Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

10 documenten

Gebruik koelkracht van bomen: minder kappen, meer aanplant! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Deventer 14-08-2020 00:00

De eerste helft van augustus zuchtte Nederland onder een heftige hittegolf. Met name in de stedelijke gebieden liep de warmte op tot ongebruikelijke temperaturen waar de Nederlandse mens, dier en natuur niet aan gewend zijn. Tijdens de hittegolf bleek ook weer eens hoe belangrijk (vooral de volgroeide) bomen zijn om de stad te verkoelen. Fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen plaatste een bericht op twitter en dit leidde tot een interview met de Stentor. De centrale boodschap : minder kappen, meer aanplanten!

In Deventer hebben we een Bomenbeleidsplan en een Groenbeleidsplan. Beide plannen zijn meer dan 10 jaar oud en is het dus hoog tijd voor actualisatie. De afspraak om deze plannen te actualiseren staat in het coalitieakkoord "Met lef en liefde voor Deventer" (2018) van Gemeentebelang, PvdA, CDA, D66 en GroenLinks. Volgens GroenLinks Deventer toont de huidige hittestress aan - dat naast het belang voor luchtzuivering, water vasthouden, biodiversiteit en natuurlijk intrinsieke schoonheid - het van groot belang is om zoveel mogelijk volwassen bomen te behouden. Die moeten volgens ons gekoesterd worden en pas gekapt als ze bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie opleveren of als het echt niet anders kan. In Deventer kan het nu nog steeds voorkomen dat gezonde bomen het loodje leggen omdat het beter past bij het straatbeeld of omdat ze in de weg staan bij de aanleg van een nieuwe wijk of bij renovatie/reconstructie. Wij denken dat andersom moet worden geredeneerd en het behoud van bomen het uitgangspunt moet zijn. Zorgvuldige keuzen bij het kappen dus!
 
Een andere zorg zit bij de aanplant. Er zijn nog talloze lege plekken en straten die kaal en leeg aandoen. Volgens ons is het goed om met het oog op de toekomst bomen te planten waar het kan. 
 
De tweet van Tjeerd van der Meulen was aanleiding voor een interview met de Stentor (zie bijlage). De komende tijd zullen wij onze ideeen over terughoudend kapbeleid en vooruitstrevend aanplantbeleid verder uitwerken en voorstellen bij de actualisatie van de genoemde plannen. Heb jezelf ideeen of wil je reageren? Mail naar info@groenlinksdeventer.nl
 
Foto's zijn van Ronald Hissink (in opdracht van De Stentor)
 

Begroting 2020 | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Deventer 16-11-2019 00:00

Elk jaar in november stelt de gemeenteraad van Deventer de Begroting voor het komende jaar vast. De partijen kunnen de begroting veranderen, aanvullen of met nieuwe voorstellen komen voor het nieuwe jaar. De vergadering over de begroting duurt langer dan een gebruikelijke raadsvergadering: een middag en een avond. Dit jaar stond de begrotingsraad voor een groot deel in het teken van de toekomst van de speelgoedcollectie van het Deventer Verhaal: kiezen we voor een tentoonstelling in het bestaande gebouw of toch iets anders? Maar er waren meer belangrijke onderwerpen. In deze bijdrage blikt fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen terug op de begrotingsraad van 13 november.

Hoofdmenu : speelgoedcollectie

In de begrotingsraad op 13 november 2019 stond de toekomst van de speelgoedcollectie op het hoofdmenu. Wij hebben al uitgebreide verantwoording gegeven over de door ons gemaakte keuze en de wensen ten aanzien van een integrale oplossing voor het Deventer erfgoed (klik hier). Er is een amendement aangenomen waarbij het speelgoedmuseum blijft waar het zit. Wij respecteren de keuze die door de meerderheid van de raad is gemaakt maar vinden het jammer voor de andere culturele makers omdat hun budget immers minder is dan beoogd. Daarnaast kan Deventer Verhaal weliswaar blijven in hun pand aan Brink 47 maar wordt de exploitatiesubsidie fors lager ( - 40.000 per jaar). Bovendien leert de ervaring in Deventer dat bouwprojecten nog wel eens tegen kunnen vallen en dan is de ter beschikking gestelde 700.000 euro wellicht toch te weinig.  Ik heb dan ook het sterke voorgevoel dat het onderwerp Speelgoedmuseum het komend jaar nog wel eens terug kan keren in de raad. En dan waarschijnlijk weer als hoofdact.

