Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

44 documenten

Regionale bereikbaarheid en Heemstede maakt het mogelijk | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 28-02-2020 00:00

Op 27 februari stonden twee grotere onderwerpen op de agenda van de raadsvergadering. De regionale bereikbaarheidsvisie en het beschikbaar stellen van extra middelen voor grotere inwonersinitiatieven die vallen binnen ‘Heemstede maakt het mogelijk’. Bij beide onderwerpen werd duidelijk dat de raad behoorlijk verdeeld is en de coalitie partijen ook niet altijd op één lijn zitten.

De vergadering begon met het afscheid nemen van Heleen Hooij van de VVD. Zij wordt wethouder in Teylingen. In het vragenuurtje, waar het CDA vragen stelde over laadsnoeren over het trottoir en de overlast die dit geeft. Zij wilden weten welke regels hiervoor gelden. Inwoners mogen de snoeren gewoon over het trottoir leggen, mits dit niet leidt tot gevaarlijke situaties. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de inwoner zelf. Wij vinden dat de overlast beperkt is. D66 had nog een vraag over loden leidingen in gemeentelijke panden. Gelukkig blijken deze er niet te zijn.

Vervolgens werd het voorstel besproken om een budget van €150.000,- voor twee jaar beschikbaar te stellen voor inwonersinitiatieven die meer dan €6.000,- kosten. In de praktijk is dit een begrotingswijziging, omdat dit geld al gereserveerd was voor nieuwe initiatieven. Bij het voorstel zaten een aantal spelregels. In een eerder stadium zijn al tien regels opgesteld voor inwonersinitiatieven. In mei volgt het overall participatiebeleid. Dit is een paraplu rond inwonersinitiatieven en het betrekken van inwoners bij beleidsonderwerpen. Vooral bij VVD en CDA zat weerstand tegen het beschikbaar stellen van dit budget. Zij willen meer regels en eerst het overall beleid vaststellen. Terecht merkte de wethouder op dat meer regels belemmerend kunnen werken, terwijl we juist op zoek zijn naar onverwacht goede initiatieven. Ook D66 aarzelde. Na een debat waarbij we benadrukt hebben dat dit geld drempels weghaalt om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en sneller te kunnen handelen in het belang van onze inwoners is het voorstel aangenomen. CDA en VVD stemden tegen. Met de toezegging dat de raad ieder half jaar evalueert hoe het geld besteed wordt ging D66 mee met HBB, PvdA en ons.

We zijn blij dat het budget er komt, omdat er al initiatieven zijn die wachten om te starten. Zo komt er een Adriaan Pauw boekje, ontmoetingsplaatsen, invulling van het tramwachtershuisje op de Glipperbrug, en worden speeltuinen aangepakt. Op www.wijmakenheemstede.nl kun je meer informatie vinden over inwonersinitiatieven.

Het tweede grote onderwerp dat op de agenda stond was de regionale bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland. De vorige visie was inmiddels tien jaar oud en toe aan vervanging. In de nieuwe visie wordt een duidelijke keuze gemaakt voor investeringen in fietsen, OV en voetgangers. Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in autoverkeer. Bijvoorbeeld met de Velserboog. Ook staat de Kennemertunnel nog in de nieuwe visie. Een nieuwe visie is belangrijk omdat we de verkeersproblemen van Heemstede niet zelf op kunnen lossen. Met de regionale visie kunnen we meer geld los krijgen bij de provincie, MRA en het Rijk om onze ambities te realiseren. Raadsbreed hadden we liever meer invloed gehad vooraf, zodat we niet een compleet stuk ter vaststelling krijgen voorgeschoteld. Als we in een eerder stadium onze wensen kenbaar hadden kunnen maken, was er meer draagvlak geweest.

