Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

51414 documenten

05 september 2021

CDA CDA Wierden 07-05-2024 19:00

Aanstaande zaterdag 11 september vindt het bijzonder partijcongres plaats in Den Bosch. Samen met veertien CDA-afdelingen hebben we een brief naar het partijbestuur gestuurd. Met deze brief willen we bouwstenen aandragen voor het CDA-verhaal, de veranderingen die wat ons betreft noodzakelijk zijn om het CDA bijeen te houden en het vertrouwen van CDA-leden en stemmers te herwinnen. We geven hiermee gehoor aan de oproep van het partijbestuur. Bepaal een heldere christendemocratische koers Ten eerste moet het CDA weer duidelijk staan voor een heldere christendemocratische koers. Deze uitgangspunten zijn nu voor de kiezer niet meer herkenbaar. Geef duidelijk invulling aan onze CDA-kernwaarden: rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Ga verder met het toekomstperspectief voor 2030 ‘Zij aan Zij’en kom met concrete plannen. Nederland heeft onze kernwaarden nu meer dan ooit nodig. We komen als christendemocraten op voor gezinnen, familiebedrijven, het verenigingsleven en sociale cohesie. Hier moeten we met overtuiging voor staan en dit ook duidelijk uitdragen in onze politieke koers en in de organisatie van het CDA. Toon het sociale gezicht Ten tweede moet het CDA in haar beleid haar sociale gezicht tonen en uitdragen. Inwoners en ondernemers komen steeds vaker tussen de wielen van de overheid terecht en worden daar vermorzeld. Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij. Mensen met wie het goed gaat en die zichzelf goed redden en mensen die aan hun lot worden overgelaten. We hebben een overheid nodig die benaderbaar is en een menselijk gezicht heeft en toont, zeker aan inwoners die van de overheid afhankelijk zijn. Stel mensen en hun rechtsbescherming weer centraal, in plaats van planbureaus en modellen leidend te laten zijn. Pak met concrete voorstellen de tweedeling in de maatschappij aan op het gebied van wonen, inkomen, onderwijs en zorg. Maak zo snel mogelijk werk van haalbare en betaalbare oplossingen voor het klimaatprobleem en maak wetgeving, EU-richtlijnen en internationale verdragen juridisch ondergeschikt aan het klimaatdoel. Kies voor Europese samenwerking en sta daarbij pal voor de rechtsstaat. Bied perspectief voor de boeren en het platteland, de natuur én iedereen die daarin woont en werkt. Pleit voor duurzame leefbaarheid van (kleine) kernen en het ommeland, nu en in de toekomst. Doe dit in een tempo dat de samenleving kan volgen. Voer ook het regionale kiesstelsel in om de band tussen kiezer en gekozene te versterken. Doorbreek de huidige bestuurscultuur Ten derde moet de huidige bestuurscultuur doorbroken worden. Als CDA moeten we bijdragen aan transparantie en actief zorgen dat tegenmacht de ruimte krijgt in het openbaar bestuur. Blijf weg van de achterkamertjes en de daaruit voortvloeiende akkoorden. Blijf open staan voor kritische geluiden. De Haagse ‘ons-kent-ons’ bubbel moet plaats maken voor een open beleid dat recht doet aan allen, zowel binnen als buiten het CDA. Zorg ervoor dat politiek Den Haag het goede voorbeeld geeft en wet- en regelgeving niet alleen voor inwoners en ondernemers geldt maar ook voor de bewindspersonen en hun organisaties. Het is essentieel dat de impact en effectiviteit van nieuwe wet- en regelgeving vooraf aan introductie wordt getoetst in een pilotproject waarin doelgroep, stakeholders en testregio deelnemen. Verenig de partij Ten vierde moet de partij verenigd worden. Maak van het CDA weer de brede volkspartij die het altijd is geweest, voor jong én oud, stad én platteland. Doe dit door het mogelijk te maken dat iedereen kan meepraten en zich gehoord voelt in de partij. Versterk daarvoor het democratische gehalte van het CDA. Concreet betekent dit dat een conceptregeerakkoord voorgelegd moet worden aan het congres. Daarnaast moet het CDA openlijk afstand nemen van de gevoerde praktijken in het CDA rond donaties, omgangsvormen, bestuursamendementen en andere parallelle circuits die voor het gewone lid ongrijpbaar en onbegrijpbaar zijn en waarop bestuurders en politici moeilijk aangesproken kunnen worden. Zorg voor transparante en controleerbare procedures waar iedereen weer vertrouwen in kan hebben. Herstel de verbroken verbinding Ten vijfde moet het CDA als partij, gelet op alle commotie, de geconstateerde afdwaling van de oorspronkelijke beginselen, en de grote afstand tussen partij en haar leden gereorganiseerd worden. Herstel de verbroken verbinding tussen lokale en provinciale afdelingen en de landelijke partij. Het CDA wordt in de eerste plaats gedragen door de vele leden die lokaal actief zijn en hun steentje bijdragen aan hun afdeling. Zij vormen de basis van het CDA en de partij moet dan ook meer van onderop georganiseerd worden, in plaats van door een kleine selecte groep in Den Haag. Maak dankbaar gebruik van de eigen identiteit en authenticiteit van lokale CDA’ers en afdelingen. Denk nog eens kritisch na over de manier waarop leden van de verenigingsraad en het landelijk bestuur worden voorgedragen. Het rechtstreeks laten verkiezen van leden van de verenigingsraad door de leden in de provincies dient serieus onderzocht te worden om een betere binding tussen de landelijke partij en lokale en provinciale afdelingen te krijgen. Reorganiseer op basis van deze punten de partijorganisatie. Wat ons betreft vormt het partijcongres van 11 september 2021 de start van een nieuwe fase in het CDA waarin we aan de slag gaan met de noodzakelijke veranderingen zodat we onze christendemocratische waarden geloofwaardig kunnen uitdragen. Hartelijke groet, CDA Dinkelland CDA Enschede CDA Losser CDA Oldenzaal CDA Tubbergen CDA Deventer CDA Raalte CDA Almelo CDA Hardenberg CDA Berkelland CDA Borne CDA Wierden CDA Haaksbergen CDA Twenterand CDA Bronckhorst

Senioren willen park waar ’mens welkom is’

Senioren HK Senioren HK Hollands Kroon 07-05-2024 14:47

MIDDENMEER De fractie van Senioren Hollands Kroon (SHK) wil dat er alsnog een nieuw park komt aan de oostkant van de Cultuurweg in Middenmeer. De fractie vraagt de bewoners van het dorp om hulp.

