Nieuws van politieke partijen in Overbetuwe over GroenLinks inzichtelijk

14 documenten

Woonwagenstandplaatsen stapje dichterbij | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks D66 Overbetuwe 14-06-2020 00:00

In Overbetuwe wordt hard gewerkt aan het organiseren van nieuwe woonwagenstandplaatsen. Voor deze specifieke groep moet passende woonruimte gevonden worden, onder andere naar aanleiding van verschillende juridische uitspraken. Nadat de raad in november 2018 een motie van D66 en GroenLinks Overbetuwe over dit onderwerp heeft aangenomen is het college aan de slag gegaan. Overbetuwe loopt met deze aanpak voorop in de regio.

Inmiddels is er door de raad een besluit genomen over het toewijzingsbeleid. Dit is een belangrijke stap in het proces naar een nieuwe woning voor woonwagenbewoners die nu noodgedwongen in een huis wonen.

Tegelijkertijd wordt er door het college gezocht naar locaties voor de nieuwe woonwagens. Naar verwachting komt het college in het eerste kwartaal van 2021 met voorstellen naar de raad. Uiteraard is het van groot belang dat de locaties worden gekozen in goede samenwerking met de omgeving. Wij kijken uit naar de voorstellen van het college en houden u op de hoogte.

Schrapdagen bureaucratie jeugdzorg; geen eindeloze protocollen meer | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 17-09-2019 00:00

Op 4 september vond de 2e landelijke schrapdag bureaucratie in de jeugdzorg plaats. De schrapdagen zijn een initiatief van oud-minister Rita Verdonk en worden gedragen door het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Per regio zijn jeugdzorgwerkers bij elkaar geroepen om aan te geven welke bureaucratische regels goede jeugdzorg belemmeren en geschrapt zouden kunnen worden. Het doel van de tweede schrapdag was om de bevindingen van de eerste schrapdag in mei te delen met bestuurders, politici en beleidsambtenaren.

De gemeente Overbetuwe was goed vertegenwoordigd. De wethouder (de heer Engels) was aanwezig, meerder beleidsambtenaren, en ikzelf, zowel in de hoedanigheid van uitvoerend hulpverlener als raadslid.

Opvallend tijdens deze dag was dat bleek hoe moeilijk het is om uit alle regels en protocollen de meest belangrijkste te filteren die geschrapt zou kunnen worden. Zinvol was het echter wel. De aanwezige wethouders wisten niet wat ze hoorden; goed bedoeld beleid wat vertaald in protocollen, formats en in te vullen lijstjes op het bureau van de jeugdwerker terecht komt. Arno Lelieveld, bestuurder van Jeugdbescherming Gelderland, sprak de mooie woorden: “ De kwaliteit van een jeugdzorgwerker is niet in een product uit te drukken.”

Jeugdzorgwerkers zijn hulpverleners en zij zijn geschoold om in het contact met hun cliënten een proces opgang te brengen dat kinderen ten goede komt. Voor elke hulpvraag ontstaat een ander proces en er dienen steeds andere acties ondernomen te kunnen worden. Hulpverlening is een dynamisch proces en in de jeugdzorg ook vaak een zeer grillig proces. Of deze processen in de juiste banen geleid kunnen worden hangt af van de professionaliteit en persoonlijkheid van de hulpverlener en de samenwerking met de ouders. Hier zou in de dagelijkse praktijk ruimte voor moeten zijn, maar deze is er nu niet.

Het overheersen van protocollen en de daarmee gepaard gaande bureaucratie is al langer een probleem in de jeugdzorg, maar sinds de decentralisatie naar de gemeenten is dit verergert. Jeugdhulpverleners hebben nauwelijks nog tijd om achter hun bureau uit te komen en laten zich daardoor veel te weinig aan de cliënten zien. Wel worden zij geacht beleid uit te voeren wat voor ouders bepaald wat ze moeten doen of laten voor hun kinderen. Natuurlijk ontstaat er zo weerstand tegen jeugdzorg!

Het moet anders! Daar is iedereen het over eens. Maar waar moet die verandering vandaan komen?

In de eerste plaats zullen, op basis van vertrouwen in de professionaliteit en deskundigheid van jeugdzorgwerkers, beleidsmakers meer ruimte moeten geven aan wat ingevuld kan worden op de werkvloer. Deze ruimte dient niet opgeslokt te worden door steeds verantwoording af te leggen door middel van lijstjes aanvinken en formats invullen. Hier zullen bestuurders, wethouders en beleidsambtenaren echt keuzes in moeten gaan maken.

