouw van meer goedkope koopwoningen en middeldure huurwoningen (720-1100 euro p/m), waardoor de doorstroming in deze markt echt wordt bevorderd. Door dit segment te vergroten, krijgen inwoners meer kansen om wooncarrière te maken.

Onze motie bij de kadernota, smeerolie voor de woningmarkt, heeft de wethouder proactief opgepakt. De eerste gesprekken lopen. Zijn er al meer successen te melden?

Het bouwtempo mag niet verslappen en moet omhoog! Maak bouwprogramma’s flexibel, zodat er ingespeeld kan worden op actuele marktvragen. Tijden veranderen, traditionele planologie waarin alles is uitgekristalliseerd is verleden tijd. Pak de regierol als overheid en faciliteer initiatiefnemers in de realisatie van kwaliteitsvolle bouwplannen. Wij zijn dan ook blij met het initatief van het college om meer gebruik te maken van een flexibele schil.

Met meer inhuur kan de slagkracht van de afdelingen verder worden versterkt. Dat verdient zich terug, want meer woningen is meer leges, meer inwoners, meer kansen voor ondernemers.

Onze bewoners kijken natuurlijk naar hun woonlasten. De OZB-opbrengst, door veel gemeenten als een melkkoe gezien, stijgt niet meer dan met de inflatie. Belasten wat nodig is, niet wat mogelijk is. Voor een gemiddeld huishouden stijgen de woonlasten het komende jaar met 2,5%, met name door een fors hogere afvalstoffenheffing. Dat is een zorgelijke situatie waarin we het college vragen scherp te blijven op de prijs-kwaliteit verhouding. Mede ondertekenaar van amendement Afvalstoffenheffing.

Het dekkingspercentage van de begrafenisrechten is gestegen naar 53% tegen 38% vorig jaar. Een goede ontwikkeling. Op naar de 60%!

Ook de havengelden en toeristenbelasting gaan meer richting de kostendekkendheid. Echter moeten we ook concurrerend blijven met omliggende gemeenten, anders heeft het averechtse effecten. We kunnen ons daarom vinden in het naar beneden bijstellen van de stroomtarieven, maar vinden de havengelden acceptabel, als we de vergelijking maken met omliggende gemeenten en de moderne voorzieningen die we hier hebben.

Voor de toeristenbelasting hebben we een motie voorbereid om deze de komende twee jaar niet verder te verhogen.

Zoals gezegd, is de toeristenbelasting een doelbelasting. De inkomsten moeten ingezet worden binnen het programma om deze sector verder te versterken. Nieuwe vormen, zoals verblijfsrecreatie, daar is de VVD voorstander van. Dit komt ten goede aan de werkgelegenheid en biedt kansen voor jongeren. Kan de wethouder hier al iets meer over zeggen?

Het is goed dat we bewuster met onze omgeving omgaan. Maar we moeten wel met beide benen op de grond blijven staan. Dat ontslaat ons natuurlijk niet van de verplichting om op een verstandige manier met onze leefomgeving om te gaan. Wij zien initiatieven en oplossingen graag in een breder verband. Dus meer ruimte voor groen en biodiversiteit in de kernen en dat er meer wordt ingespeeld op de klimaatverandering. Zowel in droge als in natte perioden.

Het verduurzamen van het wagenpark van de gemeentelijke organisatie is een goede ontwikkeling die vorig jaar is gerealiseerd. Hoe zijn de ervaringen van de werknemers?

Duurzaamheid en vastgoed is vandaag de dag een kostbaar huwelijk. De gemeente heeft verschillende panden in eigendom en beheer. Het voldoen aan de ambitie om in 2030 een 50% lagere CO2-uitstoot te hebben is ambitieus. (in 2021 is de CO2-uitstoot met tenminste 5% afgenomen t.o.v. 2015) We kijken uit naar de resultaten uit het huisvestingsonderzoek.

Voorzitter, de VVD is tevreden met deze begroting. Het geeft een solide en vitale basis voor de komende periode.

Winstwaarschuwing: Tekorten op jeugdzorg Krimpenerwaard

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 07-11-2019 15:15

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1281360/603672/jeugdzorg.JPGWethouder Sleeuwenhoek heeft in de raad van 5 november een winstwaarschuwing gegeven; zij meldde dat er forse tekorten ( € 1,1 miljoen) op de jeugdzorg zijn geconstateerd voor het lopende jaar 2019. Er zijn meer en zwaardere zorgindicaties voor jongeren afgegeven, dan voorzien.

