“Het is meer dan jammer dat er een nieuw coalitieakkoord voor Den Haag nodig was, maar het is goed dat VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA tot een akkoord gekomen zijn en dat vandaag hebben gepresenteerd. Dat is een felicitatie waard”, vindt fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Samen voor de stad, een prachtige titel, waarvan ik hoop dat ze die ten volle waar gaan maken. Dit vernieuwde stadsbestuur zal vanaf dag één namelijk alle zeilen moeten bijzetten om de verhitte gemoederen in grote delen van de stad tot bedaren te brengen. Daarbij zal het college meer tact aan de dag moeten leggen, dan in de afgelopen weken is gebeurd in relatie tot de vreugdevuren. Meer dan ooit hebben we behoefte aan een stadsbestuur dat verbinding weet te brengen tussen zand en veen, aan een stadsbestuur dat er voor iedereen is. Dat zal een forse opgave zijn voor deze coalitie, die haar electorale basis toch vooral heeft op ’t zand.”
30 documenten
ChristenUnie/SGP: “De woorden zijn mooi, nu tijd voor de daden” - Reactie ChristenUnie/SGP op coalitieakkoord “Samen voor de stad”
ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 CDA 's-Gravenhage 09-12-2019 16:43
Hou de wijken leefbaar, leg kamerbewoning aan banden - ChristenUnie/SGP, GroenLinks en Hart voor Den Haag presenteren initiatiefvoorstel
ChristenUnie GroenLinks SGP 's-Gravenhage 25-11-2019 10:16
In steeds meer Haagse woonwijken neemt verkamering toe. Woningen worden steeds vaker omgezet in los verhuurbare kamers met allerlei leefbaarheidsproblemen tot gevolg. Onze mailboxen stromen vol met klachten uit bijvoorbeeld Leyenburg en Rivierenbuurt: overbewoning, geluidsoverlast en steeds meer (wees)fietsen op smalle stoepen. ChristenUnie/SGP, GroenLinks en Hart voor Den Haag/Groep de Mos trekken een streep en dienen een initiatiefvoorstel in om de overlast van te veel kamerverhuur te beperken en daarmee de leefbaarheid in Haagse woonwijken te beschermen. Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Al meer dan een jaar dringen we aan op aanscherping van het kamerbewoningsbeleid, maar de wethouder blijft het voor zich uitschuiven. Ondertussen gaat de verkamering van onze stad gewoon door en nemen leefbaarheidsproblemen hand over hand toe. Wij van GroenLinks, Hart voor Den Haag en ChristenUnie/SGP vinden dat dit groeiende probleem nu aangepakt moet worden. En daarom komen wij vandaag met een aantal stevige voorstellen om verkamering aan banden te leggen.”
Een quotum van 5% voor een leefbare buurt
Terwijl het splitsen van woningen eerder dit jaar wél aan banden is gelegd, is verkamering in de meeste wijken nog onbeperkt mogelijk. En evenals woningsplitsing gaat verkamering ten koste van de sociale cohesie en leefbaarheid in een wijk, misschien nog wel in sterkere mate. Neem bijvoorbeeld de wijk Leyenburg, waar alleen dit jaar al 25 woningen zijn omgezet naar kamerverhuur aan 4 of meer personen. William de Blok (Hart voor Den Haag): “Meer bewoners op minder ruimte zorgt voor problemen, bijvoorbeeld in Leyenburg en in de Rivierenbuurt. Verkamering heeft gevolgen voor het wooncomfort, de leefbaarheid en sociale cohesie in een buurt. Daarom gaan we dit tegen door de vergunningplicht strenger te maken. De vergunningplicht gaat van 4 naar 3 personen en we stellen voor dat maximaal 5% van de woningen in een wijk nog maar gebruikt mag worden voor deze aangescherpte vergunde kamerverhuur. Zo kan elke Haagse inwoner zich weer thuis gaan voelen in zijn eigen wijk.”
Daarnaast stellen de fracties voor te onderzoeken hoe schaarse koopwoningen - dat zijn de relatief goedkope koopwoningen in onze stad - beter beschermd kunnen worden tegen kamerverhuur. “Nu worden ze maar al te vaak opgekocht door particuliere beleggers die én de prijs opdrijven én deze woningen vaak verkameren. Wij willen dat het college op korte termijn onderzoekt of een verbod op kamerverhuur in het schaarse segment kan helpen om deze koopwoningen te behouden voor bijvoorbeeld koopstarters. Steden als Delft en Utrecht beschermen hun schaarse woningen niet voor niets ook tegen verkamering”, aldus Pieter Grinwis.
