Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

11 documenten

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zwolle 04-08-2020 17:26

Naar aanleiding van het bericht van inwoners uit de AA-landen dat de gemeente geen actie neemt om de verlichting van de attentiemast die tegen de regels in aanstaat, heeft Sonja Paauw namens onze fractie in juli 2020 vragen gesteld. De antwoorden zijn inmiddels binnen en leiden tot het volgende artikel.

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

In 2018 is het Attentiemastenbeleid van de Gemeente Zwolle geëvalueerd nadat het beleid in 2014 was vastgesteld. Attentiemasten met commerciële doeleinden worden door de gemeenteraad kritisch gevolgd. Partijen als D66, Swollwacht, CDA, SP en GroenLinks hebben eerder tegen masten gepleit. Deze partijen, die inmiddels samen 27 zetels hebben, zien de toegevoegde economische waarde van attentiemasten niet. Of zoals D66 het destijds verwoordde bij monde van Claudia van Bruggen: “Sterker nog het schaadt de aantrekkelijkheid van onze stad en daarmee onze economie.” William Dogger liet tijdens de besluitvorming over de evaluatie van het attentiemastenbeleid in zijn rol als fractievoorzitter van Swollwacht horen “Dat het een kulverhaal van het college is dat het succes van ondernemerschap af zou hangen van een attentiemasten. Als dat zo is kunnen ze beter de stekker eruit halen.”

Inmiddels bestaat het politiek gevoelige attentiemastenbeleid een aantal jaar. Op basis van dit beleid mag o.a. de verlichting ’s nachts niet aan. Niet alleen de gemeenteraad, ook inwoners die bij de mast aan de A28 wonen in de AA-landen hebben hier sterk voor gepleit. Wethouder De Heer (VVD) heeft hen destijds de belofte gedaan dat de betreffende mast bij het Foodcourt ‘s nachts uit zou zijn. Dit is tevens opgenomen in de vergunning van de eigenaar van de mast.

Verbazingwekkend hoe gemeente omgaat inwoners

Wat schetst onze verbazing? In juni krijgen wij van inwoners te horen dat de mast fel verlicht is, ook ’s nachts. De eigenaar van de mast houdt zich dus niet aan de regels. De gemeente zal de ondernemer hier wel op wijzen en handhaven denk je dan. Nou.. nee dus. Wat doet de gemeente wel? Zij zegt tegen de inwoners die vragen om handhaving dat zij dan een handhavingsverzoek moeten indienen! Je zou toch zeggen dat als je weet dat er regels overtreden worden, die na hevige politieke discussie tot stand zijn gekomen, dat je dan als gemeente gewoon gaat handhaven. Daarbij, ook als het niet politiek gevoelig zou zijn, moet je handhaven. Een verkeerd geparkeerde auto krijgt zijn bekeuring direct, daar is ook geen handhavingsverzoek voor nodig.

Democratische wil wordt niet in de praktijk gebracht

In de gemeenteraad wordt veelvuldig aangegeven dat de raad een flexibele, meedenkende, maatwerk leverende en ook goed handhavende overheid wil. Waarom wordt dit niet in de praktijk gebracht? Zo moeilijk is het toch niet om (in dit geval) een ondernemer hierop aan te spreken? Waarom maakt de gemeente het burgers lastig door om handhavingsverzoeken te vragen. Opmerkelijk is ook nog het feit dat de gemeente, nadat de betreffende inwoners een dergelijk verzoek hadden opgesteld, aangaf dat ze geen belanghebbende zouden zijn en dat het verzoek dus niet ontvankelijk is. Begrijpt u het nog? Zeg dat dan meteen, dan hadden de inwoners zich de moeite kunnen besparen!

D66 wil verbetering zien

Naar aanleiding van dit hele verhaal heb ik namens de D66 fractie voor de zomervakantie vragen gesteld aan het college: 1. Is de gemeente bereid om over te gaan tot strikte handhaving van het betreffende voorschrift? Zo nee, waarom niet? 2. Waarom moeten inwoners een handhavingsverzoek doen bij het overtreden van regels door derden en gaat de gemeente niet zonder deze tussenstap over tot handhaving?

