Nieuws van politieke partijen in Nieuwegein over VVD inzichtelijk

5 documenten

Bijdrage Najaarsnota en begroting 8 november 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 PvdA CDA Nieuwegein 08-11-2018 19:00

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1234188/65862/Euro bankbiljetten.jpg

Mijnheer de voorzitter,

Vandaag liggen er twee financiële stukken voor ter bespreking. We zullen bij allebei de stukken stil staan. 

Najaarsnota 2018

De najaarsnota geeft op zich geen schokkende zaken weer. We liggen eigenlijk best wel goed op schema en het geheel sluit voordeliger af dan begroot. Grote vraag wordt straks natuurlijk hoever de jaarrekening gaat afwijken van de najaarsnota. Want als daar wel grote afwijkingen zijn, heeft u wel wat uit te leggen. De najaarsnota is wat ons betreft een hamerstuk.

Begroting 2019

Wij hebben met spanning gewacht op de publicatie van deze begroting. Immers het is de eerste begroting van dit college. In deze begroting zouden we toch het motto terug moeten zien. “Samen maken we het verschil”.  Het kan aan ons liggen, maar waar zit dat verschil nu toch in vergelijking met vorige begrotingen? Wat is er nu echt anders? Wat konden D66 en SP niet wat CDA, GL en Lokale Vernieuwing nu wel voor elkaar krijgen met VVD en PvdA? Helpt u ons daar eens mee! Daarnaast staat deze begroting echt bol van de uitvoeringsvoornemens. Echt zoveel dat het ons duizelt. Is dat ook de reden waarom wij als raad op dit moment zo weinig te doen hebben? Commissievergaderingen vallen uit vanwege gebrek aan agendapunten. Bent u een college dat geen nieuw beleid meer uitvaardigt? Bent u een college dat alleen nog bestaand beleid uitvoert en de raad voorlopig niet nodig heeft? Of komt er vanaf januari een grote stroom van raadstukken op ons af?

De hele begroting (en ook de visie) van het college ademt de sfeer van het betrekken van de inwoner bij alle initiatieven. De inwoner is de kracht van de stad, daar hebben we waardering voor, we hebben nieuwe vormen van samenwerking, er moet community opbouw komen en wij verbinden, faciliteren en bevorderen. Deze zinnen staan echter in schril contrast met de waardering die vanuit de gemeente blijkt.

Sinds 2006 beschikt deze gemeente over een verordening waarin we onze inwoners blijken van erkenning kunnen geven. Dat kunnen we op drie niveau’s: Ereburger, Anna van Rijn penning en stadspenning.

De verordening schrijft: Om in aanmerking te komen voor één van deze penningen moet iemand zich volgens het college van burgemeester en wethouders geruime tijd belangeloos en op buitengewone wijze hebben ingezet voor de Nieuwegeinse samenleving. De Erepenning wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegekend, de Anna van Rijnpenning in iets minder uitzonderlijke. De Stadspenning kan behalve aan personen ook worden uitgereikt aan bedrijven, instellingen, verenigingen en andere organisaties. 

Hoeveel penningen zijn er denkt u uitgereikt sinds 2012:  Twee erepenningen, twee Anna van Rijnpenningen en drie stadspenningen! Maar liefst 7 blijken van waardering in 7 jaar tijd. Dat is er eentje per jaar! Of hebben wij onze waardering uitbesteed aan de commercie in de vorm van Nieuwegein Awards? Wij vinden dit geen goede zaak. Als wij veel van de samenleving verwachten, moeten we onze waardering ook meer laten blijken. Wij roepen het college daartoe op in bijgaande motie.

We hechten veel belang aan burgerparticipatie en informeren onze burgers ook veelvuldig via nieuwsbrieven. De ChristenUnie heeft meerdere malen gevraagd of wij als raad deze nieuwsbrieven ook kunnen krijgen. En dit is ook aan ons toegezegd. Tot op heden hebben wij echter in ruim een half jaar tijd slechts twee nieuwsbrieven ontvangen bij het raadsnieuws. Het blijkt moeilijk te zijn om dit goed te regelen. We vragen u daarom om de nieuwsbrieven consequent mee te zenden met het raadsnieuws, en deze nieuwsbrieven consequent de publiceren op de gemeentelijke website, zodat wij de verzonden nieuwsbrieven zelf kunnen opzoeken.

