Nieuws van politieke partijen in Houten over D66 inzichtelijk

20 documenten

“Belangrijk schrijnende situaties te voorkomen door star toepassen van regels”

D66 D66 Houten 21-04-2021 09:49

Voorzitter,

in de RTG van 8 april is de verordening bekostiging leerlingenvervoer besproken. Deze regeling is bedoeld voor vaak kwetsbare kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen, of waarvoor een passende school ver weg is. Hoe fijn en belangrijk is het dan dat een ouder hen bijvoorbeeld op een eerste dag kan begeleiden, dat de chauffeur aardig is. Hoe belangrijk is het om schrijnende situaties te voorkomen zoals dat een kwetsbaar kind de laatste afstand dan maar zelf moet zien te overbruggen door het star toepassen van regels. We zijn verheugd én gerustgesteld dat de wethouder heel stellig was in zijn beantwoording dat we hier in Houten hier heel zorgvuldig en kindvriendelijk mee omgaan. 

De ervaringen, tips en tops van gebruikers, ouders en leerlingen, zijn belangrijk en het lijkt ons heel zinvol  om deze bij een volgende evaluatie van een verordening niet impliciet, maar expliciet op te halen. De wethouder liet weten dit een goed idee te vinden en ik wil de wethouder hierbij vragen om in deze raadsvergadering te bevestigen dat gebruikers direct geraadpleegd worden bij de eerstvolgende evaluatie. 

Wij zijn ook verheugd met de toezegging tijdens de RTG dat de wethouder voornemens is om na vaststelling van deze verordening een toegankelijke publieksversie van deze verordening te maken, en middels deze motie leesbare publieksversie willen we deze toezegging handen en voeten geven.

Dank u wel.

“We gaan voor groenbehoud én voegen groen toe”

D66 D66 Houten 07-03-2021 19:36

We weten al heel lang dat we te weinig woningen hebben in Houten en dat het eenzijdige aanbod van woningen in Houten niet aansluit op de woonwensen en woonmogelijkheden van onze inwoners. Uit de stedenbouwkundige analyse waarop de Ruimtelijke Koers gebaseerd is bleek een tekort van 4750 woningen voor de Houtens inwoners, vooral betaalbare woningen voor starters en passende woningen voor ouderen.

Met de Ruimtelijke Koers gaan we hier verandering in brengen. De Ruimtelijke Koers is meer dan alleen maar woningen bouwen. We gaan ook investeren in de kwaliteit van onze leefomgeving met duurzaamheid en biodiversiteit als uitgangspunt. We willen dat ons mooie Houten een dynamische levendige stad blijft voor jong en oud. 

Dit gaan we doen door: 

– passende woningen voor ouderen te bouwen

– onze jongeren en starters een kans te geven om betaalbaar te wonen

– te kiezen voor groenbehoud, voor het toevoegen van groen en voor het groen houden van ons mooie buitengebied

– duurzaam te bouwen met aandacht voor biodiversiteit

– een gezonde leefomgeving te creëren voor jong en oud, niet alleen door het toevoegen van groen voor recreatie en ontspanning, maar ook omdat we gaan werken aan compleet fiets- en wandelnetwerk.

De ruimtelijke koers is een belangrijke stap op hoofdlijnen, gebaseerd op gedegen onderzoek, heldere stedenbouwkundige uitgangspunten, besef van de context in ruimte en tijd en dappere keuzes. Ik ben trots dat we met deze ruimtelijke koers de moedige keuze maken om vernieuwend en compact te bouwen zodat we ons waardevolle groen kunnen behouden. 

Kortom, ik kies voor een gezond, duurzaam Houten waar jong en oud zich thuis voelt. Ik stem voor de Ruimtelijke Koers!

 

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 09-07-2020 21:40

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend die ook werd gesteund door de VVD. Zij willen het initiatief steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest. De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt.

Het bericht De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving. verscheen eerst op PvdA Houten.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving | Houten

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Houten 09-07-2020 00:00

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen.

Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. 

PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. Zij willen  de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. 

Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest.

De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. 

De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. 

D66 motie vreemd aan de orde van de dag over preventieakkoord breed aangenomen!