Het antwoord doet me goed. De gemeente gaat nu wel over tot handhaving. Waarom dit gegaan is zoals het gegaan is, blijft onduidelijk. Het college geeft aan dat het ook over de verdeling van handhavingscapaciteit gaat. Maar je maakt mij niet wijs dat het contact met betreffende ondernemer zo slecht is dat de kwestie over de verlichte attentiemast niet even aangekaart had kunnen worden. Op deze manier kost het inwoners heel veel tijd en frustratie. Vorig jaar de Noorderkolkbruiloft, nu de attentiemast, iedere keer blijkt dat handhaving moeilijk is voor de gemeente. Dit, en de manier waarop er vervolgens met inwoners wordt omgegaan moet echt beter.

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 26-05-2020 04:21

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief op berichten op digitale media over de kansen voor een direct trein naar grote Europese steden. Maandagavond heeft de gehele Zwolse gemeenteraad deze positieve houding overgenomen en het initiatief van het CDA Zwolle voor een directe treinverbinding naar Parijs, Londen en Brussel omarmt. De gemeenteraad roept het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle op zich enthousiast uit te spreken voor deze kansen en nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zowel de snelle hsl intercity treinen als voor de internationale treinen vanuit Londen, Brussel en Parijs. De eerste stap is gezet Met het besluit van de gemeenteraad is de eerste stap gezet in het spoorboekje naar “Internationaal Station Zwolle”. Wethouder William Dogger reageerde enthousiast: “Het college omarmt deze ambitie, het is een mooie motie die past bij onze internationaliseringsambities en de focus die we hebben op duurzaamheid”. Burgemeester Snijders concludeerde na dit besluit van de gemeenteraad met: “Met ambitie gaan wij voorwaarts”. Het college gaat het plan nu verder uitwerken met partners. Hierbij denken we vooral aan de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Spoorwegen had zich al eerder positief over het plan uitgesproken en werkt van harte mee aan de verdere uitwerking. Vakantie en zakenreis begint in Zwolle Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief. Velen nodigden hun vrienden uit voor een reis naar hartje Parijs (Gare du Nord), naar de Stad van de Liefde. Anderen vroegen hun familie om samen met het hele gezin naar Disneyland Parijs te gaan. Voor zakelijke reizigers waren er suggesties om naar Londen te gaan en uit te stappen dicht bij het financiële zakencentrum. De CDA fractie kreeg zelfs een verzoek om met de Intercity Brussel binnenkort een bezoek te brengen aan het politieke hart van Europa; het Europese parlement. Voor een duurzamer alternatief Een week geleden tijdens het debat over de Spoorzone bracht CDA fractievoorzitter Jan Nabers het voorstel in. Nabers: “Juist nu de discussie over de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken gevoerd wordt, is het van belang een volwaardig alternatief met de trein te ontwikkelen.” Naast schoner heeft het vervoer per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 26-05-2020 04:21

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief op berichten op digitale media over de kansen voor een direct trein naar grote Europese steden. Maandagavond heeft de gehele Zwolse gemeenteraad deze positieve houding overgenomen en het initiatief van het CDA Zwolle voor een directe treinverbinding naar Parijs, Londen en Brussel omarmt. De gemeenteraad roept het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle op zich enthousiast uit te spreken voor deze kansen en nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zowel de snelle hsl intercity treinen als voor de internationale treinen vanuit Londen, Brussel en Parijs. De eerste stap is gezet Met het besluit van de gemeenteraad is de eerste stap gezet in het spoorboekje naar “Internationaal Station Zwolle”. Wethouder William Dogger reageerde enthousiast: “Het college omarmt deze ambitie, het is een mooie motie die past bij onze internationaliseringsambities en de focus die we hebben op duurzaamheid”. Burgemeester Snijders concludeerde na dit besluit van de gemeenteraad met: “Met ambitie gaan wij voorwaarts”. Het college gaat het plan nu verder uitwerken met partners. Hierbij denken we vooral aan de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Spoorwegen had zich al eerder positief over het plan uitgesproken en werkt van harte mee aan de verdere uitwerking. Vakantie en zakenreis begint in Zwolle Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief. Velen nodigden hun vrienden uit voor een reis naar hartje Parijs (Gare du Nord), naar de Stad van de Liefde. Anderen vroegen hun familie om samen met het hele gezin naar Disneyland Parijs te gaan. Voor zakelijke reizigers waren er suggesties om naar Londen te gaan en uit te stappen dicht bij het financiële zakencentrum. De CDA fractie kreeg zelfs een verzoek om met de Intercity Brussel binnenkort een bezoek te brengen aan het politieke hart van Europa; het Europese parlement. Voor een duurzamer alternatief Een week geleden tijdens het debat over de Spoorzone bracht CDA fractievoorzitter Jan Nabers het voorstel in. Nabers: “Juist nu de discussie over de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken gevoerd wordt, is het van belang een volwaardig alternatief met de trein te ontwikkelen.” Naast schoner heeft het vervoer per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

