Nieuws van politieke partijen in Gelderland over PvdA inzichtelijk

23 documenten

Gelderse coalitie stelt vragen over buurtbussen

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie VVD CDA Gelderland 25-08-2020 09:50

Foto: Louis Espéret

De coronacrisis heeft grote impact op de maatschappij, zo ook op het openbaar vervoer. Toen de crisis begon was het dringende advies om alleen gebruik te maken van het openbaar vervoer voor reizen die strikt noodzakelijk zijn. De dienstregelingen gingen naar een zogenoemde basisdienstregeling: het minimale om wat mogelijk is. Buurtbuslijnen werden zelfs helemaal aan de kant gezet, omdat het in deze — kleinere — bussen niet mogelijk is om anderhalve meter afstand tot elkaar te houden. Daarbij komt ook dat zowel de passagiers als de vrijwilligers die de bussen rijden gemiddeld genomen een hogere leeftijd hebben. Hierdoor vallen zij ook vaker dan gemiddeld in de risicogroep.

Het advies om het openbaar vervoer alleen voor strikt noodzakelijke reizen te gebruiken is inmiddels opgeschort. Lijnbussen zijn inmiddels zo goed als allemaal aangepast om ze coronaproof te maken en er is een mondkapjesplicht. Alleen de buurtbussen blijven voorlopig nog aan de kant. Tot voor kort werd vastgehouden aan 1 september als streefdatum om dit vervoer weer op te starten. Recent is deze datum losgelaten in afwachtig van nader onderzoek, uitgevoerd door TNO. Dit onderzoek moet antwoord geven op de vraag hoe de buurtbussen ook coronaproof gemaakt kunnen worden.

Reizigers die afhankelijk zijn van de buurtbus zijn al sinds maart verstoken van openbaar vervoer en blijven dit nog tot nader bericht. Daarom stellen de coalitiepartijen in de Gelderde Provinciale Staten (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) vragen aan Gedeputeerde Staten over de stand van zaken en mogelijke alternatieven.

De vragen luiden als volgt:

Hoe monitort Gedeputeerde Staten de periode sinds maart waarin geen buurtbussen meer rijden? Krijgt de provincie zelf signalen over reizigers die in de problemen komen door het ontbreken van buurtbuslijnen of komt dit via de vervoerders? Kan de gedeputeerde aangeven wanneer, volgens de huidige inzichten, verwacht wordt dat de buurtbussen weer kunnen gaan rijden? Werkt Gedeputeerde Staten, in samenwerking met de vervoerders, aan een redelijk alternatief zolang de buurtbussen nog niet rijden? Hoe staat de gedeputeerde tegenover de volgende mogelijkheden? In Noord-Brabant kunnen reizigers tijdelijk gebruik maken van de regiotaxi tegen WMO-tarief. Het tijdelijk vervangen van de buurtbussen door andere, dan wel grotere, voertuigen. Wellicht zijn er nog meer alternatieven denkbaar.

Het bericht Gelderse coalitie stelt vragen over buurtbussen verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Ministerie laat Gelderse cultuur in de kou staan

PvdA PvdA Gelderland 06-08-2020 17:12

Recent heeft het Fonds Podiumkunsten de toekenningen voor de subsidieperiode 2021-2024 gepubliceerd. Deze zijn hier te lezen. Van de 202 aanvragen die zijn gedaan zijn slechts 78 gehonoreerd met een toekenning van een subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Dit is een schamele 39% van alle aanvragen.

Wanneer we inzoomen op deze toekenningen valt op dat er slechts 11 aanvragen zijn gedaan in landsdeel Oost. Geen van deze aanvragen heeft een subsidie toegekend gekregen. Het door het kabinet en Tweede Kamer eerder onderkende belang van de regionale spreiding van de cultuursubsidies is in het geval van het Fonds Podiumkunsten in geen velden of wegen te bekennen.

Onder andere Orkest de Ereprijs heeft wel een positief advies gekregen voor een subsidie, maar mag het geadviseerde bedrag van €200.000,- niet ontvangen. Het is onduidelijk waarom Orkest de Ereprijs geen geld zal ontvangen, maar organisaties in de Randstad die eveneens een positief advies hebben gekregen wel kan rekenen op een subsidie. Ook organisaties als Kompagnie Kistemaker, BOT en tgECHO hebben een positief advies gekregen, maar zullen €0,- bijgeschreven krijgen op hun bankrekening.

Dit wringt nog meer, omdat de culturele organisaties nu niet alleen te maken krijgen met de tegenvallers door de coronacrisis, maar ook door het wegvallen van de financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten voor de volgende subsidieperiode. Het niet toekennen van de aangevraagde, en positief geadviseerde, subsidies kan verregaande consequenties hebben voor de betrokken organisaties.

Nu er aanzienlijk minder financiën vanuit het Rijk worden bijgelegd in Gelderland, maar het kabinet en de Tweede Kamer eerder wel het belang van regionale spreiding hebben erkend, stellen wij samen met onze coalitiepartners schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten.

Gelet op het belang van de betrokken organisaties willen wij het College oproepen om onderstaande vragen zo spoedig mogelijk van antwoord te voorzien.

Heeft het College van Gedeputeerde Staten kennis genomen van de toekenning van de subsidies door het Fonds Podiumkunsten zoals deze op, of rond, 3 augustus zijn gepubliceerd? Is het College, net als de vragenstellers, van mening dat het feit dat geen van de aanvragers uit landsdeel Oost, ondanks een positief advies, een toekenning heeft gekregen laat zien dat er geen goede regionale spreiding is? Is het College, net als de vragenstellers, van mening dat er gelet op de huidige situatie waarmee organisaties nu geconfronteerd worden door de coronacrisis het onlogisch is om hen wel een positief advies te geven, maar geen subsidie toe te kennen? Hierbij in ogenschouw nemend dat deze organisaties voorgaande jaren wel een subsidie hebben mogen ontvangen van het Fonds Podiumkunsten. Is het College bereid om gezamenlijk met andere provincies, gemeenten en organisaties op korte termijn een lobby te doen bij de Tweede Kamer en het kabinet om extra middelen in te zetten, zodat zij die een positief advies hebben gekregen alsnog een subsidie mogen ontvangen?

Bovenstaande vragen zijn gezamenlijk ingediend met VVD, CDA, GroenLinks en ChristenUnie.

 

 

Het bericht Ministerie laat Gelderse cultuur in de kou staan verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Fokko Spoelstra’s inbreng tijdens behandeling Perspectiefnota

PvdA PvdA Gelderland 08-07-2020 14:11

Tijdens de Statenvergadering van 8 juli 2020 werd de Perspectiefnota behandeld. Tijdens deze behandeling bracht fractievoorzitter Fokko Spoelstra het onderstaande in, inclusief de aankondiging van een initiatiefvoorstel tegen institutioneel racisme:

Voorzitter,

Het is nu voor de tweede keer deze Statenperiode dat we hier in dit huis een Perspectiefnota bespreken. Ditmaal onder een geheel ander gesternte dan vorig jaar. Stond de Perspectiefnota toen vooral in het teken van het juist gesloten coalitieakkoord, Samen voor Gelderland, nu is er een Perspectiefnota opgesteld tijdens de coronacrisis,en met daarbij nog een uitdaging hebben als het gaat om stikstof, klimaat, droogte, en de energietransitie. Nu ambities aangeven voor 2021 is wat ons betreft dan ook niet eenvoudig: er is één sleutelwoord dat past bij deze tijd: wendbaarheid. Wendbaar als provincie en wendbaar in ons doen en laten.

Het coronavirus had en heeft veel impact op de gezondheid van talloze Gelderlanders. Gelukkig lijken wat dat betreft de cijfers steeds positiever te worden, en lijkt het alsof het virus toch enigszins gedoofd is in Gelderland, maar de impact van het virus niet alleen op de gezondheid maar ook op de economie zal groot zijn.

Alle experts geven aan dat we in een economische crisis komen: er is alleen nog discussie over de vorm: wordt het een V, U, W, L of nog een andere letter van het alfabet, maar het zal hoe dan ook veel economische schade aanrichten, ook in Gelderland.

Met die blik in het achterhoofd kijken we naar deze Perspectiefnota en geven we ook suggesties mee voor de begroting.

