Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over VVD inzichtelijk

7 documenten

SP blijft strijden voor betere huishoudelijke hulp

SP SP VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Eindhoven 08-01-2019 16:44

Motie van treurnis voor college van Burgemeester en Wethouders

In de laatste raadsvergadering van 2018 heeft de SP de huishoudelijke hulp in Eindhoven op de agenda gezet. Dat was niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn. Vorig jaar is de huishoudelijke hulp veranderd: mensen krijgen niet meer te horen op hoeveel uren hulp ze recht hebben. Dat leidde in veel gevallen tot onduidelijke situaties. Ook krijgen de meeste mensen nu veel minder hulp dan vroeger. Hiertegen hebben enkele honderden Eindhovenaren bezwaar ingediend. Maar de gemeente neemt maar steeds geen besluit als antwoord op die bezwaren waardoor de bezwaarmakers veel te lang in onzekerheid zitten; sommigen al langer dan een jaar! De SP vindt dit onacceptabel en daarom staat dit  hoog op de agenda van de SP-werkgroep “zorg”. Ook heeft ons commissielid Sylvie van Dijk samen met fractievoorzitter Murat Memis het college hierover meermalen aan de tand gevoeld. Ze stelden zowel mondelinge als schriftelijke vragen en agendeerden de hulp bij het huishouden in verschillende vergaderingen van de raad. In september zei wethouder Richters nog dat alle bezwaren voor het einde van het jaar zouden zijn afgehandeld. In december kwam het college met het bericht dat dit niet gelukt was, slechts twaalf van de driehonderd bezwaarschriften waren beantwoord. Wanneer van de andere 288 mensen hun bezwaar zou worden behandeld kon of wilde het college niet zeggen.

Mensen zo lang in onzekerheid laten is onacceptabel

Deze gang van zaken vindt de SP onacceptabel: mensen moeten kunnen vertrouwen op de gemeente en niet elke keer met een kluitje in het riet worden gestuurd. Daarom diende de SP (samen met Ouderen Appel Eindhoven, D66 en DENK) een zogenaamde “motie van treurnis” in tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar. Wethouder Richters had namelijk in september een voorstel van de SP om de bezwaarmakers tussentijds tegemoet te komen verworpen. Dit deed zij met de argumentatie dat ze het beter vond de bezwaren nu snel af te handelen. Daarbij zei ze dat dit voor het einde van 2018 zou gebeuren. Daarna hoorden we een hele tijd helemaal niets en pas nadat we daar in december zelf weer navraag naar hadden gedaan liet het college ons weten dat het helemaal niet zou lukken in 2018. Dit alles stemde ons bijzonder treurig, vandaar de motie van treurnis. We hoopten met deze motie ook het college aan te sporen nu heel snel de bezwaarschriften af te handelen en de mensen te bieden waar ze recht op hebben. Helaas stemden de coalitiepartijen PvdA, GroenLinks, VVD, CDA en de partijen Leefbaar Eindhoven, 50PLUS, LPF en ChristenUnie tegen onze motie. Deze partijen vonden het blijkbaar allemaal wel best hoe het ging en beoordeelden de gang van zaken niet zo treurig als de SP. Iets wat op zich al treurig genoeg is.

Rechtszaak gewonnen

De SP wil niet dat de gemeente zo met mensen omgaat en zal blijven strijden voor goede huishoudelijke hulp en voor het fatsoenlijk behandelen van onze inwoners. Tot nu toe kregen we onvoldoende steun van andere partijen in de gemeenteraad. Maar ondertussen wordt steeds meer duidelijk dat de gemeente Eindhoven de huishoudelijke hulp niet goed voor elkaar heeft. Zo heeft de rechter onlangs uitspraak gedaan in twee zaken die Eindhovense vrouwen tegen de gemeente hadden aangespannen. De rechter besloot dat de gemeente, zolang er geen besluit is genomen over de bezwaarschriften, weer het oude aantal uren huishoudelijke hulp moet leveren. Dat is precies wat de SP (samen met D66, Ouderenappel Eindhoven en DENK) eerder dit jaar heeft voorgesteld: geef alle bezwaarmakers het oude aantal uren hulp terug zolang je nog niet weet wat de uitkomst van de bezwaarprocedure is. Dit voorstel werd van tafel geveegd omdat een meerderheid in de gemeenteraad tegen onze motie stemde. De tegenstemmers zijn wederom: PvdA, GroenLinks, CDA, ChristenUnie, 50PLUS, VVD, LPF en Leefbaar Eindhoven. Hopelijk zien deze partijen na deze uitspraken door de rechter zo langzamerhand ook in dat het college zijn beloftes niet nakomt.