Zwolle gaat voor het Deltaplan Biodiversiteitherstel | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 28-03-2020 00:00

Een positief bericht dat we jullie niet willen onthouden in deze spannende en bizarre tijden: Zwolle sluit zich als eerste gemeente aan bij het Deltaplan Biodiversiteitherstel! Deze samenwerking van boerenorganisaties, natuur- en milieuorganisaties, bedrijven, kennisinstellingen en overheden gaat zich inzetten om de zorgwekkende terugloop van biodiversiteit in Nederland om te buigen naar herstel.

GroenLinks-gemeenteraadslid Eildert Noorda reageert: “Deze groene stap van ons college van B&W is prachtig positief nieuws. Juist in deze spannende, bizarre en trieste tijden kunnen we dat wel gebruiken. De gemeente werkt op dit moment keihard om de gevolgen van Covid-19 het hoofd te bieden, maar op de achtergrond kan nu ook worden begonnen met het voorbereiden van intelligente, groene stappen die we met zijn allen kunnen zetten als dit achter de rug is.”

Een moderne Ark van Noach

Het nieuws werd deze week namens het college van B&W bekendgemaakt door de wethouder groen, William Dogger: “Helaas is de biodiversiteit in het landelijke gebied de afgelopen jaren achteruitgegaan, onder andere door de intensieve landbouw. En nu is de situatie precies andersom: de biodiversiteit in de stad is op sommige plekken rijker dan daarbuiten (...) Wij willen ons blijven profileren als koploper en ons verder voorbereiden op wat nodig is om ook in tijden van klimaatverandering de biodiversiteit voor onze stad te behouden.”

Eildert is blij dat de stad Zwolle hiermee laat zien dat het niet alleen oog heeft voor groeien, maar ook voor bloeien. Hij vergeleek de verantwoordelijkheid van de stad Zwolle al eerder met een soort moderne ark van Noach. “Soortenrijkdom moeten we als stad koesteren, zodat ze op zijn minst behouden blijven zolang de situatie op het platteland door bijvoorbeeld teveel stikstof en schadelijke pesticiden zorgelijk is. En laten we niet vergeten dat een groeiende stad de natuur niet mag wegdrukken.”

Grondgebruik

Het Deltaplan Biodiversiteitsherstel zet in op de drie belangrijkste vormen van grondgebruik in Nederland: openbare ruimte, landbouw en natuur. Hier kan de meeste winst worden gehaald. De gemeente Zwolle zet hier met concrete punten, zoals bijvoorbeeld een verfijning van het bermbeheer en het opstellen van een ecologische gedragscode, op in.

 

 

Meer lezen?

Over het Deltaplan Biodiversiteitsherstel:

www.samenvoorbiodiversiteit.nl

Lees hier het persbericht van de gemeente Zwolle:

https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/83197/zwolle-doet-mee-aan-deltaplan-biodiversiteitsherstel.html

Bewoners Hoge Huis in het stadhuis: wij willen onze bushalte terug!

SP SP Zwolle 01-10-2019 23:22

Sinds een paar maanden zet de Zwolse SP zich samen met bewoners van het Hoge Huis in voor betere busverbindingen in Stadshagen. Met de nieuwe stadsdienstregeling is de bushalte voor het Hoge Huis verdwenen en daardoor zijn bewoners geïsoleerd geraakt. Afgelopen maandag waren bewoners van het Hoge Huis in het stadhuis om voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering een groepsfoto en handtekeningen aan te bieden aan de burgemeester. Lees verder voor meer informatie.

De burgemeester was helaas niet aanwezig, en ook niet de ov-wethouder William Dogger. In plaats van hen nam wethouder Anker van wonen de foto en handtekeningen in ontvangst. Al met al een geslaagde actie, want bewoners hebben zich laten horen en zien, en alle gemeenteraadsleden weten nu wat er speelt in Stadshagen.