De woonproblematiek blijft ons ook bezig houden. In de begroting worden wel streefcijfers genoemd over het aantal sociale huurwoningen (blz. 17). Vreemd genoeg wordt nergens gesproken over een streefcijfer over de middeldure huur. De komst van dit soort woningen is onze ogen heel belangrijk om de doorstroming beter op gang te krijgen. Wij stellen daarom voor om een streefcijfer voor dit soort woningen in de begroting op te nemen. (motie). Voorts worden er op blz. 19 nog vele verschillende soorten van te realiseren bijzondere woningen genoemd. Daar worden echter geen aantallen bij genoemd.  In de commissie constateerde de wethouder dat dit inderdaad nog nader ingevuld moet worden. Wanneer kan de wethouder ons daar nader over informeren?

Er valt nog veel te zeggen wat onze aandacht nodig heeft, maar helaas moeten wij zuinig met de spreektijd omgaan. Er zijn nog twee onderwerpen uit het sociale domein waar wij graag nog even aandacht voor vragen:  

Als gemeente nemen wij het initiatief om mantelzorgers in het zonnetje te zetten om onze waardering uit te spreken. Mantelzorgers krijgen daartoe een uitnodiging om langs te komen op bijeenkomsten.  Bent u tevreden met de wijze waarop u daar nu aandacht aan geeft? En bent u tevreden met de opkomst van het aantal mantelzorgers op de door u georganiseerde bijeenkomsten? Zijn de mantelzorgers ook tevreden met de aandacht?

Het tweede onderwerp betreft het nationaal preventie akkoord inzake roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Dit nationaal akkoord wordt deze maand door het kabinet openbaar gemaakt. De ChristenUnie is een groot voorstander van meer investeringen in preventie. Wij zijn benieuwd naar het akkoord en hopen dat dit nationaal akkoord ook zal leiden tot een lokaal akkoord. Bent u bereid om na bekendmaking van het nationaal akkoord met de raad in overleg te gaan over de invoering van een lokaal akkoord?

Tot slot nog twee andere onderwerpen.

Het eerste onderwerp valt onder de duurzaamheid.  Onderzoek heeft uitgewezen dat een gemiddeld huishouden in Nederland ongeveer 34 kilo aan ongeadresseerd drukwerk ontvangt. Een huishouden kan alleen van deze stroom papier afkomen als ze actie een sticker op de brievenbus plakken. Veel van dit papier verdwijnt linea recta in de afvalcontainer. En dat is zonde van het papier, inkt en brandstof voor de verspreiding. Kortom, dit is geen duurzaam proces. Wij pleiten daarom voor onderzoek naar de invoering van de Ja/Ja sticker.  Dat betekent dat inwoners geen actie meer hoeven te ondernemen om de papierstroom tegen te houden, maar dat een inwoner actie moet ondernemen als hij die stroom wel in stand wil houden. Wij denken dat dit de duurzaamheid ten goede komt en dienen hier een motie over in.

Tot slot vragen wij net als veel andere partijen aandacht voor de gevoelde veiligheid in onze stad. We hebben een onstuimig jaar achter de rug. Vele invallen van de politie die aan drugscriminaliteit gerelateerd zijn, schietincidenten met dodelijke afloop en handgranaten in woonwijken. Wij maken ons zorgen en we hopen dat we als raad snel het thema veiligheid in onze strategische visie op gaan pakken. 

Voorzitter,

Ik kom tot een afronding. De eerste periode van dit nieuwe college ligt achter ons. Inmiddels zijn de inwerkperiode en de wittebroodsweken voorbij en verwachten wij dat dit college voortvarend te werk gaat. Die voortvarendheid is nog niet echt te zien als we dat afzetten tegen het aantal geannuleerde commissievergaderingen. Kennelijk voert dit college voornamelijk reeds bestaand beleid uit en zitten ze nog niet de startstand om veel nieuwe stukken met de raad te delen.

De ChristenUnie wenst de raad en het college  van harte God’s Zegen toe bij het besturen van deze gemeente.

M.J. Monrooij, 

fractievoorzitter ChristenUnie  

8 november 2018

Afvalscheiding: bij de bron of aan het einde?