In het debat werd duidelijk dat vooral VVD en HBB (samen een meerderheid) nog niet gewend zijn aan het anders prioriteren van autoverkeer. Volgens hen moet dit hoger op de agenda. Zij hebben het standpunt dat de verkeersoverlast van auto’s en vrachtwagens in Heemstede niet op te lossen is met investeringen in fietsen en OV. Onduidelijk is welke oplossingen zij dan concreet missen, die het verkeersprobleem van Heemstede op kunnen lossen. We hebben beperkt ruimte, willen een groene Oase zijn en plek voor meer asfalt is er niet. Procesmatig zou het kunnen dat we concrete oplossingen voor het gemotoriseerde verkeer toevoegen in de uitvoeringsagenda. Met de raad hebben we met een tweetal moties al acht punten geformuleerd die we unaniem van belang vinden.

Uiteindelijk is het stuk teruggegeven aan de wethouder en worden de 8 punten meegenomen naar de stuurgroep regionale bereikbaarheid, waar de afspraken gemaakt worden. Ook komt er een raadsbreed gesprek over regionale bereikbaarheid, waarbij wij andere partijen vooral oproepen om concrete voorbeelden te noemen. Daarmee willen we bereiken dat het niet blijft bij sentimenten als  ‘te weinig voor Heemstede’ en ‘ te weinig voor de auto’. Vervolgens wordt dit als zienswijze meegegeven bij de visie.

Bij de rondvraag hebben we nog aandacht gevraagd voor het inzetten van het digipanel om het draagvlak te peilen voor een vuurwerkvrije gemeente en het handhaven van de vergunning voor het afschieten van ganzen rond Hageveld.

 

Waar moeten bomen of struiken komen?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA PvdA Heemstede 25-01-2020 22:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310264/48317/DSC02693.JPGGroene wijken zijn mooie, leefbare en gezonde wijken. Een groener Haarlem draagt bij aan een klimaatneutraal en een klimaatadaptief Haarlem. In het coalitieakkoord staat de doelstelling om voor 2022 meer bomen aan te planten. En de gemeenteraad heeft diverse moties aangenomen, die zien op het vergroenen van de stad.

Het blijkt voor de gemeente niet gemakkelijk om locaties in kaart te brengen waar groen kan worden toegevoegd. Daarom hebben PvdA, SP, Actiepartij, Trots, OPHaarlem, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie het initiatief genomen om te onderzoeken waar vergroening van Haarlemse wijken mogelijk is. 

Deze politieke partijen hebben een brief opgesteld die aan alle wijkraden is toegezonden. In de brief wordt de wijkraden gevraagd om aan te geven welke plekken in hun wijken kunnen vergroend, en waar geveltuintjes zouden kunnen worden aangelegd.

Reacties zijn welkom via fractie@haarlem.christenunie.nl. Wij zorgen dat deze dan terecht komen bij degene die alle reacties namens de verschillende fracties verzameld.

Haarlem Project leidt tot boek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 21-08-2019 21:11

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278706/48317/20190820 Boekpresentatie Haarlem Project.jpgHoewel het Haarlem Project al enige tijd geleden is gestopt gaat het project nog steeds door. Met sommige deelnemers is nog dagelijks contact. Dit vertelde projectleider Rookus Lopik bij de presentatie van zijn boek over dit voor Nederland unieke project. Raadslid Frank Visser, initiatiefnemer van het Haarlem Project was bij de presentatie van het boek aanwezig.

Op voorstel van ChristenUnie Haarlem en Trots Haarlem is een jaar lang geëxperimenteerd met een andere aanpak van de re-integratie van daklozen in de samenleving. Geïnspireerd door een succesvol project in Engeland en een TV-programma van Beau van Erven Dorens over een aantal Amsterdamse daklozen kregen vijf Haarlemse daklozen geld om zelf een oplossing te vinden voor hun problemen. Ze kregen een boekje met daarbij namen van coaches die ze mochten benaderen voor hulp. Deze coaches hielpen bij het vinden van een woning en bij het zoeken naar oplossingen voor bijvoorbeeld schulden. Eén van de coaches was eerder zelf deelnemer aan een vergelijkbaar project in een TV programma van RTL 4 in Amsterdam.

Bij de boekpresentatie waren ook Albert Keevel, voormalig schaduwraadslid van Trots Haarlem en Ziggy Klazes, raadslid van GroenLinks aanwezig. Zij zijn zeer actief betrokken geweest bij het project. Albert als coach en Ziggy als deelnemer aan de ethische commissie die het project heeft begeleid. Het boek is overhandigd aan wethouder Meijs die sinds enkele maanden verantwoordelijk is voor het daklozenbeleid in Haarlem.

