Nieuws van D66 in Groningen over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Zorgen bij D66 en PvdA over energieprijzen WarmteStad

D66 D66 PvdA Groningen 21-02-2020 14:47

Het publieke energiebedrijf WarmteStad rekent hogere tarieven voor verwarming dan commerciële aanbieders. Het college van B&W geeft in het coalitieprogramma aan te gaan voor een duurzame en betaalbare energietransitie. De slogan ‘betaalbare warmte’ van WarmteStad sluit hier goed op aan. D66-raadslid Tom Rustebiel ontdekte dat WarmteStad zo ongeveer de hoofdprijs rekent, en stelde hierover samen met de PvdA vragen aan het college. “Als mede-eigenaar van WarmteStad heeft het college invloed op de energieprijzen lijkt me”, stelt Rustebiel.

Doordat nieuwe appartementen, onder meer door strenge duurzaamheidseisen, duurder in aanschaf zijn kunnen de woonlasten toch hoger uitvallen. Rustebiel: “De belofte van lagere energielasten die bewoners voor ogen hadden toen ze het appartement kochten wordt niet waargemaakt, waarmee een belangrijke prikkel om te verduurzamen veel minder wordt”.

Warmte-koude-installaties Naast het warmtenet heeft WarmteStad ook een viertal warmte-koude-installaties in de stad, waaronder in de Grunobuurt. Daarbij wordt verwarmd met water uit een warme bron en gekoeld met koud grondwater. Rustebiel: “Deze bewoners lijken geen keuzevrijheid te hebben en hierdoor verplicht vast te zitten aan dit systeem, waar ook een koeling van 180 euro per jaar verplicht bij lijkt te horen. En dat terwijl meerdere bewoners aangeven het koelingssysteem amper te gebruiken”.

Ook in de Tweede Kamer is er veel aandacht voor warmtenetten en de energietransitie. Als antwoord op moties van William Moorlag (PvdA) en Matthijs Sienot (D66) geeft de minister in een brief gedateerd op 10 februari 2020 (1&2) aan dat commerciële energieaanbieders gemiddeld 8 tot 12% lagere tarieven hanteren dan het maximumtarief dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vaststelde.

Het bericht Zorgen bij D66 en PvdA over energieprijzen WarmteStad verscheen eerst op Groningen.

Stadsparkdebat: Minder autoverkeer, meer sport en recreatie

D66 D66 PvdA Groningen 09-10-2019 07:12

Minder autoverkeer in het Stadspark. Dat is één van de dingen die D66 en PvdA vandaag bepleiten in de gemeenteraad. De partijen vinden het gek dat de autobereikbaarheid van het park beter is dan voor fietsen en voetgangers en zien dat graag anders.

 

D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘We zouden graag zien dat meer inwoners ons prachtige Stadspark gaan gebruiken. Betere fiets- en wandelverbindingen en minder autoverkeer maken het park een stuk aantrekkelijker en veiliger.’ De PvdA steunt het pleidooi van D66, want beide fracties trekken al een tijdje samen op en vroegen om een nieuwe Stadsparkvisie. Jan Pieter Loopstra, raadslid van de PvdA: ‘De afritten naar het Stadspark zorgen voor veel verkeer, parkeeroverlast en hoge snelheid in het park, omdat de wegen geen obstakels hebben.’

 

De fracties snappen dat het probleem taai is en vragen het college om samen met parkgebruikers, zoals sportverenigingen,  oplossingen te zoeken. De nieuwe visie voor het Stadspark gaat echter over meer dan verkeer. Loopstra: ‘Het Stadspark kan op sommige plekken best meer reuring gebruiken, het park kan en mag meer gebruikt worden. Het heeft zoveel te bieden.’ Rustebiel sluit af: ‘Tegelijkertijd is het natuurlijk niet de bedoeling dat we het park plat gaan treden. Deze nieuwe visie is juist ook een kans om te kijken of we in delen van het Stadspark bijvoorbeeld de biodiversiteit juist kunnen verbeteren.’

Het bericht Stadsparkdebat: Minder autoverkeer, meer sport en recreatie verscheen eerst op Groningen.

