Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

10 documenten

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Energieplan 2020-2025

CDA CDA D66 VVD PvdA Houten 14-02-2020 18:45

Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer afgelopen dinsdagavond hield tijdens de Raadsvergadering. Bekijk ook de korte fractieflits op facebook.com/CDAHouten De motie die we als CDA hebben ingediend is hier te downloaden:https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Houten/5c4cc98b-15d5-47f9-adad-ce9eb4ee1f57 De gehele raadsvergadering is terug te bekijken op:https://houten.notubiz.nl/vergadering/707113/%2011-02-2020 --- Geachte voorzitter, collega raadsleden en organisaties die betrokken zijn bij het energieplan, Wat is Houten zonder de inzet van vrijwilligers? Wat is Houten zonder betrokken ondernemers? Wat is Houten zonder zoveel organisaties en verenigingen? Deze dingen maken Houten tot wat het is. Daarom is het hier zo fijn wonen, leven en werken. Bij de energietransitie gaan deze krachten ons enorm helpen als we ze goed inzetten. Mooi om te lezen dat ze, samen met een gemeente die ondersteunt en coördineert, de uitgangspunten van het energieplan vormen. Dat geeft het CDA veel vertrouwen! Op basis van de samenlevingsagenda is het energieplan opgezet met alle betrokken organisaties in Houten. Met elkaar is er gesproken over toekomstbeelden, verwachtingen en ambities. Er wordt aangesloten bij de energie die er al is. Huidige initiatieven en activiteiten worden opgeschaald, versterkt en met elkaar verbonden. Daarmee ontstaat een stevige basis en een vliegwiel waarmee we de kennis en ervaring die al aanwezig is in de samenleving vergroten en zodoende met elkaar slagen kunnen maken. Zo komen we op stoom om uiteindelijk in volle vaart de weg te gaan naar een energieneutraal Houten in 2040! Voorzitter, er worden hoge ambities gesteld in het energieplan, waarbij we als CDA graag de resultaten volgen. Insprekers Ernst van Zuijlen en Ronald Korpershoek, voorzittersvan respectievelijk het Duurzaamheidsfonds en de Energietafel gaven het in de RTG ook al aan: de ambities voor wat er in 2025 allemaal moet staan zijn erg hoog: 20 procent van onze energie lokaal en duurzaam opgewekt. Het ‘Programma Duurzaam Houten 2016-2018’ had de ambitie om in 2018 op 16 procent te zitten, terwijl 6 procent nog niet gehaald is. De lat ligt dus richting 2025 erg hoog. Wat maakt het grote verschil waardoor de wethouder meent dat het deze keer wel zal lukken om de ambities te halen? Een andere vraag die we hebben bij de ambities zijn de isolatiemaatregelen aan de woningen. Wij en anderen in de Raad vroegen ons af wanneer we vinden dat het resultaat goed genoeg is. Telt een woning waar een tochtstrip geplaatst is ook al mee in de doelstelling van 3.000 woningen met extra isolatie? Om dit alles te bereiken wordt ons gevraag veel geld beschikbaar te stellen: jaarlijks 465.000 euro! Het CDA hechter om die reden waarde aan om bij zowel de investeringen als het verloop van de ambities de vinger losjes zoals bij een samenlevingsagenda hoort, aan de pols te houden. Er worden jaarlijks energieplannen en evaluaties opgesteld. Wij zien graag dat deze plannen en evaluaties gekoppeld worden aan de concreet gestelde ambities 2025 van het Energieplan en dat ze samen met de jaarlijkse evaluatie gedeeld worden met de Raad. We dienen daarom met VVD, HA!, D66, PvdA en ITH een motie in. Wat we in het Energieplan miste zijn ambities mbt het onderwerp duurzame mobiliteit , terwijl het in het Programma Duurzaamheid 2016-2018 nog een van de vier hoofdpijlers was. Mobiliteit gaat de komende jaren een steeds grotere rol spelen. Daar is heel veel groene energie voor nodig (elektrisch rijden betekent in de meeste gevallen een verdubbeling van de elektriciteitsvraag per huishouden) en een geheel nieuwe infrastructuur. Voorzitter, ziet de wethouder dit belang van mobiliteit ook? Zo ja, waarom niet opgenomen in dit Energieplan. Gaat de wethouder binnenkort haar ambities ook op dit terrein met ons delen? Voorzitter, over de financiën heb ik nog twee punten: hoe gaan we ons geld en aandacht verdelen over de aangesloten organisaties en ten tweede: financieel hoeven we het als gemeente niet allemaal zelf te doen. Graag horen we van de wethouder op basis van welke principes dit geld en de inzet van extra mankracht verdeeld gaat worden over de verschillende organisaties. Ten tweede: we hoeven het financieel gezien als gemeente niet allemaal zelf te doen. Er zijn bij de landelijke overheid en bij de provincie verschillende potjes en subsidies beschikbaar om gebruik van te maken. Ik noem bijvoorbeeld het Energiefonds Utrecht. Heeft de wethouder een duidelijk overzicht van alle subsidies die er beschikbaar zijn en hoe gaan we ervoor zorgen dat we daar zoveel mogelijk van binnenhalen? Met uiteraard als doel om daarmee in Houten zoveel mogelijk van onze ambities te kunnen realiseren. Voorzitter, ik sluit af. Vandaag op 11 februari is het ‘Green Energy Day’. Als we alle groene energie die we in 2020 produceren achter elkaar zouden gebruiken, dan zouden we precies vandaag door onze voorraad groene energie heen zijn. Vorig jaar lag die dag op 1 februari. En vanmiddag hoorde ik in het nieuws dat in 2019 de wereldwijde CO2 uitstoot gestabiliseerd is en gelijk was aan 2018. Er zijn veel zorgen, maar gelukkig zien we ook de kansen en met elkaar zetten we stappen vooruit. Er is nog een lange weg te gaan, voordat Green Energy Day op 31 december valt, maar met elkaar komen we verder en door te doen leren we hoe het beter kan. Zo leggen we via het Energieplan en alle organisaties en mensen die daaraan willen meewerken het fundament voor een verdere versnelling van de energietransitie in Houten.

