Nieuws van ChristenUnie-SGP inzichtelijk

34 documenten

ChristenUnie-SGP wil beter informatie voor de inwoner over de stijgende afvalkosten

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 30-10-2019 07:44

In september jongsleden sneuvelde opnieuw een Uitvoeringsplan Afval. Zowel dit college als het vorige college was niet in staat om een deugdelijk plan te presenteren wat de goedkeuring van de raad kon krijgen.

Maar ondertussen lopen de kosten voor de afvalverwerking wel op. De inwoner gaat in 2020 hierdoor een 20% hogere afvalstoffenheffing betalen. Deels doordat er extra heffingen door het rijk worden opgelegd. Maar ook deels doordat de reservepot in de achterliggende jaren niet voldoende op peil is gehouden omdat de colleges alvast lagere hoeveelheden restafval incalculeerden. Daarnaast stijgt ook weer de hoeveelheid restafval die wij met z'n allen op laten halen en dus stijgen ook de kosten.

"De inwoner is zelf de belangrijkste factor om deze kosten in de hand te houden" aldus Ton van Sligtenhorst (fractieassistent). "Maar dan moet de inwoner wel de goede informatie krijgen" vult Wim Stam (fractievoorzitter) aan.

Daarom komt de ChristenUnie-SGP in de begrotingsraad met een drietal voorstellen:

1) Wethouder Hagen heeft aangegeven eerst alle fracties te willen raadplegen voor zij met een nieuw aangepast voorstel komt. Wij zijn van mening dat die raadpleging met spoed plaats moet vinden. Dat kan ook omdat de fracties in september al uitvoerig hebben aangegeven wat ze wel willen en wat ze niet willen. Een nieuw voorstel moet er dus in de eerste maanden van 2020 kunnen liggen.

2) De ChristenUnie-SGP heeft een analyse gemaakt van de jaarrekening 2018 en de begroting 2020 van de AVU (Afval Verwerking Utrecht = samenwerkingsverband waar De Ronde Venen in deelneemt, die de inzameling en verwerking voor een groot aantal utrechtse gemeenten coördineert). "Onze inschatting is dat door een aantal maatregelen de doorbelaste kosten naar beneden kunnen en dat moet in dat uitvoeringsplan een belangrijk onderdeel worden" zegt Ton van Sligtenhorst

3) De inwoner heeft nu geen informatie over hoeveelheden en kosten. De ChristenUnie-SGP stelt voor om een zogenaamde "Afvalbarometer" in te voeren die op de website en de gemeentelijke informatiepagina moet komen te staan. Deze barometer moet dan aangeven hoeveel afval maximaal ingeleverd mag worden om de afvalstoffenheffing gelijk te houden of zelfs met bijvoorbeeld 5% te verlagen. Tegelijk moet die barometer maandelijks aangeven waar we staan, zodat de inwoner ziet of we de goede of verkeerde kant op gaan. "Dat is een financiële prikkel waarmee we de inwoner willen motiveren om beter te scheiden, minder restafval aan te leveren en daarmee in de toekomst minder heffing te betalen" stelt Wim Stam en merkt vervolgens op "En als u het niet voor het geld doet, dan maakt u onze gemeente in ieder geval duurzamer".

Eenvoudige maatregelen, waarbij we ervan uitgaan dat alle fracties ons hierin gaan steunen.

Vertrek Seniorenpartij uit de coalitie

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA De Ronde Venen 30-09-2019 12:20

Maandag 16 september, vroeg in de ochtend, werd ik gewaar dat de Seniorenpartij uit de coalitie was gestapt, door een mailtje van een lokale journalist om een reactie. Donderdagavond  vernam ik dat de overgebleven coalitiegenoten hadden besloten met z'n drieën verder te gaan, via een persbericht.

Dat was het dan, alsof het een onbetekenend detail in de gemeentepolitiek is, dat één van de vier coalitiepartijen, nota bene de grote winnaar van de verkiezingen, met - overdrachtelijk - slaande deuren de coalitie uitstapt. Geen lijmpoging, geen consultatie van andere partijen, geen overleg over een eventueel andere deelnemer. Maar ook geen openbaar debat over de ontstane situatie. De ChristenUnie-SGP vindt dat niet gepast. Vandaar ons verzoek voor een interpellatie.

Wij hebben daarbij de volgende vragen.

