Nieuws van VVD over CDA inzichtelijk

9 documenten

VVD statement bij het raadsvoorstel Energieplan 2020-2025

VVD VVD CDA Houten 11-02-2020 07:30

In de raadsvergadering van 11 februari werd het Energieplan 2020-2025 besproken. In dit artikel wordt de inbreng van VVD fractievoorzitter Eef Stiekema weergegeven.

https://houten.vvd.nl/nieuws/38306/vvd-statement-bij-het-raadsvoorstel-energieplan-2020-2025

Voorzitter,

Voor ligt het raadsvoorstel Energieplan 2020-2025, een plan dat als vliegwiel moet gaan zorgen dat de resultaten van duurzaamheidsinitiatieven iedere vijf jaar verdubbelen.

In het Energieplan is het concept van de Samenlevingsagenda toegepast. In het plan is duidelijk omschreven met wie samengewerkt wordt en welke verantwoordelijkheden daar bij horen. Wij zijn blij met deze aanpak omdat het ook een duidelijke verantwoordelijkheid buiten de gemeente legt. Ook ligt er een kans voor Houtense ondernemers om een nadrukkelijke rol te spelen in het isoleren en verduurzamen van Houtense huizen. Zonder de regels voor mededinging te willen omzeilen vraagt onze fractie aandacht voor het gunnen van opdrachten aan lokale partijen.

Wij hebben ook enkele zorgen waarvan wij graag willen dat de wethouder ze wegneemt.

Ten eerste de kosten voor het Energieplan: deze zijn fors en zijn voornamelijk om de formatie aan te vullen zodat initiatieven gecoördineerd en professioneel ondersteund kunnen worden. In het plan staan een aantal concrete doelen en ambities die bereikt moeten worden in de komende jaren. Hoe gaat het college aangeven dat de inspanningen resultaat opleveren? Wij zien het liefst dat in aanvulling op de toegezegde jaarplannen ook een jaarlijks overzicht laat zien welke resultaten er gehaald zijn en wat daarvoor is gedaan. Op deze manier willen wij graag toetsen of we op schema liggen en of de ingezette middelen doelmatig worden ingezet. Wij dienen daarom samen met CDA en andere partijen een motie in.

Een tweede zorg betreft de regiefunctie die de gemeente zich aanmeet in het Energieplan. Hoewel begrijpelijk is er een risico op ongewenst effecten. Net nu initiatiefnemers, bedrijven en vrijwilligers dit onderwerp ter hand hebben genomen springt de gemeente er in. Het risico is wat ons betreft tweeledig: enerzijds kunnen initiatiefnemers denken dat hun taak er op zit en afwachtend naar de gemeente gaan kijken, anderzijds kan de gemeente (in al haar enthousiasme) voor de voeten van de initiatiefnemers gaan lopen. Hoe zorgt het college er voor dat dit niet gaat gebeuren?

Voorzitter, wij zijn los van deze zorgen blij met het voorstel en horen graag hoe de wethouder in haar beantwoording onze zorgen kan wegnemen.

*Update*

In haar beantwoording gaf de wethouder aan dat lokale ondernemers inmiddels al zijn aangesloten bij het Energieplan. Ten aanzien van de regiefunctie of het ‘voor de voeten lopen’ van vrijwilligers kon ze de zorgen van de fractie wegnemen: het is juist de bedoeling dat de gelden gebruikt worden om te zorgen dat de initiatieven meer ruimte kunnen krijgen. 

Het plan werd met overgrote meerderheid aangenomen.

Agenda Rondetafelgesprekken 8 oktober

VVD VVD CDA PvdA Houten 06-10-2019 00:18

De rondetafelgesprekken van dinsdag a.s. zijn gedeeltelijk op locatie in het Lucashuis in Schalkwijk. Hierin wordt de collegebrief over nieuwbouw Wickengaard en het raadsvoorstel Toekomst Fort Honswijk besproken. In het rondetafelgesprek in het gemeentehuis wordt gepraat over uitgangspositie ten aanzien van de Ruimtelijke Economische Programma in de U10 regio.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36683/agenda-rondetafelgesprekken-8-oktober

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

AgendaRTGTijdLocatieWieOnderwerp120:00uSchalkwijk, Lucashuis 

Ruud Vis

Collegebrief Nieuwbouw Wickengaard Schalkwijk

   Ruud Vis

Toekomst Fort Honswijk

220:00uGemeentehuis, K046/47Robert Paling

Concept beoordelingskader en concept uitgangspuntennotitie Ruimtelijk Economisch Programma U10

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 29 oktober in de raad besproken.

