Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over PvdA inzichtelijk

3 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 MEI 2020

PvdA PvdA Lansingerland 24-05-2020 10:53

Dit is nummer 554 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Alleen op maandag was een (korte) extra vergadering van commissie AB. We dienden op donderdag flink wat inhoudelijke vragen in naar aanleiding van de Jaarrapportage Sociaal Domein 2019 die begin juni op de agenda van de commissie staat. Het sociale domein is complex en kent nu al veel uitdagingen. Dat maakt het des te belangrijker om als gemeenteraad een aantal rondetafelgesprekken te organiseren over de gevolgen van de coronacrisis voor onze gemeente. In ons weekbericht van vorige week stelden wij dit voor. De raad zou bij de rondetafelgesprekken kunnen spreken met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. Uiteindelijk kan er dan samen worden gezocht naar oplossingen voor sociale, economische en maatschappelijke problemen die door de coronacrisis veroorzaakt worden en over de inrichting van de samenleving volgens ‘het nieuwe normaal’. Gemeenten als overheid dichtbij huis hebben hierin een belangrijke rol vervullen, dat sprak ook uit de woorden van premier Mark Rutte afgelopen dinsdag. De PvdA-fractie hoopt op steun uit de raad voor deze rondetafelgesprekken met onze inwoners.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Groenzoom op z’n mooist

REKENKAMER WIL MEER AANDACHT VOOR WONEN EN ZORG VOOR OUDEREN DIE NIET IN BEELD ZIJN

De gemeente heeft de kwetsbare ouderen in Lansingerland en hun specifieke ondersteuningsbehoeften nog onvoldoende in beeld. De gemeente ondersteunt deze ouderen mogelijk dan ook nog niet genoeg bij het langer thuis wonen. Juist deze kwetsbare ouderen, zonder netwerk, mantelzorger of voldoende mogelijkheden zichzelf te redden lopen extra risico’s in ‘deze tijd van corona’. Ook moet de gemeente meer zicht krijgen op de uiteenlopende woonbehoeften van ouderen zodat ze een toereikend woonaanbod voor hen kan realiseren. Dit en meer concludeert de Rekenkamer Lansingerland in haar afgelopen week verschenen rapport “Kwetsbaar en uit beeld” over het aanbod van voorzieningen om ouderen te ondersteunen bij het langer thuis wonen. Wij citeren uit het persbericht van de rekenkamer.

De gemeente weet volgens de Rekenkamer al geruime tijd dat de groeiende groep ouderen in Lansingeland behoefte heeft aan passende woonruimte. Vooralsnog heeft ze echter niet voldoende inzicht gekregen in de precieze woonbehoeften van de verschillende groepen ouderen. Omdat de gemeente dit inzicht nodig acht voordat er concrete plannen voor ouderenwoningen bij nieuwbouw worden ontwikkeld is het woonaanbod vooralsnog achtergebleven bij de te verwachten vraag. Ook zijn er niet genoeg passende woningen voor ouderen in de sociale huursector. Dit komt omdat de gemeente niet genoeg stuurt op de woningcorporatie om te zorgen dat die voldoende betaalbare gelijkvloerse woningen voor ouderen realiseert.

Qua ondersteuningsaanbod doet de gemeente het een stuk beter. De gemeente heeft in het algemeen zicht op welke ondersteuning ouderen nodig hebben om langer thuis te kunnen blijven wonen. Het ondersteuningsaanbod is voldoende verankerd in het sociaal beleid en in de samenwerking met de uitvoerende organisaties, die al van oudsher het welzijnswerk uitvoeren. Hierdoor is er een aanbod aan ondersteuning dat aansluit op de behoeften van ouderen. Denk aan laagdrempelige praktische hulp maar er is ook veel aandacht voor mantelzorg en het welzijn van de ouderen. De rekenkamer ziet wel knelpunten zoals de stijgende kosten van maatwerkvoorzieningen, tekorten aan vrijwilligers en de bereikbaarheid van de activiteiten.

Ondanks dat het ondersteuningsaanbod voor het grootste deel van de ouderen in Lansingerland voldoende is, zijn er groepen ouderen waarvoor dit aanbod mogelijk tekortschiet. Dit komt omdat de gemeente niet genoeg zicht heeft op deze ouderen en hun specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit betreft vooral eenzame ouderen en ouderen met lagere inkomens of een migratieachtergrond.

Het college onderschrijft de conclusies en aanbevelingen in het rapport grotendeels, meldt de rekenkamer. Maar juist op het punt van het ondersteunen van kwetsbare ouderen neemt het college de aanbevelingen van de rekenkamer niet geheel over. Verder geeft het college aan terughoudend te zijn met het maken van afspraken met de woningcorporatie over specifieke woningen voor ouderen. Het college wil liever intergenerationeel bouwen. De rekenkamer benadrukt dat het haar gaat om voldoende betaalbare gelijkvloerse woningen juist voor de vaak kwetsbare doelgroepen van de sociale huursector. Het is de rol van de gemeente om hier op te sturen door afspraken te maken met de corporatie.

Het college gaat in zijn reactie volgens de rekenkamer niet specifiek in op het door de rekenkamer geconstateerde gebrek aan zicht op de ondersteuningsbehoeften van deze kwetsbare groepen. Juist deze kwetsbare ouderen, zonder netwerk, mantelzorger of mogelijkheden zichzelf te redden lopen extra risico’s in deze tijd van corona als ze onvoldoende in beeld zijn bij de organisaties die hen ondersteuning kunnen bieden. Het college neemt de aanbeveling van de rekenkamer op dit punt wel over en zal in het actieplan Langer Thuis extra aandacht besteden aan de specifieke ondersteuningsbehoeften van de kwetsbare ouderen.

U kunt dit lezen in het volledige rapport van de rekenkamer.

Wat vindt de PvdA-fractie van het rapport van de Rekenkamer? Dat de gemeente Lansingerland zicht te weinig inspant voor het in hoog tempo bouwen van voor ouderen geschikte, levensbestendige en betaalbare woningen is een open deur. Corporatie 3B-Wonen wil graag maar het college schiet niet erg op. Dit geldt trouwens ook voor vele andere bevolkingsgroepen zoals onze jongeren en mensen met een laag of middeninkomen. Het is goed dat de rekenkamer de vinger weer eens op de zere plek legt. Dat het college meer haar best moet doen om de zorg voor met name eenzame ouderen met lage inkomens en/of een migratieachtergrond op peil te krijgen, is voor ons ook niet nieuw. Het past bij onze waarneming dat het college de armoede in Lansingerland in zijn algemeen lang niet volledig in beeld heeft. Denk ook maar aan de kinderen die in armoede opgroeien.

