Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

10 documenten

Persbericht namens bestuur VVD ...

VVD VVD Epe 05-05-2018 08:33

Persbericht namens bestuur VVD IJsselvallei Eergisteren heeft de heer Vos het bestuur van de VVD IJsselvallei laten weten dat hij om persoonlijke redenen onze raadsfractie in de raad van Epe wil verlaten. Wij betreuren deze beslissing ten zeerste. Het bestuur, de fractie en de fractievolgers zullen zich in de komende bestuursperiode met nog meer energie blijven inzetten voor de belangen van onze zeer gewaardeerde kiezer. Als VVD afdeling en bestuur willen wij onze volle steun en waardering uitspreken voor de leden van onze fractie en de fractievolgers. Hun inzet en loyaliteit naar de VVD als team biedt vertrouwen naar de toekomst. Ruud Jager, Ellis de Vries, Anna Niemeyer en Martijn Kerkmans zullen zich volop blijven inzetten in de raad van Epe in het belang van onze prachtige gemeente en haar inwoners. Namens het bestuur VVD IJsselvallei, Jan Willem Lagerweij. Voorzitter bestuur.

Persbericht namens bestuur VVD IJsselvallei.

VVD VVD Epe 02-05-2018 01:15

Eergisteren heeft de heer Vos het bestuur van de VVD IJsselvallei laten weten dat hij om persoonlijke redenen onze raadsfractie in de raad van Epe wil verlaten. Wij betreuren deze beslissing ten zeerste.

Het bestuur, de fractie en de fractievolgers zullen zich in de komende bestuursperiode met nog meer energie blijven inzetten voor de belangen van onze zeer gewaardeerde kiezer.

Als VVD afdeling en bestuur willen wij onze volle steun en waardering uitspreken voor de leden van onze fractie en de fractievolgers. Hun inzet en loyaliteit naar de VVD als team biedt vertrouwen naar de toekomst. Ruud Jager, Ellis de Vries, Anna Niemeyer en Martijn Kerkmans zullen zich volop blijven inzetten in de raad van Epe in het belang van onze prachtige gemeente en haar inwoners.

Namens het bestuur VVD IJsselvallei,

Jan Willem Lagerweij.

Voorzitter bestuur. 

Gemeenteraadsverkizingen 2014

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks SGP VVD Epe 21-03-2018 17:08

------------------2014---------------- De opkomst voor de gemeente Epe, is goed 56,95% stemgerechtigden zijn gaan stemmen. iets meer dan in 2010. De kiesdeler is 638 stemmen = één zetel. Totaal aantal geldig stemmen op kandidaten 14677 uitgebracht. *Lijstcombinatie CDA en SGP/Chr-unie, 1 zetel winst voor SGP/Chr.unie *Lijstcombinatie P.v.d.A en Groenlinks, 1 zetel winst voor GroenLinks In de gemeente Epe, behoud het CDA haar vier zetels. KIEZERS BEDANKT!! In het dorp Epe, kreeg het CDA 1303 stemmen, in Vaassen 770 in Oene 182 en Emst 104, totaal 2359 stemmen. - Nieuwe Lijn 3161 stemmen 5 zetels - VVD 2644 stemmen 4 zetels - CDA 2359 stemmen 4 zetels - P.v.d.A 1396 stemmen 2 zetels - SGP-CHU 1698 stemmen 3 zetels - Groenlinks 862 stemmen 2 zetels - D66 1602 stemmen 2 zetels - Gem. belang 955 stemmen 1 zetel Er zijn voorkeurstemmen uitgebracht op kandidaten. Zij kunnen beslissen of ze in de Raad willen 27 maart 2014. Zij hadden1/4 van de kiesdeler, meer dan 159 stemmen. Proficiat! - Nieuwe Lijn Kenan Adenir - VVD Jordin Aalberts - CDA Zwier van der Weerd - P.v.d.A Lenie Boer - SGP/Chrunie Dick van Norel - D66 Marijke Visser. Niet alleen de Politieke Partij is belangrijk, maar ook de kandidaten die op de lijst staan. Meer da 1/4 van de toekomstige raadsleden is met voorkeurstem gekozen. Nieuwe Lijn Robert Scholten (1159 stemmen) René de Vries (432) Kenan Aldemir (203) ** Diana Oosterhoff-Pieters (183) Pieter Wiersinga (129) VVD Ben Cramer (1629) Ellis de Vries (424) Jordy Aalberts (199) Jan Willem Vos (104) CDA Erik Visser (1133) Loes Looman-Van Breen (354) Zwier van der Weerd (243) PvdA Joop van Nuijs (732) Lenie Boer-Bruin (175) SGP-CU Jan Spijkerboer (929) Henk de Waard (178) Dick van Norel (174) GroenLinks Jan Aalbers (447) Jan de Graaf (160) D66 Leo Bestebroer (940) Marijke Visser-Schoenmaker (201) Gemeentebelangen Frank Surink (478)

