Nieuws van ChristenUnie over VVD inzichtelijk

2 documenten

Algemene Beschouwingen

ChristenUnie ChristenUnie VVD SGP D66 CDA Baarn 22-06-2017 08:17

https://baarn.christenunie.nl/k/n6006/news/view/1121428/43632/handen_-duurzaamheid

Woensdag 21 juni stond de behandeling van de Perspectiefnota 2018-2021 op de agenda van de debatraad. Inmiddels is het traditie dat dan door de fractievoorzitters van de politieke partijen de Algemene Beschouwingen worden uitgesproken.Hierbij onze bijdrage, uitgesproken door fractievoorzitter Roy Bruins.

Beste Inwoners van Baarn, kijkend of luisterend naar RTV Baarn. Aanwezigen hier in de zaal, ambtelijke betrokken, college en collega Raadsleden.

De laatste perspectief nota van dit College voor de nieuwe verkiezingen, dat betekent ook de laatste fase van onze coalitie. Drie jaar geleden zijn wij met elkaar begonnen aan de weg die we 'Samen in Baarn, Krachtig bestuurd' hebben genoemd. Naar wat ons in het begin een zware taak leek, lijkt toch te lukken. Het is ons gelukt Baarn klaar te maken voor de volgende jaren. Toch wil ik even gebruik maken van het moment  om de drie andere partijen (VVD D66 & CDA) te bedanken. Echter is het te kort door de bocht  om te zeggen dat dit alleen aan de coalitie/ of dit college lag. Nee, we hebben  gezamenlijk met alle partijen hard gewerkt aan een beter Baarn. Hoewel er nog het een en ander op stapel staat alvast dank voor de onderlinge samenwerking en het  vertrouwen.Wat zijn wij toch goed bezig, HÈ !! Problemen worden stap voor stap aangepakt en opgelost, de Baarnsche economie groeit voorzichtig, criminaliteit en overlast lijkt over de gehele line minder te worden. Maar met dat ik me dit hoor zeggen bekruipt mij een hypocriet gevoel, want wat aan het begin van de maand in Hoevelaken en Bunschoten is gebeurd, kan ook hier gebeuren, of misschien zoals in Londen een aanslag,  hoe gaan wij daar als gemeente mee om, steunen we elkaar en doen we wat in ons vermogen ligt om hen die hulp nodig hebben te helpen. Of sluiten wij onze ogen en gaan we door met onze alle daagse beslommeringen. Met andere woorden, zijn wij als gemeente klaar voor de excessen van de toekomst, of hopen we dat ons dit lot bespaard blijft. Wij als gemeente bestuur kunnen hierin keuzes maken, bereiden we ons voor op iets dat hopelijk nooit gebeurd of gaan we gewoon zo door.Wat ons betreft het eerste, laten we ons voorbereiden, waarbij we ons terdege beseffen dat een 100% veilige omgeving een utopie is, maar laten we beginnen bij ons zelf, want de tijd dat de wijkagent voldoende tijd had om over ons alle te waken is immers al lang en breed voorbij.Een veilig Baarn creëren we namelijk met elkaar, dit maakt dat particuliere initiatieven om het terug dringen van criminaliteit/overlast of het verlenen van medische ondersteuning door de gemeente omarmd en ondersteund zou moeten worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de verschillende app-groepen, het project Waaks, maar ook Harstlag.nu.  Het letten op elkaar en elkaar durven aan te spreken zou weer normaal moeten zijn. De gemeente heeft  hierin een duidelijke faciliterende  en verbindende rol door bijvoorbeeld de aanschaf van middelen te faciliteren, of verschillende partijen aan elkaar te verbinden.Maar van een gemeente wordt ook verwacht dat men overstijgend kan denken en denkt aan elk detail, want ondanks de toezeggingen dat er meer AED apparaten beschikbaar zouden komen daag ik u uit om 5 locaties te noemen waar men zo’n apparaat kan halen en gebruiken.En als u het al weet, weten onze inwoners het dan ook ?Ik zal u even helpen. Volgens de website van het Rode Kruis zijn er binnen de gemeente Baarn slechts 11 apparaten aanwezig. Daarvan zijn er twee beschikbaar voor algemeen gebruik, maar slechts beschikbaar tot 17 uur en niet in het weekend. In de Lage Vuursche zijn er geen geregistreerd en Eembrugge is het er één, maar ook die is alleen tijdens kantoortijd beschikbaar voor algemeen gebruik.Aangezien hartproblemen zich niet gebonden voelen aan tijd of plaats, is het van levensbelang dat deze apparatuur 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar is.Het enerzijds beschikbaar stellen van particulier bezit voor het algemeen belang en het ondersteunen van nieuwe initiatieven of aanschaf van middelen, vraagt om een actieve rol vanuit de gemeente, ga met elkaar in gesprek en onderzoek de mogelijkheden. Zodat we gezamenlijk elkaar een helpende hand kunnen bieden wanneer dit nodig is.Begrip en compassie ten tijde van een calamiteit is van essentieel belang, het maakt ons sterk als gemeente, daarnaast vallen  er steeds meer mensen onder onze zorg, denk maar eens aan de vele toeristen die onze gemeente per jaar bezoeken. Het is dan ook belangrijk dat wij voldoende capaciteit hebben om mensen in nood te assisteren en te voorzien van hulp tijdens calamiteiten.Een mooi voorbeeld hiervan is het besluit om de brandweer van Baarn in te schakelen tijdens een reanimatie. Echter is het soms erg lastig om met een grote brandweerauto snel door onze kleine en nauwe straatjes te rijden. En als er dan ook nog iemand zijn auto scheef geparkeerd heeft, is de kostbare tijdwinst snel verdwenen. Daarnaast is niet elke brandweerauto of ambulance geschikt om in onze buitengebieden te komen. Wij willen het college dan ook verzoeken om samen met de VRU/RAVU te kijken naar de mogelijkheden om een passend voertuig aan te schaffen dat zowel in de nauwe straten als ook in het buiten gebied snel en effectief kan worden ingezet  voor zowel medische - als ook (bos)brandweer taken.