De voorkeur van het college van B&W (met GroenLinks wethouder Carlo Verhaar als portefeuillehouder) voor het niet openhouden van het speelgoedmuseum aan Brink 47 werd door 4 van de 5 coalitiepartijen niet gedeeld. D66, PVDA, Gemeentebelang en CDA kozen voor een geheel andere variant dan de voorkeur van hun wethouders. In coalitieverband en bij het opstellen van het Bestuursakkoord in 2018 zijn er echter geen afspraken over gemaakt. Er is hier dus sprake van een zogenaamde "vrije keuze". Voor de toekomst is het van belang dat we met z'n allen weer aan de slag kunnen met een culturele boeiende beleefstad en als het aan GroenLinks ligt gaan we daar in 2020 met z'n allen hard aan werken.

Voorgerecht: de algemene beschouwingen

In de algemene beschouwing is aandacht gevraagd voor de maatregelen die wij als gemeente moeten nemen voor een duurzame toekomst. Het jaar 2020 wordt voor Deventer doorslaggevend omdat we aan de start het Energieplan voor de komende jaren gaan vaststellen. In het bijgevoegde document (attachment, zie hieronder) staat de kern van de algemene beschouwing en daarin staat onze opvatting over de inzet van de extra middelen voor jeugdzorg. Normaal gesproken agenderen wij energie & duurzaamheid bij de begroting maar deze keer wachten wij tot het energieplan en de spoedige uitvoering daarvan. Wordt vervolgd dus.

Belangrijke bijgerechten

Tijdens de raad zijn diverse andere moties (mee)ingediend of gesteund:

Wij willen in 2020 een actualisatie van het Fietsbeleid en de Fietsagenda. De motie dienden wij in met D66 en CU en werd gesteund door een raadsmeerderheid. 

Wij dienden een motie in om de toekomstige huisvesting van het Burgerweeshuis weer in de Begroting op de juiste plaats te zetten (het zogenaamde "voorportaal"). Tot onze grote verrassing haalde dit voorstel het niet en zelfs de partijen waarmee wij het project Burgerweeshuis in 2016 in de begroting hadden geschreven steunden het niet. Overigens: het voorstel staat geheel los van de besluitvorming die nog moet volgen. 2020 is dus een belangrijk jaar voor de "club van de toekomst".

Wij steunden verder diverse moties van andere partijen (onder andere onderzoek naar de problematiek van zwerfjongeren in Deventer, energietoezicht en de alternatieve opvang voor de Skaeve Huse).  Op een aantal onderwerpen komen wij later met nieuwsberichten terug, onder andere de nieuwbouw van VMBO De Marke en de zogenaamde "gratis" kilo's bij de milieustraat.

 

 

 

 

 

Hoofdpijndossier Werkmakelaar-Oost - Het vervolg | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Deventer 29-11-2018 00:00

In juni 2018 berichtten wij over het dossier Werkmakelaar- Oost: een bedrijf dat zich in Deventer vestigde om mensen vanuit de Participatiewet weer aan het werk te helpen. De gemeente Deventer verleende forse subsidies maar het bedrijf ging uiteindelijk toch failliet. Ondertussen waren er verontrustende verhalen over de arbeidsomstandigheden bij dit bedrijf. Omdat er veel verkeerd was gegaan, besloot de raad in juni unaniem tot een onafhankelijk onderzoek. Het onderzoeksrapport dat in november 2018 verscheen, bevat een gedetailleerde reconstructie van alles wat er mis ging. De gemeente heeft een bedenkelijke hoofdrol. In de raadsvergadering van 28 november 2018 hebben GroenLinks, D66, GemeenteBelang, CDA en PvdA met een motie hun ongenoegen en bezorgdheid geuit over over het gebrek aan bestuurlijke regie bij de opstart en uitvoering van dit dossier. De destijds verantwoordelijk wethouder Jan-Jaap Kolkman (PvdA) heeft de gemaakte fouten erkend. Uit dit dossier zijn dure lessen geleerd en het college heeft beloofd aan de slag te gaan met de waardevolle aanbevelingen voor toekomstige subsidietrajecten.

