Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over D66 inzichtelijk

4 documenten

Dagbehandeling Autisme is gered

SP SP D66 Eindhoven 30-05-2019 14:18

Begin februari kwam de SP in contact met ouders van wie de kinderen zorg ontvangen bij “Dagbehandeling Autisme” (DBA). In het ED van 1 april moesten we lezen dat de afdeling voor dagbehandeling zou gaan sluiten. Hans Schocke vertelde in de gemeenteraad het schrijnende verhaal over zijn zoon, die gebruik maakt van de dagbehandeling. ‘Niet iedereen kan meedoen in onze maatschappij’ zo vertelt hij ons. DBA krijgt van de wethouder veel minder geld dan nodig is. Het gevolg is dat zij haar deuren al met ingang van het volgende schooljaar zou moeten sluiten. Dat betekent dat de kans dat zijn zoon een diploma kan halen en een geschikte plek kan vinden in de maatschappij wel heel erg klein wordt.

Dagbehandeling Autisme is sinds drie jaar onderdeel van de GGzE, Voorheen was dit een onderdeel van Kentalis. Er worden jongeren behandeld die in het speciaal onderwijs zijn uitgevallen vanwege hun, meestal zwaardere vorm van autisme. De dagbehandeling vult het gat op tussen school en hulpverlening en is er voor jongeren met zwaardere vormen van autisme. De jongeren maken door deze dagbehandeling hun opleiding wel af en/of vinden hun weg naar werk.

De SP vindt deze vorm van zorg belangrijk. Alle jongeren, ongeacht beperking of handicap, moeten zo goed mogelijk hun weg in de maatschappij kunnen vinden. Juist deze groep jongeren heeft daarbij extra aandacht en hulp nodig.

DBA is een dure vorm van zorg, maar voorkomt wel dat de meest kwetsbare jongeren met ernstige vormen van autisme, in de knel komen. Het komt de laatste tijd veel vaker voor dat juist de zwaardere vormen van zorg in Eindhoven vanwege bezuinigingen onder druk staan. In dit geval gaat het om jeugd: wie in jeugd investeert, heeft de toekomst. Een investering nu, maakt dat deze jongeren in hun toekomst minder beroep zullen doen op uitkeringen of zorg.

De SP heeft op 9 april samen D66, LPF, DENK, 50plus en Ouderen Appél een motie ingediend om de DBA te behouden. De wethouder gaf toen aan dat ze wilde onderzoeken of er alternatieven waren die goedkoper waren. Wij wilden een duurzame oplossing. We vinden dat er niet alleen voor het komend schooljaar een oplossing gevonden moet worden, maar dat deze voorziening in onze regio behouden moet blijven.

Op 28 mei vertelde wethouder Richters dat de DBA toch niet hoeft te sluiten en behouden blijft. Deze vorm van zorg blijkt toch de goedkoopst mogelijke en daarnaast is dit project uniek en niet te vervangen. Daar zijn we blij mee en ook trots dat de SP mede het initiatief heeft genomen deze belangrijke zorg te behouden voor Eindhoven.

Nu hoeven ouders en kinderen niet langer ongerust te zijn. De SP is enorm blij met dit goede nieuws!

Sylvie van Dijk

s.van.dijk@eindhoven.nl

De raad steunt SP motie: Stop herindiceren Huishoudelijke Hulp.

SP SP GroenLinks D66 Eindhoven 21-02-2019 18:54

Al langer staat de huishoudelijke hulp op de agenda. Sinds er resultaatgericht geïndiceerd wordt, krijgen veel mensen nog maar de helft van de hulp. Er worden beschikkingen afgegeven waar niet het aantal uren in staan, maar het resultaat: een schoon en leefbaar huis. Dat dat té vaag is blijkt uit het feit dat er 330 bezwaren ingediend zijn, bezwaren die in veel gevallen veel te lang blijven liggen, soms zelfs langer dan een jaar.

Om voor deze schrijnende problemen aandacht te vragen in de gemeenteraad heeft de SP, samen met D66, Ouderen Appèl en DENK een agenderingsverzoek daarover ingediend. Dit betekent dat er drie opeenvolgende avonden extra aandacht is voor de problemen die door dit college opgelegde herindicaties in de huishoudelijke hulp, zijn veroorzaakt. De eerste avond was een inspraakavond, daarna volgde een politieke avond en afgelopen dinsdagavond was de raadsvergadering. Deze drie avonden worden hieronder kort toegelicht.