Windpark Goyerbrug

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Houten 02-10-2019 20:06

Dinsdagavond hebben we een moeilijk besluit moeten nemen als fractie over het windmolenpark bij de Goyerbrug. Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering uitgesproken heeft. Inbreng Geachte voorzitter, collega’s van de Raad, omwonenden en betrokkenen op de tribune, Als CDA- fractie moeten wij er vanavond voor uitkomen dat we door een diepgaand en heftig afwegingsproces zijn gegaan over de vraag of we deze 4 windmolens bij de Goyerbrug willen. Vanavond zal ik dan ook geen makkelijk verhaal houden. We balanceren tussen de verantwoordelijkheid die we hebben voor een duurzame toekomst én de impact die dit heeft op het landschap en de omwonenden van de Goyerbrug. Voorzitter, tijdens het vorige raadsdebat heb ik aandacht gevraagd voor zes punten: · Duiding over de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; · Uitbreiding van de compensatiemaatregelen; · De financiële en operationele risico’s; · Een bijdragen van de ondernemer aan het windfonds; · Een excursie voor omwonenden; · De omwonenden app om het draaien van de molen te beïnvloeden. Over de ruimtelijke aspecten in relatie tot het landschap en de garanties voor de compensatiemaatregelen wil ik het volgende zeggen: Punt 1: Ruimtelijke aspecten Voorzitter, we gaan hele hoge windmolens tot mogelijk 241 meter neerzetten in een uniek landschap. We horen en voelen de zorgen in het gebied. De zorg van omwonenden is ook onze zorg. De notitie over de landschappelijke inpassing, waar we om gevraagd hebben, concludeert dat het landschap windmolens van deze hoogte kan dragen. Tegelijkertijd ontstaan er ook veel vragen. De verkleining/verdwerging van het landschap klinkt zorgelijk en vraagt om oplossingen en interventies om dat te verzachten. Wij vragen de wethouder om hierover een toezegging te doen. Er worden overal in Nederland steeds grotere windmolens gebouwd, waarmee een steeds hoger rendement te behalen valt. Afgelopen zaterdag hebben we de impact van hoge windmolens kunnen bekijken met omwonenden. Collega’s van PvdA, D66 en GroenLinks waren ook aanwezig. Het was goed om ook zelf te ervaren en te zien waar we het over hebben. Had het veel verschil gemaakt als molens lager waren geweest? Een voorzichtige conclusie van zaterdag is dat impact vooral bepaald wordt door hoeveel windmolens in een landschap geplaatst worden, de verhouding hoogte/rotordiameter en de manier waarop ze in het landschap geplaatst worden en niet door de hoogte in absolute zin. Voor ons was dat in zekere mate geruststellend! Nu de compensatie en de zekerheid daartoe Het is positief, dat de initiatiefnemer met vrijwel alle bewoners tot 500 meter afspraken heeft gemaakt over compensatie en dat de participatie met korting voor bewoners buiten de 500 meter is uitgebreid. Maar, zijn we er zeker van dat deze ambitieuze compensatieplannen ook uitgevoerd gaan worden? Dat is ook