Ons raadslid Tom Rustebiel haalt ...

D66 D66 CDA PvdA Groningen 12-08-2019 20:00

Ons raadslid Tom Rustebiel haalt samen met CDA, PvdA en GL ideeën op voor een kindvriendelijke binnenstad. Hij vertelt er samen met Femke Folkerts over op OOGTV. Tips voor ons? Deel ze hieronder!

Raadsinitiatief #spelen050: Denk mee over speelplekken in de binnenstad!

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Groningen 15-07-2019 09:16

De fracties van D66, CDA, GroenLinks en PvdA willen de binnenstad aantrekkelijker maken voor kinderen. Ze roepen inwoners of organisaties op om mee te denken en geven ideeën graag een plek in een initiatiefvoorstel dat aansluit bij de vernieuwing van de binnenstad. 

 

D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘We kijken creatief naar hoe we de behoefte aan speelplekken in kunnen vullen. Traditionele speeltuintjes kunnen natuurlijk, maar ook een wandelroute, hinkelpaden, groen, een waterpartij of een andere spelaanleiding kunnen wat ons betreft passend zijn. We zijn benieuwd waar inwoners mee komen en kijken vervolgens naar hoe het inpasbaar is.’

De partijen komen er nu mee, omdat de binnenstad op de schop gaat. ‘Dit is hét moment om op een financieel verstandige manier de binnenstad een impuls te geven. Spelende en ravottende kinderen zullen het centrum meer reuring geven, bovendien is het ook voor jonge ouders dan aantrekkelijker om naar het centrum te gaan. Het maakt de binnenstad van Groningen nog levendiger en prettiger om te verblijven.

Reageren op de oproep van Tom Rustebiel (D66), Herman Pieter Ubbens (CDA), Rik van Niejenhuis (PvdA) en Femke Folkerts (GroenLinks) kan door foto’s te twitteren met de #spelen050, te reageren via de facebook-pagina’s van de vier partijen of door te mailen. Er wordt automatisch een online collage met ideeën aangemaakt op www.spelenindebinnenstad.nl.

Het bericht Raadsinitiatief #spelen050: Denk mee over speelplekken in de binnenstad! verscheen eerst op Groningen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Groningen 23-11-2018 16:27

Bij de gemeenteraadsverkiezingen heeft D66 Groningen 5 van de 45 zetels voor de nieuwe gemeenteraad behaald en is daarmee de 3e partij van Groningen na PvdA en GroenLinks. Alle mensen die betrokken zijn geweest bij onze campagne ontzettend bedankt. Mede dankzij jullie harde werk presenteren wij vol trots de vijf kandidaten die namens ons een zetel veroverd hebben en voor ons aan de slag kunnen. 1. Paul de Rook 2. Wieke Paulusma 3. Tom Rustebiel 4. Berndt Benjamins 5. Koosje van Doesen Zij zullen samen met het bestuur van onze afdeling overleggen over de manier waarop wij de coalitieonderhandelingen in zullen gaan.

Meer ruimte voor wonen op het water

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Groningen 29-03-2018 19:35

Groningen krijgt meer ruimte voor wonen op het water. Een aantal partijen in de raad, waaronder D66, maakt zich daar via moties en pleidooien al langer hard voor. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Het college wil nu 550 plekken voor wonen op het water. Een forse uitbreiding die mooi past bij de wensen van de bewoners en de groei die de stad doormaakt.’

De raad besprak de uitwerking van de moties ‘Diepenring voor mooie schepen’ van D66 en ‘Meer ligplekken in Groningen’ van de ChristenUnie mede gesteund door D66. Tom: ‘We zien dat het college de wens van de raad erg serieus neemt door nu voor 550 plekken te gaan. We zijn ook blij dat de wachtlijst voor ligplekken daarbij betrokken wordt, daarop staan al heel lang zo’n 100 mensen en er komt maar geen beweging in.’

De laatste maanden zijn er veel debatten geweest over wonen op het water. ‘Waterkavels en ligplaatsen voor varende schepen liepen daarbij veelvuldig door elkaar heen. Wij vinden dat een stad die zijn historie dankt aan het water moet investeren in zowel waterkavels als ligplaatsen voor varende schepen. Bovendien groeit ons inwoneraantal fors, dus naast bouwen op land past daar ook een extra investering voor het wonen op het water bij.’