D66 D66 ChristenUnie Houten 20-11-2019 07:29

D66 Houten heeft bij monde van raadslid Marjan Boonzaaijer een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend waarin het college wordt opgeroepen om samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen een lokaal preventieakkoord te sluiten. Lees hieronder de inbreng van Marjan Boonzaaijer tijdens het debat:

Voorzitter,

over vier dagen is het precies een jaar geleden dat staatssecretaris Paul Blokhuis van de ChristenUnie het Nationaal Preventieakkoord aanbood aan de Tweede Kamer. Een heel bijzonder moment. Het Nationaal Preventieakkoord zet in op het terugdringen van problematisch alcoholgebruik, overgewicht en roken. 

Want roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht zijn zijn immers met 35.000 doden en 9 miljard euro aan zorguitgaven per jaar verreweg de grootste oorzaak van ziektelast in Nederland. 

Een bijzonder moment….Eindelijk lag daar een concreet plan met ambities, doelen en maatregelen dat samen met 70 maatschappelijke partners en bedrijfsleven is opgesteld. Eindelijk stond daar een staatssecretaris die zijn nek uitstak voor een gezonder Nederland, die zijn nek uitstak voor gezondheidspreventie en hiervoor onophoudelijk en gepassioneerd pleitbezorger voor is. 

Dit akkoord roept gemeenten op om met dit akkoord aan de gang te gaan, want met alleen een nationaal akkoord redden we het niet. 

Gemeentes hebben een cruciale rol in het realiseren van deze ambities door het Nationaal preventieakkoord te vertalen naar een integrale lokale aanpak, een vertaling naar een lokaal akkoord met met concrete afspraken en samenhangende acties 

waaraan zoveel mogelijke maatschappelijke partners en bedrijven zich binden, kortom een Houtens akkoord dat inzet op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. En ook de VNG is groot voorstander van het opstellen van lokale akkoorden.

U begrijpt het al, ik ga hier een pleidooi houden voor een Houtens preventieakkoord.

En ik kan mij de vraag goed voorstellen ‘waarom dan een Houtens preventieakkoord’? In Houten doen we toch al het één en ander om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik terug te dringen en dat is goed. We doen toch al het een en ander aan preventie?

Maar een lokaal preventieakkoord is veel krachtiger omdat het aan elke bedrijf, elke sportclub, elke maatschappelijke organisatie  in Houten gestimuleerd en aangesproken wordt om aan te geven op welke manier hij/zij vorm gaat geven aan de ambities. Het biedt de mogelijkheid voor niet vrijblijvende afspraken tussen de gemeente en verschillende maatschappelijke en commerciële partners.

En ik wil met u de droom van Paul Blokhuis delen, een droom die ook de droom van D66 is. Want hoe mooi zou het zijn 

als onze kinderen en jongeren: 

veel meer gaan bewegen in een gezonde omgeving;

de geur van tabaksrook niet meer kennen;

onder de 18 jaar het normaal vinden dat ze geen alcohol drinken; 

zodat we overmatig alcoholgebruik,  roken en overgewicht weten terug te dringen. 

En heel belangrijk: zodat alle kinderen een goede start maken, waar ze hun leven lang profijt van hebben.

Wat zou het mooi zijn als ook deze raad en dit college deze passie en ambitie voor een gezonder Houten zou uitstralen en vertalen in concrete acties. Wat zou het mooi zijn als we onze schouders zetten onder een Houtens preventieakkoord.

 

Dank u wel. 

Steun onderzoek van Syrische Houtenaar!

D66 D66 Houten 10-11-2019 22:13

In Houten woont sinds ongeveer 5 jaar de familie Yaghi, uit Syrië gevlucht omdat het daar levensgevaarlijk was geworden en werken onmogelijk. De ouders zijn academici, hun oudste zoon studeert in Enschede de jongste zit nog op school in Houten. Zij werden in Houten fatsoenlijk opgevangen, allen spreken goed Nederlands, de Yaghi’s hebben al vrijwilligerswerk gedaan, zoals de oprichting (samen met Houtenaren) van het Arabisch Nederlands Cultuurhuis (klik hier voor meer informatie).