De fractie van GroenLinks heeft zich de afgelopen maand intensief gebogen over het onderzoeksrapport over de regie en uitvoering van de gemeente Deventer in het dossier Werkmakelaar-Oost. Het heeft de nodige hoofdbrekens gekost om een beoordeling te maken want de gedetailleerde reconstructie is een ontluisterend beeld waaruit blijkt dat de gemeente op veel fronten fouten heeft gemaakt. In de raadsvergadering van 28 november 2018 is onze conclusie dat het college onvoldoende "in control" is geweest en dat de bestuurlijke regie ontbrak, onderbouwd met de volgende vijf ernstige tekortkomingen: 1.  Er was sprake van een gebrekkige voorbereiding en overhaaste besluitvorming. Hierbij is het bijvoorbeeld opmerkelijk dat er is afgeweken van de normale gang van zaken bij startbaansubsidies zonder dat te motiveren. Het is een verkeerde keuze om een gevraagd schriftelijk advies niet af te wachten; 2. Er was sprake van een subsidiebesluit met onvoldoende danwel multi-interpretabele voorwaarden, vooral veroorzaakt doordat er te weinig informatie was vergaard in de voorbereidingsfase; 3. Alarmbellen en waarschuwingen hadden aanleiding moesten zijn voor het aan de rem trekken en een actieve monitoring van de financiële resultaten. Helaas is dat steeds niet gebeurd. 4. Er was onvoldoende handhaving van de subsidievoorwaarden terwijl de bedrijfsvoering door alle alarmbellen juist onder een vergrootglas had moeten liggen. 5. Slecht gemotiveerde en rommelige gang van zaken rondom de bevoorschotting subsidies. Tijdens de laatste levensstuipen van WM-O zijn er zelfs voorschotten verleend in verband met mogelijk afbreukrisico van de gemeente. Dat mag natuurlijk nooit een reden zijn!

Ons eindoordeel is dan ook: overhaast, onzorgvuldig en onverstandig.

Samen met D66, Gemeentebelang, CDA en PvdA voelden wij ons genoodzaakt om een stevig signaal aan het college af te geven. Wij dienden een motie van bezorgheid en ongenoegen in (zie hieronder). Deze motie is ondersteund door de ChristenUnie. De motie is een hard oordeel over het falen van het college maar bevat ook de opdracht om de aanbevelingen uit hetzelfde rapport op zeer korte termijn uit te voeren. Onze insteek is dat alles op alles wordt gezet om dit soort tragedies in de toekomst te voorkomen.

Het college was dus onvoldoende in control en het ontbrak aan bestuurlijke regie. Wethouder Jan-Jaap Kolkman was destijds verantwoordelijk. Enkele oppositiepartijen deden een moreel beroep op de wethouder om zijn taken per direct neer te leggen. Wij hebben dat verzoek niet onderschreven. In het debat heeft de wethouder namelijk de gemaakte fouten erkend en heeft aangegeven dat hij veel lessen heeft geleerd. Daarbij heeft onze fractie onder meer betrokken dat het project is opgestart vanuit de goede intentie om mensen vanuit de participatiewet aan het werk te helpen. In dat opzicht heeft de wethouder lef getoond om een nieuw bedrijf naar Deventer te halen. De keerzijde van zijn wensdenken en enthousiasme is dat er overhaast en slordig gehandeld is. Een complexe subsidierelatie vraagt echter om andere interventies. De balans tussen goede bedoelingen en zorgvuldigheid is in dit dossier doorgeslagen naar de verkeerde kant. Een dure les voor Deventer (en de werknemers van WM-O) maar met de aanbevelingen kunnen we dit soort debacles in de toekomst voorkomen.

