Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7 documenten

Op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg

PvdA PvdA Berg en Dal 27-02-2018 11:00

3 maart op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/op-campagne-groesbeek-horst-en-breedeweg/Op zaterdag 3 maart zal het PvdA campagne-team in Groesbeek, De Horst en Breedeweg in gesprek gaan over onderwerpen waar U als bewoner graag onze aandacht voor wilt vragen.

Martijn en Gerrie “zien aechte Gruusbèkse”

We beginnen onze dag om 10:30 op De Horst, rond 12:00 uur zijn we in de Buurtmarkt op Breedeweg en we sluiten deze dag af in Groesbeek-Zuid.

Onderwerpen waar we over willen praten zijn o.a. hoe kunnen we wijk- en dorpsraden beter bij het beleid van de gemeente betrekken. Natuurlijk onze sociale agenda, waarbij het gaat over werk, meerwerk, maatwerk: investeren in werkgelegenheid. Inzetten op armoedebestrijding en goede schuldhulpverlening. Investeren in jeugdzorg. Extra aandacht voor mantelzorgers. Jaarlijkse Sociale Innovatieprijs van €15.000,- voor vernieuwende initiatieven et cetera et cetera.

Meer specifiek voor Groesbeek onze ideeēn voor een bruisend autoluw centrum met een trammetje wat tussen Nijmegen en Kleef gaat rijden.

Lokaal & Sociaal – Ja, Zeker !

Het bericht Op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg

PvdA PvdA Berg en Dal 27-02-2018 11:00

3 maart op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/op-campagne-groesbeek-horst-en-breedeweg/Op zaterdag 3 maart zal het PvdA campagne-team in Groesbeek, De Horst en Breedeweg in gesprek gaan over onderwerpen waar U als bewoner graag onze aandacht voor wilt vragen.

Martijn en Gerrie “zien aechte Gruusbèkse”

We beginnen onze dag om 10:30 op De Horst, rond 12:00 uur zijn we in de Buurtmarkt op Breedeweg en we sluiten deze dag af in Groesbeek-Zuid.

Onderwerpen waar we over willen praten zijn o.a. hoe kunnen we wijk- en dorpsraden beter bij het beleid van de gemeente betrekken. Natuurlijk onze sociale agenda, waarbij het gaat over werk, meerwerk, maatwerk: investeren in werkgelegenheid. Inzetten op armoedebestrijding en goede schuldhulpverlening. Investeren in jeugdzorg. Extra aandacht voor mantelzorgers. Jaarlijkse Sociale Innovatieprijs van €15.000,- voor vernieuwende initiatieven et cetera et cetera.

Meer specifiek voor Groesbeek onze ideeēn voor een bruisend autoluw centrum met een trammetje wat tussen Nijmegen en Kleef gaat rijden.

Lokaal & Sociaal – Ja, Zeker !

Het bericht Op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg

PvdA PvdA Berg en Dal 27-02-2018 11:00

3 maart op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/op-campagne-groesbeek-horst-en-breedeweg/Op zaterdag 3 maart zal het PvdA campagne-team in Groesbeek, De Horst en Breedeweg in gesprek gaan over onderwerpen waar U als bewoner graag onze aandacht voor wilt vragen.

Martijn en Gerrie “zien aechte Gruusbèkse”

We beginnen onze dag om 10:30 op De Horst, rond 12:00 uur zijn we in de Buurtmarkt op Breedeweg en we sluiten deze dag af in Groesbeek-Zuid.

Onderwerpen waar we over willen praten zijn o.a. hoe kunnen we wijk- en dorpsraden beter bij het beleid van de gemeente betrekken. Natuurlijk onze sociale agenda, waarbij het gaat over werk, meerwerk, maatwerk: investeren in werkgelegenheid. Inzetten op armoedebestrijding en goede schuldhulpverlening. Investeren in jeugdzorg. Extra aandacht voor mantelzorgers. Jaarlijkse Sociale Innovatieprijs van €15.000,- voor vernieuwende initiatieven et cetera et cetera.

Meer specifiek voor Groesbeek onze ideeēn voor een bruisend autoluw centrum met een trammetje wat tussen Nijmegen en Kleef gaat rijden.

Lokaal & Sociaal – Ja, Zeker !

Het bericht Op campagne in Groesbeek, De Horst en Breedeweg verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verkiezingsprogramma

PvdA PvdA Aalsmeer 20-02-2018 19:04

Zeker Aalsmeer Eerlijk delen, vast werk, goed wonen, een gezond leven, toegang tot scholing, emancipatie. Dat zijn de rode draden van de sociaaldemocratie. De PvdA staat voor een gemeenschap waarin iedereen, ongeacht afkomst, zichzelf kan zijn, goed werk en een goed inkomen heeft, het beste onderwijs krijgt en zich kan ontwikkelen. Daarin gaan we zorgvuldig met elkaar om. Kinderen kunnen er veilig opgroeien en volwassen kunnen vooruitkomen. Meer dan ooit is er in die gemeenschap ruimte voor een grote verscheidenheid aan meningen, leefwijzen en culturen. De PvdA wil een gemeenschap die soepel genoeg is om veranderingen op te vangen en die zich ontwikkelt en vooruitgaat. Daarom is investeren in wat ons verbindt noodzakelijk. De PvdA Aalsmeer wil zich daar sterk voor maken de komende jaren.

Wij willen politiek bedrijven vanuit de menselijke maat op basis van vertrouwen, het accepteren van elkaar, solidariteit en rechtvaardigheid.

Het gaat PvdA Aalsmeer om goede betaalbare woningen en veilige sterke wijken en buurten, om vrijheid voor iedereen, zonder discriminatie. Om gelijke kansen voor kinderen, om goede zorg en een fijne oude dag voor ouderen. Wij willen een duurzame economie waarin duurzame energie en een gezonde leefomgeving centraal staan. De fiets en de bus krijgen daarin veel meer mogelijkheden. We bevorderen het fietsgebruik door het realiseren van een samenhangend en hoogwaardig fietsroute-netwerk. In Aalsmeer kan waterveiligheid worden verbonden met natuurontwikkeling, recreatie en landschapsbeheer. De Bovenlanden en de Westeinde plassen bieden daarvoor kansen.

Leefbare buurten Eigenlijk spreekt het vanzelf: iedereen wil graag wonen in een leefbare buurt. Bewoners willen het idee hebben dat de buurt van ‘hun’ is. In zo’n buurt voel je je thuis, zijn goede voorzieningen aanwezig, is het veilig en heb je een goede omgang met je buren. Kort gezegd omvat leefbaarheid alle aspecten van het leven in wijken: wonen, buiten spelen, (verkeers)veiligheid, sociale veiligheid, samenleven, de voorzieningen en de zorg. Basis hiervoor is dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en leren kennen. Een goed ingerichte en veilige openbare ruimte in combinatie met ontmoetingsplaatsen in de wijk leveren hier een belangrijke bijdrage en werken preventief bij het vergroten van het welbevinden van mensen.

Geef ruimte aan burgers, die zich verenigen en een publieke taak op zich nemen. Als bewoners met elkaar de woningen willen opknappen, dan moet de corporatie of gemeente daarvoor het budget overdragen in plaats van ze alleen inspraak te bieden. Als bewoners zelf hun wijk willen onderhouden eveneens.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat: – Een leefbare wijk ook veilig is, feitelijk en in de beleving. Leefbaar betekent eveneens een sociale wijk. Het wijkteam is de eerste toegang tot zorg en ondersteuning. – Een leefbare wijk verkeersveilig is: 30 km per uur is het regiem rond de scholen. – We wijken, openbare gebouwen, scholen, sportvoorzieningen en openbaar vervoer zo inrichten dat deze toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. – We samen met het bedrijfsleven en de middenstand ervoor zorgen dat winkels en kantoren voor mindervaliden toegankelijk zijn. – De openbare ruimte toegankelijk moet zijn voor iedereen zodat kinderen en volwassenen elkaar als vanzelfsprekend ontmoeten.

Zeker zijn van zorg en welzijn. Mensen staan centraal. Goede zorg voor de gezondheid van mensen is onontbeerlijk voor het welbevinden van mensen en voor een verbonden samenleving. Basis hiervoor is dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en leren kennen. Een goed ingerichte en veilige openbare ruimte in combinatie met ontmoetingsplaatsen in de wijk leveren hier een belangrijke bijdrage en werken preventief bij het vergroten van het welbevinden van mensen, versterken van hun zelfredzaamheid en eenzaamheidsbestrijding. Voor ons is het belangrijk, dat iedereen mee kan doen en niet langs de zijlijn hoeft te blijven staan. En dat als dat niet lukt – even of voor langere duur – er altijd iemand is, die met je mee kan denken.

Als het om ondersteuning, zorg en welzijn van mensen gaat, zijn een aantal waarden voor de PvdA van groot belang. In de zorg is het uitgangspunt dat deze dichtbij, toegankelijk, beschikbaar, betaalbaar en aanwezig moet zijn. Mensen moeten vanuit vertrouwen een beroep kunnen doen op de zorg.

De laatste jaren is er binnen de sectoren zorg, maatschappelijke dienstverlening en welzijn, een omslag naar een betere, minder complex georganiseerde dienstverlening. Veel gaat goed, maar vanuit het gedachtengoed van de PvdA zou juist de rol van de gemeente gericht moeten zijn op preventie. Bijvoorbeeld door inzicht krijgen in groepen die onzichtbaar zijn voor de gemeente, juist om in een vroegtijdig stadium hulp te kunnen bieden. Met name bij Jeugdzorg heeft de overgang voor uitdagingen gezorgd. Deze groepen in kaart brengen en ondersteunen heeft voor de PvdA prioriteit. Ook in het ouderenbeleid zijn punten van zorg en aandacht. Ouderen blijven langer zelfstandig wonen terwijl nog niet alle voorzieningen daarop ingesteld zijn. We pleiten voor woonzorgzones en voldoende aan- of aanleunwoningen

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat: – Toegankelijkheid van zorg vanzelfsprekend is. In de zorg is elke vraag relevant, krijgt iedereen een persoonlijk gesprek en beperkt de dienstverlening zich nooit tot alleen maar digitaal. – Het aanvragen van zorg zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt. Verschillende manieren zijn beschikbaar. Dat kan via de huisarts, het wijkteam, of op een andere manier. Inwoners kunnen het zelf aanvragen. Mantelzorgers en buren kunnen ook zorgaanvrager zijn. – Het voor elke inwoner duidelijk is bij wie je terecht kunt met welk probleem of vraag. – Wij de stopwatchcultuur in de zorg verder bestrijden. Wij besteden de zorg niet aan op basis van alleen de prijs. In de aanbesteding stellen we eisen aan kwaliteit, goed werkgeverschap, het toepassen van cao’s, werken met vaste dienstverbanden, medezeggenschap van cliënten en mantelzorgers, en persoonlijk contact. – Preventie een vanzelfsprekend onderdeel is van het zorg en welzijnsbeleid. – wij maken werk van het ontwikkelen van Woon-Zorgzones – de PvdA initieert een gemeentelijke beleidsvisie Langer zelfstandig Wonen

