Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

4 documenten

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Raadsflits: GroenLinks wil schone lucht voor jong en oud | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 21-05-2019 00:00

De gemeente gaat geen scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen bouwen waar lucht te zeer vervuild is. GroenLinks raadslid Marie-Christine van der Gronde wil dat er ook iets gebeurt bij scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen die er al zijn. En dat dit iets betekent voor het verkeer is evident. “Een kwart van het fijnstof in deze gemeente komt van auto’s. Dus daar moeten we mee aan de slag,” concludeert Van der Gronde. In het actieplan Luchtkwaltiteit staan al voorstellen voor emissiearme stadslogistiek en milieuzones voor tweetaktbrommers.

Om te voldoen aan de normen van het Parijsakkoord op het gebied van verkeer zijn er vier effectieve maatregelen: 1) nulemissie milieuzones invoeren voor vrachtverkeer en personenvervoer, 2) autoluw bouwen, met lage parkeernormen, in de buurt van openbaar vervoer, 3) invoeren betaald parkeren, 4) maximumsnelheid verlagen tot 30 km/u binnen de hele gemeente. “Deze laatste maatregel is meteen prettig voor de verkeersveiligheid, overigens,” zegt Van der Gronde. De gemeenteraad steunde unaniem een motie om de luchtkwaliteit in de gemeente te verbeteren. De coalitie VVD-CDA-PvdA-CU/SGP wil graag het onnodig autogebruik ontmoedigen. “Een mooie kans om dit rondom scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen aan te pakken!”

Raadslid Kool: "Verlaag maximumsnelheid A27 tot 100 km/uur" | Hilversum

GroenLinks GroenLinks VVD Hilversum 04-09-2018 00:00

"De maximumsnelheid van de A27 tussen Hilversum en Utrecht verlagen van 120 km/uur tot 100 km/uur vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en het geluidsniveau van het wegverkeer. Een snelheid van 100km/uur is bovendien veiliger en zorgt voor een betere doorstroming, doordat de het snelheidsverschil tussen vracht- en personenauto’s kleiner is." Dat zegt GroenLinks-raadslid Frank Kool.

Kool stelt woensdagavond vragen aan verkeerswethouder Annette Wolthers en wil dat het college van Hilversum zich aansluit bij het initiatief van wethouder André Landwehr (VVD) uit de gemeente De Bilt. Landwehr stelt voor om de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum te verlagen van 120 km/uur naar 100 km/uur. Eerder wist Landwehr bij het Ministerie een dergelijke verlaging succesvol te bepleiten voor de A27 tussen Vianen en Utrecht. Hij is zeer gemotiveerd om zich in te zetten voor eenzelfde snelheidsbeperking tussen Utrecht en Hilversum.

De wethouder van Utrecht Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft zich inmiddels als bondgenoot en medestrijder bij André Landwehr aangesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.