Graag willen wij nu jullie aandacht vragen voor een sponsoractie ten behoeve van dr. Ghazwan Yaghi. Hij is er begin van dit jaar in geslaagd is om een NWO-subsidie te verwerven welke echter maar één jaar duurt, terwijl voor zijn onderzoek een langere periode noodzakelijk is. Klik hier voor meer informatie.

D66 vindt dat we blij mogen zijn met iemand die zó veel ‘eigen kracht’ ten toon spreidt. Wij hebben in Houten ooit A gezegd – nu wordt het tijd om ook B te zeggen!

De Syrische archeoloog dr Ghazwan Yaghi moest in 2014 met zijn gezin uit zijn land vluchten. In Damascus was hij, na zijn promotie in Cairo, een vooraanstaand onderzoeker geworden. Hij is expert op het gebied van de islamitische architectuur en specialiseert zich op het verhaal áchter die gebouwen, bijvoorbeeld hoe de Mammelukken in middeleeuws Damascus met hun architectuur hun macht toonden en rechtvaardigden. Een boek hierover, in de Arabische taal, gaat worden uitgegeven. Om in West-Europa verder te kunnen komen is een Engelse versie onontbeerlijk, voor die update wil Yaghi ook nog wat nader onderzoek doen.

Het is mooi dat NWO met dit nieuwe fonds aan naar Nederland gevluchte wetenschappers een mogelijkheid biedt om toponderzoek in ons land voort te zetten en het is fantastisch dat het dr. Yaghi is gelukt om zo’n beurs te verwerven. Dit betekent ook dat deskundigen zijn werk als belangrijk en kansrijk beschouwen. Maar 1 jaar is niet lang genoeg, zeker niet als er in die tijd ook gepubliceerd moet worden.

Daarom willen wij proberen om middelen te verwerven zodat hij nog een 2e jaar aan zijn onderzoek kan werken. Ik hoop dat hij hiermee een veel betere kans heeft om zijn project met een publicatie succesvol af te ronden en daarna zelfstandig fondsen te kunnen werven.

Het Leids Universiteits Fonds biedt hiervoor een route. Het LUF is ANBI-gecertificeerd (fiscaal voordeel) en is een betrouwbare instelling, onder toezicht van de Rector.

Het LUF heeft, in overleg met dr. Yaghi en Gerard Engel (bestuurslid D66 Houten), een pagina gecreëerd waar je meer informatie, en ook gelegenheid om te doneren, vindt. Klik daarvoor hier.

Vragen en opmerkingen zijn uiteraard welkom. Neem daarvoor contact op met Gerard Engel via gerard@d66houten.nl.

Uitnodiging: Politiek café Jeugdzorg Houten

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) SGP D66 Houten 03-05-2019 12:46

Beste jongeren, ouders en verzorgers,

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de jeugdzorg. De gemeenten werden verantwoordelijk voor de jeugdzorg en die verandering is nog niet af. Gemeenten zoeken naar de beste manier om hun nieuwe taken goed te doen. Alsof dat niet ingewikkeld genoeg is, rijzen de kosten de pan uit, vooral omdat de vraag naar jeugdzorg stijgt. De gemeenteraad zal de komende tijd veel aandacht hebben voor de jeugdzorg in Houten.

Om de kant van de jongeren en ouders meer te belichten heeft de PvdA Houten het initiatief genomen voor een politiek café. Houten Anders! accepteerde de uitnodiging van de PvdA Houten, om samen met D66 en de SGP dit politiek café over de jeugdzorg in Houten te organiseren. Het is voor ons namelijk belangrijk om te horen hoe jullie denken over de jeugdzorg in Houten. Als (ex-)cliënt, mantelzorger of ouder, broer of zus, weet je veel beter wat er goed gaat en wat anders kan. Kom jij ook?

Interessante sprekers zullen hun ideeën met ons delen, waarna we met elkaar in gesprek gaan over de jeugdzorg. De wethouder en een aantal leden van het Sociaal Team Houten hebben aangegeven te komen luisteren en zullen meedenken. Daarmee wordt het een volle en interessante avond met een borrel als afsluiter.