Sport, kunst en cultuur Kunst, erfgoed en cultuur zijn van grote waarde voor de samenleving. Cultuur stimuleert de creativiteit. Creativiteit leidt tot innovatie. Dat heeft een positief effect op de lokale samenleving. Cultuur in Aalsmeer en Kudelstaart is van iedereen. Voor ons zijn daarin erfgoedbehoud, cultuuronderwijs en het beschikbaar stellen het belangrijkste.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat; – Wij vinden het belangrijk dat iedereen, de geschiedenis en cultuur van Aalsmeer en Kudelstaart kan leren kennen. Wij vinden het belangrijk om ons cultureel erfgoed te koesteren. Daarbij horen ook cultuurhistorische locaties zoals de het oude raadhuis, de historische veiling maar ook evenementen zoals avondvierdaagse, dodenherdenking, Koningsdag en de vele jaarlijkse lokale evenementen. – Cultuuronderwijs helpt kinderen om met nieuwe werelden in aanraking te komen. Op de basisschool krijgt ieder kind cultuureducatie. – Cultuur is van ons allemaal! De huidige houding van de gemeente om iedere instelling zichzelf te laten financieren niet inhoud dat de gemeente niet mee kan denken of zich coulant kan opstellen. Subsidieaanvragen worden hierop getoetst. – Vergunningverlening kan eenvoudiger en daarom zijn wij voorstander van een zogenoemd (digitaal) evenementenloket met onder andere eenvoudige herhalingsvergunningen. – Bij kleinschalige evenementen passen laagdrempelige veiligheidseisen.

Wonen Wonen is een eerste levensbehoefte. Wonen is meer dan een dak boven je hoofd, het is een basis van de verbonden samenleving. Dit betekent dat er voldoende betaalbare huizen voor alle soorten huishoudens beschikbaar moeten zijn. Iedereen dient goed te kunnen wonen voor een eerlijk deel van het besteedbaar inkomen. Wonen is verbonden met zeggenschap over de eigen woning en woonomgeving: als bewoners dat willen, moeten ze letterlijk de baas zijn over hun eigen huis en op die manier een directe invloed op hun woonomgeving hebben. Zeggenschap gaat daarom ook over de invloed die huurders en gemeenten hebben op het beleid van de woningcorporatie.

Om de toegankelijkheid waar te kunnen maken zullen er méér huizen moeten worden gebouwd: op plaatsen waar mensen graag wonen en toegespitst op goedkopere bouw. Bouwen in bestaand gebied, inclusief de transformatie van leegstaande werkomgevingen zoals sierteelt, heeft hierbij voorrang. Om de betaalbaarheid te kunnen garanderen zullen de woonlasten omlaag moeten. Voor zeggenschap is het belangrijk dat bewoners de ruimte krijgen van corporaties, gemeenten, projectontwikkelaars, investeerders en bouwbedrijven om vooral ook zelf inhoud aan hun woonwensen te geven. Wonen gaat ook over kwaliteit van de woningen: verduurzaming (o.a. door nul op de meter), veiligheid en de relatie met zorg.

Wij streven naar gemengde wijken. Dit betekent dat er ruimte is voor diversiteit, jongeren, alleenstaanden, gezinnen met jonge (en oudere) kinderen, meerdere generaties van een familie onder één dak, ouderen en statushouders. Gemengde wijken passen bij het idee van een inclusieve samenleving. Wij staan niet toe dat de lagere inkomens worden verdrongen naar buiten onze gemeente. Als passend toewijzen gemengde wijken in de weg staat, dan dienen we dat in overleg met de corporaties op te lossen.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat: – Wij zorgen voor voldoende en beschikbare sociale huurwoningen voor alle doelgroepen. – We in onze regio afspraken maken over voldoende aanbod van betaalbare huurwoningen. Iedere gemeente in de regio levert een eigen bijdrage. – De gemeente in overleg met de corporatie de voorraad goedkoopste huurwoningen aanwijst en er zorg voor draagt dat die goedkope huurwoningen verspreid over de verschillende wijken liggen. Zo worden de negatieve effecten van passend toewijzen zoveel mogelijk beperkt. – Wij ons niet neerleggen bij het idee dat éénoudergezinnen niet in aanmerking kunnen komen voor een grondgebonden woning (dit is een woning op de begane grond die vaak een tuin heeft). – In alle afspraken met corporaties en ontwikkelaars gemengde wijken het uitgangspunt zijn. – Alle sociale woningen binnen 10 jaar goed geïsoleerd zijn. Hierover maken we bindende afspraken met corporaties. De netto woonlasten mogen dan niet omhooggaan. (Maximaal redelijke huur gaat dan wel omhoog, dan moet het percentage wijzigen.) Energietransitie De weg naar een gemeente zonder aardgas gaat de komende jaren ingeslagen worden. Er zijn vele technische mogelijkheden die nog niet uitgekristalliseerd zijn. De weg ernaartoe dient met zorgvuldigheid te worden bewandeld zodat alle bewoners een voor hen juiste en betaalbare keuze kunnen maken. Voor bewoners van huurwoningen geldt dat woningbouwvereniging Eigen Haard hier keuzes gaat maken. Maar er zijn in onze gemeente ook vele particuliere woningbezitters met beperkte financiële middelen. Er zullen subsidiemogelijkheden komen, maar voorop dient te staan dat zij die dit het meeste nodig hebben hiervan ook optimaal zullen kunnen profiteren. In navolging van België is de zogenaamde “burensubsidie” een goed idee. Zo kan een heel huizenblok met particuliere woningen gebruik maken van een extra subsidie als zij besluiten tot een energietransitie.

Zeker gehoord worden Schiphol dringt door in alle vezels van de Aalsmeerse samenleving. Geluidshinder, beperking van bouwmogelijkheden, en als belangrijkste gevolg een verhoging van het gehalte fijnstof in de lucht. Schone lucht is cruciaal voor onze gezondheid. Op veel wat er gebeurt heeft de gemeente helaas geen invloed. Door de start en landingsroutes beter te beheersen kan Schiphol de geluidshinder in de gemeente sterk verminderen zonder dat anderen daar structureel meer last van krijgen. Hierop moet het beleid van de gemeente zich richten en moet blijvend in gesprek gegaan worden met Schiphol over geluidshinder en luchtkwaliteit!

Natuur, toerisme en recreatie Versterking van toerisme en recreatie is economisch een goede oplossing voor het Bovenlandengebied, maar er dient voor gewaakt te worden dat er goed omgegaan wordt met de natuur. Duidelijke inventarisatie van deze gebieden en een planmatige aanpak bij de ontwikkeling. Waar mag wel en waar niet gebouwd worden? Om zo te voorkomen dat het één groot recreatiepark wordt.

Zeker zijn van een overheid die initiatieven stimuleert We vinden het belangrijk dat de gemeente innovatieve en creatieve initiatieven, die van belang zijn voor de samenleving, stimuleert en faciliteert. Bijvoorbeeld door het geven van advies, het delen van specifieke kennis, het wegnemen van overbodige regels en het leggen van verbindingen met relevante bedrijven en instanties. Het is van belang dat inwoners in een vroeg stadium betrokken worden bij de besluitvorming.

De PvdA wil een slagvaardige en krachtige overheid. De gemeente is de eerste ingang voor bewoners. Initiatieven ten behoeve van de ruimtelijke ordening worden positief bekeken, met een houding van ‘Ja, mits…..’ in plaats van ‘Nee, maar…..’. Het leven stopt niet bij de gemeentegrens. De gemeente heeft een regionale opstelling en de blik naar buiten gericht. Gemeentelijke taken kan de gemeente uitbesteden of samen met andere gemeenten uitvoeren als daarmee voordeel wordt behaald. Samenwerking is een middel, geen doel. Deze visie houdt in dat Aalsmeer zelf de regie weer in handen neemt, met een evaluatie waarbij de samenwerking onder de loep wordt genomen.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode: – Een lokale overheid die slagvaardig is en die de taken waarvoor zij staat goed kan uitvoeren. Dit betekent dat er meer regionale samenwerking nodig is. Dit mag echter niet leiden tot een nieuwe vorm van centralisme die slecht democratisch controleerbaar is. – Aalsmeer is en blijft een zelfstandige gemeente. Waarbij beleid onder de regie en verantwoording van Aalsmeer valt. Waarmee afgeweken zal worden van de convenant bepaling die dicteert dat het beleid voor 90% geharmoniseerd dient te zijn met Amstelveen. – Geen overheveling van overheidstaken aan marktpartijen en marktwerking in het sociaal domein.

Het bericht Verkiezingsprogramma verscheen eerst op PvdA Aalsmeer.

Bijdragen PvdA fractie voor de raadsvergadering dd. 19.02.2018

PvdA PvdA Olst-Wijhe 20-02-2018 16:43

Hieronder de bijdragen van de PvdA fractie tijdens de raadsvergadering van 19-02-2018

vragenronde raadsleden

[Annelies Boerman]

Besturen is niet alleen vooruitkijken, plannen maken en beloftes doen. Besturen is ook verantwoording afleggen. Uitleggen wat je hebt gedaan, en vooral ook waarom, helpt burgers om vertrouwen te krijgen in de politiek.

De PvdA is voor zover wij kunnen nagaan de enige politieke partij in Olst-Wijhe die een verantwoording heeft gepubliceerd over de raadsperiode 2014-2018. In die verantwoording geeft de fractie per beleidsveld aan welke doelen wél maar ook welke er niet zijn gehaald.

Die morele plicht tot verantwoording geldt naar onze mening nog sterker voor de coalitie die deze raadsperiode ‘aan de knoppen’ heeft gezeten.

In mei 2014 is uw college van start gegaan op basis van een coalitieprogramma waarin uw plannen en ambities voor de komende vier jaar waren opgeschreven. We zijn nu vier jaar verder. Vanavond vindt de op één na laatste reguliere raadsvergadering van deze periode plaats, en wij hebben nog geen verantwoording gezien. De PvdA fractie zou het passend vinden als uw college naar de inwoners van Olst-Wijhe verantwoording zou afleggen over de resultaten van de afgelopen vier jaar in relatie tot de plannen uit het coalitieprogramma. Kunnen we nog minstens een week of twee vóór de verkiezingen uw verantwoording tegemoet zien?

[René Leber]

Vraag woningen tot 180.000 nav kranteartikel over aantrekken woningbouw in OW.