Het boek van Rookus Lopik leest als een logboek van alle belevenissen tijdens het project. Met vallen en opstaan zijn deelnemers een jaar lang bezig geweest om hun leven een nieuwe draai te geven. Je wilt blijven lezen om te weten hoe het met de deelnemers afloopt. Niet alle problemen zijn opgelost maar het heeft wel verandering gebracht in de levens van deze mensen. Binnenkort spreekt de gemeenteraad over de resultaten en zal de raad beslissen of het experiment een vervolg krijgt. Raadslid Frank Visser: “Ik hoop dat we als raad doorgaan met dit soort experimenten. De filosofie om daklozen te helpen met methodes als money first of housing first zijn veelbelovend. We kunnen wel doorgaan met de traditionele opvangmethoden maar die zijn ook erg kostbaar en de vraag is of nieuwe methoden zoals we die uitgeprobeerd hebben in het Haarlem Project niet uiteindelijk effectiever zijn voor een deel van de doelgroep.” Inmiddels is wel vrijwel zeker dat een andere grote stad in Nederland komend jaar een vergelijkbare proef zal gaan doen.

Goedkoper parkeren in Cronjé en Dreef garage

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 15-07-2019 22:22

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278107/48317/WP_20160604_10_03_52_ProBewoners uit het centrum kunnen voortaan goedkoop een abonnement krijgen voor de garage Cronjé en de Dreefgarage. Dit voorstel van de ChristenUnie is overgenomen door het college.

Nu er door het uitbreiden van de autoluwe binnenstad minder parkeerplekken op straat zijn in de binnenstad is bewoners een parkeerplek aangeboden in de garage op het stationsplein. Deze garage heeft echter twee nadelen: het abonnement is duur en in de toekomst wordt deze garage mogelijk gesloopt. Tegelijkertijd is er in de Cronjé garage iets ten noorden van het station en in de Dreefgarage iets ten zuiden van de binnenstad nog voldoende plek. Bewoners uit de omgeving van deze garages kunnen hier een goedkoop bewonersabonnement krijgen. Dit gold echter niet voor bewoners uit het centrum.

De ChristenUnie heeft daarom voorgesteld ook deze bewoners de mogelijkheid te geven voor deze garage een abonnement aan te schaffen voor dezelfde prijs als de bewoners van Haarlem Noord respectievelijk Haarlem Zuid. Daarmee worden naar verwachting de matig bezette parkeergarages net buiten het centrum beter benut en worden bewoners verleid verder weg te parkeren. Door de maatregel breed in te zetten ontstaat maximale keuzevrijheid; elke binnenstadsbewoner met het recht op een parkeervergunning kan voortaan kiezen tussen behoud van de parkeervergunning, een abonnement tegen gereduceerd tarief in de garages in het centrum of een zeer voordelig abonnement in parkeergarages Cronjé of Dreef.

Oud-gemeenteraadslid Henk Koetsier overleden | Heemstede

GroenLinks GroenLinks Heemstede 02-07-2019 00:00

Ons bereikte het bericht dat actief partijgenoot, en voormalig Staten- en Gemeenteraadslid voor GroenLinks, Henk Koetsier, op 26 juni j.l. is overleden. Het is moeilijk om kort te zijn over Henk. We zijn hem veel verschuldigd, niet in de laatste plaats zijn onafgebroken en scherpe belangstelling voor alles wat sociaal en groen was, is en zou moeten blijven, of worden.

Henk was van 1995 tot 2003 Statenlid voor GroenLinks in Noord-Holland, en maakte onder meer furore door het aan de kaak stellen van de waarde van eed, dan wel gelofte. Hij publiceerde onder meer in het NRC en in Trouw over uiteenlopende zaken als geloof, de schande van het niet open zijn over de rol van Nederland in Indonesie, en over Israel en de Palestijnen. Hij kon groot denken en analyseren, maar net zo goed staan op suiker uit een potje, en afzien van plastic.