Ten tweede zullen de jeugdzorgwerkers zelf ook kritischer moeten kijken naar waar ze hun tijd aan willen besteden en het gesprek hierover aan durven gaan met hun leidinggevenden.

En dan zijn er nog de gemeenteraden; ook zij moeten alert zijn zodat het beleid wat hun ter goedkeuring aangeboden wordt, leidt tot meer ruimte op de werkvloer en niet tot het tegenovergestelde. Gemeenteraden zullen hun eigen drift tot monitoring en het inzetten van meetmethoden die gepaard gaan met oplopende bureaucratie los moeten laten. Ook daar zal een cultuuromslag moeten plaatsvinden.

12 februari 2020 staat de 3e landelijke schrapdag gepland.

We gaan dan kijken wat de gesprekken hebben opgeleverd en welke acties eruit voortgekomen zijn. Het is de laatste schrapdag in deze serie. Ik hoop echter dat het slechts een begin is. Het begin van een gewoonte dat bestuurders en hulpverleners rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan waardoor beleid wat bedacht wordt de uitvoering ten goede komt en deze niet meer langer onmogelijk maakt. Ik blijf het gesprek in ieder geval voeren en ik hoop onze wethouder ook!

Visie GroenLinks op de zorgplannen van Overbetuwe | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 27-08-2019 00:00

Het voorstel van wethouder Engels is om de huidige zorgloketten op te heffen en te vervangen door één loket. Wij staan daar in principe positief tegenover. Op dit moment zijn er veel verschillende zorgloketten. Dat wil zeggen dat er nu voor één persoon of één gezin meerdere hulpverleningstrajecten los van elkaar actief kunnen zijn, wat vaak tot gevolg heeft dat hulpverleners langs elkaar werken en elkaars resultaten te niet doen.

De geplande verandering om één toegangspoort te vormen met teams die bestaan uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties,de consulenten èn het interventieteam van de gemeente maakt een integrale aanpak mogelijk. Meerdere deskundigen kunnen in die situatie gezamenlijk een inschatting maken van wat nodig is om een hulpvraag op adequate wijze aan te pakken en zorgen dat er samen gewerkt wordt en niet langs elkaar heen.

Daarbij is ook de voorgenomen samenwerking tussen voorliggende voorzieningen en 1ste en 2de lijn zorg een goede zaak. Veel van wat nu doorverwezen wordt naar dure zorgtrajecten kan opgepakt worden door voorzieningen die veel goedkoper zijn. Voorwaarde is wel dat de inschatting wat wel of niet kan door deskundige professionals gemaakt wordt. De teams kunnen hun werk alleen maar goed doen wanneer de professionals de ruimte hebben om te doen wat nodig is.

Aanvankelijk zullen de nieuwe sociale teams geen kosten besparen. Lopende hulpverleningstrajecten moeten afgemaakt worden en resultaten van een meer preventieve aanpak zullen pas na jaren merkbaar zijn.

Ook zal het nog langere tijd duren voordat de huisartsen te verleiden zijn om niet zelf na een gesprekje van 10 minuten door te verwijzen naar een duur traject, maar dit in overleg met het sociale team te doen, zeker wanneer deze al betrokken is.

Daarom is GroenLinks kritisch op de voorgenomen bezuinigingen en het misplaatste idee van het college dat het mogelijk is om vanaf 2020 forse bezuinigingen in de jeugdzorg op verantwoorde wijze door te voeren. Geforceerde bezuinigen hebben tot gevolg dat de teams hun werk niet naar behoren kunnen doen en daarmee zullen alle verwachtte voordelen uitblijven.

Concluderend: GroenLinks is voor de integrale aanpak met de sociale teams zoals de wethouder voorstelt. Groenlinks is het echter niet eens met de voorgenomen bezuiniging op de jeugdzorg.

Ook in Overbetuwe hoogoplopende tekorten voor jeugdzorg? | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 19-06-2019 00:00

“Kosten in de jeugdzorg rijzen de pan uit!” “Systeem jeugdzorg deugt niet!” “Kwetsbare jongeren in nood! Kreten die we bijna dagelijks op het nieuws horen en op voorpagina’s van kranten lezen. Hoe komt dat?