 

Ingekomen stukken

[René Leber]

IGS4 vaststelling afwegingskader woningbouw In dit stuk zijn ruimtelijke verbetering en woningbehoefte zg knock-out criteria. – zou energieprestatie cq duurzaamheid niet ook een KO criterium moeten zijn?

[Martijn Jumelet]

IGS 5 Reactie brief problemen jeugdbescherming De fractie van de PvdA Olst-Wijhe heeft twee korte vragen over de brief. Deze vragen hebben meer betrekking op het proces en niet zozeer op de inhoud.

De brief c.q. mail is gericht aan alle gemeenten in Overijssel. Vindt er alvorens er beantwoording plaats vindt coördinatie plaats tussen de regio gemeenten of krijgt dhr. 24 verschillende brieven. Laat staan 24 verschillende antwoorden?

 

We lezen in de brief onvrede over de organisatie. Wordt dhr. alleen schriftelijk beantwoord of vind er ook een persoonlijk gesprek plaats om de situatie mondeling toe te lichten?

 

Optimalisatie oud papier inzameling

[Annelies Boerman]

Na een jaren durende discussie ligt nu het voorstel optimalisatie oud papierinzameling door de Gezamenlijke papierinzamelaars Olst-Wijhe op tafel.

Allereerst wil de PvdA de drie initiatiefnemers bedanken voor hun inzet om tot dit voorstel te komen. Een mooi voorbeeld van burgerparticipatie en verenigingen die de handen inéén slaan. Het is de initiatiefnemers gelukt een werkwijze te bedenken waarmee de inkomsten vanuit het oud papier voor de gemeenschap, de verenigingen, behouden blijven en die opbrengst niet opgaat aan vrachtauto’s en logistieke kosten zoals in het eerdere plan van de wethouder. En dat is mooi want de verenigingen dat zíjn de inwoners van Olst-Wijhe. Onze kinderen, onze ouders, wijzelf, nagenoeg iedereen is wel op een of andere manier verbonden met een vereniging of school en dat maakt de leefbaarheid in onze dorpen sterk.

In feite hebben de initiatiefnemers hun ‘right to challenge’ gegrepen om een beter plan op tafel te leggen dan de denkrichting die al een paar jaar op het gemeentehuis pruttelde. Voor de PvdA het bewijs dat er in de samenleving veel oplossingsgericht vermogen schuilt, en dat wethouder de afgelopen jaren een kans heeft laten liggen om niet veel eerder met de inzamelaars in overleg te treden. Met dit plan is voor iedere kern én voor het buitengebied een adequate oplossing gevonden voor de papierinzameling.

Wij hebben een drietal vragen aan de wethouder die betrekking hebben op het veiligheidsprotocol:

U geeft aan, dat door het GIOW een veiligheidsprotocol opgesteld word, dat ondertekend moet worden door alle inzamelaars. Hierdoor is de vereniging zelf verantwoordelijk voor het inzamelen van papier met karretjes.

Welke risico’s worden (door de gemeente) met dit veiligheidsprotocol uitgesloten. Is met dit veiligheidsprotocol de persoon of de vereniging verantwoordelijk en moeten zij dit dan weer afzonderlijk verzekeren/afdekken. Wie ziet toe op de naleving van het veiligheidsprotocol?

 

Transformatie sociaal domein

[Martijn Jumelet]

Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet, de gewijzigde Wmo en de participatiewet. Zoals u allen weten, is het idee achter de decentralisatie dat deze taken beter en efficiënter uitgevoerd kunnen worden op gemeentelijk niveau, dichtbij de inwoners. En dat laatste voorzitter is een compliment waard aan het college. De PvdA Olst Wijhe vindt het goed, dat “het veld” uitgebreid erbij betrokken is tijdens de inventarisatiefase.

Voorzitter, het college vraagt ons om in te stemmen met de maatschappelijke ambitie “de inclusieve samenleving”. Een inclusieve samenleving is een samenleving waar iedereen tot zijn recht kan komen. Het maakt niet uit welke culturele achtergrond, gender, leeftijd, talenten of beperkingen iemand heeft. Iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij. Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. Voorzitter, hier kun je haast niet op tegen zijn! Echter vragen wij ons wel af, dat als dit de kaders zijn die we vaststellen hoe we als raad onze controlerende taak moeten uitvoeren op dit punt. Want een “inclusieve samenleving” is niet echt SMART. Hoe lastig dat ook is.

 

Voorzitter, we zien heel veel actiepunten met veel dwarsverbanden. Veel dwarsverbanden is natuurlijk ook de essentie van het transformatieproces. Onze vraag is: Is het reëel dat de organisatie al deze onderwerpen op een goede manier kan aanpakken binnen de gestelde tijd? Het is goed dat er een tijdsplanning ligt, maar uiteindelijk hechten we meer aan een voldragen resultaat dan aan haastwerk om op de gestelde einddatum klaar te zijn.

 

De PvdA Olst-Wijhe was verheugd om te lezen, dat het college naar aanleiding van een advies van de adviesraad besloten heeft het onderwerp mobility mentoring te gaan onderzoeken. Onderzoek wijst uit, dat de gevolgen van armoede bij mensen die in armoede leven en schaarste ervaren, van dag tot dag leven, onverstandige beslissingen nemen en lijden aan tunnelvisie. Het gevolg  is dat zij vaak niet goed meer in staat zijn om doelgericht en probleemoplossend te handelen. Het gevoel van schaarste verklaart waarom het vaak niet lukt om armoede en schulden te overwinnen. We hopen dan ook, dat dit onderzoek snel tot actie leidt en niet alleen bij onderzoek blijft.

 

Het budget van €60.000 voor drie specifieke projecten kan niet gedekt worden uit de reguliere begroting en dienen ten laste te komen van “de reserve sociaal domein”. Dit zijn alledrie belangrijke onderwerpen,voor twee ervan is door de raad specifiek aandacht gevraagd. De PvdA is dan ook blij dat u voor deze belangrijke onderwerpen extra budget vraagt en wij gaan hier graag mee akkoord.

 

Voorzitter ik rond af. De gemeente Olst-Wijhe is niet de eerste gemeente die deze projecten laat onderzoeken. Neem bijvoorbeeld het project 18-/18+. De PvdA Olst-Wijhe is blij met dit project. Dit om te zorgen, dat jongeren na hun 18e niet tussen wal en schip vallen. Zeker, omdat de gemeenten de wettelijke verplichting hebben jongeren te helpen met nazorg. Diverse gemeentes hebben dit al laten onderzoeken met veelal dezelfde conclusies. Bijvoorbeeld  “de hulpvraag centraal zien en niet de financiële middelen” Is het dan ook echt noodzakelijk om dit soort projecten uit te voeren of kunnen we ook leren van andere gemeentes?

 

Dank u wel.

 

10 evaluatie Preventie en handhaving drank en horecawet

[Martijn Jumelet]

Toezicht op het verbod alcohol te schenken aan minderjarigen is een taak van de gemeente Olst-Wijhe. En ondanks alle interventies zijn de behaalde resultaten niet zo als u verwacht had. Het drankgebruik onder jongeren uit onze gemeente blijft fors. Dit lezen we ook terug in de stukken.

De PvdA Olst-Wijhe heeft hierover een aantal vragen:

U geeft aan, dat u geen feitelijke vergelijking kan maken met de cijfers/percentages zoals opgenomen in de nota. Dit komt door een wijziging van de leeftijdscategorieën in de jongerenmonitor van de GGD 2011/2016.

Vissen we niet achter het net als de GGD andere monitoren gebruikt om een goed vergelijk te maken. Want feitelijk kunnen we geen conclusie trekken uit de gerapporteerde cijfers, maar zoals u zelf al aangeeft zijn het “algemene conclusies”. Geeft dit dus geen problemen voor het opstellen van het tweede preventie- en Handhavingsplan later dit jaar. Omdat we feitelijk nu geen conclusies kunnen maken maar hierop het tweede rapport wel wordt gepresenteerd.

Om draagvlak te creëren heeft u een enquête uitgezet naar diverse samenwerkingspartners. Aansluitend heeft u een evaluatieavond georganiseerd waarbij dezelfde partijen zijn uitgenodigd. Dit heeft geresulteerd tot een door u opgestelde evaluatie waarop de samenwerkingspartners konden reageren. Slechts drie reacties heeft u mogen ontvangen en toch gebruikt u deze reactie als “suggesties” voor het te formuleren van beleid. De PvdA Olst-Wijhe vindt drie reacties wel erg mager om een goed beeld en beleid te kunnen vormen. Zeker als het gaat over integrale aanpak van de Drank en Horecawet. Had de gemeente niet beter gewoon even de telefoon kunnen pakken en actief naar de samenwerkingspartners gebeld om toch zeker te reageren. Het gaat immers over de jongeren van Olst-Wijhe!  Voorzitter,  Deelt u deze conclusie met ons?  Volgens de PvdA een kwestie van #Doen? Zeker gezien het belang om draagvlak te creëren en omdat u het nieuwe Preventie- en Handhavingsplan mede wilt opstellen met slechts deze drie reacties!

Voorzitter,

Het lijkt wel of het rapport alleen twee uiterste kent. Handhaven of preventie. Dit zien we ook terug in de aanbevelingen. Zou het niet beter zijn als handhavings- en preventieactiviteiten op elkaar afgestemd worden? Preventie en handhaving hebben namelijk hetzelfde doel en moeten dus in nauw samen spraak worden ingezet. Deelt u deze conclusie en neemt u deze aanbeveling mee in het nieuwe plan?

Verder vindt de PvdA Olst-Wijhe dat we moeten waken voor de beargumentering  “het zit in onze cultuur” als het gaat om preventiebeleid. Hiermee wordt het al gauw een excuus en dat het “erbij” hoort.

Ook vragen we ons af. Waarom hebben maar zes basisscholen meegedaan aan het preventieprogramma en wordt dit elk jaar opnieuw gegeven in groep 8? Juist, omdat dit programma voor zowel de ouders als kinderen is.

Welk eind doel heeft de gemeente zich gesteld in het convenant met de sportverenigingen als het gaat om de nalevingspercentage? Nu is dat slechts 20%?

Als laatste blijft het toch een verantwoordelijkheid van ouders als het gaat om alcoholgebruik bij jongeren. Helaas pakken niet alle ouders deze rol even goed op blijkt uit de evaluatie. Ook begrijpt de PvdA Olst-Wijhe, dat de sleutel tot succes het belang van samenwerking met de alcoholverstrekkers is. Werken vanuit vertrouwen dus.

Dank u wel voorzitter!