Ik wil dat doen langs een drietal lijnen:

De sturing vanuit de provincie De financiën En de drie speerpunten van de PvdA: wonen, werken en een gezonde leefomgeving. Allereerst de sturing vanuit de provincie: Juist in deze coronaperiode zien we dat de provincie door gemeenten, maatschappelijk organisaties en bedrijven meer en meer als een gewaardeerde partner gezien wordt die de lead mag nemen: niet alleen gevraagd faciliteren, maar ook pro-actief aan zet. Het gaat daarbij niet altijd en niet alleen om geld, maar ook om delen van kennis en best practices monitoren, ambtelijke ondersteuning en verbinden worden gewaardeerd. Die rolneming zien we terugkomen in de corona-aanpak in drie fasen: Nood Overbrugging Herstart Zeker de snelheid en omvang van zowel de noodmaatregelen (gewoon een lump sum per gemeente) en de overbrugging met als speerpunten cultuur en recreatie en toerisme, en in aanvulling op maatregelen van het Rijk is een zeer goede: ga daarmee door zolang dat noodzakelijk is en blijf wendbaar: daar waar noden verschuiven kan onze bijdrage ook snel veranderen. Terecht dat er overbrugt wordt naar de toekomst en niet naar het verleden. Maar er is meer aan het veranderen vanuit dit huis: in plaats van verkokerde lange, ambtelijke lijnen uit te zetten werken we steeds integraler en samen met onze partners; opgave en gebiedsgericht: meer vanuit een filosofie van: doen- monitoren-bijsturen, dan vanuit een blauwdruk. Daarvoor zijn de wereld en Gelderland te complex geworden. Wendbaarheid, snelheid en integraal werken is goed, maar wat ons betreft wel met het coalitie-akkoord als kader: de doelen die we willen bereiken of het nu gaat om klimaat, kringlooplandbouw of woningbouw zijn wat ons betreft ook in deze coronaperiode nog steeds van grote waarde! Zonder coalitieakkoord wordt het zwalken. Wel is het goed om tussentijds te herijken: het is goed gebruik om halverwege de bestuursperiode een Mid Term Review (MTR) op te stellen om te bezien of we op koers liggen, en of we moeten intensiveren of extensiveren. Het zou goed zijn om direct nadat het stof van corona is neergedaald een MTR op te stellen: zeg einde van dit jaar en daar niet langer mee te wachten. Bij het opstellen van de MTR is inbreng vanuit de Gelderse samenleving wat ons betreft wenselijk. De bijeenkomst op 11 mei 2019 voor het coalitieakkoord is ons wat dat betreft goed bevallen.

Dan de provinciale financiën:

We staan er nog steeds als provincie Gelderland goed voor. Zo goed dat we een forse bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen COVID, aan regiodeals en een woondeal. Maar ook met gebiedsopgaven gaan we verder: mooi dat de nieuwe gebiedsopgave Zwolle ook zo tot ontwikkeling komt! Het voelt haast oneerlijk als we zien hoe belabberd onze partners de gemeenten ervoor staan: stuk voor stuk door de tekorten in het sociale domein en door corona op de rand van omvallen. Als provincie kunnen we niet alle 51 Gelderse gemeenten structureel ondersteunen, maar we kunnen wel met hen lobbyen voor een faire bijdrage vanuit het Rijk. Als toezichthouder weten we als geen ander hoe belabberd de gemeenten ervoor staan: de cleane constatering van BZK dat er in NL maar 8 gemeenten onder preventief toezicht staan, is veel te kil en doet geen recht aan de nood. Goed dat GS met IPO en VNG zich daar sterk voor maakt. Ook ons programma sterk bestuur kan geen succes worden als gemeenten door het Rijk figuurlijk onder water worden gehouden. Het College stelt voor om de 5 ambitiereserves die bij de coalitievorming zijn ingesteld samen te voegen tot één. In principe past dat wel bij de aanpak van integraal werken en de noodzakelijke wendbaarheid, maar eerlijk is eerlijk bij het coalitieakkoord is wel per onderdeel een afspraak gemaakt over in te zetten middelen: als PvdA willen we toch wel twee keer per jaar bij begroting en rekening de stand kunnen monitoren. Wat dat betreft graag een toezegging vanuit het College. Het College heeft ook alle reserves doorgenomen en dan blijkt dat er bij de Najaarsnota een aanzienlijk bedrag kan vrijvallen: dat is mooi en ook noodzakelijk om de ambities uit het coalitieakkoord te bekostigen. Het voorstel om eens per vier jaar de reserves door te lichten is een verbetering t.o.v. nu maar wat ons betreft niet vaak genoeg. Wij zouden liefst twee keer per bestuursperiode een doorlichting willen: vlak voor de MTR en vlak voor een nieuwe bestuursperiode. Hoor graag de reactie van het College.

Voorzitter: We zien dat het rendement op ons stamkapitaal wellicht minder wordt, terwijl er forse maatschappelijke opgaven liggen waar a la een Invest NL door Gelderland in Gelderland een bijdrage aan geleverd kan worden. Voor de komende begroting meer inzicht in de Lange Termijn Investerings Agenda zou wat ons betreft goed zijn. En wellicht komen we eind 2020 met elkaar te praten over financiering van Alliander van de energieambities: als dat een hoger maatschappelijk en wellicht financieel rendemente oplevert zou dat wat ons betreft een goede zaak zijn.

Voorzitter,

Ik wil nu ingaan op de Perspectiefnota aan de hand van de speerpunten van de PvdA in Gelderland: wonen, werken en een gezonde leefomgeving.

Allereerst wonen:

Het is goed dat het Actieplan Wonen recent door Provinciale Staten is vastgesteld en er nu in principe voortvarend uitvoering aan gegeven kan worden. De nood is hoog, zeker onder starters en jongeren. Middelen zijn er, harde plannen zijn er, maar er is in een aantal gevallen niet voldoende stikstofruimte om te bouwen: ik lees dat er daardoor zeker 3000 woningen per jaar minder gebouwd kunnen worden. Wat ons betreft: tackel zo snel mogelijk eea, en voorkom dat Gelderse stikstofruimte naar elders gaat.

Meer en sneller bouw is niet alleen goed voor de bestrijding van de woningnood maar zeker ook voor de werkgelegenheid, zeker als we dan ook nog versneld verduurzamen: aanpakken dus!

Mooi initiatief in het kader van energietransitie en woonlastenverlaging vormt de Energiebank in Arnhem: goed dat die ondersteunt wordt, maar het zou nog mooier zijn als iets dergelijks in heel Gelderland uitgerold kan worden.

Wonen en een fatsoenlijk dak boven je hoofd in Gelderland geldt wat ons betreft voor alle Gelderlanders, ook voor arbeidsmigrant. De rolduiding in de recente Statenbrief van de provincie spreekt ons aan: de provincie gaat zich actiever opstellen, en dat juichen we toe. Het probleem van goed huisvesting van arbeidsmigranten is echt een serieus probleem, dat blijkt ook in deze corona-tijd en is echt niet alleen door Emile Roemer op te lossen: dat Gelderland actiever wordt: top!

En ook de strijd tegen dakloosheid is goed: zou mooi zijn als Gedeputeerde Staten als ambitie zou willen hebben dat aan het einde van deze periode niemand in Gelderland meer tegen zijn of haar zin dakloos is.

Dan werk:

We hebben het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt vastgesteld, we hebben gesproken over het belang van inclusie ook op de arbeidsmarkt, maar we denken wel dat met de coronacrisis die ons nu overkomt het goed is om als provincie te blijven monitoren hoe de arbeidsmarkt zicht ontwikkeld per regio, en per leeftijdsgroep. Onze grote zorg is, en dat blijkt ook wel uit de COVID-19-monitor dat jongeren, eenoudergezinnen, ZZP-ers en mensen met een niet-westerse afkomst met name de dupe worden van de crisis: zij zijn het die als eerste geen baan meer hebben. Alleen al onzekerheid over je baan doet veel met het welbevinden, en de neiging om geld uit te geven. We moeten echt voorkomen dat er een tweedeling gaat ontstaan tussen zij die werk hebben en zij die werkloos zijn of worden. Daarom goed als er fors wordt ingezet op het ondersteunen van met name de jeugd bij stageplaatsen, en het begeleiden van werk-naar-werk, omscholen etc. En dat we er goed op blijven letten dat ook echt iedereen meedoet: inclusief dus!