1) De Seniorenpartij heeft in haar persbericht forse beschuldigingen geuit, met name aan het adres van het CDA en de RVB, maar ons is de motivatie en onderbouwing niet duidelijk. Kan de Seniorenpartij daar toch wat meer duiding op geven.

2) We hebben de indruk dat het al langer niet boterde in de coalitie. Welke acties hebben de overige coalitiepartijen (en met name het CDA als grootste fractie) ondernomen om dit vertrek uit de coalitie te voorkomen?

3) in dat licht ook: in hoeverre hadden de coalitiegenoten feitelijk van de Seniorenpartij dan wel haar wethouder mevrouw Becker al afscheid genomen gezien de uitspraken van VVD-raadslid Van Olden in de commissie van woensdag 11 september over gebrek aan "Leiderschap". Wij kregen eerlijk gezegd wel een naar deja-vu gevoel op grond van onze ervaringen in 2013 en 2016 met coalitiegenoten in deze gemeente.

4) Wat heeft de huidige coalitiepartijen bewogen geen enkel overleg met ander fracties te voeren over die situatie dan wel geen andere fractie te benaderen over eventuele deelname aan de coalitie ter vervanging van de Seniorenpartij? Daarbij is het overigens interessant dat deze partijen op donderdag de 19e een persverklaring hebben gegeven, maar dat de bijlage met de nieuwe portefeuilleverdeling kennelijk twee dagen eerder al gereed was (gedateerd 17 september).

5) Welke motivatie heeft het college dan wel de coalitie ten aanzien van de herverdeling van de portefeuilles. Het valt ons bijvoorbeeld op dat "kunst en cultuur" enerzijds en "erfgoed" anderzijds nu bij twee verschillende portefeuillehouders terecht is gekomen. Saillant omdat onder andere D66 in de commissie bij de behandeling van de Kunst- en cultuurnota (ook van mevrouw Becker) nog sterk bepleitte Erfgoed er maar uit te schrappen.

Aanvullend werden door RVB (mede namens Lijst 8 Kernen) en PvdA/GroenLinks nog vragen gesteld over de status van het coalitieakkoord en waarom de coalitie denkt het nu wel met drie wethouders af te kunnen.

Vanuit de Seniorenpartij werd aangegeven dat per abuis en in de haast een verkeerd persbericht was uitgestuurd waardoor er onnodige verwarring was ontstaan over de rol van onder andere D66 en RVB. De heer Luijben maakte daar excuses voor, maar gaf wel een uitleg hoe men tot de keuze is gekomen om uit de coalitie te stappen. Dat had vooral te maken met de bejegening van mevrouw Becker door zowel oppositie als coalitiepartijen.

Vanuit de coalitie gaf de raadslid Rouwenhorst een (naar ons oordeel nogal nietszeggende) reactie op de vragen. Refererend aan de goede sfeer en samenwerking tussen de drie overige partijen, wens tot snelle besluiten en geen bereidheid bij de Seniorenpartij tot overleg (wat de heer Luijben bevestigde) verdedigde hij het ontbreken van overleg met andere fracties en keuzes die verder gemaakt zijn. Wim Stam heeft in een afrondende reactie (het recht van de interpellant) aangegeven de reactie op onderdelen ongeloofwaardig te vinden en het vermoeden te hebben, dat de drie huidige coalitiepartijen al langer hierop voorbereid waren.

Artikel 38 (Reglement van Orde van de gemeenteraad De Ronde Venen) Interpellatie

1. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.

2. De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.

3. De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden van de raad, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.

Regionale Energietransitie

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 04-07-2019 07:50

Voor de ChristenUnie-SGP heeft Wim Stam hier het volgende over ingebracht.

We besluiten vanavond over twee zaken namelijk om in te stappen in de Regionale Energie Strategie van 16 utrechtse gemeenten. We moeten sowieso een keuze maken en doen dat dus voor Utrecht. En we besluiten over een startnotitie om te komen tot een ontwerp RES.

Wat dat eerste betreft, daar staan wij van harte achter als utrechtse gemeente.

Wat het tweede betreft, steunen we dit voorstel, want we zullen in Nederland echt stappen moeten zetten en daar moet ook De Ronde Venen in bijdragen. Maar wel met een paar kanttekeningen waarbij we hopen dat de ontwerp RES daar meer duidelijkheid over gaat geven dan de startnotitie doet. Dus het verzoek aan de wethouder om dat in het vervolgtraject mee te nemen.