 

14 Verordening starterslening

[René Leber]

De afgelopen coalitieperiode heeft de PvdA steeds weer aandacht gevraagd voor het herinvoeren van de starterslening. Eindelijk geeft het college gehoor aan deze wens. Aangezien het een revolving fund is – het blijft een lening, en wordt dus terugbetaald – blijft het fonds gevuld en kunnen nieuwe aanvragen steeds weer gehonoreerd worden. En mocht het fonds even niet toereikend zijn, dan verzoekt de pvda het college bij de raad terug te komen om hiervoor extra geld vrij te maken.

We hebben enkel vragen over voorwaarden:

U beperkt de starterslening tot bestaande woningen. Nieuwbouwwoningen komen niet in aanmerking omdat de kwaliteit van nieuwbouwwoningen voldoende aantrekkelijk is. En als dat niet zo is? Mag een koper dan alsnog bij u aankloppen? Wij vinden van wel. We verzoeken het college in die gevallen de starterslening ook voor nieuwbouw open te zetten.

 

Verder geeft u aan dat iemand die al eerder in het bezit van een koopwoning is geweest, niet in aanmerking komt voor de starterslening. Dat lijkt logisch, maar kan in bepaalde gevallen wrang zijn. Bijvoorbeeld na een scheiding waardoor het huis verkocht moet worden en beide ex-lieden (al of niet met kinderen) dus uitgesloten worden van een starterslening. Ongewenst en oneerlijk. Of een partner overlijdt en de hypotheek is niet meer op te brengen, wat dan? De PvdA wil voor deze gevallen een beoordeling vanuit compassie en de starterslening open stellen. Graag uw reactie.

 

 

 

Het bericht Bijdragen PvdA fractie voor de raadsvergadering dd. 19.02.2018 verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Verkiezingsprogramma PvdA Heusden 2018-2022

PvdA PvdA Heusden 24-01-2018 12:53

verkiezingsprogramma PvdA-Heusden

2018-2022

Januari 2018

 

                                                       https://heusden.pvda.nl/nieuws/verkiezingsprogramma-pvda-heusden-2018-2022/

 

Inhoud

Onze visie. 3

Arbeid. 4

Wonen. 5

Zorg. 6

Armoedebeleid. 8

Duurzame Ontwikkeling (duurzaamheid). 9

Luchtkwaliteit en waterbeheer. 11

Financiën. 12

Sociale Economie. 13

Mobiliteit en verkeer. 13

Mogelijk makende overheid en zeggenschap. 14

Cultuur. 15

Sport en beweging. 16

Bestuur en samenwerken. 17

Jeugd en jongeren. 18

Senioren. 19

Veiligheid. 20

Successen 2014-2018. 21

 

Onze visie

De PvdA-Heusden heeft twee zielen in één borst: de realist en de idealist. De realist neemt de werkelijkheid voor lief. De idealist stelt zichzelf altijd vragen zoals: hoe willen wij dat de wereld eruitziet? Dit kan toch veel eerlijker? Hier is toch veel meer te winnen? Dit kan toch veel groener? Dit kan toch veel sneller? De gemeente is er toch wel voor de mensen die haar (even) écht nodig hebben?

Maar tegelijk beseffen wij dat de marges voor hervormingen smal zijn. Verbeteringen komen in de regel in kleine stapjes. Zeker ook in ‘Nederland-coalitieland’ en dus ook in Heusden. Als realist stellen wij onszelf een aantal praktische vragen. Hoe zorgen we dat het wél lukt? Hoe kunnen we (minder) regels ten goede inzetten? Hoe brengen we de mooie ambities in dit verkiezingsprogramma in de praktijk?

De idealist en de realist hebben elkaar nodig: de idealist wijst de weg, de realist bewandelt hem.

Hoe ziet een rechtvaardig Heusden er voor de PvdA-Heusden uit? Mensen hebben iets voor elkaar over, wonen goed, hebben vast werk, krijgen eerlijke kansen, krijgen hun recht en doen hun plicht. De gemeente gaat niet over alles maar kan wel helpen dat mensen gelukkig zijn. De PvdA-Heusden blijft zich hard maken voor een gemeente die meedenkt en meewerkt met haar inwoners. Extra aandacht is er voor mensen die de gemeente écht nodig hebben.

De grote uitdagingen voor de komende periode zijn het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk én het toegankelijk houden van voorzieningen voor wie dat nodig is. De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid laat zien dat in ons land 10 procent van de mensen 61 procent van het kapitaal in handen heeft. Wie door de wijken in Heusden loopt of rijdt ziet dat ook de verschillen in onze gemeente groot zijn. Maar liefst een derde van de Heusdenaren werkt voor een laag inkomen. Daarom streven wij ernaar ook in onze gemeente de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Onze prioriteiten? Het verkleinen van die kloof bij het toegankelijk houden van de zorg. Niemand onder het bestaansminimum laten verdwijnen. Een aantrekkelijke gemeente blijven. Betaalbare woningen voor iedereen creëren.

Uiteraard steekt de PvdA-Heusden de komende jaren opnieuw energie in de verdere

duurzame ontwikkeling van de gemeente. Voor ons staat duurzame ontwikkeling niet op zichzelf, maar vormt de bril waarmee we naar andere onderwerpen kijken! Duurzaamheid waarbij met name gezondheid, veiligheid, leefbaarheid, energie, milieu, diversiteit, wonen, zorg, arbeid in evenwicht zijn gebracht mét een goede kwaliteit van leven nu en in de toekomst.

De realist in ons blijft benadrukken dat we niet al deze idealen van vandaag op morgen kunnen realiseren. Maar de idealist roept des te harder: we zullen doorgaan!

Arbeid

Werk staat bij de PvdA-Heusden voorop. Werk is de sleutel tot bestaanszekerheid, waardering, zelfontplooiing, respect en tot deelname aan de samenleving. Werk biedt perspectief. Voor de PvdA-Heusden is werk betaald. Het minimumloon is echt het minimum. Lukt het hebben van een baan niet, dan zorgen we dat mensen op andere manieren volwaardig mee kunnen doen. Dat gebeurt op een manier die het beste bij hen past en de mogelijkheid openhoudt tot verdere ontwikkeling en ontplooiing.

Mensen die (door omstandigheden) zijn aangewezen op de bijstand of financieel afhankelijk zijn geworden van een partner worden respectvol behandeld. Wij vinden dat iedereen kansen hoort te krijgen op de arbeidsmarkt en schrijven daarom niemand af. We realiseren ons wel dat het voor sommige mensen heel moeilijk is om op eigen kracht uit de bijstand te komen. Werken met behoud van uitkering is altijd tijdelijk en – met oog op het verhogen van de perspectieven – op het krijgen van betaald werk. Dat laatste kan bijvoorbeeld door vaardigheden op te doen (ook via opleiding of stage), die noodzakelijk zijn in de veranderende arbeidsmarkt. Alle ondersteuning vanuit de gemeente om mensen weer aan het werk te krijgen, is daarbij maatwerk.

Wij zien een gemeente en de gemeenschap als netwerken. Om werk te vinden zijn die te gebruiken door de werkzoekenden, de niet-bijstandsgerechtigden (bijvoorbeeld mensen die afhankelijk zijn van een partner) en de bijstandsgerechtigden. Daarvoor is het wel nodig om die netwerken te kunnen vinden. Initiatieven als Talent2work en het Maatjesproject, waarin contact centraal staat tussen werkzoekenden en werkgevers, ondersteunen wij. Wij stimuleren werkgevers hier actief aan mee te doen. Niemand mag verwaarloosd worden. Met iedereen wordt gezocht naar maatwerk, het ultieme doel is financiële onafhankelijkheid voor ieder individu. Wanneer daar ondersteuning voor nodig is, springt de gemeente in.

Via het inkoopbeleid vragen wij onze opdrachtnemers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door het kansen bieden aan mensen met een afstand tot werk en het creëren van stages of werkervaringsplekken.

Wij willen dat de gemeente blijft doorgaan met het invullen van baanafspraken en daar reserveren we geld voor in de personeelsbegroting. Ook van bedrijven, waar de gemeente zaken mee doet, verlangen we eenzelfde inspanning. Vormen van overdreven flexibilisering (in sommige gevallen zijn dat payrollconstructies) passen wij niet toe in onze gemeente. Wij hebben een voorbeeldrol.

In Heusden hebben we geleerd dat maatwerk belangrijk is en inmiddels ook de norm is! Daarbij worden persoonlijke plannen opgesteld in gesprekken met inwoners. Ook als het gaat om het vinden van werk en het beroep doen op inkomensondersteuning hoort zo’n persoonlijk plan en maatwerk de norm te zijn.  In sommige gevallen kan maatwerk leiden tot een bijstandsuitkering als tijdelijk basisinkomen. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van zeer intensieve mantelzorg of overname van professionele zorg. Maatwerk is toe te passen bij experimenteren met het mogelijk maken van bijverdienen, maar ook met het treffen van maatregelen, die een grote armoedeval voorkomen, wanneer mensen werk vinden.

Wonen

Wonen is een eerste levensbehoefte. Daarom is het heel belangrijk dat er voldoende betaalbare woningen voor uiteenlopende soorten huishoudens beschikbaar zijn. Iedereen dient goed te kunnen wonen tegen een eerlijk deel van het besteedbaar inkomen. Voor de PvdA-Heusden blijft de prioriteit liggen bij betaalbare huur en koopwoningen voor starters en senioren. Daarnaast streven wij naar een inclusieve samenleving waarin iedereen (inclusief onder andere ook statushouders) ‘erbij hoort’. Dit betekent dat wij inzetten op gemengde wijken waarin koop- en huurhuizen elkaar afwisselen. Wij bestrijden het centreren van woningen voor lagere inkomens.

Naast de gemeente draagt vooral de woningbouwcorporatie verantwoordelijkheid voor de huurwoningen. Daarvoor maakt de gemeente afspraken met de corporatie maakt. De PvdA dringt aan op voldoende (betaalbare en duurzaam gebouwde) huurwoningen, verspreid over verschillende wijken. Met daarbij prioriteit aan op het verduurzamen van woningen[1] en het levensloopbestendig maken van woningen. Te leren is van de oplossingen die in Geerpark – al dan niet experimenteel – ontstaan zijn. De gerealiseerde Nul op de Meter (NoM)-woningen[2] zijn een eerste stap in de richting van een energieneutrale woning, die Nul op de Rekening garandeert.

Behalve met de woningbouwcorporatie heeft de gemeente ook te maken met project-ontwikkelaars. In de afspraken met de ontwikkelaars zet de PvdA-Heusden eveneens in op betaalbare huur- en koopwoningen die duurzaam en levensloopbestendig worden gebouwd.