Op dinsdag 5 februari hebben we in de Raadszaal tien insprekers gehoord in verband met de huishoudelijke hulp, en de afhandeling van de bezwaren. Dit was een emotionele avond. Mensen die gebruik maken van huishoudelijke hulp vertelden dat ze te weinig hulp krijgen, dat ze geen contact konden krijgen met gemeente om hierover te klagen en dat ze ziek worden van de stress om in een vervuild huis te moeten wonen.

Ook hoorden we de FNV vertellen dat er hoorzittingen gaan komen, waarbij alle cliënten een kwartier gehoord gaan worden. Eerst houdt de gemeente deze mensen in vele gevallen een jaar aan het lijntje, in het kader van zorgvuldigheid, en nu moet ineens het gas erop. Bijzonder dat we deze informatie niet van wethouder Richters (GroenLinks) horen! Wij vinden dat de wethouder de gemeenteraad moet informeren over dit soort grote stappen.

De wethouder vertelde ook nog iets verrassends. Mensen die bezwaar tegen de beschikking hadden ingediend, worden daarna wél beoordeeld op aantal uren hulp en niet alleen op het subjectieve/vage criterium “schoon en leefbaar huis”  Zo moet het ook van de rechter! Maar deze duidelijkheid over uren huishoudelijke hulp, krijgen alleen de mensen die bezwaar hebben gemaakt. Het Eindhovense college gaat voor nieuwe gevallen, eerst nog de reactie van het Ministerie van VWS afwachten. Er zijn immers veel gemeenten die in hetzelfde schuitje zitten, daarom zal het ministerie adviseren en daarna zal het gemeentelijke beleid pas wijzigen.

Dinsdag 12 februari was de meningsvormende avond, waar de politieke meningen gedeeld en gevormd worden. De SP vindt dat iedereen die gebruik maakt van huishoudelijke hulp die op basis van uren moet krijgen; mensen moeten duidelijkheid hebben en we willen niet met twee maten meten. Er moet nu gestopt worden met herindiceren totdat er duurzaam beleid is. We willen hiermee voorkomen dat mensen vier keukentafelgesprekken krijgen in korte tijd. Ook voor huishoudelijke ondersteuning geldt; eerste een gesprek met een WIJ generalist en daarna met het servicebureau. De wethouder gaf aan gewoon door te willen gaan met het huidig beleid, ook voor mensen die nog niet herindiceerd zijn. Dat vinden wij zinloze tijdsverspilling en onnodig dubbele belasting voor cliënten en ambtelijk apparaat.

Voor de raadsvergadering van 19 februari  heeft de SP een actuele motie ingediend waarin we oproepen dat de gemeente moet stoppen met herindiceren. De wethouder ging direct mee en noemde het een schappelijk voorstel. Omdat het Ministerie van VWS over maximaal 4 weken met een advies komt dat de gemeente gaat volgen, heeft de raad unaniem ingestemd met ons voorstel. Er wordt dus pas over 4 weken gestart met nieuwe herindicaties, als het ministerie van VWS dan nog geen uitspraak gedaan heeft, wordt de raad daarover geïnformeerd. Een mooi succes in dit dossier!

Sylvie van Dijk s.van.dijk@eindhoven.nl

SP blijft strijden voor betere huishoudelijke hulp

SP SP VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Eindhoven 08-01-2019 16:44

Motie van treurnis voor college van Burgemeester en Wethouders

In de laatste raadsvergadering van 2018 heeft de SP de huishoudelijke hulp in Eindhoven op de agenda gezet. Dat was niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn. Vorig jaar is de huishoudelijke hulp veranderd: mensen krijgen niet meer te horen op hoeveel uren hulp ze recht hebben. Dat leidde in veel gevallen tot onduidelijke situaties. Ook krijgen de meeste mensen nu veel minder hulp dan vroeger. Hiertegen hebben enkele honderden Eindhovenaren bezwaar ingediend. Maar de gemeente neemt maar steeds geen besluit als antwoord op die bezwaren waardoor de bezwaarmakers veel te lang in onzekerheid zitten; sommigen al langer dan een jaar! De SP vindt dit onacceptabel en daarom staat dit  hoog op de agenda van de SP-werkgroep “zorg”. Ook heeft ons commissielid Sylvie van Dijk samen met fractievoorzitter Murat Memis het college hierover meermalen aan de tand gevoeld. Ze stelden zowel mondelinge als schriftelijke vragen en agendeerden de hulp bij het huishouden in verschillende vergaderingen van de raad. In september zei wethouder Richters nog dat alle bezwaren voor het einde van het jaar zouden zijn afgehandeld. In december kwam het college met het bericht dat dit niet gelukt was, slechts twaalf van de driehonderd bezwaarschriften waren beantwoord. Wanneer van de andere 288 mensen hun bezwaar zou worden behandeld kon of wilde het college niet zeggen.