Het rapport van de rekenkamer zal natuurlijk geagendeerd worden in de raadscommissie Samenleving van juni of juli. Dan komen wij er in ons weekbericht uitgebreid op terug.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Corona ‘kletskeet’ bij De Tuinen in Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Oude gemeentehuis Bleiswijk, nu zorgcentrum

 LUCHTVAARTNOTA MAAKT VLIEGEN VLEUGELLAM

 De Rijksoverheid formuleert van tijd tot tijd de hoofdlijnen van beleid voor de luchtvaart. De bestaande Luchtvaartnota dateert uit 2008. Centraal in deze nota stond het inspelen op de luchtvaartvraag om de economie tijdens de financiële crisis van toen te ondersteunen. De doelen waren vooral gericht op kwantiteit. Anno 2019 zijn de grenzen van de groei in zicht gekomen. De luchtvaart loopt wat betreft capaciteit zowel op de grond als in de lucht aan tegen grenzen. Het klimaatakkoord van Parijs vraagt om een transitie naar schone en duurzame mobiliteit. Het draagvlak voor de uitbreiding van de luchtvaart staat onder grote druk. Tegelijkertijd gaan de technologische ontwikkelingen razendsnel. En is er nog veel onzeker over hoe de toekomstige luchtvaart er over een generatie uit gaat zien. De mondiale luchtvaart van na februari 2020 zal ingrijpend veranderen door een sterk teruglopende vraag, zorgen over veiligheid rond de gezondheid, digitalisering van de internationale communicatie en de noodzaak van verduurzaming.

Wat vindt het ministerie van IenW?

Volgens de minister Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is er behoefte aan nieuwe hoofdlijnen van beleid en aan het maken van keuzes, waarin enerzijds opgaven liggen over hoe om te gaan met de grenzen aan de groei en anderzijds de vraag is hoe te anticiperen op een onzekere toekomst. Daarom is de Luchtvaartnota 2020-2050 opgesteld. De nieuwe Luchtvaartnota wil volgens de minister de start zijn van een nieuwe koers naar een duurzame luchtvaartsector die Nederland blijft verbinden met de rest van de wereld.

De nota was al klaar toen de coronacrisis uitbrak. De minister IenW realiseert zich dat de maatschappelijke context fors is veranderd maar vindt ook dat de in de nota beschreven ambities met betrekking tot kwaliteit en kwantiteit onveranderd zijn. “Het kabinet verwacht dat de strategische vraagstukken voor de lange termijn dezelfde zullen blijven”. Bij een lage economische groei zal Schiphol in 2030 596.000 vliegbewegingen tellen. Wanneer de economie op volle kracht draait, gaat het zelfs om 782.000 vliegbewegingen.

Het Rijk wil niet langer sturen op aantallen vliegtuigbewegingen. Het gaat voortaan om kwalitatieve grenzen. Basis voor die sturing zijn de publieke belangen, die het Rijk moet behartigen. Deze belangen zijn:

Nederland veilig houden staat voorop Nederland blijft goed verbonden met de belangrijke centra in de wereld Nederlanders leven in een omgeving die aantrekkelijk en gezond is Nederland is een duurzaam land

“‘Slim en duurzaam’ is het uitgangspunt met veiligheid op één”, meldt de minister IenW. “Er is een nieuwe balans nodig tussen de kwaliteit van de leefomgeving en de kwaliteit van het netwerk van internationale verbindingen, van ongeclausuleerde groei kan niet langer sprake zijn”.

Het streven is om de CO2 uitstoot van de luchtvaart in Nederland in 2030 gelijk te doen zijn aan de uitstoot van 2005. In 2050 moet de CO2 uitstoot gehalveerd zijn ten opzichte van 2030. In 2070 wordt de doelstelling van géén CO2 uitstoot bereikt. Deze doelstellingen zijn niet nieuw en komen overeen met concept internationale afspraken over de duurzame luchtvaart. Op dit moment is de bijdrage van de luchtvaart aan de landelijke CO2 uitstoot 7%. De luchtvaart is goed voor 1.5% van de stikstofemissies, aldus de MER.

De Luchtvaartnota schetst een stap-voor-stapaanpak. Vertrekpunt daarbij is de feitelijke huidige situatie. Het beleid van de Luchtvaartnota is niet in beton gegoten, maar beoogt om, waar nodig, zich aan te passen aan een nu nog onbekende toekomst. De beschreven ambities blijven wel overeind. De nota beschrijft de rol die de rijksoverheid voor zich weggelegd ziet en is richtinggevend voor andere betrokkenen bij het luchtvaartbeleid, zoals de regionale vliegvelden.

Innovatie is hét sleutelwoord voor een duurzame luchtvaart

Nederland moet in 2030 koploper zijn en dit moet lukken gezien alle kennis, wetenschap en ervaring die wij in huis hebben. Het Rijk wil elektrisch vliegen, hybride vliegen en synthetische kerosine als vervanger van de huidige kerosine stimuleren. Ook bijmengen bij traditionele kerosine is een belangrijke keuze. Deze technologieën moeten gaan zorgen voor geluidsarmere en CO2 neutrale vliegbewegingen. En ook voor een schonere lucht. Willen de luchthavens uitbreiden dan moeten zij de extra capaciteit zélf verdienen door minder geluidsoverlast, minder CO2 uitstoot en een lagere uitstoot van schadelijke stoffen zoals (ultra) fijnstof. In 2021 komt het RIVM met een rapport over de gezondheidseffecten van ultra fijnstof 0.1 PM. Volgens het RIVM is nu nog lastig te bepalen welk deel van het ultra fijnstof veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld het wegverkeer en welk door de luchtvaart.

Ook de bedrijfsvoering van de luchthavens moet vanaf 2030 volledig CO2 neutraal zijn. Wat ook moet gaan helpen, is de nieuwe luchtruimte indeling. Bij de herziening van het luchtruim heeft het beperken van geluidsoverlast prioriteit in het luchtruim tot een vlieghoogte van 1800 meter. Hoe directer en sneller naar grote hoogte des te minder geluidsoverlast. Ook efficiëntere daalprocedures zorgen voor 1-5 decibel minder geluid volgens Eurocontrol.

De minister richt haar hoop op de trein, wetend dat 70% van de vluchten vanaf Schiphol een Europese bestemming heeft. De trein kan in 2030 tussen 1.9-3.7 miljoen vliegreizen vervangen op de belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol. Dit is 2-5% alle vluchten vanaf Schiphol. De MER gaat overigens uit van 3.6% van alle vluchten.

Alleen de bestemming Londen telt vanaf Schiphol momenteel al 4 miljoen reizigers per jaar. Wil je alle Europese bestemmingen tot pakweg 800 km afstand uitsluitend via de trein bedienen dan zijn er enorme investeringen, veel extra ruimtebeslag voor nieuw spoor in toch al drukke gebieden, veel CO2 uitstoot vanwege de bouw en vele jaren nodig om het treinennet op het gewenste peil te brengen. Het huidige Europese spoornet kan deze extra vraag de komende jaren bij lange na niet aan.

Onze conclusie: kiezen voor sneller innoveren op duurzaamheid

Wat ons betreft maakt deze Luchtvaartnota geen harde keuzes en stelt geen scherpe doelstellingen. De traditionele aanpak van groei gaat hand in hand met nieuw beleid dat op kwaliteit en duurzaamheid is gericht. Dit maakt de agenda voor de toekomst diffuus. Het is tijd om fundamentele vragen te stellen over het systeem waarin we ons bevinden. Hoe houdbaar is het systeem dat we hadden? Is er sprake van een heuse ‘game changer’ die duurzaam vliegen mogelijk maakt? Die vraag wordt door de minister IenW jammer genoeg niet gesteld.

