Nieuws van politieke partijen in Leiden over VVD inzichtelijk

10 documenten

Op naar een Sociaal Leiden

SP SP D66 CDA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren ChristenUnie Leiden 03-12-2019 21:56

In november werd de begroting besproken in de Gemeenteraad. Voor de SP stond één onderwerp centraal bij deze begroting, en dat was het sociaal domein. Onder dit domein vallen alle aspecten van zorg binnen de gemeente, maar ook de inkomensondersteuning van mensen met een laag inkomen. Voor de SP Leiden is dit het belangrijkste onderwerp waar wij als gemeente mee bezig zijn. Met een goed sociaal domein kunnen we alle mensen steunen die de hulp van de gemeente het hardst nodig hebben.

Helaas kiest het Leidse College van GroenLinks, D66 en de PVDA voor bezuinigingen op de zorg en mensen met een laag inkomen. Een voorbeeld is de bezuiniging op de Collectieve Zorg Minima, een regeling die zorgt voor de betaalbaarheid van de aanvullende zorg voor mensen met een kleine beurs. Door deze bezuiniging moesten deze mensen maar liefst 15 euro per maand meer betalen voor de zorg. Hiernaast zijn maar liefst 22 andere bezuinigingsvoorstellen op het sociaal domein voorgesteld door dit College. De SP Leiden heeft zich de afgelopen maanden fel verzet tegen deze bezuinigingen. We zijn de afgelopen tijd ook langs de deuren gegaan om verhalen te verzamelen om concrete verhalen te horen over wat deze bezuiniging doet met mensen. Dit was niet makkelijk, er zit helaas een hoop schaamte achter dit onderwerp. Mensen schamen zich ervoor dat ze hulp nodig hebben van de gemeente, dat vinden wij onterecht. Zorgen voor goede zorg en goede financiële ondersteuning zien wij als een recht, ook al beweren veel andere politieke partijen dat dit niet het geval is. Desondanks hebben wij toch veel verhalen gehoord, die ons protest over de bezuinigingen op het sociaal domein hebben versterkt. Helaas dacht afgelopen dinsdag de meerderheid van de partijen hier anders over. GroenLinks, VVD,  D66, CDA en PVDA stemden vóór de begroting en daarmee ook vóór de bezuinigingen op het sociaal domein.

Onze partij heeft aangeven dat de tekorten op het sociaal domein moeten worden opgevangen. Dit als tegenhanger van het feit dat de huidige Regering tekort schiet in het ondersteunen van gemeenten hierin. De SP Leiden wilt graag de fouten van de Regering rechtzetten. Dit gaven wij vorm tijdens de begroting door samen met de ChristenUnie, partij Sleutelstad en de Partij voor de Dieren voor te stellen om  het hek om het sociaal domein weg te halen. Het hek om het sociaal domein is een afspraak van het huidige College om de tekorten in het sociaal domein ook op te lossen in het sociaal domein. Daardoor kunnen de tekorten in het sociaal domein niet worden opgevangen door bezuinigingen  op andere thema’s die minder belangrijk zijn. Naast het weghalen van dit hek, dienden wij concrete voorstellen in om te bezuinigen op Citymarketing en het prestigeproject Leiden Bio Sciencepark, samen met Partij Sleutelstad. Dit geld wilden wij gebruiken om de bezuiniging op regelingen die mensen met een laag inkomen en een zorgbehoefte deels tegen te gaan. Helaas werd dit niet gesteund en vonden onder andere de VVD, CDA, GroenLinks, D66 en PVDA het belangrijker om stadsmarketing en het Bio Sciencepark te ondersteunen dan om mensen te helpen die gemeentelijke steun verdienen. Een lichtpuntje in de begroting was onze aangenomen motie om de vervanging van de klinkers in de Breestraat uit te stellen. Hier zou, vooral om de ondernemers te paaien, vervroegt het asfalt worden vernieuwd. Dit terwijl de levensduur nog lang niet op was! Zonde vonden wij, want datgene dat nog niet kapot is, moet ook niet worden vervangen. Zeker niet ten tijde van bezuinigingen op de sociale thema’s. 