Maar begrip en compassie  zijn inmiddels ook steeds meer de basis aan het worden bij de uitvoer van ons sociaal beleid. Het langer thuis wonen van dementerende ouderen vraagt namelijk ondersteuning en inspanning van haar omgeving. Of dat gezin met die schreeuwende kinderen, zijn wij nog instaat om over de irritatie heen te stappen en het gesprek aan te gaan. Het is dan ook goed om in de Perspectief Nota te lezen dat er extra budget komt voor gezinsbegeleiding binnen kwetsbare gezinnen.Laten we eens  wat dichterbij kijken, in het eigen gezin, hebben wij nog de tijd om even rustig met onze kinderen te zitten en te praten. Kunnen wij ons nog verplaatsen in hun digitale leefwereld, begrijpen wij de verschillende interactieve mogelijkheden nog wel voldoende om hen te onderwijzen in de gevaren van communicatie op afstand. Welke impact een bepaald bericht of foto kan hebben, of waarom je juist niet alles moet geloven op facebook, Instagram, snapchat, ed.Digitaal pesten neemt alleen maar toe, misleiding van kinderen via de sociale media groeit. En de vragen die onze kinderen daarover hebben, kunnen we al lang niet meer altijd beantwoorden omdat we  onvoldoende bekend zijn met hun digitale wereld. De afgelopen maand heeft mij als vader ook bewuster gemaakt dat mijn kinderen steeds sterker een eigen leven aan het opbouwen zijn, waarbij we als ouders niet meer altijd alles weten, en dat zij hun eigen keuzes gaan maken. Maar wat als onze kinderen via de sociale media een naakt foto sturen, of mensen ontmoeten met verkeerde intenties. Ja dan staan we met onze rug tegen de muur, wij vinden dat de gemeente hier het initiatief moet nemen. Het beschermen van onze jongeren is net zo goed een taak van ons als het zorgen dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Wij vinden dan ook dat de gemeente samen met scholen /ouders en justitie een gezamenlijk preventief traject moet ontwikkelen om digitaal pesten te stoppen en preventief onze kinderen te wijzen op de gevaren die het wereld wijde web met zich mee brengt.Naast het hebben van Begrip, zullen we de komende  jaren ook moeten durven investeren.