Tot slot: de fracties van VVD en Deventer Sociaal hebben zich naar aanleiding van diverse signalen van betrokkenen rond WM-O op deze kwestie gestort en onder meer door het stellen van kritische vragen aan het college de kwestie op de kaart gezet. Ondanks dat we de politieke eindbeoordeling van deze partijen niet delen, zijn we de kritische raadsleden uit deze fracties erkentelijk voor de energie en doorzettingskracht die zij in dit dossier hebben gestoken om de onderste steen boven te krijgen.

Tjeerd van der Meulen Fractievoorzitter GroenLinks

Duurzaamheid in de etalage | Deventer

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 CDA PvdA Deventer 09-11-2018 00:00

In de stadsetalage van het stadhuis zal de komende jaren een duurzaamheidscentrum worden ingericht. In dit centrum kunnen de inwoners van Deventer informatie ontvangen over het verduurzamen van hun woning of bedrijf. De gemeenteraad besloot daartoe op 7 november 2018 op initiatief van GroenLinks en met ondersteuning van D66, PvdA, Gemeentebelang, CDA, ChristenUnie, DENK en DeventerNu. Fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen: "de komende jaren gaan we vaart maken om Deventer energieneutraal te maken en hierbij hebben we iedereen nodig. Mensen die wel willen maar niet weten hoe ze duurzamer en milieuvriendelijker kunnen leven, zijn vanaf 2019 welkom in de stadsetalage bij het stadhuis!".

Deventer kan in haar eentje de wereldwijde klimaatverandering niet tegengaan maar de gemeente neemt wel de verantwoordelijkheid om haar steentje bij te dragen. In 2019 wordt de stadsetalage van het stadhuis aan het Grote Kerkhof de centrale plek om alle informatie op het gebied van duurzaamheid te vinden. Vragen als: hoe kan ik mijn huis beter isoleren?, is mijn pand geschikt voor zonnepanelen?, hoe werkt een warmtepomp?, kan ik mijn tuin klimaatbestendig inrichten en wat kost het eigenlijk allemaal? kunnen in het duurzaamheidscentrum beantwoord worden. In de ruimte bij het stadhuis zullen bedrijven, organisaties en instellingen voorlichting en duidelijke hulp bieden. De komende tijd zal duidelijk worden hoe e.e.a. wordt ingevuld. De komende jaren krijgt duurzaamheid een superbelangrijke plek in het beleid van de gemeente en hierbij wordt het stadhuis zelf het zichtbare middelpunt.

Het duurzaamheidscentrum was reeds opgenomen in het coalitieakkoord "met lef en liefde" maar in de begroting 2019 was het centrum tijdelijk geworden. Het voorstel om structureel een duurzaamheidscentrum in te richten is met een ruime meerderheid aangenomen. Van der Meulen: "alle partijen onderschrijven het belang van duurzaamheid en dat we de Deventenaren hierbij moeten ontzorgen." Het duurzaamheidscentrum opent in 2019.

Knettergroen en supersociaal coalitieakkoord voor Deventer | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Deventer 06-07-2018 00:00

25 ambities in 25 dagen onderhandelen

GroenLinks gaat meebesturen in Deventer! Op 6 juli is door formateur Henk Nijhof (oud partijvoorzitter van GroenLinks) het coalitieakkoord gepresenteerd: een akkoord met een vette groene rand en veel ambitieuze duurzame plannen voor een ontspannen en sociaal Deventer! GroenLinks heeft een stevige stempel gedrukt op het akkoord en kandidaat wethouder Carlo Verhaar staat klaar om, samen met zijn collega's Liesbeth Grijsen (GB), Thomas Walder (D66), Jan Jaap Kolkman (PVDA) en Frits Rorink (CDA) Deventer vol lef en liefde te gaan besturen.

Na een eerste misgelopen formatiepoging en een nieuwe informatieronde zijn begin  juni de nieuwe onderhandelingen gestart. De vijf partijen hebben samen geschreven aan een akkoord waar de ambitie en energie van af straalt. GroenLinks fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen blikt tevreden terug: "Het akkoord staat boordevol groene en sociale ambities. De komende vier jaar kunnen we Deventer hiermee gaan veranderen. " Het formatieoverleg verliep in constructieve sfeer en af en toe waren er stevige discussies. De vijf partijen konden elkaar bijzonder goed vinden en het nieuwe wethoudersteam zit vol energie.   