Gemeenten hebben dit jaar extra middelen ontvangen voor de jeugdzorg van het Rijk. Maar deze xtra middelen zijn niet structureel. Zij dekken de jaren 2019, 2020 en 2021.  Vanaf 2022 is het nog niet duidelijk of deze middelen weer beschikbaar zijn. Deze wijze van financieren maakt het (bijna) onmogelijk structurele plannen te maken.

Dit raakt ook de jeugdzorginstellingen. Nog maar een paar weken geleden meldden de dagbladen dat bijna een kwart van de jeugdzorginstellingen in 2018 verlies maakten. Naar aanleiding van deze berichten heeft de ChristenUnie vragen gesteld aan het college of deze ontwikkeling zich ook in onze regio voordoen.

De ChristenUnie vindt dat het huisige stelsel van de jeugdzorg doorontwikkeld moet worden om beter en efficienter te werken. Dat vraagt tijd en ruimte, die gemeenten alleen kunnen nemen bij voldoende middelen.

Bij de vaststelling van de jaarrekening over 2018 heeft de ChristenUnie Krimpenerwaard een amendement ingediend om  € 500.000  van het positieve resultaat te storten in de reserve Sociaal Domein voor de jeugdzorg. Het amendement werd met grote meerderheid (23 voor en 5 tegen) door de raad van de Krimpenerwaard aangenomen. Gezien de huidige (structurele) tekorten, is dit bedrag echter maar een druppel op de gloeiende plaat. Daarom MOET er nu echt iets vanuit de landelijke overheid gaan gebeuren. De fractie van de ChristenUnie gaat bij de komende begrotingsbehandeling daarvoor een motie indienen!

Fractie ChristenUnie Krimpenerwaard

Moeten we ons zorgen maken over de continuïteit van de specialistische jeugdzorg in de Krimpenerwaard?

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 25-10-2019 13:27

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1280874/603672/Regio Midden Holland.jpgAfgelopen juni werd er een motie aangenomen van de ChristenUnie Krimpenerwaard om € 500.000 te reserveren voor mogelijke tekorten in de jeugdzorg ( https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n39016/news/view/1278073/659544/extra-geld-voor-jeugdzorg.html ) Nog geen vijf maanden later is dit onderdeel zeer actueel! De ChristenUnie Krimpenerwaard vraagt zich af of we ons zorgen moeten maken over kwetsbare jongeren die accuut zorg nodig hebben in de Krimpenerwaard de komende maanden?

Afgelopen week publiceerde het Nederlands dagblad de stelling dat bijna een kwart van de Nederlandse jeugdzorginstellingen in 2018 verlies maakten. Vooral organisaties die specialistische zorg verlenen aan kwetsbare kinderen staan er financieel zwak voor. De koepelorganisatie Jeugdzorg Nederland maakt zich zorgen over dreigende faillisementen. Volgens hen komt de continuiteit in gedrang. Ook in de Krimpenerwaard maken steeds meer jongeren gebruik van specialistische zorg. Hebben wij ook redenen tot zorgen?

De ChristenUnie Krimpenerwaard heeft de volgende vragen:

1) Spelen deze zaken ook in onze regio?

2) Hoe schat het college de stand van zaken in regionaal?

3) Moeten we ons zorgen maken over de continuiteit van de specialistische zorg in onze regio?

Wij hopen dat het college met een geruststellend antwoord kan komen maar vrezen dat dit misschien niet het geval is.

Gemeente Belang Krimpenerwaard op Bartholomeusdag Schoonhoven

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 27-09-2019 18:09

Gemeente Belang Krimpenerwaard staat zaterdag 28 september met een kraam op Bartholomeusdag in Schoonhoven Hiermee wil de lokale partij haar lokaal politiek werk bij de inwoners onder de aandacht brengen.

Gemeente Belang Krimpenerwaard wil jongeren meer bij de lokale politiek betrekken. Gemeente Belang Krimpenerwaard roept jongeren op om actief te worden in de lokale politiek. Meld je aan bij een van de politieke partijen in de gemeente, en doe mee. Blijf niet langs de kant staan maar laat je stem maar vooral je ideeën horen. Het is een oud gezegde “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”.