En hij was medeoprichter van woongemeenschap Wel-licht aan de Herenweg in Heemstede (op de plek waar ooit Centrum 111 stond), en een warm pleitbezorger voor alternatieve woonvormen in het algemeen, en groepswonen in het bijzonder. In zijn functie als gemeenteraadslid in Heemstede  (2006-2010) pleitte hij voor vergroening en duurzaamheid in een tijd toen bijna alle andere partijen daar nog hartelijk om moesten lachen. Ook na zijn raadswerk bleef hij nauw bij de fractie en bij het regionale bestuur betrokken. Iedereen die actief is, of was, voor GL in de regio Zuid-Kennemerland heeft hem ooit ontmoet: als ongeduldig volger van nieuws (‘vind je ook niet dat we weinig zichtbaar zijn?’ – ‘moeten we niet meer aan de weg timmeren?’ – ‘ik hoor niets over de successen van GL, jij wel?’ – waren maar een paar van de citaten die ik zo snel over hem kon verzamelen) en als betrokken medeorganisator van vele ledenvergaderingen in de gezamenlijke ruimte van Wel-licht.

Het nieuws van zijn overlijden kwam onverwacht. Hij had nog een eigen verslag van de ledenvergadering in juni ontvangen, waar hij niet aanwezig kon zijn omdat hij slapeloze nachten had van een naderende F1 in Zandvoort. En hij had op dat verslag geageerd met de mededeling dat hij graag volgend jaar weer de kascommissie van het regio-bestuur wilde dienen. Het mag niet meer zo zijn; ik zal de aanhef ‘he maatje …’ van zijn mails enorm missen. We wensen Tineke Korvinus, zijn levenspartner, en zijn hele familie sterkte toe bij dit verlies. 

Namens de afdeling GroenLinks Zuidwest Kennemerland,

Ida Sabelis, bestuurslid

Er staat weer een nieuw verslag op ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 02-06-2019 10:56

Er staat weer een nieuw verslag op de website van de afgelopen raadsvergadering van 29 mei. Als u dit wilt lezen kunt u op de onderstaande link drukken. https://heemsteedsburgerbelang.nl/nieuws-mainmenu-37/250-raadsvergadering-29-mei-2019

MJOP ingetrokken na kritische vragen VVD

VVD VVD PvdA Heemstede 03-04-2019 00:03

Op de agenda van 28 maart stonden slechts twee bespreekpunten. Het eerste punt ‘Evaluatie minimabeleid 2017-2018’ leverde veel discussie op tussen de fracties. Bij het tweede punt, Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor gemeentelijke gebouwen, bleven belangrijke vragen helaas onbeantwoord.

 

Meer Maatwerk in Minimabeleid

Inwoners met een inkomen van 130 tot 150% van de bijstandsnorm, hebben vaak moeite om rond te komen. Daarom schreef Heleen Hooij, in samenwerking met de PvdA, de motie ‘Meer maatwerk in Minimabeleid’. Hierin verzoeken we het college om eenmalig de inkomensgrens van 130% met ‘de menselijke maat’ te interpreteren. 

 

Verruiming inkomensgrens 

Met deze eenmalige verruiming van de inkomensgrens, realiseren we dat meer kinderen in aanmerking komen voor de kledingcadeaukaart. De cadeaukaart van €100,- wordt in december verstrekt aan kinderen van 0 tot 18 jaar, als extra ondersteuning voor de feestdagen. Ook stellen we een bijdrage beschikbaar voor de aanschaf van een computer of smartphone, voor kinderen onmisbaar bij de gang naar het voortgezet onderwijs. 

 

Weerstand vanuit coalitiepartijen 

Negatieve geluiden over ‘valse verwachtingen’ die hiermee gewekt zouden worden en ‘overschrijdingen van budgetten’ die op de loer zouden liggen werden door Heleen stevig weerlegd. Voor goede plannen waarbij we een bredere groep inwoners helpen, stellen wij graag geld beschikbaar. 