Samenvatting onderwerpenCollegebrief over nieuwbouw Wickengaard Schalkwijk

Eerder dit jaar liet het college door middel van een brief weten dat Dura Vermeer woningen wil gaan ontwikkelen op de locatie waar nu een boomgaard ligt achter Jhr. Ramweg en de Wickenburghselaan in Schalkwijk. Omdat er veel vragen in de directe omgeving leven is de collegebrief op verzoek van PvdA en CDA op de agenda voor het rondetafelgesprek gezet. 

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp. 

Toekomst Fort Honswijk

Sinds oktober 2016 is de gemeente eigenaar van Fort Honswijk. Sindsdien is zij aan de slag met de ontwikkeling van plannen voor de toekomst van het fort, waarbij alles gericht is op duurzame instandhouding van het rijksmonument.

In de periode van februari 2018 t/m juni 2019 is samen met een flink aantal belangengroepen gewerkt aan een Ontwikkelkader voor deze belangrijke plek. De deelnemers aan deze groep (De Fortwerkers) zijn het ondertussen eens geworden over een kader dat enerzijds ongewenste ontwikkelingen de pas afsnijdt en anderzijds voldoende ondernemersruimte biedt om inkomsten te verwerven die nodig zijn voor het toekomstig beheer en onderhoud.

Het kader heeft betrekking op de gewenste activiteiten (wat doen we op het fort), op het vastgoed (wat doen we met het fort) en op de impact naar de omgeving. Verder wordt voorgesteld om een stichting op te richten en het fort voor 30 jaar in erfpacht uit te geven aan deze stichting. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de stichting verantwoordelijk wordt voor onderhoud en exploitatie en de gemeente Houten geen (los van een incidentele bijdrage aan het begin) geen structurele bijdragen aan de exploitatie van het fort levert en ook geen financiële risico’s loopt. Tenslotte wordt gevraagd om een rijkssubsidie aan te vragen en resterende, aanwezige financiële middelen in te zetten als cofinanciering voor deze subsidieaanvraag.

VVD raadslid Ruud Vis is  woordvoerder bij dit onderwerp. 
Concept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10

De regio Utrecht staat voor grote opgaven op het gebied van wonen, economie, mobiliteit, energietransitie en landschap. Er moeten keuzes gemaakt worden voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de regio tot 2040. De vraagstukken moeten daarbij in samenhang worden opgepakt voor een integrale ruimtelijke afweging.

Om dit te kunnen doen worden regionale ruimtelijke modellen onderzocht. Dat doen we samen met de U16-gemeenten, provincie en Rijksoverheid. De modellen zijn mogelijke oplossingsrichtingen voor de ruimtelijke vraagstukken. Dit voorstel gaat over het concept- beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie. Deze kaders zijn de basis voor het opstellen, onderzoeken en beoordelen van regionale ruimtelijke modellen.

In de uitgangspuntennotitie staan de uitgangspunten om de ruimtelijke modellen uit te werken. Om de modellen te beoordelen is een beoordelingskader opgesteld. Dit helpt om de te maken keuzes zo zorgvuldig mogelijk af te wegen.

Dit voorstel gaat over de conceptversies. Raden kunnen via behandeling van het voorstel aandachtspunten meegeven. De aangescherpte versies van het beoordelingskader en de uitgangspuntennotitie worden in 2020 ter besluitvorming voorgelegd aan colleges en raden. 

In het rondetafelgesprek voert VVD commissielid Robert Paling het woord. In de raad neemt fractievoorzitter Eef Stiekema de honneurs waar.