We zien dat in deze tijd Oost NL fors doorgaat met het ondersteunen van start-ups: de miljoenen vliegen je om de oren. Een voorbeeld van overbruggen naar de toekomst. Immers als de start-ups slagen levert dat innovatieve werkgelegenheid op. Wij verwachten wel dat de succesrate juist van start-ups die in deze periode worden ondersteund goed gemonitord worden en ook vergeleken worden met de pre-corona tijd. Prins Constantijn gaf laatst in een interview aan dat 80% van de startups normaal gesproken het niet haalt, dat betekent dat die 20% het heel heel goed moet doen!

Tot slot de gezonde leefomgeving:

Als het om leefomgeving en welbevinden gaat wil ik graag beginnen met positief nieuws: uit de covid monitor blijkt dat 70-plussers zich in deze coronatijd mentaal goed voelen. Dat doet ons goed!

Maar door corona is onze leefwereld de afgelopen maanden danig veranderd. We hebben nu een druktemeter juist om de drukte te ontwijken, we houden 1.5 meter afstand etc. Toch hebben we ook behoefte om elkaar op te zoeken. Daarvoor zijn wat ons betreft levendige binnensteden noodzakelijk, en daar maken we ons wel wat  zorgen over: leegstand en stilte ligt op de loer: daar mee in investeren zou niet een gekke gedachte zijn.

Als het gaat om de leefomgeving zien we dat het project groene schoolpleinen een groot succes is met meer dan 150 schoolpleinen. Dat is mooi: wat ons betreft zouden scholen ook meer mogen worden verduurzaamd, een regeling a la Overijssel is het overwegen waard.  En als het om de energietransitie gaat: Gedeputeerde Staten kijk wat van de Europese Green Deal in Gelderland kan landen! Ga verder met RES-sen en RAS-sen, en heb daarbij versneld aandacht voor de droogte: goed om als staten snel een droogtetafel te organiseren.

De natuur moeten we echt versneld versterken en er zal ook snel de overstap naar de kringlooplandbouw met nieuwe verdienmodellen gemaakt moeten worden:  alleen dan zal er ook stikstofruimte ontstaan om de bouw aan te jagen.

Als het om stikstof gaat moeten we als Gelderland niet wachten op het Rijk, maar ook zelf gebiedsgerichte stappen zetten: in de Rijntakken, de Achterhoek en op de Veluwe.  Het voorstel om in ieder geval vooral met de kalverhouderij stappen te zetten spreekt ons aan: dat kan hoe dan ook. Extern salderen: daar moeten we heel goed over nadenken en we moeten voorkomen dat de stikstofruimte in Gelderland verdampt naar elders, en er zo nog steeds niet gebouwd kan worden voor de woningnood in Gelderland.

Voor een gezonde leefomgeving geldt dat iedereen mee moet kunnen doen. We zien dat de covid-monitor aangeeft dat er minder gesport wordt: dat vraagt wat ons betreft om extra aandacht, ook via het Jeugd Sport- en Cultuurfonds, maar ook door wandelen, klompenpaden en het versterken en verbreden van fietspaden. Want ook hier geldt dat iedere Gelderlander arm of rijk, met of zonder baan, eraan deel moet kunnen nemen.

Voorzitter,

Ik kom tot een afronding:

Ik begon mijn bijdrage met de constatering dat als er één woord is dat het handelen van de provincie Gelderland moet weergeven het wel wendbaarheid is. We moeten in ons doen en laten wendbaar zijn, maar er is wat de PvdA betreft één vaste waarde waaraan niet getornd kan en mag worden: het belang van vrijheid voor een ieder.

We zouden in 2020 groots stil staan bij het 75 jaar leven in vrijheid, dat is door corona iets anders geworden, maar goed dat het programma nu doorloopt tot en met mei 2021 en daarna overgaat in het programma vrijheid. Vrijheid betekent respect voor elkaar en voor onze democratische rechtstaat, het betekent een inclusieve samenleving zonder institutioneel racisme waarin iedereen een thuis kan vinden. En het betekent verantwoordelijkheid om hiermee om te gaan – nu en in de toekomst. Vrijheid betekent ook je veilig en thuis voelen, de vrijheid om jezelf te zijn, ongeacht afkomst, gender, seksuele oriëntatie, religie, leeftijd, handicap of sociaaleconomische achtergrond.

Om die vrijheid ook te borgen, zal zoals in vorige Staten al door mevrouw A-Kum aangekondigd, de PvdA het initiatief nemen voor een initiatiefvoorstel tegen institutioneel racisme.

Samen voor Gelderland!

 

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/fokko-spoelstras-inbreng-tijdens-behandeling-perspectiefnota/

Fokko Spoelstra tijdens de behandeling van de Perspectiefnota.

Het bericht Fokko Spoelstra’s inbreng tijdens behandeling Perspectiefnota verscheen eerst op PvdA Gelderland.

D66 Maasdriel: ‘Vertrouw, maar verifieer’ essentieel credo in onze gemeentepolitiek

D66 D66 PvdA Gelderland 30-05-2020 14:30

Een jaar geleden kwam D66 Maasdriel als een donderslag bij heldere hemel te weten waar één van de wethouders van het College woont. Normaal zou je zeggen: het maakt ons niet uit waar je woont. Maar kennelijk was er iets met die woonplek, of meer specifiek, een perceel dat er naast ligt. Was een Motie van Wantrouwen dé manier om er achter te komen?

Nee, liever niet.

Veel liever hadden wij op enig passend moment van wethouder Peter de Vries gehoord: hier woon ik en daar ligt een perceel waar ik een belang bij heb. Dan was de kous meteen af geweest.

Na die vervelende avond die de vaststelling van het Bestemmingsplan Buitengebied overschaduwde is een proces op gang gekomen. En in dat proces zijn diverse actoren gaan bewegen. Er is intern onderzoek gedaan, dat onderzoek is extern getoetst, de uitkomsten zijn gepresenteerd en tenslotte door iedereen geïnterpreteerd. De één neemt voor kennisgeving aan, de ander bijt zich als een Sherlock Holmes vast in wat hij ziet of denkt te zien, door zijn eigen bril. Dat is een ieders goed recht.

D66 Maasdriel heeft het gevoel in deze kwestie over een dun koord te lopen. Te balanceren zelfs. We zien dat er zaken niet zijn gelopen zoals het hoort. We zien dat er acties zijn ondernomen waar wij zo onze eigen mening over hebben. Zoals altijd proberen wij objectief naar de materie te kijken. Zo ook naar de aanbevelingen van Elzinga en De Haan. Die zitten dan ook verweven in mijn betoog.

D66 Maasdriel is na alles wat er gezegd en gedaan is, teruggegaan naar de basis. Hier speelt een integriteitskwestie. Aangezien wij daar nog niet eerder via het protocol over hebben gesproken, hebben wij een afspraak gemaakt met de burgemeester van deze gemeente. Dat is de route die wij wilden volgen. Niet een brief naar de Commissaris van de Koning om daar op de koffie te gaan, ook al zijn wij daartoe wel uitgenodigd en hebben we het overwogen. Uiteindelijk was onze D66-keuze: de dialoog aangaan met de verantwoordelijke voor de integriteit van het bestuur in Maasdriel. De afspraak vond vorige week plaats in het bijzijn van de ambtelijke ondersteuning die het interne dossieronderzoek heeft uitgevoerd. Dat gesprek zijn we begonnen met te stellen wat wij vinden van de handelswijze van wethouder De Vries. Die had beter en transparanter moeten omgaan met zijn gevoelige informatie. In Ruimtelijke Ordening ontstaat altijd ruis. Hij, nu inmiddels als wethouder, had moeten en kunnen weten dat er altijd een bananenschil is waarover je kunt uitglijden. Ik hoop dat die les is geleerd.