Onze strijd gaat ook na deze teleurstellende begroting gewoon door. Het sociaal domein zou prioriteit moeten zijn voor de stad, dat is het voor de SP, maar ook andere partijen moeten zien dat dit hét belangrijkste onderwerp is. Als er door deze partijen echt zou worden gesproken met de mensen die worden geraakt door deze bezuinigingen zoals wij doen, dan zouden de andere partijen ook terugdeinzen voor deze snoeiharde bezuinigingen. Wij voelen ons gesteund door organisaties in de stad en door de gesprekken die we voeren met Leidenaren hierin. Het redden van het sociaal domein in Leiden blijft voor ons topprioriteit en wij blijven ons inzetten om op te komen voor dit thema.  

Als u uw verhaal kwijt wilt aan de SP Leiden over wat de bezuinigingen op de zorg en inkomensondersteuning betekenen voor u, dan horen wij dit verhaal graag. U kunt contact opnemen via de mail van de SP Leiden, of door onze fractieleden te mailen of bellen.

Geen extra krediet verbouwing Stadhuis [update]

CDA CDA D66 VVD PvdA Leiden 22-09-2019 16:24

Het CDA Leiden zal niet in instemmen met het verzoek om extra krediet voor de verbouwing van het Leidse Stadhuis. Dat liet CDA fractievoorzitter Joost Bleijie weten tijdens de Raadscommissie Werk & Middelen waar het verzoek van het college van B&W om extra krediet op de agenda stond. “We hebben met elkaar een bedrag afgesproken dat de verbouwing mag kosten. Het CDA heeft daarmee ingestemd. Bij de totstandkoming van de raming van de kosten een jaar geleden is niet over een nacht ijs gegaan. Dan is het heel raar dat een jaar na de raming opeens tonnen meer nodig zijn voor de verbouwing van het stadhuis omdat geen enkele aannemer zegt het voor het vastgestelde bedrag kan doen. Dan gaat er ergens in de raming iets mis.” Stijgende bouwkosten wordt als een van de hoofdredenen genoemd waardoor er een tekort is ontstaan. Bleijie vindt dat vreemd. “Stijgende bouwkosten vanwege een aantrekkende bouwmarkt is niet iets van gisteren. Dat weten we al jaren. Niet voor niets heeft het CDA meerdere malen gewaarschuwd dat het college bij het doorrekenen van allerlei ambities zoals de verbouwing van het stadhuis voorzichtiger moet zijn en soberder moet begroten. Dat wordt telkens door D66, GL en Pvda met gezucht ontvangen. Het weerwoord is dan dat de ambities noodzakelijk zijn voor de stad en die mogen iets kosten. Nu krijgen wij dus gelijk! Te veel ambities en te weinig sober begroten heeft een budgetoverschrijding als gevolg.” Het college wil echter extra krediet om door te kunnen gaan met de verbouwing. Gebeurt dat niet dat valt de bouw nog duurder uit, meent B&W. “Dat wil ik graag geloven, maar daarmee wordt wel het mes op de keel van de Raad gezet. Het is slikken of stikken. Niemand wil natuurlijk dat het nog duurder wordt” zo zegt Bleijie. “De vraag is echter wie hier het probleem van budgetoverschrijding heeft veroorzaakt en wie er dus op de blaren moet zitten om het op te lossen. Er is een budget vastgesteld door de raad waarbinnen het college de verbouwing van het stadhuis moest realiseren. Als dat niet lukt, moet je niet om extra krediet vragen maar terug naar de tekentafel en het ontwerp aanpassen. Als dat meer geld kost, zal het college andere uitgaven moeten schrappen.” Dit college, zo meent Bleijie, lijkt echter bij budgetoverschrijdingen altijd om extra geld te vragen en nooit ambities te willen laten varen. “Dat is de financieel riskante variant waar het CDA niet voor kiest. Zeker niet als je ambities overeind wilt houden terwijl je het geld er niet voor hebt.” Wat nu dan? “Voordat er om extra krediet gevraagd werd, zou het college eerst de plannen moeten terugbrengen naar de tekentafel om zodoende met een plan te komen dat wel binnen het gestelde budget te realiseren is. Schrap bijvoorbeeld de niet noodzakelijke investeringen, de zogenaamde ‘nice to haves’ uit de restauratie van de raadzaal. Verrijdbare Televisieschermen zijn handig, maar niemand zal ze missen als ze er niet zijn. Of schrap de warmte-koude pomp van 5 ton die er later tussen is gefietst. De tijd dat de Leidenaar iedere keer om een bijdrage gevraagd wordt voor budgetoverschrijdingen en de tijd dat de raad daar maar moeiteloos mee instemt is wat betreft het CDA wel voorbij.’ Het CDA zal tijdens de gemeenteraadsvergadering op 20 september aanstaande een motie indienen waar ze het college oproept om het ontwerp, bij voorkeur zonder nieuw aanbestedingstraject te starten, aan te passen zodat het binnen de gestelde financiële kaders blijft. [update 20 september] Het CDA heeft tijdens de raadsvergadering tegen de kredietaanvraag voor het stadhuis gestemd. "Wij zijn voor de verbouwing en renovatie van dit eeuwenoude monument, maar dan wel binnen de door de raad gestelde financiele kaders" zo liet CDA fractievoorzitter Joost Bleijie weten tijdens het debat. "Passen de kaders niet dan zal het college terug moeten naar de tekentafel om dot alsnog voor elkaar te krijgen". Het CDA diende een motie in om dit te bewerkstelligen maar die haalde het ondanks de steun van de VVD, de SP en Partij Sleutelstad. "Helaas zien we ook nu weer dat de collegepartijen D66, GL en PvdA niet in staat zijn om kosten te schrappen maar meteen maar weer de buidel trekken om tekorten te dichten. Met het oog op de astronomische leningen die er worden aangegaan, is dit in mijn beleving onverantwoord". Het CDA wacht af of dit de laatste kostenoverschrijding zal zijn. "Ik hoop van wel, maar ik ben bang van niet."

