Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

129 documenten

RENOVATIE DR DE QUAYWEG GEREED!

CDA CDA Gemert-Bakel 07-09-2020 11:06

De vakantieperiode is weer voorbij en we hebben als CDA Gemert-Bakel de draad weer opgepakt voor ons raadswerk. Ik hoop dat iedereen ook zo heeft kunnen genieten van het mooie zomerweer en dat iedereen wat leuks heeft kunnen doen. Zelf ben ik o.a. wezen zwemmen bij Nederheide in Milheeze in het prachtige blauwe water. Het is goed dat we deze voorziening in onze gemeente hebben om te kunnen zwemmen. Veel van onze inwoners, zowel jong als oud, hebben hiervan net als ik genoten. De afgelopen maanden is er ook hard gewerkt aan de renovatie van de Dr. de Quayweg en de Lochterweg. Een punt waar het CDA zich voor heeft ingezet. Deze ca. 6 kilometer lange weg verbindt De Mortel met de Middenpeelweg. Zelf was ik heel wat jaren terug er medeverantwoordelijk voor dat er toen eindelijk een fietspad langs deze weg werd aangelegd. Daar is toen veel energie ingestoken door o.a. de inwoners uit De Mortel. Het is iets waar ik als inwoner nog steeds trots op ben. Renovatie van zowel het fietspad als de weg was hard nodig. Voor het CDA was het belangrijk dat bij het hele traject tot aan de renovatie de omwonenden zijn betrokken. Net zo belangrijk hierbij was ook de rol die de Stuurgroep De Mortel en Dorpsoverleg De Rips gespeeld hebben. Hieruit bleek wel dat dit onderwerp leeft onder onze inwoners. Door omstandigheden heeft de renovatie weliswaar later plaatsgevonden, maar het resultaat is er waarin veel verbeteringen hebben plaatsgevonden. Op de weg kan nog steeds 80 km/h gereden worden, maar deze is nu wel veel veiliger ingericht. Hiertoe ligt er een nieuwe asfalt laag en zijn er o.a. grasbetonstenen in de berm langs de weg geplaatst. Verder zijn ook alle inritten en zijwegen op de Dr. de Quayweg voorzien van een nieuwe bestrating waardoor zij ook weer goed aansluiten. Daarnaast is natuurlijk het fietspad gerenoveerd waarmee een langgekoesterde wens in vervulling is gegaan en een bron van ergernis is weggenomen. Er is een hobbelvrij fietspad aangelegd. Hiervoor is er nogal wat gebeurd. Het oude fietspad is er helemaal uitgegraven en er is nieuw grondwerk gemaakt. Zo ligt er gele grond met worteldoek, een dikke laag gebroken puin en helemaal bovenaan een keurige afwerklaag van asfalt. Het fietspad ligt nu ongeveer op gelijke hoogte met de rijbaan en dat geeft een beter overzicht voor alle weggebruikers. Een belangrijk aandachtspunt was ook de verbreding van het fietspad en ook dit is gerealiseerd. Daar waar het oude fietspad op veel punten nogal smal was is er nu, afhankelijk van waar je fietst, een minimale breedte van 1,60 meter tot ruim 2 meter. Je kunt er nu weer prachtig over fietsen zo weet ik al uit eigen ervaring. Het CDA is trots op de renovatie van de Dr. de Quayweg/Lochterweg en het resultaat mag er wat ons betreft wezen. Toos van den Hurk Raadslid CDA Gemert-Bakel Gemertbakel.cda@gmail.com 06-23654149

CDA Fietstocht langs actuele bouwlocaties groot en droog succes

CDA CDA Gooise Meren 31-08-2020 18:47

Wat hadden wij mazzel; een mooie en vooral droge fietstocht afgelopen zaterdag langs bouwlocaties als de BOR gronden, Bensdorp en Crailoo. We hadden goede stevige discussies met voor en tegenstanders (ook binnen het CDA) van woning bouw op deze locaties. Het leuke van de fietstocht is dat je zo goed kan zien hoe bijvoorbeeld de toegangswegen nu geregeld zijn en wat er dan moet veranderen om een goede doorstroming mogelijk te maken. Of bijvoorbeeld de parkeeroverlast die de buurt bewoners krijgen; dit is bij Bensdorp mooi opgelost met een ondergrondse garage. Gelukkig konden we ook afsluiten met een lekker ijsje van Ijssalon Irene en konden we voor de regenbuien weer naar huis.