Ouderenorganisaties luiden noodklok

Ondertussen krijgen veel Eindhovenaren minder huishoudelijke zorg dan ze nodig hebben en waarschijnlijk ook dan waar ze recht op hebben.

Enkele dagen geleden luidden ook de Eindhovense Ouderenorganisaties samen met vakbond FNV de noodklok. Zij vinden het niet eerlijk dat de gemeente geen duidelijkheid geeft en de mensen zo lang in onzekerheid laat. Ze wijzen erop dat mensen er slapeloze nachten van hebben en het vertrouwen in de gemeente zo helemaal kwijtraken.

Wordt vervolgd

Helaas heeft het gemeentebestuur tot nu toe de voorstellen van de SP om de hulp bij het huishouden te verbeteren afgewezen maar wij laten ons niet ontmoedigen. We gaan door met de strijd en houden u via onze website op de hoogte. Wanneer u zelf bezwaar heeft gemaakt dan komen wij graag met u in contact. U kunt ons mailen op het adres sp.fractie@eindhoven.nl

Dankzij SP: ook in 2019 gratis met de bus voor mensen met een minimuminkomen

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 09-12-2018 23:39

De afgelopen jaren konden mensen met een minimuminkomen in Eindhoven gratis met de bus. De SP vindt dat heel belangrijk omdat vervoer een basisvoorwaarde is om mee te kunnen doen in de samenleving. We waren afgelopen zomer dan ook blij om in  het coalitieakkoord van PvdA, GroenLinks, CDA en VVD te lezen dat het college ging “zoeken naar middelen om het gratis openbaar vervoer voor minima in stand te houden”.

Maar daarna werd het stil. Daarom ging onze raadsfractie vragen stellen: “hoe staat het ermee?” “Wanneer horen we iets?”. De beide wethouders (Renate Richters van armoede en Monique List van vervoer) konden ons niet geruststellen: de onderhandelingen met het busbedrijf waren vastgelopen en hadden niet tot resultaat geleid. Dat vond de SP niet acceptabel en daarom diende onze fractie, samen met de partijen 50PLUS en LPF,  begin november een motie (zie bijlage) in bij de gemeenteraad met de oproep het gratis openbaar vervoer voor de minima te continueren en zo nodig geld te halen uit de extra opbrengst van de toeristenbelasting.

Naar aanleiding van de discussie in de raad over deze motie gingen de fractievoorzitters in de gemeenteraad, waaronder onze Murat Memis, in gesprek met busvervoerder Hermes. Vervolgens trommelde ons commissielid Dagmar Mous andere fracties op om te bespreken wat we nog konden doen om het gratis busvervoer te redden. Samen met andere fracties hebben we het onderwerp opnieuw op de agenda van de raad gezet. En toen kwam vandaag het goede nieuws: het college heeft opnieuw gesproken met Hermes en nu is er overeenstemming over voortzetten van het gratis busvervoer voor Eindhovenaren met een minimuminkomen. Zeker nu het kabinet vanaf 1 januari het openbaar vervoer nog duurder gaat maken dan het al is zijn we hier heel erg blij mee. We zijn ervan overtuigd dat de druk die de SP op college en raad heeft uitgeoefend hierin een belangrijk rol heeft gespeeld.

Gemeentebegroting 2019: tijd voor rechtvaardigheid

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 17-11-2018 13:20

Afgelopen 6 november stelde de gemeenteraad van Eindhoven de begroting voor 2019 vast. Het bespreken van de gemeentebegroting en die vaststellen voor het komende jaar, is één van de belangrijkste momenten van het jaar voor de gemeenteraad. Hier wordt beslist waaraan het geld besteed wordt in onze stad. De SP-fractie heeft zich daarom al wekenlang hier goed op voorbereid. Onze commissie- en raadsleden hebben uitgebreide discussies gevoerd met de verschillende wethouders. De discussie met wethouder Richters over de zorg in Eindhoven, waaraan onze commissieleden Sytze van de Veen en Sylvie van Dijk deelnamen duurde zelfs tot 01.00 uur ’s nachts!

