Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

28 documenten

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Walstroom nieuwe stap in klimaatadaptatie | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 24-09-2019 00:00

Er komt een nieuwe duurzame walstroomvoorziening in Zwolle. De Prinses Margriethaven wordt zo ingericht dat veel meer schepen gebruik kunnen maken van walstroom. Een volgende stap in het Zwolse programma van klimaatadaptatie.

Walstroom houdt in dat schepen gebruik maken van het elektriciteitsnet aan wal. Als ze dit doen, hoeven ze niet zelf hun motor te laten draaien in de haven. De dieselmotoren in veel schepen zijn heel milieubelastend.

Met walstroom kunnen aangemeerde schepen gebruik maken van een stroomaansluiting, zonder hun eigen generator te gebruiken. "Dat is natuurlijk veel stiller, schoner en goedkoper", legt GroenLinks raadslid Norman Finies uit. "Het werkt net zoals bij een camping, maar dan in het groot: schepen steken een stekker in een kast en krijgen voor een vast tarief stroom."

 

Tijd voor vernieuwing

De huidige stroomvoorziening is gedateerd, en het aantal stroomafnamepunten is onvoldoende voor het aantal schepen in de haven. Veel schepen gebruiken de bestaande voorziening niet, omdat hij niet voldoet. Voor veel apparaten aan boord, zoals het fornuis, is 380 Volt nodig, terwijl de huidige voorziening maar 220 Volt levert. Bovendien staan de kasten met walstroom niet allemaal op een goede plek en kunnen schippers alleen met muntgeld terecht om de stroom af te nemen. Gevolg is dat veel schepen hun brandstofgeneratoren toch gebruiken. Omwonenden klagen op hun beurt weer over lawaai en stankoverlast.

 

Duurzame stroom en schone lucht

Een ingreep was dus al nodig. GroenLinks heeft de gemeente vorig jaar opgeroepen de investeringen in de haven duurzamer te maken. Finies: “Dit is een goed moment voor een overgang naar een groener Zwolle, ook op het water. Met walstroom zorgt Zwolle voor minder uitstoot en meer groene energie.” De gemeente heeft aan de oproep van GroenLinks gehoor gegeven. Alle schepen die gebruik maken van fossiele brandstoffen worden in de Prinses Margriethaven verplicht om walstroom te gebruiken.

Buurtbewoonster Cooky Rohof: "Ik ben echt superblij! Ik werd echt enorm onrustig van dat constante gezoem. Het leek soms wel alsof er een auto voor de deur stationair stond te draaien." Zoon Simon vult aan: "Ik werd er echt kriegel van. Ik ben echt blij als het straks over is." Ook haar buur Ank Berkhout kijkt uit naar de nieuwe walstroom: "Ik ben blij alles het straks gedaan is met het gebrom en de vervuiling. Ik kan na een week mijn naam in het vuil op de vensterbank schrijven als ik het raam open houd. Straks hopelijk niet meer."

 

/r/5ae411054c5bd480b25a35727273631b?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FDe+huidige+walstroomvoorziening+in+de+haven+is+aan+vervanging+toe&id=0c3660b0b64b0376b5d2cb49a0dd89608b15bbfe
De huidige walstroomvoorziening in de haven is aan vervanging toe
/r/5ae411054c5bd480b25a35727273631b?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FDe+huidige+walstroomvoorziening+in+de+haven+is+aan+vervanging+toe&id=0c3660b0b64b0376b5d2cb49a0dd89608b15bbfe
De huidige walstroomvoorziening in de haven is aan vervanging toe

GroenLinks Vlaardingen aanwezig bij de Rotterdamse Klimaatmars | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 09-09-2019 00:00

Zondag 8 september 2019 was de Rotterdamse Klimaatmars, georganiseerd door een bonte coalitie van partijen en organisaties, aangevoerd door actiegroep Rotterdams Klimaat Initiatief. GroenLinks Vlaardingen was met een aantal leden aanwezig.

