Nieuws van D66 over D66 inzichtelijk

107 documenten

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

Vijf vragen aan Rutger Schonis

D66 D66 Nederland 25-03-2021 11:02

ā€œHet meest trots ben ik op de coulanceregeling voor mensen van 75 jaar en ouder waarvan het rijbewijs dreigde te verlopen. Wie in Nederland 75 wordt, moet zich laten keuren om het rijbewijs te houden. Maar het CBR had een enorme achterstand in het verwerken van deze gegevens. Daardoor kwamen veel ouderen buiten hun schuld om zonder rijbewijs te zitten. Door tijdelijk de rijbewijzen te verlengen zorgden we ervoor dat zij zelf naar hun familie, de winkel of de dokter konden blijven rijden.ā€

D66: aanpak N44ā€¦

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn.Ā niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. ā€œno-regretā€-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar Ā in week 37.Ā 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

Bewoners Escamplaan: ā€œMaak onze straat veilig!ā€

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: ā€œOp dit smalle stuk Escamplaan mogen autoā€™s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverdā€ Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. ā€œMet alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer autoā€™s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurtā€.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. ā€œWe hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermenā€, vertellen de raadsleden. ā€œMet deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!ā€

The post Bewoners Escamplaan: ā€œMaak onze straat veilig!ā€ appeared first on D66 Den Haag.

Robert van Asten: ā€œmaak een punt van nul verkeersslachtoffersā€

D66 D66 's-Gravenhage 17-04-2020 11:42

Wethouder Robert van Asten (D66, mobiliteit) komt met nieuwe aanpak om het verkeer in Den Haag drastisch veiliger te maken. “Elke verkeersdode of gewonde is er Ć©Ć©n te veel“, zegt Van Asten. “We maken een punt van nul verkeersslachtoffers”.

Nieuwe strategie De wethouder heeft zijn nieuwe strategie naar de Haagse gemeenteraad gestuurd. In de strategie staat onder andere dat onveilige kruispunten worden aangepakt, 30 kilometer per uur de norm wordt voor autoverkeer en dat experimenten komen om vrachtwagens van drukke schoolroutes te weren. “De stad moet voor fietsers en voetgangers een stuk veiliger worden”, aldus de wethouder.

Stijging verkeersslachtoffers stoppen Tussen 2015 en 2018 steeg het aantal gewonden in het verkeer met 250 per jaar. “Dit komt mede doordat de stad steeds drukker wordt”, stelt Van Asten. “Den Haag moet verkeersveiliger worden en leefbaar en bereikbaar blijven. Dat betekent scherpe keuzes en nieuwe effectieve oplossingen”.

Wil je meer weten over Robert van Asten’s nieuwe plannen? Kijk hier zijn video!

 

The post Robert van Asten: “maak een punt van nul verkeersslachtoffers” appeared first on Onze stad.

Voor een veilige en groene Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-04-2020 15:15

D66 ziet kansen om van de Onderwijsboulevard een aangename Onderwijscampus te maken.

Een andere inrichting van de Onderwijsboulevard, meer vergroenen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Niet alleen onze ambitie, maar een ambitie die inmiddels gedeeld wordt door vele andere politieke partijen, bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen in het Paleiskwartier.

De komende tijd gaat de gemeente samen met bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen aan de slag om een ontwerp te maken. In dit ontwerp zal er meer ruimte zijn voor groen, voor voetgangers en fietsers. Het andere (gemotoriseerde) verkeer zal hierbij te gast zijn. Dit jaar staat in het teken van het ontwerp en in 2021 (of eerder) gaat de schop de grond in!

Bekijk hier het filmpje dat we opnamen.

Voor een veilige en groene Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-04-2020 15:15

D66 ziet kansen om van de Onderwijsboulevard een aangename Onderwijscampus te maken.

Een andere inrichting van de Onderwijsboulevard, meer vergroenen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Niet alleen onze ambitie, maar een ambitie die inmiddels gedeeld wordt door vele andere politieke partijen, bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen in het Paleiskwartier.

De komende tijd gaat de gemeente samen met bewoners, ondernemers en onderwijsinstellingen aan de slag om een ontwerp te maken. In dit ontwerp zal er meer ruimte zijn voor groen, voor voetgangers en fietsers. Het andere (gemotoriseerde) verkeer zal hierbij te gast zijn. Dit jaar staat in het teken van het ontwerp en in 2021 (of eerder) gaat de schop de grond in!

Bekijk hier het filmpje dat we opnamen.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa scooter koopt?

D66 D66 Ridderkerk 04-10-2019 23:19

Als het te maken heeft met je eerste Vespa aankoop, kan de pure hoeveelheid keuze die beschikbaar is behoorlijk overweldigend zijn voor de niet-ingewijden. Nieuw, gebruikt, vintage, modern, handmatig, automatisch, klein frame, groot frame – er zijn zoveel opties en veel mensen maken uiteindelijk de verkeerde beslissingen.