Tijdens de raadsvergadering pleitte onze fractievoorzitter Murat Memis voor meer rechtvaardigheid. Hij betoogde dat ondanks dat de economie het geweldig doet lang niet iedereen daarvan profiteert.  Terwijl de één kan kopen wat hij wil, hebben anderen steeds meer moeite om rond te komen. De SP wil de welvaart eerlijker delen en strijden voor leefbare, veilige buurten en goede zorg. Juist ook in Eindhoven. Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit vormen het uitgangspunt. Daarbij hoort ook hulp bij het huishouden met een menselijk gezicht.

Niet bezuinigen op de meest kwetsbare inwoners

De SP wil niet bezuinigen op zaken als jeugdwerk, maatjesprojecten, gratis openbaar vervoer voor de minima, daklozenopvang, zorg voor mensen met een beperking, zieken en andere kwetsbare mensen. Het extra geld dat nodig is wil de SP halen waar meer dan genoeg is. Door bijvoorbeeld de toeristenbelasting te verhogen, zodat ook de bezoekers die mee genieten van onze stad hun steentje bijdragen aan een leefbare stad.

Toeristenbelastring omhoog

Om dit voor elkaar te krijgen diende de SP diverse moties en amendementen in. Een hele belangrijke vinden wij was ons voorstel om de toeristenbelasting te verhogen en met dit geld het gratis busvervoer voor minima te betalen en extra geld te stoppen in de veiligheid en leefbaarheid van woonbuurten. Helaas was hiervoor geen meerderheid te krijgen Toch stonden twee coalitiepartijen, PvdA en GroenLinks, hier wel positief tegenover. Nu is de afspraak dat de raad dit nader gaat onderzoeken. Als SP gaan we ons best doen om volgend jaar wel een meerderheid te krijgen.

Minder woonoverlast

Meer succes hadden we met onze motie tegen woonoverlast. Wij vroegen onder andere om het voorbeeld van Groningen te volgen zodat malafide huurbazen aangepakt kunnen worden. De verantwoordelijke Wethouder Torunoglu, beloofde ons dat hij in januari met concrete voorstellen komt om de overlast door kamerverhuur en woningsplitsing tegen te gaan.

Collegepartijen hielden niet hun woord

Murat voelde ook andere partijen stevig aan de tand. Zo heeft de VVD in de verkiezingscampagne beloofd dat de OZB niet omhoog zou gaan. Dit verkondigden ze zelfs op grote billboards en in  bushokjes. In werkelijkheid is de OZB in geen jaren zoveel verhoogd als nu.

Ook riepen VVD en CDA dit voorjaar om het hardst dat als het aan hen lag “de knip” in de Vestdijk meteen zou worden opgeheven. In het coalitieakkoord schrijven de vier regerende partijen dat zij voor de zomer van 2018 een besluit zullen nemen over “de knip”. Ondertussen is het november en is dat besluit er nog steeds niet. Op de vragen van Murat hierover kwamen slechts vage antwoorden….

Hoe nu verder?

De SP heeft uiteindelijk tegen de begroting gestemd. Een belangrijke reden is dat er flink wordt bezuinigd op zorg sociale domein, zonder dat de gevolgen daarvan nu in beeld zijn. We zitten natuurlijk niet stil. Binnenkort spreken we met busvervoerder Hermes om het gratis OV voor de minima overeind te houden. Ook gaan we, samen met onze werkgroep, onverminderd door met de strijd voor goede zorg in Eindhoven.

In de bijlage hieronder treft u de volledige tekst van de woordvoering door Murat Memis tijdens de raadsvergadering op 6 november 2018. Deze is meer dan de moeite waard om te lezen. Daar vindt u ook links naar de door de SP ingediende moties.