Het had voor de hand gelegen om expliciet te kiezen voor kwaliteit en duurzaamheidsbeleid met scherpe doelstellingen. De balans moet naar duurzaamheid doorslaan. Dit betekent ook als rijk fors investeren in nieuwe luchtvaarttechnologie die er voor moet zorgen dat niet in 2070 maar bijvoorbeeld al in 2040 CO2 neutraal kan worden gevlogen. Kwestie van urgentie. De fossiele luchtvaart loopt vast, de toekomst is aan duurzaam vliegen.

Dit vraagt ook om het (internationaal) beprijzen van uitstoot door vliegtuigen. Hoe minder uitstoot des te lagere heffingen. Het Luchtvaartverdrag van Chicago 1944 moet dus volledig op de helling.

Wat betekent de Luchtvaartnota voor Rotterdam The Hague Airport?

Ook onze regionale luchthaven zal volgens de minister een eventuele groei moeten ‘verdienen’ door minder geluidsoverlast en CO2 uitstoot. Jaarlijks is de luchthaven tot op heden goed voor zo’n 17.700 vliegbewegingen en 2 miljoen reizigers. Dat zijn gemiddeld over een jaar zo’n 50 vluchten per dag, meer in de zomer en minder in de winter. De meeste reizigers komen uit de Metropoolregio. De minister wil de geluidsruimte voor het medische en politieverkeer helemaal scheiden van die voor het commerciële verkeer. Die krijgt een eigen geluidsruimte. De vrijkomende geluidsruimte mag niet worden ingevuld door het commerciële verkeer. Op dit moment wordt zeker 20% van de ruimte gebruikt voor medisch en politieverkeer. Dit aandeel groeide de afgelopen jaren sterk.

Er zal bovendien nog eens scherp naar het nachtverkeer gekeken moeten worden. Herziening van het luchtruim voor landend en vertrekkend verkeer kan soelaas bieden. Tot nu komt het verkeer van en naar RTHA stevig in het gedrang door het verkeer van en naar Schiphol. Minder geluidsoverlast door betere landings- en vertrekroutes wordt zo lastiger te realiseren. Het gebruik van het luchtruim moet veel efficiënter. Hiervoor is nieuwe navigatie- en communicatietechnologie nodig. Vliegtuigen gaan onderling communiceren en hoeven dan minder over stedelijk gebied te vliegen.

Er moeten in onze regio afspraken worden gemaakt over het vergroten van de kwaliteit van de leefomgeving en maatregelen die hinder voor bewoners verminderen en compenseren. Onderdeel hiervan zijn afspraken over het meten van geluid en het verbeteren van de leefomgeving en het verminderen van hinder en negatieve gezondheidseffecten.

Er dient volgens de minister ook een regionale verkenning te komen met belanghebbende partijen in de regio over de gewenste ontwikkeling van de luchthaven: regionale luchthavens als toegevoegde waarde voor de regionale economie. Volgens de minister moet RTHA zich richten op vluchten en activiteiten die van waarde zijn voor de regionale economie en inspelen op de specifieke behoeften van de reizigers in onze regio. De PvdA-fractie ziet overigens dat er nog te weinig contact is tussen het bedrijfsleven in Lansingerland en de luchthaven over de economische meerwaarde van een vliegveld in de buurt. Denk maar aan het meedenken over voor Lansingerland interessante bestemmingen.

Hiernaast ziet de minister een belangrijke rol weggelegd voor het faciliteren van nieuwe initiatieven op het gebied van elektrificatie en drones toepassingen. Drones hebben een grote toekomst voor (goederen)vervoer op maat in de regio. Er komt een nieuw luchthavenbesluit dat rekening houdt met de ambities van het rijk. Per saldo is het de minister van IenW die bepaalt hoe dit luchthavenbesluit eruit ziet. De provincie adviseert en gemeenten mogen meedenken.

Hoe verder nu verder met deze luchtvaartnota?

Voor de PvdA-fractie is vliegen een gewone vorm van openbaar vervoer. Net als trein, tram, metro, bus en taxi. Het gaat om de meest efficiënte combinatie van vervoer, zowel in tijd, duurzaamheid als kosten. Luchthavens moeten knooppunten van diverse vormen van mobiliteit en kennis worden met nadruk op bereikbaarheid via openbaar vervoer en fiets. RTHA omhelst deze visie. Ze wil de bedrijfsvoering in 2030 CO2 neutraal hebben en hier wordt hard aan gewerkt. De luchthaven wordt, met steun van Schiphol en vele kennisinstituten en overheden, waaronder ook het ministerie van IenW, de nationale proeftuin voor duurzaam vliegen en duurzame luchthavens. Ook het bedrijfsleven werkt intensief mee. Het gaat van RTHA 2020 naar RHIA 2030. Hiervoor richtten RTHA samen met het college van Rotterdam de stichting RHIA op. Zie: https://stichtingrhia.nl/

Het Rijk kiest jammer genoeg dus voor een vleugellamme luchtvaart. Wat de PvdA Lansingerland betreft had het rijk krachtig gekozen voor innovatie én duurzaamheid als absolute randvoorwaarde voor groei. Met forse rijksbudgetten om deze innovatie snel van de grond te tillen. Ons land heeft de kennis en infrastructuur volop in huis om internationaal grote stappen te gaan maken. Klimaat neutrale luchtvaart innovatie als nieuwe Mainport. Zo wordt het ook mogelijk om al veel eerder dan in 2030-2050-2070 (de huidige stappen) vooruitgang te boeken. De geschetste ambities zijn veel te laag. Juist deze coronatijd moet de minister te denken geven of alles wel weer wordt zoals het was.

Het ligt voor de hand dat de besluitvorming over deze nota over de landelijke verkiezingen van voorjaar 2021 wordt getild. De commissie Ruimte zal zich op 30 juni 2020 buigen over de door het college op te stellen concept zienswijze met betrekking tot deze nota. Wordt dus vervolgd.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

 Bijenidylle Offenbachplantsoen

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Landscheiding Berkel Noordpolder

 HOLLAND RAIL TERMINAL OP DOOD SPOOR?

In juni 2019 is de raad voor het laatst door het college geïnformeerd over de voortgang van de Holland Rail Terminal Lansingerland (HRT). Die moet een plek krijgen bij het spoor ter hoogte van het voormalige veilingterrein in Bleiswijk. Het college studeerde toen op het effect van een railterminal op langere termijn. ProRail en Logitech onderzochten op hun beurt de inpasbaarheid van een wachtspoor en de capaciteit op het spoor tussen Gouda en Den Haag. De kracht van de HRT zit in het bouwen van een spoorverbinding op een plek waar grote volumes goederen worden geproduceerd en waar met grote regelmaat wordt getransporteerd. HRT is in staat om de hele keten CO2 neutraal te maken. De komst van een HRT kan bovendien de economische positie van onze tuinbouwsector versterken. Voormalig CDA wethouder Albert Abee was een grote voorstander van de komst van de HRT. Hij stelde zich uitdrukkelijk op als trekker van dit project.

Uit een brief van het college die afgelopen week naar de raad gestuurd werd, blijkt dat het anders moet. De studie geeft aan dat “commitment’ van provincie en rijk over locatiekeuze en financiële bijdragen belangrijk zijn. Het Ministerie van IenW wil een nieuw locatiekeuze onderzoek voor de railterminal en dat onder andere het Rail Service Center in Rotterdam hierin uitgebreid wordt meegenomen. Het ministerie heeft schriftelijk kenbaar gemaakt het HRT-initiatief te ondersteunen en dit als een kans te zien voor goederenvervoer op het spoor. Aan de andere kant willen ze meer personenvervoer op het spoor realiseren. In de provinciale begroting is (nog) geen budget opgenomen voor de HRT”.