Interview RTV794 met onze lijsttrekker Jan Willem Vos

VVD VVD Epe 07-03-2018 01:25

Als VVD Epe vertegenwoordigen wij het liberale geluid in gemeente Epe. Gedegen bestuur, inwoners serieus nemen en geen schijnbeleid, maar daadwerkelijk realistische oplossingen als het gaat om veiligheid, woningbouw, subsidies en duurzaamheid.

https://epe.vvd.nl/nieuws/28572/interview-rtv794-met-onze-lijsttrekker-jan-willem-vos

In dit interview geeft Jan Willem Vos, onze lijsttrekker antwoord op vragen uit ons verkiezingsprogramma.

Wat wil de VVD anders als het gaat om bestuurHoe denken we over participatie van inwonersWoningbouw met een visie voor verjongingHoe willen wij subsidies verdeeld zienHoe pakken we de energietransitie aan

Natuurlijk staan we voor veel meer punten, zoals openbaar onderwijs in elk dorp, vrijheid voor ondernemers als het gaat om koopzondag en zorg zonder bureaucratie en met een menselijke maat.

We komen op voor het lokale belang en schromen niet dat belang ook bij de provincie of zelfs in Den Haag te verdedigen.

Wilt u ook dat het na 21 maart gaat veranderen in in onze gemeente, dat u meer vrijheid krijgt, lagere lasten en er meer aan u overgelaten wordt om zelf te beslissen?

Stem dan VVD Epe.

Lokale VVD-fracties verheugd met ...

VVD VVD Hattem 21-02-2018 18:33

Lokale VVD-fracties verheugd met uitstel vliegveld Lelystad Epe, 21 februari 2018. Nog geen twee dagen geleden is onze regio bezocht door VVD-kamerlid Remco Dijkstra. Dit naar aanleiding van het ongenoegen dat de lokale VVD-fracties uit Oldebroek, Elburg, Hattem, Heerde, Epe en Voorst hadden geuit over de opening van vliegveld Lelystad. Begrijpelijk dat deze zes fracties nu verheugd zijn met het nieuws van uitstel inzake de besluitvorming over vliegveld Lelystad. De lokale VVD-fracties hebben er in dat gesprek met Dijkstra op aangedrongen dat er pas een goed besluit genomen kan worden wanneer allereerst het luchtruim heringedeeld zou worden. Aanvankelijk was, vanaf de eerste besluitvorming inzake vliegveld Lelystad, dit ook altijd het uitgangspunt geweest. De lokale VVD-fracties begrijpen dan ook de geuite bezwaren niet, dat uitstel zou wijzen op een onbetrouwbare Overheid. “Wat ons betreft is er goed naar ons geluisterd en wordt er nu betrouwbaar gehandeld. Zorgvuldigheid voor snelheid, zoals kamerlid Dijkstra maandag ook zei” Geen van de lokale VVD-fracties is tegen vliegveld Lelystad, want men ziet wel degelijk de voordelen van een regionaal vliegveld. Ook het feit dat Schiphol niet onbeperkt kan groeien en de rest van Nederland deze last ook gedeeltelijk moet opvangen spreken de zes liberale fracties niet tegen. Maar het feit dat acht jaar laksheid van twee staatsecretarissen leidde tot noodgedwongen laagvliegen over de Veluwe was wat deze lokale VVD’ers betreft geen optie. Als de overheid betrouwbaar wil zijn naar Schiphol, dan evenzo naar de Veluwe en dat geluid heeft nu gewonnen. “Laten we duidelijk zijn, herindeling is nog geen randvoorwaarde en wij zullen ons hard blijven maken om gedurende deze periode van uitstel te gaan herindelen, net zoals de wens om een complete en sluitende milieueffectrapportage, onderdeel te laten worden van de randvoorwaarden.” Volgens de lokale VVD-fracties kun je niet besluiten over vliegveld Lelystad als je niet weet hoe vliegtuigen na herindeling van het luchtruim gaan vliegen. “Pas als zeker is dat dat hoog genoeg zal zijn, om de rust op de Veluwe niet aan te tasten, kan de Veluwe daarmee instemmen en komen wij maar wat graag op de feestelijke opening van Lelystad Airport.” Lokale fracties van landelijke Haagse partijen krijgen vaak het verwijt dat ze handelen naar de wensen van Politiek Den Haag, vandaag is maar weer eens te meer duidelijk geworden wat de invloed van de lokale politieke afdelingen kan zijn en hoe zij, door op te komen voor lokale belangen, vorm kunnen geven aan landelijk beleid op een lokaal niveau dichtbij de kiezer. Namens (van noord naar zuid), Rick van Velthuysen - VVD Elburg Henk Kemp - VVD Oldebroek Gina Guldenaar- VVD Hattem Beerd Volkers - VVD Heerde Jan Willem Vos - VVD Epe Ruud Kooij - VVD - Liberaal 2000 Voorst