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Meningsvorming Begroting 2019

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven VVD Eindhoven 29-10-2018 14:45

30 oktober 2018

Programma 0: Bestuur en ondersteuning (inclusief paragrafen a t/m e) en Programma 1: Veiligheid Portefeuillehouders • J.A. Jorritsma/M. Oosterveer

Voorzitter, dank u wel.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Langs onze zorgen voor de betaalbaarheid, is ook de veiligheid in onze stad in het geding. Laat ik bij het laatste punt beginnen.

De Veiligheid

Voorzitter,

De criminaliteit is in onze stad op alle punten toegenomen en u zult het met mij eens kunnen zijn voorzitter, dat veiligheid een basisvoorwaarde is voor een aantrekkelijke en leefbare stad. Dit laatste punt, een veilige, aantrekkelijke en leefbare stad, is dan ook de reden dat wij als Lijst Pim Fortuyn al jaren hebben gepleit voor meer wijkagenten, die ook in hun wijk aanwezig zijn. Met de nadruk op hun wijk. Want zij moeten zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid in hun wijk, in hun domein. En als de criminaliteit in de kiem, dus in de wijken gesmoord kan worden en de jeugdige boefjes op tijd op het rechte pad worden gezet, is dat voor alle partijen beter en goedkoper. Maar dit geldt eveneens voor de doorgewinterde criminelen die in wijken opvallend gedrag tonen.

Voorzitter,

Waar het college eens aan moet denken, is het volgende spreekwoord: 'Een vliegende kraai vangt altijd wat'. Wij hebben in deze begroting namelijk niet kunnen lezen dat het college rekening houdt met meer stads-toezichthouders, handhavers of boa’s. En die niet een keertje met de auto door de wijk rijden, maar te voet de wijk verkennen. Mensen die bekend zijn in hun wijk en indien noodzakelijk de taken van de wijkagenten, waarvan er te weinig van zijn, kunnen overnemen. Dit terwijl onze stad soms een speeltuin lijkt te zijn voor criminelen. En dat is ontoelaatbaar.

Bestuur en ondersteuning en de betaalbaarheid van onze stad

Voorzitter,

Al meer dan 10 jaar zeggen wij als LPF vanaf deze plaats, dat de bureaucratie in het Eindhovense de doelmatigheid van de gehele organisatie in de weg staat. Dit college moet weten dat bij een gestroomlijnde organisatie, die is ontdaan van alle overbodige franje, alles sneller beter en goedkoper gaat.

Met dank aan de vorige coalities is het verhogen van de lokale heffingen om financieel schoon schip te maken nu dan ook onvermijdelijk. Maar er kan en moet zoveel meer gebeuren. In mijn betoog bij het coalitieakkoord op 29 mei jl. heb ik daar ook op aangedrongen. Maar in deze begroting is daar niets over te zien. Hoewel de totale begroting over 2019 ruim 7 miljoen lager is dan in 2018, nemen de totale personeelslasten, dit al vanaf 2017, met 10 miljoen per jaar toe tot 166 miljoen euro in 2019. Dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Dat kan niet goed gaan.

Voorzitter, tot slot,

Het is onvermijdelijk dat het college de gemeentelijke organisatie eens flink moet opschudden. En daar dan ook de harde consequenties uit dient te trekken. En ik besef dat dit niet eenvoudig is. Want ik verwacht, dat het college het met de LPF eens kan zijn, dat een kleinere doelmatige en gestroomlijnde overheid, met gevoel voor onze stad Eindhoven, minder bureaucratie zal geven? En niet minder belangrijk, de Gemeente Eindhoven vele miljoenen euro’s per jaar kan besparen.

Dank u wel. (Spreektekst Rudy Reker)

Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat

Portefeuillehouder • M. List

Voorzitter, dank u wel,

Hadden wij als Lijst Pim Fortuyn op eind mei van dit jaar nog de hoop dat het met de VVD in de coalitie het realisme wat betreft de verkeersmaatregelen in onze stad, zou terugkeren, moet ik u zeggen voorzitter dat wij ons daarin ernstig hebben vergist. Ook deze coalitie denkt te bescheiden en te zuinig in echte lange-termijn-oplossingen. Dat zal in de komende jaren funest blijken te zijn.