 

Meerjarenonderhoudsplan mist duurzaamheid

Voor het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen en objecten wordt gewerkt met een meerjarenonderhoudsplan. De basis voor dit MJOP is het kwaliteitsniveau, dat door de raad is vastgesteld op niveau 3, sober doch doelmatig. Het nieuwe MJOP is noodzakelijk voor de verduurzamingsopgave die de komende jaren ingezet wordt. 

 

Blik op de toekomst 

VVD Heemstede vindt dat het college in het plan onvoldoende rekening heeft gehouden met de toekomstige kosten van het duurzame onderhoudsplan. We maken ons grote zorgen over de hoogte van de onderhoudskosten en de slag naar verduurzaming die in dit plan nog niet is meegenomen. Op deze manier vreest de VVD voor nog hogere financiële tegenvallers. We werken graag mee aan de grote opgave om Heemstede groener en duurzamer te maken. Juist daarom hebben we behoefte aan meer samenhang tussen de twee onderhoudsplannen. Alleen dan krijgen we zicht op een realistische aanpak en een realistische kijk op de te verwachtte kosten. Juist in tijden van verandering en hoge groene ambities verwacht VVD Heemstede een integrale behandeling van onderhoud en duurzaamheid.

 

Stuk weer ingenomen 

Helaas kon de wethouder geen overtuigend antwoord geven op de gestelde vragen. Waarom moet het plan direct worden goed gekeurd? Kunnen we niet veel beter wachten op het plan in juni, waarin de duurzaamheidsslag wel gemaakt wordt? Is een integrale aanpak niet veel realistischer en efficiënter? Na een lange discussie, besloot het college het voorliggende stuk terug te nemen. VVD vindt dit een verstandige keuze en kijkt uit naar het DMJOP! 

 

Wonen aan het Spaarne maar zonder parkeerplek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 09-03-2019 22:30

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1272221/48317/20150516_171418Het college wil toestaan dat aan de Schalkwijkerstraat en de Vijfhuizerstraat in de Slachthuisbuurt 60 woningen worden gebouwd zonder voldoende parkeerplekken. Het idee is dat deze kleine huurwoningen (32 tot 54 m2 per woning) straks worden bewoond door jongeren zonder auto.

Om dit project mogelijk te maken moet de gemeenteraad toestemming geven door het afgeven van een zogenaamde “verklaring van geen bedenkingen”. Dit komt omdat het project afwijkt van het bestemmingsplan. De coalitiepartijen waren verdeeld. CDA en D66 waren tegen, PvdA en GroenLinks waren voor. Na een lang debat heeft uiteindelijk de meerderheid van de raad met 1 stem verschil besloten dat het plan de inspraak in kan. De ChristenUnie heeft dit gesteund. Definitieve besluitvorming volgt later.

Bij de woningen van het project New Harlem worden straks 4 deelauto’s aangeboden. Daarnaast zijn er in de openbare ruimte volgens tellingen nog zo’n 15 parkeerplekken beschikbaar en zal de projectontwikkelaar proberen nog enkele plekken te creëren. De ruimte is echter schaars. Het project zal in ieder geval niet voldoen aan de geldende parkeernormen voor dit soort woningen. Met andere woorden: het aantal parkeerplekken zal lager zijn dan volgens de ervaringscijfers nodig is.

Bouwen van een ondergrondse parkeervoorziening om dit probleem op te lossen zou het project echter onbetaalbaar maken, nog los van de vraag of dit op het smalle kavel in te passen zou zijn. Daarom was het dilemma: akkoord gaan met mogelijk wel gevolgen voor het parkeren, of niet akkoord gaan maar dan ook geen 60 woningen krijgen terwijl de vraag naar woningen in Haarlem erg hoog is.

Voor de ChristenUnie heeft onder andere de doorslag gegeven dat andere voorzieningen die oorspronkelijk op deze kavel waren gepland ook voor parkeeroverlast hadden gezorgd. Oorspronkelijk zou hier namelijk onder andere een supermarkt komen. Bovendien is er inderdaad een grote groep jongeren tot 35 jaar die (nog) geen auto heeft en geinteresseerd is in deelconcepten. De locatie ligt bovendien vlak bij het centrum en is goed bereikbaar per openbaar vervoer. Het zou dus kunnen lukken om inderdaad hier bewoners te krijgen zonder auto of met veel minder auto's dan gemiddeld.