Het college constateert nu dat “We in de wachtkamer zitten en in afwachting zijn of er andere bestaande terminal locaties geschikt zijn voor dit concept en of financiering loskomt. Het ministerie en de HRT initiatiefnemers hebben specifiek aan Lansingerland gevraagd om betrokken te blijven en de gronden ruimtelijk-planologisch beschikbaar te houden. Op dit moment zijn er nog te veel onduidelijkheden en risico’s om verder te gaan”.

Het college kiest ervoor om het HRT-proces vanwege het locatieonderzoek van de HRT-initiatiefnemers en provincie af te wachten. Lansingerland is nu dus geen voortrekker meer. Zonder steun van de hogere overheden is de HRT (financieel) niet haalbaar om te realiseren. “De bal ligt letterlijk bij het ministerie voor de keuze van Lansingerland als railterminal locatie. Voor de HRT voeren we op dit moment geen actieve bestuurlijke lobby”. Het college zal de raad informeren zodra de resultaten van het locatieonderzoek van de provincie en HRT-initiatiefnemers bekend zijn.

De PvdA-fractie is verrast over dit bericht. De Holland Rail Terminal was tot heden de ‘love baby’ van het college, in het bijzonder van voormalig wethouder Albert Abee. Een jaar lang heeft de raad niets gehoord en dan ineens dit. Wij zullen dit zeker aan de orde stellen in de rondvraag van de raadscommissie Ruimte of Algemeen Bestuur van juni.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Uitbreiding Anthura op Anthuriumweg Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

HSL in tuinbouwgebied

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

 Anthura Bleiswijk

 Tot slot: Aankomende week hebben we beeldvormende avonden over de Jaarrapportage Sociaal domein (dinsdag) en het Masterplan Wilderszijde (woensdag). Op donderdag vergadert de Gemeenteraad over het financieel mandaat crisismaatregelen en het plan van aanpak voor de raadpleging van inwoners over het nieuwe afvalbeleid. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

 R.K. Hoefweg in Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

 Bleiswijk centrum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

 Bleiswijk centrum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Bleiswijk centrum

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 MEI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 MAART 2020

PvdA PvdA VVD Lansingerland 21-03-2020 12:57

Dit is nummer 545 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Geen normale week, maar een week waarin veel inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties direct de gevolgen hebben ervaren van de genomen landelijke maatregelen rond het coronavirus. Vanuit de gemeente is meteen alles op alles gezet om de inwoners goed te informeren en te steunen waar mogelijk. We zijn als fractie blij dat het college dit goed en met een warm hart heeft georganiseerd. De politieke vergaderingen liggen voor nu even stil. Daarom zullen we in ons weekbericht aandacht geven aan de actuele gevolgen van het coronavirus voor lokale ondernemers en andere mensen die het financieel moeilijk kunnen gaan krijgen. Ook bieden de diverse brieven van het college over lopende bestuurlijke en politieke zaken voldoende aanknopingspunten voor een bericht. We reageren op het accommodatieplan sport en de plannen voor bestrijding van energiearmoede. De foto’s tonen veel voorjaarspracht in ons mooie Lansingerland.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

SNELLE HULP AAN ZZP’ERS OOK IN LANSINGERLAND?

Rotterdam gaat zzp’ers die inkomen verliezen door de coronacrisis versneld aan een uitkering helpen, meldde de Volkskrant afgelopen donderdag. De stad loopt daarmee vooruit op de uitwerking van de maatregelen van het kabinet die waarschijnlijk volgende week van kracht worden. “Daar kunnen we niet op wachten”, zegt wethouder Richard Moti (PvdA) aan de Volkskrant, “wij zijn al begonnen”. Moti is teleurgesteld dat de uitwerking van de nieuwe regeling pas aanstaande maandag rond is. Om snel mensen in financiële nood van dienst te zijn, maakt Rotterdam maximaal gebruik van de ruimte die de bestaande regeling biedt. Zo wordt er niet op eventuele aanwezigheid van vermogen gelet want dit doet de nieuwe regeling ook niet. De uitvoeringscapaciteit is uitgebreid. Aanvragers moeten binnen 2 tot 4 weken geld krijgen.

De PvdA-fractie is benieuwd hoe wethouder Kathy Arends (sociale en economische zaken) deze grote klus gaat klaren. Over hoeveel zzp’ers in de knel gaat het in onze gemeente? Het college liet ons afgelopen vrijdag weten dat onze gemeente de landelijke maatregelen zal volgen en daarbovenop een aantal lokale maatregelen zal treffen om ondernemers, bedrijven en zzp’ers te ondersteunen. Wij verwachten dat de raad daarover binnenkort verder wordt geïnformeerd. Via de nieuwsbrief van Ondernemend Lansingerland van 20 maart stak de wethouder de ondernemers een hart onder de riem en maakte ook melding van de op handen zijnde extra maatregelen in Lansingerland. “Ik zal er alles aan doen om ondernemers in Lansingerland te helpen en bij te staan”, sprak wethouder Arends. Onze fractie schat in dat de ambtelijke formatie tijdelijk wordt uitgebreid. Misschien kan de wethouder ook te rade gaan bij haar Rotterdamse collega Moti voor tips.

Het is goed om na te gaan in hoeverre het goede sociale pakket dat door de regering afgelopen week is gepresenteerd nog aanvulling op gemeentelijk niveau behoeft. Vorige week kwam de VVD-fractie met het voorstel de inning van lokale belastingen voor ondernemers uit te stellen. Het gaat dan om OZB, Reclame- en Precariobelastingen. Het is ons inziens voorstelbaar dat hier ook de kosten die de gemeente in rekening brengt bij marktkooplieden voor een standplaats bij betrokken worden. De PvdA-fractie is er bovendien voorstander van om een gemeentelijk noodfonds in te stellen om te voorzien in knelpunten waarin de landelijke regeling niet voorziet. Denk bijvoorbeeld maar aan extra kosten vanwege de coronacrisis die niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komen maar wel noodzakelijk zijn. Het college zal ongetwijfeld de komende periode met schrijnende sociale situaties geconfronteerd worden. Er is in ieder geval al een taskforce ingericht om alle uitkeringsaanvragen en aanvragen voor bijzondere bijstand zo snel mogelijk af te handelen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

In de aanpak van de regering herkennen wij een aanpak waarvan het zeker zijn van een inkomen in deze crisistijd goed gewaarborgd is. Dit geldt ook de steun aan het midden en kleinbedrijf (denk maar aan de horeca en de tuinbouw) en ook aan grote, voor onze economie vitale bedrijven. De overheid laat zich, met veel respect voor minister president Mark Rutte en zijn kabinet, van zijn allersterkste kant zien. Verdrietig dat minister Bruno Bruins aftrad om gezondheidsredenen. Het marktdenken doet nu een stevig stapje terug. De solidaire samenleving leeft op. Niet de markt maar de mensen staan eindelijk weer centraal. Belangrijke sociaal democratische waarden als een sterke overheid, bestaanszekerheid en eerlijke verdeling van arbeid en inkomen zijn de basis van de huidige crisisbestrijding. Dat geeft hoop voor de toekomst!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