Allereerst de definities. Energieneutraal en Klimaatneutraal lopen door elkaar en zelfs dan verstaan we er niet hetzelfde onder. Denk aan ons eigen beleid om mobiliteit mee te nemen wat de RES kennelijk niet doet en of andere gemeenten onder bv Utrechtse Heuvelrug hetzelfde met "klimaatneutraal" bedoeld als De Ronde Venen is ook nog maar de vraag. De RES zal dus duidelijkheid moeten verschaffen.

In dat verband is het bijzonder dat de verkenning (vooronderzoek voor de startnotitie; u vind die op de website hieronder aangegeven - redactie CUSGP) aangeeft dat de energievraag binnen de U16 voor 46% (dus bijna de helft) voor rekening van het verkeer komt. Terwijl mobiliteit geen onderdeel uitmaakt van de startnotitie RES.

Verder spreekt de startnotitie voor elektriciteit vooral over zon en wind, maar gaat volstrekt voorbij aan het probleem van de "mismatch" tussen moment van opwek en moment van verbruik. Temeer daar het de verwachting is dat het verbruik van stroom alleen maar toe zal gaan nemen. De verkenning noemt terecht beide ontwikkelingen als aandachtpunt. En de laissez-fair uiting "we hopen dat het goed komt" is ons echt te dun. De RES zal hier dus ook invulling aan moeten geven.

Daarnaast vinden wij dat de RES uiteindelijk ook helderheid moet verschaffen over de consequenties onder ander rondom verdeelsleutels, taakstellingen, financiering etc... Nu wordt dat niet duidelijk. Wie de verschillende potentiekaarten uit de verkenning op zich in laat werken, ziet gelijk waar de bal ligt; vooral in het westelijk deel van het U16 gebied, dus ook De Ronde Venen. Dus ook hier moet de RES evenwicht laten zien.

Als u op de kaart op deze website op U10/U16 klikt, komt u op de website waar alles over de RES van de U16 terug is te vinden.

UITNODIGING VOOR DE ACHTERBAN De ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 06-06-2019 20:50

UITNODIGING VOOR DE ACHTERBAN De ChristenUnie in De Ronde Venen gaat iets nieuws proberen: huiskamerbijeenkomsten Bent u lid (dan heeft u ook al een uitnodiging gehad) of behoort u op een andere wijze tot onze achterban (bv omdat u vorig jaar via uw stem ons uw vertrouwen heeft gegeven), dan bent u van harte welkom om met ons van gedachten te wisselen. We organiseren dat op vier verschillende avonden in vier (grotere) kernen nl op 17 en 18 juni en op 1 en 2 juli. Als u met de CU fractie of het CU bestuur eens in gesprek wil (bv over wat lokaal politiek speelt dan wel hoe de CU haar toekomst in De Ronde Venen ziet) en één van deze huiskamerbijeenkomsten bij wil wonen; neem dan contact op met fractievoorzitter Wim Stam (06-55125214 of mail w.stam@derondevenen.nl).

ChristenUnie-SGP wil lessen trekken uit het dossier Grondtransporten

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 29-05-2019 06:48

De afgelopen maanden hebben we het in de gemeenteraad regelmatig gehad over de grondtransporten in Wilnis en de gevolgen daarvan in de vorm van schade aan wegen, hoge kosten voor ambtelijke inzet en mogelijk op lange termijn milieuschade. De kosten voor de gemeente lopen al in de tonnen, waar we dan welgeteld € 128,00 leges voor hebben ontvangen. En omdat onvoldoende duidelijk is wat er precies mee afgevoerd is in de grond, weten we ook niet wat er in de toekomst bijvoorbeeld via grond- en slootwater nog aan vervuiling boven water komt. Want de controle is wat ons betreft toch vooral een papieren tijger. De gemeente heeft ook geen grip op dit project, want kennelijk zijn we niet in staat om er paal en perk aan te stellen.

"Fouten maken mag, maar dan moeten we er wel wat van leren" aldus Wim Stam (fractievoorzitter). "Daarom is dit wat ons betreft een gevalletje 'eens maar nooit weer'".

De ChristenUnie-SGP vindt dat we hier zo snel mogelijk lessen uit moeten trekken en beleid moeten ontwikkelen hoe we met dit soort vergunningsaanvragen om gaan om de genoemde schade in kosten en milieu in de toekomst te voorkomen. En om ervoor te zorgen dat de gemeente weer in de regiestoel komt te zitten in plaats van de ondernemer die, naar ons idee, langs de grenzen van de regels heen scheert.