CDA blij met voortgang Indoor Sport Centrum

CDA CDA VVD Leiden 20-09-2019 09:12

Gisteren heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het uitvoeringsbesluit voor het Indoor Sportcentrum. Het CDA is blij dat na jaren praten er nu eindelijk begonnen kan worden met de bouw van de nieuwe sporthallen in Leiden Zuid West. Wel wil het CDA dat er oog blijft voor mogelijke (parkeer) overlast in de omliggende wijk en dat verenigingen de ruimte krijgen in het nieuwe sportcentrum. Al jaren is de 5-meihal aan vervanging toe. Al jaren wordt er gesproken over de komst van een modern Indoor Sportcentrum. Het proces heeft lang geduurd en daar heeft het CDA in het verleden ook regelmatig haar ongenoegen over geuit. De sport in Leiden heeft recht op fatsoenlijke sportfaciliteiten. Gisteren nam de raad het uitvoeringsbesluit Indoor Sportcentrum aan. Nu kan er begonnen worden met de bouw van het nieuwe sportcentrum. Wel heeft het CDA succesvol, samen met de VVD, aandacht gevraagd voor nog twee openstaande punten van zorg. Allereerst de mogelijke parkeeroverlast in de wijk. Wanneer er veel topsportevenementen georganiseerd gaan worden zijn voldoende parkeerplekken essentieel. We hebben het college de opdracht gegeven hierover constant met de wijk over in gesprek te blijven zodat de overlast zoveel mogelijk beperkt wordt. Ook moeten de verenigingen binnen het nieuwe sportcentrum de ruimte hebben om hun eigen consumpties te nuttigen. Het kan niet zo zijn dat leden van verenigingen gedwongen worden om alleen maar gebruik te maken van de aanwezige horeaca. Hier gaat het college mee aan de slag. Het CDA is tevreden over dit uitvoeringsbesluit en kijkt uit naar de opening van het welverdiende nieuwe sportcentrum. Dit is goed voor sportend Leiden! Voor verdere vragen over sport of over dit specifieke onderwerp kunt u contact opnemen met duo-raadslid Julius Terpstra j.terpstra@gemeenteraadleiden.nl

Formatie gaat door met de PvdA | Leiden

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Leiden 28-04-2018 00:00

Na het stopzetten van de coalitieonderhandelingen gisteren met de VVD, hebben GroenLinks en D66 vandaag de PvdA uitgenodigd om formatiegesprekken te gaan voeren over een nieuw beleidsakkoord. De PvdA heeft hier positief op gereageerd. Robert Strijk zal de formatiegesprekken ook deze keer als formateur begeleiden.