MEER BETROKKENHEID VAN SPORTSECTOR BIJ NIEUW ACCOMMODATIEPLAN

Het college werkt op dit moment aan het opstellen van het Accommodatieplan Sport 2020-2030. Onderdeel van dit proces was het vaststellen van een uitgangspuntennotitie die tijdens een beeldvormende avond op 5 november 2019 en in de commissie Samenleving van 9 december 2019 door de raad besproken is. Op basis van de vastgestelde uitgangspuntennotitie, de uitgevoerde capaciteitsberekeningen en het sportbeleid stelde het college in december 2019 en januari 2020 een concept-accommodatieplan op. Het college besprak de contouren en conclusies van dit plan met binnen- en buitensportverenigingen tijdens een informatieavond op 5 februari 2020. Tijdens deze avond is volgens het college gebleken dat met name de buitensportverenigingen uit Berkel en Rodenrijs kritisch staan ten opzichte van een deel van de inhoud van het conceptplan. Het college heeft meer tijd nodig om tot een definitief voorstel aan de raad te komen. In de aangepaste planning gaat het college er vanuit uit van bespreking en besluitvorming in de commissie Samenleving van 4 juni en de gemeenteraad van 25 juni 2020. Hier gaat een beeldvormende avond op 20 mei 2020 aan vooraf. Het college wil de financiële gevolgen van de besluitvorming meenemen bij de besluitvorming over de Kaderbrief in juli 2020. Los van het feit dat de Coronacrisis tot vertraging zou kunnen leiden, vindt de PvdA-fractie deze planning te optimistisch en geen recht doen aan de grote zorgen die er bij onze sportverenigingen bestaan. Anders dan het college suggereert, zijn er ook bij de binnensport bedenkingen over de plannen van het college. Zo zijn sporthallen door hun beperkte hoogte minder geschikt voor sport op hoog niveau. In Lansingerland ontbreekt het topsportklimaat. Het college zoekt het vooral in de breedtesport. Bovendien is het maar de vraag of de voorgestane groei van het aantal inwoners tot 75.000 realistisch is. De PvdA denkt dat een inwonersaantal van 90.000 op termijn meer voor de hand ligt. Dit betekent nogal wat voor bijvoorbeeld het ruimtebeslag voor extra sportvelden, sporthallen en andere sportvoorzieningen. Nu al is er geen ruimte voor een compleet atletiekcomplex binnen onze gemeentegrenzen. Wij verwachten dat het demografische plaatje er heel anders uit gaat zien dan het college veronderstelt.

Wat opvalt, is dat er bij het door het college voorziene besluitvormingsproces in mei/juni 2020 geen ruimte is opgenomen voor een uitgebreidere beeldvorming door de raad dan een beeldvormende bijeenkomst vlak voor het commissiedebat. De PvdA-fractie stelt voor om als raad op 20 mei 2020, in plaats van een presentatiebijeenkomst, een speciale hoorzitting en rondetafel-debat te organiseren waarbij de sportverenigingen uitgebreid de ruimte krijgen om hun verhaal te doen en er ook samen gesproken kan worden over oplossingen. Deze vorm werd tijdens de vorige raadsperiode geregeld en met succes gehanteerd (komst vluchtelingen, toekomst Huize Sint Petrus, Kunst & Cultuurnota). De PvdA-fractie is heel benieuwd of dit voorstel door de andere fracties en de sportsector wordt gedeeld. Wij horen het graag!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

BESTRIJDING ENERGIEARMOEDE KOMT NIET VAN DE GROND

Tijdens het debat over de “Visie Lansingerland Duurzaam”, in juli 2019, nam de raad een door ChristenUnie en PvdA ingediende motie over het bestrijden van energiearmoede aan. De motie droeg het college op om:

Te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan het voorkomen dan wel verminderen van energiearmoede en welke rol zij daarin kan spelen; Te onderzoeken hoe de energiebesparingsmogelijkheden actief meegenomen kunnen worden in de huidige hulp die geboden wordt aan huishouden die moeite hebben hun energierekening te betalen; De uitkomsten van bovenstaande onderzoeken te delen met de raad en waar mogelijk mee te nemen in de uitvoeringsplannen van de visie Lansingerland Duurzaam; Bij de uitwerking van het revolverend duurzaamheidsfonds in beeld te brengen hoe bewoners met minder financiële middelen gebruik kunnen maken van het fonds en/of mogelijk aanspraak kunnen maken op het warmtefonds van het Rijk.

Voor wat betreft de uitvoering van de punten 1-2 wil het college, zo berichtte het in een brief van 5 maart 2020, de inzet van Energiecoaches intensiveren: “Dit betekent dat wij van plan zijn om Energiecoaches van Nieuwe Lansinger Stroom en huurdersvereniging Lansingerland en 3B Wonen gerichter in te gaan zetten om de doelgroep actief te informeren over de mogelijkheden voor energiebesparing. Op basis van de onderzoeksresultaten gaan wij verder met de uitwerking. Wij houden vooraf rekening met kosten tot een maximum van € 10.000,- op jaarbasis, bijvoorbeeld voor het werven en opleiden van nieuwe coaches. Deze kosten dekken wij dan vanuit het budget duurzaamheid”.

Somber is het college over de financiële mogelijkheden die het in te stellen revolverende fonds en warmtefonds voor mensen met een laag inkomen kan gaan bieden. Deze beide fondsen zijn bedoeld om inwoners tegen aantrekkelijke voorwaarden leningen te verschaffen om in hun huis energiebesparende maatregelen te treffen. Het college zegt er dit over in de brief: “In het tot nu toe doorlopen proces zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij bewoners met een kleine portemonnee slechts zeer beperkt van dienst kunnen zijn met het Revolverend Fonds als instrument. Wij verwachten namelijk dat er in deze groep weinig bereidheid is om een lening aan te vragen voor meer of minder kostbare duurzaamheidsmaatregelen, ook al wordt hen voordelige financieringsvoorwaarden geboden. Wij menen dat hetzelfde geldt voor het per 3 februari jl. opengestelde Warmtefonds van de rijksoverheid. Wel zijn wij van plan om de categorie ‘huurder’ expliciet onderdeel te maken van de groep die bij ons een lening kan aanvragen. Een belangrijk deel van de doelgroep waar de motie op ziet is namelijk “huurder van een woning” en op deze manier willen wij de beschikbare financieringsmiddelen ook voor hen bereikbaar maken”.