Daarmee kom ik, voorzitter, bij aanbeveling nummer 2 van Elzinga en De Haan: een moreel appèl op de heer De Vries om gedurende zijn periode als wethouder niet te bouwen. Als D66 hopen wij dat hij geduld zal betrachten met zijn stukje grond en zijn intenties daarmee. Hoeveel zekerheden en slotjes er ook zijn in te bouwen, het gaat om een inmiddels zeer gevoelig geworden dossier van een bestuurlijk verantwoordelijke die dagelijks op dit gemeentehuis rondloopt. Ik realiseer me terdege dat wethouder De Vries ook de heer De Vries is, inwoner van deze gemeente. Als hij een verzoek indient moet het gewoon de molen in. Maar nogmaals, wij hopen en wensen dat dit verzoek tijdens zijn bewind als wethouder uitblijft. Gewoon om gedoe, waarvan we al genoeg hebben, te voorkomen.

In ons gesprek met de burgemeester hebben wij ook gesproken over het interne dossieronderzoek. Dit raakt aan aanbeveling nummer 1. Als raadslid heb ik diverse stukken die aan anderen (en aan hen zelfs eerder!) zijn verstrekt na WOB-verzoeken, ook mogen inzien. Dit had wat mij betreft direct transparant gemogen, en gemoeten. Een omissie die uit mijn eigen bestudering naar voren is gekomen, hebben wij vorige week met de burgemeester besproken. Als D66 zijn we natuurlijk blij dat zwaargewichten als Elzinga en De Haan het dossieronderzoek hebben getoetst, maar feitelijk hebben we hen alleen een magnetronmaaltijd aangeboden die zij een keer hebben opgewarmd. Zes minuten op 700 watt en een dikke rekening voor de moeite. Je kan je afvragen waarom een extern onderzoek nodig was als we zelf sturend waren op de ingrediënten waarover we een oordeel wensten. Als we streefden naar onafhankelijkheid dan hadden we meteen naar buiten moeten gaan. Alles of niets, maar niet halfbakken.

Hoe dan ook, op ons verzoek en met een toezegging van de burgemeester is er een lijntje uitgeworpen naar een ingrediënt dat volgens ons ontbrak in die magnetronmaaltijd. Een in onze ogen cruciale speler in het spel die gehoord had moeten worden. Direct vanaf de start. Ik heb het over de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied, die actief was ten tijde van het aantreden van De Vries als wethouder.

Maandag heeft de ambtelijke ondersteuning inderdaad alsnog het gat gedicht in de tijdlijn. Daarop is een reactie gekomen. De voormalig projectleider doet haar relaas over haar kijk op de zaak. Deze persoon is overigens zelfstandig door de heer Van Drunen benaderd voor zijn eigen feiteninterpretatie. Haar versie wijkt echter af van de versie die door hem is opgetekend in bijlage 2 bij de raadsstukken. Zij neemt afstand van enkele beweringen die door de heer Van Drunen zijn gedaan, zoals de termen ‘bestuurlijk wangedrocht’ en ‘bananenschil’. Zij stelt en ik citeer: “Ik werp deze woorden van mij af.” Waarom deze beweringen door PvdA-GroenLinks toch worden aangevoerd, is mij een raadsel, aangezien de persoon in kwestie zich ervan distantieert. Ik citeer opnieuw: “Reden hiervan was dat er apert onjuistheden in het verslag stonden. Met name het feit dat zowel de burgemeester als de gemeentesecretaris mij met een kluitje in het riet zouden hebben gestuurd, is pertinent onjuist.”

Aangezien alles hier draait om interpretatie heb ik de burgemeester gevraagd om deze informatie, de mail van de voormalig projectleider die is binnengekomen, openbaar toe te voegen aan het dossier. Het aanvullend onderzoek heeft plaatsgevonden op ons verzoek en mag wat ons betreft openbaar worden. We maken graag het speelveld gelijk voor iedereen. Zowel de burgemeester als de betrokken ex-projectleider hebben hiermee ingestemd.

Dan kom ik bij aanbeveling nummer 3. Deze laat toch nog altijd een vieze smaak in de mond achter en is met de beantwoording zeker niet afgedaan. Het niet kunnen achterhalen van de ratio achter besluiten is geen reden om het toe te dekken met de houding “helaas pindakaas”. Wij constateren niet alleen in dit dossier maar ook andere die recent de revue passeerden dat er wel heel vaak hiaten zijn. Een “per abuisje” noem ik het maar. Dat noopt ons als raad tot het spelen van detective om zuivere koffie te kunnen schenken. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen die tijd en gelegenheid heeft, daarvoor hoef ik alleen maar in de spiegel te kijken. Dat is jammer en maakt het lastig om blind te vertrouwen op de integriteit van onze bestuurders en de organisatie daarachter. Dat moeten we niet willen. Zeker niet als in dossiers valt terug te lezen dat ambtelijke medewerkers spreken over “principieel onjuiste routes” en het creëren van “lijken in de kast”. Ik denk ook dat we blij mogen zijn dat bepaalde bestuurders niet meer op dit gemeentehuis rondlopen. Maar mijn vraag is nu: hoe gaan we dit verbeteren? Welke lering trekken we hieruit? Is onze verslaglegging en archivering wel goed ingericht? Hoe voorkomen we dat dit soort zaken ons als Maasdriel steeds weer overkomen? Want, voorzitter, D66 draait pas twee jaar mee in de politiek en dit zijn we spuugzat. Er liggen zoveel uitdagingen op ons pad. Daar willen we liever (duurzame) energie in steken.

Aanbeveling nummer 4 tenslotte: prima, geen opmerkingen, zo lang het niet bij intenties blijft maar praktijk wordt. Het verleden biedt hiervoor recent wel wat zonneschijn, maar in de periode voor dit hele gebeuren is met zekerheid laks, naïef of ondoordacht omgegaan met proactieve informatieplicht. Als dat het tenminste is, want als we door die ondergrens zakken met andere termen wordt het kwalijk. Dan is er sprake van kwade opzet en obstructie. Daar willen we, vanuit ons geloof in de beste intenties van iedereen voor Maasdriel, niet vanuit gaan. Maar zoals mijn geliefde mij met haar wijze gezegde heeft geleerd, en ik herhaal hem hier nog maar eens: “Vertrouw, maar verifieer.”

Voorzitter, met het passeren van dit punt op de agenda hopen we dat de politiek in Maasdriel, wederom een paar krasjes rijker, een deksel kan leggen op deze casus. Het vizier constructief en transparant op de toekomst richten. We hebben elkaar nodig om deze gemeente morgen mooier door te geven dan we haar vandaag aantroffen. Ook op het gebied van fatsoen en integriteit.  

PvdA Gelderland bezoekt digitaal de culturele sector

PvdA PvdA Gelderland 20-05-2020 12:00

Door de coronacrisis staat ook in Gelderland de culturele sector onder druk. Dat er wat moet gebeuren is duidelijk. Om te horen waar het wringt brachten de Gelderse PvdA-Statenleden Marilyn A-Kum en Fokko Spoelstra op woensdag 20 mei een digitaal werkbezoek aan deze sector. Door middel van een videogesprek zijn ze het gesprek aangegaan met een aantal vertegenwoordigers van cultuur in onze provincie.

Zo schoof Stefan Rebergen aan, directeur van Luxor Live te Arnhem. Hij vertelde dat de coronacrisis zwaar valt voor het poppodium en dat ze door middel van verschillende acties muzikanten in de regio proberen te ondersteunen. “Maar het is erg lastig” zo vertelde Rebergen. “Wij zijn 85 procent van onze omzet kwijt op dit moment. De culturele infrastructuur is erg belangrijk en wat nu verloren gaat zal in de toekomst moeizaam, of zelfs helemaal niet, terug kunnen komen.”

“Als het gaat om sectorbrede ondersteuning of maatwerk zal ik zeker kiezen voor maatwerk” betoogde Roel Coppelmans, de voorzitter van Vereniging Gelderse Podia. “We moeten ook niet vergeten dat de participatie in cultuur ook erg belangrijk is.” PvdA-Statenlid Marilyn A-Kum deelt deze mening van harte. “Cultuureducatie is belangrijk, maar participatie misschien nog wel belangrijker.”

Ook Raymond Janssen van streekomroep RN7 en Charles Droste van de Doetinchemse schouwburg Amphion waren aanwezig bij het gesprek, net als fractievoorzitter Fokko Spoelstra. Spoelstra gaf ook duiding aan de 50 miljoen euro die de provincie beschikbaar wil stellen aan de Gelderse economie. “Dit behoorlijke bedrag mag binnen de kaders van het coalitieakkoord vrij worden besteedt door Gedeputeerde Staten, waar wij als PvdA deel van uitmaken. De gedeputeerden zullen achteraf verantwoording moeten afleggen aan de Provinciale Staten over de uitgaven.” Hij voegde eraan toe dat de provincie niet alleen geld, maar ook ambtelijke ondersteuning aan gemeenten beschikbaar stelt.