de vraag die omwonenden hebben. Om die vraag te beantwoorden hebben we een summiere notitie van de wethouder ontvangen over de financiële positie van de initiatiefnemer. Deze notitie gaf ons onvoldoende antwoord op de zorgen die wij hadden. We hebben als CDA onze verantwoordelijkheid genomen en de initiatiefnemer afgelopen vrijdag uitgenodigd om óns uit te leggen hoe het zit. Eigenlijk lag daar natuurlijk een taak voor de wethouder om dit voor de gehele Raad te organiseren. Er is uitvoerig gesproken over hoe de gemaakte toezeggingen en afspraken onderdeel uitmaken van de business case en financiering en hoe dat proces in elkaar zit. De brief die we gisteren nog van de initiatiefnemer kregen met de afspraken en garanties op een rij hebben óns het vertrouwen gegeven dat deze afspraken wel degelijk een essentieel onderdeel uitmaken van het plan. Nu nog enkele laatste inhoudelijke punten Voorzitter, kort zou ik nog iets over de app willen zeggen. Onder omwonenden wordt verschillend gedacht over het gebruik van een app waarmee de windmolens stilgezet kunnen worden bij overlast. Wij zien daar nog steeds een win-win situatie, waarbij omwonenden grip krijgen op de overlast, maar de molens meer kunnen draaien als er niemand last van heeft. We blijven de wethouder dan ook vragen om zich er hard voor te maken dat deze app er daadwerkelijk gaat komen. Van de initiatiefnemer hebben we deze toezegging al ontvangen. Afsluiting Voorzitter, zoals gezegd is dit voor ons echt een besluit, waar we niet lichtvaardig over oordelen, waar we diepgaand over gesproken hebben met elkaar en met belanghebbenden, zowel voorstanders als tegenstanders. Wij zijn gekozen volksvertegenwoordigers, die in de positie zijn geplaatst, om na al dat wikken en wegen, over alle relevante aspecten een besluit te nemen. Een besluit waarbij we als CDA zo goed mogelijk alle belangen met elkaar af hebben te wegen. We constateren, dat dit plan een lange voorgeschiedenis heeft, die we niet kunnen veranderen En als we er nu aan zouden beginnen, dan zouden we de participatie vanaf het begin anders hebben ingevuld. Tegelijkertijd voelen we vandaag als CDA’ers ook onze grondbeginselen meespelen, waarbij we een diepe verantwoordelijkheid voor onze schepping voelen en willen nemen. En over die schepping horen we iedere dag in een steeds sneller tempo dreigende berichten in de media: over CO2, stikstof, stijging van de zeespiegel, klimaatverandering en vervuiling. Vanavond ligt er een plan voor waar veel aan gewerkt is en veel over gesproken en gediscussieerd is. Een plan waarmee we belangrijke stappen zetten op de weg naar het realiseren van onze doelstellingen voor duurzame energie. Als we nu ‘nee’ zeggen, plaatsen we onszelf weer heel ver terug op die weg. In het licht van alles wat nog op ons afkomt misschien zelfs onverantwoord ver terug. Laat iedereen die vanavond tegenstemt zich dát goed realiseren! Alles afwegend stemmen wij vanavond daarom: ‘voor’.