Dus jongeren uit de Krimpenerwaard creëer je kans, maar vooral pak je kans om mee te doen. Interesse? Bezoek de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard op Bartholomeusdag in Schoonhoven.

Gemeente Belang Krimpenerwaard zet de belangen van inwoners centraal waarbij thema’s als o.a. leefbaarheid, jongeren- en ouderenzorg een belangrijke rol spelen.

Op Bartholomeusdag wil Gemeente Belang Krimpenerwaard graag van de bezoekers weten wat zij belangrijk vinden in hun woonomgeving. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan wat lokale politiek inhoudt.

Kortom reden genoeg om een bezoek aan de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard te brengen.

Tot zaterdag 28 september in Schoonhoven, Gemeente Belang Krimpenerwaard wil graag met u in gesprek gaan.

Gemeente Belang Krimpenerwaard op Braderie Stolwijk

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 19-08-2019 08:00

Gemeente Belang Krimpenerwaard staat zaterdag 24 augustus  met een kraam op de braderie in Stolwijk. Hiermee wil de lokale partij haar lokaal politiek werk bij de inwoners onder de aandacht brengen.

Gemeente Belang Krimpenerwaard wil jongeren meer bij de lokale politiek betrekken. Gemeente Belang Krimpenerwaard roept jongeren op om actief te worden in de lokale politiek. Meld je aan bij een van de politieke partijen in de gemeente, en doe mee. Blijf niet langs de kant staan maar laat je stem maar vooral je ideeën horen. Het is een oud gezegde “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”.

Dus jongeren uit de Krimpenerwaard creëer je kans, maar vooral pak je kans om mee te doen. Interesse? Bezoek de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard op de braderie in Stolwijk.

Gemeente Belang Krimpenerwaard zet de belangen van inwoners centraal waarbij thema’s als o.a. leefbaarheid, jongeren- en ouderenzorg een belangrijke rol spelen.

Op de braderie wil Gemeente Belang Krimpenerwaard graag van de bezoekers weten wat zij belangrijk vinden in hun woonomgeving. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan wat lokale politiek inhoudt.

Voor de kraam staat de “vragentafel” waar bezoekers in de gelegenheid gesteld worden om vragen aan de aanwezige raadsleden van Gemeente Belang Krimpenerwaard te stellen.

Kortom reden genoeg om een bezoek aan de kraam van Gemeente Belang Krimpenerwaard te brengen.

Tot zaterdag in Stolwijk, Gemeente Belang Krimpenerwaard wil graag met u in gesprek gaan.

EXTRA GELD VOOR JEUGDZORG

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD Krimpenerwaard 19-07-2019 07:16

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1278073/603672/ChristenUnie_Krimpenerwaard_kadernota_1.JPGBij vaststelling van de jaarrekening over 2018 heeft de ChristenUnie Krimpenerwaard een amendement ingediend om extra geld te reserveren voor de Jeugdzorg. Het amendement werd mede-ingediend door VGBK, VVD, Lokaal op 1 en D66. Het voorstel om € 500.000 van het positieve resultaat te storten in de reserve Sociaal Domein werd met grote meerderheid (23 voor en 5 tegen) door de raad van Krimpenerwaard aangenomen.

Door in 2014 de jeugdzorg te decentraliseren heeft het Rijk het vertrouwen uitgesproken in gemeenten dat zij samen met de jeugdzorgaanbieders de jeugdzorg kunnen organiseren. Maar uit onderzoek blijkt dat gemeenten te maken hebben met volumestijging en oplopende tekorten op het budget voor jeugdhulp.

De ChristenUnie vindt dat het huidige stelsel van de jeugdzorg doorontwikkeld moet worden om beter en efficiënter te werken. Dat vraagt tijd en ruimte, die gemeenten alleen kunnen nemen bij voldoende middelen.

Gelukkig heeft de gemeente afgelopen maand extra middelen ontvangen voor de jeugdzorg van het Rijk. Maar deze extra middelen zijn niet structureel. Zij dekken de jaren 2019, 2020 en 2021. Vanaf 2022 ontstaat er weer een tekort op de meerjarenbegroting door het wegvallen van deze middelen.