Vanaf 2016 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Deze opdracht ging gepaard met een flinke bezuiniging. Gemeenten pasten braaf hun begroting aan op deze bezuiniging. Ook in de gemeente Overbetuwe dacht men dat het allemaal goedkoper kon. Een groot deel van het werk zou overgenomen kunnen worden door vrijwilligers, er werden alleen nog maar kortdurende indicaties afgegeven voor jeugdzorg, de term ‘Eigen Kracht’ werd gebruikt om een vraag om doorverwijzing te weigeren en hulpbehoevende gezinnen kregen na een kort keukentafel gesprek met semi-professionals te horen waar ze wel of geen recht ophadden.

Hoe naïef konden we zijn?

Hoogopgeleide, deskundige professionals in de jeugdzorg hebben ondanks hun protesten lijdzaam moeten ondervinden hoe hun werkgevers zich lieten uitknijpen door gemeenten. Het had een onmogelijke taakverzwaring tot gevolg. Een taakverzwaring die ook nog eens gepaard is gegaan met een enorme toename van bureaucratische eisen. Eisen die voor gemeentelijke ambtenaren misschien nog wel te dragen zijn, maar voor een jeugdzorgprofessional niet te doen. De bureaucratische eisen gaan ten koste van de tijd én de kwaliteit die geleverd kan worden aan de hulpbehoevende gezinnen. Het resultaat is dan ook hoogoplopend ziekteverzuim en leegloop onder jeugdzorgprofessionals. Met als gevolg? Een systeem wat muurvast zit, enorme wachtlijsten, en organisaties die met de vinger naar elkaar wijzen om ingewikkelde problemen voor een jeugdige op te lossen.

En het meest wrange is dat de begrotingstekorten opnieuw voor rekening van de jeugdzorg lijken te komen.

Jeugdzorgkosten die de pan uit rijzen? Of is het andersom; begrotingstekorten die goede jeugdzorg onmogelijk maken?

Young Politics Festival - DWARS ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 19-11-2018 06:45

Young Politics Festival - DWARS Arnhem-Nijmegen - Politieke jongerenorganisaties Er zijn veel verschillende partijen, en die partijen hebben vaak ook jongerenorganisaties. Maar wat doen deze politieke jongerenorganisaties en wat betekenen ze voor de politiek? Waarom zou je bij een politieke jongerenorganisatie gaan? En welke partijen hebben een jongerenorganisatie? Dat leggen wij van DWARS, GroenLinkse jongeren je uit in onze workshop. Daarna gaan we het hebben over verschillende stellingen die jongeren aangaan. Deze workshop vind plaats van 20:00 tot 20:45 in zaal 3. Meer informatie over het festival en het hele programma vind je op http://overbetuwe.groenlinks.nl

Progammabegroting 2019

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Overbetuwe 09-11-2018 08:43

https://overbetuwe.christenunie.nl/k/n6128/news/view/1234380/43754/Euro bankbiljetten.jpgHieronder kunt u de bijdrage lezen van de ChristenUnie bij de behandeling van de programmabegroting 2019

Geachte voorzitter, leden van de raad

Bij  de behandeling van de Kadernota zijn veel moties en amendementen aangenomen. Die hebben tot aanpassingen geleid bij deze programmabegroting en ook in de Uitvoeringsagenda, die er wat ons betreft compleet en overzichtelijk uitziet.

Dank voor uitleg, toelichting en beantwoording van de vele vragen die gesteld zijn .Complimenten voor de zorgvuldige beantwoording hiervan  en ook dank voor de extra relevante stukken die zijn bijgevoegd.

Voorzitter                                                                                                                                                                                                         In deze begroting wordt een positief saldo van 2,1 miljoen verwacht. De Algemene reserve stijgt daardoor en  natuurlijk is dat ook nodig ivm de risico’s die er zijn.

 Wanneer we melden dat we er goed voor staan als gemeente  moeten we niet alleen kijken naar de hoogte van de AR ( hoe hoog is voldoende?)en investeren in duurzaamheid en sportparken,  maar ook naar het aantal gezinnen dat nog ónder of op de armoedegrens leeft ; Het aantal daklozen en mensen zonder werk; De kwaliteit van ons onderwijs (samen naar school)  en de zorg. Dit zijn de taakvelden  waar wij graag prioriteit aan geven boven een goed gevulde reservepot, zodat wij met recht kunnen zeggen dat wij er als gemeente goed voor staan.