Alvorens de stoet begon, werd de deelnemers moed ingesproken door onder andere Vatan Hüzier, één van de oprichters van het Rotterdams Klimaat Initiatief en Kim van Sparrentak, Europees parlementariër voor GroenLinks. Hüzier hield een fel betoog tegen het establishment in de haven en de gemeentepolitiek die verhindert dat er echt iets gebeurt om klimaatverandering tegen te gaan. Bijzonder was zijn oproep aan de gemeente Rotterdam om als aandeelhouder in Havenbedrijf Rotterdam NV ervoor te pleiten dat het Havenbedrijf weer in haar statuten moet opnemen dat het bedrijf bijdraagt aan de verbetering van het woon-werk en leefklimaat, ook als die bijdrage verliesgevend is. Hüzier stelt dat deze bepaling aanvankelijk in de statuten stond, maar is weggehaald kort na de oprichting van de NV die het Havenbedrijf is. Europarlementariër Kim Sparrentak was enthousiast over de mars, blij met deze opkomst en had zin om de mars te gaan lopen. Zij pleit voor een Europese heffing op CO2, omdat de scheepvaart verantwoordelijk is voor zo'n 3% van de wereldwijde uitstoot.

De mars kende een behoorlijke opkomst. Lang niet zo groot als in Amsterdam in maart van dit jaar, maar toch was het indrukwekkend om deze stoet over de Coolsingel en de Erasmusbrug te zien lopen. Voor de Rotterdammers zag de koopzondag er deze keer er toch ietwat anders uit dan normaal. De sfeer tijdens de mars was positief, strijdbaar. Er werd gescandeerd, gezongen en opvallend was net als in Amsterdam het groot aantal jongeren. Ook mooi om te zien altijd is de deelname van gezinnen met kinderen.

De stoet eindigde met een ware verrassingsactie, een "die-in".Dat betekende minutenlang dood liggen als symbool voor de toekomst die we tegemoet gaan als we niets doen tegen klimaatverandering.

Samenvattend: de opkomst van een klimaatmars moet gezien de urgentie van het onderwerp natuurlijk veel groter zijn dan op deze dag het geval was, maar de sfeer en gedrevenheid was er. GroenLinks Vlaardingen roept iedereen op de verdere acties van het Rotterdams Klimaatinitiatief te steunen.

Volg de actiegroep op Facebook, Twitter, Instagram en neem deel aan hun activiteiten.

  Eerstvolgende activiteit van het Rotterdams Klimaatinitiatief is de discussieavond "De Rotterdamse haven op dinsdag 10 september: klimaatvriendelijk en veilig voor wie?", in Blue City, in het oude Tropicana aan de Maasboulevard in Rotterdam, van 19.00 uur tot 22.00 uur.

 

#klimaatmars #rotterdam

 

ALS mensen uit Zeeland ...

GroenLinks GroenLinks Zeeland 04-05-2019 22:44

ALS mensen uit Zeeland vertrekken...is dit iets wat ze zeker zullen missen. De wonderschone Zeeuwse luchten bij de kust.

Bescherm de Grote Karekiet op basis van de juiste feiten!

CDA CDA GroenLinks Wijdemeren 15-04-2019 14:41

Donderdagavond 4 april hebben we een enerverende raadsvergadering gehad. In de vergadering is een raadsvoorstel over de uitvoering van de Milieu Effect Rapportage unaniem aangenomen en daar zijn wij als CDA fractie heel blij om. Hiermee komt het ontwikkelen van het gebied conform het gebiedsakkoord een stuk dichterbij.Wat tijdens de vergadering opviel is dat er op alle manieren gelobbyd wordt, om bepaalde trajecten van de nieuw te maken vaarverbinding tussen het Hilversums kanaal en de Loosdrechtse plassen niet of wel door te laten gaan.De grote Karekiet was dit keer het lijdend onderwerp. Hij werd genoemd in het raadsvoorstel in de stukken en ook nog in een amendement “Bescherm de Karekiet, dus de LV3 (vaarverbinding over de Loenderveense plas) willen we niet” van PVDA/GroenLinks.Na onderzoek ter voorbereiding van dit amendement viel mij op dat de Grote Karekiet vier vijanden heeft. Nu wordt hij eigenlijk misbruikt om een doel te bereiken om een vaarverbinding niet meer te laten onderzoeken. Terwijl onderzoek eigenlijk uitwijst dat een vaarverbinding de groei van de Grote Karekiet populatie positief beïnvloedt.In een schema bij de vergaderstukken wordt inzichtelijk dat de populatie van de Grote Karekiet vanaf 2005 afneemt van 60 broedparen in de Oostelijke Vechtplassen naar 12 in 2018.De vijanden van de Grote Karekiet zijn: 1. Een goed beheer van de rietkragen. Veel eigenaren van de oevers laten bomen weelderig tieren en plegen geen onderhoud om het hout uit het riet te verwijderen. Zo komt het riet in de knel te zitten. Als het al niet weggehaald is voor een alles vernielende schoeiing. Dus eigenaren sommeren tot onderhoud en herstel rietkragen.2. De grauwe gans vreten ook nog eens stukken riet weg.3. De Grote Karekiet gedijt goed als er fluctuaties van het waterpeil tussen het riet zijn. Dus een vaarverbinding gaat in positieve zin bijdragen.4. De Koekoek legt zijn eieren in het nest van de Grote Karekiet en dat is zoals bekend niet best voor de kleine Grote Karekiet. De titel geeft het al prijs, we missen op dit moment grote getallen aan water- en weidevogels in de plassen. Dit gemis wordt vaak misbruikt om zaken te motiveren om bouw of veranderingen niet door te laten gaan. In dit geval wordt de bedreiging van de Grote Karekiet aangehaald om de vaarverbinding tegen te houden. Het CDA is voor de bescherming van de Grote Karekiet, maar wel op basis van de juiste feiten.