Wij kiezen voor diversiteit in wijken: verscheidenheid in mensen en in dure en betaalbare woningen. In wijken met een grote voorraad sociale woningbouw (bijvoorbeeld de Vliedberg en Oudheusden) kan scheefwonen (huurders met een te hoog inkomen voor sociale woningbouw) bijdragen aan de diversiteit in de wijk. Scheefwonen kan dan een bijdrage leveren aan een divers samengestelde wijk. Het inzetten op het verminderen van scheefwonen mag niet leiden tot eenzijdig samengestelde wijken. Het leefbaar houden van wijken hoort ook te gebeuren door overlastgevers snel en stevig aan te pakken. De gemeente en de woningbouwcorporatie horen hier – waar mogelijk in samenspraak met inwoners – samen in op te trekken en de verantwoordelijkheid krachtig te nemen.

Wij vinden dat allerlei innovatieve ideeën zoals smart homes, tiny houses en huizen zonder gasaansluiting serieuze aandacht verdienen.

Tot slot steunt de PvdA-Heusden het bouwen op inbreidingslocaties en collectief opdrachtgeverschap door starters van harte.

Zorg

De zorg moet dichtbij, toegankelijk, beschikbaar en betaalbaar zijn. Het is belangrijk dat mensen vanuit vertrouwen een beroep kunnen doen op de zorg.

De PvdA-Heusden wil niet dat bij het aankopen van zorg, de aanbieder met de laagste prijs standaard wint. In de aanbestedingen stellen we eisen aan kwaliteit, goed werkgeverschap, het toepassen van cao’s, werken met vaste dienstverbanden, medezeggenschap van cliënten en mantelzorgers en persoonlijk contact. Wij passen de code ‘verantwoord marktgedrag thuisondersteuning’ toe.

Samenwerken is de norm

In zorg en welzijn gaat het om samenwerking en kwaliteit, niet om concurrentie. Voorop staan de dialoog met mensen die hulp nodig hebben, het sturen op verbeteringen van de gezondheid en de doelmatige besteding van de middelen. Dit doen we samen met inwoners die daarover willen meedenken en meedoen. Of het nu gaat om het beleid (Wmo-adviesraad) of het nadenken over de beste manier van zorg aanbieden. Niet alleen de standaard verplichte jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken, maar vooral diepte-interviews met inwoners zijn leidend voor verbeteringen in de kwaliteit. Ook is het belangrijk dat er transparantie is over de uitvoering van dit beleid.

Wij kiezen voor het bundelen van voorzieningen, via gezondheidscentra, dichtbij mensen, bij voorkeur in zoveel mogelijk wijken. Hiervoor is samenwerking en het delen van signalen tussen bijvoorbeeld de wijkteams, de GGZ, huisartsen en fysiotherapeuten noodzakelijk.

Het werken in de zorg met ervaringsdeskundigen (bijvoorbeeld in de verslavingszorg, of jeugdzorg) of het inzetten van ‘maatjes’ (bijvoorbeeld in de schuldhulpverlening of begeleid wonen) is een bewezen methode om vertrouwen te winnen en om mensen te begeleiden als aanvulling op professionals. Aanvulling betekent niet in de plaats van. Het verlenen van zorg is een professionele aangelegenheid en wordt vanuit betaalde banen gedaan.

We zijn streng voor aanbieders die niet gericht zijn op het verbeteren van de zelfredzaamheid van burgers, die niet de regie nemen of een andere manier van afschuifmentaliteit laten zien. Uiteraard is er geen plaats voor degenen die bewust frauduleus met zorggelden omgaan.

Preventie

Veel te vaak zijn we alleen op zorg zelf gericht. Maar we kunnen veel voorkomen door preventie: inzetten op een gezonde leefstijl, het bevorderen van gezond eten en bewegen, de aanpak van obesitas en stoppen met roken. We investeren in programma’s voor drugs- en alcoholpreventie. Ook investeren we in hulp bij het huishouden (Wmo), daarnaast zijn goed functionerende wijkteams belangrijk. Leden van het wijkteam gaan de wijk in, gaan daar waar de mensen zijn en wachten niet in een wijkwinkel tot er iemand langs komt. De grote zorg van de PvdA-Heusden is dat er mensen zijn die de zorg en hulp niet kunnen of weten te vinden. Daarom is het van essentieel belang dat buurtteams actief in contact treden met geïsoleerde groepen en samen met de vele vrijwilligers en professionele hulpverleners verborgen problemen ontdekken en oplossen.

Eenzaamheid is één van de grootste problemen in onze samenleving. In een zorgzame en inclusieve samenleving kijken wij naar elkaar om en laten we eenzame mensen niet aan hun lot over. Eenzaamheid is er niet alleen onder ouderen. Mensen met psychische problemen of Jongeren die voor het eerst zelfstandig wonen hebben hier ook vaak mee te maken. De PvdA-Heusden ziet graag ontmoetingsactiviteiten voor en door deze mensen.

We willen mensen die een GGZ-indicatie hebben of anderszins moeite hebben met het op zichzelf wonen zoveel mogelijk thuis opvangen en behandelen in samenspraak met omgeving en familie. Dit kan gaan om eenzame ouderen, mensen psychische problemen, mensen met verstandelijke beperkingen of jeugdigen die nog niet in staat zijn zelfstandig te wonen.

Beschikbaarheid van zorg

We beperken ons niet tot de grote zorgaanbieders, alles wat nodig is om de juiste oplossing te kunnen bieden, kopen wij in. Bij het inkopen denken wij niet in budgetten voor deelproblemen: wij kijken naar de persoon als geheel en die verdient één plan.

Ook wonen met begeleiding of beschermd wonen, hoort in Heusden thuis en niet alleen maar in centrumgemeenten. Leidend is dat mensen zoveel mogelijk in hun eigen sociale omgeving kunnen blijven. Wi bieden mogelijkheden om kleinschalige wooninitiatieven en zorgcoöperaties mogelijk te maken, ook voor mensen met lage inkomens.

Toegankelijkheid en betaalbaar

In Heusden krijgen inwoners die recht hebben op zorg een gesprek thuis (voor wie dat wil), in het gemeentehuis of elders. De gemeente wijst op het feit dat familie of onafhankelijke cliëntondersteuners bij het gesprek aanwezig mogen zijn.

Belangrijk is ook dat we waken voor bureaucratie en automatismen die de zorg van de inwoner niet dienen: herindicaties die niet nodig zijn schaffen we af.

De eigen bijdrage in de Wmo geldt alleen voor mensen met een inkomen, dat hoger ligt dan 130% van het minimumloon. En kan niet meer zijn dan de kostprijs van een voorziening of dienst.

Mantelzorgers verdienen onze steun en waardering. Wij willen hen bijstaan door goede ondersteuning zoals dagopvang en respijtzorg (als zij het zelf even niet meer aankunnen) om de zorg te ontlasten: praktische en emotionele hulp, zoals bijvoorbeeld training over de omgang met dementie of het in contact komen met lotgenoten. Ook voor mantelzorgers geldt ondersteuning op maat en gericht op waar specifiek behoefte aan is.

Armoedebeleid

We hebben de afgelopen jaren vol ingezet op het terugdringen van armoede. Samen met de woningbouwvereniging, het waterschap en stroomleveranciers heeft de gemeente vroeg gesignaleerd dat mensen schulden hebben. Met een actief armoedebeleid hebben we ervoor gezorgd dat het aantal mensen met schulden hier lager is dan het landelijk gemiddelde. Wij willen een stevig armoedebeleid doorzetten.

Uithuiszettingen als gevolg van huurschuld willen wij zo veel mogelijk voorkomen. Te allen tijde wanneer er minderjarige kinderen in het spel zijn.

Elk kind moet mee (kunnen) doen met sport, de schoolreis, jeugdvakantiewerk, cultuur, verjaardagen en goede kleding. Om dat voor elkaar te krijgen kunnen ouders in onze gemeente gebruik maken van het kindpakket, dat is een ondersteuning voor gezinnen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Daarnaast werkt de gemeente samen met Stichting Leergeld, de Voedselbank, Sint-Vincentius, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds en vele anderen om ervoor dat geen kind in de kou zal staan.

We gaan onverminderd door met het bereiken van mensen in schulden en het bereiken van kinderen die zonder hulp niet mee kunnen doen. Daarvoor is het belangrijk om dit samen te doen met mensen die zelf ervaring hebben met een zeer kleine beurs, schulden of armoede. Deze ervaringsdeskundigen kunnen met een vrijwilligersvergoeding als ambassadeurs optreden voor mensen die de weg nog niet weten naar ondersteuning of die de drempel nog niet over durven of kunnen.

De gemeentepolis staat open voor iedereen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum, ook voor mensen met schulden. Deze polis levert hen een financieel voordeel op. De gemeente gaat mensen die daar voordeel van hebben wijzen op het bestaan en de voordelen van de gemeentepolis.

In samenwerking met het voortgezet-, basis- en speciaal onderwijs zorgen we voor lessen in financiële zelfredzaamheid. Op die manier willen we jongeren leren budgetteren.

In het armoedebeleid kijken we niet alleen naar het bruto-inkomen, maar ook naar het besteedbaar inkomen en we hebben oog voor flexibel toepassen van armoedebeleid. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat mensen er op achteruit gaan als ze de uitkering verlaten en gaan werken (de armoedeval). Wij leveren maatwerk om de zogenaamde armoedeval te voorkomen.

Het bereiken van mensen staat voorop. Het aanbod van maatregelen om armoede te bestrijden evalueren we steeds met mensen die dagelijks met armoede te maken hebben, die weten hoe dat voelt en die weten wat er leeft.

Duurzame Ontwikkeling (duurzaamheid)

Als het gaat om het verminderen van energiegebruik vervult de gemeente Heusden ten opzichte van andere gemeenten in Nederland en in onze regio vooralsnog een bescheiden rol. Wij willen dat hier verandering in komt en de gemeente een duidelijke voorbeeldrol pakt. Wij willen vol inzetten op het terugdringen van energieverbruik, het duurzaam opwekken van energie en het zo efficiënt mogelijk gebruiken van energie.

Wij willen een slag maken door tientallen gemeentelijke gebouwen en de openbare verlichting te verduurzamen.

Ons motto is dan ook: Van meeloper naar koploper, Heusden zet vol in op de energietransitie.

Maar het begrip duurzaamheid is breder: goed beleid is duurzaam. Hierin komen aspecten als sociaal, veilig, gezond, leefbaar, milieuvriendelijk, diversiteit en betaalbaar samen.

Duurzame ontwikkeling gaat over al deze aspecten. Dus naast energie en milieu dan ook over sociale omstandigheden waaronder mensen werken, gezonde financiering op de korte én lange termijn, beheersbare risico’s en verantwoorde groei. De échte uitdaging is al deze aspecten doorlopend in balans te brengen.

De afgelopen jaren heeft de PvdA-Heusden ingezet op het verduurzamen van gebouwen om energie te besparen. Er is het een en ander gedaan: van zonnepanelen op onze gemeentehuizen, het bouwen van een energiezuinige sporthal, het duurzaam ontwikkelen en bouwen van de woonwijk Geerpark, het plaatsen van ledverlichting bij verenigingen en het verduurzamen van de Voorste Venne.