De plek aan de Cultuurweg die wellicht wordt omgevormd tot park. Archieffoto

Zoals bekend strijdt de partij al geruime tijd voor de aanleg van een groot park aan de Cultuurweg. Dit met als doel ’het creëren van een groene buffer tussen de dorpskom van Middenmeer en de oprukkende datacenters aan de westkant van de snelweg A7’. Een motie van de partij om het park te maken werd door de gemeenteraad omarmd.

Het leidde vooralsnog alleen tot een haalbaarheidsonderzoek. Of het park er komt en hoe het er dan uit gaat zien is nog niet duidelijk. Wordt het een park waar de natuur voorop staat, of ééntje waar de mens alle ruimte krijgt?

Senioren Hollands Kroon is groot voorstander van de laatste variant, al moet ook aan de natuur worden gedacht. SHK maakte een plan met veel wandelpaden, bruggetjes, visplaatsen en zitbanken. Maar volgens de fractie is ’de organisatie van de gemeente aan het plan gaan sleutelen’. Dat leidde tot een advies dat het park meer zou moeten aansluiten bij de structuur van de Wieringermeer.

Een ’saai plan’, stelt Peter Meijer namens SHK. Hij hoopt dat Middenmeerders en andere bewoners van de polder zich nu vierkant achter de parkplannen scharen, zodat er schot in de zaak gaat komen.

Zo ’uitbundig’ als de SHK het voor ogen had hoeft het niet te worden, aldus Meijer. Maar er moeten ook geen hekken omheen komen te staan. ’Wij zijn voor een park dat bestemd is voor de inwoners, zeker niet voor een park waar alleen de natuur centraal staat en de mens niet meer welkom is.’

GBW-nieuwsbrief april 2024 ‘Nieuws uit de raad’

Gemeentebelangen Woudenberg Gemeentebelangen Woudenberg Woudenberg 07-05-2024 14:13

Woudenberg,  april 2024

De fractie van GemeenteBelangen Woudenberg wil iedere maand in contact komen en blijven met de inwoners van Woudenberg. Dit contact willen we bereiken door het delen van actuele en relevante informatie uit de raad van Woudenberg.

In de GBW-april nieuwsbrief: ‘Nieuws uit de raad’ die we iedere maand plaatsen op onze website nemen we jullie mee in de ontwikkelingen en onderwerpen die in de raadscommissie en de gemeenteraad van de gemeente Woudenberg zijn besproken en besloten.

Mocht je willen reageren op deze april nieuwsbrief of op andere (politieke) onderwerpen, mail dan naar: fractie@gemeentebelangenwoudenberg.nl.

De onderwerpen van april 2024 zijn:

De Olijfboom

Diverse (kleine) bijdragen van Peter van Schaik

Vaccinatiegraad Woudenberg

Asielopvang

Wind- en zonne-energie

Handelingsperspectief Buitengebied

Als je verder leest vertellen we meer over de besprekingen en beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen. Goed om rekening mee te houden is dat deze uitleg en toelichtingen uit de gemeenteraad van april 2024 zijn opgeschreven vanuit het oogpunt van de fractie van GBW.

Bijdragen van Jaap Westenberg:

De Olijfboom

In het debat over de uitbreiding van De Olijfboom ging het over de betekenis daarvan op de verkeersveiligheid en -afwikkeling en voor de buurt. De uitbreiding zelf is akkoord.

Het college wilde volstaan met enkele verkeersmaatregelen. Insprekers betoogden dat een zorgvuldig onderzoek gewenst is, waarbij ook de buurtbewoners betrokken worden.

Onze fractie heeft de wethouder stevig aangesproken over het laten uitvoeren van het onderzoek met bijbehorende participatie. De andere partijen zijn daarin ook meegegaan hetgeen uiteindelijk tot toezeggingen van de wethouder heeft geleid, en het vastleggen daarvan in een motie die met ruime meerderheid (m.u.v. de CU en CDA) werd aangenomen.

Het onderzoek wordt, voordat de uitbreiding is gerealiseerd, afgerond en gedeeld met de raad. Dit zal naar verwachting na de zomer zijn.

Bijdragen van Peter van Schaik:

College: wethouder Boeve – de Kruif is op dit moment met zwangerschapsverlof. De werkzaamheden van wethouder Boeve – de Kruif worden tot september overgenomen door Anne Kuik, voormalig Tweede kamerlid voor het CDA. Zij is afkomstig uit Ermelo.

Vers van de pers is het plotselinge aftreden van wethouder Moniek van de Graaf. Zij stopt wegens privéomstandigheden. Er wordt nu gezocht naar een nieuwe wethouder. Wij danken Moniek voor haar inzet voor de gemeente Woudenberg. Laten we wel hopen dat de nieuwe wethouder ook een wethouder wordt die binnen onze gemeente woonachtig is.

In de maand april heb ik een aantal relevante rondvragen ingediend bij het college. Het ging om de volgende onderwerpen;

Verlichting kerktoren: in februari 2023 hebben wij een vraag gesteld over de verlichting van de kerktoren. Die was op dat moment al een paar maanden buiten werking. We kregen toen de toezegging dat de verlichting “binnen afzienbare tijd weer zou functioneren”. In april 2024 nog geen kerktoren die verlicht is. In april maar opnieuw aan de orde gesteld in een rondvraag. Reactie van het college was dat ze dit waren vergeten. Nu de toezegging dat in april 2024 alles weer gaat functioneren.

Laan van Blotenburg 35: deze huurwoning is in april 2023 door een brand flink beschadigd en daardoor niet meer bewoonbaar. In november 2023 een rondvraag ingediend waarom het herstel zolang op zich laat wachten, terwijl de woningnood hoog is. Het bleek een verzekeringskwestie te zijn. Nu weer vragen gesteld waarom de woning nog steeds leeg staat, terwijl de woning wel volledig hersteld is.

Antwoord was dat de woning eind april weer verhuurd gaat worden en dat de verbouwing erg lang heeft geduurd. Niet echt een duidelijk antwoord met een verklaring, maar de woning is in ieder geval weer in de verhuur.

Ook hebben we schriftelijke vragen ingediend over een aantal onderwerpen. Het ging o.a. om de laadpaaltarieven die binnen onze gemeenten worden gehanteerd en daarnaast over mogelijk te hoge WOZ-waarden in ons dorp.