Lokale VVD-fracties en Oener Belang met VVD-Kamerlid Dijkstra in gesprek over laagvliegroutes Lelystad

VVD VVD PvdA Hattem 20-02-2018 09:01

Vandaag bezocht Remco Dijkstra, Tweede Kamerlid voor de VVD, als eerste Tweede Kamerlid Epe om met verschillende vertegenwoordigers van de lokale VVD-fracties op de Veluwe te praten over de veelbesproken voorgenomen laagvliegroutes van vliegveld Lelystad. 

Onlangs hebben deze zes lokale Veluwse fracties laten weten fel tegen de voorgenomen laagvliegroutes te zijn. Zij hebben gepleit voor het eerst herindelen van het luchtruim, waardoor er sneller veel hoger gevlogen kan worden, alvorens vliegveld Lelystad te openen.

Vanmiddag is hierover gesproken in het gemeentehuis van Epe. Wederom zijn de standpunten duidelijk gemaakt. Ook Arno Berghorst sprak, op uitnodiging van de VVD uit Epe, namens Oener Belang met Remco Dijkstra en gaf een helder standpunt: Eerst herindelen, dan pas open. Arno pleitte er ook voor dat wat hem betreft het verleggen van de laagvliegroutes geen optie is, daarmee zou hetzelfde probleem bij een ander neergelegd worden en dat gun je niemand. Tevens heeft Arno opgeroepen om een nulmeting te doen onder de gehele route waar Oene ook onder valt. Dan is er achteraf altijd vastgelegd wat het daadwerkelijke effect is van eventuele vliegroutes.

Bij het allereerste besluit inzake de uitbreiding van vliegveld Lelystad, wat al dateert uit 2008, was de herindeling van het luchtruim een aangenomen voorwaarde. Wat de lokale VVD-fracties betreft hoort die voorwaarde, als betrouwbare Overheid, te blijven staan. Twee opeenvolgende staatsecretarissen hebben deze opdracht terzijde gelegd. Landelijk heeft de VVD zelfs toenmalig PvdA-staatssecretaris Dijksma nog gevraagd of ze extra middelen nodig had om het herindelen mogelijk te maken. Dit was volgens haar niet nodig.

Deze laksheid leidt er uiteindelijk toe dat er over de Veluwe laag gevlogen zal moeten worden wil vliegveld Lelystad op tijd open kunnen gaan. De streefdatum is namelijk nog steeds 1 april 2019. “Onacceptabel om de Veluwe -maar ook Overijssel- hiermee op te zadelen”, vinden daarom de zes VVD-fracties van de Noordoost Veluwe.

Naast de laagvliegroutes is ook de milieueffectrapportage onvolledig, deze wordt op dit moment herzien en uitgebreid met de voorgenomen laagvliegroutes.

VVD-Kamerlid Dijkstra kon bevestigen dat op dit moment zorgvuldigheid boven snelheid gaat, daarmee duidend op herziening van de milieueffectrapportage, die moet toezien op geluid, veiligheid en milieueffecten. Daarmee gaf hij ook aan, dat de openingsdatum van 1 april 2019 dus op losse schroeven kan komen te staan. Wat de zes lokale Veluwse VVD-fracties betreft hoort herindelen van het luchtruim dan ook bij die voorgenomen zorgvuldigheid. Ook kon Dijkstra aangeven dat op basis van de consultaties, routes worden herzien en binnen de mogelijkheden worden aangepast, als dat de overlast beperkt. De minister komt volgens Dijkstra binnen een maand met een nieuw voorstel.