Enkele weken geleden is bekent geworden dat paleis Soestdijk door “made bij Holland” ontwikkelt mag gaan worden.  Dit is een geweldige kans voor ons als gemeente. Een kans op het gebied van werkgelegenheid, de aantrekkingskracht verder versterkt wordt, wat een rol kan spelen in het vestigingsklimaat van bedrijven. Kansen op het gebied van toerisme, en op nog vele andere terreinen. Naast de Lage Vuursche, Groeneveld, Nijhof, het polderlandschap is het nog een zeer bijzondere publiekstrekker in Baarn.En met deze kansen komen ook de uitdagingen. Want hoe zit het met de extra verkeersbewegingen, het OV, wat doet dit ten aanzien van de openbare orde. Hoe kan de gemeente Baarn meeliften in het economische belang, of te wel hoe kunnen wij de toeristen die Baarn bezoeken gaan gebruiken om de economische ontwikkelingen binnen Baarn te versterken. Maar bovenal hoe gaan wij de verschillende toeristische elementen met elkaar verbinden en daarbij ook met het centrum.Laten wij eens de discussie hierover openen. Wat dacht u van een ART, een kruising tussen een tram, de trein en de bus. Een ART rijdt niet op rails maar gewoon op de weg en bepaalt zijn route aan de hand van witte strepen op het wegdek. Ik zou nog verder in detail kunnen gaan, maar u begrijpt de boodschap: durf buiten de gebaande paden te denken, durf eens groots te kijken naar de mogelijkheden die we binnen Baarn hebben. Wat Walibi is voor mensen die van een achtbaan houden, is Baarn voor mensen die van natuurschoon houden . De gemeente heeft ons inziens hier in een belangrijk spil functie, ga samen met ondernemers, OV-aanbieders, bedrijven en andere betrokkenen nu eens breed kijken welke kansen en uitdagingen de verschillende ontwikkelingen met zich mee brengen en we deze kansen kunnen gebruiken en de uitdagingen kunnen oplossen.Begrip, Investeer maar doe het duurzaam,  zo moet men duurzaam werken aan relaties, maar ook duurzaamheid op het gebied van milieu en ons leefklimaat.En daar kan de gemeente echt nog wel verder in ontwikkelen. De gemeente dient zich meer en meer bewust te zijn van de impact op het milieu en woon-leef klimaat bij de plannen die we maken. Alleen van afval naar grondstof is echt niet genoeg. In Baarn hebben we inmiddels  een 10 punten plan Duurzaamheid en wordt er gewerkt aan het Baarns klimaatakkoord. College, welk budget hebben wij daarvoor over? Met andere woorden wat is het ons financieel waard om meer gebruik te maken van duurzame energiebronnen zoals zonne-energie,  of het stimuleren van elektrisch rijden(of waterstof) Wij hebben ons een doel gesteld voor 2030. Dit kan alleen behaald worden als men hierin durft te investeren.Het meegeven van scherpere milieueisen aan nieuwbouw projecten, denk aan het stimuleren van zonnepanelen of het hergebruik van regenwater.  Laten we ook de oudere wijken niet vergeten. Houdt Baarn Vorstelijk, met rechte stoeptegels, minder onkruid, Werk aan een A-beeldkwaliteit daar waar hij nu op B- staat.De ChristenUnie - SGP wil de komende jaren vooral de focus leggen op deze thema’s, Begrip Investeren en Duurzaamheid of te wel de ChristenUnie – SGP BID.

Voorzitter laat mij afsluiten, met een gebed geschreven door Franciscus van Assisi:

Heer, maak mij een instrument van Uw vrede.Laat mij liefde brengen waar haat heerst,Laat mij vergeven wie mij beledigde,Laat mij verzoenen wie in onmin leven,Laat mij geloof brengen aan wie twijfelt,Laat mij waarheid brengen aan wie dwaalt,Laat mij hoop brengen aan wie wanhoopt,Laat mij licht brengen aan wie in duisternis is,Laat mij vreugde brengen aan wie bedroefd zijn.Laat mij niet zoeken getroost te worden, maar te troosten,Niet begrepen te worden, maar te begrijpen,Niet bemind te worden, maar te beminnen.Want het is toch door te geven, dat men ontvangtDoor te verliezen, dat men vindtDoor te vergeven, dat men vergiffenis ervaartDoor te sterven, dat men verrijst tot het eeuwige leven.Wij wensen u alle Gods zegen op het werk dat voor u ligt.  