Echter, door jezelf op te leiden en rekening te houden met de juiste factoren, zul je uiteindelijk veel minder geld uitgeven aan gas, een meer kosteneffectieve rit hebben, en voel je je veel vrijer op de weg dankzij de open aard van de Vespa scooter. Ze komen ook met lagere verzekeringspremies, goedkoper parkeren en meer gebruiksgemak dan traditionele motorfietsen – plus niet meer vast komen te zitten in het verkeer!

Dus, hoe vermijd je de verkeerde keuzes te maken? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa-scooter koopt? Hieronder staan enkele belangrijke punten op wat je moet weten voordat je je eerste Vespa scooter koopt.

Nieuw, modern gebruikt of vintage classic? Het kopen van een nieuwe Vespa

Een nieuwe moderne Vespa wordt geleverd met een garantie, de nieuwste technologie en automatische transmissie, waardoor het rijden gemakkelijker wordt. Omdat je de eerste eigenaar bent, hoef je je ook geen zorgen te maken over vervelende verrassingen in de geschiedenis van je machine, zoals eerder slecht onderhoud.

Modern gebruikt

De voor de hand liggende waarschuwing bij het kopen van een nieuwe Vespa is dat het je in eerste instantie meer kan kosten, dus een gelukkige middenoptie is waarschijnlijk om een moderne gebruikte Vespa te kopen. Deze zijn meestal vrij goed geprijsd, hebben veel van de voordelen van een nieuwe Vespa, en worden meestal verkocht zonder grote problemen. Sommige kunnen zelfs een garantie, dus zorg ervoor dat je hierover vragen stelt voordat je het koopt.

Vintage of klassieke Vespa

De conditie van je Vespa gaat bepalen hoeveel plezier je er aan beleeft en hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud, dus dit is een goede plek om de discussie te starten. Een vintage Vespa kan visueel verbluffend zijn en bij goed onderhoud zal de waarde ervan toenemen, maar ze komen vaak met veel problemen. De werkende onderdelen zullen regelmatig onderhoud nodig hebben, daarom is de vintage optie beter geschikt voor iemand die gewend is om reparaties uit te voeren op een scooter.

Gerelateerd: Meest effectieve en eenvoudige manieren om geld te besparen

4 Redenen om een elektrische scooter te kopen

D66 D66 Ridderkerk 03-09-2019 21:41

Terwijl benzinemotoren en -scooters nog steeds een favoriet zijn, is er wereldwijd een groeiende belangstelling voor elektrische scooters. Of je nu een fervent liefhebber van scooters op benzine bent, of een eerste koper, hier zijn een paar voordelen van het kopen van een elektrische scooter.

1. Milieuvriendelijk

Het eerste en waarschijnlijk belangrijkste voordeel van een elektrische scooter kopen is het milieuvriendelijke karakter ervan. E-scooters stoten precies nul C02-uitstoot uit en helpen u en de aarde om alle milieuvoordelen te plukken die het bezit van een e-scooter met zich meebrengt.

2. Gemakkelijk op te laden

Door de toegenomen populariteit zijn ook de oplaadpunten voor elektrische auto’s gestegen meer dan 5.800 oplaadpunten, 9.800 oplaadapparaten en 16.700 connectoren sinds 2018. Naarmate het aantal laadpoorten blijft toenemen en zich over heel Nederland verspreidt, wordt het steeds gemakkelijker om uw rit op te laden. Er zijn zelfs live kaarten beschikbaar die u de locatie en toegankelijkheid van oplaadpunten laten zien.

3. Gemakkelijk te rijden en te onderhouden

Net als veel scooters met benzinemotor zijn e-scooters voorzien van een twist & go gaspedaal, waardoor ze gemakkelijk te rijden en leuk zijn in het gebruik. Hun elektromotor en batterij hebben bijna geen onderhoud nodig, dus de onderhoudskosten worden aangenaam laag gehouden.

Elektrische scooters hebben geen luchtfilters, olie, bougies, tandriemen, koppelingen en versnellingsbak, dus er is zeer weinig te onderhouden en uit te betalen. Deze milieuvriendelijke ritten zijn niet alleen kosteneffectief, ze beperken ook het onderhoud tot een minimum, waardoor u zowel tijd als geld bespaart.

4. Goedkoop om te onderhouden

Hoewel de initiĆ«le aankoopprijs van een elektrisch voertuig duurder kan zijn, besparen ze de eigenaar op de lange termijn wel geld. Het opladen van een elektrische scooter kost veel minder dan het tanken van een traditionele scooter op benzine. Het volledig opladen van uw elektrische scooter kost u zelfs maar een cent – letterlijk. U hoeft niet eens wegenbelasting te betalen, want elektrische voertuigen zijn hier wettelijk van vrijgesteld.

Omdat elektrische scooters zo milieuvriendelijk zijn, zijn ze ook vrijgesteld van congestieheffingen, waardoor ze perfect geschikt zijn voor reizen in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag etc.

https://lansingerland.d66.nl/aanpassi ...

D66 D66 Lansingerland 30-07-2019 16:43

https://lansingerland.d66.nl/aanpassing-duurzaamheidvisie-lansingerlan/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.