De zes VVD-fracties op de Veluwe houden hoop maar wachten het zeker niet af. Zij blijven zich hard maken voor de herindeling van het luchtruim, alvorens vanaf vliegveld Lelystad te vliegen. Pas dan kan er echt gesproken worden van een feestelijke opening.

Aanwezige VVD-afdelingen waren Epe, Hattem, Elburg, Oldebroek, daarnaast was er VVD-vertegenwoordiging uit de provincie Flevoland en Gelderland en aansluitend Oener Belang. Ons mooi Epe was ook uitgenodigd voor dit gesprek maar kon er op het laatste moment helaas niet bij zijn.

 

Namens (van noord naar zuid),

 

Rick van Velthuysen ​- ​VVD Elburg

 

Henk Kemp​​-​VVD Oldebroek

 

Gina Guldenaar ​-​VVD Hattem

 

Beerd Volkers​​-​VVD Heerde (afwezig)

 

Jan Willem Vos ​-​VVD Epe

 

Ruud Kooij​​-​VVD - Liberaal 2000 Voorst (afwezig)

 

 

 

Solarpark Emst, geweldig initiatief, maar het kan anders!

VVD VVD Epe 08-02-2018 00:01

Afgelopen zaterdag vernam ik met grote interesse het nieuws dat in de Stentor stond voor wat betreft een nieuw te plaatsen solarpark aan de Pollenseveenweg in Emst. In 2013 is er door Pfixx Solar een initiatiefvoorstel gedaan om op de voormalige vuilstortplaats in Emst een solarpark op te bouwen, op het terrein van 3,5 hectare zullen rond de 6.800 zonnepanelen gebouwd worden die in totaal circa 2 megawatt aan stroom kunnen genereren. Uiteraard een fantastisch idee met het oog op de duurzaamheid binnen onze gemeente.

https://epe.vvd.nl/nieuws/27386/solarpark-emst-geweldig-initiatief-maar-het-kan-anders

© Jan Willem Vos

2 megawatt is een gigantische hoeveelheid stroom dat er gegenereerd kan worden, en wij zijn dan ook erg trots dat onze gemeente de ruimte en mogelijkheid heeft om op deze manier mee te kunnen werken aan het opwekken van duurzame stroom.

Initiatiefnemer Pfixx Solar zal alle kosten die dit met zich meebrengt op zich nemen, dat wil zeggen het plaatsen van de panelen uiteraard, maar ook de onderzoekskosten, bestemmingsplankosten etcetera. uiteraard erg goed dat er een initiatiefnemer is die alle kosten op zich wil nemen en duurzaam wil investeren.

Momenteel is het idee om de grond waar dit solarpark op zal moeten komen te staan te verhuren aan Pfixx Solar, waarna Pfixx de opgewekte energie rechtstreeks zal doorleveren aan de bekende energieleveranciers.

Hierin zit ons pijnpunt met betrekking tot dit initiatief, dit betekent namelijk dat er enkel een stuk huur van de grond naar de gemeente toe gaat en de inwoners rondom dit solarpark geen voordeel hebben aan dit initiatief. Wij vinden het dan ook zonde dat onze inwoners bij dit initiatief niet de mogelijkheid hebben om mede te investeren en hierdoor ook niet kunnen meeprofiteren van een geweldig stuk duurzame energie.

Stroom die opgewekt binnen de postcode waar u woont, of daaraangrenzende postcodes mogen namelijk beschouwd worden als zelfopgewekte stroom, mits u (gedeeltelijk) eigenaar bent van het zonnepark, dit wordt ook wel de “postcoderoos” genoemd. Heel Epe, een groot deel van Vaassen en Gortel vallen binnen deze roos, ook de dorpen Vierhouten, ‘t Harde en Nunspeet die buiten onze gemeente vallen, vallen hier binnen.