De PvdA-fractie vindt de reactie van het college erg minimaal. Feitelijk is er alleen sprake van de inzet van meer energiecoaches om mensen met een laag inkomen te helpen bij het treffen van energiebesparende maatregelen. Gelukkig wonen veel mensen met een laag inkomen in huizen die door 3B-Wonen verhuurd worden. Deze corporatie is zeer actief als het om bevorderen van duurzaamheid gaat. Denk bijvoorbeeld aan hun programma om zonnepanelen op hun woningen te plaatsen. Onze fractie zal met de collega’s van de ChristenUnie overleggen welke verdere actie nodig is om van collegezijde tot grotere daden te komen. Hier komen we later dus weer op terug.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

Gezondheidscentrum Bergschenhoek

Tot slot: Zoals vorige week al aangekondigd zijn voorlopig alle politieke vergaderingen en presentaties geannuleerd. Op woensdag 25 maart zal het Presidium (fractieleiders, burgemeester en griffier) een virtuele bijeenkomst hebben om de mogelijkheden voor continuïteit in besluitvorming te bespreken. Het college zal de raad wekelijks op de hoogte houden over de situatie en waar nodig natuurlijk vaker. Onze fractie blijft politiek interessante onderwerpen via het weekbericht met u delen. Sterkte in de komende tijd en zorg goed voor u zelf en anderen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

Paddentrek in Bergschenhoek Boterdorp

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

Wilderszijde in rust

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

 Sloop van het vliegveldbaken bij Wildersekade

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/

Groenzoom

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-maart-2020/ 

 Groenzoom

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 MAART 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 17 – 22 DECEMBER 2017

PvdA PvdA Leefbaar Rotterdam D66 CDA GroenLinks SP VVD ChristenUnie Lansingerland 22-12-2017 06:05

Dit veertigste weekverslag in 2017, aflevering 456 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin de raad voor de laatste keer in 2017 vergaderde. Het was ook de week waarin de Rekenkamer met een confronterend maar voor de PvdA niet onverwacht rapport kwam over de beveiliging van bij de gemeente in handen zijnde gevoelige informatie en het college reageerde op onze schriftelijke vragen over het bouwen van huizen op de oevers van de Rottemeren in Zevenhuizen. De foto’s tonen onder meer de nieuwbouw in de Berkelse Westpolder nabij de Oudelandselaan.

VAN WELKE LEEFBAAR-CLUB IS WETHOUDER FORTUYN EIGENLIJK?

De Partij Neeleman diende tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag een rituele motie van afkeuring uit “voor het niet juist uitvoeren van juist personeelsbeleid met betrekking tot de ex-gemeentesecretaris”. De motie was gericht tegen wethouder Simon Fortuyn van Leefbaar 3B die de gemeentelijke personeelszaken in zijn portefeuille heeft. Een geplaagd man want als wethouder van Lansingerland beheert hij ook de gemeentelijke ICT (zie elders in dit weekverslag). En dat allemaal vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 waarbij hij lijstrekker van Leefbaar 3B is. Bovendien werd hij volgens de media prominent lijstduwer van Leefbaar Rotterdam en is hij bovendien ook nog eens Plv voorzitter én penningmeester van die partij. Een prikkelende combinatie met het lijsttrekkerschap van Leefbaar 3B, mede gelet op de warme betrekkingen die Leefbaar Rotterdam koestert met de niet geheel onbesproken Thierry Baudet. Een voor Fortuyn in het gematigde Lansingerland ongetwijfeld lastig uit te leggen combinatie, zeker omdat Leefbaar 3B zélf zegt een absoluut onafhankelijke beweging te zijn: “Leefbaar 3B is een geheel zelfstandig staande politieke beweging die geen enkele binding heeft met welke andere politieke partij of groepering dan ook”, zegt hun website. Dit geldt kennelijk niet voor hun lijstrekker! Zie ook: http://www.leefbaarrotterdam.nl/index.php/lr/comments/kandidatenlijst_leefbaar_rotterdam1/

De PvdA steunde de motie van Neeleman niet. Het college is in de duale verhoudingen verantwoordelijk voor de uitvoering van het personeelsbeleid en kon binnen de kaders van wet en regelgeving in redelijkheid tot het genomen besluit komen. De communicatie over dit besluit was echter allerbelabberdst en vormde de basis voor het nodige maatschappelijke ongenoegen. Waarschijnlijk voor een belangrijk deel bij de achterban van Fortuyn zélf. De wethouder & lijstrekker van Leefbaar 3B heeft de komende campagnetijd dus het nodige uit te leggen. De motie van afkeuring haalde het overigens niet. De fracties van Wij Lansingerland, inmiddels toegetreden tot de rijen der populisten (“WIJ kunnen het de inwoners niet uitleggen”), VVD en Partij Neeleman stemden voor de motie.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

INTERNET BEVEILIGING VAN DE GEMEENTE LANSINGERLAND: “HET MOET ANDERS!”

Afgelopen woensdag publiceerde de Rekenkamer het rapport “Wat niet weet, maar wel deert. Onderzoek beveiliging van gevoelige informatie” met als confronterende maar voor ons niet verrassende conclusie dat gevoelige gegevens niet veilig zijn bij onze gemeente. De Rekenkamer: “Het belang van gemeenten om de informatiebeveiliging op orde te hebben en weerbaar te zijn tegen cybercrime is aanzienlijk toegenomen. Gemeenten hebben immers door de decentralisaties in het sociaal domein meer (bijzondere) persoonsgegevens in beheer. Uit onderzoek van de Rekenkamer Lansingerland blijkt dat (bijzondere) persoonsgegevens bij de gemeente Lansingerland onvoldoende in veilige handen zijn. De beveiliging van digitale informatiesystemen tegen aanvallen van binnenuit schiet tekort, de fysieke beveiliging van de kantoorlocatie faalt en er is een tekort aan ‘social & security awareness’ bij medewerkers”. Verder: “Door de tekortschietende informatiebeveiliging bestaan er reële risico’s op identiteitsfraude, misbruik van publieke middelen en ‘datalekken’. Hierdoor kan de effectiviteit van gemeentelijk beleid en het vertrouwen in de overheid onder druk komen te staan. De Rekenkamer heeft onder meer aanbevolen om veiligheidsrisico’s, in plaats van de beveiligingsnormen, centraal te stellen bij de inrichting van de informatiebeveiliging. Ook heeft de Rekenkamer aanbevolen om alle in het onderzoek aangetoonde kwetsbaarheden in de beveiliging, te dichten”.

Deze harde conclusies komen voor de PvdA fractie niet als een verrassing. In Juli 2016 stelden wij schriftelijke vragen over de kwetsbaarheid van de gemeentelijke website. Zie voor de vragen en de collegereactie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-29-augustus-2-september-2016/ Naar aanleiding van dit voor ons onbevredigende antwoord agendeerden wij het in de raadscommissie Algemeen Bestuur van september 2016. Sam de Groot was toen onze woordvoerder. Zie het verslag: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-september-2016/

De conclusies van dit debat: Alleen de fracties van GroenLinks, WIJ, D66 en CDA voelden er voor om te onderzoeken of een landelijke website portal of andere gemeentelijke samenwerking meer veiligheid kan bieden. CDA: “Dit kan ook vanwege de kosteneffectiviteit en de kwaliteit van de dienstverlening interessant zijn. Onze Rekenkamer komt binnenkort (15 maanden later dus!) met een verhaal over de stand van zaken met betrekking tot onze ICT. Wij kunnen dit voorstel daarbij betrekken. De relatie techniek & mens is essentieel”, aldus het CDA. De andere fracties verscholen zich achter de antwoorden van het college op onze kritische raadsvragen. Dit debat zal zeker een gevolg krijgen, hopelijk niet na een fors incident! Dit incident is er nu: het alarmerende Rekenkamer rapport!

Het Rekenkamer rapport staat in februari 2018 op de agenda van de raadscommissie Algemeen Bestuur en van de Raad. Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen! Een confronterend moment.