Laadpaaltarieven: Woudenberg is voor het 2

jaar op rij de één na de duurste gemeente binnen de provincie Utrecht. Ik heb daar vragen over gesteld en gevraagd om een verklaring. Het antwoord van het college was best wel duidelijk. Er zijn namelijk gemeenten die zelf een financiële bijdrage vanuit een duurzaamheidsbudget doen aan de eigenaar van de laadpalen (in Woudenberg is dat Groendus) voor de kosten van de laadpalen. Hiermee wordt de KWh prijs gedrukt. Woudenberg geeft dus geen financiële bijdrage.

Een ander verschil is dat veel gemeenten in het contract met de aanbieder een vaste KWh- prijs hebben opgenomen. Woudenberg heeft dat niet gedaan en de aanbieder hanteert dan een markconforme prijs.

Het huidige contract met de aanbieder loop tot december 2026. In de vergadering van mei gaan we een voorstel doen om tegen die tijd een nieuwe aanbesteding te doen voor een contract die goed past bij de gemeente Woudenberg.

Te hoge WOZ-waarden: Volgens een artikel in de dagbladen zou de gemeente Woudenberg de WOZ-waarden van 54% van onze woningen te hoog hebben ingeschat, terwijl dit in de regio 35% was. Hiervoor hebben we een verklaring gevraagd aan het college.

Het college kwam met afdoende antwoorden. Het lijkt meer een marketing actie van dit bureau (Eerlijke WOZ) De gemeente kon dit ook staven met bewijzen.

Naar aanleiding van de enorme hoeveelheid bezwaren in 2023 is er door de gemeente onderzoek gedaan naar de stelling in de pers. Uit dat onderzoek blijkt dat van alle bezwaren die zijn ingediend door het bureau Eerlijke WOZ, 26% is toegewezen. De 26% van alle ingediende bezwaren ligt ver van de 54% die dit bureau noemt.

Vanuit dat onderzoek herkent de gemeente zich (terecht) niet in de genoemde percentages van het bureau. Natuurlijk blijft 26% nog veel. Binnen de fractie gaan we dit in mei nog verder bespreken of we het hierbij laten of niet.

Bijdragen van Björn de Jong:

Vaccinatiegraad Woudenberg

In het kader van verschillende mediaberichten met betrekking tot uitbraak van o.a. mazelen en kinkhoest in ons land hebben wij vragen gesteld met betrekking tot de vaccinatiegraad in Woudenberg. Dit betreft dan kinkhoest, mazelen, maar ook HPV, het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken en hoe zich dit verhoudt tot het landelijke beeld.

Door het college werd beaamd dat de vaccinatiegraad in Woudenberg aanzienlijk lager is dan het landelijk gemiddelde en het gemiddelde in de regio Utrecht. Dit geldt dus voor zowel kinkhoest, mazelen als HPV, wat dus zorgt voor gezondheidsrisico’s voor onze inwoners.

Op onze vraag welke maatregelen er worden getroffen om de vaccinatiegraad in ons dorp te verhogen wordt vooral gekeken naar de GGDrU. Dit snappen wij, echter vinden wij ook dat onze eigen gemeente hier een belangrijke rol inspeelt.

Wij hebben het college dan ook verzocht om hier ook zelf mee aan de slag te gaan, door hierover actief te communiceren en te informeren. Als suggestie hebben wij genoemd of de straatpa’s, die kortgeleden in het leven zijn geroepen hier wellicht een rol in kunnen spelen. Wordt vervolgd.

Asielopvang

Zoals waarschijnlijk wel bekend is enige tijd geleden de spreidingswet aangenomen. Voor Woudenberg betekent dit dat we 94 asielzoekers dienen op te vangen. Binnen onze gemeente geldt dat er een werkgroep is opgericht bestaande uit burgemeester en wethouder en de portefeuillehouders van alle fracties. Met deze werkgroep komen we regelmatig bijeen, om met elkaar de keuzes die gemaakt dienen te worden te bespreken. Namens GBW ben ik bij deze gesprekken aanwezig om de standpunten van onze fractie hierin te vertegenwoordigen.

Op dit moment geldt dat we begin april een concept bod hebben neergelegd bij de Provincie, waarbij we als gemeente hebben aangegeven ons in te willen zetten om aan de taakstelling te voldoen.

De komende periode dient duidelijk te worden op welke manier dit vorm kan worden gegeven binnen onze gemeente. Denk hierbij aan keuzes met betrekking tot de locatie(s), inrichting van onderwijs, uitbesteden aan COA of een andere partij of zelf oppakken als gemeente.

Dit alles dient duidelijk te zijn in het uiteindelijke bod dat uiterlijk 1 november 2024 moet worden ingediend. Vervolgens zullen de opvanglocaties gerealiseerd moeten worden in zes maanden vanaf 1 januari 2025. Zodra er meer nieuws te melden is, zal ik jullie dit weer laten weten.

Bijdragen van Irene Houtsma:

Wind- en zonne-energie

De provincie heeft aan de gemeenten in de Amersfoortse Regio gevraagd gezamenlijk een voorstel te doen voor wind- en zonenergie in de regio. De wethouders van de gemeenten hebben hierover onderhandeld en hier is een bod uitgekomen richting de provincie waarbij in de regio voldoende duurzame energie wordt opgewekt.

In totaal gaat het om 0,5 TWh (Terawattuur). In vergelijking met een eerder voorstel voor duurzame energie is het aantal windprojecten in de regio afgenomen. Het windproject wat het meest dichtbij Woudenberg ligt, is langs de Leusderheide bij de A28. Het project met windmolens aan de oostkant van Leusden tegen de gemeentegrens met Woudenberg aan, is afgevallen.

Windenergie op grote schaal is in de gemeente Woudenberg niet mogelijk. Het Woudenbergse deel langs de A12 is niet geschikt als gevolg van gasleiding, ecoduct en benzinetankstation. De andere gemeenten waarin de A12 ligt willen geen windenergie langs de A12, waardoor deze locatie is afgevallen.

Daarom heeft wethouder Boeve – De Kruif in Woudenberg ingezet op 10 hectare zonne-energie, waarvan 2 langs de A12. De overige 8 hectare moeten in het buitengebied gevonden worden.

Als GBW kunnen wij ons hier goed in vinden. Wij vinden het belangrijk dat ook wij duurzame energie opwekken zodat we minder afhankelijk worden van gas uit andere landen. Wij denken dat het mogelijk is zonnevelden goed in te passen in het landschap, door bijvoorbeeld een houtwal rondom de zonnevelden te planten.