Wij hebben goede hoop dat deze coalitieonderhandelingen voorspoedig zullen gaan lopen, de programmatische overeenkomsten met de PvdA zijn groot. Ook nu zal GroenLinks zich inzetten voor een groen en sociaal beleidsakkoord op hoofdlijnen waar veel ruimte is voor uitwerking met de raad en met de stad. De bedoeling is om om eind mei de formatie af te ronden. Lees hieronder de brief van GroenLinks en D66 aan de raad waarin de nieuwe formatieronde wordt toegelicht.

Coalitieonderhandelingen GroenLinks, D66 en VVD stopgezet | Leiden

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Leiden 27-04-2018 00:00

Na een aantal intensieve weken van formeren, zijn de onderhandelingen tussen GroenLinks, D66 en de VVD beëindigd. Hoewel de drie partijen een vernieuwingsgezinde mentaliteit delen, bleken de inhoudelijke verschillen op een aantal belangrijke thema's onoverbrugbaar naarmate de gesprekken vorderden. GroenLinks en D66 overleggen nu samen over het vervolg van de formatie.

Tijdens de onderhandelingen werd duidelijk dat GroenLinks, D66 en de VVD vergelijkbare ambities hebben om Leiden duurzaam te verstedelijken. Ook bleken alle drie de partijen bereid om vernieuwing te brengen in een aantal belangrijke onderdelen binnen het sociaal domein, zoals de jeugdhulp, de Participatiewet en de WMO.

Gaandeweg werd echter ook steeds duidelijker dat op een aantal andere belangrijke thema's de opvattingen verder uit elkaar liggen, zoals de bijstandsuitkeringen, de bed-bad-en-broodvoorziening, het streven naar een autoluwe binnenstad en de financiële uitdagingen die Leiden te wachten staat. Na zorgvuldige en constructieve gesprekken hebben GroenLinks en D66 daarom gisteravond, 26 april, besloten de formatie met de VVD te beëindigen. De komende dagen overleggen D66 en GroenLinks over het vervolg van het formatieproces.

Wij willen de VVD bedanken voor de tijd, energie en bevlogenheid die zij in de onderhandelingen hebben gestopt. Ook bedanken wij formateur Robert Strijk voor de prettige en inspirerende manier waarop hij het proces heeft begeleid.

In de bijlage hieronder is het verslag van de formateur te lezen over het beëindigen van de onderhandelingen.

Debat met Roos van Gelderen

SP SP VVD D66 Leiden 18-04-2018 21:12

Donderdag 12 april was er een interpellatiedebat door de nieuwe gemeenteraad met het oude college. Het ging over een grote kostenoverschrijding van 1,2 miljoen euro bij het project Tijdelijke Woningen voor statushouders en bijzondere doelgroepen (ex-daklozen).

Wethouder Roos van Gelderen is politiek verantwoordelijk voor dit project. Er kwam een storm van kritiek vanuit de raad, waar Roos het overigens grotendeels mee eens was. Het debat ging niet alleen over de overschrijding, maar vooral over het feit dat dit niet op tijd door ambtenaren was gemeld. "Ik ben ook verbijsterd, net als u", zei de wethouder. Ze gaf aan verantwoordelijk te zijn en dat ze daarvoor niet wegloopt. Er komt een onderzoek naar hoe het zo heeft kunnen mislopen met de financiering. Op 1 mei moet het onderzoek klaar zijn.

De SP-fractie zei teleurgesteld te zijn maar zei ook dat dit een heel bijzonder project is. Ries van Walraven, woordvoerster Zorg en Welzijn: "Binnen no time zijn hier 150 sociale huurwoningen gerealiseerd. Deze woningen zijn ook ten goede gekomen aan gewone woningzoekenden; dat wordt weleens vergeten. Er stond druk op en wellicht is dat een van de oorzaken van de overschrijdingen en de onvoldoende communicatie. Inmiddels hebben de onderdelen Sumatrastraat en Wassenaarseweg al hun vruchten afgeworpen. Sommige bewoners hebben zeer snel een baan en definitieve huisvesting gevonden. Dat scheelt ook kosten. Uit het hele land zijn er mensen komen kijken naar dit unieke project. Leiden heeft hiermee zijn nek uitgestoken."