De PvdA fractie vroeg ons voormalige Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug uit Berkel en Rodenrijs, die cyber -en privacy expert bij uitstek is, om te reageren op het rapport van de Rekenkamer. Haar bevindingen staan hier onder. Ook hier geldt: “Het moet anders!”

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

CYBER EXPERT ASTRID OOSENBRUG MIST URGENTIE IN AANPAK COLLEGE LANSINGERLAND

“Zo bont als in Rotterdam maakte het college van Lansingerland het gelukkig niet, het rapport van de Rekenkamer ‘Wat niet weet, maar wel deert’, over de beveiliging van gevoelige informatie is gelukkig direct openbaar, maar ook hier toont de Rekenkamer het zonneklare gebrek aan urgentie en prioriteit bij het college en de medewerkers van de gemeente Lansingerland aan als het gaat om de informatiebeveiliging overduidelijk aan”. Astrid Oosenbrug, oud PvdA Tweede Kamerlid, cyber- en privacy expert en inwoonster van Lansingerland onderschrijft het rapport van de Rekenkamer volledig.

Ook de gemeente Lansingerland beschikt over heel veel vertrouwelijke data, denk maar aan al die privé gegevens over inwoners die zorg en uitkeringen ontvangen, maar toch lijkt het onderwerp niet écht hoog op de bestuurlijke agenda te staan. Het college is kennelijk nog niet helemaal wakker.

Oosenbrug: “Wanneer je de reactie van het college op het onderzoek leest, valt het op dat het college de conclusies van de Rekenkamer probeert te relativeren. Zo wordt gesproken over een “zaak van lange adem is” en dat er “altijd sprake zal zijn van digitale en fysieke lekken. Dit getuigt niet echt van urgentie en prioriteit met betrekking tot de informatiebeveiliging. Wonderlijk omdat de PvdA-fractie dit probleem via raadsvragen al in juli 2016 nadrukkelijk onder de aandacht bracht van college en raad”.

Te vaak wordt het ontbreken van daadwerkelijke data-incidenten gezien als bewijs dat het wel goed zit met de informatiebeveiliging. Deze houding is, zo leert de praktijk, erg riskant. Zeker wanneer structurele risicoanalyses ontbreken en het bewustzijn binnen de organisatie ten aanzien van informatiebeveiliging te laag ontwikkeld is. “Dat vraagt om problemen. Het moet dus anders”, vindt Oosenbrug. “Omgaan met vertrouwelijke data vraagt van college en ambtenaren dezelfde scherpte als bij het voorkomen van en het omgaan met rampen en crises, het moet elk moment van de dag scherp op het netvlies staan”.

Astrid Oosenbrug vindt het raar dat niet duidelijk is hoe de verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het gemeentelijke apparaat precies geregeld zijn. “Liggen die bij het college, de gemeentesecretaris of bij een speciale Chief Information Officer die direct aan de ambtelijke top rapporteert? Gezien de urgentie mogen hierover geen misverstanden zijn. Net als over de noodzaak om keiharde financiële prioriteiten te stellen. De boel op orde krijgen zal écht veel geld kosten!”

Het rapport van de Rekenkamer toont volgens Astrid Oosenbrug klip en klaar dat er nog een hoop werk te verrichten is. Hoog tijd dus voor de Raad van Lansingerland om cybersecurity, als het om aandacht en geld gaat, hoog op de politieke agenda te zetten en zo de vertrouwelijke gegevens van haar inwoners veel beter te beschermen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

BOUWEN OP DE OEVERS VAN DE ROTTEMEREN?

Op 6 december 2017 diende de PvdA fractie raadsvragen in over bouwen in Zevenhuizen/Zuidplas vlakbij de Rottemeren. Afgelopen week kregen wij de reactie van het college. Zie ook weekverslag 38: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-8-december-2017/

Vraag 1. Kent het college het voornemen van de gemeente Zuidplas om in Zevenhuizen in de Eendragtspolder & aan de oevers van de Rottemeren een complex van 36 woningen te gaan bouwen? Antwoord: Het college is bekend met dit voornemen.

Vraag 2. Zo ja, welk standpunt heeft de vertegenwoordiger van het college in het dagelijks bestuur van het Recreatieschap Rottemeren hierover en over de mogelijke grondruil ingenomen? Antwoord: Het Dagelijks Bestuur van het Recreatieschap Rottemeren heeft ingestemd met de mogelijke grondruil. Bij het besluit speelde voor het Recreatieschap de volgende overwegingen een rol: 1) dat het ten oosten van het huidige glastuinbouwgebied gelegen evenemententerrein geschikter wordt voor toekomstig te organiseren evenementen (minder bewonersklachten door verplaatsen beoogd te ontwikkelen 36 woningen), 2) verbeterde mogelijkheden voor toekomstig benodigde parkeervoorzieningen en 3) toename van haar areaal met circa 11 ha.

Vraag 3. Deelt het college het standpunt van de PvdA-fractie dat het onwenselijk is om juist op deze plek vlak aan de Rottemeren niet ver van de Pekhuisbrug en vanaf het Hoge Bergschebos woningen te gaan bouwen? Antwoord: Het college is van mening dat het primair aan de gemeente Zuidplas is om vanuit haar rol als verantwoordelijke voor het ruimtelijk planologische proces te beoordelen of deze ontwikkeling wenselijk is op deze plek. Overigens hebben we onlangs vernomen dat er nog geen definitieve locatiekeuze is gemaakt.

Vraag 4. Wat is het standpunt van de provincie Zuid-Holland over deze kwestie? De provincie stelt immers bij voortduring dat nieuwbouwen in het groen geen wenselijk optie is. Antwoord: Deze vraag kunt u het beste aan de provincie Zuid-Holland zelf stellen. De provincie Zuid-Holland was nog onderdeel van het Dagelijks Bestuur van het Recreatieschap Rottemeren ten tijde dat ingestemd is met de grondruil. Daarnaast heeft de provincie enkele Ruimte voor Ruimte woonrechten ingebracht.

Vraag 5. Is er overleg en afstemming tussen de colleges van Lansingerland en Zuidplas over de verdere uitbreidingsplannen van de gemeente Zuidplas zoals aangegeven in het raadsvoorstel van de gemeente Zuidplas dd. 28 november 2017. Het kan daar om 17000 woningen gaan Zie: https://zuidplas.raadsinformatie.nl/document/5904314/1/Rv_BID_Integrale_gebiedsontwikkeling_Zuid plas_R17_000097 Antwoord: De gemeenten Zuidplas heeft ons niet benaderd voor overleg of afstemming. We hebben het bericht voor kennisgeving aangenomen. Het betreft een herbevestiging van de 17.000 woningen die Zuidplas in 2013 in haar structuurvisie heeft opgenomen.