Door toevoegen van € 500.000 aan de reserve sociaal Domein is Krimpenerwaard in staat om samen met de rijksgelden, de Jeugdzorg beter en efficiënter te laten werken.

Kadernota 2020-HET GAAT OM MEER DAN GELD

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 15-07-2019 06:10

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1278072/603672/ChristenUnie_Krimpenerwaard_kadernota_2.JPGKrimpenerwaard staat er financieel goed voor. De meerjarenbegroting 2020-2023 is nog niet sluitend, maar de opgave is haalbaar. Wij zien dan ook met een goed gevoel uit naar de begrotingsbesprekingen in het najaar. Het gaat de ChristenUnie echter niet alleen om geld. Het stellen van kaders gaat om meer: om zorg voor de schepping en omzien naar elkaar.

Met de kadernota 2020 richt De ChristenUnie de blik op de nabije toekomst. Wij willen dat er voortvarend stappen gezet worden om de gemeente Krimpenerwaard ‘toekomstproof’ te maken. Wij hebben daarmee de jongeren op het oog, wonen, recreatie en de energietransitie.

Wij zullen daarom concrete voorstellen doen als het gaat om kleine woonheden – zoals tiny houses – om voor onze jongeren woonruimte te creëren. Zij willen blijven wonen in onze gemeente, maar vertrekken bij gebrek aan woonruimte. 

Om sport en gezondheid onder jongeren te bevorderen willen wij een sportambassadeur aanstellen.

 

'Geen brug te ver'

VVD VVD Krimpenerwaard 09-07-2019 04:45

De afgelopen jaren stonden voor verschillende beleidsterreinen in het teken van harmonisatie. Nu dat nagenoeg is afgerond, kunnen we weer bouwen aan een efficiënte, krachtige en vitale Krimpenerwaard.

Beschouwingen kadernota 2020

De afgelopen jaren stonden voor verschillende beleidsterreinen in het teken van harmonisatie. Nu dat nagenoeg is afgerond, kunnen we weer bouwen aan een efficiënte, krachtige en vitale Krimpenerwaard.

Wij zijn een financieel gezonde gemeente met een overschot op de begroting van ruim 1.3 miljoen, met dank aan dit college en ambtenaren. Er zijn wel zorgen over de lagere bijdrage van de overheid met betrekking tot de jeugdzorg en de stijgende kosten. En ook over de mogelijkheid van welszijnsorganisaties om 5 jaar na dato nog kosten in rekening te brengen. Met het amendement bij de jaarrekening 2018, hebben we voldoende middelen om de schommelingen voorlopig op te vangen.

En zonder het bouwen van nieuwe woningen, wordt het moeilijk om de leefbaarheid en voorzieningen in de kernen te behouden. Voornamelijk aan woningen voor starters en jonge gezinnen is de behoefte nu en de komende jaren groot. Voor de doorstroming is het belangrijk dat er dus voldoende woningen voor deze groep worden gebouwd.

We zijn blij met de aandacht voor onze ondernemers. Het stimuleren van de economie, ook op het gebied van recreatie en toerisme, is onmisbaar voor de werkgelegenheid en houdt onze gemeente gezond en aantrekkelijk. Vermindering van regels draagt bij aan een levendige en faciliterende gemeente. Dus weg met overbodige regels en vereenvoudig de vergunningverlening. Een vergunning binnen een dag, dat is service gerichte dienstverlening!

In 10 punten loop ik door de verschillende beleidsterreinen van de kadernota;

1. Samenleving

Bibliotheken spelen een belangrijke rol in onze samenleving. Naast het bevorderen van lezen worden ook allerlei nevenactiviteiten georganiseerd: Ontmoetingsplekken en taallessen zijn belangrijke zaken en er is veel inloop van ouderen op koffie ochtenden en zo wordt het een plek van ontmoeting.

Maar we zien ook de trend dat steeds meer mensen boeken lezen via een E-reader en op de iPad. Is het dan nog nodig om in alle kernen deze voorziening in stand te houden?

Voor de VVD een reden om kritisch te blijven op de uitgaven voor bibliotheken.