Global Goals 2030

CDA CDA Houten 25-09-2019 16:04

Deze week is de week van de 'Global Goals'. De 'Global Goals' zijn 17 doelen, vastgesteld door de VN, die een duurzame ontwikkeling van onze wereld moeten bewerkstelligen. Bij 'duurzame ontwikkeling' denken we vaak alleen aan hernieuwbare energie en het klimaatprobleem. Dat zijn echter 'maar' 2 van de 17 doelen. De andere doelen gaan over rijkdom en armoede, goed onderwijs, vrede en rechtvaardigheid, goede banen en economische groei, gendergelijkheid, gezondheidszorg, samenwerking, etc. Bezoek globalgoals.orgvoor een overzicht van de 17 'Global Goals' en meer informatie over de week van de 'Global Goals'. Dat klinkt allemaal als een 'ver-van-mijn-bed-show'. Wat hebben deze 17 mondiale doelen te maken met Houten? Wellicht meer dan u zou verwachten. Alle lidstaten hebben de 17 doelen geadopteerd. En in Nederland is de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan de slag gegaan met de 'Global Goals'. De VNG heeft een handreiking gemaakt voor gemeenten die helpt om op een makkelijke en praktische manier aan de slag te gaan met de 'Global Goals'. Er zijn in Nederland al 71 gemeenten die de doelen hebben omarmd. Zij zijn 'Global Goals' gemeente geworden. Een inspirerend verhaal over wat de 'Global Goals' voor een gemeente kunnen betekenen, valt te lezen op:https://vng.nl/burgemeester-wobine-buijs-van-oss-over-de-global-goals-spiegel-je-eigen-dna-aan-wat-de-wereld-nodig. Ook het CDA Houten is enthousiast geworden over deze 17 doelen. We hebben daarom vandaag, op Global Goals-dag de volgende schriftelijke vragen aan het college gesteld: Ziet het college, evenals bijvoorbeeld de burgemeester van Oss, ook de meerwaarde van de Global Goals voor haar gemeente?Behoort de gemeente Houten al tot een van de 71 gemeenten die de Global Goals omarmd heeft? Indien ja, is dan op 25 september ook de ‘Global Goals’ vlag gehesen?Indien nee, waarom heeft het college tot op heden nog niet de Global Goals omarmd? Er zijn geen minimale vereisten, terwijl het programma wel veel kan opleveren voor de gemeente Houten.Indien vraag 2 met nee beantwoord wordt, is het college bereid om binnenkort ook ‘Global Goals’ gemeente te worden? Robert Pelleboer, Raadslid CDA Houten