Bescherm de Grote Karekiet op basis van de juiste feiten!

CDA CDA GroenLinks Wijdemeren 15-04-2019 14:41

Donderdagavond 4 april hebben we een enerverende raadsvergadering gehad. In de vergadering is een raadsvoorstel over de uitvoering van de Milieu Effect Rapportage unaniem aangenomen en daar zijn wij als CDA fractie heel blij om. Hiermee komt het ontwikkelen van het gebied conform het gebiedsakkoord een stuk dichterbij.Wat tijdens de vergadering opviel is dat er op alle manieren gelobbyd wordt, om bepaalde trajecten van de nieuw te maken vaarverbinding tussen het Hilversums kanaal en de Loosdrechtse plassen niet of wel door te laten gaan.De grote Karekiet was dit keer het lijdend onderwerp. Hij werd genoemd in het raadsvoorstel in de stukken en ook nog in een amendement “Bescherm de Karekiet, dus de LV3 (vaarverbinding over de Loenderveense plas) willen we niet” van PVDA/GroenLinks.Na onderzoek ter voorbereiding van dit amendement viel mij op dat de Grote Karekiet vier vijanden heeft. Nu wordt hij eigenlijk misbruikt om een doel te bereiken om een vaarverbinding niet meer te laten onderzoeken. Terwijl onderzoek eigenlijk uitwijst dat een vaarverbinding de groei van de Grote Karekiet populatie positief beïnvloedt.In een schema bij de vergaderstukken wordt inzichtelijk dat de populatie van de Grote Karekiet vanaf 2005 afneemt van 60 broedparen in de Oostelijke Vechtplassen naar 12 in 2018.De vijanden van de Grote Karekiet zijn: 1. Een goed beheer van de rietkragen. Veel eigenaren van de oevers laten bomen weelderig tieren en plegen geen onderhoud om het hout uit het riet te verwijderen. Zo komt het riet in de knel te zitten. Als het al niet weggehaald is voor een alles vernielende schoeiing. Dus eigenaren sommeren tot onderhoud en herstel rietkragen.2. De grauwe gans vreten ook nog eens stukken riet weg.3. De Grote Karekiet gedijt goed als er fluctuaties van het waterpeil tussen het riet zijn. Dus een vaarverbinding gaat in positieve zin bijdragen.4. De Koekoek legt zijn eieren in het nest van de Grote Karekiet en dat is zoals bekend niet best voor de kleine Grote Karekiet. De titel geeft het al prijs, we missen op dit moment grote getallen aan water- en weidevogels in de plassen. Dit gemis wordt vaak misbruikt om zaken te motiveren om bouw of veranderingen niet door te laten gaan. In dit geval wordt de bedreiging van de Grote Karekiet aangehaald om de vaarverbinding tegen te houden. Het CDA is voor de bescherming van de Grote Karekiet, maar wel op basis van de juiste feiten.

Varen met de Ferry, ook dat is ...

GroenLinks GroenLinks Zeeland 10-04-2019 18:29

Varen met de Ferry, ook dat is genieten van het Zeeuwse uitzicht.

Mooi initiatief! 🌞Gemeente LochemVan ...

GroenLinks GroenLinks Lochem 19-03-2019 15:19

Mooi initiatief! 🌞

Goed idee ? Wie gaat er mee ? Wonen ...

GroenLinks GroenLinks Nieuwegein 02-02-2019 19:42

Goed idee ? Wie gaat er mee ? Wonen in Holwerd aan Zee! Ook de fractie GroenLinks is volop aanwezig in de regionale discussie over uitbreiding van het huizenbestand met ruim 100.000 woningen in de regio Utrecht. Een dichterbevolkte Randstad of is meer spreiding over de krimpgebieden in heel Nederland een betere optie ?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.