Inmiddels is er na veel druk van en in overleg met de natuurorganisaties (via een daartoe ingestelde klankbordgroep) een andere, minder schadelijke locatie in beeld dan de Rottekade/Middelweg in Zevenhuizen. Er wordt nu vol ingezet op een alternatieve locatie in overeenstemming met het Raadsbesluit van Zuidplas van 2010. Er is aan de klankbordgroep een kader gepresenteerd waar binnen de woningbouw gerealiseerd kan worden, achter de woningen aan de Middelweg tot aan de Dirk Smitskade (ca. 350m breed). Het college van Lansingerland weet dit kennelijk nog niet gelet op het antwoord op vraag 3. Wat opvalt, is dat er geen overleg is tussen Zuidplas & Lansingerland over de wederzijdse, forse bouwplannen. Wonderlijk als directe buren. Ons slotoordeel over de reactie van het college: “Het college interesseert het kennelijk geen moer wat er aan de andere kant van de Rottemeren gebeurt”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

EN VERDER

Bestemmingsplan Lint Zuid. De PvdA fractie stemde tegen een raadsvoorstel om het bestemmingsplan Lint Zuid vast te stellen. Ons voorstel was om het raadsvoorstel terug te trekken en zo tijd te maken om als hondentraining en hondenopvang bedrijven en omwonenden, die gevestigd zijn aan de Rodenrijse Anjerdreef, en natuurlijk de gemeente gezamenlijk tot een bevredigende oplossing te komen. Dit gesprek is er tot op heden niet geweest. De raad stemde tegen dit orde voorstel. Die wilde een direct besluit dat ongetwijfeld nog voor de nodige juridische heisa gaat zorgen. Nergens voor nodig! Reden voor de PvdA fractie om tegen het raadsvoorstel te stemmen. De overige fracties stemden voor.

Tegenprestatie: Al sinds eind 2014 heeft de PvdA diverse malen gepleit voor het schrappen van de tegenprestatie uit de verordening Sociaal Domein. Toen bleek dat dat wettelijk gezien niet mogelijk was, en dat is nu ook nog zo. Ons uitgangspunt was dat vrijwilligerswerk door mensen met een bijstandsuitkering een prima zaak is, maar laat het vooral ‘vrijwilligerswerk’ blijven. Ook voor mensen met een bijstandsuitkering is vrijwilligerswerk namelijk meestal heel welkom. De voorgestelde aanpassingen in artikel 6.22 van de Verordening Sociale Domein van 2018, die nu voorligt, gaan uit van een tegenprestatie met een duidelijk meer realistische omvang en duur. En in artikel 6.23 worden expliciet situaties genoemd, waarin geen tegenprestatie wordt opgelegd. Dit past bij de praktijk van mensen die tijd nodig hebben voor bijvoorbeeld inburgering of mantelzorg. Wij staan daar helemaal achter.

Het amendement van CDA en VVD dat tijdens de afgelopen raad werd ingediend, voegt in onze ogen niks toe. Het houdt de omvang en duur van de tegenprestatie onrealistisch hoog en schrapt nu net dát artikel waarin juist nadrukkelijk de uitzonderingen worden genoemd. Voor de betrokken cliënten en ambtenaren is die verduidelijking juist wel nuttig. Wij steunden dit amendement dus niet en stemden wel in met de nieuwe verordening. De meerderheid van de raad (Leefbaar 3B maakte een draai) steunde het amendement wel.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

Gratis VOG’s. Ook de PvdA fractie vindt het wenselijk om gratis VOG’s af te geven voor vrijwilligers die werken met mensen in een afhankelijkheidssituatie. Op die manier is de kans groter dat een VOG verzoek wordt gedaan, wat vertrouwen geeft, en hebben de vrijwilligersorganisaties minder kosten. Wij steunden dus de motie van CU & D66 om dit bij de begroting 2019 mee te nemen.

Zorgval: De regering buigt zich nu ook over de gevolgen van de zorgval in de ouderenzorg. Zie: https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/minister-zegt-onderzoek-toe-naar-omvang-zorgval en ons weekverslag 39 van vorige week. De PvdA fractie stelde hierover vragen aan het college of deze situatie ook in Lansingerland voorkomt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

TOT SLOT

Agenda. De komende twee weken is het kerstreces. Op maandag 8 januari gaan we weer verder met de politiek van alledag. Op die dag is de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie. Natuurlijk werken wij tijdens het reces verder aan de voorbereidingen van onze verkiezingscampagne. Op 1 januari is het nog maar 80 dagen te gaan tot de verkiezingsdag 21 maart.

Wat deden wij in dezelfde periode in 2013? Het was toen de week waarin Ewald van Vliet afscheid nam als burgemeester van Lansingerland, de raad voor de laatste keer in 2013 vergaderde, wij ook toen werkten aan de verkiezingscampagne en de bouw in Nederland stap voor stap weer opkrabbelde. 2013 was voor Lansingerland bestuurlijk een bewogen jaar. Het vertrek van burgemeester Ewald van Vliet en wethouder Financiën & Onderwijs Werner ten Kate, de komst van drie nieuwe lokale partijen die mee wilden gaan doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 en de grote problemen waarin ons grondbedrijf verkeerde, sprongen direct in het oog. Ondanks alle tegenwind bleef onze coalitie Leefbaar 3B, VVD, Christen Unie en PvdA (in het college sinds oktober 2011) toch probleemloos overeind. In de periode 2010-2013 telde Lansingerland liefst drie wethouders Financiën en Onderwijs van VVD huize. Voor het vier wethouders zetels tellende college waren liefst acht personen nodig. De continuïteit van het dagelijks bestuur was dus, optimistisch geformuleerd, een groot avontuur, zo meldde ons weekverslag toen. Het hele weekverslag is te vinden op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-16-22-december-2013/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

Het citaat van deze week. Het citaat van deze week komt van PvdA Tweede Kamerlid Gijs van Dijk. Het gaat om het slechte plan van de regering om de loonkostensubsidies voor mensen met een arbeidsbeperking af te schaffen. “Er ligt een akkoord waarbij gewone, normale burgers er écht op vooruit gaan”, zei Mark Rutte tijdens de presentatie van het regeerakkoord. Dat is opmerkelijk, want werknemers met een arbeidsbeperking gaan er bepaald niet op vooruit. Sterker nog: ze gaan er op achteruit. De loonkostensubsidie die het in dienst nemen van arbeidsbeperkten moet stimuleren, wordt namelijk snoeihard afgeschaft. Terwijl het kabinet goed zorgt voor topinkomens en multinationals, staan kwetsbare groepen in de kou. Deze bezuiniging op kwetsbare mensen in tijden van overvloed is ondoordacht en buitengewoon schadelijk. Mensen die werken dienen minimaal het minimumloon te verdienen. Het heet niet voor niets: minimumloon. Deze bezuiniging moet daarom direct van tafel, er is geen enkele rechtvaardiging voor. Tijdens het debat over de begroting (20 december a.s.) zullen we dit voorstel samen met GroenLinks en de SP indienen. Pas dan gaan normale Nederlanders er inderdaad op vooruit”. Zie ook: https://www.pvda.nl/nieuws/minimumloon-is-minimumloon-ook-mensen-arbeidsbeperking/

Ook de tekst van de afgelopen week gehouden Joop den Uijl lezing is in dit verband zeer van belang. Zie: “Waarom ik mij een sociaal democraat voel maar nooit PvdA heb gestemd”: https://decorrespondent.nl/7731/waarom-ik-me-een-sociaaldemocraat-voel-maar-nooit-pvda-heb-gestemd/376476507-38413a4b

De PvdA fractie wenst u allemaal fijne feestdagen!

Het volgende PvdA weekverslag verschijnt op vrijdag 12 januari 2018

Fractie PvdA Lansingerland, 23 december 2017

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

Het bericht PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 17 – 22 DECEMBER 2017 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.