Windpark Goyerbrug

CDA CDA VVD Houten 30-05-2019 13:02

Afgelopen dinsdag stond de Voorlopige verklaring van geen bedenkingen Windpark Goyerbrug op de agenda. Hieronder leest u de volledige bijdrage van het CDA, uitgesproken door Robert Pelleboer. Tevens kunt u de meegetekende een aangenomen moties lezen. De bijdrage en het raadsdebat terugkijken? Dat kan op:https://houten.notubiz.nl/vergadering/561086/2028-05-2019. Vanaf 1:44:00 ziet u de bijdrage van het CDA. Beste voorzitter, collega raadsleden, Het zal u niet verbazen dat het verhaal van het CDA vooral zal gaan over draagvlak. Een aantal weken geleden was de RTG, waarbij bewoners konden inspreken over het windpark Goyerbrug. Dat was een bijzondere avond, en dat is een understatement. Ik was erg onder de indruk van de inbreng van bewoners. Wat mij vooral raakte was de enorme betrokkenheid van de mensen bij het gebied rondom de Goyerbrug. Het was voor ons een hartelijk, maar zeker ook ongemakkelijk weerzien met alle belanghebbenden die wij het hele jaar al op tal van momenten zijn tegengekomen. Voorzitter, als een ding ons als CDA typeert, dan is het dat we niet willen gaan voor het makkelijke verhaal, maar voor het verhaal waarin we proberen recht te doen aan de vele ontmoetingen die we hebben gehad. Uit al die contacten hebben we een aantal punten gehaald waar we nog aandacht voor willen vragen. Het zijn die punten waarvan we menen dat het de lasten waarmee men te maken krijgt zal verlichten en hopelijk het draagvlak en de acceptatie zal vergroten. Voorzitter, collega raadsleden, het CDA is vóór het plan om een windpark aan de Goyerbrug te bouwen. We vinden het in het verlengde liggen van de besluitvorming in de afgelopen jaren. Ik noem de structuurvisie van de provincie en ook de structuurvisie van het Eiland van Schalkwijk. Dat laat onverlet dat we kritisch hebben gekeken naar de wijze waarop gewerkt is aan het verkrijgen van draagvlak. Ik wil er een aantal punt uitlichten die wij als CDA, zwaar hebben laten meewegen in de beoordeling van het draagvlak. - Bovenop de wettelijke compensatiemaatregelen (die zich alleen beperken tot planschade), zijn er door de initiatiefnemer 12 contracten afgesloten met omwonenden, die daarmee (i.t.t. planschade) verzekerd zijn van compensatie. - Een deel van het windpark heeft een coöperatief karakter, waarbij de omgeving kan meeprofiteren; - Er komt een windfonds, waarbij opbrengsten uit de windmolens weer terugstromen naar het gebied, - Er zijn zowel door de gemeente als door de initiatiefnemer informatieavonden, overleggen en individuele gesprekken georganiseerd, waar omwonenden meer informatie en duidelijkheid konden krijgen over het plan. Ook het drie partijen overleg wil ik hier nadrukkelijk noemen. Een idee wat ter sprake kwam tijdens een van de bijpraatmomenten in ’t Goy en waar we als CDA op hebben aangedrongen te organiseren. Daar is gevolg aan gegeven. Het punt waar ik nu iets dieper op in wil gaan is het coöperatieve deel van het plan en het windfonds. Te beginnen met het coöperatieve deel: een goed idee, waar we nog wel wat opmerkingen en aanvullingen op hebben. Allereerst zijn er veel omwonenden die al zonnepanelen hebben en daarom niet gebaat zijn bij een aandeel wat hen (deels) gratis groene stroom oplevert. o De knip tussen bewoners in de ring van 0 tot 500 meter en de ring van 500 tot 1000 meter is nu wel erg hard, terwijl omwonenden tot 1000 meter ook veel overlast krijgen. Daardoor komt compensatie in de buurt soms wel erg scheef te liggen. Ons voorstel is door alles een stuk simpeler te maken: ▪ Geef de keuze aan bewoners. Krijg gratis groene stroom, uit