Waarom nu? Eigenlijk had dit maanden geleden al moeten gebeuren, want morgen kan er opnieuw zo'n aanvraag liggen en dan zijn we mogelijk al te laat. Daarom is er wat ons betreft ook haast geboden, hoe eerder de analyse is gemaakt en de lessen zijn getrokken, hoe beter.

We hebben om die reden, samen met een aantal andere fracties, in de raad van 28 mei een motie ingediend, die het college de opdracht geeft om zo spoedig mogelijk een grondige analyse van dit dossier uit te voeren, de valkuilen in en lessen uit dit dossier inzichtelijk te maken ter lering voor de toekomst, een concrete beleidsnotitie op te stellen ten aanzien van vergunningsverlening aanlegwerken en een dergelijke beleidsnotitie voor het eind van 2019 aan de raad voor te leggen.

De motie is vrijwel unaniem aangenomen en we hopen hiermee voor de toekomst dergelijke situaties te kunnen voorkomen of in ieder geval beter beheersbaar te maken.

MCUSGP-201905-06-BeleidAanlegwerken.pdf

ChristenUnie-SGP wil inzet winst uit woningbouw voor betaalbare woningen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 20-05-2019 09:11

Eerder deze week werd de behandeling van de Kadernota voor 2020 in twee commissievergaderingen voorbesproken. In de tweede commissie-avond kwam in ook de actualisatie van de zogenaamde grondexploitaties (woningbouwprojecten) aan bod.

Bij de behandeling van de Kadernota was er veel aandacht voor zowel het woningbouwprobleem als de financiële positie van de gemeente. Was die positie enkele jaren geleden (door flinke afboekingen op verwachte, maar niet meer realistische winsten uit woningbouwprojecten) sterk teruggelopen, inmiddels zien we de omgekeerde beweging. Rond 2014 naderde de algemene reserve gevaarlijk dicht de ondergrens die we als weerstandsreserve nodig hebben. Maar de afgelopen jaren zijn de resultaten van die projecten zodanig gekanteld, dat alleen in de afgelopen drie jaar de algemene reserve fors is gegroeid. De verwachte algemene reserve van de gemeente zal eind dit jaar rond de 22 miljoen euro zijn.

"We zien dat steeds meer jonge mensen het zelfstandig wonen uitstellen of naar elders vertrekken omdat hier geen betaalbaar huis te krijgen is" aldus Wim Stam (fractievoorzitter ChristenUnie-SGP); "daar willen we wat aan doen op een manier dat jonge mensen wel geholpen worden zonder dat we geld over de balk smijten".

Voor de ChristenUnie-SGP was dat aanleiding om in de commissie het voorstel te doen een deel van die winst te bestemmen voor maatregelen die woningen voor (eigen) starters betaalbaar maken en houden. Op dit moment maken we al gebruik van zogenaamde startersleningen, maar dat zou kunnen worden uitgebreid. Ook andere mogelijkheden (erfpacht, korting met anti-speculatiebeding, etc..) zouden moeten worden onderzocht. In andere gemeenten lopen ook al experimenten en initiatieven, waar we van kunnen leren. Vanuit andere fracties werd, onder voorwaarden, welwillend gereageerd.

Een aantal van dit soort voorbeelden kosten de gemeente ook niet veel door gebruik te maken van terugbetaling- , terugkoop- dan wel winstdelingsregelingen, maar ze helpen wel die eerste financiële hobbel te nemen waarna mensen door kunnen groeien naar een volgende woning.

Suggesties uit de samenleving worden daarbij overigens op prijs gesteld. Laat u ons maar weten welke ideeën u nog heeft (cusgpdrv@hotmail.com).

In de loop van juni komt het college met een Strategische Plan Ruimte, gericht op de woningopgave, wat in september in de raad besproken zal worden. We zullen dit punt dan opnieuw inbrengen en hopen dat het college in dat Strategisch Plan al een aantal mogelijk oplossingen mee kan nemen.