Half mei komt er nog een debat met de 'oude' wethouder over de resultaten van het onderzoek. Daarna zal het nieuwe college van D66, Groen Links en VVD aantreden.

Meer informatie bij Ries van Walraven, woordvoerster Zorg en Welzijn, e-mail: ries.vanwalraven@planet.nl, telefoon 06-577 563 66

CDA zet vraagtekens bij het Leidse bestuursakkoord

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Leiden 13-04-2018 18:08

In een open brief aan zijn collega-raadsleden zet CDA fractievoorzitter n.a.v. het debat over de overschrijding in het project huisvesting statushouders en bijzondere doelgroepen vraagtekens bij het Leidse bestuursakkoord. Het akkoord dateert uit 2010 en had (heeft) als doel om de verzuurde verhoudingen in de Leidse Raad te verbeteren. Bleijie zet daar na afgelopen donderdag zijn vraagtekens bij. “Als het akkoord betekent dat we wethouders blijven sparen en ze niet meer verantwoordelijk willen houden omdat dat onvriendelijk overkomt en niet past in onze collegiale omgang met elkaar, dan weet ik niet of het CDA dat bestuursakkoord nog moet ondertekenen. In het DNA van onze partij zit dat we fatsoenlijk met mensen omgaan en dat we niet te pas en te onpas met moties van wantrouwen wapperen. Dat mogen andere partijen van het CDA verwachten. Het is echter ook zo dat er iemand politiek verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het beleid. Niet alleen in goede tijden als er successen te vieren zijn, maar ook als het faliekant mis is gegaan. Het college is politiek verantwoordelijk en als wij als Raad ons controle-instrument vanwege de Leidse bestuursakkoord en de daarbij horende bestuurscultuur te grabbel gooien omdat we kosten wat het kost vriendelijk met elkaar om willen gaan, dan moeten we bij onszelf te rade gaan. De bestuurscultuur moet niet ten koste gaan van de plicht die wij als Raadsleden hebben om een college te controleren en het verantwoordelijk te houden als dat nodig is.” Lees onderstaand de open brief van Bleijie aan zijn collega Raadsleden: Beste collega-raadsleden, Afgelopen donderdag ontving ik net als jullie het boek ‘ De Gemeenteraad, ontstaan en ontwikkeling van de lokale democratie’ van de hand van onder andere mijn goede vriend Geerten Boogaard. Met Geerten zat ik tussen 2006 en 2008 in de Commissie Bestuur en Leefbaarheid van de Leidse Gemeenteraad. Geerten was een dijk van een Raadslid en bovenal een bijzonder leuke, gezellige en capabele collega. En inmiddels universitair docent Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. Man wat hebben wij vaak met een pils in de hand gelachen om wat er in ‘het theater’ aan de Breestraat zoal plaatsvond. Vooral om de stok waarmee de partijen die toen nog het leuke, lekkere, linkse, Leidse college vormden terug het hok in werden geslagen Als er al een bestuurscultuur was in die tijd, dan werd die vorm gegeven door de lange rode knuppel die in een hoek van de PvdA-fractiekamer stond. En het collegeprogramma was net zo dichtgetimmerd als Fort Knox. Het was een mooie samenloop van omstandigheden dat we juist afgelopen donderdag het boek van Boogaard e.a. kregen. Boogaard is namelijk samen met CDA-er Wouter den Hollander en D66-Tweede Kamerlid Paul van Meenen architect van de nieuwe Leidse bestuurscultuur zoals we die sinds 2010 kennen. Een nieuwe manier van omgaan, vastgelegd in een bestuursakkoord met als doel om niet bij iedere scheet het vertrouwen in een wethouder op te zeggen, niet bij ieder zuchtje kritische tegenwind de collegepartijen terug het hok in te slaan en niet bij iedere Raadsvergadering te grossieren in allerlei jij-bakken die de sfeer en de besluitvorming in de Raad niet ten goede komt. De Raad moest weer de ruimte krijgen om de instrumenten te gebruiken om het college te kunnen controleren. Een akkoord overigens waarbij ten overvloede werd afgesproken dat het college de Raad adequaat en afdoende informeert, ook als dat lastig of negatief is. Het bestuursakkoord en de inherente collegiale manier van samenwerken komt immers van twee kanten. Juist die manier van omgaan stond afgelopen donderdag tijdens het interpellatiedebat centraal. Saillant detail was dus dat het boek van een van de geestesvaders van dit akkoord bij ons op de leggers lag. Waar ging het interpellatiedebat dan om? Twee dingen: als eerste kostenoverschrijding van € 1,2 miljoen die Wethouder Van Gelderen aan de Raad moest melden op het project huisvesting van statushouders en bijzondere doelgroepen. In februari meldde de wethouder het tekort in het college en die besloot pas op 27 maart, een week na de verkiezingen, de Raad hierover te informeren. Het was overigens niet het eerste tekort dat er op dit project te melden was. In 2017 moest de Raad ook al eens een half miljoen bij plussen. Het tweede ging over de informatievoorziening aan