Statement VVD bij Verklaring van geen Bedenkingen Windpark Goyerbrug

VVD VVD CDA Houten 01-10-2019 06:00

In dit artikel is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat verwoordde in de raadsvergadering van 1 oktober.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36601/statement-vvd-bij-verklaring-van-geen-bedenkingen-windpark-goyerbrug

Voorzitter, college, collega raadsleden en overige belangstellenden,

 

Eind mei van dit jaar hebben we in deze raad over de ontwerp Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) gesproken en besloten om akkoord te gaan. Hierbij stelde de VVD fractie middels een amendement en een samen met de CDA fractie ingediende motie een aantal voorwaarden. 

 

In mijn statement loop ik deze punten nog even door.

 

De voorwaarden hielden in dat het Windfonds voor tenminste 50% gevuld moest worden door de initiatiefnemer en de ring waarbinnen mensen gecompenseerd worden vergroot moest worden. 

 

Inmiddels zijn deze voorwaarden verwerkt in een aangepast voorstel waarbij de ring inderdaad vergroot is, waarbij de afstand waarbinnen een korting van 100% geldt is verdubbeld en er een eerlijker afbouw (lineair in plaats van een stapsgewijze staffel) gerealiseerd wordt.    

 

Voor wat betreft het windfonds is niet volledig zuiver aan de voorwaarde voldaan om deze voor minstens 50% te laten vullen door de initiatiefnemer. De gemeente vult het fonds namelijk met €150.000 waarbij de initiatiefnemer €50.000, uitgesmeerd over drie jaar, terugstort. De VVD fractie is echter van mening dat de €50.000 die initiatiefnemer daarnaast beschikbaar stelt voor mensen met een krappe beurs om toch deel te kunnen nemen in de participatiemolen en de al genoemde uitbreiding van de kortingen als voldoende. Wij vinden dat hiermee in voldoende mate aan deze voorwaarde wordt voldaan. 

 

Dan nog wat andere zaken.

In het rondetafelgesprek was er nog de nodige verwarring over de hardheid van de compensatieregelingen. Wat als de initiatiefnemer de SDE+ subsidie niet zou verkrijgen? Zou het project dan doorgaan zonder de regeling? Zou er bij een tegenvallende subsidie een navenant lagere compensatie volgen? Dat kan niet de bedoeling zijn! Inmiddels heeft de initiatiefnemer per brief laten weten de regelingen alle te garanderen, subsidie of niet. De compensatie die hiermee gemoeid is vertegenwoordigd daarmee, naast de privaatrechtelijke contracten die afgesloten zijn met 14 van de 15 omwonenden, maximaal €700.000. Hiermee wordt een compensatie geboden die vier keer hoger is dan dat wat de Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA) als richtlijn aanhoudt. Naast de bescherming die de wet biedt ten aanzien van onder meer geluid en slagschaduw zien wij deze compensatie als voldoende om in te stemmen met het raadsvoorstel.

 

Wij hebben nog wel de volgende aandachtspunten:

Wij verwachten dat het college het verdere verloop op de voet blijft volgen om de initiatiefnemer aan zijn beloftes te houden. Welke mogelijkheden heeft het college om maximale garanties te krijgen? Op welke manier kan de participatie verbeterd worden?

De ‘Nota beantwoording Zienswijzen’ lijkt op punten beknopt of enigszins kort door de bocht te noemen. Het heeft ons verbaast dat indieners van zienswijzen pas een antwoord krijgen nadat de nota is vastgesteld in deze raadsvergadering. Kan dit in voorkomende gevallen in de toekomst anders en beter? Wij kunnen ons voorstellen dat indieners van een zienswijze antwoord krijgen op hun zienswijze in plaats van deze terug te moeten zoeken in een document van 87 pagina’s. Ik zou graag zien dat we dit in de toekomst en in ruimere zin betere doen als gemeente.

Landschappelijke aanpassingen kunnen de impact op het landschap verzachten, wij willen graag dat er actief met omwonenden gekeken wordt naar mogelijkheden hiertoe. 

Graag horen wij de reactie van de wethouder op deze aandachtspunten.

 

Update: uiteindelijk stemden 20 van de 28 aanwezige raadsleden voor het voorstel.