De vijfde stad van ons land besturen en tevens als tweede economische regio van ons land vraagt inzicht en visie, maar vooral moed om groter te denken dan de huidige stadsgrenzen. Veel inwoners vanuit gemeenten in de Metropoolregio, zijn nu en in de toekomst aangewezen op onze stad. Maar ook vanuit België en Duitsland weet men onze stad te vinden. Dan moet je voorsorteren op lange-termijn-plannen die het hart van de stad bereikbaar houden.

Voorzitter,

Als wij praten over het verkeers- en vervoersbeleid in deze begroting is het momenteel voor-borduren op het bescheiden dorpsachtig beleid van de laatste perioden. Behalve een te smalle ondertunneling van de Veldmaarschalk Montgomerylaan, om de doorstroming van het openbaar vervoer te versnellen, komen automobilisten er in onze stad slecht van af. Ook de bereikbaarheid van de binnenstad, dus het kloppend hart van Eindhoven, wordt hierdoor moeilijker bereikbaar.

Ook dit college staart zich blind op het niet zaligmakende openbaar vervoer, terwijl de e-bike voor veel mensen niet het juiste vervoermiddel is gebleken. Terwijl het autopark meer en meer over gaat op schoon- en elektrisch rijden, worden zij zwaar beperkt tot de toegankelijkheid van onze stad. Natuurlijk kan het verkeer wat niet in Eindhoven of de binnenstad moet zijn beter via de Randweg of de Ring omrijden. Maar de vraag is dan of de Ring het in deze nieuwe situatie wel aan kan? Het zal u niet verbazen dat het antwoord op deze vraag NEE is. Een grote NEE!

Met de reconstructie van de Vestdijk, zoals momenteel in uitvoering is, en bedacht door de vorige coalitie, spant u het paard achter de wagen. Dat is jammer. In aanloop naar de laatste verkiezingen in maart van dit jaar, hadden wij als LPF de hoop dat de VVD, indien zij deel zou uitmaken van de nieuwe coalitie, het huidige plan hoe mooi en kleurrijk op papier, van de baan zou zijn.

Wij als Lijst Pim Fortuyn hoopten, tevergeefs blijkt nu, dat deze coalitie zou gaan voor een toekomstvisie van vele decennia, i.p.v. weer een korte termijnvisie uit te voeren. Dus een langjarig-plan met een tunnel onder de Vestdijk en Stationsweg waardoor het winkel- en uitgaansgebied veel groter zal worden. Van die pinda, zoals Winy Maas onze binnenstad betitelde, moeten wij van af.

Een grotere aaneengesloten en bereikbare binnenstad met het Dommelkwartier en De Bergen, waar het verkeer ondergronds de binnenstad kan bereiken en weer kan verlaten, ligt voor het grijpen. Dat is wat Eindhoven nodig heeft als stad, die binnen de Ring naar 300 duizend inwoners wil groeien en een verzorgingsgebied heeft van ca. 700 duizend bezoekers.

Voorzitter, De bereikbaarheid van onze stad zal door de ombouw van de Vestdijk een stuk slechter en onveiliger worden. Het is ook daar wachten op de eerste verkeersslachtoffers.

(denk aan Stoplichten weg bij het van Abbe Museum op de Wal en Bilderdijklaan)

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 3: Economie, Programma 4: Onderwijs (inclusief paragraaf f) en Programma 5: Sport Portefeuillehouder • S. Steenbakkers

Voorzitter, dank u wel,

Het succes van Brainport zorgt voor veel werkgelegenheid, waar heel de Metropoolregio van profiteert. De Triple Helix formule, dus de overheid, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen hebben ook bij succes aandacht en onderhoud nodig.

De LPF bedoelt hiermee dat het college onderwijsinstellingen volgens het IHP (Integraal Huisvestingsplan) zo snel mogelijk moet faciliteren. De docenten maar ook de studenten hebben daar recht op. Bovendien heeft de praktijk ons ondertussen wel geleerd dat leerprestaties in eigentijdse schoolgebouwen zullen verbeteren. Daar worden wij allemaal beter van.

Bovendien, afspraak is afspraak. De LPF ziet graag dat er zo snel mogelijk een inhaalslag wordt gemaakt. (o.a. Christiaan Huijgens College, Lorentz Casimir Lyceum en het Van Maerlant Lyceum.)