Echter, nu is het écht tijd om door te pakken! We kunnen energie lokaal gaan maken. Bedrijven en inwoners kunnen zelf energieproducent worden, met vooral gebruik van niet-fossiele energie[3] zoals vooral de zon (zonnepanelen) en binnenkort waterstof (brandstofcel). Ook zijn we bereid om, in samenspraak met inwoners, te zoeken naar geschikte locaties voor windmolens. De door die windmolens opgewekte energie moet ten goede komen aan onze eigen inwoners.

De PvdA-Heusden staat ervoor dat iedereen die wil verduurzamen de gemeente aan zijn zijde heeft: of het nu agrariërs zijn die daken vol willen leggen met zonnepanelen, particulieren die zonnepanelen op het dak van een ander willen financieren of buurtbewoners die samen willen besparen. Tegelijkertijd steunen wij de lokale energiecoöperatie, maken we afspraken met de woningbouwcorporatie, en eisen we dat projectontwikkelaars duurzaam bouwen. Dit alles moet leiden tot (altijd!) duurzame nieuwbouw en de verduurzaming van een groot aantal woningen en gebouwen. In de duurzaamheidsagenda zullen we deze ambities vastleggen.

In het bijzonder willen wij ruimte geven aan innovatieve ideeën om energie op te wekken. Bij het zoeken naar geschikte plaatsen voor veel zonnepanelen willen wij twee vliegen in één klap slaan. Hierbij valt te denken aan zonnepanelen plaatsen op een stortplaats of boven een parkeerplaats.

De PvdA-Heusden wil de hoeveelheid afval zover mogelijk terugbrengen. Daarom zijn wij voor het scheiden van afval, waardoor afval beter is te recyclen. Het scheiden van afval is de basis van hergebruik en (eindeloze) recycling. Het systeem van ‘omgekeerd inzamelen’ bevordert zowel het scheiden van afval als het verminderen van het aanbod van afval. Wij zijn dan ook positief over het idee van ‘omgekeerd inzamelen’. Aangezien het systeem pas onlangs is ingevoerd zijn er wellicht nog onvolkomenheden aanwezig; deze willen wij (met behulp van inwoners die melden welke problemen er zijn) de wereld uit helpen.

Tot slot willen wij zuinig omspringen met de schaarse ruimte door eerst bestaande bebouwing en bedrijventerreinen optimaal te benutten voordat nieuwe ontwikkelingen worden toegestaan. Wij zetten bij nieuwe ontwikkelingen in op behoud van zoveel mogelijk groen en een ruimhartige compensatie als we toch bouwen.

Luchtkwaliteit en waterbeheer

Schone lucht en daarmee het tegengaan van luchtvervuiling is cruciaal voor onze gezondheid. De meeste luchtvervuiling is afkomstig van de industrie, de veehouderij en het verkeer. Vooral de veehouderij vormt een bedreiging voor de luchtkwaliteit in ons landelijk gebied. Ondertussen weten we dat de veehouderij in de wereld maar liefst 14,5% van alle broeikasgassen uitstoot.  Naast die risico’s heeft intensieve veehouderij ook andere nadelige effecten zoals stankoverlast en mestproductie. Wij zijn dan ook tegen megastallen omdat deze een aanzienlijke milieubelasting geven en bovendien niet goed zijn voor het welzijn van dieren.

Ook inwoners hebben invloed op de luchtkwaliteit: bijvoorbeeld door het stoken van hout. Dit kan overlast geven. De PvdA-Heusden heeft oog voor mensen die last hebben van deze overlast. Het is belangrijk dat zij bij de gemeente terecht kunnen en dat hun klachten geregistreerd worden en serieus bekeken worden.

De gemeente heeft de afgelopen jaren flink ingezet op het regenbestendig maken van onze wijken. Bijvoorbeeld in Vlijmen-Noord is het geen probleem meer als er een enorme hoeveelheid regen valt: overstroomde straten en kelders zijn daar verleden tijd. De PvdA-Heusden zet ook de komende jaren in op het regenbestendig maken van onze wijken. Wel vragen we daarvoor ook iets van inwoners: bijvoorbeeld door minder tegels of waterdoorlatende verhardingsmaterialen erin te gebruiken, groene daken aan te leggen en water op te vangen met een regenton.

Tot slot willen we ervoor zorgen dat de uitstoot van fijn stof op alle plaatsen in de gemeente voldoet aan de Europese normen.

Financiën

De gemeentelijke lasten voor inwoners behoren in onze gemeente nog steeds tot de laagste in Nederland[4]. We vragen nu weinig van inwoners, er is ruimte om meer te vragen. Dat is nodig om iedereen te laten profiteren van de voorzieningen van de gemeente. Daarbij geldt ook voor Heusden dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Naar onze mening is het geld niet van de gemeente (zij beheert het alleen) maar van de gemeenschap. De lastendruk moet in evenwicht zijn met wat de gemeente voor haar burgers doet. Het uitgeven van geld hoort uiteraard zo efficiënt en effectief te gebeuren. Minstens zo belangrijk is dat het geld ten goede hoort te komen aan de samenleving en in het bijzonder aan de mensen die de gemeente écht nodig hebben in het voorzien van de belangrijkste levensbehoeften.

De PvdA-Heusden staat voor een heldere en doorzichtige begroting die meerjarig sluitend is; een balans tussen inkomsten en uitgaven. De gedane grote investeringen in bijvoorbeeld het centrum van Vlijmen, de sporthal in Drunen, de Voorste Venne en in de infrastructuur zijn gedaan om de gemeente leefbaar en bereikbaar te houden.

In de vorige periode werden veel zorgtaken (‘de drie transities’) naar gemeenten overgeheveld. Wij hebben toen ingezet op het oormerken van de zorggelden: het geld voor zorg en participatie mocht niet aan andere zaken uitgegeven worden. Deze lijn willen wij doortrekken.

De belangrijkste taken zoals zorg, arbeid en armoedebestrijding verdienen volgens ons voorrang op grote projecten, daarom kan het nodig zijn om in de toekomst extra kritisch te kijken naar nieuwe grote investeringen. Innovaties in het kader van bijvoorbeeld verduurzaming of de zorg zijn wat ons betreft wel altijd het overwegen waard.

Het hebben van bezit, zoals gronden en panden, is geen kerntaak van een overheid. Alleen panden en gronden, die nodig zijn voor het uitvoeren van gemeentelijke beleid, houden we. Panden en gronden die niet nodig zijn, verkopen we.

Sociale Economie

Bij een sterke economie moeten we geen kritiekloze absolute groei najagen en omarmen.

Wij zien dat het midden- en kleinbedrijf (en familiebedrijven) belangrijk is voor de lokale werkgelegenheid. Zij bieden al jarenlang werkgelegenheid en dienen waar mogelijk ondersteund te worden om Heusden aantrekkelijk te houden als vestigingsplaats. Heusden beschikt over een aantal sterke en vitale bedrijventerreinen. De PvdA-Heusden wil in kansrijke bedrijventerreinen, blijven investeren.

Daar waar bedrijvigheid excessen met zich mee brengt, zoals bijvoorbeeld de vervuiling van de grond of de lucht, staat de PvdA-Heusden voor de aanpak van de vervuiler. Ook heeft de gemeente de taak om de gedane vervuiling teniet te doen, op kosten van de vervuiler.

Mobiliteit en verkeer

Verkeer gaat vooral over veiligheid en bereikbaarheid. Voor de PvdA-Heusden is het vanzelfsprekend dat de kwetsbare groepen (zowel ouderen als kinderen) veilig de weg op kunnen. Het is belangrijk dat oversteekplaatsen bij scholen, ouderenhuizen en buurthuizen goed zijn. In woonwijken (niet op doorgaande wegen) is 30 kilometer per uur het uitgangspunt. Verkeer heeft bijna per definitie vervelende bijeffecten zoals sluipverkeer, geluidsoverlast en luchtvervuiling. De gemeente hoort deze negatieve gevolgen van verkeer serieus te nemen en waar mogelijk te bestrijden. Als er daarentegen sprake is van een onveilige situatie hoort deze direct aangepakt te worden.

De gemeente heeft volgens de PvdA-Heusden een nadrukkelijke rol in het aantrekkelijker maken van duurzame mobiliteitskeuzes, zoals fietsen, openbaar vervoer en elektrische voertuigen. Wij vinden goede en veilige wandel- en fietsroutes van belang.

Mogelijk makende overheid en zeggenschap

De PvdA-Heusden vindt het belangrijk dat de gemeente ruimte geeft aan inwoners en ondernemers die ambities hebben. Uiteraard moeten mensen zich aan wetten en regels houden. Maar als mensen goede plannen hebben is het aan de gemeente om binnen de regelgeving mee te helpen met het zoeken naar mogelijkheden.

Als mensen ideeën hebben om hun buurt leefbaar te houden of levendiger te maken kunnen zij terecht bij de gemeente. Kennis en kunde van inwoners willen we benutten. Inwoners krijgen dan ook meer zeggenschap over hun eigen buurt. Daarnaast gaat de gemeente verder met het ‘buurten in de buurt’: de gemeente legt om de zoveel tijd het oor te luisteren in iedere buurt. Op die manier blijft de gemeente op de hoogte van wat er leeft en kunnen inwoners de wensen en behoeften kwijt.

Wij zien inwoners niet als klanten van publieke voorzieningen. Die voorzieningen zijn er voor de inwoners en de inwoners horen daarop invloed uit te kunnen oefenen. Om dat te bereiken zetten wij in op gebruikersoverleggen bij sportparken, buurthuizen en andere buurtvoorzieningen en niet in de laatste plaats op sterke cliëntenraden bij zorg- en andere hulpverleningsorganisaties.

Medezeggenschap beperkt zich volgens ons niet tot de verplichte overlegvergaderingen, maar vertaalt zich in mede-eigenaarschap of mede-opdrachtgeverschap.

Cultuur

De PvdA-Heusden vindt dat cultuur onmisbaar is voor mensen persoonlijk, maar ook voor de samenleving als geheel. Cultuur is heel breed: van tradities als gildes en carnaval tot de harmonie, bandjes en dansen en van schilderen en creëren via de bibliotheek naar de galeries in Heusden Vesting.

De afgelopen jaren hebben wij ingezet op cultuur voor en door Heusdenaren. Omdat de meeste mensen mobiel zijn kunnen zij in de ons omringende steden genieten van theaters, musea en bioscopen. Om die reden streven wij niet meer alleen naar het halen van bekende artiesten en cabaretiers naar de Voorste Venne in Drunen. Juist onze eigen inwoners nodigen wij uit om in de vernieuwde Voorste Venne allerlei vormen van kunst en cultuur ‘ten tonele te brengen’. Uiteraard niet tegen elke prijs.