 

Het formatie-overleg heeft ongeveer 25 dagen geduurd.   Daarom – in willekeurige volgorde - 25 ambities en plannen uit het coalitieakkoord:

Het Grote Kerkhof wordt op 2 februari 2019 autovrij gemaakt. Dit deel van de stad  (inclusief Stromarkt en Nieuwe Markt) wordt opnieuw ingericht.    De lokale economie wordt op een duurzame manier versterkt. Duurzame bedrijven krijgen voorrang. Voor de binnenhaven geldt een duidelijke  duurzaamheidsambitie: inzet op elektrische scheepvaart. De gemeente Deventer gaat maatschappelijk verantwoord ondernemen en verlangt dit ook van bedrijven waar ze mee samenwerkt. Deventer wordt energieneutraal in 2030. De komende periode gaan we een concreet energieplan maken en werken aan draagvlak voor o.a. windturbines en zonneparken om deze ambitie te verwezenlijken. Het verkennende onderzoek naar meer windenergie in Deventer wordt vanaf september 2018 besproken in de raad. Met bedrijven gaan we duidelijke afspraken maken in de vorm van energiedeals om hun energieverbruik terug te dringen.  We zorgen ervoor dat flora en fauna ook in de bebouwde omgeving voldoende ruimte heeft. Dit zogenaamde natuurinclusief bouwen is goed voor de biodiversiteit van de stad. In het openbaar groen gaan we waar mogelijk ecologisch beheer toepassen. Ook gaan we het kapbeleid moderniseren, onder andere bij de laanbomen. Om de communicatie over kap te verbeteren gaan we experimenteren met een kaplint. We gaan jongeren, met hun eigen lef en liefde voor Deventer, actief betrekken bij beleid dat hun aangaat door middel van een jongerenraad. We voeren diversiteitsbeleid en onderzoeken de mogelijkheid voor een adviesraad sociale cohesie zodat ook Deventenaren met een migratie-achtergrond betrokken worden bij het gemeentelijk beleid. We hebben een duidelijke ambitie om streeklandbouw (lokale voedselproductie tbv de stad)  te versterken en gaan deze ambitie samen met LTO en milieuorganisaties uitwerken. Dierenwelzijn is belangrijk aandachtspunt van dit college waarvoor speciaal beleid wordt gemaakt. Bij de handhaving maken we van de bestrijding van stalbranden prioriteit. Om de luchtverontreiniging terug te dringen stimuleren we duurzame mobiliteit (bijvoorbeeld elektrische auto's, meer laadpalen ) en gaan we voorlichting geven over verantwoorde houtstook. We gaan de mogelijkheden voor een transferium nabij de A1 onderzoeken om zodoende duurzame mobiliteit en lagere  parkeerdruk in de binnenstad te bevorderen. We schrijven nog in 2018 een nieuwe cultuurvisie in samenspraak met instellingen en individuele makers. Deze visie doet recht aan de unieke dynamiek van de sector.  De gemeente Deventer gaat actief aan het werk met de werkwijze ‘Prettig Contact met de Overheid’. Binnen deze manier van werken staat persoonlijk contact in plaats van afstandelijke brieven centraal.  Het persoonsgebonden budget (PGB) is een volwaardig alternatief voor zorg in natura, waarbij de toegankelijkheid van PGB een blijvend aandachtspunt is. De communicatie rondom regelingen voor schuldhulpverlening wordt vereenvoudigd, zodat deze toegankelijk zijn voor de mensen die het nodig hebben. We zetten blijvend budget in voor kinderen in armoede, zodat zij volwaardig mee kunnen doen.  We gaan daadwerkelijk vaart maken met de verbouwing van poppodium Burgerweeshuis. Het verfijningsonderzoek zal in het najaar de volgende stappen laten zien. De fiets is voor steeds meer mensen een goed alternatief en daarom gaan we werken aan nieuw fietsbeleid.  Fietssnelwegen zijn daarom belangrijk. Onze prioriteit ligt bij een fietssnelweg naar Zutphen.  Werk is voor veel mensen een belangrijk onderdeel van hun bestaan. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan we banen creëren in samenwerking met onder andere het bedrijfsleven.  We versterken de samenwerking tussen verschillende aanbieders van zorg, zodat voor de zorgvrager duidelijk is wie hij of zij moet hebben: zorg met één gezicht.  De sociale teams spelen een belangrijke rol in preventie en daar zetten we vol op in. De mogelijkheden voor vuurwerkvrije zones worden uitgebreid, zodat oud en nieuw voor iedereen leuk is.  Met de jaarwisseling van 2019 organiseren we een centrale vuurwerkshow. Wij gaan ingewikkeld taalgebruik in de communicatie door de gemeente in kaart brengen en aanpakken. Daarmee betrekken we bewoners meer bij de gemeente en pakken we bureaucratie aan/  Bij de aanleg van woonwijken wordt gestreefd naar een natuurspeelplaats waar kinderen spelend kennis leren maken met de natuur. 

