Nieuws van CDA in Zuid-Holland over D66 inzichtelijk

3 documenten

D66 en CDA: 25.000 betaalbare woningen en een nieuwe verbinding voor Almere

CDA CDA D66 Zuid-Holland 18-02-2020 09:28

Regeringspartijen D66 en CDA willen 25.000 nieuwe woningen voor Almere Pampus, een moderne en betaalbare woonwijk voor tenminste 50 duizend mensen. Daarnaast willen de partijen dat er werk wordt gemaakt van de IJmeerverbinding, een metroachtige verbinding die Amsterdam en Almere met elkaar verbindt. Bouwen, bouwen, bouwenD66 en CDA willen zo een vuist maken tegen het extreme te kort aan betaalbare woningen. Almere Pampus moet daarom in de eerst plaats gericht zijn opkoopwoningen voor starters en betaalbare huur met de hoogste duurzaamheids- en kwaliteitseisen. De grond van Almere Pampus is al in het bezit van het Rijk. Dat maakt het een aantrekkelijke locatie voor snelle ontwikkeling. CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma: ”We hebben in Nederland een groot probleem als het gaat om huisvesting. Maar zeker in Amsterdam zien we een schrijnend tekort aan betaalbare woningen voor jong en oud. De prijzen rijzen de pan uit. Almere Pampus kan eraan bijdragen daar verandering in te brengen door meer betaalbare woning te realiseren.” Ijmeerverbindingontwikkelen De nieuwe ontwikkeling in Almere Pampus kan alleen geloofwaardig van de grond komen als het gebied ook makkelijker bereikbaar wordt vanuit Amsterdam. D66 en CDA willen dat de IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere verwezenlijkt wordt. Daarbij valt te denken aan een brug of een tunnel. Heerma: “Naast betaalbare woningen is goede infrastructuur van groot belang. Zodat mensen snel van huis naar werk en vice versa kunnen. De IJmeerverbinding is daarvoor de beste manier die verbinding te maken tussen Amsterdam en Almere. Met deze verbinding bereik je IJburg slechts in 7 minuten.”

Rog: Schrap toelatingstoetsen voor de pabo

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 11-10-2019 09:49

Samen met de overige coalitiepartijen (VVD, D66 en CU) stelt het CDA voor om de toelatingstoetsen voor de pabo te schrappen. Dit moet ertoe leiden dat de lerarenopleiding aantrekkelijker wordt en de doorstroom vanuit mbo, havo en vwo verbetert. Zo nemen de partijen een extra maatregel om het lerarentekort aan te pakken.Op de pabo worden mensen opgeleid voor docent in het primaire onderwijs. Afhankelijk van het vakkenpakket dat ze op de middelbare school hadden, moeten studenten die zich aanmelden eerst een toelatingstoets voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek halen. De coalitiepartijen willen nu van die toelatingstoetsen af, zonder afbreuk te doen aan de hoge kwaliteit van de opleiding. Voorwaarde is dus dat een eventueel kennisgebrek tijdens de opleiding wordt ingehaald.CDA-Onderwijswoordvoerder Michel Rog: “De toetsen vormen een onnodige drempel, in een tijd waarin al een groot tekort aan leraren is. Daar komt bij dat er bijna niemand is van de aankomende pabo-studenten die al die verplichte vakken in zijn pakket heeft. De meeste studenten hebben òf aardrijkskunde en geschiedenis in hun pakket, òf natuur en techniek, maar zelden alle drie. Hoogste tijd dus om die toetsen af te schaffen.”

Tweede Kamer heeft grote zorgen om noodwet voor harde Brexit

CDA CDA VVD PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 07-12-2018 15:51

Bijna de hele Tweede Kamer op de VVD na heeft grote zorgen over de machtigingsbepaling in de verzamelwet Brexit. Tijdens een hoorzitting afgelopen week in de Tweede Kamer kwamen er verschillende experts aan het woord. In de wet is een bepaling opgenomen waardoor een minister in zijn eentje een besluit kan nemen dat een wet wijzigt of intrekt. Daarvoor hoeft hij niet naar het kabinet, niet naar de Tweede Kamer en niet naar de Eerste Kamer. Het CDA vindt dit is onverantwoord. Daarop zijn er op initiatief van CDA woordvoerder Pieter Omtzigt en D66 Kamerlid Kees Verhoeven spoedvragen opgesteld en mede namens 10 andere partijen (CU, GL, PVV, PvdA, SP, PvdD, SGP, 50Plus, DENK en FvD). Het is een duidelijk signaal dat wordt afgegeven richting het Kabinet. Omtzigt: “In de hoorzitting merkte professor Voerman op dat deze bevoegdheid verder gaat dan bevoegdheden onder een noodtoestand. Dat is ongehoord. Daarom vragen wij met 12 partijen om bepalingen die nodig zijn door de Brexit met veel meer waarborgen te omkleden. Zodat in gevallen waarin snel gehandeld moet worden, dat ook kan. Denk aan de noodmaatregelen tijdens de kredietcrisis. Ook hier dient het parlement de regering gewoon te kunnen controleren. Een stevige regering heeft een stevige controle van het parlement nodig.”Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Verhoeven (D66), Van der Graaf (CU), Leijten (SP), Van Ojik (GL), Maeijer (PVV) Asscher (PvdA), Van Rooijen (50Plus), Van Raan (PvdD), Bisschop (SGP), Azarkan (DENK), Baudet (FvD) aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Justitie en Veiligheid over de rechtstatelijke aspecten van de machtigingsbepaling van de Brexitwet. 1. Heeft u kennisgenomen van de factsheets “Verzamelwet Brexit” van professor Voermans en Professor de Lange en hun toelichting in de Kamer bij de hoorzitting op 5 december jl.? 2. Kunt u reageren op het standpunt van deze heren dat door middel van Artikel 10 van de Verzamelwet Brexit het kernbeginsel van het primaat van de wetgever aan de kant geschoven wordt doordat ministers een heel ruime bevoegdheid krijgen om algemeen verbindende voorschriften vast te stellen en daarmee ook van bestaande – zelfs hogere regels – af kunnen wijken zonder dat het gehele kabinet, het parlement of de Raad van State daar vooraf iets over te zeggen heeft? 3. Bent u het eens dat, zoals artikel 10 van de Verzamelwet beoogt, het door het parlement achteraf meepraten over wetgeving - die ziet op fundamentele onderwerpen- die al is vastgesteld, niet voldoet aan de eisen die het primaat van de wetgever stelt? 4. Wat is uw reactie op het gegeven dat de Aanwijzingen voor de regelgeving (Awr, 2.23) voorschrijft dat delegatie van regelgevende bevoegdheid zo nauwkeurig en concreet mogelijk wordt begrensd? Bent u het eens dat dit in artikel 10 Verzamelwet Brexit niet het geval is? 5. Bent u bereid met een nota van wijziging te komen waarin u fatsoenlijke rechtstatelijke aspecten in Artikel 10 introduceert, waarbij alleen de afwijkingsbevoegdheid in een vooraf nauwkeurig omschreven noodsituatie kan worden gebruikt en er controle is door het gehele kabinet (dus geen ministeriële regeling), de Raad van State en het parlement? 6. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.