De gemeente heeft een extra inspanning gedaan m.b.t. de huisvesting en begeleiding van statushouders. Het betreft echter een projectmatige aanpak. De integratie van de statushouders verloopt niet thematisch en structureel. Bovendien stopt de projectaanpak dit jaar en het extra geld daarvoor van het rijk is dan ook op. In de aanloop naar de nieuwe Wet Inburgering (2021) moeten gemeenten een aantal voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. Hoe gaat de gemeente verder met de inspanningen en begeleiding van statushouders?

2. Jeugd en gezondheid

Het sociaaldomein is een grote kostenpost en lastig om grip op te krijgen, omdat de verrekening van kosten vaak achteraf plaatsvindt. De meeste financiële risico’s zitten daar, maar ook de meeste kansen op structurele besparingen. Het samengaan van welzijnsorganisaties als randvoorwaarde bij subsidie bijvoorbeeld. De overhead kan dan efficiënter worden geregeld zodat het geld gaat naar activiteiten i.p.v. naar organisaties en processen.

Besparen met gelijke kwaliteit en dienstverlening, want die staat bij de VVD voorop! Scherpe prijsafspraken leiden tot minder kosten, maar dat kan ook in ons nadeel werken, zoals we met de firma Wegman en het leerlingenvervoer hebben gezien.

Wij vinden ook dat de gezondheidzorg bereikbaar moet zijn. We maken ons zorgen over de verslechterde aanrijtijden van de hulpdiensten en ook dat onze inwoners niet zelf mogen kiezen naar welke HAP ze willen. Een huisartsenpost in onze gemeente? Met zeker 85000 klanten lijkt ons dat levensvatbaar.

Door preventieve inzet van jongerenwerk is jeugdzorg niet altijd (direct) nodig. Wanneer jongerenwerk met zorg wordt gecombineerd is het mogelijk om zorg af te schalen en te normaliseren. Dat maakt dat jongerenwerk een belangrijke bijdrage kan leveren aan het beheersen van de zorgkosten.

De VVD vindt het belangrijk dat jongerenwerk nauw samenwerkt met de gemeente, politie en HALT om jongeren te benaderen en activiteiten in de eigen wijk of straat aan te bieden. Jongeren komen op een leuke manier samen en zo kan overlast op straat worden voorkomen.

3. Openbare Orde en Veiligheid

De Krimpenerwaard is al jaren een veilige gemeente. Daarom is het hier ook goed wonen. Minder inbraken komt ook door goed hang- en sluitwerk, de vele actieve Whatsapp-groepen en buurt coördinatoren. Maar we mogen niet achteroverleunen.

Zorgen zijn er ook. We hebben geen coffeeshop, maar er wordt wel volop gekweekt en gedeald. De VVD vindt dat hier stevig op gehandhaafd moet worden. Pak de overlast aan! We zijn daarom blij met de werving van de 6e BOA.

Maar ook blij waren we met de komst van de camera’s bij de Veerweg in Bergambacht, een notoire overlast plek. Is de overlast daar sindsdien verminderd?

Eerder dit jaar vroegen we ook aandacht voor het varend ontgassen op de Lek. Een zorgelijke ontwikkeling, waar vooruitlopend op een landelijkverbod zo spoedig mogelijk een eind aan moet komen.

4. Werk en Inkomen

De gemeente heeft zich de afgelopen jaren flink ingezet om het aantal bijstandsgerechtigden terug te dringen en aan het werk te krijgen. De economie draait op volle toeren. Maar extra inspanning blijft nodig. Garantiebanen* is daar een goed middel voor om ook mensen met een beperking aan het werk te krijgen. Deze groep heeft veel begeleiding nodig. Dat moet goed geregeld en geborgd zijn bij een organisatie. Het is belangrijk om daar goede informatie en voorlichting over te geven. Graag aandacht daarvoor, want het moet ook voor de ondernemer aantrekkelijk blijven, wil dit in de toekomst blijven werken.

*Garantiebanen zijn geïntroduceerd toen de Participatiewet is ingegaan, per 1 januari 2015. Tot en met 2026 is de afspraak dat er in totaal 125.000 garantiebanen gecreëerd worden; 100.000 door particuliere werkgevers en 25.000 door de overheid.

5. Economie, ondernemen en bedrijvigheid

Een veel gehoorde zorg van ondernemers is het gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel. We moeten blijven inzetten op een verbetering van het ondernemersklimaat in de Krimpenerwaard. De lijnen tussen het bedrijfsleven en de gemeente moeten kort zijn. Zorg met gemeentelijke accounthouder(s) voor directe aanspreekpunten binnen de organisatie en geef hiermee bureaucratie geen kans. Met de portal op de website is er een duidelijke verwijzing naar de juiste personen en instanties.