Hieronder is het volledige coalitieakkoord te lezen. 

/r/e48799388736746fbd5abd73a6b23826?url=http%3A%2F%2Fdeventer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fknettergroen-en-supersociaal-coalitieakkoord-voor-deventer&id=64e970c63fd895e93b2758f0644f6b35bea24add YouTube video
/r/e48799388736746fbd5abd73a6b23826?url=http%3A%2F%2Fdeventer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fknettergroen-en-supersociaal-coalitieakkoord-voor-deventer&id=64e970c63fd895e93b2758f0644f6b35bea24add YouTube video

Heb jij vragen voor onze ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Deventer 05-07-2018 17:53

Heb jij vragen voor onze Q&A?

📣NIEUWS! GroenLinks Deventer is ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Deventer 03-07-2018 12:04

📣NIEUWS! GroenLinks Deventer is onderdeel van nieuwe coalitie samen met Gemeentebelang, PvdA,, D66 en CDA!📝 Meer over het akkoord: http://bit.ly/2z2Xa84 Heb je vragen over de formatie? Vrijdag aanstaande hebben wij een Q&A ingepland met onze fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen en onze wethouder Carlo Verhaar. Je kunt jouw vraag hieronder achterlaten!

GroenLinks Deventer onderdeel van nieuwe coalitie! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Deventer 03-07-2018 00:00

De onderhandelende partijen zijn er uit! De nieuwe coalitie van Deventer zal bestaan uit Gemeentebelang, PvdA, GroenLinks, D66 en CDA. Vrijdag 6 juli presenteren zij in Davo het coalitieakkoord. 11 juli zullen de nieuwe wethouders worden geinstalleerd. 

Formateur Henk Nijhof laat weten dat de partijen er op inhoud uit zijn en alleen nog de besprekingen over de portefeuilleverdeling moeten afronden. “Het waren drukke weken voor de onderhandelaars. We hebben de fracties goed betrokken bij het proces en input gebruikt van partners uit de samenleving”. 

Heb je vragen over de formatie? Vrijdag aanstaande hebben wij een Q&A ingepland met onze fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen en onze wethouder Carlo Verhaar. Je kunt jouw vraag achterlaten via Twitter, Facebook en LinkedIn

Duurzame lijnbussen weer een stap dichterbij | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA Deventer 10-02-2018 00:00

In de raadsvergadering van 7 februari 2018 hebben de fracties van GroenLinks en CDA bij het college aangedrongen op een snellere verduurzaming van de stadsbussen die in Deventer rijden. Nu zijn het nog traditionele bussen op fossiele brandstoffen en Deventer blijft achter bij veel andere steden waar bijvoorbeeld elektrische bussen rijden. De motie werd raadsbreed aangenomen. 

Voor een aantrekkelijke woon- en vestigingsstad zijn goede en betrouwbare verbindingen noodzakelijk. Goede verbindingen, zeker ook per openbaar vervoer, zijn van belang voor de verdere duurzame economische ontwikkeling van Deventer. Het busvervoer in en rond Deventer wordt door de provincie(s) aanbesteed middels een concessie. In Oost-Nederland (Overijssel, Gelderland en een deel van Flevoland) zullen de huidige zeven busconcessies worden samengevoegd tot drie grote busconcessies. Binnen deze drie concessies is het verduurzamen van het openbaar vervoer één van de aandachtsvelden.