Het nieuw aan te leggen solarpark zal ongeveer 570 huishoudens van stroom kunnen voorzien. Gezien de grootte van de postcoderoos, ben ik er van overtuigd dat we 570 huishoudens zouden moeten kunnen vinden die gezamenlijk zouden willen investeren in het solarpark. Er zijn namelijk voldoende huishoudens die niet thuis de mogelijkheid hebben om zonnecellen te plaatsen, waaronder ik zelf, aangezien ik zelf in een appartement woon. Hierdoor zouden onze lokale inwoners dus mee moeten kunnen profiteren van duurzame energie, met als gevolg een schonere manier van elektra opwekken en een lagere energierekening.

Tevens zien wij in het betrekken van onze inwoners ook een hele mooie mogelijkheid tot verbinding onderling en om duurzame energie tastbaar te maken. Dit doordat er overleg gepleegd dient te worden onderling, er een gemeenschappelijk doel en idee is om duurzame energie op te wekken en onze inwoners actief een mogelijkheid te bieden om in duurzame energie te gaan investeren.

Kortom, milieutechnisch een super idee om in Emst een solarpark te plaatsen, echter een gigantische gemiste kans door onze inwoners hier niet bij te betrekken. In dit plan wordt er door de gemeente huur ontvangen, waarna Pfixx de winst ontvangt als gevolg van het leveren van de zonne-energie naar de energiemaatschappijen.

 

Bezig met laden...

VVD-fracties: “De Veluwe verdient geen laagvliegroutes.”

VVD VVD Hattem 30-01-2018 05:52

Al maanden lopen de gemoederen hoog op inzake de opening van Vliegveld Lelystad en de daarmee gemoeide vertrek- en aanvliegroutes. Deze routes gaan onder andere op geringe hoogte over of vlak langs vele kernen op de Veluwe. Veel van de lokale VVD-fracties in de getroffen gemeentes komen op voor de belangen van inwoners en ondernemers. Belangen die kunnen verschillen van de nationale belangen van hun partijgenoten in Den Haag. 

Wij, lokale fracties van de VVD op de Veluwe, dringen aan op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad. Uitstel totdat aan alle randvoorwaarden en informatie vergaring is voldaan om een goed besluit te nemen. Een besluit waarbij ook de belangen van de inwoners van Oost-Nederland maximaal zijn behartigd en beschermd.

 

Als verenigde VVD-fracties van de Veluwe maken wij ons er hard voor om de Veluwe leefbaar en aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, ondernemers en toeristen. Wij zijn voor de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Voor de gehele regio verhoogt vliegveld Lelystad de economische kansen en mobiliteit van de inwoners. Maar dit kan pas als er een volledige en betrouwbare milieueffectrapportage is en nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Herindelen is namelijk volgens luchtverkeersleiding Nederland geen garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst hoger kunnen. De VVD-Fracties van de Veluwe pleiten dat, pas als alle feiten bekend zijn en de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan, er een nieuw en breed gedragen besluit over de opening en ontwikkeling van Vliegveld Lelystad genomen kan worden.

Wat is het bezwaar dat er boven de Veluwe laag gevlogen gaat worden? Drie belangrijke argumenten:

1. Geluidsoverlast

Ten eerste is er het geluid en dan natuurlijk de overlast die dat geeft. De Veluwe is een rustige omgeving met relatief weinig geluid en verkeer. Een laag overvliegend vliegtuig heeft hier een grote impact op de totale geluidsbeleving, hoewel misschien binnen de normen is de toename relatief wel enorm en de impact daarmee groot voor een regio die veel verdient aan toerisme en recreatie. Juist toeristen uit de drukke Randstad komen naar de Veluwe voor rust en ruimte. Naast het ongemak voor de inwoners wordt er dus ook gevreesd voor een negatief economisch effect voor de grote toeristische sector.

2. Veiligheid

Als tweede geldt de veiligheid. Laagvliegen breng grotere risico’s met zich mee. Een motorstoring of een botsing met een vogel of ander laagvliegend object heeft dus snel desastreuze gevolgen. Er is weinig ruimte om te kunnen compenseren. Omkeren is snel geen optie meer. Er zal in het beste geval een noodlanding gemaakt moeten worden in bewoond gebied en in het ergste geval een crash met volle tank kerosine.

3. Milieu

Als derde argument geldt het milieu. Langdurig laagvliegen kost veel meer brandstof dan hoog vliegen. Meer verbruik en ook nog op een lagere hoogte heeft een extra negatief effect op de uitstoot van fijnstof en CO2. Een extra belasting voor het milieu.