Ook is dubbelgebruik mogelijk, extensieve begrazing of de combinatie met natuur. Wij willen niet te ingewikkeld doen met allerlei voorwaarden over de maximale omvang van een zonneveld. Ons maakt het niet uit of het een groot zonneveld wordt of meerdere kleine zonnevelden.

In de regio werkt het nu zo. Alle gemeenteraden moeten instemmen met het onderhandelingsresultaat van de wethouders (tekenen bij het kruisje). Als een van de gemeenteraden niet instemt met het bod, dan wordt de 0,5 TWh niet gehaald. Dan gaat de provincie zelf de projecten starten. Dan komen ook de windprojecten die eerder zijn afgevallen weer op tafel. Eind juli moeten alle gemeenteraden besloten hebben over dit regionale bod en het aandeel van hun gemeente hierin.

Handelingsperspectief Buitengebied

De toekomstige ontwikkeling van de regio Amersfoort is vastgelegd in het Ontwikkelbeeld regio Amersfoort. Voor het buitengebied was dit nog niet concreet uitgewerkt. Daarom is in de regio gewerkt aan het Handelingsperspectief Buitengebied.

De LTO kan zich niet vinden in dit handelingsperspectief, omdat nog steeds onduidelijk is hoe het landelijk beleid met betrekking tot stikstof door gaat werken. Voor boeren is er nog geen duidelijk beeld.

Ook wethouder Molenaar gaf aan dat hierdoor in het handelingsperspectief minder keuzes gemaakt konden worden dan gewenst.

Als GBW vonden we dit handelingsperspectief te vaag en te weinig meerwaarde bieden. Een voorbeeld is dat voor alle wensen in het buitengebied veel extra ruimte nodig is. Denk dan bijvoorbeeld aan natuurontwikkeling, waterberging, recreatie en verstedelijking. Onduidelijk is waar deze ruimte gevonden moet worden.

Ook was onduidelijk hoe al deze wensen gefinancierd gaan worden. Daarom waren we tegen vaststellen van dit handelingsperspectief, net zoals de CU en de VVD. De meerderheid in de raad was helaas wel voor, zodat dit beleid nu wel is vastgesteld.

GBW-nieuwsbrief maart 2024 ‘Nieuws uit de raad’

Gemeentebelangen Woudenberg Gemeentebelangen Woudenberg Woudenberg 07-05-2024 14:07

Woudenberg,  maart 2024

De fractie van GemeenteBelangen Woudenberg wil iedere maand in contact komen en blijven met de inwoners van Woudenberg. Dit contact willen we bereiken door het delen van actuele en relevante informatie uit de raad van Woudenberg.

In de GBW-maart nieuwsbrief: ‘Nieuws uit de raad’ die we iedere maand zullen plaatsen op onze website nemen we jullie mee in de ontwikkelingen en onderwerpen die in de raadscommissie en de gemeenteraad van de gemeente Woudenberg zijn besproken en besloten.

Mocht je willen reageren op deze maart nieuwsbrief of op andere (politieke) onderwerpen, mail dan naar: fractie@gemeentebelangenwoudenberg.nl.

De onderwerpen van maart 2024 zijn:

Bestemmingsplan Rumelaarsweg 6

Wijziging Normgetallen VNG Scholen

Verkeersveiligheid zaterdagmarkt

Henschotermeer

GBW-café

Als je verder leest vertellen we meer over de besprekingen en beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen. Goed om rekening mee te houden is dat deze uitleg en toelichtingen uit de gemeenteraad van maart 2024 zijn opgeschreven vanuit het oogpunt van de fractie van GBW.

Bestemmingsplan Rumelaarsweg 6 | Jaap Westenberg

Regelmatig wordt de raad geconfronteerd met aanvragen voor wijzigingen in een bestemmingsplan maar dan achteraf. Zo ook bij deze agrarisch ondernemer aan de Rumelaarseweg. Onze fractie heeft hierover het grote ongemak benoemd hetgeen door de andere fracties en het college werd overgenomen. Een motie, waarin het ongenoegen werd benoemd, werd unaniem aangenomen.

Naar aanleiding van onze vraag of een sanctie kan worden opgelegd, heeft het college een memo ingebracht over de (on)mogelijkheden onder de Omgevingswet die begin 2024 is ingegaan. Bijvoorbeeld het verhogen van de leges is een mogelijkheid. Het college stelt een verhoging voor van 2%, terwijl bij andere gemeenten tot 30% hogere leges geheven worden. De VNG stelt 10% voor.

De gemeenteraad kon zich niet in de 2% vinden, en diende een motie is waarbij wordt uitgegaan van tenminste 10% hogere leges. Het college doet nader onderzoek en komt helaas pas eind 2024 hierop terug. De motie werd overigens door alle partijen gesteund met uitzondering van PvdA-GL.

Wijziging Normgetallen VNG Scholen | Jaap Westenberg

Op voorstel van het college wordt ingaande 2024 uitgegaan van de VNG-normen voor uitbreidingsbudget door hogere leerlingenaantallen. De betreffende verordening moet nog worden aangepast. Onze fractie stemde in. Een amendement waarin de raad zorgt voor het juiste juridische kader werd unaniem aangenomen.

Voor de scholen Olijfboom en Wartburg leidt dat tot een hoger verbouwingsbudget. Inmiddels is ook door de Jan Ligthart-school uitbreidingsbudget aangevraagd.

Onze fractie stelde eind februari de (technische) vraag over uitbreiding Jan Ligthartschool i.v.m. de leerlingenprognoses. Bij de wethouder was hierover niets bekend. Binnen 2 weken bleek dat een aanvraag was ingediend. Volgens de wethouder had e.e.a. elkaar gekruist en was haar ten tijde van beantwoording niets bekend.

Inmiddels zijn door onze fractie nadere schriftelijke vragen gesteld over vereisten waaraan schoolgebouwen moeten voldoen en de voorwaarden waaronder uitbreidingsbudgetten worden verstrekt? Beantwoording wordt in april 2024 verwacht.

Verkeersveiligheid zaterdagmarkt (bijdrage Bjorn de Jong)

Wij hebben in de rondvraag aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid van de zaterdagmarkt. Marktkooplui en ondernemers trokken hiervoor bij GBW aan de bel.