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:722608044; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1081878454 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} --> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:722608044; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1081878454 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

VVD Statement Startnotitie Regionale Energie Strategie

VVD VVD SGP CDA Houten 18-07-2019 06:30

In dit artikel is het statement te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het uitsprak bij de raadsvergadering van 18 juli bij het behandelen van het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36084/vvd-statement-startnotitie-regionale-energie-strategie

Voorzitter,

In het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) wordt voorgesteld om met omringende gemeenten samen te werken om de energietransitie vorm te geven. 

Wij kunnen dat van harte ondersteunen, wij houden daarmee namelijk de regie in eigen hand. Dat is in ieder geval wat wij nu denken. Niet meedoen kan leiden tot een ongewenste, door het Rijk oplegde taakstelling, zo wordt gesteld. 

Wij willen nog wel een paar punten maken: het is van belang om emotie en feiten goed te onderscheiden; zo staat in de startnotie dat “de keuze om te stoppen met de gaswinning in Groningen een energietransitie noodzakelijk maakt”. Dat is natuurlijk onzin, je kunt ook gas importeren en het energiesysteem laten zoals het is. Van het gas af gaan is is een politieke Haagse keuze, geen noodzakelijkheid.

Het is goed dat er naast energietransitie ook nadrukkelijk gekeken wordt naar isolatie; alles wat je niet verbruikt hoef je niet te vergroenen. Dit wordt wat ons betreft te vaak onvoldoende benadrukt, dat dit nu wel gedaan wordt stemt ons tevreden. 

Waar wij ons nog wel zorgen over maken is het feit dat wij mogelijk in de komende jaren geconfronteerd worden met een zekere groepsdruk die wij ook kennen bij de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan wij meedoen. Als Houten daarin een andere mening of afwijkende zienswijze heeft, leidt dit vaak tot een ‘jammer, maar jullie zijn de enige die er zo over denkt: wij gaan gewoon door’. Kan de wethouder bevestigen dat dit bij het RES niet zo werkt? Dat wij wel ‘in control’ blijven over de energietransitie in onze eigen gemeente?

Met het raadsvoorstel stemmen we in met de inhoudelijke uitgangspunten om te komen tot de RES.

Over een aantal belangrijke uitgangspunten hebben wij nog wat vragen:

Het uitgangspunt ‘aansluiten bij de landelijke doelstelling en scope en een evenredige, realistische bijdrage hieraan leveren’. Wij zijn van mening dat wij in Houten al veel gedaan hebben, kan de wethouder bevestigen dat de al gerealiseerde projecten meetellen en dat de huidige situatie niet als nulmeting geldt? Dan de uitgangspunten ‘zorgvuldige afweging voor het toevoegen van grootschalige energieopwekking’ en ‘de lokale omgeving moet voordelen ervaren van duurzame energieprojecten’: wie bepaalt wat een zorgvuldige afweging is of wat de voordelen zijn voor de lokale omgeving; deze uitgangspunten zouden nog wel eens onder groepsdruk kunnen verschuiven.Ten aanzien van het uitgangspunt ‘deelnemende overheden zijn bereid om eigen beleidskaders en uitgangspunten ter discussie te stellen’ wordt het risico van druk uit de U16 wel erg groot. Kan de wethouder bevestigen dat wij als gemeenteraad nog steeds over onze eigen beleidskaders en uitgangspunten gaan? 

Een ander punt is dat wij vinden dat er te eenzijdig gekeken wordt naar energie uit zon en wind. Hiermee wordt teveel voorgeschreven met welke technieken de transitie moet worden ingezet. Wij geloven eerder dat wij als politiek de randvoorwaarden moeten scheppen, maar niet de techniek moeten voorschrijven. Dat leidt tot ongewenste tunnelvisie en laat kansen waarvan nu nog niet duidelijk is dat ze bestaan liggen. Wij dienen hiertoe samen met SGP en CDA een motie in.

Voorzitter, het is logisch dat wij in de regio samen moeten optrekken om schaalvoordelen te behalen en geen tegenstrijdige doelstellingen of elkaar tegenwerken projecten moeten starten. Wel behouden wij ons het recht voor om te allen tijde onze eigen afweging te maken ten aanzien van wat wij realistisch, haalbaar en wenselijk vinden. 