Net als vorig jaar toch weer een pleidooi van de ChristenUnie om nog meer te investeren daar waar het echt nodig is:

 In Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening (mantelzorg/respijtzorg/ , kinderen in armoede, jeugdwerkloosheid,(aandacht voor stage/werkervaringsplaatsen) jongeren met jeugdhulp en betaalbare woningen )

In het Sociaal domein is optimaal investeren in Preventie van dezelfde orde als bij Duurzaamheid:   Dus eerst flink investeren en dat pas later terugverdienen.

 Maar bij het Sociaal Domein staat het welzijn van onze inwoners en het voorkomen van grote problemen op de eerste plaats. En dat mag als het nodig is meer kosten dan wij hiervoor begroot hebben.

Er zijn plannen voor een andere organisatievorm van het Sociaal Domein , Samen Overbetuwe, dat vraagt om een zorgvuldig traject. Zowel voor de Participatieraad die onze burgers vertegenwoordigd,  de professionele organisaties die hulp verlenen,  betrokken ambtenaren , en wij als gemeenteraad. Het lijkt nu wel erg voortvarend te worden opgepakt terwijl de gevolgen nog niet goed in beeld zijn. Er zijn nog veel onzekerheden of aannames .

Ook de opdracht aan de maatschappelijke partners om een samenwerkend netwerk te vormen heeft tijd nodig. Inderdaad is doorpakken wel een goede zaak, maar een  traject, wat onomkeerbaar zal zijn, (zo wordt gesteld,) vraagt om zorgvuldige afstemming met alle belanghebbenden.  Zodat de kwaliteit van goede zorg gewaarborgd blijft.

Investeren in een samenleving  waar iedereen meetelt..  en ook ieder de keuzevrijheid heeft .

Dat is voor de ChristenUnie een belangrijk gegeven, een aanbod van zorg die bij je past. Dat kan zeker in een algemene voorziening,..  maar de vrije keuze moet er wel zijn. 

Er is een  totaal nota armoedebeleid, speerpunt 06/  in de maak. Wij lezen in de plannen dat deze nota tot stand gaat komen in samenspraak met alle belanghebbenden, ook met degenen waar het om gaat. Ook zien wij daarbij graag de cijfers/een evaluatie van het minimabeleid wat er nu is: zoals het aanbod van winterkleding voor kinderen.,Stichting leergeld en het Noodfonds. En de Gelrepas, waarvan uit de evaluatie over 2017 al duidelijk is dat het niet aan de verwachtingen voldoet.

Ook bij het opstellen van het visiedocument  Participatie/speerpunt 05/ dringen wij aan om de participatieraad aan de voorkant mee te nemen en niet alleen hun reactie achteraf te laten geven. Dit lees ik tenminste zo in dit stuk. ( reactie wethouder).

Uiteindelijk zijn wij best tevreden over de aanpassingen in de begroting en bij de speerpunten in de uitvoeringsagenda die al zijn gedaan/verwoord/ op bovenstaande beleidsvelden.

maar toch. ..de werkelijke uitvoering van deze plannen,  daar komt het op aan!

Voorzitter,

Het verbaasd mij wel een beetje dat er ook nu weer zoveel moties en amendementen zijn. Misschien is het toch goed om er over na te denken om dit instrument minder vaak in te zetten. Een Motie lijkt voor onze burgers een zwaar instrument om iets voor elkaar te krijgen . Soms zijn er ook al toezeggingen gedaan. En misschien is het College al met het onderwerp aan het werk  en heeft wellicht meer tijd nodig.

Dus ook een oproep aan het College om op tijd te melden dat het tijdpad van een Motie niet haalbaar is.

 De amendementen A4:  passende inrichting sociaal domein,  en A6: extra budget preventie Jeugdzorg,heeft de ChristenUnie nog niet ondertekend, wij wachten graag de motivatie van indieners en de argumenten/reactie van het College  hierop af:

Het extra budget voor preventie jeugdzorg zou bijvoorbeeld ingezet kunnen worden voor een Praktijkondersteuner Huisarts jeugdhulp POH, dit is in veel gemeenten een succes /onderzoeksrapport van NVO ned. Ver. Onderwijskundigen en pedagogen)                                                                                                  

De motie nr. 17 ivm gemeenschappelijke regelingen/ Verbonden partijen had de CU  eerder gemaakt naar aanleiding van het rekenkamerrapport hierover. Het leek toen te vroeg ivm het Berenschot rapport. We hebben toen de Motie niet ingediend.

De afgelopen voorrondevergadering  zijn we tot de conclusie gekomen dat er echt actie ondernomen moet worden. Actualisatie van de nota met daarbij doelstellingen en duidelijke prestatie afspraken. D66 heeft naar aanleiding daarvan de huidige Motie nr 17. daarop aangepast, en deze  wordt vandaag mede door ons ingediend.