ChristenUnie ChristenUnie VVD Nieuwegein 14-11-2017 08:34

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1138415/65862/Recycelen

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat afvalscheiding goed voor het milieu is. We zamelen al jaren ons groenafval, papier en glas apart in en ongetwijfeld zullen velen van u ook een bezoek aan de gemeentewerf brengen waar u uw afval in aparte containers gooit. We doen het goed dus, maar het kan nog beter: in onze zwarte container zit nog teveel afval dat ook gescheiden kan worden. Denk hierbij aan plastic, metaalverpakkingen (blik) en drankkartons (het zgn. PMD afval). Dit laatste afval kan je op twee manieren scheiden: door u zelf bij de bron door een extra container in uw tuin of door de afvalverwerker nadat het afval bij u is opgehaald (nascheiding). Het college zet vooral in bronscheiding en wil de komende jaren € 2 mln. investeren in containers en andere maatregelen om dit mogelijk te maken. Wij zien echter ontwikkelingen dat nascheiding de komende jaren veel meer in opmars zal komen en wellicht zelfs de norm gaat worden. In dat licht is het niet verstandig om heel veel geld te investeren in iets wat later misschien niet meer nodig is. Wij dienden daarom samen met de VVD een motie in waarin wij het college opriepen om binnen het samenwerkingsverband van de AVU (afval Verwerking Utrecht) meer te werk te maken van onderzoek naar nascheiding en als dat niet via de AVU kan, te onderzoeken of Nieuwegein buiten de AVU zou kunnen aansluiten bij een organisatie die ons afval op basis van nascheiding verwerkt.

Het college bij monde van wethouder Snoeren voelde hier niet veel voor. Met name ons verzoek om ook buiten de AVU mogelijkheden te onderzoeken viel hem zwaar op de maag. Gelukkig waren er meerdere partijen die het met ons eens waren en uiteindelijk werd de motie met ruime meerderheid aangenomen. Nu maar hopen dat de wethouder ook gehoor gaat geven aan deze oproep. Wij denken dat heel veel inwoners hem dankbaar zullen zijn als ze straks niet wekelijks met hun zakje afval naar een ondergrondse container moeten gaan lopen. Want dat is leuk als je jong bent en goed ter been, maar hoe moet dat als je ouder en hulpbehoevend gaat worden?

Martin Monrooij,Fractievoorzitter ChristenUnie.

Bijdrage Algemene Beschouwingen ChristenUnie 29 juni 2017

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 Nieuwegein 29-06-2017 14:04

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1122499/65862/2 Euromunt.jpg

Mijnheer de voorzitter,

Vandaag liggen er drie financiële stukken voor ter bespreking. We zullen bij alle drie de stukken stil staan, maar de nadruk vooral op de Kadernota leggen. En dit alles in het licht dat de bel voor de laatste ronde voor dit college geluid wordt. Immers, in maart 2018 zullen er verkiezingen zijn. Alle voornemens die wij vandaag in de Kadernota uitspreken kunnen bij de vorming van een nieuw college zo maar weer heroverwogen worden.

Jaarrekening 2016

De jaarrekening is een dik pakket van 216 bladzijden boordevol met waardevolle informatie over het afgesloten jaar. Ook de accountant is tevreden. In ieder geval over die onderdelen waar we zelf alle invloed op hebben. Ik dank een ieder die een bijdrage aan de totstandkoming heeft geleverd, maar het blijft een flink pakket om je door heen te worstelen. Ik zal eerlijk bekennen dat ik dat ook niet integraal gedaan heb. De jaarrekening sluit met een mooi overschot van ruim € 7 mln. Goed gedaan. Vreemd is dan wel dat er uiteindelijk bij de verdeling van dat overschot toch een greep in de spaarpot moet worden gedaan. Dit college vindt dat het vullen van aparte spaarpotjes waarvan het niet zeker is of we die ten volle nodig hebben (ik doel met name op de reserve sociaal domein), belangrijker dan het op peil houden van onze algemene reserve. Wij kunnen niet met die gedachtegang meegaan. Je kan nooit meer verdelen dan dat je hebt. D66 heeft dan ook mede namens ons een amendement ingediend om de toevoeging aan de reserve sociaal domein te beperken en geen greep te doen in de algemene reserve. Dit is een kwestie van solide financiële discipline.

Voorjaarsnota 2017

Deze nota is een goed leesbaar stuk van 22 kantjes. Deze heb ik dus wel integraal gelezen. Jammer om te moeten lezen dat ook in 2017 de nog openstaande bezuinigingstaakstellingen weer incidenteel opgelost gaan worden. Maar goed, dat probleem gaat u in de kadernota oplossen door deze taakstelling maar helemaal te schrappen. Daar kom ik nog op terug.