Daarnaast is er veel kritiek en onbegrip over de gang van zaken uit het verleden. Er is jaren enkel gesproken over de geluidscontour in Flevoland met een paar kleine uitlopers buiten die provincie. Pas in juni vorig jaar werd bekend hoe de vertrek- en aanvliegroutes eruit zouden komen te zien buiten deze contour. Dat deze vliegroutes tientallen kilometers lang laag zouden blijven was voor veel gemeenten een enorme schok, des temeer omdat die gemeenten zelf nooit bij enig overleg waren betrokken.

De gemeenten, nu geconfronteerd met laagvliegende vliegtuigen, hebben nooit zelfstandig direct deel mogen nemen aan enig overleg. Dat Schiphol ging uitbreiden via Vliegveld Lelystad is geen nieuws, toch is er jaren niets gedaan aan het herindelen van het luchtruim. Juist deze herindeling is nodig om de overlast tot een minimum te beperken. Zaken die allemaal al opgelost hadden kunnen worden, maar jaren vertraging hebben opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de nieuwe minister voor zorgvuldigheid kiest boven snelheid.

 

Namens (van noord naar zuid),

 

Rick van Velthuysen-        VVD Elburg

Henk Kemp            -        VVD Oldebroek

Gina Guldenaar      -        VVD Hattem

Beerd Volkers         -       VVD Heerde

Jan Willem Vos       -        VVD Epe

Ruud Kooij             -        VVD - Liberaal 2000 Voorst

VVD-fracties: "De Veluwe verdient geen laagvliegroutes."

VVD VVD Epe 29-01-2018 06:44

Het volgende bericht hebben wij met vijf andere VVD-fracties vandaag als persbericht verzonden:

https://epe.vvd.nl/nieuws/27045/vvd-fracties-de-veluwe-verdient-geen-laagvliegroutes

© Pixabay

Al maanden lopen de gemoederen hoog op inzake de opening van Vliegveld Lelystad en de daarmee gemoeide vertrek- en aanvliegroutes. Deze routes gaan onder andere op geringe hoogte over of vlak langs vele kernen op de Veluwe. Veel van de lokale VVD-fracties in de getroffen gemeentes komen op voor de belangen van inwoners en ondernemers. Belangen die kunnen verschillen van de nationale belangen van hun partijgenoten in Den Haag.

Wij, lokale fracties van de VVD op de Veluwe, dringen aan op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad. Uitstel totdat aan alle randvoorwaarden en informatie vergaring is voldaan om een goed besluit te nemen. Een besluit waarbij ook de belangen van de inwoners van Oost-Nederland maximaal zijn behartigd en beschermd.

 

Als verenigde VVD-fracties van de Veluwe maken wij ons er hard voor om de Veluwe leefbaar en aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, ondernemers en toeristen. Wij zijn voor de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Voor de gehele regio verhoogt vliegveld Lelystad de economische kansen en mobiliteit van de inwoners. Maar dit kan pas als er een volledige en betrouwbare milieueffectrapportage is en nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Herindelen is namelijk volgens luchtverkeersleiding Nederland geen garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst hoger kunnen. De VVD-Fracties van de Veluwe pleiten dat, pas als alle feiten bekend zijn en de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan, er een nieuw en breed gedragen besluit over de opening en ontwikkeling van Vliegveld Lelystad genomen kan worden.

 

Wat is het bezwaar dat er boven de Veluwe laag gevlogen gaat worden? Drie belangrijke argumenten: 

 

1.   Geluidsoverlast

Ten eerste is er het geluid en dan natuurlijk de overlast die dat geeft. De Veluwe is een rustige omgeving met relatief weinig geluid en verkeer. Een laag overvliegend vliegtuig heeft hier een grote impact op de totale geluidsbeleving, hoewel misschien binnen de normen is de toename relatief wel enorm en de impact daarmee groot voor een regio die veel verdient aan toerisme en recreatie. Juist toeristen uit de drukke Randstad komen naar de Veluwe voor rust en ruimte. Naast het ongemak voor de inwoners wordt er dus ook gevreesd voor een negatief economisch effect voor de grote toeristische sector. 

 

2.   Veiligheid

Als tweede geldt de veiligheid. Laagvliegen brengt grotere risico’s met zich mee. Een motorstoring of een botsing met een vogel of ander laagvliegend object heeft dus snel desastreuze gevolgen. Er is weinig ruimte om te kunnen compenseren. Omkeren is snel geen optie meer. Er zal in het beste geval een noodlanding gemaakt moeten worden in bewoond gebied en in het ergste geval een crash met volle tank kerosine.