Samen Duurzaam Verbinden: Verkeersveiligheid

CDA CDA Weststellingwerf 01-07-2020 12:00

Het heeft jaren geduurd maar eindelijk is het zover; de herinrichting van De Blesse kan een feit worden. Samen met inwoners van De Blesse wordt er gewerkt aan een veilige verkeerssituatie in De Blesse alsmede een verfraaiing voor het dorp. Evenals de aanpak van het autoluw maken van de Lycklamaweg in Wolvega moet dit voor onze inwoners leiden tot meer verkeersveiligheid. Uiteraard zijn we wel benieuwd naar het onderzoek van de aanpak van de spoorwegovergang.

Veilig op de fiets naar school

CDA CDA Bernheze 16-06-2020 10:14

Veilig op de fiets naar school `Ik wil graag zelf op de fiets naar school!` Zeven is ze. Al zeven, in haar eigen bewoordingen, ik snap haar wel. En ik gun het haar ook, zelf op de fiets naar school. Maar ik weet ook: het verkeer raast vaak door de straten, een kleine kinderfiets, hoe kleurrijk ook, is zo over het hoofd gezien. Bij veilig verkeer gaat het om de bescherming van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Schoolkinderen, fietsers, voetgangers. En op straten, waar auto’s, fietsers, tractoren en vrachtwagens wedijveren om het beschikbare asfalt, laat je je kleine meisje niet los. Verkeersveiligheid is één van de belangrijkste speerpunten van het CDA. We willen dat onze kinderen veilig naar school kunnen fietsen, dat je in het buitengebied fijn kunt genieten van een fietstocht door onze mooie omgeving. We steken graag over, zonder bang te hoeven zijn om van onze sokken te worden gereden. We vragen daarom voortdurend aandacht voor het veilig verkeer in Bernheze. We proberen aanpassingen naar voren te halen, zoals de aanpassing van Weijen in Nistelrode. We zetten ons in voor de verkeersveiligheid in Vorstenbosch, en ijveren ons voor de realisatie van de Traverse in Heeswijk -Dinther. Zomaar een paar voorbeelden, want de verkeersveiligheid in Bernheze is en blijft werk in uitvoering. Het verdient onze voortdurende aandacht. Zodat ouders hun kinderen met een gerust hart op de fiets naar school durven sturen. Ezra Leeger Raadslid CDA Bernheze CDA Bernheze: altijd in de buurt!

CDA blij met autoluwe straten in binnenstad

CDA CDA Leeuwarden 16-06-2020 09:03

Het college van Leeuwarden is voornemens om onder andere de Eewal en het Gouverneursplein autovrij te maken. Het CDA juicht dit toe. De leefbaarheid in dit gebied zal toenemen. Veel bewoner zien de, soms hard, rijdende auto’s in hun straat als een grote ergernis. Ook auto’s die rondjes rijden op het Gouverneursplein om naar de daar gevestigde coffeeshop te gaan zal voorkomen worden. De bestaande horeca en detailhandel zal ook meer uitstraling krijgen als er niet meer overal auto’s geparkeerd staan en rondrijden. Voor het CDA is het wel van groot belang dat de bevoorrading van de ondernemers wel goed geborgd is en dat bewoners hun huizen nog wel met de auto kunnen bereiken.De stad blijft goed bereikbaar door de vele parkeermogelijkheden aan de rand van deze hoek van het centrum. Daarom is het CDA van mening dat zowel de gezelligheid, de veiligheid als de leefbaarheid met dit plan gebaat is.