Corrie Kranenburg, 80 jaar en bewoonster van het Hoge Huis: “Nu de bushalte verdwenen is, kunnen we niet meer gemakkelijk met de bus naar het winkelcentrum verderop, of naar de stad om een boodschapje te doen. Hierdoor komen bewoners niet meer onder de mensen en dat is heel erg. Mensen die hier wonen zijn al wat ouder en als ze ver moeten lopen hebben ze daarna veel pijn. Ik ben al sinds februari heel druk bezig om dit onder de aandacht te brengen van de gemeente.” 

Mevrouw Kranenburg sprak met gemeenteraadsleden, bood handtekeningen van bewoners aan aan wethouder Dogger, en ze pleegde eindeloze telefoongesprekken. Mevrouw Kranenburg: “Leden van de gemeenteraad kwamen op de koffie, maar deden vervolgens niets. We boden handtekeningen aan aan wethouder Dogger, maar er gebeurde niets. Ik sprak met de gemeente, en daar zeiden ze: u moet 500 meter kunnen lopen en de nieuwe halte is minder ver, dus er is niks aan de hand. Maar veel bewoners zijn 90 jaar of ouder! Zo’n afstand lopen gaat gewoon niet meer op die leeftijd.” 

Toen kwam de SP langs en sindsdien raakte de beweging in een stroomversnelling. Mevrouw Kranenburg: “Van februari tot augustus voelde ik me soms een roepende in de woestijn. Toen de SP langskwam zeiden ze gelijk: het is geweldig wat u gedaan heeft, maar alleen gaat u het niet redden. We moeten meer bewoners organiseren en dán kunnen we dingen veranderen. Daar zijn we nu mee bezig, en het werkt.” De SP deed onderzoek onder busreizigers, flyerde samen met bewoners in de wijk en belegde bijeenkomsten met bewoners van het Hoge Huis. Twee weken geleden maakten bewoners een groepsfoto op de plek van de oude bushalte, en afgelopen maandag kwamen ze met z’n allen naar het stadhuis om deze foto aan te bieden. 

Mevrouw Kranenburg: “We hebben in de krant gestaan, we zijn op de regionale televisie geweest, we zijn zelfs al genoemd tijdens een debat in de Tweede Kamer. En nu hebben we handtekeningen aangeboden aan de wethouder. Maar wat de wethouder zei geeft ons geen vertrouwen dat de bushalte snel terugkomt. Daarom gaan we door!” Binnenkort komen de bewoners van het Hoge Huis met een vervolgactie. Deze strijd is nog niet gewonnen, maar als mensen samen opstaan, dan krijgen ze wat hen toekomt. Wij willen de bushalte terug!

SP Zwolle wil meer prullenbakken!

SP SP Zwolle 21-08-2019 18:41

Sinds de gemeente het aantal prullenbakken heeft teruggebracht ligt er veel meer troep op straat. Wethouder William Dogger vindt dat er niks aan de hand is en wil geen prullenbakken terugplaatsen. Daarom ging de SP Zwolle al twee keer de straat op om afval te prikken en zijn we een online petitie gestart om dit onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te krijgen. Teken de petitie via deze link!

Kim Ahlers, actiecoördinator van de SP: "Volgens wethouder Dogger ligt er niet veel zwerfafval op straat, maar wij komen opnieuw met zakken vol zooi terug. Wethouder Dogger beweert ook dat er geen probleem is omdat bewoners niet klagen. Zwollenaren zijn geen klagers, maar er zijn wél te weinig prullenbakken. Daarom zijn wij begonnen met een petitie. Als 200 Zwollenaren deze petitie tekenen moet de gemeenteraad het bespreken."

Dit onderwerp speelt niet alleen in de binnenstad maar in heel Zwolle. Ahlers: "We richten ons in eerste instantie op de binnenstad, omdat die van alle Zwollenaren samen is. We hopen dat veel mensen onze petitie tekenen zodat we ons daarna kunnen richten op alle andere wijken waar te weinig prullenbakken zijn."

Teken de petitie voor meer prullenbakken via deze link!

Nestkasten als eerbetoon aan natuurbeschermer Jan van Dijk | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 13-05-2019 00:00

Deze week wordt het Lübeckplein op een bijzondere manier ‘vergroend’. Op woensdag 15 mei worden 74 nestkasten voor gierzwaluwen officieel geopend. Het idee voor de kasten kwam van de vorig jaar overleden vogelaar Jan van Dijk.