Voorzitter,

Aangaande de doelstelling van het college aangaande de sport en de sportbegroting zijn wij tevreden. Wij zullen er voor waken dat dit zo blijft.

Dank u wel (Spreektekst Dennis Klein)

Programma 5: Cultuur en Recreatie, en Programma 7: Volksgezondheid en Milieu (inclusief paragraaf i)

Portefeuillehouders • R. Richters/M. List/J. van der Meer

Voorzitter, dank u wel,

Over Programma 5, van de begroting 2019 inzake Cultuur en Recreatie heeft de LPF op dit moment geen opmerkingen.

Dank u wel (Spreektekst Petra Strijbos)

Programma 6: Sociaal Domein

Portefeuillehouder • R. Richters/Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

In dit hoofdstuk van de begroting 2019 spreken we over de financiering van het sociaal domein, wat ruim 45 % is van de totale gemeentelijke begroting over 2019. En als wij spreken over het sociaal domein hebben wij het over WIJeindhoven met een zeer breed programma en bijbehorende taken.

WIJeindhoven, in 2015 als aparte stichting in het leven geroepen, met de opgave om alle sociale taken waar de regering onder Rutte II van af wilde over te nemen. WIJeindhoven, was en is een prima plan. Mits men met verstand van zaken deze organisatie had opgezet. U begrijpt uit mijn laatste woorden voorzitter dat dit in onze optiek niet is gebeurd. Verre van dat zelfs!

Voorzitter,

Zorg op maat en naar behoefte en niet meer verleend door een scala aan hulpverleners maar doorverwijst naar de juiste instanties was het doel van WIJeindhoven. Een prima gedachte. Maar de miljoenentekorten die in de afgelopen jaren bij WIJeindhoven zijn ontstaan, vinden hun oorsprong in het gebrek aan kennis, inzicht en moed om het falen van het college, en in het verlengde daarvan de gemeentelijke organisatie te onderkennen.

Meerdere keren heeft de LPF dit probleem in de commissie ‘Raad in Positie’ bespreekbaar willen maken. Maar helaas was er niemand die onze ideeën, dus om van boven naar beneden de gemeentelijke organisatie, met in het verlengde daarvan WIJeindhoven op te schudden steunde. Er zou en moest bezuinigd worden op de werkvloer, bij de cliënten. Dit is ook de reden geweest dat de LPF tot twee keer toe uit de commissie ‘Raad in Positie’ is gestapt.

Voorzitter,

“Het gemak dient de mens” En onder dit spreekwoord schuift het college momenteel de financiële problemen af op onze inwoners die hulp het hardste nodig hebben. Er worden minder uren beschikbaar gesteld onder het motto: “een schoon en leefbaar huis” moet voldoende zijn. De scherven van het wanbeleid worden afgewenteld op de zwaksten in onze samenleving. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn onverteerbaar. En ik verwijs u nogmaals naar hetgeen ik zojuist heb gezegd. Morgen kunt u deze spreektekst nalezen op onze website.

Voorzitter,

Dat er in de begroting 2019 meer geld wordt vrijgemaakt voor het sociaal domein is momenteel acceptabel. Maar alleen dát is niet voldoende. Met minder mensen, die goed zijn geschoold, weten waar ze het over hebben en ook weten wat hun bevoegdheden zijn, met een goede controle zonder alle bureaucratische toestanden daarom heen, zal de productiviteit doen toenemen. Wat zich weer vertaalt in minder kosten.

Dank u wel. (Spreektekst Tjerk Langman)

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (inclusief paragrafen g, h en j)

Portefeuillehouder • Y. Torunoglu

Voorzitter, dank u wel,

De ambitie spat van dit programma af. Dat vinden wij als Lijst Pim Fortuyn uiteraard geweldig. Maar ja, ook hier “is het hemd nader dan de rok”. En dan heb ik het hier over het intomen en voorkomen van woningoverlast. Ondanks dat de burgers denken dat het college er mee aan de slag gaat wil het nog niet echt lukken. Dat is jammer, omdat het college de burgers onnodig lang buitenspel zet. Telkens komt er weer een andere aap uit de mouw, wat burgers die overlast ondervinden tot wanhoop kan drijven.