Wij zetten grote vraagtekens bij het verzoek om € 100.000,= ter beschikking te stellen voor een benchmark over de beheermiddelen. Volgens ons is in het verleden al meerdere malen een dergelijke vergelijking opgemaakt en er kwam weinig bruikbaars uit. De conclusie is toch vaak dat gemeenten niet op alle punten vergelijkbaar zijn. Wij zien dan ook weinig heil in dit onderzoek. Wij zien liever een goed onderbouwd stuk hoeveel geld wij in Nieuwegein nodig hebben voor onze ambitie van het op orde houden van onze openbare ruimte en laten we op basis daarvan het debat aangaan en pas daarna besluiten of we überhaupt nog een onderzoek nodig vinden. Wij willen daarom ook het gevraagde bedrag van € 500.000,= voor de openbare ruimte nog even op een stelpost stallen totdat raad en college het eens zijn over het ambitieniveau en de bijbehorende financiële middelen. Ik dien daarover twee amendementen in.

Kadernota 2018

Het is even wennen. Algemene beschouwingen leveren over de kaders 2018. We weten nog nauwelijks hoe 2017 zal verlopen. En toch, ook dit is niet nieuw. We hebben in Nieuwegein in het verleden zelfs 2x algemene beschouwingen gehad. Politieke beschouwingen bij de kadernota/voorjaarsnota en financiële beschouwingen bij de begroting. In die zin dus niets nieuws onder de zon.

Deze kadernota geeft wel reden tot opmerkingen.

Wij zijn blij met de aandacht die ‘de schone stad’ in de komende jaren gaat krijgen. Dit proces heeft vanaf de voorjaarsnota 2015 meer gestalte toen de raad op voorstel van de ChristenUnie € 200.000 euro heeft vrijgemaakt voor het aanpakken van achterstallige zaken. Daarna is er wederom op initiatief van de ChristenUnie in 2016 nogmaals een budget ter beschikking gesteld. Tegelijkertijd zien we dat dit onderwerp tezamen met het project betere buurten een enorm beslag op de middelen gaat leggen de komende jaren. Wij zijn bereid om ter dekking van dat programma lastige keuzes te maken.

En dan gesproken over lastige keuzes. Wij zijn niet blij dat het college het restant van de bezuinigingen niet wil uitvoeren. Zeker als het argument gebruikt wordt, dat de bezuinigingen niet meer nodig zijn. Hoe kan het college dat nu zeggen? Kijk naar deel 2 van de kadernota. Het regent tekorten als we die ambities willen uitvoeren. Ik zei het al bij de begrotingsbehandeling in november vorig jaar: “Hoezo financieel op orde komen? Wij trekken nog jaarlijks 2,8 mln uit een dekkingsreserve die een keer op raakt, wij hebben nog veel te weinig zicht op de omvang van de vervangingsinvesteringen, betere buurten gaan ons handen vol geld kosten”. Die bezuinigingen zijn hard nodig en ik verwacht een structurele oplossing van het college. Geen sneeuwschuiver mentaliteit naar het volgende college. Temeer omdat u college en coalitie deze bezuinigingen omarmt hebt in uw coalitieakkoord dat u de afgelopen drie jaar als ‘wet aller wetten’ behandeld heb (denk aan de onzinnig invoering van de toeristenbelasting ‘omdat nu eenmaal afgesproken was in het coalitie akkoord’.). Ik dien dan ook een amendement in om deze bezuinigingen alsnog uit te voeren.

De reserve sociale domein blijft ons ook bezig houden. Zei het college vorig jaar nog dat die in 2018 waarschijnlijk niet meer nodig was, nu krijgen we al een eerste verlengingsvoorstel. Wij hebben hier als ChristenUnie grote moeite mee. Met de instandhouding van deze reserve gaan we hetzelfde probleem creëren als met de dekkingsreserve kapitaallasten: we lossen structurele problemen op deze manier niet structureel op in de begroting (kijk naar wat u zelf zegt op blz. 30 onderaan). We roepen u op om de verwachte kosten vanaf 2019 in de reguliere begroting op te nemen. #motie?