De unieke gierzwaluw broedt graag in steden. Een groot deel van hun leven bevinden ze zich in de lucht en leggen enorme afstanden af: als ze begin mei terugkeren uit Zuid-Afrika maken ze hun komst kenbaar en hun hoge, schrille geluid is menig Zwollenaar bekend. Ze landen alleen tijdens de broedtijd om hun kroost groot te brengen. Vooral oude gebouwen, vaak in oudere wijken van steden, zijn in trek. Helaas wordt er tegenwoordig zo ‘netjes’ gebouwd dat er weinig holtes in muren en daken zijn waar gierzwaluwen een nest kunnen bouwen.

Jan van Dijk, die vorig jaar nog de Groene Prijs won, wist de oplossing. Als stadsvogeladviseur en voorzitter van Stichting Avifauna gaf hij eind 2017 de gemeente het advies een groot aantal nestkasten te plaatsen. Het college heeft bij monde van wethouder William Dogger positief gereageerd en op 15 mei om 16:30 uur worden de kasten officieel geopend. De kasten, die samen het silhouet van een gierzwaluw vormen, zullen een echte blikvanger worden.  

GroenLinks Zwolle is heel blij met deze ontwikkeling. Raadslid Eildert Noorda: “de kasten zijn een teken dat Zwolle natuur-inclusief bouwen steeds meer omarmt. Met relatief eenvoudige middelen ontstaat een win-win situatie voor mens en dier. Naast zijn jarenlange gepassioneerde inzet voor stadsvogels heeft Jan het begrip natuur-inclusief bouwen zo’n beetje eigenhandig geïntroduceerd in onze stad. De kasten zijn daarom wat GroenLinks betreft een treffend postuum eerbetoon voor zo’n gemiste en bevlogen Zwolse natuurbeschermer.”

Fractiemedewerker Judith van Dijk, dochter van Jan, is ook heel blij met de plaatsing van de kasten. Judith: “Natuurbescherming stond voor mijn vader op nummer één. Ik denk dat hij op dit resultaat apetrots zou zijn geweest. Nu zien we het project als symbool van zijn nalatenschap aan de stad en al haar inwoners – mens en dier.”

D66 hoopt op gezond verstand college en wil verbod op foute ballon

D66 D66 GroenLinks Zwolle 24-04-2019 17:28

Het aantal gemeenten dat het oplaten van milieuvervuilende ballonnen verbiedt, is het afgelopen jaar verdrievoudigd. De gemeente Zwolle blijft echter vasthouden aan een vrijblijvend ontmoedigingsbeleid, zo blijkt uit het antwoord van het college op eerder gestelde vragen. De fractie van D66 in Zwolle begrijpt daar niets van en dient daarom een motie in om een dergelijk verbod alsnog af te dwingen.

Het antwoord van het college op de vragen die GroenLinks stelde, is ronduit teleurstellend. Volgens verantwoordelijk wethouder William Dogger (van onder andere dierenwelzijn) is de handhaafbaarheid van een verbod het probleem. In de Stentor stelt hij dat er “eerst nieuwe keuzes over de inzet van handhaving gemaakt moeten worden voordat je dit neerlegt in regelgeving”.

D66 is van mening dat er wel meer zaken binnen de Algemeen Plaatselijke Verordening, kortweg APV, niet gehandhaafd worden vanwege capaciteit problemen. Dat is wat D66 echter geen goede reden om geen verbod in te voeren. D66-burgerraadslid Marco van Driel stelt: “Als je je inzet voor de bescherming van natuur en dieren, dan zou je daar principiële keuzes in moeten maken. En dan kies je dus voor een verbod op het oplaten van ballonnen. Van zo’n verbod gaat namelijk ook een krachtig signaal uit naar de samenleving: we willen het niet en het mag niet!”

Steeds meer gemeenten kiezen er in Nederland wel voor om een verbod in te stellen op het oplaten van foute ballonnen. Naast Kampen heeft gisteren ook Zwolle’s andere buurman Dalfsen de ballon in de ban gedaan. En zij zijn niet de enigen. Het aantal gemeenten dat een verbod instelt, groeit enorm. De afgelopen maand steeg het aantal van 17 naar 24 procent. De teller staat inmiddels op 85 gemeenten waar de foute ballon niet meer welkom is.