Het is verder heel normaal dat bij bouwprojecten in de binnenstad vrijstelling wordt gegeven van parkeernormen als parkeerplekken echt niet passen. Gevolg is dan wel dat er geen parkeervergunningen worden verstrekt. Zo zijn er tientallen bouwvergunningen afgegeven.

Ook bij dit project krijgen de bewoners daarom geen parkeervergunning. Raadslid Frank Visser: “Het lastige is echter dat we hier aan de rand van vergunningengebied zitten. Dus ik snap wel de zorg dat mensen dan net buiten het gebied gaan parkeren en dan heb je alsnog de parkeeroverlast. De meest simpele oplossing om alle zorg weg te nemen is: uitbreiden van het vergunningengebied. Maar we hebben als raad besloten dat we dat alleen doen als de meerderheid van de bewoners dat wil.”

Maar juist nu er misschien zoveel woningen bij komen is het wellicht goed om proactief een peiling te doen onder omwonenden wat zij vinden van vergund parkeren.

Wat als de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen afgeven? Dan komen er na een bezwaar termijn uiteindelijk allemaal juridische procedures van de ontwikkelaar tegen de gemeenteraad. Volgens de ChristenUnie is de kans groot dat de raad dit dan zal verliezen. Want de projectontwikkelaar doet gewoon beroep op vastgesteld beleid: parkeernorm mag naar 0 als er wordt afgezien van parkeervergunningen, en dat is hier het geval. De gemeente heeft dit al heel vaak toegestaan, dus op grond waarvan zou de gemeente het nu ineens kunnen weigeren? En op dit terrein is bovendien weinig anders mogelijk qua parkeren.

Frank Visser: “De ChristenUnie ziet dat er in Haarlem grote vraag is naar woningen en steunt daarom het voorstel. Maar ik baal er wel van dat de projectontwikkelaar eigenlijk flink incasseert doordat er geen geld aan parkeren hoeft te worden besteed.”

Mensen blijven mobiel. Als je geen geld besteed aan parkeren, dan moet je dit geld volgens de ChristenUnie besteden aan fietsen en OV. De ChristenUnie wil daarom zo snel mogelijk een mobiliteitsfonds zodat we het bij een volgend project anders kunnen doen. Ook bij parkeernorm van 0 moet een afkoopsom gevraagd kunnen worden, ook als het recht op een parkeervergunning al is ingetrokken. En de opbrengst van de afkoopsom moet ook naar het OV of de fiets kunnen gaan. En ook bij een parkeernorm van pak hem beet 0,5 moet je kunnen afromen. Want elke km die mensen niet in een auto zitten wordt wel besteed aan andere mobiliteit. Kortom: we zullen bij elke nieuwe woning geld in een mobiliteitsfonds moeten storten afhankelijk van de WOZ waarde en afhankelijk van de mate waarin de parkeernorm wordt gehaald.

Om tot een meerderheid te komen was ook de steun nodig van onder meer SP en Actiepartij. Deze partijen hebben uiteindelijk ingestemd na de toezegging van de wethouder mede op vragen van de ChristenUnie hierover dat er een onderzoek zal komen onder omwonenden of zij willen dat het parkeervergunningengebied moet worden uitgebreid om zo te voorkomen dat de nieuwe bewoners alsnog in de buurt gaan parkeren. Deze mogelijkheid blijkt er te zijn nu al tenminste 1 bewoner uit de wijk hier ook om heeft gevraagd.

Fractielid Rik de Valk is in Haarlem ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 07-03-2019 19:25

Fractielid Rik de Valk is in Haarlem om namens Heemstede in te spreken over de bouwplannen Haarlem Zuid West... en is niet de enige 😅. Meekijken? Kijk op Haarlem.notubiz.nl

Er staat weer een nieuw bericht op ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 27-02-2019 10:23

Er staat weer een nieuw bericht op onze website als u dit wilt lezen volg dan deze link https://heemsteedsburgerbelang.nl/nieuws-mainmenu-37/235-commissie-samenleving-12-februari-2019

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.