In de vergadering gaf D66 wel wat kaders mee. ‘Bij de aanleg van nieuwe plekken kijken we kritisch naar draagvlak in de buurt, financiën en ruimtelijke kwaliteit. We willen niet overal in de stad plekken creëren. Het water moet voor iedereen beleefbaar en bevaarbaar blijven. Sommige delen van het Eemskanaal, het Reitdiep en het Hoendiep zijn wat ons betreft daarom ook niet geschikt.’

Tijdens de vergadering nam de raad nog een motie van PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie, CDA, VVD en SP aan om de 550 plekken te bekrachtigen en een onderzoek naar woonwensen te doen. Tom: ‘Vooral dat laatste was voor ons belangrijk, onder meer vanwege het grote verschil in ligplekken en waterkavels. We willen ook tegemoet kunnen komen aan woonschepenbewoners, waarmee we ook in gesprek zijn voor meer ruimte op de Diepenring.’

Zie ook: D66 blijft koersen op beleefbare Diepenring

Het bericht Meer ruimte voor wonen op het water verscheen eerst op Groningen.

Raad steunt pleidooi voor scootervrije fietspaden

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Partij voor de Dieren Groningen 20-12-2017 16:17

De gemeenteraad heeft vanmiddag in ruime meerderheid uitgesproken dat fietsers, voetgangers en scooters zoveel mogelijk gescheiden moeten worden. D66-raadslid Tom Rustebiel diende de motie in en daarin wordt het college opgeroepen om zonering in de binnenstad en scootervrije fietspaden te onderzoeken. Daarmee gaat een langgekoesterde wens van D66, PvdA en GroenLinks voor schone lucht en veilige fietspaden  in vervulling.

Tom is ontzettend blij met de bijna raadsbrede steun. ‘Samen met PvdA en GroenLinks stelden we schriftelijke vragen, kwamen er rondvragen en dienden we moties in rond dit onderwerp. We zijn er letterlijk al jaren mee bezig. Vorige week heeft Den Haag gemeenten de vrijheid gegeven ook scooters met een blauw kenteken te verplaatsen naar de rijbaan. Dat gaat het college nu verkennen. Maar ook een andere maatregel waar wij ons met de andere twee partijen al jaren hard voor maken, zonering in de binnenstad, wordt nu serieus onderzocht.’

Fijnstof

De discussie kwam in een stroomversnelling naar aanleiding van GGD-onderzoek, waaruit bleek dat scooters 20 tot 2.700 keer meer fijnstof uitstoten dan een bestelbus. Tom: ‘Volgens alle experts is de gezondheid van de Stadjer en zeker de fietser in gevaar. En wie al een longaandoening heeft, kan er bijna zeker zijn van dat hij extra klachten krijgt door fijnstof. Daar komt nog eens bij dat de scooters in de drukste fietsstad van Nederland ook voor andere problematiek en veiligheidsissues zorgen.’

GGD, Politie, Scooterbelang, BOVAG, RAI, Gemeente Amsterdam en Fietsersbond lieten in een expertmeeting van de Groningse raad vorige maand al hun licht schijnen over de situatie. Tom: ‘We hebben als raad een erg zorgvuldig pad bewandeld in aanloop naar dit besluit. Onze fracties kregen ook steeds meer de wind in de zeilen door alle landelijke aandacht en steun uit vooral de medische hoek voor deze beslissing, die er ook gewoon echt moest komen.’

Motie scootervrije binnenstad en fietspaden

De scooter met het blauwe kenteken is uniek in Europa en is primair ontstaan als reactie op de fietsinfrastructuur, die in Nederland naar internationale standaard zijn weerga niet kent. Tom: ‘We kregen ook steeds vaker het gevoel dat we al die nieuwe fietspaden mede voor de scooter aan het aanleggen waren. Ik wil naast PvdA en GroenLinks ook de mede-indieners van de motie 100% Groningen, ChristenUnie, Stadspartij, Student en Stad en Partij voor de Dieren net als alle andere betrokken ontzettend danken!’