de Raad. Die rammelde niet alleen als een ouwe Oost-Duitse Trabant, maar tevens staat die haaks op het gesloten bestuursakkoord. Hadden we immers niet met elkaar afgesproken dat de Raad juist en tijdig geïnformeerd zou worden, ook als het nieuws minder rooskleurig is? Ook als het verkiezingstijd is? Tijdigheid voor volledigheid? Het college wist al veel eerder van dit tekort en toch koos ze ervoor om het pas een week na de verkiezingen aan de Raad te melden. Van Gelderen probeerde de Raad nog te overtuigen dat het ‘echt een toevallige samenloop van omstandigheden was geweest’. Ik vind dat maar lastig te geloven. Na het debat van gisteravond vraag ik me hardop af of de houdbaarheidsdatum van dit bestuursakkoord niet verstreken is. De Raad controleert het college en als de Raad vanwege de bestuursakkoord niet meer van plan is wethouders verantwoordelijk te houden dan is het eind zoek. Anders gesteld: Wat moet een wethouder in Leiden nog doen om politiek verantwoordelijk te worden gehouden? Gaan we alles met de mantel der bestuursakkoordliefde bedekken? Gaan we nu bij ieder debacle ons verschuilen achter het bestuursakkoord om zodoende wethouders maar niet verantwoordelijk te hoeven houden omdat dit onze gezellige manier van samenwerken kan schaden? Natuurlijk ben ik er geen voorstander van dat wethouders te pas en te onpas weggestuurd worden, maar een project dat 2x zo duur wordt, waar 2x geld bijgelegd moet worden en waarvan de Raad al dan niet vanwege de verkiezingen half en veel te laat over geïnformeerd is, is in veel gemeenten gewoon reden tot vertrek. Sterker nog, het controle-instrument van de Raad waarover ook Boogaard in zijn boek schrijf, is wel aan heel veel slijtage onderhevig als een Raad dit vanwege de bestuursakkoord weigert te gebruiken. Maar waarom heeft het CDA dan geen motie van wantrouwen ingediend? Simpel, omdat die het niet zou halen. Andere partijen vonden en vinden dat je zo niet met wethouders omgaat. Het bestuursakkoord en de controlerende rol van de Raad stonden dus lijnrecht tegenover elkaar. Het bestuursakkoord won. Een meerderheid in de Raad vond dit namelijk geen reden om middels motie het vertrouwen in de wethouder op te zeggen omdat dit niet past bij de manier van omgaan met elkaar. Dus werd het de veel minder zware variant van treurnis gebruikt. Het hoogst haalbare voor het CDA om onze verontwaardiging kenbaar te maken. Dan rijst nogmaals de vraag: wat moet je in Leiden dan wel doen om politiek verantwoordelijk te worden gehouden? En waar ligt de grens tussen het bestuursakkoord en de politieke verantwoordelijkheid van een wethouder? Ik kan slechts concluderen dat die grens gisteravond nog verder is opgerekt. Het bestuursakkoord en de inherente manier van aardig met elkaar omgaan is heilig, zelfs als een wethouder een project financieel uit de hand laat lopen en het college er voor kiest de Raad maar half en veel te laat daarover te informeren. Als de Raad niet meer haar tanden wil laten zien omdat ze bang is de goede lieve vrede te verstoren, wordt ze een tandeloze tijger. Af en toe brullen, maar nooit bijten als dat nodig is. Een slechte zaak als je het mij vraagt. Gelukkig krijgen we binnen een maand een nieuwe kans als het college, wellicht nog in de persoon van Van Gelderen inhoudelijk verantwoording af zal leggen over het onderzoek naar dit financiële en organisatorische debacle. Ik ben benieuwd. Ter afsluiting nog een saillant detail: D66, GroenLinks en de VVD werken momenteel aan een nieuw college en hebben daarbij de wens uitgesproken om het bestuursakkoord net als vier en acht jaar geleden opnieuw te bekrachtigen. Als dat in de lijn van het debat van gisteravond betekent dat we wethouders blijven sparen en ze middels onze controlerende taak niet meer verantwoordelijk willen houden, dan weet ik niet of het CDA dat bestuursakkoord nog moet ondertekenen. In het DNA van onze partij zit dat we fatsoenlijk met mensen omgaan en dat we niet te pas en te onpas met moties van wantrouwen wapperen. Dat mogen jullie van het CDA verwachten. Het is echter ook zo dat er iemand politiek verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het beleid. Niet alleen in goede tijden als successen te vieren zijn en als er complimenten worden uitgedeeld, maar ook als het faliekant mis is gegaan zoals gisteravond. Het college is politiek verantwoordelijk en als wij als Raad ons controle-instrument vanwege de Leidse bestuursakkoord en de daarbij horende bestuurscultuur te grabbel gooien, dan moeten we bij onszelf te rade gaan. De bestuurscultuur moet niet ten koste gaan van de plicht die wij als Raadsleden hebben om een college te controleren en het verantwoordelijk te houden als dat nodig. Dat was afgelopen donderdag helaas wel het geval. Joost Bleijie, fractievoorzitter CDA Leiden