De plastic ballon is niet afbreekbaar en komt na het oplaten weer in de natuur terecht. D66 wil een lageheel verbod op ballonnen, omdat ook de biologisch afbreekbare alternatieven nog altijd een belasting vormen voor de natuur. Zeezoogdieren, vogels en vissen zien ballonnen aan voor voedsel en gaan dood. Of ze raken verstrikt in de ballonlinten. Minister Cora van Nieuwenhuis riep daarom begin april gemeenten op om zich aan te sluiten bij het groeiend aantal steden en dorpen dat milieu en dier een warm hart toedraagt en een verbod instelde. Nu Zwolle nog!

GroenLinks: Snel schone stroom voor schepen | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 22-10-2018 00:00

Het college gaat onderzoeken of er sneller een goede walstroomvoorziening kan komen in de Prinses Margriethaven in de Zwolse wijk Holtenbroek. Dat heeft wethouder William Dogger laten weten na schriftelijke vragen van GroenLinks.

Met walstroom kunnen aangemeerde schepen gebruik maken van een stroomaansluiting, zonder hun eigen generator te gebruiken. "Dat is natuurlijk veel stiller, schoner en goedkoper", legt GroenLinks raadslid Norman Finies uit. "Het werkt net zoals bij een camping, maar dan in het groot: schepen steken een stekker in een kast en krijgen voor een vast tarief stroom."

Veel schepen gebruiken de bestaande voorziening niet, omdat hij niet voldoet. Voor veel apparaten aan boord, zoals het fornuis, is 380 Volt nodig, terwijl de huidige voorziening maar 220 Volt levert. Bovendien staan de kasten met walstroom niet allemaal op een goede plek en kunnen schippers alleen met muntgeld terecht om de stroom af te nemen. Gevolg is dat veel schepen hun brandstofgeneratoren toch gebruiken. Omwonenden klagen op hun beurt weer over lawaai en stankoverlast.

GroenLinks Zwolle wees het college op een subsidieregeling van de provincie Overijssel, waarbij gemeenten een bijdrage kunnen krijgen voor het verbeteren voor de walstroomvoorziening. Finies: "Als die eenmaal is gerealiseerd, zou er een verbod moeten komen op het gebruik van scheepsgeneratoren in de haven. Er is dan immers een goed alternatief." Het college heeft toegezegd inderdaad zo'n verbod in te voeren als de verbeterde walstroom eenmaal een feit is. De resultaten van het onderzoek worden in de loop van 2019 verwacht.

Overeenstemming over grote onderwerpen en portefeuilles verdeeld

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Zwolle 11-05-2018 17:45

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1212687/597681/stadhuis-zwolle

De nieuwe coalitie van Zwolle start met zes wethouders. De vertegenwoordigers van ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en VVD staan de komende vier jaar voor een forse taak. Een extra wethouder maakt het mogelijk om elke portefeuille de aandacht te geven die het verdient.   

Zwaar pakket Er staat veel te gebeuren in Zwolle. Zo zet de stad een volgende stap in stedelijke groei. Dit vraagt om scherpe keuzes in onder meer de woonomgeving, energie, mobiliteit, economie, zorg, onderwijs en cultuur. Ook voor de Regio Zwolle geldt dat het tijd is voor een vervolgstap. Als centrumgemeente speelt Zwolle een belangrijke rol in het samen met andere gemeenten en organisaties verder ontwikkelen van de regio. De coalitie wil hiervoor meer investeren in externe contacten, lobby en regionale en landelijke vertegenwoordigingen. Zo wordt Zwolle nationaal, maar ook internationaal nog beter op de kaart gezet. Daarnaast blijft er alle aandacht voor de stad Zwolle zelf. Eerder ingezette ontwikkelingen zoals complexe transities op het fysiek domein (energie, omgevingsvisie) en het sociaal domein (zorg/Wmo en jeugd) vragen de komende jaren nog veel inzet.

Overeenstemming grote onderwerpen Over onderwerpen als energietransitie, koopzondagen, mobiliteit en wonen is overeenstemming bereikt. Over andere thema’s zoals het sociaal domein, cultuur en veiligheid wordt de komende dagen nog verder onderhandeld. Beoogde wethouders De namen van de beoogde wethouders die deze klus gaan klaren zijn bekend. De ChristenUnie gaat verder met  Ed Anker en Michiel van Willigen en de VVD met René de Heer. GroenLinks draagt Monique Schuttenbeld en Klaas Sloots voor als kandidaten en Swollwacht William Dogger. Portefeuilles De portefeuilleverdeling is rond en verdeeld over de bestuurders. De verdeling wordt tegelijk met het coalitieakkoord bekendgemaakt. Naar verwachting is dat einde deze maand.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.