Volledige uitvoering plan Maasboulevard en aandacht Math Sieben Brug

CDA CDA PvdA Peel en Maas 14-06-2020 14:43

Volledige uitvoering plan Maasboulevard en aandacht Math Sieben Brug In de afgelopen jaren is vanuit de dorpsgemeenschap een mooi plan ontwikkeld langs de maasoever van Kessel. De dorpskern krijgt daarmee een vernieuwd gezicht naar de Maas en de maasoever een kwaliteitsslag. Het toerisme krijgt hierdoor ook een extra impuls. Het CDA vindt het belangrijk dat dit plan vanuit de gemeenschap is ontstaan en zo kan vertrouwen op een breed draagvlak. Kortom, er ligt een prachtig plan dat waardering verdient. Vanwege een financieel tekort dreigen twee gebiedsdelen in dit plan echter te worden geschrapt. Daarmee kan het plan niet in z’n geheel worden uitgevoerd. Er ontstaat dan het beeld van een ‘gatenkaas’, waar sommige gebiedsdelen er prachtig bijliggen en tussengelegen delen niet worden vernieuwd. Voor de CDA-fractie onaanvaardbaar. Het doet daarnaast afbreuk aan het prachtige plan. Met een beperkt extra budget kan het plan wel integraal worden uitgevoerd. De CDA-fractie gaat daarom in de raadsvergadering van 23 juni samen met de fractie PvdA/GL een amendement indienen voor een extra krediet voor de integrale uitvoering van het plan Maasboulevard. Daarmee doen we recht aan de kwaliteit en het draagvlak voor dit mooie plan. Daarnaast vraagt het CDA aandacht voor de Math Sieben Brug. Deze brug is geplaatst door de voormalige gemeente Kessel, nog in uitstekende staat en heeft bij vele inwoners een emotionele waarde. Wij willen weten wat de reden is dat deze brug niet kan blijven. Als de brug écht niet kan blijven, dan vragen wij van het college een plan hoe de brug in Kessel, Kessel-Eik of een andere kern uit Peel en Maas kan worden hergebruikt. Roel Boots en Michel van Lieshout

Provincie is bereid snelheid AC de Graafweg door Opmeer te verlagen

CDA CDA Opmeer 18-02-2020 12:13

De provincie is bereid de snelheid op de A.C. de Graafweg (N241) door Opmeer te verlagen van 80 naar 60 kilometer per uur. Hierdoor hoeven er minder bomen te worden gekapt en is er meer ruimte om bomen te herplanten.De snelheidsverlaging geldt voor het deel van de N241 door Opmeer vanaf het verkeerslicht bij de nieuwbouwwijk Heerenweide tot en met het verkeerslicht bij De Pade. Er hoeven dan minder bomen te worden gekapt en er kunnen meer bomen langs dit deel van de vernieuwde weg teruggeplant worden. Bomen die dicht op de weg staan vormen een risico voor de verkeersveiligheid. Hoe harder je mag rijden, hoe groter het risico en des te meer afstand er vereist is tussen weg en boom.De gemeente Opmeer heeft mede vanwege het verdwijnen van bomen beroep aangetekend tegen het provinciale inpassingsplan. Wethouder Bram Beemster en waarnemend gedeputeerde Bereikbaarheid Zita Pels hadden op 13 februari 2020 een positief gesprek. De wethouder neemt de uitkomsten van dat gesprek mee naar het college van burgemeester en wethouders van Opmeer. De voorgenomen snelheidsverlaging gaat op z’n vroegst pas in als de weg is heringericht.

GroenLinks bepleit een 30 km/u zone op de Heerbaan in het hart van Heusdenhout | Breda

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 16-02-2020 00:00

Door de komst van een snelfietsroute Breda-Tilburg en een rotonde gaat de Heerbaan op de schop. De komst van de snelfietsroute en de rotonde zijn prima. Maar als het aan het college ligt, verdwijnen in de nieuwe situatie wel de zebrapaden op de Heerbaan. GroenLinks vindt dat niks. Heusdenhout verdient een hart met een goed oversteekbare Heerbaan en een maximumsnelheid die daarbij past: 30 km/u.  