D66 en GroenLinks gaan in Leiden college vormen met VVD

CDA CDA GroenLinks VVD D66 Leiden 05-04-2018 10:06

In Leiden gaan D66 en GroenLinks met de VVD onderhandelen over de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders. De twee informateurs (Fleur Spijker namens D66 en Rob van Lint namens GroenLinks) vinden dit de meest kansrijke combinatie. Zij baseren dit oordeel op gesprekken met alle fracties in de gemeenteraad. D66 en GroenLinks onderschrijven dit oordeel. Zij hebben de VVD uitgenodigd om samen de onderhandelingen te beginnen. De VVD heeft deze uitnodiging geaccepteerd. CDA lijsttrekker Joost Bleijie geeft aan blij te zijn dat de ronde van de informateurs snel is afgerond en dat er gewerkt kan worden aan een nieuw college. “Op basis van de verkiezingsuitslag en de zetelverdeling in de nieuwe raad lijkt het mij logisch dat deze 3 partijen een poging gaan wagen om tot een college te komen. Inhoudelijk wens ik ze veel succes. Het wordt nog een behoorlijke uitdaging om met de inhoudelijke verschillen die er tussen de partijen zijn, een college te vormen. Ik ben erg benieuwd wat daar uiteindelijk uit komt.” De opstelling van het CDA voor de komende periode zal door het bericht van de informateurs niet veranderen. “Plannen die goed zijn voor de stad zullen wij altijd steunen, plannen die minder goed zijn die zullen wij proberen te veranderen zodat ze alsnog de steun van het CDA kunnen krijgen. Bij plannen die slecht zijn voor de stad gaan wij er met gestrekt been in.” Vorige week schoven Joost Bleijie en Roeland Storm namens het CDA aan bij de informateurs om de mening van het CDA over een nieuw te vormen college te geven. “Wij hebben aangegeven dat het CDA graag toetreedt tot een nieuw college en dat wij dat ook vol enthousiasme zouden doen, maar dat we wel onze plek kennen. We hebben een zetel verloren (van 4 naar 3) en dus is onze inbreng kleiner geworden. Bovendien zijn wij cijfermatig ook niet nodig voor een college. Maar het CDA heeft een lange traditie van het nemen van bestuursverantwoordelijkheid en die hadden wij ook dit keer graag willen nemen. Echter, de realiteit is dat andere partijen dan wel groter zijn, dan wel gewonnen hebben. Dan moet je eerlijk en realistisch zijn en een beetje je plek kennen. Wij wensen D66, GroenLinks en de VVD veel succes en wijsheid toe de komende periode bij het schrijven van een coalitieakkoord. Mochten ze er niet uit komen dan kan er altijd een beroep op het CDA gedaan worden.” Opvallend in het rapport van de informateurs is de alinea waarin staat dat de meeste fracties moeite hebben met het bouwstandpunt van het CDA en dat onze partij zich daarmee buitenspel heeft gezet. “Bouwen is het thema geworden tijdens de verkiezingen en zal samen met de donkere wolken die hangen boven de gemeentelijke financiën, hèt