Zie ik jullie op donderdag 9 mei om 19:30 uur in het Huis van Houten?

Tot dan!

Axel Eerdman

Collegebesluit Windpark Houten is onnavolgbaar

D66 D66 GroenLinks Houten 19-02-2019 23:50

Het ideaal voor Windpark Houten: maximale opbrengst en minimale geluidsbelasting. In juli 2017 stemde vrijwel de gehele Houtense gemeenteraad voor een motie die het college opriep om te onderzoeken of een speciaal draaiprogramma de geluidsbelasting voor de omgeving nog verder zou kunnen terugdringen. Van half april tot half juli 2018 is volgens dit speciale draaiprogramma gedraaid en inmiddels zijn de resultaten van het door de Universiteit Utrecht uitgevoerde onderzoek naar dit speciale draaiprogramma bekend.

Met een gelijk ervaren geluidsoverlast én een flink verhoogde energieproductie tijdens het speciale draaiprogramma is de oorspronkelijke doelstelling bereikt: maximale energieopbrengst, minimale geluidsbelasting. Een mooie stap naar een duurzamer Houten. Uit de metingen blijkt dat gedurende de proefperiode van drie maanden 33% meer energie is geproduceerd.

Alle 862 huishoudens binnen een straal van 1000 meter rond het windpark zijn door de Universiteit Utrecht uitgenodigd voor een belevingsonderzoek. Ruim 25% van de huishoudens (220 respondenten) deed mee aan de enquête. De meting ná de proef moest antwoord geven op de vraag of de ervaren geluidshinder in de proefperiode met het speciale draaiprogramma kleiner of groter was geworden. De Universiteit Utrecht concludeert dat tijdens dit speciale programma de ervaren geluidshinder als geheel niet is toegenomen, maar ook niet is afgenomen, dit geldt ook voor de nachtelijke uren.

De verbazing bij D66 Houten was dan ook groot toen namens het college wethouder De Groot (GroenLinks) het besluit nam het oude draaiprogramma te willen handhaven. Zij baseert dit besluit op enkele huishoudens die heel dicht bij de windmolens wonen en wel een toename van geluidshinder hebben ervaren. Ook baseert zij zich uitsluitend op de ervaren geluidshinder die als geheel gelijk gebleven is.

D66 zal daarom in de komende raadsvergadering een amendement indienen met als doel dat de maatwerkvoorschriften op basis van het speciale draaiprogramma worden aangepast. De beoogde aangepaste maatwerkvoorschriften leiden tot meer energieopbrengst, minder geluidsoverlast en betere bescherming van onze inwoners. D66 vreest dat als de huidige maatwerkvoorschriften gehandhaafd worden, deze door Eneco of andere partijen aangevochten worden bij de rechter. Onze bewoners staan dan met lege handen.

Bewogen raad met belangrijke besluiten

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Houten 16-02-2019 11:45

De raadsvergadering van afgelopen dinsdag was er een met vele gezichten. Naast het, in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning de heer Oosters, vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester werd het raadsvoorstel over nieuwbouw in Den Oord besproken en werd besloten over het Plan van Aanpak voor de Ruimtelijke Koers van Houten.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33993/bewogen-raad-met-belangrijke-besluiten

De raadsvergadering begon met de uitreiking van de prijs voor het beste raadsvoorstel van 2018. Het was de 7e en laatste keer dat de prijs werd uitgereikt. Vanaf dit jaar wordt dit vervangen voor de stimuleringsprijs voor het beste samenspeltalent onder de ambtenaren. De jury voor de prijs voor het beste raadsvoorstel bestond uit Marjan Boonzaaijer (D66), Ruud Vis (VVD) en Jan de Jong (CDA). De prijs ging naar Lilian Fassotte-Bams, zij schreef het raadsvoorstel “Kokermolen 10-16, transformatie kantoorpand t.b.v sloop/nieuwbouw 36 appartementen”. Saillant detail was dat dit haar eerste raadsvoorstel was. 