De vele ondernemersverenigingen en -kringen weten elkaar steeds beter te vinden. Samenwerking en innovatie zijn sleutelwoorden voor een gezond bedrijfsleven, voor nu en de toekomst.

Belangrijk voor het behoud van werkgelegenheid en dus ook om jongeren in de Krimpenerwaard te houden. Anders dreigt de vergrijzing nog verder toe te nemen!

Regels en procedures moeten waar mogelijk korter en vereenvoudigd worden. En dus vergunningen binnen een dag!

6. Ruimtelijke ordening, wonen en mobiliteit

De afgelopen maanden hebben we veel in dit huis en daarbuiten met elkaar gesproken over onze bereikbaarheid. Wij vinden deze belabberd en velen met ons. Wat er op 16 juli (MIRT Oost of Oost-oost) ook wordt besloten, het probleem kan niet meer ontkend worden. Links of rechts om (liefst rechtdoor) zal er een oplossing moeten komen om de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard te verbeteren. We zijn nu dichter bij dan ooit om dat te realiseren.

Ook doorstroming op de woningmarkt is van belang. Al meermalen heeft de VVD aandacht gevraagd voor het terugdringen van het scheef wonen. Wij pleiten daarom voor de bouw van meer koopwoningen rond de 200.000 euro en middeldure huurwoningen (720-1100 euro p/m), waardoor de doorstroming in deze markt echt wordt bevorderd. Door dit segment te vergroten, krijgen inwoners meer kansen om wooncarrière te maken. Want middenhuur woningen dragen bij aan een evenwichtige woningmarkt en vormen een belangrijke schakel tussen sociale huur (<720EUR) en de koopmarkt.

Startersleningen zouden hier overigens ook verder bij kunnen helpen. Het is bovendien een prima manier om jonge gezinnen in de Krimpenerwaard te houden.

Met betrekking tot de middenhuurwoningen hebben we motie M19-41 voorbereidt, ‘Smeerolie voor de woningmarkt’.

Het bouwtempo van de huidige projecten mag niet verslappen! Maak bouwprogramma’s enigszins flexibel, zodat er ingespeeld kan worden op actuele marktvragen. Tijden veranderen, traditionele planologie waarin alles is uitgekristalliseerd is verleden tijd. Pak de regierol als overheid en faciliteer initiatiefnemers in de realisatie van kwaliteitsvolle bouwplannen. Zorg dat de RO-afdeling voldoende capaciteit heeft om dit in de toekomst te blijven doen, eventueel met incidentele inhuur. Dat verdient zich terug, want meer woningen is meer opbrengsten uit de OZB.

Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. De kadernota gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen onveilige situaties meer ervaren. Wij vragen aandacht voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te verbeteren en vragen het college om een 10-punten plan per kern. Mede samengesteld door de inwoners. Wij hebben hiervoor motie M19-42 voorbereidt, ‘Verkeersveiligheid in de kernen’.

7. Duurzaamheid

Het is goed dat we bewuster met onze omgeving omgaan. Maar wel met beide benen op de grond. Zo moeten we niet verwachten dat we met ons land of onze gemeente een rol van betekenis spelen in het globaal terugbrengen van de CO2 uitstoot. Als ze in Afrika en delen van Azië gewoon doen waar ze zin in hebben.

Dat ontslaat ons natuurlijk niet van de verplichting om op een verstandige manier met onze leefomgeving om te gaan. Wij zien initiatieven en oplossingen graag in een breder verband. Zoals het kersverse programmaplan Duurzaamheid beschrijft. Dus meer ruimte voor groen en biodiversiteit in de kernen en dat er meer wordt ingespeeld op de klimaatverandering. Zowel in droge als in natte perioden. Hemelwater scheiden en vertraagd afvoeren naar oppervlaktewater betekend minder kolken en dus minder onderhoud.

Een kostenbesparing!

We zijn op dit moment geen voorstander van grote windturbines in de Krimpenerwaard, maar zien meer kansen voor de toepassing van zonnepanelen en het beter isoleren van woningen om het verbruik omlaag te krijgen. We blijven de ontwikkelingen kritisch volgen.