Mensen zo lang in onzekerheid laten is onacceptabel

Deze gang van zaken vindt de SP onacceptabel: mensen moeten kunnen vertrouwen op de gemeente en niet elke keer met een kluitje in het riet worden gestuurd. Daarom diende de SP (samen met Ouderen Appel Eindhoven, D66 en DENK) een zogenaamde “motie van treurnis” in tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar. Wethouder Richters had namelijk in september een voorstel van de SP om de bezwaarmakers tussentijds tegemoet te komen verworpen. Dit deed zij met de argumentatie dat ze het beter vond de bezwaren nu snel af te handelen. Daarbij zei ze dat dit voor het einde van 2018 zou gebeuren. Daarna hoorden we een hele tijd helemaal niets en pas nadat we daar in december zelf weer navraag naar hadden gedaan liet het college ons weten dat het helemaal niet zou lukken in 2018. Dit alles stemde ons bijzonder treurig, vandaar de motie van treurnis. We hoopten met deze motie ook het college aan te sporen nu heel snel de bezwaarschriften af te handelen en de mensen te bieden waar ze recht op hebben. Helaas stemden de coalitiepartijen PvdA, GroenLinks, VVD, CDA en de partijen Leefbaar Eindhoven, 50PLUS, LPF en ChristenUnie tegen onze motie. Deze partijen vonden het blijkbaar allemaal wel best hoe het ging en beoordeelden de gang van zaken niet zo treurig als de SP. Iets wat op zich al treurig genoeg is.

Rechtszaak gewonnen

De SP wil niet dat de gemeente zo met mensen omgaat en zal blijven strijden voor goede huishoudelijke hulp en voor het fatsoenlijk behandelen van onze inwoners. Tot nu toe kregen we onvoldoende steun van andere partijen in de gemeenteraad. Maar ondertussen wordt steeds meer duidelijk dat de gemeente Eindhoven de huishoudelijke hulp niet goed voor elkaar heeft. Zo heeft de rechter onlangs uitspraak gedaan in twee zaken die Eindhovense vrouwen tegen de gemeente hadden aangespannen. De rechter besloot dat de gemeente, zolang er geen besluit is genomen over de bezwaarschriften, weer het oude aantal uren huishoudelijke hulp moet leveren. Dat is precies wat de SP (samen met D66, Ouderenappel Eindhoven en DENK) eerder dit jaar heeft voorgesteld: geef alle bezwaarmakers het oude aantal uren hulp terug zolang je nog niet weet wat de uitkomst van de bezwaarprocedure is. Dit voorstel werd van tafel geveegd omdat een meerderheid in de gemeenteraad tegen onze motie stemde. De tegenstemmers zijn wederom: PvdA, GroenLinks, CDA, ChristenUnie, 50PLUS, VVD, LPF en Leefbaar Eindhoven. Hopelijk zien deze partijen na deze uitspraken door de rechter zo langzamerhand ook in dat het college zijn beloftes niet nakomt.

Ouderenorganisaties luiden noodklok

Ondertussen krijgen veel Eindhovenaren minder huishoudelijke zorg dan ze nodig hebben en waarschijnlijk ook dan waar ze recht op hebben.

Enkele dagen geleden luidden ook de Eindhovense Ouderenorganisaties samen met vakbond FNV de noodklok. Zij vinden het niet eerlijk dat de gemeente geen duidelijkheid geeft en de mensen zo lang in onzekerheid laat. Ze wijzen erop dat mensen er slapeloze nachten van hebben en het vertrouwen in de gemeente zo helemaal kwijtraken.

Wordt vervolgd

Helaas heeft het gemeentebestuur tot nu toe de voorstellen van de SP om de hulp bij het huishouden te verbeteren afgewezen maar wij laten ons niet ontmoedigen. We gaan door met de strijd en houden u via onze website op de hoogte. Wanneer u zelf bezwaar heeft gemaakt dan komen wij graag met u in contact. U kunt ons mailen op het adres sp.fractie@eindhoven.nl

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.