Bouw kamers bij in plaats van bestaande woningen te verkameren
De fracties zijn zich ervan bewust dat er wel degelijk kamers nodig zijn in Den Haag. “De vraag naar kamers is er zeker, bijvoorbeeld onder studenten, starters op de arbeidsmarkt en arbeidsmigranten”, zegt Mariëlle Vavier (GroenLinks). “Alleen dit jaar al zijn er ruim 130 vergunningen voor verkamering door de gemeente verstrekt. En dan zijn er nog de verkamerde woningen waar geen vergunning voor nodig is. De behoefte is er dus, maar die moeten we vooral gaan vervullen door bij te bouwen. Te veel bewoners ervaren overlast door overmatige verkamering in de buurt.” Daarom willen de fracties dat er voortaan een leefbaarheidscheck wordt gedaan. Vavier: “Daarbij wordt bekeken of kamerbewoning een negatieve invloed heeft op de buurt. Als dat zo is, dan komt die vergunning er niet. En zo wel, dan moeten er maatregelen worden getroffen om de overlast te beperken, zoals goede geluidsisolatie.”
Het initiatiefvoorstel “Laat ’t Leefbaar, Verminder Verkamering” bevat de volgende zeven voorstellen:
Vergunning weer verplicht stellen voor kamerverhuur vanaf 3 of meer personen per woning; Een quotum van 5% voor het aantal vergunde verkamerde woningen per wijk; Schaarse woningen beschermen tegen verkamering; Bouwkundige/bouwtechnische verplichtingen bij vergunningverlening; Leefbaarheidscheck opstellen ten behoeve van belangenafweging bij vergunningaanvraag verkamering; Bibob-toets bij verdachte vergunningaanvragers; en Meer aandacht voor onzelfstandige kamerbewoning in nieuwbouw- en herontwikkelingsplannen.“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel
ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34
Op dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.
“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”
Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.”
Goed nieuws voor Haagse ondernemers! ...
ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 10-07-2019 05:57
Goed nieuws voor Haagse ondernemers! Het Haagse stadsbestuur heeft laten weten onze motie om de klussenbusvergunning goedkoper en gebruiksvriendelijker te maken voortvarend uit te voeren. Hierdoor hoeven Haagse onderhoudsbedrijven niet meer iedere dag een vergunning voor € 13,30 per klussenbus aan te vragen of een dure vergunning voor € 300 à € 400 per maand. Wethouder Van Asten denkt aan € 40 voor een weekvergunning, € 100 voor een maand en € 250 voor een kwartaal. 👌 Lees hier meer:
“Goed nieuws voor Haagse ondernemers!”, aldus raadslid Pieter Grinwis, nu het Haagse stadsbestuur heeft laten weten zijn motie om de klussenbusvergunning goedkoper en gebruiksvriendelijker te maken voortvarend uit te voeren. “Dit scheelt ondernemers als aannemers, stukadoors en timmerlieden ve...
ChristenUnie/SGP blij met invoering klussenbusvergunning - College voert motie Grinwis uit die parkeren voor ondernemers goedkoper maakt
ChristenUnie 's-Gravenhage 10-07-2019 05:53
“Goed nieuws voor Haagse ondernemers!”, aldus raadslid Pieter Grinwis, nu het Haagse stadsbestuur heeft laten weten zijn motie om de klussenbusvergunning goedkoper en gebruiksvriendelijker te maken voortvarend uit te voeren. “Dit scheelt ondernemers als aannemers, stukadoors en timmerlieden veel geld en gedoe.”
“Hierdoor hoeven Haagse onderhoudsbedrijven niet meer iedere dag een vergunning voor € 13,30 per klussenbus aan te vragen of een dure vergunning voor € 300 à € 400 per maand. Er komen meer vergunningsmogelijkheden voor lagere prijzen." Wethouder Van Asten denkt aan € 40 voor een weekvergunning, € 100 voor een maand en € 250 voor een kwartaal. “Dat is nog steeds niet echt goedkoop, maar wel veel goedkoper en gebruiksvriendelijker dan het nu is geregeld in ons mooie Den Haag. Wel ga ik proberen de prijzen nog aantrekkelijker voor ondernemers te krijgen”, aldus Pieter Grinwis, “maar ook als het hierbij blijft, hebben we iets moois kunnen betekenen voor Haagse ondernemers. Voor vakmensen voor wie het ondernemen de laatste jaren in Den Haag steeds minder leuk werd door de steeds hogere parkeerrekeningen, tot wel meer dan € 3.000 per klussenbus per jaar.”