de buurtmolen voor 3000 kWh per jaar, of ontvang een vast jaarlijks bedrag. Beide gedurende 25 jaar. ▪ Bewoners tussen de 500 en 1000 meter krijgen dezelfde keuze voorgelegd als bewoners tussen de 0 en 500 meter. Wij hebben ons als CDA hier heel hard voor gemaakt. Wij willen dit mede door de toezegging die de initiatiefnemer gisteren deed, vastklikken en dienen daartoe een motie in, mede ondertekend door de VVD. Voorzitter, we kunnen ons vinden in de argumentatie van de VVD m.b.t het windfonds en tekenen daarom mee met het hun amendement. Voorzitter, als het gaat om de technische en ruimtelijke aspecten, dan is alles waaraan je kunt toetsen, getoetst. Met de juiste mitigerende maatregelen, voldoet het plan aan het activiteitenbesluit. Dat is de wetgeving waar we in Nederland aan moeten toetsen. Wel denken wij dat het verstandig is om het idee van een app waarmee de windmolens bij overlast uitgeschakeld kunnen worden, op korte termijn verder uit te werken. Ervaringen elders in het land lijken erop te wijzen dat dit bij omwonenden veel zorgen wegneemt. Dat zouden we ook voor de directe ring van omwonenden bij de Goyerbrug moeten doen. Ook dat draagt naar ons idee bij aan draagvlak. We verwachten dat dit in het drie partijen overleg verder uitgewerkt gaat worden en hier serieus werk van gemaakt wordt door de initiatiefnemer. Voorzitter, als bevoegd gezag wordt ons als Raad gevraagd of we kunnen instemmen met alle aspecten die van belang zijn in de ruimtelijke ordening. De structuurvisie geeft ons inziens beperkte ruimtelijke kaders mee voor windmolens in het Utrechtse. Dat wat we moeten en kunnen toetsen, hebben we getoetst. En daarmee kunnen we instemmen. In dit kader zou de wethouder nog wel de vraag moeten beantwoorden die wij veel gehoord hebben: waarom zijn molens van deze hoogte passend in dit landschap? We vragen de wethouder een nadere duiding daarover op te laten stellen. Het CDA zou graag zien dat hier een kundige landschapsarchitect bij betrokken wordt. Hiermee denken we een beter verhaal en een beter antwoord te hebben op de vraag waarom hier molens met deze hoogte komen. Verder, de initiatiefnemer heeft al een paar keer genoemd dat hij bereid is voor omwonenden een excursie te organiseren naar plekken waar windmolens met deze hoogte al commercieel draaien. Dat moet er ons inziens dan ook echt van komen en we vragen de wethouder om dat weer onder de aandacht van de initiatiefnemer te brengen. Ook hebben we nog een vraag over de risico’s rond dit project. Er zijn veel afspraken gemaakt over compensatie. Maar we begrijpen ook dat dit een heel spannende businesscase is, die afhangt van nog niet toegekende SDE+ subsidies. En zo’n majeur project kent wellicht ook onverwachte financiële tegenslagen. Het CDA vraagt aan de wethouder of zijn ons schriftelijk kan bevestigen dat de risico’s die de gemeente en ook de bewoners lopen in voldoende mate zijn afgedekt en of we te maken hebben met een ondernemer die voldoende in staat is om de ontwikkeling van dit project in de volle breedte tot een goed eind te brengen. Voorzitter, we gaan akkoord met het raadsvoorstel met een paar aandachtspunten: - Dat de compensatiemaatregelen worden uitgebreid, - Het windfonds ook door de initiatiefnemer gevuld gaat worden, - Er een nadere duiding komt op de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; - We een schrijven van de wethouder ontvangen over de vraag of de financiële en operationele risico’s in voldoende mate zijn afgedekt. Wij menen dat al deze punten een steun in de rug zijn van de omwonenden en daarmee de steun van u allen verdient. Dank voor uw aandacht.