Tot slot benadrukte Rebergen dat poppodia en kleine theaters ook veelal afhankelijk zijn van de horeca in hun gebouwen. “De opbrengst van de ticketverkoop gaat vaak direct naar de artiesten, wij moeten het hebben van de omzet aan de bar. Met maximaal 30 personen binnen gaat het ons meer geld kosten dan opleveren. Daar houden wij het niet lang mee vol.”

De PvdA-Statenleden kijken tevreden terug op het digitale werkbezoek en organiseren op zeer korte termijn nog een sessie. “We gaan dit zeker nog een keer doen, want dat er behoefte aan is moge duidelijk zijn” vertelt Spoelstra. “Over cultuur, maar ook over andere onderwerpen. Wonen, werken en een gezonde leefomgeving staan ook al op de planning.”

Het bericht PvdA Gelderland bezoekt digitaal de culturele sector verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Digitale Statenvergadering, onder andere over de coronacrisis

PvdA PvdA Gelderland 22-04-2020 18:11

Woensdag 22 april was er een digitale Statenvergadering. Een belangrijk onderwerp op de agenda was de provinciale aanpak van COVID-19. Fractievoorzitter Fokko Spoelstra bracht onderstaande in:

“Allereerst ons medeleven naar allen die ons in Gelderland door het coronavirus ontvallen zijn, of besmet zijn door het virus. Het virus raakt echt iedere stad, ieder dorp en ook bijna elke straat.

Hartverscheurende taferelen in verpleegtehuizen komen scherp in beeld.  Het coronavirus raakt echt bijna iedereen via de volksgezondheid of via de economie. Van lege winkelstraten, lege restaurants en lege theaters; het virus legt pijnlijk bloot waar we als samenleving in tekort schieten.

“Het virus legt pijnlijk bloot waar we als samenleving in tekort schieten.”

We mogen ons gelukkig prijzen in een land en provincie te leven waarin we ongelooflijk veel bevlogen en goed opgeleide medici, verpleegkundigen en andere vitale beroepen zoals leraren en agenten hebben. Hulde en waardering! Niet alleen nu, maar ook straks na de crisis en wat ons betreft blijvend.

We moeten er alles aan doen om de aanstaande recessie zo kort mogelijk te laten duren. In die zin zijn de verkenningen van IMF en CPB forse waarschuwingen: we moeten er nu mee aan de slag!

De PvdA is content met de manier waarop Gedeputeerde Staten nu de coronacrisis aanpakt. Of het genoeg en het juiste zal zijn, is pas achteraf te beoordelen. De coronacrisis is vooral sturen in de mist maar de lijn vanuit Gedeputeerde Staten in aanvulling op en niet in plaats van die van het Rijk en de gemeenten is goed.

Het gaat in de provinciale aanpak om drie sporen:

Hulp bieden aan onze partners: de fase van de acute nood lenigen. Rijk en gemeenten hebben daar al een aanzienlijk pakket voor, en er komen wekelijks nog sectorspecifieke maatregelen bij. Maar het is goed dat we als provincie ook voor die acute noodhulp 10 miljoen beschikbaar (waar het eerste 5 miljoen was) hebben, zeker ook ter ondersteuning van gemeenten: zij hadden het voor deze crisis al zwaar, en krijgen nu ook mede door het Rijk wel erg veel voor hun kiezen. We zouden Gedeputeerde Staten op willen roepen om bij het Rijk te lobbyen voor meer financiën naar gemeenten. Monitoren wat er in Gelderland gaande is. Ook hier geldt toch wel: meten is weten. Bij de laatste Statenbrief zat al een eerste impact monitor en er wordt ook gekeken naar het welbevinden van de Gelderlander! Goed dat ook de zachte kant meegenomen wordt! Revitaliseren: puinruimen en opbouwen. Dat is eigenlijk het onderdeel waarvan de PvdA vindt dat we als provincie echt het verschil kunnen maken als we de juiste keuzen daarbij leidend laten zijn.

Wij verwachten dat Gedeputeerde Staten werkt aan een plan waarin rond de zomer wordt aangegeven hoe en met welke instrumenten we uit het economische dal in Gelderland proberen te komen. Wat ons betreft vormt het huidige coalitieakkoord nog wel steeds het richtsnoer voor het handelen, maar niet alles zit natuurlijk in beton gegoten.

Vanuit de PvdA wil ik graag wat gedachten aan Gedeputeerde Staten meegeven over met name de fase van overbrugging en herstel:

Dat doe ik langs de lijnen van onze prioriteiten: wonen, werken en een gezonde leefomgeving.

1. Wonen

Ook in tijden van crisis  moet er doorgebouwd worden. Er is in Gelderland op tal van plekken een tekort aan woonruimte. We moeten er echt alles aan doen om te zorgen dat de bouw niet stil komt te liggen! Wat ons betreft:

Voortvarend aan de slag met het Actieplan Wonen! Zorg dat corporaties in Gelderland door kunnen gaan met zorgen voor een betaalbaar dak boven je hoofd. Zorg ook dat we straks als we weer naar buiten mogen er geen stuwmeer aan nog te lopen procedures ligt die een rem op de bouw zouden kunnen zijn. Zorg voor versneld isoleren van woningen en bedrijven: goed voor onze klimaatdoelen en voor de werkgelegenheid!

“We moeten er echt alles aan doen om te zorgen dat de bouw niet stil komt te liggen!”

2. Werken

Zeker zijn en blijven van een baan is heel wezenlijk voor de Gelderse samenleving. Wat ons betreft betekent dat dus vooral zorgen dat:

Zorg dat jongeren en schoolverlaters geen verloren generatie worden! Tuig versneld leerwerkorganisaties et cetera op. Zorg dat de bouw en de hele keten die daarbij hoort door kan gaan. Zorgt dat de provincie daar waar het kan de recreatiesector helpt: 70.000 directe banen in geding! Maar heb evengoed ook aandacht voor de noden van de culturele sector.

Voor de PvdA geldt dat de Gelderse samenleving is, wat het nu is, door juist het samenspel en de samenhang van alle sectoren: daarbij is niet de ene sector belangrijker dan de ander. Met de 300 miljoen die minister Van Engelshoven uiteindelijk  onder voorwaarden beschikbaar stelt is de culturele sector helaas zeker nog niet gered denken wij. Het kabinet vraagt ook om matching door gemeenten en provincie. Ik verwacht dat de Gelderse gemeenten dan hoopvol naar de provincie zullen kijken, en dat begrijp ik gegeven hun financiële positie.

“Zeker zijn, en blijven, van een baan is heel wezenlijk voor de Gelderse samenleving.”

3. Gezonde leefomgeving

De gezondheid van velen wordt hard door het coronavirus geraakt, het illustreert hoe belangrijk een gezonde leefomgeving is.

Maar we zien toch ook wat anders ontstaan: door veel minder verkeer, en bedrijvigheid lijkt de lucht toch echt op te klaren. Je zou bijna denken dat het stikstofprobleem als sneeuw voor de zon is verdwenen. Maar dat is denk ik toch te makkelijk: we moeten daar ook in deze tijd vol mee aan de bak. Alle signalen wijzen erop dat het Rijk dat ook gaat doen. Natuur herstel voorop, andere manier van boeren kringlooplandbouw etc.

De PvdA verwacht eigenlijk dat we na het corona-tijdperk toch sowieso zaken meer circulair en dichterbij huis gaan organiseren: niet meer alle mondkapjes uit China, maar ook productie in Arnhem. En dat biedt kansen voor de werkgelegenheid.

Naast onze speerpunten, wil ik toch ook even ingaan op een tweetal grote lijnen die spelen tussen de provincie en haar partners, partners als gemeenten die nu in bijzonder zwaar weer verkeren:

Het gaat om de zogenaamde regiodeals: kijk of je die zo snel mogelijk kunt afsluiten en tot actie kunt overgaan. Cleantech Regio hintte daar al op en in het Tussendocument zit een voorstel voor Food Valley! Voorkom wel dat deze deals stranden op de co-financieringseis van het Rijk. Lange Termijn Investeringsagenda: versneld naar voren halen in de besluitvorming lijkt wenselijk. Interessante vraag is wel: wanneer is met de kennis van nu (met de coronacrisis? een business case sluitend?