thema gaan worden de komende vier jaar. Wij hebben aangegeven dat het CDA best wil bouwen en de noodzaak daar ook voor ziet, maar dat hoogbouw in wijken en het maar volbouwen van groen wat ons betreft niet direct een optie zijn. Het moet wel passen bij de wijk en bij de omgeving. Ik concludeer dat andere partijen dit niet delen en dit zelfs als een soort breekpunt zien. Opvallend, aangezien gaandeweg de verkiezingscampagne de standpunten over de bouwopgave steeds genuanceerder werden. Iedereen ziet volgens mij wel in dat je niet oeverloos kan blijven bouwen in Leiden. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er uit de onderhandelingen komt als het om bouwen gaat. Het CDA zal ook in de oppositie blijven strijden voor de menselijke maat op bouwen.” Meer informatie over het bericht van de informateurs is te krijgen via joost@cdaleiden.nl

Formatie van start: D66 en GroenLinks willen een college met VVD

D66 D66 GroenLinks VVD Leiden 05-04-2018 07:58

D66 en GroenLinks hebben de VVD uitgenodigd om met elkaar de onderhandelingen te gaan voeren voor een nieuw beleidsakkoord. Daarmee volgen D66 en GroenLinks het advies van de informateurs Fleur Spijker en Rob van Lint. ...

Succes: extra kunstgrasveld voor DIOK en DoCos

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Leiden 26-01-2018 09:30

Sportverenigingen DoCoS en DIOK hebben te weinig ruimte om het groeiend aantal leden te laten sporten. Voor het buitensportpark in de Mors wordt in 2018 een plan gemaakt voor herinrichting voor voetbal en rugby. Op voorspraak van het CDA komt er voor de zomer al een extra kunstgrasveld in de Mors om de verenigingen op korte termijn uit de brand te helpen. Het bestaande grasveld (veld 2) wordt vervangen door kunstgras, rondom het nieuwe veld wordt verlichting geplaatst en er komen twee tijdelijke kleedkamers (porto-cabins). Het is de bedoeling dat zowel DoCoS als DIOK dit veld gaan gebruiken. In november toonde de gemeenteraad van Leiden zich gevoelig voor de accommodatieproblemen van DoCoS en DIOK. Het CDA diende een motie in om nog voor de zomer een extra kunstgrasveld aan te leggen. Een kleine meerderheid van de raad (voor: CDA, VVD, GroenLinks, PvdA en Leefbaar Leiden. De SP en D66 stemde tegen) oordeelde in een motie dat DoCoS uiterlijk komende zomer voorzien dient te worden van extra kunstgras. De raad nam daarmee een voorschot op de zogeheten kadernota buitensportaccommodaties. Volgens deze nota, over de nieuwe inrichting van de voetbalvelden in Leiden, moeten er zes nieuwe kunstgrasvelden komen in sportpark De Mors. Het CDA is blij dat beide verenigingen nu gebruik kunnen maken van een extra kunstgrasveld en is tevreden dat wethouder Dirkse (D66) uiteindelijk heeft ingezien dat deze investering hard nodig was.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.