Enige tijd geleden werden namelijk hekken geplaatst bij de toegang van de zaterdagmarkt vanaf de Dorpsstraat in het kader van de veiligheid van de marktkooplui en bezoekers. Echter hebben we van zowel ondernemers als marktkooplui te horen gekregen dat de hekken tegenwoordig niet meer worden geplaatst.

Daarnaast hebben we te horen gekregen en hebben we daarnaast zelf geconstateerd dat automobilisten die de weg niet goed kennen in ons dorp, regelmatig vanaf de Dorpsstraat rechtdoor rijden het plein op bij de Nieuwe Poort. Er staat hier een paaltje, echter wordt deze vaak over het hoofd gezien, gezien de technische staat van dit paaltje.

De antwoorden die wij hebben gekregen zorgden voor de nodige verbazing. Er wordt aangegeven dat de toezichthouder van de standplaatsen de hekken plaatst en dat de afspraak is gemaakt met de standplaatshouders van de markt dat zij de hekken terugzetten.

Door het college wordt aangegeven dat bij de standplaatshouders wordt gecontroleerd of dit nog steeds het geval is. Wat GBW echter al lang wist: dit gebeurt al weken niet meer en de hekken staan inmiddels op de milieustraat. Het verbaast ons dat dit blijkbaar dus niet bekend is bij het college.

Over het paaltje werd aangegeven dat deze regelmatig vervangen of gerepareerd wordt en dat deze in goede staat is. Wat zegt het over de verkeerssituatie als een paaltje regelmatig moet worden vervangen of gerepareerd? Vindt het college werkelijk dat het paaltje in goede staat is?

9 van de 10 keer staat deze er namelijk krom en beschadigd bij. En inmiddels heeft de tijd ons ingehaald, want na het indienen van onze vragen is het paaltje (wederom) volledig kapotgereden en staat er momenteel helemaal geen paaltje meer. Als reactie op deze vragen werd aangegeven dat ervoor gezorgd wordt dat de hekken z.s.m. weer worden geplaatst. En voor de langere termijn komt er een verkeersonderzoek voor het centrum, waarbij ook dit punt wordt meegenomen. We blijven het volgen.

Henschotermeer

GBW-café

Ook over onze eerste GBW-café hebben we al eerder gecommuniceerd op onze website: https://gbw-online.nl/nieuws/eerste-gbw-cafe-succesvol/. Het GBW-café zal zeker een vervolg krijgen. We proberen het GBW-café dan wel te koppelen aan een actueel onderwerp uit de gemeenteraad. We houden jullie op de hoogte.

GBW-nieuwsbrief februari 2024 ‘Nieuws uit de raad’

Gemeentebelangen Woudenberg Gemeentebelangen Woudenberg Woudenberg 07-05-2024 14:00

Woudenberg,  februari 2024

De fractie van GemeenteBelangen Woudenberg wil iedere maand in contact komen en blijven met de inwoners van Woudenberg. Dit contact willen we bereiken door het delen van actuele en relevante informatie uit de raad van Woudenberg.

In de GBW-februari nieuwsbrief: ‘Nieuws uit de raad’ die we iedere maand zullen plaatsen op onze website nemen we jullie mee in de ontwikkelingen en onderwerpen die in de raadscommissie en de gemeenteraad van de gemeente Woudenberg zijn besproken en besloten.

Mocht je willen reageren op deze februari nieuwsbrief of op andere (politieke) onderwerpen, mail dan naar: fractie@gemeentebelangenwoudenberg.nl.

De onderwerpen van februari 2024 zijn:

Bezwarencommissie

Nadere benutting Krediet Vitaal Dorpshart

Kerntakendiscussie

Als je verder leest vertellen we meer over de besprekingen en beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen. Goed om rekening mee te houden is dat deze uitleg en toelichtingen uit de gemeenteraad van februari 2024 zijn opgeschreven vanuit het oogpunt van de fractie van GBW.

Bezwaarschriftencommissie (bijdrage Peter van Schaik)

Bij de ingekomen stukken van de raad zat het Jaarverslag 2023 van de Commissie Bezwaarschriften. In dit verslag lazen we dat de gemeente veel moeite heeft om zich aan (wettelijke) afdoeningstermijnen te houden. Als GBW hebben we hierover onderstaande (rond)vraag ingediend:

Van de 12 bezwaarschriften waarop de bezwaarschriftencommissie daadwerkelijk een advies heeft uitgebracht is slechts 1 bezwaarschrift tijdig, namelijk binnen 12 weken afgedaan.  Op een technische vraag van GBW of er geen voortgangscontrole zit op de tijdige afdoening van bezwaarschriften, antwoordde het college dat de voortgangscontrole loopt via een zgn. zaaksysteem. Dat klinkt goed, maar werkt dus niet.

Onze reactie: “Het kan niet zo zijn dat wij als inwoners aan termijnen gehouden worden voor het indienen van bezwaarschriften, maar dat de gemeente zichzelf niet aan termijnen houdt. U schrijft dat de gemeente door de indieners niet in gebreke is gesteld, anders hangt de gemeente nog een dwangsom boven het hoofd. Wij denken dat inwoners niet op de hoogte zijn van deze mogelijkheden”. Aanvullende vragen aan het college: hoe gaat u dit proces verbeteren en worden indieners van bezwaarschriften geïnformeerd over de mogelijkheden van een ingebrekestelling en het claimen van een dwangsom?

Met het schaamrood op de kaken antwoordde het college dat dit inderdaad echt niet kan. Er zijn nu procesafspraken gemaakt om dit in de toekomst te voorkomen.

Als GBW blijven we dit proces uiteraard volgen.

Nadere benutting Krediet Vitaal Dorpshart (bijdrage Jaap Westenberg)

In de raad van februari hebben we stil gestaan bij het wel of niet verlengen van het contract met de centrumregisseur. Hieronder is onze bijdrage voor de raad opgenomen.

Hoe staan we er nu voor met het Vitaal Dorpshart? De AH heeft de bouwplannen ingediend. Over de Aldi bestaat onduidelijkheid of zij al dan niet gaan verhuizen. De sloop van het oude pand Dorpsstraat 9-11 is onlangs voltooid en gehoopt wordt op snelle nieuwbouw. De uitbreiding van De Souschef door goed ondernemerschap heeft plaatsgevonden, hetgeen ook geldt voor de verhuizing van La Vie. De uitbreiding van de Jumbo gaat voorlopig niet door. De noordzijde van de Voorstraat kent momenteel geen planvorming. Allemaal ontwikkelingen waaruit blijkt dat de rol van de centrumregisseur beperkt is en de rol van de ondernemers c.q. vastgoedeigenaren zeer groot.