Inbreng CDA Draaiprogramma Windpark Houten

CDA CDA D66 Houten 12-03-2019 20:14

Geachte voorzitter, aanwezigen en collega raadsleden, De Raad heeft in 2017 besloten een alternatief draaiprogramma te willen onderzoeken wat de overlast onder omwonenden moest verminderen. De proef leverde veel meer schone energie op, maar de beleving onder omwonenden is niet beter geworden en de geluidsbelasting is toegenomen. Kortgezegd: het CDA is tegen continueren van de proef, gaat mee in lijn met het raadsvoorstel, en doet dat op basis van een aantal overwegingen. Aan het idee om meer energie op te kunnen wekken is voldaan. Er is 30 procent meer energie opgewekt, vooral omdat er in de nacht meer gedraaid kon worden. Met die opbrengst zijn we als CDA natuurlijk blij. Het sluit aan bij de doelen die we voor Houten hebben om een duurzame gemeente te worden. Daarnaast, storen veel inwoners van Houten zich eraan dat de windmolens zo weinig draaien. Het is eigenlijk niet te verkopen dat, nu er 3 windmolens in ons landschap staan, die zo vaak doelloos stilstaan. Wij balen er ongelooflijk van dat de proef niet geslaagd is. Maar, met pijn in het hart hebben we moeten constateren dat niet voldaan is aan de criteria voor het slagen van de proef en we de windmolens dus niet méér schone energie kunnen laten opleveren dan nu het geval is. Dat vinden we écht bijzonder jammer. Het CDA hecht veel waarde aan een heel goed en rechtvaardig proces. Dat betekent dat we niet opeens afwijken van de randvoorwaarden die we indertijd zelf als Raad hebben meegegeven aan het begin van de proef. Ja, er is veel extra duurzame energie opgeleverd, 30 procent! En dat is voor ons als CDA ook niet onbelangrijk. Maar, er is geen substantiële voorkeur onder omwonenden voor het doorzetten van de proef. Sterker nog: - Er is geen daling geconstateerd van ervaren geluidshinder door omwonenden. De bewoners van de binnenste ring huizen die het meest in de invloedssfeer van de windmolens staan en in zekere zin de ‘geluidswal’ voor de rest van de wijk zijn, hebben zelfs in meerderheid aangegeven tegen continueren van de proef te zijn, - De 2db daling van de geluidsbelasting lijkt winst, maar is in de praktijk volgens het onderzoek van LBP, nauwelijks merkbaar. - De geluidsbelasting voor omwonenden is dan ook niet minder geworden, maar veel meer, doordat molens ’s nachts veel meer draaien. Of, zoals de onderzoekers van de Universiteit Utrecht het noemden: het verschil tussen 41db en 39db is heel klein, maar het verschil tussen 0db (stilstaande molens) en 39db is heel groot. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de overlast groter is geworden, met name ook in de nacht, terwijl we bewoners juist graag met de proef een betere nachtrust wilden geven. Voor ons is het dus ook duidelijk: we moeten de proef niet doorzetten. Wij zijn dan ook geen voorstander om nieuwe maatwerkvoorschriften te maken, zoals D66 heeft voorgesteld in haar amendement. De maatwerkvoorschriften die we nu hebben zijn streng en bieden de bewoners de nodige bescherming tegen overlast. Ook niet onbelangrijk: ze zijn in nauw overleg met hen tot stand gekomen. Ons inziens betekent het plan van D66 feitelijk dat we de overlast voor omwonenden en de geluidsbelasting door het windpark vergroten. Maar, het grootste struikelblok voor ons is dat we hiermee naar bewoners toe eerst A zeggen en dan B gaan doen. Eerst stellen we criteria op en op een later moment zijn die toch niet meer van tel. Dat kan je niet maken! Daar is het CDA niet van en daarom zijn we tegen het amendement van D66 voor een nieuw maatwerkregime. Voorzitter, er staan voor Houten en Nederland nog grote uitdagingen te wachten in het kader van de energietransitie. Veranderingen die impact hebben op onze leefomgeving en op hoe we leven. Daar hebben we onze inwoners nog heel hard bij nodig. Robert Pelleboer Raadslid CDA Houten

Wisseling fractievoorzitter

CDA CDA Houten 04-10-2018 13:15

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart zijn we als CDA na lange tijd weer de grootste partij van Houten geworden! Met vijf zetels kwamen we in de gemeenteraad. Een prachtig resultaat! Robert Pelleboer voerde vanaf dat moment met grote inzet en veel plezier de CDA-fractie aan met daarin Marian Aanen, Jan de Jong, Willy Boersma en Cora Gerritsen. Recent heeft Robert helaas te kennen gegeven zijn intensieve, fulltime baan niet goed te kunnen combineren met het fractievoorzitterschap. In overleg met z’n collega-raadsleden is besloten dat Cora en Robert van functie wisselen. Cora wordt fractievoorzitter en Robert vicevoorzitter en raadslid die zich o.a. bezighoudt met de thema’s duurzaamheid en mobiliteit. Cora Gerritsen is geen onbekende in Houten, Schalkwijk, ’t Goy en Tull en ’t Waal. Zij werd op 21 maart met voorkeursstemmen in de raad gekozen. In het dagelijks leven is zij (interim)manager/adviseur communicatie en organisatieverandering en bijna 30 jaar werkzaam binnen grote en middelgrote gemeenten. Zij is in die hoedanigheid bekend met het politiek bestuurlijke werk en heeft op dit moment de ruimte om zich vol voor de Houtense politiek in te zetten. We wensen Cora en Robert veel succes in hun nieuwe rol!