Voor alle opgesomde zaken geldt wat ons betreft: maat der dingen is niet alleen kan het naar voren gehaald worden, maar ook wat is de impact op de Gelderse werkgelegendheid: en bij voorrang voor de jongeren.

We realiseren ons dat de aanpak voor puinruimen en opbouwen op basis van een plan ongetwijfeld een forse inzet van provinciale middelen zal vragen. Wat ons betreft kan dat door middelen in het coalitieakkoord te herprioriteren en eventuele additionele inzet van het stamkapitaal.

“De gezondheid van velen wordt hard door het coronavirus geraakt, het illustreert hoe belangrijk een gezonde leefomgeving is.”

Tot slot:

Onze oproep aan Gedeputeerde Staten is: ga door met de drie lijnen in de strijd tegen het coronavirus. Bereid je nu al voor bij een open up met een plan waarbij we als provincie er alles aan doen om de Gelderse samenleving weer aan de praat te krijgen.

Gelderlanders kunnen er zeker van zijn dat de provincie achter hen staat: zeker zijn van een baan en een dak boven je hoofd.  Samen voor Gelderland, voor, tijdens en na de coronacrisis!”

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/digitale-statenvergadering-onder-andere-over-de-coronacrisis/

De Statenleden en fractievolgers- en medewerkers tijdens een digitale Statenvergadering.

Het bericht Digitale Statenvergadering, onder andere over de coronacrisis verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Jan Daenen houdt maidenspeech in de Provinciale Staten

PvdA PvdA Gelderland 30-10-2019 14:40

Tijdens de Statenvergadering van 30 oktober 2019 heeft Jan Daenen, het jongste Statenlid van Gelderland en het jongste PvdA-Statenlid van Nederland, zijn maidenspeech gehouden. Dit deed hij tijdens het bespreken van de machtiging voor het IPO (Interprovinciaal Overleg) om het Klimaatakkoord te ondertekenen.

“The difficulty lies not in creating the new ideas, but in escaping from the old ones. Vrij vertaald: Het probleem voor de mensheid ligt niet in het bedenken van nieuwe ideeën, maar in de angst voor verandering.” Met deze woorden trapte Jan Daenen zijn maidenspeech af.

Het citaat is niet van hem, maar van John Maynard Keynes (1883-1946). Keynes was een Brits econoom die het verband tussen politiek en economie als geen ander zag. Jan vertelde dat hij veel ontzag heeft voor Keynes en dat het hem tevreden stemt om, als student Milieueconomie en Econometrie aan de universiteit van Wageningen, in zijn maidenspeech naar hem te kunnen verwijzen.

Jan stelt dat Keynes de westerse wereld, op het gebied van economie, uit hun houding waarin ze alles de vrije hand gaven, heeft gehaald. De economie heeft zich na Keynes doorontwikkeld. Neoliberalisme begon te overheersen, maar het tij keert langzaam.

Tegenwoordig winnen studies naar economie en ecologie (de studie naar de samenhang van levende wezens en hun omgeving) Nobelprijzen, stelde Jan. “Maar leuk, zo’n lesje macro-economie, maar wat doet zo’n snotneus in de Statenzaal hoor ik u denken.” Commissaris van de Koning John Berends onderbrak Jan toch even, tegen goed gebruik in tijdens een maidenspeech, om te stellen dat hij het niet aandurft om Jan als snotneus te bestempelen.

“Maar wat doen zo’n snotneus in de Statenzaal hoor ik u denken.”

Jan vervolgde met een persoonlijk verhaal en nam de Statenleden mee naar 2013; het jaar waarin hij voor het eerst een maatschappij zag waarin gelijke kansen geen vanzelfsprekendheid is. “Dit ervoer ik tijdens een uitwisseling met een school in het Indiase Mumbai.”

“De stadsgids vertelde trots over het duurste huis ter wereld wat een wolkenkrabber met 27 etages voor slechts één gezin bleek te zijn, het volgende moment stonden we in sloppenwijken met schrijnende armoede.” Jan zei dat ’t daar was dat hij besefte, tussen bedelende leeftijdsgenoten, dat hij politiek actief wilde worden voor de PvdA.

“En nu sta ik hier. Als volksvertegenwoordiger. Te knokken voor solidariteit. Ik voel me trots en doe dit vol overtuiging” vertelde Jan.. Maar wat heeft het klimaat te maken met dit verhaal? “Allés.”

“Zeker zijn van een eerlijke toekomst voor alle generaties”

“Voorzitter, het gaat hier om solidariteit over generaties heen. Want hoe fijn zou het zijn als uw kinderen en kleinkinderen, en mijn kinderen ook ooit, een intacte aardbol kunnen erven. Dat wij zeker kunnen zijn van een eerlijke toekomst voor alle generaties.”

De oplossing voor het broeikaseffect zal niet alleen vanuit de markt komen en dus is, zoals Keynes bedacht, actief optreden van de overheid noodzakelijk. Hij werd eerst voor gek verklaard: “Ons economische systeem is toch veel te complex om te kunnen beïnvloeden?”

En Jan vervolgde: “Dat was de norm. Tot uitgerekend Keynes’ ‘linkse beleid’ het kapitalisme tijdens de economische crisis van de jaren ’30 van de ondergang redde. Ik zie veel gelijkenissen met de klimaatdiscussie van nu. Een niet populaire is niet altijd gelijk verkeerd.” Jan vertelde wat er moet gebeuren: “We moeten leiderschap tonen en inwoners laten zien dat schone vormen van energie niet eng zijn en dat we er samen beter van worden. Daarom steunt de PvdA het Klimaatakkoord ook.”

Jan vervolgde: “”Als econoom weeg je kosten, baten en risico’s af met betrekking tot schaarse goederen. Een planeet die toevallig precies leefbaar is voor een soort als de mens is bijvoorbeeld een schaars goed. Ik ben me bewust dat het klimaat een gevoelig onderwerp is en dat er veel zorgen zijn over bijvoorbeeld de betaalbaarheid en het nut ervan. Wij moeten als politici deze geluiden te allen tijde serieus nemen. Maar ik ben er blij voor dat de PvdA kiest voor vooruitgang.”

“In Gelderland kunnen straks duizenden installateurs aan het werk en ons MKB kan flink profiteren.”

“Voor ons staat de energietransitie niet in de weg, maar biedt het juist mooie kansen. In Gelderland kunnen straks duizenden installateurs aan het werk en ons MKB kan flink profiteren. Als wij als eerste durven te investeren in een schone toekomst gaat onze economie hiervan het meeste profiteren. In de economie noemen we dit het Keyniaanse multiplier effect.” leerde Jan ons.

“De PvdA kiest voor vertrouwen in de kracht van onze innovatieve technici, bollebozen en installateurs. Wij kiezen vóór het Klimaatakkoord. De angst voor de toekomst haal je weg door leiding te nemen en te laten zien dat die toekomst eigenlijk alleen maar voordelen heeft.”

Jan rondde af: “The difficulty lies not in the new ideas, but in escaping from the old ones. Ik hoop u de komende jaren nog vaker lessen in de Keynesiaanse economie te mogen geven.”

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/jan-daenen-houdt-maidenspeech-in-de-provinciale-staten/

Jan Daenen tijdens zijn maidenspeech in de Provinciale Staten van Gelderland.

 

Het bericht Jan Daenen houdt maidenspeech in de Provinciale Staten verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Sportverenigingen in voormalig Lingewaal met eigen gebouw of terrein krijgen dit jaar geen subsidie.