Waaraan draagt de centrumregisseur dan wel bij? In elk geval in het gesprek aangaan met de pandeigenaren en huidige winkeliers om met elkaar uit te vinden hoe het dorpshart meer vitaal wordt. Deze verantwoordelijkheid ligt primair bij hen, met ondersteuning van de gemeente. En is daarvoor een centrumregisseur nodig is dan de vraag?

Voor de fractie GBW zit de toegevoegde waarde van de centrumregisseur in het verbinden van de winkeliers en de vastgoedeigenaren, tegelijkertijd is dat wel eindig vanuit de beperkte bijdrage die deze functie heeft.

Ook hier hebben we te kijken naar de gemeentelijke uitgaven en de te verwachten uitkomsten. De inhuur van de regisseur is verre van goedkoop, en onder onze inwoners leven terechte vragen of deze dure inhuur in stand moet blijven?

Tegelijkertijd luisteren wij ook naar de adviezen van de winkeliersvereniging DES en de Taskforce die de centrumregisseur voor 2024 graag willen behouden.

Als GBW hebben we ingestemd om het contract voor dit jaar nog te verlengen. Wel zal in 2024 worden begonnen om de taken van de regisseur over te dragen naar de gemeentelijke organisatie. We hebben aangegeven dat de centrumregisseur zich dit jaar ook nog moet richten op het winkelaanbod. We zien graag dat er meer “ambachtelijk” aan bod komt. Ook het ondersteunen van het DES-bestuur in het meer met elkaar, inclusief gemeente en college, zorgen voor een gezellig dorpshart, vinden we belangrijk.

Tijdens de raad is het raadsvoorstel om de centrumregisseur voor 2024 nog aan te houden unaniem aangenomen. Vanaf 2025 worden de taken weer belegd bij de gemeente.

Kerntakendiscussie (Bijdrage Peter van Schaik)

Als GBW zijn we het met het college eens dat, rekening houdende met de mogelijk toekomstige financiële ontwikkelingen, een kerntakendiscussie gewenst is. Alleen de manier waarop blijft voor ons lastig. Wij blijven worstelen met de inzet die van het ambtelijk apparaat wordt verwacht.

De wethouder gaf in de commissie aan dat dit wel meevalt, omdat deze inzet ‘uitgesmeerd’ moet worden over een heel jaar. Maar het college stelt wel dat we er rekening mee moeten houden dat er zaken worden getemporiseerd of tijdelijk niet worden gedaan.

GBW heeft in de commissie ook aangegeven dat we voorafgaand aan de kerntakendiscussie moeten nadenken wat voor Woudenberg we willen zijn en blijven. De wethouder gaf als reactie hierop dat het eerder zal gaan om wat voor Woudenberg we nog kunnen zijn!

In de raad heb ik de wethouder uitgedaagd om aan te geven waar hij dan aan denkt? Zijn er dan überhaupt nog wel keuzes te maken? De enige reactie van de wethouder hierop was dat hij verwacht dat er nog wel keuzes te maken zijn in de toekomst. Maar welke? We gaan het meemaken.

Tijdens de commissie hebben wij ook gevraagd naar de inkomstenkant van de gemeente. Vormt voor GBW ook een onderdeel van de kerntakendiscussie, en is essentieel om mee te nemen. Accepteren onze inwoners bijvoorbeeld belastingverhogingen wanneer ze weten welke diensten daarmee in stand kunnen blijven? Het college ondersteunde onze opmerking.

De kerntakendiscussie gaat er uiteindelijk komen. Er wordt een deskundige ingehuurd, bijgestaan door een aantal ambtenaren. We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen in dit dossier.

Drugsdumpingen in buitengebied Breda – LPF stelt vragen

Lijst Pim Fortuyn Lijst Pim Fortuyn Breda 07-05-2024 12:59

In de moderne maatschappij worden steden geconfronteerd met verschillende vormen van criminaliteit, waarvan drugsdumpingen een verontrustend voorbeeld zijn. In dit essay onderzoeken we het huidige beleid van de gemeente Breda met betrekking tot drugsdumpingen, analyseren we de effectiviteit ervan en verkennen we mogelijke toekomstige perspectieven voor een meer doeltreffende aanpak.

Hierbij reflecteren we op eerder gestelde vragen in de gemeenteraad over dit onderwerp. Het antwoord op Vraag 1 van de gemeente Breda geeft een overzicht van de huidige aanpak van drugsdumpingen. Hoewel er sprake is van inspanningen om deze misdaden aan te pakken, ontbreekt het aan concrete maatregelen om het aantal dumpingen daadwerkelijk te verminderen. Er wordt gesproken over bewustwordingscampagnes en het verbreden van de mogelijkheden om het BIBOB-instrument toe te passen, maar er wordt niet ingegaan op specifieke strategieën om de oorzaken van drugsdumpingen aan te pakken. Bovendien wordt beweerd dat buurtpreventiegroepen actief zijn in bijna alle gebieden van Breda, inclusief de buitengebieden. Hoewel dit een lovenswaardige inspanning is, blijft de effectiviteit van deze groepen onduidelijk. Er wordt niet vermeld hoe deze groepen specifiek bijdragen aan het voorkomen van drugsdumpingen of hoe ze worden ondersteund door de lokale overheid.

Het antwoord op Vraag 4 werpt ook enkele zorgen op. Het feit dat de schadelijke stoffen van drugsproductie niet standaard worden gemeten in Nederland is verontrustend. Dit gebrek aan standaardcontroles kan leiden tot onderschatting van de ernst van de vervuiling en de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Bovendien worden omwonenden niet actief geïnformeerd over de uitkomsten van onderzoeken naar drugsdumpingen, wat een gebrek aan transparantie en betrokkenheid bij de gemeenschap suggereert. Ten slotte, het antwoord op Vraag 6 onthult dat dierenwelzijnsorganisaties en ecologen niet direct betrokken zijn bij het herstel van de leefomgeving na drugsdumpingen. Dit is zorgwekkend gezien de potentiële impact op de lokale flora en fauna. Een gebrek aan betrokkenheid van experts op dit gebied kan leiden tot suboptimale herstelmaatregelen en het niet volledig begrijpen van de ecologische impact van dergelijke misdaden. Kortom, terwijl de gemeente Breda beweert actief te zijn in de strijd tegen drugsdumpingen, roepen de antwoorden op deze vragen vragen op over de effectiviteit, transparantie en betrokkenheid bij de lokale gemeenschap in deze inspanningen. Er is behoefte aan een meer gedetailleerde en proactieve aanpak, evenals een grotere nadruk op samenwerking met experts en de gemeenschap om deze misdaden effectief aan te pakken en de schade te minimaliseren.