Wij stappen af van de bedaagde cultuurnota. Weliswaar zorgen wij voor het op peil houden van het cultureel aanbod in de gemeente. Maar een beleidsnota met daarin een opsomming van wie wat moet doen is niet de manier waarop de cultuur tot bloei kan komen. Juist door culturele instellingen, kunstenaars, scholen en inwoners samen de ruimte te geven kan de cultuur in Heusden verder bloeien. Een prachtig voorbeeld van initiatief vanuit de bevolking is de opera in Vlijmen-Vliedberg die veel bekijks trok. Dergelijke initiatieven verdienen een steun in de rug van de gemeente.

Een belangrijke culturele instelling in onze gemeente is de bibliotheek. Die zien wij als laagdrempelige ontmoetings- en leerplaats. Dat betekent dat bibliotheken een bijdrage leveren aan de bestrijding van (eventueel aanwezig) analfabetisme en laaggeletterdheid. Maar, de bibliotheek is niet alleen waardevol maar – met drie locaties – ook kostbaar. Zolang de bibliotheek de maatschappelijke meerwaarde kan aantonen in drie kernen zijn wij voor het openhouden van de drie locaties. Wij stimuleren de bibliotheek om zoveel mogelijk de samenwerking te zoeken met andere relevante partijen, zoals bijvoorbeeld het taalhuis. Ook vinden wij het belangrijk dat culturele instellingen zoveel mogelijk de handen ineenslaan om tot geschikte ruimtes te komen voor lezen, cultuur en spel.

Sport en beweging

De PvdA-Heusden vindt sport en bewegen belangrijk voor iedereen: voor de gezondheid, als middel voor participatie, voor de gezelligheid, om spelregels te leren, om te leren samenwerken of om gewoon lekker in je vel te zitten.

Wij zijn daarom voorstander van het stimuleren van sport en beweging voor iedereen, in de volle breedte, voor jong en oud, met of zonder beperkingen.

De gemeente Heusden heeft sinds jaar en dag rijkelijk geïnvesteerd in sport(verenigingen) met als resultaat een heel groot en hoogwaardig sportaanbod. Wij zijn blij met dit resultaat omdat de verenigingen een belangrijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid en de onderlinge binding tussen mensen. De PvdA-Heusden blijft met het oog op dit maatschappelijk rendement kiezen voor breedtesport boven topsport.

Na jaren van fikse investeringen is het nu tijd voor een pas op de plaats. Er is uiteraard nog ruimte voor onderhoud om het niveau van de sportcomplexen in stand te houden.

Wél spoort de PvdA-Heusden altijd aan tot innovaties en verbeteringen. Dat geldt ook voor de sportclubs. Wij vinden dat zij – waar mogelijk – gebruik horen te maken van elkaars faciliteiten zoals velden, kleedkamers en materiaal. Daarnaast roepen we de verenigingen op om hun ruimtes beschikbaar te stellen aan anderen om zo de ruimtes efficiënter te gebruiken. Door bijvoorbeeld bestuurskamers te verhuren als vergaderruimtes kan dat bijdragen aan de betaalbaarheid van de sport. Ook vragen we van sportverenigingen om daken beschikbaar te stellen om zonnepanelen op te plaatsen.

Sporten en bewegen begint het liefst zo jong mogelijk. Wij vinden het heel belangrijk om juist kinderen te stimuleren om in beweging te zijn. Dit doen we door bijvoorbeeld voldoende speelplekken te realiseren en ervoor te zorgen dat álle kinderen zwemdiploma’s halen. Vooral álle kinderen aan het bewegen krijgen is voor ons heel belangrijk. Als ouders minder draagkrachtig zijn kan dat bij ons nooit een reden zijn om niet te kunnen sporten. Met het kindpakket zorgen wij ervoor dat kinderen (en volwassenen) niet verstoken blijven van sportattributen, sportkleding en een lidmaatschap. Door daarnaast in de subsidiëring van sportverenigingen rekening te houden met inkomens van ouders, zorgen wij ervoor dat ook binnen de sport de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Openluchtzwembad het Run hoort volgens ons open te blijven. In voorgaande jaren hebben maar liefst honderden mensen een Heusdenpas gebruikt om een hete zomerse dag van het zwembad te genieten. Deze voorziening is in de zomer van belang om mensen die geen vakanties kunnen betalen of onvoldoende mobiel zijn, toch een leuke zomer te bezorgen.

Bestuur en samenwerken

De gemeente en de gemeenschap zijn niet hetzelfde. De verhouding tussen die twee is aan het veranderen. Het is niet zo dat de gemeente met geld en regels alleen bepaalt hoe de samenleving wordt ingevuld. De opstelling van de gemeente kan verschillen, afhankelijk van de vraag die voor ligt: regelgevend, handhavend, financieel of faciliterend.

Als PvdA-Heusden omarmen wij initiatieven van inwoners. Het is belangrijk dat het onderscheid tussen burgerinitiatieven helder blijft. Daartoe stelt de gemeente duidelijke kaders vast waarbinnen en onder welke voorwaarden zij burgerinitiatieven ondersteunt.

De gemeente (raad & college) neemt voortdurend beslissingen en maakt doorlopend beleidskeuzes. Even belangrijk is het controleren of die keuzes het gewenste effect hebben en tot welke klachten het gemeentelijk handelen geleid heeft. Daarom evalueert de gemeente (raad & college) op gezette tijden de effecten van haar beleid en stelt dat waar nodig bij.

De gemeente werkt niet alleen samen met haar inwoners, maar ook met andere gemeenten. De gemeente heeft veel extra taken gekregen waardoor nauwe samenwerking met verschillende overheden in de regio noodzakelijk is. Die samenwerking hoort altijd ten dienste te staan van inwoners en mag nooit zorgen voor een vervreemd gevoel van onze eigen inwoners richting de eigen gemeente.

PvdA-Heusden wil dat gemeenten van elkaar leren, elkaar helpen en elkaar aanvullen. Zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden. Niet iedere gemeente hoeft voor alle beleidsterreinen eigen beleid te maken. Gemeenten kunnen elkaars beleid overnemen en samen uitvoeren. Dit bespaart kosten en verhoogt de efficiëntie. Het beleid hoort wel op democratische wijze gecontroleerd te worden.

De keuze voor een samenwerking binnen de Midden-Langstraat ligt voor de PvdA-Heusden nog altijd voor de hand. Ook in andere samenwerkingsverbanden blijven wij actief.  Het belangrijkste uitgangspunt is dat coalities alleen worden gesloten, waar ze nodig zijn én van waarde voor onze inwoners.

Jeugd en jongeren

Als er één groep is die brede steun van de politiek krijgt, zijn dat kinderen.

Kinderen de kansen bieden om hun talenten ongeacht hun afkomst en achtergrond te ontplooien, is ons parool. Daarom zetten we in op goede opvang, uitstekend onderwijs, het aanpakken van pesten op scholen, leuke sportvoorzieningen, goede kindzorg en op een leven dat niet beheerst wordt door (materiële) zorgen.

Bij het inkopen van jeugdzorg kiezen wij voor aanbieders die de zorg leveren die nodig is. Het mag nooit zo zijn dat een jongere niet de zorg krijgt die nodig is, omdat de gemeente toevallig geen contract heeft met een bepaalde aanbieder. Er hoort altijd ruimte te zijn voor maatwerk.

Wij denken ook aan de jeugd boven de achttien jaar. Deze jongeren gaan graag uit met hun vrienden, maar veel van hen kunnen niet of moeilijk naar een uitgaansgelegenheid komen. Door een beperkt aantal gelegenheden in Heusden om uit te gaan, een slecht busvervoer in de nacht, lange fietsafstanden of gevaarlijke donkere wegen naar de stad, wordt voor nogal wat jongeren het uitgaan vrijwel onmogelijk. Om te voorkomen dat jongeren gaan fietsen in de nacht zetten is alternatief vervoer nodig. De gemeente peilt de jongeren of er genoeg animo is voor alternatief vervoer zodat onze jeugd, tegen een acceptabele vergoeding, veilig kan uitgaan.

Wij willen dat jongeren meer invloed krijgen op de plannen van de gemeente over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Wij willen dat de gemeente de jongeren actief betrekt. Dat kan door het organiseren van bijeenkomsten en eventueel via een jongerenraad die een (permanente) vertegenwoordigende stem krijgt in de gemeente. Op die manier willen wij de gemeente ook interessant houden voor jongeren.

Ook de (aller)kleinsten horen het leuk hebben in onze gemeente. Tijdens schoolvakanties kunnen deze kinderen (die thuisblijven) in de straat spelen. Op speciale buitenspeeldagen gaan alle auto’s de straat uit en kunnen kinderen met elkaar spelen en kunnen de buurtbewoners elkaar leren kennen.

Senioren

Na een werkzaam leven horen ouderen zich geen zorgen te hoeven maken om geld. Ouderen met een onvolledige AOW krijgen momenteel via de bijstand een aanvulling tot het sociaal minimum voor 65-plussers. Omdat deze aanvulling onder de kostendelersnorm valt worden ouderen, die bijvoorbeeld bij hun kinderen inwonen, op die aanvulling gekort. Dat is niet rechtvaardig. Wij willen daarom voor deze specifieke groep een tegemoetkoming introduceren en het daarnaast mogelijk maken om via individueel maatwerk schrijnende gevallen te helpen.

Niet iedereen bereikt in goede gezondheid de AOW-leeftijd. Er zijn ook mensen die eigenlijk nog wel door willen werken nadat ze de AOW-leeftijd hebben bereikt. Aan al die mensen willen we recht doen. De PvdA wil dat ook mensen die de AOW-leeftijd hebben bereikt, kunnen aankloppen bij Baanbrekers (een publieke instantie voor werk en inkomen). De groep die extra ondersteuning verdient om aan de slag te komen zijn de 55+’ers. In de tijd van economische groei mag het niet zo zijn dat deze groep, die graag wilt werken, aan de zijlijn blijft staan.

Leven in gezondheid is ook het motto voor mensen voor wie gezondheid niet vanzelf spreekt; voor mensen met een lichamelijke beperking of chronisch zieken. Zij moeten maatschappelijk optimaal kunnen functioneren (daar zijn rollatorvriendelijke wegen voor nodig), uitgaande van hun kracht en met praktische oplossingen voor hun beperkingen. Dat geldt ook voor ouderen. Wij worden steeds ouder en blijven steeds langer thuis wonen. Dat stelt hogere eisen aan de zorg dicht bij huis, zoals huisartsen, wijkverpleegkundige zorg en thuishulpen. Ouderen in de gemeente Heusden mogen erop rekenen dat deze zorg goed is.