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Gelderland 26-06-2019 15:54

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1277385/1084246/Kunstgras 2.JPGIn de gemeenteraad was dinsdag 25 juni aan de orde "De vaststelling van de 1e bestuursrapportage 2019 van de gemeente West Betuwe". In deze rapportage bleek dat er nog diverse zaken financieel gerepareerd werden. Niet meegenomen waren de subsidie kosten voor de sportverenigingen met een eigen gebouw of terrein in voormalig Lingewaal. Hun subsidie bestaat uit een OZB compensatieregeling en dit bedrag was voor 2019 niet meer begroot terwijl de regeling geen eindtijd kende. Daarmee ontstaat de oneerlijkheid dat zij dit jaar geen subsidie ontvangen als in 2018 en alle overige sportverenigingen in West Betuwe wel. Onze fractie heeft bij de behandeling van dit agendapunt geprobeerd via een motie deze ongelijke behandeling op te heffen. De meerderheid van de raad steunde ons niet en laat de sportverenigingen in voormalig Lingewaal met lege handen staan. Steun was er wel van de leden van de PvdA, D66 en GroenLinks.

Hier onze inbreng bij het raadsonderwerp:

In de 1e bestuursrapportage 2019 worden puur de verwachte mee- en tegenvallers ten opzichte van de vastgestelde begroting gepresenteerd. Dat zijn er meerdere en soms met grote bedragen. Het wordt duidelijk in beeld gebracht en dat is goed. De gepresenteerde afwijkingen zijn dus niet het gevolg van wijzigingen in het bestaande beleid, maar aanpassingen doordat uit de uitvoering blijkt dat de geraamde baten en lasten in werkelijkheid afwijken van hetgeen is begroot.

In het thans nog actuele subsidiebeleid van de vml gemeenten komen we nog zo’n afwijking tegen die onze fractie graag wil herstellen. Voor de regeling OZB compensatie voor niet commerciële sportverenigingen in vml Lingewaal is het bedrag niet begroot, terwijl de regeling niet expliciet aangeeft dat deze per 31-12-2018 stopt. Als dit bedrag niet begroot wordt, dan zijn dit de enige verenigingen binnen West Betuwe die in hun subsidie toekenning een financieel nadeel ondervinden t.o.v. de situatie in 2018. Dat vinden wij onrechtvaardig en ongewenst. In het raadsspreekuur van 3 juni heeft de voorzitter van sportstichting De Wiel ingesproken en uitleg gegeven over de stand van zaken en consequenties en risico’s die niet aanpassen mogelijk kunnen geven. Onze fractie gaat een motie indienen om deze gelden alsnog op te nemen in de begroting. Daarbij willen we benadrukken dat OZB compensatie een toegestaan middel is om subsidie te verlenen. De naam OZB compensatie kan misschien tot een onjuiste interpretatie leiden. Het betreft een reguliere subsidievorm. Subsidie die andere sportverenigingen ook krijgen, maar de benaming waaronder het verleend wordt kan heel verschillend zijn. De verenigingen die dit nadeel treft zijn o.a. sportstichting De Wiel, enkele voetbalverenigingen, ijsclubs, tennisverenigingen en paardensportverenigingen.

Motie.

Nieuwe coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’ mist ambitie

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Gelderland 05-06-2019 14:22

De Provinciale Statenvergadering van vandaag staat vooral in het teken van een wisseling van de oude naar de nieuwe coalitie. Céline Blom voert namens D66 het woord over het nieuwe coalitieakkoord van de VVD, CDA, PvdA, GL, ChristenUnie en gedoogpartner SGP. “De fractie van D66 is blij om te zien dat er uitvoering wordt gegeven aan plannen van de vorige periode, toch hadden wij meer ambitie, heldere keuzes en concrete plannen willen zien in                                                                                      het akkoord.”

Céline Blom vraagt namens D66 aandacht voor drie grote thema’s uit het akkoord waaronder Klimaat, Onderwijs en Arbeidsmarkt en de bestuursstijl. Per saldo blijkt uit het coalitieakkoord dat er een bezuiniging is op het tegengaan van klimaatverandering. Er ontbreekt ruimte om echt te investeren rondom klimaat. De prioriteit voor het uitwerken van een klimaatplan ontbreekt en daarom dient D66 een motie in om prioriteit te stellen aan de uitwerking van het klimaatplan. D66 Gelderland kijkt uit naar de toekomst en wil stappen voorwaarts blijven zetten voor een gezond en duurzaam Gelderland.

Lees de spreektekst hier: 

Voorzitter,

U heeft het vast vernomen, de Sint komt dit jaar Nederland binnen via Gelderland, Apeldoorn om precies te zijn. Hoe mooi is dat? Gelderland en ook Apeldoorn heeft veel ervaring met het organiseren van grootschalige evenementen die een goed beeld geven van onze mooie streken, onze rijke cultuur en ons prachtige landschap! Denk aan de Giro, denk aan Serious Request, … en denk misschien ook wel aan het toekomstige Eurovisiesongfestival!

En dit jaar is de landelijke intocht van Sinterklaas dus in Gelderland.

En hoe gaan dat soort dingen dan in Nederland? Voorzitter we krijgen discussie, want HOE moet de beste man Apeldoorn in komen: het kanaal is te smal voor de stoomboot, de waterstofbus is te klein voor alle helpers en de stoomtrein is niet zoals het hoort, paniek alom.

Nu is het mooie dat de Sint altijd met een creatieve oplossing komt, waarmee het feest altijd weer gered wordt. En dat is maar goed ook, want als we te lang blijven hangen in alle mogelijke opties, als we het iedereen daarin naar de zin willen maken, als we niet ingaan op het hoe, is er geen sinterklaasintocht en krijgt er niemand wat.

Voorzitter,

Voor ons ligt het coalitieakkoord Samen voor Gelderland en het bruggetje is niet moeilijk. In dit akkoord worden in lange stukken tekst vele opties benoemd om Gelderland economisch krachtig, verbonden en duurzaam te laten blijven. Maar wordt verbetering gestimuleerd?

Er wordt geprobeerd het vele inwoners naar de zin te maken en dat is te prijzen. Volgens het akkoord is er goed naar ‘het veld’ geluisterd. Voor iedere organisatie zit er wel een zinnetje in. Voorzitter toch doet dat sterk denken aan ‘ik word genoemd’ … En sommige zaken zijn wel wat bijzonder, want gaan we niet eens over als provincie.

En er wordt vooral niet ingegaan op het HOE, vooral wordt benoemd dat we alles samen doen (dit woord wordt ruim 155 keer genoemd).  Uiteraard is D66 een voorstander van samenwerking. Maar dit stuk ademt vooral uit dat iedereen verantwoordelijk is voor alles, en uiteindelijk voelt dan niemand zich nog verantwoordelijk voor iets.

En toch, ook respect vanuit D66 en complimenten dat deze partijen laten zien dat we in Nederland en Gelderland nog steeds grote politieke verschillen kunnen overbruggen.

Wat D66 helaas wel opvalt is dat er geen stap voorwaarts wordt gezet. Deze coalitie wil uitvoeren wat bedacht is in de vorige periode, dat vindt d66 natuurlijk erg fijn om te constateren, maar we hadden graag meer ambitie gezien met heldere keuzes en concretere plannen over het hoe. Net als bij de intocht van Sinterklaas, moet er uiteindelijk toch echt gekozen: hoe treedt de beste man ons land in, wordt het de stoomtrein, of de boot, of toch de elektrische fiets?

 

D66 benoemt graag 3 thema’s specifiek uit het akkoord:

Klimaat

Het mag duidelijk zijn, D66 had meer verwacht van de klimaatplannen. Waar we stevig vooruit wilden maakt de coalitie een pas op de plaats, en doet zelfs een stap achteruit.

De kern voor D66 is: We zijn blij met de 30 miljoen per jaar die er is, maar dit is alleen genoeg voor de basis: Voor ambtelijke processen, het GEA, coöperaties en het goed ondersteunen van bedrijven.

Per saldo is deze 30 miljoen een bezuiniging op het tegengaan van klimaatverandering. Er was jaarlijks 30 mln beschikbaar PLUS de 5% regeling (breed aangenomen motie van D66: 18M93). Dat zou voor de komende periode op ongeveer 35 mln per jaar uitkomen. Nu is er maar 30 mln beschikbaar. Wat volgens d66 ontbreekt is ruimte om écht te investeren door het oprichten van een revolverend fonds. Waarmee we inwoners, coöperaties en bedrijven kunnen helpen te investeren in het terugdringen van hun uitstoot. Ook is er volgens ons haast met het uitwerken van het klimaatplan, waarbij er aandacht moet zijn voor tussentijdse indicatoren zodat we kunnen controleren of we het gaan halen. Maar u kent D66 als een optimistische partij. Wij willen graag samen met de hele Staten kijken hoe we het meest urgente probleem van de komende jaren ook echt aan kunne pakken. Daarom dienen we bijgaande motie … in met dictum….