Goed nieuws! Wethouder Adank maakt vaart met het aanleg van het snelfietspad van Tilburg naar Breda (of andersom ;). Een goede ontwikkeling, want dit zorgt ervoor dat mensen snel naar ons mooie Breda kunnen komen, op een duurzame manier. Om dit snelfietspad aan te leggen moet wel de Heerbaan op de schop. Een rotonde gaat de kruising ter hoogte van de fietsstraat Heusdenhoutsestraat vervangen. Ook dat is goed nieuws, want rotondes zijn veiliger dan kruisingen.

Tot zover het goede nieuws. Helaas heeft bij het college ook het idee postgevat om het bestaande zebrapad op de kruising Kapelstraat/Heerbaan weg te halen. De wethouder vindt namelijk een zebrapad op een 50 km/uur weg onveilig. De gedachte erachter is dat auto’s toch niet stoppen voor een zebrapad en het snelheidsverschil te groot is. Daardoor ontstaat er schijnveiligheid voor de mensen die het zebrapad gebruiken. En de Heerbaan zou onmisbaar zijn als 'stroomweg' voor het autoverkeer waarop je per se 50 km/u moet kunnen rijden.

GroenLinks kijkt daar heel anders tegenaan. Wij kunnen ons voorstellen dat er wegen nodig zijn om het autoverkeer Heusdenhout in en uit te laten stromen. Maar het is beslist niet meer nodig dat verkeer van buiten de wijk daar met 50 km/u ook dwars door heen stroomt. Geef Heusdenhout de kans voor de ontwikkeling van een 'wijkhart' ter hoogte van de kapel en het winkelcentrum. Maak de Heerbaan daar smaller om hardrijders te weren. Introduceer op dit deel van de Heerbaan een 30 km/uur zone. En handhaaf de zebrapaden, zodat voetgangers vlot en veilig kunnen oversteken in het wijkhart. Bedenk ook dat er in Heusdenhout steeds meer ouderen wonen, die niet zo vlot oversteken. Zij kunnen de steun van een zebrapad goed gebruiken. Het is daarom logisch dat ook de wijkraad Heusdenhout in het participatieproces meermalen heeft aangegeven dat ze graag het zebrapad behouden. 

Het afpakken van de voorrang van voetgangers in stedelijk gebied om het verkeersveiliger te maken is wat ons betreft de omgekeerde wereld. Voetgangers en fietsers hebben in Breda al zo veel doorstroming en voorrang ingeleverd. We moeten juist voorkomen dat steeds meer wegen in Breda een racebaan worden. GroenLinks-raadslid Thom Dijkstra diende daarom in de raad een motie in waarin hij de wethouder oproept om het bestaande zebrapad te behouden en een 30 km/uur zone in te stellen op dit deel van de Heerbaan. CDA, 50Plus en de SP steunden onze motie al. Helaas is dit nog geen meerheidheid, dus de motie haalde het niet. Gelukkig zagen veel partijen in de raad wel het probleem van het opheffen van zebrapaden en de gehele discussie over zebrapaden in 50 km/uur zone’s. GroenLinks blijft dit onder de aandacht brengen, zeker ook bij de bespreking van de Mobiliteitsvisie later dit jaar.

Mochten jullie nog ‘onveilige’ zebrapaden weten op wegen waar te snel wordt gereden, of andere input hebben voor de mobiliteitsvisie, dan hoort Thom het graag. Stuur hem even een mailtje op thom@groenlinksbreda.nl

CDA POLL : Meer inzet op TE HARD RIJDEN

CDA CDA Emmen 08-02-2020 09:20

CDA Emmen wil dat er meer wordt opgetreden tegen TE HARD RIJDEN. Inwoners maken zich nl. zorgen over de verkeersveiligheid in hun dorp / wijk en op de doorgaande wegen in de bebouwde kom. U mag het zeggen: Waar moet met name worden opgetreden tegen te hard rijden. Om de poll in te vullen, klik HIER

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.