----   

Nog een ander punt:In de raad van  4 september hebben wij samen met de PvdA en Groenlinks de beide moties ivm kinderpardon/ van in Nederland gewortelde kinderen en stoppen uitzetten Afghaanse vluchtelingen ingediend, die door bijna alle partijen zijn ondersteund.

Ook nu speelt dit item bij de congressen van de landelijke partijen.   Helaas wordt de ChristenUnie verweten dat zij de verruiming van het kinderpardon hebben laten vallen bij de kabinetsformatie. Voor de duidelijkheid: dit punt staat inderdaad in ons verkiezingsprogramma , en dat blijft er ook staan.   De ChristenUnie doet mee aan dit kabinet, en heeft zich verbonden aan de regels die er al waren mbt gewortelde kinderen , het is dus  niet versoepeld /verruimd zoals wij dat zouden willen.  Als we niet meegedaan hadden was het ook niet uitgebreid, het is ons dus niet aan te rekenen. In de oppositie kun je makkelijk al je ideeën laten staan en daar over roepen dat het anders moet.

Nu komen de verzoeken voor naleving van de rechten van het kind van onderop, vanuit de leden van de politieke partijen en uit de gemeenten. Wellicht kunnen we op deze manier druk uitoefenen op dit kabinet zoals met de motie van 4 september, om op deze manier de regels voor gewortelde kinderen toch te verruimen.

Tot zover mijn bijdrage,  dank u wel voorzitter,

J.J. van Brakel-Huijgen                                                                                    Fractievoorzitter van de ChristenUnie

6 november 2018

 

 

 

 

 

 

                                                   

PvdA Overbetuwe is #BOOS

PvdA PvdA GroenLinks VVD CDA ChristenUnie Overbetuwe 02-11-2018 13:03

Strijden voor een ruimer kinderpardon, dat doen wij al langer dan vandaag. In die strijd steunen wij natuurlijk ook het nieuwe initiatief van Tim Hofman. Hij zat samen met Nemr aan tafel bij De Wereld Draait Door. Nemr is negen jaar, geboren en getogen in Nederland en dreigt te worden uitgezet naar Irak. Zo zijn er helaas nog ongeveer 400 kinderen die, net als Nemr, eerder Nederlands zijn dan bijvoorbeeld Armeens, Irakees of Oekraïens. Maar volgens de regels behoren zij tot geen enkel land. Dan maar naar het land waar hun ouders vandaan komen. Een land dat voor hen onbekend en vaak ook gevaarlijk is. Wat ons betreft zijn die regels asociaal en inhumaan. Wij vinden het schandalig dat hier nog steeds geen oplossing voor is.

In september hebben wij samen met GroenLinks, ChristenUnie en CDA een motie omtrent het kinderpardon ingediend. Deze motie werd, met uitzondering van VVD, raadsbreed aangenomen. De gemeenteraad van Overbetuwe geeft een duidelijk signaal af. Wij scharen ons achter het groeiend aantal gemeenten die pleiten voor verruiming van het kinderpardon. Een duidelijk signaal richting de staatssecretaris.

En ja, wij erkennen dat er veel onnodige onzekerheid en langdurigheid binnen het Nederlandse asielbeleid bestaat. En dat er terechte discussie is over wie we wel of niet moeten opvangen. En dat daar in politieke samenwerking effectief en sociaal beleid voor moet worden gemaakt. Deze kinderen hebben daar nu echter niets aan. Deze kinderen zijn hier geworteld. Deze kinderen zijn thuis, in Nederland.

Wij roepen daarom iedereen op om, juist voor deze kinderen, de petitie van #BOOS te tekenen.

Petitie: https://petities.nl/petitions/eigeland-voor-een-kinderpardon-dat-wel-werkt Documentaire #BOOS: https://overbetuwe.pvda.nl/nieuws/de-partij-van-de-arbeid-overbetuwe-is-boos/

Het bericht PvdA Overbetuwe is #BOOS verscheen eerst op PvdA Overbetuwe.

GroenLinks blijft werken aan verandering! | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 23-10-2018 00:00

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen hebben we een prachtig verkiezingsprogramma geschreven waarvan we natuurlijk zoveel mogelijk willen verwezenlijken. En toen kwamen de eindeloze stroom raadsstukken, memo’s, inspraakreacties van inwoners, werkbezoeken, dorpsraadvergaderingen en talloze andere activiteiten op gang, waar wij iets mee ‘moeten’. Of is het willen? In ieder geval is het makkelijk om in al deze drukte onze eigen agenda te laten ondersneeuwen; de agenda met daarin wat wij zelf willen bereiken, los van wat er allemaal in de politieke actualiteit gebeurt.