 

2          Onderwijs en arbeidsmarkt

Waar het economie betreft, spreekt het coalitieakkoord over het robuust en toekomstbestendig maken van de Gelderse Economie. Innovatie moet het MKB aanjagen.

Wat volgens D66 mist is de uitwerking van de breed aangenomen D66 motie 19 M 13,

Waarin al opgeroepen wordt aan de slag te gaan met het ontwerpen van een nieuwe O&A -aanpak met een uitwerking van een O&A-talent- en kenniscentrum. Waarin het bestrijden van voortijdig schoolverlaten en het bevorderen van diversiteit benoemd worden Waarin gevraagd wordt samen met het bedrijfsleven aanvullend werk te maken van een mbo-samenwerkingsagenda, met aandacht voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO), Waarin opgeroepen wordt per direct samen met het mbo aan de slag te gaan met de ontwikkeling van (korte) trajecten (voor het opleiden voor de tekorten in de technische beroepen voor de klimaat en energietransitie)

D66 is ervan overtuigd dat de focus niet allen moet liggen op arbeidsmigranten en hun woonruimte, maar ook op de groepen die vaak niet in beeld zijn: De niet-uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zonder werk. Waarbij er aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van zowel beroeps- als taalvaardigheden.

We vragen ons wel af of de aspirant gedeputeerde bereid is om voor kerst te komen met een actualisatie van de arbeidsmarkt en onderwijs beleid volgens motie 19M13(toezegging?)

 

3          Bestuursstijl

In het coalitieakkoord wordt gesproken over een veranderende rol van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en van de provincie. Er wordt daarbij over meerdere rollen gesproken, waaronder de partnerrol. Hierbij verwacht de coalitie van Provinciale Staten geen ‘duidelijke kaderstelling inclusief instrumenten- en middelen keuze’ maar een akkoord om deels zonder kaders verder te gaan. Om vervolgens in de ‘Trialoog’ beleid vorm te geven.

De uitdagingen waarvoor we staan moeten inderdaad in gezamenlijkheid opgepakt worden. Tegelijk heeft PS een stevige verantwoordelijkheid richting de Gelderlanders: een toegankelijke en transparante besluitvorming organiseren.

D66 maakt zich hier zorgen over. De ‘Trialoog’ kent niet dezelfde transparantie als een Statenvergadering, of een oordeelsvormende bijeenkomst. Geen uitnodiging aan inwoners en pers om erbij te zijn. Geen integrale verslaglegging om het terug te kijken of luisteren.

Als we zoeken naar nieuwe overlegvormen, laten we dat dan wel in de openbaarheid blijven doen. Daarom dient D66 een motie in. 

D66 heeft ook nog 1 vraag: Het coalitieakkoord spreekt van het centraal stellen van de opgave i.p.v. de structuur. Waarom dan 75 miljoen naar Goed Bestuur (Veiligheid en handhaving en Werkwijze Gelders bestuur?) Hoe wordt dit besteed? Wat zijn kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen en wanneer zijn we tevreden?

Voorzitter, afsluitend:

D66 kiest voor de toekomst en wil een stap voorwaarts zetten voor een gezond Gelderland voor ons én voor onze kinderen.

Daarom is D66 is ten alle tijden bereid om mee te denken over het maken van keuzes en het uitwerken van het HOE in concrete plannen.

Want gelukkig zijn we ook blij met een aantal mooie zaken in dit coalitieakkoord: bijvoorbeeld de grote ambities voor biodiversiteit en de uitgebreide aandacht voor kringlooplandbouw. Daarnaast ook de wijze waarop vrijheid om jezelf te zijn ongeacht afkomst gender en seksuele oriëntatie, religie leeftijd of sociale economische achtergrond benoemd wordt in het akkoord.

En hoe komt Sinterklaas nu aan in Apeldoorn? Hij verzint vast een creatieve oplossing, samen met de hoofdpiet….en zet daarmee wellicht een enorme stap voorwaarts.

 

De PvdA Gelderland hoopt op een pro-actieve rol van GS om de vaccinatiegraad in Gelderland te verhogen.

PvdA PvdA Gelderland 04-06-2019 15:08

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/de-pvda-gelderland-hoopt-op-een-pro-actieve-rol-van-gs-om-de-vaccinatiegraad-in-gelderland-te-verhogen/

De Partij van de Arbeid Gelderland maakt zich zorgen over een mogelijke uitbraak van de mazelen in Gelderland. Wereldwijd neemt die uitbraak namelijk toe. Volgens de WHO is het aantal gevallen in het afgelopen jaar verviervoudigd. Ook in Nederland komen de mazelen vaker voor. Tegelijkertijd daalt de vaccinatiegraad. Uit een rapport van het RIVM[1] blijkt dat er in 2018 tien gemeenten waren in Gelderland die een vaccinatiegraad voor BMR onder de 90% hadden. Gebieden met een vaccinatiegraad onder de 90% vormen een risicogebied voor een uitbraak In deze gemeenten lopen uiteraard de niet-gevaccineerden risico, maar ook de zeer jonge nog niet gevaccineerde kinderen. De PvdA vindt het belangrijk dat de provincie Gelderland een pro-actievere houding aanneemt bij het verstrekken van informatie aan en het stimuleren van gemeenten om maatregelen te nemen die de vaccinatiegraad verhogen. Karin Jeurink, Statenlid PvdA Gelderland, heeft daarom op 4juni 2019 aan het college de volgende schriftelijke vragen gesteld:

Zijn er in 2019 bij de GGD Noord- en Oost-Gelderland meldingen binnengekomen van besmetting in een van de Gelderse gemeenten? Zo ja, in welke? Is GS zich ervan bewust van dat er een gerede kans is op een mazelenuitbraak in de Gelderse gemeenten met een zeer lage vaccinatiegraad Vindt GS dat voorlichting belangrijk is over de risico’s van mazeleninfecties voor niet-gevaccineerden en zeer jonge, nog niet gevaccineerde kinderen Is GS bereid om informatie te geven over risicogebieden met zeer lage vaccinatiegraad voor mazelen? Zo ja, op welke wijze? Vindt GS dat de provincie een rol heeft om gemeenten met een lage vaccinatiegraad voor mazelen te stimuleren in het nemen van maatregelen om de vaccinatiegraad te verhogen? Zo ja hoe geeft zij hier uitvoering aan?

Het RIVM heeft onlangs haar vaccinatieadvies aangescherpt. Landelijk weigeren crèches in toenemende mate niet-gevaccineerde kinderen. De provincie heeft een eigen rol om het risico op een mazelenuitbraak te beperken door de gemeenten met een zeer lage vaccinatiegraad aan te spreken op het nemen van maatregelen. Bij de polio uitbraken in 1978 en 1992 was men nog terughoudend, bij de Q-koorts eerder nalatig om beschermende maatregelen te nemen voor de algemene bevolking. In de Tweede Kamer wordt nu het politiek front tegen vaccinatie-weigeraars steeds breder.

ID         Gemeente             Provincie            Groep_Rij                           Vaccinatie                        2018

1740     Neder-Betuwe     Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)     BMR basisimmuun             54,2 203       Barneveld             Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)     BMR basisimmuun            69 302       Nunspeet              Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)     BMR basisimmuun            77,5 304       Neerijnen             Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)     BMR basisimmuun             78 297        Zaltbommel         Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)    BMR basisimmuun             81,7 279        Scherpenzeel       Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)    BMR basisimmuun             83,1 236        Geldermalsen      Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)    BMR basisimmuun             83,3 228        Ede                        Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)    BMR basisimmuun             84,6 301         Zutphen               Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)    BMR basisimmuun             87,3 233        Ermelo                  Gelderland          Zuigelingen (2 jaar)    BMR basisimmuun             88,3

Tabel 1 Gelderse gemeenten met een BMR-vaccinatiegraad onder de 90%

[1] https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/vaccinaties/regionaal-internationaal/zuigelingen#node-bmr-vaccinaties-gemeente

Het bericht De PvdA Gelderland hoopt op een pro-actieve rol van GS om de vaccinatiegraad in Gelderland te verhogen. verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.