8. Recreatie en toerisme

Er zijn de afgelopen jaren stappen gezet om de drie verschillende organisaties, Uit in de Krimpenerwaard, Vlist Onderneemt en Zilverstad Marketing onder één paraplu te krijgen, Stichting Krimpenerwaard Marketing.

Een ontwikkeling die wij toejuichen, maar in de praktijk is onze Krimpenerwaard en zelfs het hele Groene Hart nog nauwelijks bekend. We hopen dat dat met de komst van deze stichting verder verbeterd, maar ook de stichting zelf zou meer op de voorgrond kunnen treden.

Fiets-, wandel- en vaarroutes bieden kansen om onze gemeente op verschillende manieren en kanten te ontdekken.  

Toeristenbelasting ziet de VVD als doelbelasting, d.w.z. de opbrengsten dienen naar dit programma te gaan om deze sector verder te stimuleren.  

En natuurlijk zijn wij blij met de lang aangekondigde komst van de cultuurnota. Omdat we de beschikbare incidentele budgetten wat mager* achten voor de verschillende projecten, stellen wij voor deze naar 50.000 euro te verhogen. Hiervoor hebben wij motie M19…. Voorbereidt, Incidentele subsidie cultuur.  

*In 2017 39 euro per inwoner, landelijk gemiddelde 106 euro

9. Bestuur en dienstverlening

Een kernpunt van de VVD is een kleine, maar krachtige overheid. Weg met overbodige regels.

De dienstverlening richting de inwoners is al behoorlijk op orde. Maar een aantal zaken kan nog verbeterd worden. Zoals de reactietermijn op vragen van inwoners en het digitale aanvraagformulier subsidies, maar overall zijn wij zeer tevreden over de nieuwe website.

De wereld digitaliseert en de dienstverlening ook.

Dat betekent niet dat er geen contact zal zijn met inwoners, in tegendeel. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen met de komst van de nieuwe Omgevingswet.

10. Financiën en algemene dekkingsmiddelen

Onze inwoners kijken natuurlijk naar hun woonlasten. De OZB-opbrengst, door veel gemeenten als een melkkoe gezien, stijgt niet meer dan met de inflatie. Belasten wat nodig is, niet wat mogelijk is. Voor een gemiddeld huishouden stijgen de woonlasten het komende jaar door hogere rioollasten en afvalstoffenheffing. Door de slappe bodem problematiek hebben we hogere rioleringslasten en het verwerken van het gescheiden afval valt ook hoger uit. Dat is een zorgelijke situatie waarin we het college vragen scherp te blijven op de prijs-kwaliteit verhouding. Zoals dat ook bij het OVL is gebeurd.

De VVD was en blijft voorstander van de verkoop van de Eneco aandelen. Wij zouden graag zien dat we de opbrengst investeren om de structurele lasten omlaag te brengen en zodoende het ontbreken van de dividenduitkering enigszins te compenseren.

Het dekkingspercentage van de begrafenisrechten is gestegen naar 53%. Een goede ontwikkeling. Op naar de 60%!

Ook de havengelden en toeristenbelasting gaan meer richting de kostendekkendheid. Echter moeten we ook concurrerend blijven met omliggende gemeenten, anders heeft het averechtse effecten. Daarnaast is het ook zaak over tariefstijgingen zorgvuldig en tijdig te communiceren.

Zoals gezegd is de toeristenbelasting is een doelbelasting. De inkomsten moeten ingezet worden binnen het programma om deze sector verder te versterken. Nieuwe vormen, zoals verblijfsrecreatie is de VVD voorstander van. Dit komt ten goede aan de werkgelegenheid en biedt kansen voor jongeren.

Voorzitter, de VVD is tevreden met deze kadernota. Het geeft een solide basis voor de toekomst.

Wij willen graag dat de Krimpenerwaard een vitale gemeente blijft. Een vitale leefomgeving kan niet zonder goede bereikbaarheid en doorstroming. Doorstroming op de woningmarkt, in onze aderen, op de weg, zowel fysiek als digitaal.

Zonder doorstroming valt alles stil, dus nu doorpakken of beter gezegd doorrijden!

Pascal Zuijderwijk

Fractievoorzitter VVD Krimpenerwaard

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.