In de motie roept de gemeenteraad het college op de twee sporen van zonering en scooter op de rijbaan te onderzoeken, rekening houdende met verkeersveiligheid voor alle partijen, maar ook duidelijkheid en redelijkheid. Tom: ‘Ik hoop dat in het voorjaar terugkomt waarna we een definitief besluit kunnen nemen.’

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Het bericht Raad steunt pleidooi voor scootervrije fietspaden verscheen eerst op Groningen.

Focus op verkeersveiligheid bij scholen

D66 D66 PvdA Groningen 15-12-2017 12:22

Afgelopen woensdag besprak de raad het Meerjarenprogramma Verkeer & Vervoer. Daarin hebben duurzaamheid en verkeersveiligheid een belangrijke plek. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Hoogtepunten genoeg, onder meer de samenhang met leefbaarheid, de 400 extra laadpalen én extra geld voor verkeersveiligheid bij scholen, een langgekoesterde wens.’

De speerpunten van D66 in het onderdeel verkeer zitten volgens Tom op het gebied van participatie, duurzaamheid en leefbaarheid. ‘Participatie is ongelooflijk belangrijk. Onze stad groeit en we bouwen druk aan infrastructuur en woningen. Om daar draagvlak voor te blijven houden, is goede samenwerking met omwonenden belangrijk. Vaak maken ze plannen beter. En zelfs bij beslissingen die niet voor iedereen gunstig zijn, horen we positieve geluiden terug over hoe de gemeente mensen betrekt bij beslissingen. D66-wethouder Paul de Rook en zijn team verdienen hiervoor de complimenten vanwege hun inzet.’

Duurzaam OV In het domein van de duurzaamheid springt de inzet op schoon vervoer, dus voetganger, fiets en OV, in het oog. Tom: ‘We zien naast het prioriteren van voetganger en fiets in bijvoorbeeld de binnenstad nu ook dat duurzaamheidsmaatregelen concreet worden. Denk aan 400 extra laadpalen in de openbare ruimte en de snelheid waarmee we het OV verduurzamen met waterstof en elektriciteit. Verkeer is een belangrijke factor in de totale CO2-uitstoot, dus dat zijn uitstekende keuzes en ambities. Ook blijft het college een nieuw station in Hoogkerk en snellere verbindingen met de randstad en Hamburg/Bremen najagen.’

Winkelcentrum Paddepoel Wat verder opvalt aan het meerjarenprogramma is de koppeling met leefbaarheid. ‘Verkeer heeft een grote impact op leefbaarheid. Leefbare en gezonde wijken zijn wijken waar het uitnodigt om naar buiten te gaan, waar de lucht schoon is en waar voetgangers en fietsers zich prettig voelen.’ In dat licht hield Tom ook een pleidooi voor het beter integreren van Winkelcentrum Paddepoel. Tom: ‘Het winkelcentrum is omsingeld door vier brede wegen. Voor de leefbaarheid van de wijk zou het mooi zijn als bijvoorbeeld één van die wegen kon verdwijnen. Je kunt dan aansluiten op het park, de vensterschool en het zwembad. Vooral senioren zullen hier de vruchten van plukken.’

Veilige schoolomgeving D66 is ook blij met de 3 miljoen extra voor verkeersveiligheid met een accent op de schoolomgeving. Tom: ‘Het moet voor de jongste verkeersdeelnemer vanzelfsprekend zijn dat je veilig te voet of op de fiets naar school kunt. Dat is gezond en goed voorbeeld doet volgen.’ Tot slot haalde Tom nog even de discussie over scooters en fijnstof aan. Tom: ‘De discussie over fijnstof moet je deels los zien van CO2, waar het in milieubeleid vaak om draait. Fijnstof is funest voor de volksgezondheid en scooters stoten vaak wel 1.000 keer zoveel fijnstof uit als bijvoorbeeld bestelbusjes. Volgens ons moet Groningen hiermee aan de slag, we stelden er eerder al vragen over met PvdA en GroenLinks.’

Het bericht Focus op verkeersveiligheid bij scholen verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.