Daarom hebben we onlangs met de steunfractie het verkiezingsprogramma er weer bij gepakt en van al de mooie plannen die daarin staan drie actiepunten gepakt waar we als eerst aan willen werken.

Dit zijn:

Meer diversiteit in het woningaanbod. Dus niet alleen eengezinswoningen bouwen, maar ook kangoeroewoningen, tiny houses, woningen voor alleenstaanden, senioren, eenoudergezinnen, jongeren en studenten. En die willen we niet alleen maar door projectontwikkelaars laten bouwen, er moet ook ruimte zijn voor bouw door groepen inwoners zelf.

Overbetuwe moet een voortrekkersrol in de regio gaan spelen naar CO2-neutraal. We willen dit in 2030/2035 bereiken, hiervoor moeten we in 2020 al 25% minder CO2 uitstoten dan in 1990.

De problematiek van mensen die vanuit de gemeente ondersteuning nodig hebben breder aanpakken dan vanuit één ‘hokje’. Dus mensen met schulden niet alleen helpen met hun geld anders uitgeven, maar ook met bijvoorbeeld eventuele psychische of sociale problemen die maken dat iemand snel in de schulden raakt.

Wat zou het mooi zijn als we deze drie punten over één, twee of drie jaar hebben gerealiseerd! Hierbij kunnen we hulp van specialisten goed gebruiken, dus wil je ons helpen; je bent meer dan welkom!

Los hiervan hebben we er, ook in de komende begrotingsbesprekingen, extra aandacht voor dat de fietspaden op drukke trajecten breder worden, dat er nu echt sociale huurwoningen in de gemeente bijkomen, dat mensen met weinig inkomen ook in geïsoleerde huizen met zonnepanelen kunnen wonen en inwoners veel meer te zeggen krijgen over hun eigen leefomgeving. Kortom, we blijven hard werken aan eerlijk delen, aan menselijke zorg, aan een duurzame toekomst en aan zeggenschap voor alle inwoners!

Eind oktober gaan we met onze leden ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 26-09-2018 11:04

Eind oktober gaan we met onze leden zwerfvuil opruimen ergens in de gemeente. Waar zien jullie veel zwerfvuil en moeten we zeker heen gaan?

Hout snijden in de zorg | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 30-08-2018 00:00

Regelmatig krijg ik te horen dat ik als lokale politica te veel in ga op de uitvoering van de zorg. Als ik vraag waar het anders over zou moeten gaan krijg ik meestal het antwoord: “Wij begrijpen dan niet meer waar je het over hebt. ”

Tja, dat is inderdaad wel een dilemma. Politici en beleidsmakers die zich niet herkennen in een verhaal wat te inhoudelijk wordt, en tegelijkertijd uitvoerend hulpverleners in de (jeugd)zorg, zoals mijn collega’s en ik, die de steeds veranderende beleidsregels niet meer begrijpen. De laatste decennia zijn deze namelijk niet ten goede gekomen aan de uitvoering waar wij zo hard ons best voor doen. Integendeel; we moeten registreren, rapporteren, hebben zeer beperkte vrijheid en veel te weinig tijd om te doen wat nodig is voor onze cliënten. Het grootste deel van de uitvoering is in dienst komen te staan van het beleid.

En dat is nu precies de reden waarom ik politiek actief ben geworden! Ik wil een bijdrage leveren aan beleid dat in dienst staat van de uitvoering. Beleid dat helpt in plaats van tegenwerkt. Beleid dat hout snijdt.

Een mooi voorbeeld daarvan is een motie die GroenLinks er onlangs (eindelijk) doorgekregen heeft waarbij we vragen om meer jeugdzorgprofessionals in de kernteams. Ook hebben we een motie van Burger Belangen Overbetuwe over muziekprojecten op scholen mee ingediend op voorwaarde dat daar de werkdruk voor leerkrachten in meegenomen werd. En momenteel zijn we bezig om de kwaliteit van de uitvoering van de jeugdzorg op de politieke agenda te krijgen.

En ja, dan zullen we soms ook wat dieper in moeten gaan op die uitvoering. Dat doen we met een reden; ons beleid wordt er beter van.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.