Start verkenning nieuwe coalitie voor Houten: CDA neemt voortvarend de leiding

CDA CDA Houten 24-03-2018 09:56

Op zaterdag 24 maart vond direct de openbare hoorzitting plaats ten behoeve van de coalitie onderhandelingen met alle politieke partijen in Houten na de gemeenteraadsverkiezingen. Op initiatief en onder leiding van Erik Jan Visser, voormalig fractievoorzitter van CDA Houten, als grootste partij. Onze groei met bijna 1500 kiezers meer dan in 2014, nemen wij als opdracht direct ter hand: Groei naar nog beter ! Kees van Dalen heeft zich ter plekke als officiële kandidaat-wethouder geprofileerd. Robert Pelleboer is per 23 maart 2018 de nieuwe fractievoorzitter van CDA Houten. Alle opties liggen open op tafel en er werden geen breekpunten benoemd. CDA sluit niemand bij voorbaat uit. Deze bijeenkomst is vervolgd met een gesprek tussen de onderhandelaars van de fracties en de informateur. Wij hebben voormalig burgemeester van Bunnik en CDA-er Hans Martijn Ostendorp hiervoor bereid gevonden de verkenning te doen als informateur. De felicitaties aan de 3 winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen klonken overal: Groen Links, ITH en CDA hebben alle 3 nu 5 zetels bemachtigd in de gemeenteraad van Houten. Op woensdag 28 maart om 20 uur zal er in de Raadszaal openbaar verslag gedaan worden van zijn advies naar aanleiding van zijn bevindingen uit de gesprekken met de fracties. Wat is de meest kansrijke coalitie? U bent van harte welkom hierbij te zijn.

Schoneveld, besluiten op emotie?

CDA CDA SGP ChristenUnie Houten 19-02-2018 04:24

Twee moties vreemd aan de orde van de dag aangaande centrum Schoneveld stonden op de agenda van afgelopen raadsvergadering. Een motie waarin het door het CDA geopperde idee stond om nog eens goed naar de kosten en de technische aspecten van de problemen rondom het dak te kijken, maar wel de focus te blijven houden op herstel van het dak. Daarnaast was er een motie door SGP, ITH en Christenunie ingediend die alle andere opties uitsloot en tot besluitvorming over wilde gaan voor reparatie van het dak. Dat laatste kan niet de manier zijn waarop politici te werk dienen gaan. Besluiten over 1,5 miljoen euro maak je niet op basis van emotie of om daarmee populair te willen zijn. Zeker niet gezien de problemen die we al eerder met het dak hebben gehad. Achteraf bezien is het makkelijk om te zeggen: hadden we jaren geleden maar een second opinion gevraagd. Hetzelfde zal men in Utrecht zeggen voor het debacle rondom de Uithoflijn. Daarom is het niet verstandig om zoals ITH, SGP en ChristenUnie voorstelden, op basis van emotie het oog alleen gericht te houden op een doel, zonder daarbij goed te kijken of de daadwerkelijke kosten en technische afwegingen wel dubbel zijn nagekeken. Het CDA heeft daarom tijdens de bijpraatavond al voorgesteld om een second opinion uit te laten voeren. Laten we nog eens goed kijken of de kosten, nu geraamd op 1,5 miljoen euro, ook daadwerkelijk zo zullen uitvallen. BBN advies heeft een goed onderzoek gedaan naar de oorzaak van de problemen, maar het is niet verkeerd om daar nog door een tweede, onafhankelijke partij naar te laten kijken. Daarmee wordt het proces niet verder vertraagd. De wethouder sprak uit dat het college al met volle vaart bezig is om alles in gereedheid te brengen, zodat er in mei, wanneer de nieuwe Raad zitting heeft genomen, direct gestart kan worden met de reparatie. Zo is er afgelopen raadsvergadering gelukkig met meerderheid voor de motie gestemd die oproept tot een second opinion en tegen de motie die oproept tot snelle besluitvorming voor herstel. Zodoende voorkomen we dat we over een jaar moeten zeggen: “Hadden we maar…” Robert Pelleboer Raadslid CDA Houten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.