Nieuws van D66 over Partij voor de Dieren inzichtelijk

2 documenten

ChristenUnie en D66 willen meer oog voor impact op bewoners bij ombouw ring Zuid

D66 D66 ChristenUnie CDA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Groningen 12-11-2018 10:41

ChristenUnie en D66 willen meer oog voor impact op bewoners bij ombouw ring Zuid. Naar aanleiding van contacten met bewoners hebben de ChristenUnie en D66 schriftelijke vragen gesteld aan het college mede namens de partijen CDA, Student en Stad, VVD, Partij voor de Dieren, Groen Links, 100% Groningen, Stad en Ommeland en PvdA.

Kern van de vragen is dat een aantal bewoners in de afgelopen periode dat er gebouwd werd aan de weg, niet adequaat genoeg geholpen zijn nadat zij klachten hadden. Inge Jongman, raadslid ChristenUnie: “Wij hoorden dat de bewoners van Oosterpoort een luisterend oor vonden bij de aannemer, maar dat het soms wel even duurde voordat klachten werden verwerkt. Een voorbeeld daarvan is de hotelregeling, waarop bewoners bij overlast een beroep kunnen doen. Die kan men bijvoorbeeld ruimhartiger inzetten.’’

Een tweede punt is dat er bij de bewoners, net als in de raad, zorgen leven over de voortgang van het project. Tom Rustebiel: “Naar aanleiding van de zorgen die er leven bij de bewoners willen wij dat de bewoners meegenomen worden in het vervolg en de planning. Wij hebben vertrouwen in de goede afloop, maar als de bouw hervat wordt dan is dat een belangrijk moment voor de aannemer om minder stug om te gaan met klachten. Die bereidheid lijkt er wel te zijn, maar de uitvoering moet beter. Laten we straks met een schone lei verder gaan.”

Uitstel van de ringweg is vooral ontstaan door een verschil van inzicht tussen de aannemer en het projectbureau Aanpak Ring Zuid, dat namens het Rijk, de provincie en de gemeente handelt. Dat heeft onder meer te maken met de strenge eisen die de gemeente stelt aan leefbaarheid. Tom: ‘De plannen van de aannemer kunnen niet op de goedkeuring van het projectbureau rekenen. Volgens de aannemer voldoen ze wel en daardoor is nu een patstelling ontstaan.’

D66 gaat er vanuit dat de werkzaamheden snel hervat worden. ‘Er ligt een ontwerp dat door de verdiepte ligging goed in de stad past. Ook hebben we als raad extra- op en afritten en een fietstunnel in het project weten te krijgen. Raad en dit en voorgaande colleges hebben een weg die op palen dwars door de stad zou snijden weten te veranderen naar een verbinding die ook waarde toevoegt.’

Zie ook: Niet tornen aan ontwerp ringweg

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Het bericht ChristenUnie en D66 willen meer oog voor impact op bewoners bij ombouw ring Zuid verscheen eerst op Groningen.

Raad steunt pleidooi voor scootervrije fietspaden

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Partij voor de Dieren Groningen 20-12-2017 16:17

De gemeenteraad heeft vanmiddag in ruime meerderheid uitgesproken dat fietsers, voetgangers en scooters zoveel mogelijk gescheiden moeten worden. D66-raadslid Tom Rustebiel diende de motie in en daarin wordt het college opgeroepen om zonering in de binnenstad en scootervrije fietspaden te onderzoeken. Daarmee gaat een langgekoesterde wens van D66, PvdA en GroenLinks voor schone lucht en veilige fietspaden  in vervulling.

Tom is ontzettend blij met de bijna raadsbrede steun. ‘Samen met PvdA en GroenLinks stelden we schriftelijke vragen, kwamen er rondvragen en dienden we moties in rond dit onderwerp. We zijn er letterlijk al jaren mee bezig. Vorige week heeft Den Haag gemeenten de vrijheid gegeven ook scooters met een blauw kenteken te verplaatsen naar de rijbaan. Dat gaat het college nu verkennen. Maar ook een andere maatregel waar wij ons met de andere twee partijen al jaren hard voor maken, zonering in de binnenstad, wordt nu serieus onderzocht.’

Fijnstof

De discussie kwam in een stroomversnelling naar aanleiding van GGD-onderzoek, waaruit bleek dat scooters 20 tot 2.700 keer meer fijnstof uitstoten dan een bestelbus. Tom: ‘Volgens alle experts is de gezondheid van de Stadjer en zeker de fietser in gevaar. En wie al een longaandoening heeft, kan er bijna zeker zijn van dat hij extra klachten krijgt door fijnstof. Daar komt nog eens bij dat de scooters in de drukste fietsstad van Nederland ook voor andere problematiek en veiligheidsissues zorgen.’

GGD, Politie, Scooterbelang, BOVAG, RAI, Gemeente Amsterdam en Fietsersbond lieten in een expertmeeting van de Groningse raad vorige maand al hun licht schijnen over de situatie. Tom: ‘We hebben als raad een erg zorgvuldig pad bewandeld in aanloop naar dit besluit. Onze fracties kregen ook steeds meer de wind in de zeilen door alle landelijke aandacht en steun uit vooral de medische hoek voor deze beslissing, die er ook gewoon echt moest komen.’

Motie scootervrije binnenstad en fietspaden

De scooter met het blauwe kenteken is uniek in Europa en is primair ontstaan als reactie op de fietsinfrastructuur, die in Nederland naar internationale standaard zijn weerga niet kent. Tom: ‘We kregen ook steeds vaker het gevoel dat we al die nieuwe fietspaden mede voor de scooter aan het aanleggen waren. Ik wil naast PvdA en GroenLinks ook de mede-indieners van de motie 100% Groningen, ChristenUnie, Stadspartij, Student en Stad en Partij voor de Dieren net als alle andere betrokken ontzettend danken!’

In de motie roept de gemeenteraad het college op de twee sporen van zonering en scooter op de rijbaan te onderzoeken, rekening houdende met verkeersveiligheid voor alle partijen, maar ook duidelijkheid en redelijkheid. Tom: ‘Ik hoop dat in het voorjaar terugkomt waarna we een definitief besluit kunnen nemen.’

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Het bericht Raad steunt pleidooi voor scootervrije fietspaden verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.