“Bovendien is weer eens bewezen dat de aanhouder wint”, vervolgt Grinwis. “We zijn hier namelijk al sinds 2017 mee bezig, toen Haagse aannemers zich tot de gemeenteraad wendden en onze fractie aan de slag ging met hun terechte klacht over de voor hen steeds hogere parkeerkosten. Betaald parkeren heeft zich de laatste jaren namelijk als een olievlek door de stad uitgebreid. Ongewenst gevolg was dat ondernemers op steeds hogere kosten werden gejaagd. En daaraan hebben we, na meerdere debatten en moties, gelukkig wat kunnen doen.”
"De balans in deze wijken is zoek, ...
ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 23-05-2019 15:40
"De balans in deze wijken is zoek, de kloof tussen veen en zand te groot. Begin vorig jaar zei ik al dat het er meer ‘overleven’ dan ‘samenleven’ was. Ik hoop dat deze plannen het begin van een nieuw en mooier hoofdstuk betekenen voor deze wijken", aldus Pieter Grinwis over de vandaag gepresenteerde plannen voor Zuidwest. Lees hier zijn hele reactie: 👇
“Het doet me goed om te lezen dat het college naar de hartenkreet van deze wijken heeft geluisterd en onze mening deelt dat het aanpakken van de problemen in Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en Vrederust niet langer op zich kan laten wachten”, aldus fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Mijn fract...
Pieter Grinwis pleit voor buurt- of ...
ChristenUnie GroenLinks SGP 's-Gravenhage 28-03-2019 09:26
Pieter Grinwis pleit voor buurt- of thuisbatterijen in Den Haag, waarmee mensen hun eigen opgewekte zonnestroom zelf kunnen opslaan. "Zo’n buurtbatterij is een oplossing voor instabiele zonnestroom. [...] We moeten ervoor zorgen dat onregelmatig opgewekte stroom regelmatig beschikbaar is.” Lees hier meer over zijn idee 👇☀️
De duurzaamheidsnota van wethouder Van Tongeren (GroenLinks) die donderdagochtend wordt besproken staat vol mooie ambities, maar het ‘hoe’ en ‘wanneer’ blijft bij veel voornemens vaag. Teleurstellend, vindt fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Neem de plannen voor slimme energieopslag. Ik pl...
ChristenUnie/SGP: buurt- of thuisbatterij oplossing voor ‘wiebelstroom’
ChristenUnie GroenLinks 's-Gravenhage 27-03-2019 16:37
De duurzaamheidsnota van wethouder Van Tongeren (GroenLinks) die donderdagochtend wordt besproken staat vol mooie ambities, maar het ‘hoe’ en ‘wanneer’ blijft bij veel voornemens vaag. Teleurstellend, vindt fractievoorzitter Pieter Grinwis. “Neem de plannen voor slimme energieopslag. Ik pleit al jaren voor buurtbatterijen in onze stad, waarmee mensen hun eigen opgewekte stroom kunnen opslaan. De wethouder benoemt het als goed idee, maar gaat er vervolgens niet mee aan de slag.”
“Zo’n buurtbatterij is een oplossing voor instabiele zonnestroom”, zegt de fractievoorzitter. “De productie van deze ‘wiebelstroom’ is namelijk niet constant. Er wordt veel stroom opgewekt als het minder nodig is, en andersom. We moeten ervoor zorgen dat onregelmatig opgewekte stroom regelmatig beschikbaar is.” Bovendien is ons elektriciteitsnet niet gewend aan de wiebelige stroomtoevoer. “Ik juich het van harte toe dat steeds meer mensen zonnepanelen aanschaffen. Maar deze groeiende toevoer van zonnestroom betekent ook met grotere regelmaat een aanslag op ons net, met als gevolg dat de spanning soms veel te hoog wordt. Daarom kunnen we veel beter kiezen voor alternatieve opslagmethoden, zoals een buurt- of thuisbatterij.”