VVD Statement Ontwerp Verklaring van Geen Bedenkingen Omgevingsvergunning Windpak Goyerbrug

VVD VVD CDA Houten 28-05-2019 07:00

Onderstaand kunt u het statement teruglezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dat in de gemeenteraad verwoordde bij de behandeling van het raadsvoorstel Ontwerp Verklaring van Bedenkingen Omgevingsvergunning Windpark Goyerbrug.

https://houten.vvd.nl/nieuws/35516/vvd-statement-ontwerp-verklaring-van-geen-bedenkingen-omgevingsvergunning-windpak-goyerbrug

Voorzitter,

“De VVD vindt het belangrijk om zuinig om te gaan met energie en water en goed om te gaan met het milieu. Dat is ook in het belang van onze kinderen en kleinkinderen (…)

Wij zijn tegen een nieuw windmolenpark in onze gemeente. De ervaringen met de windmolens bij de Meerpaal bevestigen dat een kritische houding op zijn plaats is. Een nieuw initiatief kan van ons dan ook alleen instemming krijgen indien er ruim voldoende draagvlak is van de direct omwonenden. In het geval dat er  wel draagvlak is zullen we de aanleg en werking nauwlettend toetsen aan dan geldende kaders en gemaakte afspraken.” 

Zo stond het in ons verkiezingsprogramma, en daar staan wij nog steeds achter.

En dan nu de realiteit van vandaag: er is een initiatiefnemer die vier windmolens wil plaatsen bij de Goyerbrug. Door één van de molens te gebruiken als ‘participatiemolen’ kunnen omwonenden gecompenseerd worden. Inmiddels weten we dat met 80% van de direct omwonenden contracten zijn afgesloten en voor de ring daarbuiten heeft de initiatiefnemer goede intenties uitgesproken om het leed te verzachten. 

Als VVD hebben we onze knopen geteld; het mag geen geheim zijn dat wij geen fan zijn van windmolens in het algemeen en deze in het bijzonder. 

Volgens ons zijn dit de opties:

Als wij tegen dit voorstel stemmen zal het linkse provinciebestuur zonder enige twijfel een inpassingsplan goedkeuren waarbij de Houtense gemeenteraad buitenspel komt te staan.Als wij voor het ontwerp Verklaring van Geen Bedenkingen (VVGB) stemmen hebben we invloed op de manier waarop er rekening met de omwonenden wordt gehouden. 

Een duidelijk dilemma waarbij wij voor het laatste hebben gekozen. Wij hebben echter wel een paar voorwaarden voordat wij instemmen.

Voor de omgeving is het windfonds een goede zaak. Zoals het college stelt worden daarmee de lasten verzacht. Wij zijn het daarmee eens, prima dat het windfonds daarvoor ingezet kan worden. Wij vinden het echter niet goed dat dit alleen gevuld wordt door de gemeente. Het windfonds is een instrument om draagvlak te vergroten. De initiatiefnemer moet voor het draagvlak zorgen, dus zal de initiatiefnemer het windfonds moeten vullen. Aangezien de initiatiefnemer al veel gedaan heeft vinden wij in dit geval een 50/50 verdeling met de gemeente voldoende. Wij dienen hiertoe een amendement in (zie bijlage).

Voor de omwonenden buiten de eerste ring van 530 meter willen wij meer compensatie. Hoe dichterbij men woont, des te meer impact zullen de windmolens hebben. Om deze groep mensen (die op een afstand tussen 500 en 1000 meter afstand wonen) meer tegemoet te komen, dienen we samen met het CDA een motie in om zeker te zijn dat zij meer middelen krijgen om verzachtende maatregelen te kunnen nemen. 

Voorzitter, 

Het mag duidelijk zijn dat de fractie van de VVD voor dit raadsvoorstel stemt. Dit zullen wij echter alleen doen als genoemde amendement en motie worden aangenomen. 