De raad vervolgde met het vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Voor de Commissaris van de Koning de heer Hans Oosters en zijn kabinetschef de heer Bas Thomas schetste (op dat moment nog) beoogd voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema (VVD) hoe het profiel tot stand was gekomen en wat daarin het belangrijkst is. De heer Oosters stelde hierop een aantal vragen om goed te weten wat de raad precies voor ogen heeft voor de nieuwe burgemeester. Het statement van Eef is hier terug te lezen. Na het vaststellen van de profielschets en het benoemen van de vertrouwenscommissie overhandigde Eef de Commissaris de profielschets en een aandenken aan deze mooie avond: een kunstwerk van de in de vorm van een fietser, vergezeld van fietskaart van de gemeente.

In het debat over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer Den Oord betoogde VVD raadslid Ruud Vis dat er een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente is. Ruud Vis: “Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van voor ons belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.” Het volledige statement van Ruud is hier terug te lezen. Uiteindelijk werd geconcludeeerd dat meer draagvlak voor een nieuwbouwplan gewenst is. Wethouder Herman Geerdes (VVD) kreeg daarom door een aangenomen motie van PvdA, CDA, CU, GroenLinks en VVD, gesteund door D66 en HA, nog drie maanden de tijd om het participatieproces tot een bevredigend einde te brengen. Hierbij werden de randvoorwaarden iets opgerekt zodat er ruimte is voor aanpassingen zodat er meer draagvlak kan ontstaan bij de omwonenden. 

Tot slot werd gedebatteerd over het Plan van Aanpak voor het vaststellen van de Ruimtelijke Koers van Houten. Een belangrijk document omdat hierin de vragen centraal staan op basis waarvan Houten er in 2040 uit komt te zien. Ruud Vis: “Met name voldoende voorzieningen en een goede aansluiting op bestaande infrastructuren zijn wat mij betreft cruciale elementen die randvoorwaardelijk zijn. Wat is het absorptievermogen van onze gemeente en wat kunnen we in co-creatie bewerkstelligen? Met dit voorstel positioneren we ons als gemeente in de voorlinie binnen de regio om naar oplossingen te zoeken voor regionale problemen omtrent de woningnood. We nemen verantwoordelijkheid!”. Ook dit statement is volledig terug te lezen. Het raadsvoorstel werd unaniem aangenomen.

De raadsvergadering is integraal terug te kijken via deze link.

Artikel 131 – De burgemeestersbenoeming

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) D66 Houten 22-01-2019 23:25

Op dinsdag 22 januari 2019, leidde Wayne Wilson de raadsvergadering in, door te spreken over artikel 131 van de grondwet.

Hieronder kunt u zijn beschouwing teruglezen.

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Vanavond is het aan mij, Wayne Wilson, om als raadslid van Houten Anders! wat dieper in te gaan op een artikel uit de grondwet.

Ik heb gekozen voor een artikel dat nu zeer actueel is, want binnenkort wordt Houten anders.

We staan aan de vooravond van een belangrijke verandering voor Houten, een verandering waar wij niet voor hebben gekozen, maar die ons wel voor een keuze stelt. Met het vertrek van Wouter de Jong als Burgervader van onze gemeente zijn wij op zoek naar een waardig opvolger om Houten naar een goede toekomst te leiden.

Artikel 131 van de Grondwet houdt zich bezig met de benoeming van de burgemeester.

Het is een veelbesproken wet met een grote hoeveelheid pogingen tot wijziging, waarvan de eerste zelfs zover terug als 1922 dateert.

Sinds 17 februari 1983 luidde de tekst van artikel 131 als volgt:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden bij koninklijk besluit benoemd.

De burgemeester werd door de regering benoemd.

Dat gebeurde op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken na een aanbeveling van de gemeenteraad. De minister kon de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren, maar in de praktijk gebeurde dat vrijwel nooit.

Met enige regelmaat stond deze zogeheten ‘kroonbenoeming’ ter discussie en gingen er stemmen op om de burgemeester door de burgers te laten kiezen. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn ‘de democratische legitimatie’ en ‘een beoogde sterkere positie van de burgemeester’.

Tegenstanders vinden echter dat de burgemeester boven de partijen moet staan en dat hij daar beter toe in staat is als hij benoemd blijft door de Kroon. Wetsvoorstellen tot wijziging uit 2002 en 2005 haalden het eerder niet.