Nu weten wij als fractie ook wel dat achteraf corrigeren moeilijker en ingewikkelder is dan vooraf de zaken goed regelen. Juist hier voorzitter, zowel in het voortraject als daarna bij de controles door Bouw en Woningtoezicht, als deze nacontrole tenminste al plaats vindt, wordt te weinig rekening gehouden met het woongenot en belangen van omwonenden.

Voorzitter,

De LPF-fractie verzoekt het college, om met een deel van de winst uit de herontwikkeling van meerdere projecten en de geplande nieuw- en hoogbouw in het centrum’ de afdeling Bouw en Woningtoezicht op sterkte te brengen. Of in elk geval dusdanig te reorganiseren zodat de burgers van onze stad die overlast ervaren, niet meer tevergeefs een beroep hoeven te doen op deze dienst en zich daardoor gedwongen voelen om via een juridisch traject naar de rechter te stappen.

Voorzitter,

Het is prettig te lezen dat dit college aandacht heeft voor voldoende betaalbare koop- en sociale huurwoningen. Maar laten we ook een paar tandjes bijzetten om meer studentenwoningen te realiseren. Daar is een groot tekort aan.

Als daarbij het voornemen is, om de doorlooptijd bij bouwvergunningen en bestemmingsplan-wijzingen te verkorten, zou dat zeer welkom zijn.

Dank u wel. (Spreektekst Petra Strijbos)

GroenLinks, VVD, PvdA en CDA brengen evenwicht en energie | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 24-05-2018 00:00

Vandaag presenteerden coalitiepartijen GroenLinks, VVD, PvdA en CDA hun coalitieakkoord: 'Evenwicht & Energie'

De nieuwe coalitie zet de komende jaren in op een gezond leefklimaat, groenere wijken en binnenstad, economische versterking, beheersing en doorontwikkeling van het sociaal domein en het verbeteren van duurzame bereikbaarheid van en in de stad. De partijen brengen de gemeentelijke financiën op orde door onder andere strakker te sturen op zorgkosten en door een verhoging van de lokale lasten naar een niveau dat aansluit bij de grote steden in Nederland (G40).

Het nieuwe stadsbestuur staat voor de uitdaging om de gemeentelijke financiën terug in evenwicht te brengen. Het gaat om een bedrag dat oploopt van €38 miljoen in 2019 tot €58 miljoen in 2022. Zij gaan daarom stevig bijsturen en lastige keuzes maken. Eén van de belangrijkste maatregelen daarbij is een verhoging van de lokale lasten, die gelijk getrokken wordt met het gemiddelde niveau van de andere grote Nederlandse gemeenten (G40). Ook op het gebied van zorg en welzijn worden stevige maatregelen genomen. De financiële opgave vraagt daarnaast om een strakke begrotingsdiscipline. De jaren 2018 en 2019 staan dan ook vooral in het teken van grip krijgen op de begroting, zonder de vooruitgang en vergroening van de stad in de weg te staan. Na het doorvoeren van alle maatregelen ontstaat een solide financiële basis om op verder te bouwen.

Voor GroenLinks hebben fractievoorzitter Rik Thijs, vice-fractievoorzitter Saskia Lammers en wethouderskandidaten Renate Richters en Jan van der Meer aan de onderhandelingstafel gezeten.

Wat vinden zij van het akkoord? 

Renate Richters: "We willen dat iedereen de ondersteuning krijgt die nodig is, maar we staan ook voor een grote financiele opgave. Komende jaren investeren we meer geld in zorg en ondersteuning, maar we gaan ook bijsturen om het systeem betaalbaar te krijgen en te houden. Dit is een stevige opdracht maar vanuit de overtuiging dat het nodig is voor het toekomstperspectief van onze inwoners gaan we er voor staan. Daarbij ontzien we mensen die in armoede leven."

Jan van der Meer: "Ik ben trots dat ik me voor een groen en duurzaam Eindhoven mag inzetten. We gaan nu doorpakken op elektrisch vervoer, energiebesparing, zonne-energie en aardgasvrije wijken. En we gaan inversteren in leefbare wijken, biodiversiteit en een groene binnenstad."