Bewogen raad met belangrijke besluiten

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Houten 16-02-2019 11:45

De raadsvergadering van afgelopen dinsdag was er een met vele gezichten. Naast het, in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning de heer Oosters, vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester werd het raadsvoorstel over nieuwbouw in Den Oord besproken en werd besloten over het Plan van Aanpak voor de Ruimtelijke Koers van Houten.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33993/bewogen-raad-met-belangrijke-besluiten

De raadsvergadering begon met de uitreiking van de prijs voor het beste raadsvoorstel van 2018. Het was de 7e en laatste keer dat de prijs werd uitgereikt. Vanaf dit jaar wordt dit vervangen voor de stimuleringsprijs voor het beste samenspeltalent onder de ambtenaren. De jury voor de prijs voor het beste raadsvoorstel bestond uit Marjan Boonzaaijer (D66), Ruud Vis (VVD) en Jan de Jong (CDA). De prijs ging naar Lilian Fassotte-Bams, zij schreef het raadsvoorstel “Kokermolen 10-16, transformatie kantoorpand t.b.v sloop/nieuwbouw 36 appartementen”. Saillant detail was dat dit haar eerste raadsvoorstel was. 

De raad vervolgde met het vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Voor de Commissaris van de Koning de heer Hans Oosters en zijn kabinetschef de heer Bas Thomas schetste (op dat moment nog) beoogd voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema (VVD) hoe het profiel tot stand was gekomen en wat daarin het belangrijkst is. De heer Oosters stelde hierop een aantal vragen om goed te weten wat de raad precies voor ogen heeft voor de nieuwe burgemeester. Het statement van Eef is hier terug te lezen. Na het vaststellen van de profielschets en het benoemen van de vertrouwenscommissie overhandigde Eef de Commissaris de profielschets en een aandenken aan deze mooie avond: een kunstwerk van de in de vorm van een fietser, vergezeld van fietskaart van de gemeente.

In het debat over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer Den Oord betoogde VVD raadslid Ruud Vis dat er een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente is. Ruud Vis: “Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van voor ons belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.” Het volledige statement van Ruud is hier terug te lezen. Uiteindelijk werd geconcludeeerd dat meer draagvlak voor een nieuwbouwplan gewenst is. Wethouder Herman Geerdes (VVD) kreeg daarom door een aangenomen motie van PvdA, CDA, CU, GroenLinks en VVD, gesteund door D66 en HA, nog drie maanden de tijd om het participatieproces tot een bevredigend einde te brengen. Hierbij werden de randvoorwaarden iets opgerekt zodat er ruimte is voor aanpassingen zodat er meer draagvlak kan ontstaan bij de omwonenden. 

Tot slot werd gedebatteerd over het Plan van Aanpak voor het vaststellen van de Ruimtelijke Koers van Houten. Een belangrijk document omdat hierin de vragen centraal staan op basis waarvan Houten er in 2040 uit komt te zien. Ruud Vis: “Met name voldoende voorzieningen en een goede aansluiting op bestaande infrastructuren zijn wat mij betreft cruciale elementen die randvoorwaardelijk zijn. Wat is het absorptievermogen van onze gemeente en wat kunnen we in co-creatie bewerkstelligen? Met dit voorstel positioneren we ons als gemeente in de voorlinie binnen de regio om naar oplossingen te zoeken voor regionale problemen omtrent de woningnood. We nemen verantwoordelijkheid!”. Ook dit statement is volledig terug te lezen. Het raadsvoorstel werd unaniem aangenomen.

De raadsvergadering is integraal terug te kijken via deze link.

Beoogde collegepartijen in Houten geven toelichting op informatiefase

VVD VVD GroenLinks CDA ChristenUnie Houten 24-04-2018 08:49

Gisteravond vond de openbare bijeenkomst plaats waarin de informateur en de onderhandelaars van CDA, GroenLinks, ChristenUnie en VVD toelichting gaven op de informatiefase.

https://houten.vvd.nl/nieuws/30110/beoogde-collegepartijen-in-houten-geven-toelichting-op-informatiefase

Fractievoorzitter van de Houtense VVD Eef Stiekema: “Toen wij vorige week verkennend spraken met de onderhandelaars van CDA en GroenLinks werd duidelijk dat wij qua vorm en inhoud voldoende overeenkomsten hebben om een coalitie te kunnen vormen. 

Uiteraard waren duurzaamheid, woningbouw en inwonerparticipatie belangrijke onderwerpen. Ten aanzien van duurzaamheid bleken wij dichter bij elkaar te liggen dan in eerste wellicht instantie gedacht wordt. De VVD wil graag inzetten op energiebesparing en verduurzaming, hierbij is draagvlak bij omwonenden voor ons zeker van belang.