Brede steun voor meer aandacht voor toegankelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD PvdA Heemstede 27-05-2017 19:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1118812/48317/rolstoellogo-groen-kleinEen jaar nadat de ChristenUnie een initiatiefnota heeft ingediend over het beter toegankelijk maken van Haarlem sprak de commissie samenleving van de gemeenteraad eindelijk over dit voorstel. Door allerlei omstandigheden had de reactie van het college van B&W lang op zich laten wachten. Bijna de hele raad gaf aan het initiatief te steunen en vond de reactie van het college te zuinig. Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij met de steun en hoop samen met andere fracties tot een raadsvoorstel te komen om Haarlem beter toegankelijk te maken”

Voorzitter, stel je bezoekt als gehandicapte Haarlem en je zoekt de locatie van gehandicaptenparkeerplaatsen of je wilt vooraf weten waar er gehandicaptenloketten zijn. Nergens is informatie hierover te vinden. Dit soort kleine zaken maken dat er onnodige drempels zijn voor gehandicapten. Mijn initiatiefnota beoogt deze drempels te slechten en richt zich daarbij inderdaad vooral over fysieke toegankelijkheid. Maar uiteraard is er ook op sociaal en mentaal vlak nog veel nodig om onze stad toegankelijker te maken.

Ik zal eerst reageren op de opmerkingen vanuit de raad. Ik dank iedereen voor de positieve reacties. Ik deel de mening van OPH dat de reactie van het college lang heeft geduurd en dat er meer ambitie zou mogen zijn. Ik deel tegelijk ook wel de zorgen van de VVD dat we bedrijven geen onredelijke eisen mogen opleggen. Ik herken mij echter in het voorbeeld van D66 en de PvdA dat je ook op een positieve manier kunt stimuleren. Het levert bedrijven ook iets op, bijvoorbeeld door meer klandizie.

Een drempel slecht je niet alleen voor gehandicapten maar maakt een pand ook beter toegankelijk voor mensen met een kinderwagen. Mijn nota draait dus niet zozeer om gehandicapten maar om een inclusieve samenleving.

D66 vroeg mij nader in te gaan op de rol van de overheid bij drempels bij de inhang van winkels. Het klopt dat we er niet zijn met het ophogen van de straat om drempels weg te halen, want als er binnen in een winkel dan nog allerlei obstakels zijn dan helft het niet. Maar omgekeerd kun je niet altijd zeggen dat ondernemers zelf maar hun drempels moeten verlagen. Soms kan je fysiek gezien een drempel alleen maar aan de straatkant verhelpen en ligt hier dus wel degelijk een taak voor de gemeente.

Ook vroeg D66 hoeveel scholen in Haarlem nog niet toegankelijk zijn en wat hier de rol van de gemeente is. Het aantal weet ik niet, dat is aan het college om dat uit te zoeken, maar ik heb wel in mijn nota een concreet voorbeeld genoemd van een school zonder lift waardoor een gehandicapte voorrang kreeg op een andere middelbare school. Maar stel nu dat juist al je vriendjes naar de school zonder lift gaan…. Dat is niet leuk! Hier ligt allereerst een taak van de scholen maar de gemeente kan dit wel aanjagen.

Ik ben het helemaal met de SP eens dat het te langzaam gaat met het toegankelijk maken van de stad en met de PvdA dat er nog veel laaghangend fruit is. We moeten als gemeente het goede voorbeeld geven. GroenLinks geeft daarbij terecht aan dat we nog zo’n goed beleid op papier kunnen hebben, het gaat juist om de uitvoering.

Ik zal nu ingaan op de reactie van het college.

Ik ben blij dat college verschillende zaken wil gaan oppakken bijvoorbeeld mbt toegankelijkheid van festivals, van bushaltes en afspraken met ondernemers in het nieuwe convenant voor de Binnenstad. Over een aantal andere punten ben ik echter minder tevreden.

De Participatieraad wijst terecht op verschillende dimensies van toegankelijkheid het gaat niet alleen om fysieke maar ook mentale (bejegening) en sociale toegankelijkheid. Het advies van participatieraad is helder: kom met uitdagende ambitie, stel duidelijke normen, betrek iedereen, wijs een coordinerend wethouder aan, er is een beleidsplan nodig en ga stapsgewijs alles uit te voeren.