Een ronduit opmerkelijk voorstel is de wijziging van toerekening van kosten van het schoonhouden van wegen. Wij kunnen het college volgen in hun redenering dat deze kosten onder de rioolheffing gebracht kunnen worden. Wij kunnen het college in het geheel niet volgen dat dit tot lastenverzwaring bij de inwoners gaat leiden? De burger krijgt er geen hogere dienstverlening voor terug en wij wijzigen alleen iets in de dekking van kosten die wij reeds maken. Sinds wanneer moet de burger daarvoor meer betalen? Hoe gaat de VVD dit uitleggen? Wij vinden het niet meer dan fair dat deze wijziging van toerekening van kosten budgetneutraal voor de burger verloopt. Wij vinden dan ook dat de OZB met hetzelfde bedrag moet dalen als weermee de rioolheffing stijgt. Wij dienen hiervoor een amendement in. 

In de kadernota wordt ook gehint op de mogelijkheid om over een jaar of 5 een groot deel van de reserve van het grondbedrijf zal kunnen ingezet worden voor andere doeleinden en het lijkt alsof het college daarmee ook hint op  incidentele kosten binnen de algemene dienst. De ChristenUnie vindt dat nog veel te vroeg. Wij voorzien dat er in onze gemeente nog herstructureringsplannen komen waarbij het onvermijdbaar zal zijn dat de gemeente een bijdrage zal moeten leveren om ontwikkelingen op gang te krijgen. Wij denken aan Herenstraat, De Wiers-Zuid, hoogspanningsleidingen, etc.  Daar kunnen we die reserve van het grondbedrijf nog wel eens hard voor nodig hebben. Ik dien daarover een motie in.

Voorzitter,

Ik kom tot een afronding. We leven in het laatste jaar van deze raadsperiode. De begroting 2018 zal grotendeels door een nieuwe raad en college uitgevoerd worden. De komende maanden zullen de tegenstelling tussen de politieke partijen toenemen en zullen alle partijen weer hun uiterste best doen om de kiezers aan zich te binden. Wij zijn benieuwd welk effect dat op de behandeling van de begroting 2018 gaat krijgen.

De ChristenUnie wenst het college veel succes toe met het opstellen van de begroting binnen de kaders die wij vandaag gaan vaststellen. Het zal nog een aardige klus worden.

M.J. Monrooij,fractievoorzitter ChristenUnie29 juni 2017

Impressie raadsvergadering 22 juni

ChristenUnie ChristenUnie VVD Nieuwegein 23-06-2017 14:18

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1121690/65862/m_monrooy_klein

Er stonden een paar interessante onderwerpen op de agenda. Het eerste punt was de het voorstel inzake de vernieuwing van de Rijtuigenbuurt. Dit voorstel is in het kader van het project ‘Betere Buurten’. In dit project wil de gemeente samen met inwoners en andere belanghebbenden zoals woningbouwverenigingen investeren in een buurt zodat het openbaar aanzicht van de buurt een betere kwaliteit krijgt en er weer jaren tegen aan kan. De kosten kunnen per buurt behoorlijk oplopen. U moet denken aan meerdere miljoenen per buurt. De komende jaren zal dit ook merkbaar zijn in de gemeentelijke begroting. De rijtuigenbuurt is de eerste buurt die opgeknapt gaat worden.  De raad stemde gisteren in met het plan. Wij zijn benieuwd hoe deze buurt er uit komt te zien!

Een tweede onderwerp was de Economische Visie. In deze visie wil het college ondernemers de ruimte te geven (duurzaam) te ondernemen en groei en behoud van werkgelegenheid na te streven. Er dreigt een tekort aan goed opgeleid personeel en ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt moeten kunnen meedoen. Daarnaast is er ook oog voor dat het dagelijkse leefwereld van wonen, werken en recreëren die steeds op regionaal niveau plaatsvindt.  Tot slot willen we economisch Nieuwegein meer elkaar delen en uitstralen en ruimte geven aan nieuwe initiatieven.  Enkele partijen diende een amendement in om scholing en onderwijs nadrukkelijker te verbinden aan deze visie. Volgens de wethouder was dit al voldoende verankerd en hij noemde ook al aardig wat voorbeelden vanuit de praktijk.  Wij vonden dit amendement daarom overbodig. De VVD en de SP deelden deze mening. Maar desalniettemin vond de meerderheid van de raad het toch beter om dit amendement aan te nemen. Uiteraard hebben wij wel voor het voorstel gestemd.