Op 20 november 2018 heeft de Eerste Kamer vóór gestemd op het initiatiefwetsvoorstel-Jetten (D66) om de benoeming van de burgemeester uit de Grondwet te halen. Per 21 december jongstleden leest artikel 131:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden aangesteld, geschorst en ontslagen op een bij de wet te bepalen wijze. Krachtens de wet kunnen nadere regels worden gesteld over de daarbij te volgen procedures.

Oftewel, de wet regelt hoe de commissarissen van de Koning en de burgemeesters van de gemeenten benoemd worden.

De burgemeester wordt nog wel bij Koninklijk Besluit benoemd. De benoemingswijze van de burgemeester wordt immers in artikel 61 van de gemeentewet geregeld. De aanpassing van de grondwet maakt het echter wel makkelijker om deze procedure te wijzigen.

Dit maakt de weg vrij voor een eventuele invoering van de gekozen burgemeester. ‘Een eventuele invoering’, want nu is het aan de wetgever, de Tweede en Eerste Kamer, die moet bepalen hoe ze de benoeming in de toekomst willen vormgeven en of ze dus een gekozen burgemeester willen invoeren.

Wat is nu eigenlijk een gekozen burgemeester?

Er bestaan twee varianten: een door de kiezers gekozen burgemeester, een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.

Ook daarbinnen bestaan varianten. Moet de burgemeester bijvoorbeeld worden gekozen uit de gemeenteraad? Of mag een buitenstaander zich óók kandidaat stellen?

De huidige praktijk is dat na openstelling van een vacature, belangstellenden hun sollicitatie richtten aan de commissaris van de Koning. Vervolgens voert een vertrouwenscommissie van de gemeenteraad sollicitatiegesprekken. De gemeenteraad draagt twee kandidaten voor aan de minister van Binnenlandse Zaken, die in principe de voordracht volgt – na een advies van de commissaris van de Koning. De minister kan de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren. Dit aanbevelingsrecht staat sinds 2001 in de Gemeentewet.

Hoewel formeel nog niet het geval, kiest materieel gezien de gemeenteraad nu de burgemeester.  Nu er volgens de grondwet geen sprake meer is van een kroonbenoeming kan de discussie beginnen op welke manier en welke variant de burgemeestersbenoeming of -verkiezing dan – buiten de Grondwet om – in de wet geregeld gaat worden. Aangezien dit nog niet is vastgelegd hebben wij hier in Houten dus ook nog geen andere procedure om te volgen dan die ik zojuist heb genoemd.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een gekozen burgemeester?

Het belangrijkste voordeel van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester is dat de kiezers de kans krijgen om hun eigen burgemeester te kiezen, die daardoor ook kan rekenen op draagvlak onder de bevolking. Ze hebben hem of haar immers zelf gekozen. Hierdoor zullen de burgers hun bestuurder ook beter kunnen aanspreken op het te voeren en gevoerde beleid en de uitvoering daarvan.

Er kleven echter ook nadelen aan een gekozen burgemeester. Een risico kan zijn dat er gemeenten zullen zijn waar burgemeester en gemeenteraad niet goed met elkaar kunnen samenwerken, terwijl ze wel voor vier jaar aan elkaar vastzitten. Ook wordt wel eens als nadeel genoemd dat de kiezers wellicht incapabele of populistische mensen kiezen en/of mensen die toevallig al grote bekendheid genieten, bijvoorbeeld als artiest of als sporter.

Om de keuze van de nieuwe burgemeester van Houten helemaal bij de burgers neer te leggen, daar zijn we nog niet klaar voor. Echter, vinden we hun inbreng zeer zeker van groot belang. We hebben daarom de inwoners naar hun mening gevraagd. Aan de hand van een aantal stellingen konden de bewoners aangeven wat zij belangrijk vonden in een nieuwe burgemeester. Deze meningen zullen zwaar meewegen om een goede keuze te maken die leidt tot de benoeming van de meest geschikte kandidaat.

Kortom, artikel 131 of niet, aan ons de uitdaging om samen de juiste keuze te maken! – EINDE

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.