Om het probleem van drugsdumpingen in Breda daadwerkelijk aan te pakken, zijn er verschillende stappen die de gemeente zou kunnen overwegen. Ten eerste is er behoefte aan een geïntegreerde aanpak waarbij zowel handhaving als preventie centraal staan. Dit kan worden bereikt door intensivering van de samenwerking tussen de lokale autoriteiten, de politie, buurtbewoners en maatschappelijke organisaties. Ten tweede is het essentieel om de oorzaken van drugsdumpingen aan te pakken door middel van gerichte maatregelen tegen de georganiseerde criminaliteit die hierachter schuilgaat. Dit kan onder meer inhouden dat de politie en andere handhavingsinstanties meer middelen krijgen om de drugs supplychain te verstoren en de pakkans van daders te vergroten.

Daarnaast is het van belang om de transparantie en betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten door omwonenden actief te informeren over drugsdumpingen en de mogelijke risico’s die hieraan verbonden zijn. Dit kan worden bereikt door middel van voorlichtingscampagnes, buurtbijeenkomsten en het delen van informatie over onderzoeken en herstelmaatregelen.

Tot slot is het cruciaal om de ecologische impact van drugsdumpingen serieus te nemen en experts op dit gebied te betrekken bij het herstel van de getroffen gebieden. Dit kan onder meer inhouden dat dierenwelzijnsorganisaties, ecologen en terreinbeheerders worden betrokken bij het opstellen van herstelplannen en het monitoren van de effecten van drugsdumpingen op de lokale flora en fauna.

In conclusie kan worden gesteld dat drugsdumpingen in Breda een complex en ernstig probleem vormen dat een geïntegreerde en proactieve aanpak vereist. Door middel van samenwerking tussen verschillende belanghebbenden, gerichte maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit, verbeterde communicatie met de gemeenschap en aandacht voor de ecologische impact van drugsdumpingen, kan de gemeente Breda de strijd tegen drugsdumpingen effectief aanpakken en de veiligheid en leefbaarheid van de stad verbeteren.

In het kader van de drugsdumpingen in Breda heeft LPF Breda de volgende vragen gesteld:

• Wat zijn de concrete maatregelen, verbijzonderd in operationele en beleidsmatige maatregelen en binnen welk tijdspad, die het college op korte termijn zal nemen om het aantal drugsdumpingen in Breda daadwerkelijk te verminderen, gezien het feit dat de cijfers de afgelopen jaren nog steeds hoog zijn?

• Hoe gaat het college omwonenden actief informeren over drugsdumpingen en de mogelijke risico’s die hieraan verbonden zijn, en op welke manier wordt de transparantie en betrokkenheid van de gemeenschap vergroot?

• Welke concrete stappen zal het college ondernemen om de georganiseerde criminaliteit die hier lokaal in de Baronie verantwoordelijk is voor drugsdumpingen effectief aan te pakken en de pakkans van daders te vergroten? Hoe past het College concreet de kennis bij Politie en Staatsbosbeheer toe over de ‘zwakkere’ gemeenschappen en ‘kwetsbaardere’ boeren vestigingen?

• Welke financiële middelen zijn beschikbaar gesteld door het college voor de aanpak van drugsdumpingen en hoe worden deze middelen ingezet om de doelstellingen van het beleid te realiseren?

• Hoeveel kosten de recente dumpingen aan saneringskosten en hoeveel tijd hebben de onderhandelingen met Waterschap, Staatsbosbeheer en Provincie gekost over de verdeling van deze kosten alvorens de saneringen daadwerkelijk voltooid zijn?

• Wat heeft het College concreet gedaan met de kennis, inzichten en behoeften van lokale (wetshandhavings)instanties om effectiever op te treden tegen georganiseerde criminaliteit en drugsgerelateerde misdaden?

• Hoe precies zal het College effectiever gaan samenwerken met de diverse handhavingsinstanties, zowel op lokaal niveau als in samenwerking met regionale partners?

• Heeft het college de politie- en handhavingsdiensten recent gevraagd wat zij van Breda nodig hebben omdrugsdumpingen en gerelateerde ondermijningsactiviteiten in Breda niet alleen effectiever, maar ook efficienter te bestrijden dan nu het geval blijkt ?

• Wat was het advies van de politie- en handhavingsdiensten met betrekking tot de huidige aanpak van drugsdumpingen en welke concrete preventieve en repressieve maatregelen hebben zij voorgesteld om dit probleem aan te pakken?

Ledenvergadering ChristenUnie Haarlem

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 07-05-2024 12:42

U bent van harte uitgenodigd voor de ledenvergadering van ChristenUnie Haarlem.

De ledenvergadering wordt gehouden in De Pauwehof, wijkgebouw PKN, Achterweg 19, 2103 SW Heemstede

De vergadering begint om 20.00 uur en de zaal is open vanaf 19.30 uur

Agenda

Welkom en opening Mededelingen Verslag van de ledenvergadering van 13 november 2023 A. Financieel verslag van de ChristenUnie Haarlem over het jaar 2023 + verslag kascontrole commissieB. Financieel verslag van de Stichting Fractieondersteuning ChristenUnie Haarlem over het jaar 2023 (ter kennisneming)Agendapunt 4 is onder voorbehoud omdat het financiele jaarverslag door omstandigheden nog niet beschikbaar is. Dit verslag zal worden gepresenteerd tijdens de ledenvergadering en anders doorschuiven naar de volgende ledenvergadering. A. Secretarieel verslag van de ChristenUnie Haarlem over het jaar 2023B. Jaarverslag fractie ChristenUnie Haarlem over het jaar 2023 (ter kennisneming)C. Jaarverslag stichting Fractieondersteuning ChristenUnie Haarlem over het jaar 2023 (ter kennisneming) Datum ledenvergadering najaar 2023 RondvraagPAUZE Gesprek over Europese verkiezingen 6 juni 2024 met een bijdrage van  Anne Strijker, nummer 2 op onze kandidatenlijst Sluiting

6 mei ‘Dag van het vrije woord’

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 07-05-2024 10:43

De vrijheid van meningsuiting is een essentieel aspect van een open samenleving; zonder die vrijheid kan de democratie niet bestaan. Onze democratie is gefundeerd in vrijheid, gelijkheid en solidariteit.