 

3.   Milieu

Als derde argument geldt het milieu. Langdurig laagvliegen kost veel meer brandstof dan hoog vliegen. Meer verbruik en ook nog op een lagere hoogte heeft een extra negatief effect op de uitstoot van fijnstof en CO2. Een extra belasting voor het milieu.

 

Daarnaast is er veel kritiek en onbegrip over de gang van zaken uit het verleden. Er is jaren enkel gesproken over de geluidscontour in Flevoland met een paar kleine uitlopers buiten die provincie. Pas in juni vorig jaar werd bekend hoe de vertrek- en aanvliegroutes eruit zouden komen te zien buiten deze contour. Dat deze vliegroutes tientallen kilometers lang laag zouden blijven was voor veel gemeenten een enorme schok, des temeer omdat die gemeenten zelf nooit bij enig overleg waren betrokken.

 

De gemeenten, nu geconfronteerd met laagvliegende vliegtuigen, hebben nooit zelfstandig direct deel mogen nemen aan enig overleg. Dat Schiphol ging uitbreiden via Vliegveld Lelystad is geen nieuws, toch is er jaren niets gedaan aan het herindelen van het luchtruim. Juist deze herindeling is nodig om de overlast tot een minimum te beperken. Zaken die allemaal al opgelost hadden kunnen worden, maar jaren vertraging hebben opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de nieuwe minister voor zorgvuldigheid kiest boven snelheid. 

 

Namens (van noord naar zuid),

 

Rick van Velthuysen    -        VVD Elburg

Henk Kemp                -        VVD Oldebroek

Gina Guldenaar          -        VVD Hattem

Beerd Volkers             -        VVD Heerde

Jan Willem Vos           -        VVD Epe

Ruud Kooij                 -        VVD - Liberaal 2000 Voorst

 

VVD Oss kiest voor goede en diverse lijst.

VVD VVD Oss 10-01-2018 01:32

https://oss.vvd.nl/nieuws/26458/vvd-oss-kiest-voor-goede-en-diverse-lijst

Oss – Tijdens de algemene ledenvergadering van 9 januari heeft de VVD Oss haar kandidatenlijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld. De leden van de Osse VVD hebben de voordracht van het bestuur aangenomen, waardoor de lijst definitief vaststaat. Huidig wethouder Gé Wagemakers (Ruimtelijke Ontwikkeling, Mobiliteit en Wonen) is tijdens de vorige vergadering al benoemd tot lijsttrekker en voert daarom de lijst aan.

Op de lijst van de Osse VVD staan 24 kandidaten die verkiesbaar zijn voor de gemeenteraad van Oss. Volgens lijsttrekker Ge Wagemakers is het ‘een lijst om trots op te zijn, met deze kandidaten gaan wij komende verkiezingen een goed resultaat behalen.’ De eerste tien plaatsen worden door de Osse liberalen verkiesbaar genoemd.

In de top 10 zijn een aantal bekende namen te vinden, zo staat huidige wethouder Gé Wagemakers uit Oss op 1 en staat huidig fractievoorzitter Thijs van Kessel uit Berghem op 2. Op de derde plaats is een nieuwkomer te vinden; Hilde de Wit-van der Zanden uit Lith. Hilde is regisseur vergunningen bij de gemeente Overbetuwe. Op 4 heeft de VVD Oss gekozen voor een vertrouwd gezicht met veel ervaring, Henk Wijnstekers uit Oijen. Op 5 en 6 komen de huidige twee burgerleden terug; Nick van Ballegooij uit Berghem op 5 en Steffan Vos uit Oss op 6. Beide heren hebben de afgelopen vier jaren veel ervaring opgedaan in de commissievergaderingen van de gemeenteraad. Op 7 staat Angela Smits-van den Berg, een nieuwe kandidaat uit Oss. In het dagelijks leven is Angela notaris. Op 8 komt wederom iemand met veel ervaring binnen de VVD Oss, Hans de Bruijn. Hans is jarenlang actief geweest binnen de partij als bestuurslid. Op 9 is huidig raadslid Natalia van Houten uit Oss te vinden en op 10 staat oud-raadslid Christien Kuit, ook uit Oss.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.