Over woningbouw zien we vooral ook overeenkomsten: voldoende woningen om de doorstroming te bevorderen wil iedereen. De stedenbouwkundige verkenning geeft voldoende aanknopingspunten om tot een visie hierop te komen. 

Ook zijn wij van harte bereid om vernieuwende concepten te onderzoeken om bewonersparticipatie te verbeteren. Alles wat ervoor kan zorgen dat mensen, binnen vastgestelde kaders, meer kunnen meepraten over wat ze bezighoudt gaat daar aan bijdragen. 

Verder zien wij voldoende aanknopingspunten om in het coalitieprogramma en in de komende vier jaar ons liberale geluid te laten doorklinken. Wij zijn dan ook blij om deel uit te kunnen gaan maken van dit beoogde college.”

In de komende periode zal duidelijk worden op welke manier input gevraagd zal worden van alle partijen in de gemeenteraad en experts uit de samenleving. 

Op de foto de kandidaat-wethouders van de beoogde collegepartijen. Van links naar rechts: Kees van Dalen (CDA), Hilde de Groot (GroenLinks), Jana Smith-Visser (ChristenUnie) en Herman Geerdes (VVD).

CDA, GroenLinks, VVD en CU gaan formatiefase in

VVD VVD GroenLinks ChristenUnie CDA Houten 20-04-2018 08:51

Gisteren maakte informateur Hans Martijn Ostendorp bekend dat hij geadviseerd heeft dat CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie de formatiefase ingaan.

https://houten.vvd.nl/nieuws/30111/cda-groenlinks-vvd-en-cu-gaan-formatiefase-in

Deze combinatie, zo geven de partijen aan, doet recht aan de verkiezingsuitslag. Met de keuze voor de VVD wordt de continuïteit binnen het college geborgd en met de ChristenUnie erbij kunnen vernieuwingen worden ingezet.

Een college met de zittende partijen CDA en VVD en de nieuwe partijen GroenLinks en ChristenUnie zorgt voor een goede balans tussen stabiliteit en vernieuwing. Het goede van Houten kan voortgezet worden én er kan voortvarend en vooruitstrevend aan de slag worden gegaan met de thema’s die de komende jaren voor Houten hoog op de agenda staan.

VVD Fractievoorzitter Eef Stiekema: “Zoals eerder aangegeven zien wij voldoende aanknopingspunten in de verschillende programma’s van de vier partijen voor een goede samenwerking.”

De onderhandelaars van CDA en GroenLinks en informateur Ostendorp geven tijdens een openbare bijeenkomst op maandag 23 april om 19.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis een toelichting. Iedereen krijgt daar vanzelfsprekend ook de gelegenheid vragen te stellen over de gemaakte keuze en over het vervolgproces.

De bijeenkomst is live te volgen via https://houten.notubiz.nl/

Onderhandelingen gestart

VVD VVD GroenLinks CDA Houten 24-03-2018 00:05

Vandaag zijn de onderhandelingen voor een nieuw college in Houten gestart met een openbare bijeenkomst. Het CDA, de grootste partij sinds de verkiezingen, is aan zet om van alle partijen te horen hoe de uitslag wordt geduid en welke kant op geformeerd moet worden.

https://houten.vvd.nl/nieuws/29612/onderhandelingen-gestart

De VVD gaf aan dat de basis van de coalitie in ieder geval moet bestaan uit de twee grote winnaars: CDA en GroenLinks. Zelf wil de partij ook aansluiten omdat er voldoende aanknopingspunten zijn te vinden. Wie de vierde partij zou kunnen worden liet, de inmiddels wederom tot fractievoorzitter gekozen, Eef Stiekema in het midden.

Belangrijke onderwerpen in de komende jaren zijn wat de Houtense VVD betreft de keuzes ten aanzien van woningbouw en duurzaamheid. Daarnaast is nadrukkelijk aangegeven dat een lastenverlaging en investering in de kwaliteit van de openbare ruimte van groot belang zijn voor de partij.

Namens de VVD zitten Eef Stiekema en kandidaat wethouder Herman Geerdes aan de onderhandelingstafel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.