Rik Thijs: "Als fractievoorzitter van GroenLinks ben ik trots op dit akkoord waarbij we de uitdagingen in de zorg op een sociale manier aanpakken en verder werken aan een duurzame stad. Dit alles zodat wij als Eindhoven veranderingen in gang zetten waarmee we oog hebben voor onze inwoners en werken aan een groene stad met schone lucht ook voor de generatie na ons."

Saskia Lammers: "Een stad als Eindhoven verdient een sociale, inclusieve en groene toekomst. De verschillen tussen partijen waren misschien groot, maar bleken overbrugbaar. Er staat een sterk team dat zich 100% zal inzetten om samen met de stad Eindhoven nog mooier te maken. We hebben er zin in!"

 

De beoogde wethouders zijn: Marcel Oosterveer (VVD), Monique List (VVD), Stijn Steenbakkers (CDA), Renate Richters (GroenLinks), Yasin Torunoglu (PvdA) en Jan van der Meer (GroenLinks). Het is voor het eerst dat GroenLinks twee wethouders mag leveren voor het stadsbestuur. 

Op dinsdag 29 mei wordt het akkoord besproken en vastgesteld in de gemeenteraad en worden de wethouders geïnstalleerd.

Lees het volledige persbericht

Lees het volledige coalitieakkoord

Jan van der Meer kandidaat-wethouder voor GroenLinks Eindhoven | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 11-04-2018 00:00

Een selectiecommissie van GroenLinks Eindhoven heeft na een sollicitatieprocedure Jan van der Meer  (1965) voorgedragen als kandidaat-wethouder voor de komende 4 jaar. De nieuwe fractie van GroenLinks heeft dinsdagavond na intern overleg deze voordracht bekrachtigd. Jan van der Meer wordt samen met Renate Richters, van wie al eerder bekend was dat ze door wil gaan als wethouder, met veel optimisme en vertrouwen voorgedragen in de komende college-onderhandelingen.

De besprekingen tussen de vier beoogde coalitiepartners – VVD, GroenLinks, PvdA en CDA - over het inhoudelijke programma zijn weliswaar nog in volle gang maar de informateurs Onno Hoes en Roel van Gurp hebben de wens uitgesproken de kandidaat-wethouders vanaf het begin bij de besprekingen te betrekken. GroenLinks geeft met deze voordracht gehoor aan de oproep van de informateurs.

De keuze is op Jan van der Meer gevallen vanwege zijn uitgebreide expertise en dossierkennis op onder andere de energietransitie. Jan heeft een duidelijk profiel op duurzaamheid: van 2006 tot 2014 was hij namens GroenLinks wethouder in Nijmegen voor o.a. mobiliteit (van 2006-2010), ruimtelijke ontwikkeling en wonen (2010-2014), klimaat, energie en groen (van 2006-2014). In die tijd heeft hij mooie dingen gerealiseerd zoals de aanleg van een nieuw warmtenet en bussen op groengas. Mede door zijn inzet is Nijmegen uitgeroepen tot European Green Capital 2018.

Momenteel is Jan van der Meer warmteregisseur voor de Metropoolregio Amsterdam en de regio Arnhem-Nijmegen. In die regio’s is hij de persoon die ervoor moet zorgen dat verschillende partijen samenwerken aan warmtenetten als alternatief voor aardgas. De afgelopen drieënhalf jaar heeft hij veel kennis opgebouwd over de warmtetransitie en is hij een van de opiniemakers over de transitie naar aardgasvrije woningen.

Komende weken zijn de coalitiepartners nog volop in onderhandelingen waarbij grote verschillen overbrugd moeten worden om te komen tot een coalitieakkoord waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Jan van der Meer: “Supergaaf dat GroenLinks mij voordraagt voor deze functie. Met al mijn passie, creativiteit en kennis wil ik werken aan een duurzamer, groener en aardgasvrij Eindhoven. En het mooie van Eindhoven is, dat dit in deze kennisstad altijd gepaard kan gaan met innovatie.”

Rik Thijs: “Met Jan van der Meer kiezen wij voor iemand die resultaatgericht is, een stevige bestuurder en een expert op het gebied van duurzaamheid. Ik ben blij dat hij voor Eindhoven heeft gekozen. Met hem kunnen we verder werken aan een duurzame stad.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.