Pieter Grinwis: “Het college is naar aanleiding van onze motie van bijna twee jaar geleden aan de slag gegaan met pilots met elektrische deelauto’s en een laadplein voor elektrische auto’s bij het ADO-stadion. In de Groene Mient wordt daarnaast gekeken naar mogelijkheden voor een buurtbatterij. Goed nieuws.” Verschillende gemeenten, bijvoorbeeld Woerden, Breda en Haarlemmermeer, hebben inmiddels al zulke batterijen in hun buurten staan. “Laten we hun goede voorbeeld volgen. Het tempo is nu te traag”, stelt Pieter Grinwis. “Die buurtbatterijen worden met de dag goedkoper. Laat de wethouder eens als doel stellen om jaarlijks vijf nieuwe buurtbatterijen te installeren, dat lijkt me een mooi begin.”
Wie met zonnepanelen zijn eigen stroom opwekt, kan via de huidige salderingsregeling deze stroom bij de leverancier verrekenen tegen hetzelfde tarief als hij voor de stroom betaalt. Volgens de huidige plannen van minister Wiebes vervalt deze regeling in 2021. “Met het wegvallen van die regeling wordt het terugleveren van stroom veel minder interessant en wordt het voor particulieren rendabeler om gebruik te maken van een buurt- of thuisbatterij. Of voor woningcorporaties die met het plaatsen van zonnepanelen zo ook de sociale huurder kunnen laten meeprofiteren.”
Al een beetje zin in de ...
ChristenUnie 's-Gravenhage 19-03-2019 15:25
Al een beetje zin in de waterschapsverkiezingen morgen? Ja, lees dan deze column. Nee, lees dan zéker deze column! 😄👇
Misschien ken je hem wel, de cartoon van Tom Jansen, cartoonist bij Trouw en ‘misschien wel de beste cartoonist van Nederland’. De cartoon waarin twee mannen aan de bar hangen met een goed glas bier en waarbij de een tegen de ander zegt: ik ben toch zo benieuwd wie de waterschapsverkiezingen gaa...
Digitale loketten op stadsdeelkantoren kunnen dienstverlening dichtbij houden
ChristenUnie GroenLinks SGP VVD 's-Gravenhage 21-02-2019 09:53
De gemeente verwacht de komende jaren minder bezoekers op stadsdeelkantoren, omdat reisdocumenten tegenwoordig niet meer vijf, maar tien jaar geldig zijn. Daarom zullen bewoners vanaf 1 juli nog maar bij twee van de acht stadsdeelkantoren terecht voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs, of het aangeven van de geboorte van een kind. Er zijn slimmere oplossingen, vinden Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP), Frans de Graaf (VVD) en Mariëlle Vavier (GroenLinks). Ze dienen daarom tijdens de komende raadsvergadering een motie in waarin ze het college oproepen te onderzoeken of inwoners alsnog met digitale middelen kunnen worden geholpen, bijvoorbeeld met een videoverbinding in hun eigen stadsdeelkantoor.
De ChristenUnie/SGP, VVD en GroenLinks begrijpen dat het geen pretje is om vanuit Scheveningen Dorp helemaal naar de Leyweg te moeten komen voor het verlengen van een paspoort. “Het verwachte aantal bezoekers mag dan dalen, maar dit betekent natuurlijk niet dat de behoefte aan deze dienstverlening in de wijken helemaal verdwijnt”, zegt Pieter Grinwis. “Het zou toch handig zijn als mensen alsnog via een digitaal loket in hun eigen stadsdeel terecht kunnen?” De partijen pleiten daarom voor een onderzoek naar mogelijkheden voor een videoverbinding, waardoor mensen gewoon naar hun eigen stadsdeelkantoor kunnen blijven gaan.
Al in december dienden de VVD en GroenLinks een initiatiefvoorstel in, waarin ze pleitten voor betere dienstverlening. Frans de Graaf (VVD): “Mensen zijn eraan gewend dat bijna alles gemakkelijk en snel online en het liefst via de smartphone geregeld kan worden. De gemeente moet mee met deze ontwikkeling en kan niet rustig achterover blijven leunen.” Digitalisering wordt niet altijd gezien als een urgente ontwikkeling voor overheden, maar dit zou wel moeten, vindt Mariëlle Vavier (GroenLinks): “Digitalisering biedt veel kansen voor betere dienstverlening. Juist in een groeiende stad kunnen we er met digitalisering toch voor zorgen dat we voor burgers goed bereikbaar zijn.”