Ik kan dat helemaal omarmen. Het antwoord college op dit advies stelt mij teleur: we doen het allemaal al is de korte samenvatting. Ik betwijfel dit zeer…. Het college verwijst naar de 3 decentralisaties in het sociaal domein, naar de toekomstvisie, structuurvisie en HIOR. Is dat alles? Is toegankelijkheid nu hiermee geregeld? Nee! Neem de HIORs deze hebben veel te weinig aandacht voor toegankelijkheid, ik heb allemaal voorbeelden genoemd die andere gemeenten wel hebben geregeld. Op sommige punten zijn HIORS zelfs strijdig is met de eisen van toegankelijkheid….

We voldoen op veel meer punten niet aan het VN-verdrag. Ik zou verwachten dat college in actie komt en advies omarmt maar het wordt weggeschreven….

Ik loop een aantal van mijn voorstellen af.

Volgens het college is geen Lokale inclusie agenda nodig. We hebben al allemaal nota’s. We moeten geen dubbel werk doen natuurlijk maar in feite gaat het er om dat er een check komt op de vraag: met al die beleidsstukken bij elkaar, bereiken we daarmee het doel van de inclusieve samenleving of zijn er hiaten? Een agenda spreekt ook van actie, dus smart: welke acties gaan genomen worden. Ik mis dat.

Ik heb voorgesteld drempels in winkelcentra te slechten vanuit het budget beheer en onderhoud. Het college stelt: er komt geen extra geld. Dat vraag ik ook niet. Maar meestal is er aan het eind van het jaar wel wat geld over. Stuur hiervoor stratenmakers een week de binnenstad in  met een kruiwagen en wat zand en je hebt zo minstens honderd drempels in de binnenstad geslecht.

Onlangs stond nog in het Haarlems Dagblad een artikel over de beroerde toegankelijkheid van Schalkwijk. We zouden juist creatief moeten kijken of we ook met bestaande middelen versneld toegankelijkheid kunnen bereiken. Dat begint met het in kaart brengen van de kosten. Het kan toch niet zo zijn dat we pas als een weg weer aan onderhoud toe is (over 20 jaar?) we drempels gaan weghalen voor mensen in een rolstoel?

Mooi dat het college onderzoek doet naar een toegankelijkheids app. Wanneer is dit onderzoek klaar?

Ik ben teleurgesteld over het antwoord over de stembureaus. Eerste stelde het college dat alle stembureaus toegankelijk zijn. Nu erkent het college dat slechts de helft van de stembureaus toegankelijk is. De college vindt dit voldoende maar de wet eist gewoon 100% toegankelijkheid. Het college mag de raad informeren als dat niet lukt maar ik vind dat het college nu te gemakkelijk tevreden is. Immers: het gaat vaak ook om gebouwen die van de gemeente zijn of waar de gemeente wel invloed heeft zoals schoolgebouwen.

Voor het toegankelijkheidsloket verwijst het college naar maatwerk. Prima maar mijn aanbeveling ging niet zo zeer om woningen maar om publiek toegankelijke gebouwen. Gebouweigenaren kunnen niet alleen reactief worden ondersteund, maar ook proactief. Waarom wel alle Haarlemmers benaderen over het plaatsen van zonnepanelen maar niet eigenaren van schoolgebouwen en kantoren benaderen over toegankelijkheid en ze helpen met een loket?

Mooi dat schoolbesturen worden aangesproken op toegankelijkheid maar het college kan volgens mij meer doen. Kunnen wij geïnformeerd worden over de voortgang? Kan het college de schoolbesturen vragen een inventarisatie te maken van de knelpunten?

Volgens het college is in de toegankelijkheid van gemeentelijke voorzieningen zoals wijkcentra en sportkantines voorzien. Voorzitter, het lijkt mij sterk dat dit allemaal 100% toegankelijk is. Heeft het college dit onderzocht? Ik zou er haast een weddenschap op durven sluiten maar het is dat ik uit principe niet wed. Niet altijd is de gemeente eigenaar maar het lijkt mij dat het college ook bij gesubsidieerde voorzieningen toegankelijkheid moet kunnen eisen.

Voorzitter, laten we er met zijn allen voor gaan dat Haarlem de eerste volledig toegankelijke stad van Nederland wordt. Dat kan ook een mooi stukje city marketing zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.