Maand selecteren

mei 2024

april 2024

maart 2024

februari 2024

januari 2024

december 2023

november 2023

oktober 2023

september 2023

augustus 2023

juli 2023

juni 2023

mei 2023

april 2023

maart 2023

februari 2023

januari 2023

december 2022

november 2022

oktober 2022

september 2022

augustus 2022

juli 2022

juni 2022

mei 2022

april 2022

maart 2022

februari 2022

januari 2022

december 2021

november 2021

oktober 2021

september 2021

augustus 2021

juli 2021

juni 2021

mei 2021

april 2021

maart 2021

februari 2021

januari 2021

december 2020

november 2020

oktober 2020

september 2020

augustus 2020

juli 2020

juni 2020

mei 2020

april 2020

maart 2020

februari 2020

januari 2020

december 2019

november 2019

oktober 2019

september 2019

augustus 2019

juli 2019

juni 2019

mei 2019

april 2019

maart 2019

februari 2019

januari 2019

december 2018

november 2018

oktober 2018

september 2018

augustus 2018

juli 2018

juni 2018

mei 2018

april 2018

maart 2018

februari 2018

januari 2018

december 2017

november 2017

oktober 2017

september 2017

augustus 2017

juli 2017

juni 2017

mei 2017

april 2017

maart 2017

februari 2017

januari 2017

december 2016

november 2016

oktober 2016

september 2016

augustus 2016

juli 2016

juni 2016

mei 2016

april 2016

maart 2016

februari 2016

januari 2016

december 2015

november 2015

oktober 2015

september 2015

augustus 2015

juli 2015

juni 2015

mei 2015

april 2015

maart 2015

februari 2015

januari 2015

december 2014

november 2014

oktober 2014

september 2014

augustus 2014

juli 2014

juni 2014

mei 2014

april 2014

maart 2014

februari 2014

januari 2014

december 2013

november 2013

oktober 2013

september 2013

augustus 2013

juli 2013

juni 2013

mei 2013

april 2013

maart 2013

februari 2013

januari 2013

december 2012

november 2012

oktober 2012

september 2012

augustus 2012

juli 2012

juni 2012

mei 2012

april 2012

maart 2012

februari 2012

januari 2012

december 2011

november 2011

oktober 2011

september 2011

augustus 2011

juli 2011

juni 2011

mei 2011

april 2011

maart 2011

februari 2011

januari 2011

december 2010

november 2010

oktober 2010

september 2010

augustus 2010

juli 2010

juni 2010

mei 2010

april 2010

Partij Vrij Almelo Dicht bij de burger

Deel uw mening over ‘Skaeve Huse’

Lokaal Belang Lokaal Belang Waalwijk 07-05-2024 10:31

De gemeente Waalwijk heeft onlangs het plan gepresenteerd van de bouw van ‘Skaeve Huse’.

Wat is dit en wat houdt het in?

Gemeente Waalwijk en wooncorporatie Casade initiëren het project Weide-Akker, met inbegrip van de ontwikkeling van de Skaeve Huse. Dit project, geïnspireerd door succesvolle Deense initiatieven, beoogt een oplossing te bieden voor een sociaal uitdagend vraagstuk: het creëren van een veilige en rustige woonomgeving voor mensen die elders voor overlast zorgen.

De Skaeve Huse, afgeleid van Deense experimenten, zijn speciale woningen bedoeld voor mensen die elders voor overlast zorgen. In veel plaatsen in Nederland is dit project inmiddels gerealiseerd. Waalwijk volgt nu dit initiatief, met het project Weide-Akker aan de Tilburgseweg in Sprang-Capelle. Dit project is bedoeld om zowel deze specifieke groep als de bredere gemeenschap te ondersteunen. De toekomstige bewoners van de Skaeve Huse zijn een diverse groep, variërend van individuen met gedragsproblemen tot personen met verslavingen. Het doel is om hen een stabiele en rustige woonomgeving te bieden met de benodigde ondersteuning, terwijl tegelijkertijd de overlast in andere wijken wordt verminderd. Dit initiatief beoogt een verbeterde leefbaarheid voor de hele gemeenschap.

Lokaal Belang bespreekt dit plan tijdens haar fractievergadering van maandag 13 mei (vanaf 19.15 uur) op locatie Zalencentrum Zidewinde. Wij zijn benieuwd naar de mening van alle inwoners van Waalwijk ten opzichte van deze plannen.

Aanmelden stellen we op prijs. Stuur hiervoor een email naar onze fractievoorzitters via; info@lokaalbelangwaalwijk.nl.

Een AZC op de Parallelweg 43 en een asielschip? Woensdag 8 mei in de raadscommissie

Vrij! Vrij! Beverwijk 07-05-2024 10:17

Gisteravond organiseerden ondernemers van Business Docks een bijeenkomst over de mogelijke komst van een AZC in het pand aan de Parallelweg 43. De ondernemers moesten uit de krant vernemen dat deze locatie door het college was uitgekozen. Naast het aanwijzen van de Parallelweg 43 als locatie voor een AZC wil het college ook een asielschip in de haven neerleggen om de periode tot aan de opening van het AZC te overbruggen.

Vorig jaar wist Vrij! een AZC nog te voorkomen tot de komst van de spreidingswet door middel van een amendement. Helaas dwingt het Rijk gemeenten nu om asielzoekers op te vangen. De taakstelling voor Beverwijk is 226 asielzoekers. Dwang kan pas worden toegepast vanaf 1 juli 2025, dus Beverwijk heeft nog even de tijd. We hoeven zeker niet nu al een asielschip neer te leggen met het risico dat we straks én een asielschip én een AZC hebben.

Woensdag 8 mei om 19:30 uur wordt de locatie van het AZC aan de Parallelweg 43 besproken in de raadscommissie. U kunt komen inspreken! De insteek van Vrij! wordt dat deze locatie niet aangewezen wordt. Men moet terug naar de tekentafel en in overleg met inwoners en ondernemers. Vrij! is tegen de komst van het asielschip en is van mening dat Beverwijk niet vooruitlopend op de dwang al het beste jongetje van de klas moet willen zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.