Het derde onderwerp betrof het voorstel om structureel aandacht te geven aan Citymarketing. Met dit onderwerp hadden we wat meer moeite. Er zijn in het verleden al meerdere initiatieven geweest om Nieuwegein te promoten en vaak gebeurde dat nog onder één of andere motto, zoals bv. ‘ik kies voor Nieuwegein’ of ‘Parels van Nieuwegein’.  Dit projecten waren in het verleden niet blijvend succesvol. De wethouder betoogde dat hij het nu structureel wil maken door een citymarketeer aan te stellen die echt verbinding gaat maken tussen verschillende partners in onze stad. We starten met de tevredenheid van onze eigen inwoners en ondernemers te versterken. Wij hebben het college het voordeel van de twijfel gegeven en zijn -met de hakken over de sloot- akkoord gegaan.

Helaas was het na afronding van agendapunt 10 al zo laat geworden dat de burgemeester de vergadering schorste. Maandagavond gaan we verder. Dan praten over een komend onderzoek van de Gemeente Utrecht naar windmolens in polder Oudenrijn. Daar is nogal wat verzet tegen. Daarover de volgende keer meer.

Martin Monrooij,Fractievoorzitter ChristenUnie

Impressie raadsvergadering 23 maart 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD PvdA Nieuwegein 25-03-2017 17:16

https://nieuwegein.christenunie.nl/k/n6113/news/view/1110257/65862/m_monrooy_klein

De vergadering van de gemeenteraad van 23 maart begon het met herdenken van een overleden oud-wethouder van de gemeente Nieuwegein, Ton van Zandbergen. Hij was wethouder in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw en was dus één van de bouwers van Nieuwegein. Wij zijn hem veel dank verschuldigd. Na deze herdenking mochten we Casper Langerak als nieuw lid van de raad voor de PvdA welkom heten. Hij volgt Erica van Alfen op. Casper is een oude bekende. Hij was in de vorige perioden ook raadslid. Ook vanaf deze plaats: welkom terug, Casper!

De transformatie agenda van het sociaal domein vormde het enige bespreekpunt voor deze avond. Daarnaast waren er nog 4 hamerstukken. Aan het einde van de vergadering werden er echter nog 5 moties vreemd aan de orde van de dag ingediend. Dus al met al werd het nog een volle avond.

Wij hadden in de commissie reeds aangegeven dat wij konden instemmen met de sociale agenda. Wij hebben er in de raadsvergadering dus niet meer over gesproken. Het ingediende amendement en de ingediende moties van GroenLinks en de SP waren in onze ogen overbodig en konden niet op onze steun rekenen. Die mening werd door meer partijen gedeeld, want alle drie de voorstellen zijn met meerderheid van stemmen verworpen.

Bij de moties vreemd aan de orde van de dag waren vier moties over de startnotitie van het bestemmingsplan voor de Binnenstad. De moties vroegen meer aandacht voor het langzame verkeer in de binnenstad, de drukte op de Noordstedeweg en de vraag om wat zaken nader te onderzoeken. Bij de motie van de VVD staakte de stemmen. Die moet dus in de volgende vergadering opnieuw in stemming worden gebracht. De andere drie moties werden allen aanvaard.

Tot slot diende D66 namens vier partijen een motie in om de tekst van artikel 1 van de Grondwet zichtbaar te maken in (de nabijheid van) het stadhuis. Zij motiveerden dit verzoek omdat zij zien dat verdeeldheid en discriminatie in onze samenleving toeneemt. De waarde van artikel 1 zou meer bekend moeten worden bij onze inwoners. Alhoewel de ChristenUnie die gedachte zeker onderschrijft, konden wij deze motie toch niet steunen. Als je het gedachtegoed van artikel 1 alleen met een bordje in het Stadshuis wil promoten, doe je volgens ons tekort aan dit artikel. Wij zien dan veel meer in het gesprek op scholen en in de samenleving over de reikwijdte van dit artikel. Dit standpunt werd door meerdere partijen gedeeld. In zijn beantwoording riep de burgemeester op om de motie in te trekken en in een volgende vergadering van ABZ het gesprek aan te gaan over hoe wij het gedachtegoed van artikel 1 in de Nieuwegeinse samenleving willen bevorderen. De indieners gaven gehoor aan dit verzoek en met de intrekking van deze motie, kon ik als plv. voorzitter ook meteen de vergadering van de gemeenteraad sluiten.

Martin Monrooij,Fractievoorzitter ChristenUnie Nieuwegein.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.