Als raad hebben we in Deventer duurzame mobiliteit als één van de speerpunten benoemd binnen duurzaamheid en zetten we als Cleantech Regio vol in op het toepassen van nieuwe en schone technologieën. Duurzaam openbaar vervoer past daar naadloos in. Maar duurzaam openbaar vervoer biedt meer voordelen en daarom hebben het CDA en GroenLinks, ondersteunt door meerdere partijen, een motie ingediend om in te zetten op een snellere verduurzaming van het (stads)lijnennet in Deventer. Wietse Burger (CDA): ‘Naast duurzaamheid liggen er ook kansen voor een betere luchtkwaliteit en kan door de inzet van een moderne en duurzame bussen de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer worden vergroot. De nieuwe generatie bussen zijn comfortabeler en stiller’.

Vooralsnog zal de verduurzaming van het stadslijnennet in Deventer, in tegenstelling tot de meeste andere stadsnetten binnen het concessiegebied, niet op korte termijn zal worden gerealiseerd. De motie roept het College juist op hier richting de provincie vol op in te zetten. Tijdens de raadsvergadering van 7 februari heeft de raad de motie unaniem aangenomen. Tjeerd van der Meulen: ‘Met het unaniem aannemen van de motie en de toezegging van het College om zich hier actief voor in te zetten is weer een mooie stap genomen richting een duurzame toekomst van Deventert’.

De motie kunt u hier terugvinden:

https://deventer.raadsinformatie.nl/document/6170403/4/2018-02-07_Motie_Vreemd_Verduurzaming_OV-Concessie

 

Verduurzaming lijnennet Deventer weer een stap dichterbij

CDA CDA GroenLinks Deventer 09-02-2018 20:24

Voor een aantrekkelijke woon- en vestigingsstad zijn goede en betrouwbare verbindingen noodzakelijk. Goede verbindingen, zeker ook per openbaar vervoer, zijn van belang voor de verdere duurzame economische ontwikkeling van Deventer.Het busvervoer in en rond Deventer wordt door de provincie(s) aanbesteed middels een concessie. In Oost-Nederland (Overijssel, Gelderland en een deel van Flevoland) zullen de huidige zeven busconcessies worden samengevoegd tot drie grote busconcessies. Binnen deze drie concessies is het verduurzamen van het openbaar vervoer één van de aandachtsvelden.Als raad hebben we in Deventer duurzame mobiliteit als één van de speerpunten benoemd binnen duurzaamheid en zetten we als Cleantech Regio vol in op het toepassen van nieuwe en schone technologieën. Duurzaam openbaar vervoer past daar naadloos in.Maar duurzaam openbaar vervoer biedt meer voordelen en daarom hebben het CDA en GroenLinks, ondersteunt door meerdere partijen, een motie ingediend om in te zetten op een snellere verduurzaming van het (stads)lijnennet in Deventer. Wietse Burger (CDA): ‘Naast duurzaamheid liggen er ook kansen voor een betere luchtkwaliteit en kan door de inzet van een moderne en duurzame bussen de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer worden vergroot. De nieuwe generatie bussen zijn comfortabeler en stiller’.Vooralsnog zal de verduurzaming van het stadslijnennet in Deventer, in tegenstelling tot de meeste andere stadsnetten binnen het concessiegebied, niet op korte termijn zal worden gerealiseerd. De motie roept het College juist op hier richting de provincie vol op in te zetten.Tijdens de raadsvergadering van 7 februari heeft de raad de motie unaniem aangenomen. Tjeerd van der Meulen: ‘Met het unaniem aannemen van de motie en de toezegging van het College om zich hier actief voor in te zetten is weer een mooie stap genomen richting een duurzame toekomst van Deventer’.De motie kunt u hier terugvinden: https://deventer.raadsinformatie.nl/document/6170403/4/2018-02-07_Motie_Vreemd_Verduurzaming_OV-ConcessieWietse Burger (CDA) en Tjeerd van der Meulen (GroenLinks)Voor meer informatie: Wietse Burger: w.burger@deventer.nl of 06-27546208

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.