Tot slot willen wij ervoor zorgen dat senioren niet gebukt gaan onder eenzaamheid. Het is aan de gemeente om laagdrempelige ‘huiskamers’ te verwezenlijken. In deze ‘huiskamers’ kunnen mensen zomaar even binnenlopen om een krant te lezen, koffie te drinken of zomaar een gesprek aan te gaan. Daar dienen voor de gebruikers (buiten hun eigen consumpties) geen kosten aan verbonden te zijn. De gemeente kan deze ontmoetingsplaatsen inzetten als informatiepunt. De huiskamers kunnen beheerd en bemenst worden door vrijwilligers van organisaties die zich met de senioren bezig houden. Ook voor senioren hoort er genoeg te doen te zijn in de gemeente Heusden.

Veiligheid

Veiligheid is een basisbehoefte. Veiligheid is voor een groot deel het werkveld van de politie, het openbaar ministerie en de rechtspraak. Ook de burgemeester is verantwoordelijk voor veiligheid. Al deze partijen hebben de afgelopen periode de verantwoordelijkheid genomen. Zij hebben de strijd tegen met name drugscriminaliteit stevig gevoerd. Wat de PvdA-Heusden betreft gaan zij onverminderd door met het voeren van die strijd.

De veiligheid van ons allemaal is echter te belangrijk om alleen aan de overheid over te laten. Wij willen juist gebruik maken van de inzet van onze inwoners om onze buurten veilig te houden. Sterker nog: zonder bijvoorbeeld buurtpreventie, Whatsapp-groepen in wijken en inwoners die hun verantwoordelijkheid nemen door melding te maken van verdachte situaties is het voor de overheid lastig om (het gevoel van) veiligheid te vergroten.

Overheid en inwoners zorgen er samen voor dat onze leefomgeving veilig blijft.

Successen 2014-2018

Op verschillende gebieden heeft de gemeente Heusden de afgelopen jaren prestaties geleverd. De coalitie als geheel heeft een aantal klinkende successen geboekt zoals het realiseren van een nieuw centrum in Vlijmen en het eindelijk doorhakken van de knoop als het gaat om de Voorste Venne. Hieronder staat een overzicht van de successen waar wij in het bijzonder trots op zijn omdat de Partij van de Arbeid daar vanuit het college en vanuit de gemeenteraad een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd.

Arbeid

De gemeente Heusden heeft de afgelopen periode ieder jaar vier mensen aangenomen met een arbeidsbeperking. Ook kijkt de gemeente voor het invullen van vacatures eerst naar de werkzoekenden die ingeschreven zijn bij Baanbrekers, hierdoor zijn enkele mensen bij de gemeente in dienst getreden. In Heusden werken we met een maatjesproject. Ondernemers, ondernemende Heusdenaren, Heusdenaren met een groot netwerk en gemeentebestuurders worden gekoppeld aan mensen die moeite hebben met het vinden van een baan.Door het maatjesproject zijn de afgelopen periode ongeveer 40 Heusdenaren onafhankelijk van de uitkering geworden. In Heusden zorgen we ervoor dat werknemers en werkgevers direct met elkaar in contact komen. In plaats van een cv opsturen en een grote stapel sollicitatiebrieven doornemen zien werkzoekenden en werkgevers elkaar direct in de ogen.

Wonen

In Vlijmen en in Drunen is er kamerbewoning voor jongeren die begeleiding nodig hebben. Deze jongeren blijven daarmee dichtbij en wonen niet in instituties ver weg.

Zorg

De hulp bij het huishouden is in Heusden niet alleen in stand gebleven, maar zelfs weer een wat verruimd. De huishoudelijke hulp vinden we in Heusden ook belangrijk om een vinger aan de pols te houden en te bekijken hoe het met mensen gaat. Het aanbod van huishoudelijke hulp is op maat: er is extra persoonlijke ondersteuning voor wie dat écht nodig heeft. Per 1 januari 2015 heeft de gemeente veel extra taken gekregen op de gebieden arbeid, participatie en (jeugd)zorg. Voor die tijd kon je geen krant openslaan of de vraag was: kunnen gemeenten dit wel aan? In Heusden is gebleken dat we het aankunnen. De PvdA-Heusden heeft ingezet op het ‘oormerken van zorggelden’, dat wil zeggen dat geld voor zorg nooit en te nimmer aan andere zaken zoals lantaarnpalen uitgegeven mag worden maar uitgeven binnen het sociaal domein Mede daardoor zien we dat (bijna) niemand buiten de boot is gevallen. Bij zwembad Die Heygrave in Vlijmen zijn open-inloopdagen gehouden waar iedereen terecht kon met vragen over de zorg.

Armoedebeleid

De Heusdenpas geeft mensen met een smallere beurs recht op 150 euro per volwassene per jaar in de vorm van bijvoorbeeld een internetabonnement of de contributie voor een sportvereniging.

In het verleden hadden alleen mensen met een inkomen lager dan 110% van het sociaal minimum recht op de Heusdenpas.

Door een motie van de PvdA-Heusden is de groep mensen die recht heeft op een Heusdenpas groter geworden: nu hebben mensen met een inkomen lager dan 120% van het sociaal minimum recht op de Heusdenpas. Inwoners van Heusden met kinderen van 4 tot 17 jaar en een inkomen tot 120% van het sociaal minimum kunnen ook gebruik maken van het kindpakket. Door het kindpakket kunnen kinderen uit gezinnen waar weinig geld is toch meedoen aan bijvoorbeeld sporten, muziekles en schoolactiviteiten. Om het armoedebeleid te verbeteren heeft de gemeente Heusden hulp gekregen van ervaringsdeskundigen. Mede dankzij de hulp van deze ervaringsdeskundigen heeft de gemeente meer inwoners die met een hele kleine beurs moet leven in beeld gekregen.

Duurzaamheid

Jaren geleden maakte de PvdA-Heusden zich al hard voor een duurzame woonwijk. Nu zijn er eindelijk gasloze woningen in het Geerpark in Vlijmen. De PvdA-Heusden heeft geen kans onbenut gelaten om het leggen van zonnepanelen aan te moedigen. Op steeds meer gemeentelijke gebouwen zijn inmiddels zonnepanelen aangebracht.

Cultuur

De PvdA-Heusden heeft ervoor gezorgd dat cultuur weer op de kaart staat. Met cultuur op koers gaat de gemeente in samenspraak met iedereen die iets met cultuur te maken heeft in gesprek om een culturele vijfjarenvisie te ontwikkelen.

Sport

De PvdA-Heusden heeft bijgedragen aan een andere kijk op sport. Sport is veel meer dan het subsidiëren van verenigingen. Meer dan ooit is sport verbonden met zorg en gericht op gezondheid en welzijn.

[1] Duurzame woningen kenmerken zich daarbij met name door comfortabel binnenmilieu (slimme balansventilatie), energiebesparing (isoleren, geen fossiele brandstof), energieopwekking (zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers) liefst met energieopslag), gebruik gifvrije materialen, vergroening (dak, gevel, directe omgeving).

[2] Een NoM-woning wekt evenveel energie op als ie verbruikt. Financieel is de NOM-woning nu bijna geheel gebaseerd op het huidige salderingsregime en vaak gebaseerd op ‘resultaten uit het verleden’. Dus geen garantie voor de toekomst.

[3] Onttrekken fossiele energie (kolen, olie, aardgas) belast de aarde (aardbevingen) en tasten het klimaat (broeikaseffect) aan.

Geothermie (aardwarmte) is geen duurzame energie (is eindig en belast – evenals fossiele energie – de aarde).

[4] www.coelo.nl

Het bericht Verkiezingsprogramma PvdA Heusden 2018-2022 verscheen eerst op PvdA Heusden.

Benoeming Wethouders

PvdA PvdA VVD D66 Enkhuizen 11-04-2017 12:22

Raadsvergadering 4-4-2017
Na het vertrek van wethouder Olierook, en het ter beschikking stellen van de portefeuilles door de wethouders Wijnne en Kok, ontstond een situatie waar de PvdA niet om gevraagd had. Als je de notulen van die betreffende vergadering leest (7 en 8 febr.)  zie je dat elke partij zijn eigen afweging heeft gemaakt en de meerderheid uiteindelijk voor een ‘zakenkabinet’ koos om dat vervolgens te gaan onderzoeken. 
De voorzitter vatte aan het eind van die discussie het proces als volgt samen : Volgens het gewoonterecht is het gebruikelijk dat de grootste partij (SP) het initiatief neemt. Als zij dat niet wil, dan is het aan de een-na-grootste partij (D66). Het is zaak dat er een nieuw college komt. Dat is een proces dat zich buiten de raad afspeelt. Hoe dat proces zich afspeelt, wordt nooit in de raad besloten. In theorie kunnen er zich ook twee processen tegelijk afspelen. Het is dus geen kwestie van stemmen, maar de mening peilen, zoals nu ook gebeurt.
Daarna volgde een aantal weken die voelde als een politiek achtbaan.
Er is ontzettend hard gewerkt om het bestuur in Enkhuizen weer op de rails te krijgen. In deze politieke achtbaan zijn veel gesprekken gevoerd, maar er kwamen ook geen gesprekken opgang ondanks uitnodigingen.
In het hele proces zijn er door alle betrokken besluiten genomen. Het zijn stappen waarvoor een ieder zijn eigen motivatie en verantwoordelijkheid heeft.  Waarbij niets doen ook iets doen is.
In deze situatie hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen. Besluitvaardigheid is nodig omdat anders zaken onnodig lang stil komen te liggen.

 

Met nog een krap jaar voor de verkiezingen heeft de PvdA er voor gekozen om de controlerende en bijsturende taak van de raad meer en openlijker tot uiting te laten komen en dat is wat ons in deze nieuwe situatie bindt met Lijst Quasten, HEA, NE, D66 en de VVD.
Wethouders hebben het mandaat van de raad nodig en niet die van de achterban. Dat vraagt om wethouders voor iedereen, open en verbindend met de juiste bestuurlijke vaardigheden. Die hebben wij gevonden in de voorgedragen kandidaten: de heren Erik Struijlaart en Dorus Luyckx.  
Dat vraagt van de PvdA fractie dat wij hier in de raadszaal telkens opzoek gaan naar meerderheden voor onze standpunten. En dat gaan wij zeker doen! 
We nemen tevens afscheid van dhr. Kok, dhr. Wijnne en dhr. Olierook. De PvdA  bedankt hen voor hun inzet voor de stad en in dit huis. 
Er ligt nu een opdracht aan de raad en we hopen dat alle fracties in de raad de verantwoordelijkheid daarin oppakken. Als wantrouwen, of andere emoties daar tussen staan dan is het zaak om ook daar mee aan de slag te gaan.

Het bericht Benoeming Wethouders verscheen eerst op PvdA Enkhuizen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.