RAAD STAAT UNANIEM ACHTER VOORSTEL ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 19-04-2019 10:21

RAAD STAAT UNANIEM ACHTER VOORSTEL CHRISTENUNIE-SGP VOOR ONDERZOEK SAVE/VEILIGTHUIS. Gisteren, 18 april, heeft de ChristenUnie-SGP een motie ingediend waarin het college wordt verzocht aanvullende punten in te brengen voor het onderzoek dat de gemeente Utrecht gaat doen naar SAVE/VeiligThuis. Nadat wethouder Hagen zich positief over die motie had uitgelaten, heeft de raad die eveneens unaniem gesteund. Lees verder op onze website. Hier vind u ook het radio-interview dat fractievoorzitter Wim Stam over deze kwestie gaf aan RTV De Ronde Venen afgelopen dinsdagavond. https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1275405/70173/raad-staat-unaniem-achter-voorstel-christenunie-sgp-voor-onderzoek-save-veiligthuis.html

Raad staat unaniem achter voorstel ChristenUnie-SGP voor onderzoek SAVE/VeiligThuis

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie SGP D66 CDA De Ronde Venen 19-04-2019 08:34

In februari heeft de ChristenUnie-SGP een groot aantal vragen gesteld over de gang van zaken rondom SAVE / VeiligThuis. Vorige week zijn die vragen door het college uitgebreid beantwoord. Tegelijkertijd kwam naar buiten dat bij deze organisatie een groot datalek is geconstateerd. Dat is aanleiding voor ons om het college te vragen in overleg met andere betrokken gemeenten een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren.

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Veilig Thuis werkt landelijk en bestaat uit 26 regionale organisaties. In opdracht van de Utrechtse gemeenten maakt Veilig Thuis Utrecht onderdeel uit van Samen Veilig Midden-Nederland. SVMN maakt gebruik van een SAVE-team (Samenwerken aan Veiligheid), waarin zij sinds 2015 samenwerken met o.a. de William Schrikker Stichting Jeugdbescherming & Jeugdreclassering, het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming.

In 2017 waren er meerdere publicaties bij RTV Utrecht over diverse gevallen waarbij Veilig Thuis onzorgvuldig zou hebben opgetreden. In 2018 heeft de Hogeschool Utrecht een onderzoek naar het functioneren van SAVE uitgevoerd waarin een aantal aanbevelingen en verbeterpunten worden genoemd. Vervolgens werden in Houten, Utrecht en De Bilt vragen gesteld en door raadsleden eigen onderzoek gedaan naar gevallen waarbij gezinnen niet goed geholpen zouden zijn.

Dit alles was voor ons aanleiding om vragen over SAVE / Veilig Thuis te stellen. De beantwoording is uitgebreid en, voor zover wij na kunnen gaan, zorgvuldig. Op een aantal onderdelen willen we het gesprek met de wethouder nog wel een vervolg geven.

Hoewel het college in haar beantwoording aangeeft geen aanleiding te zien voor een eigen onderzoek heeft de fractie maandag 15 april na langdurig beraad toch het besluit genomen om via die motie dat onderzoek te vragen. De directe aanleiding voor de ChristenUnie-SGP is het genoemde datalek, waarmee de twijfel over SAVE/VeiligThuis verder is toegenomen.

De ChristenUnie-SGP is zich zeer wel bewust van de complexiteit van het werk van SAVE/VeiligThuis. Zwaar werk, maar ook met een zware verantwoordelijkheid. Desondanks vinden we een onderzoek nu nodig. Want in dat totaal van gebeurtenissen ontstaat een beeld over SAVE en Veilig Thuis wat sterk negatief gekleurd is. "Ouders die nu met SAVE of Veilig Thuis te maken krijgen, zullen per definitie zeer argwanend zijn. En dat komt een zorgvuldige behandeling in de jeugdzorg niet ten goede" aldus fractievoorzitter Wim Stam tijdens de raad. Verder geeft hij aan dat dit onderzoek juist ook in het belang van SAVE en Veilig Thuis zelf is, naast uiteraard het belang voor de gemeentes en, niet in de minste plaats, de betrokken ouders en kinderen.

In de motie vragen we het college om "in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders tot een gezamenlijk onderzoek te komen als genoemd in de overwegingen (met betrekking tot de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis)".

Bij de aanvang van de raad was er een inspraak van mevrouw Nely Sieffers van het UW-Ouderplatform, waarin zij in enkele heldere zinnen schetste wat de problemen zijn waar ouders bij SAVE/VeiligThuis tegenaan lopen. Daarmee werd de noodzaak voor dit onderzoek nog duidelijker voor de raad. Overigens doet UW-ouderplatform uitstekend werk en voor ouders met een jeugdhulpvraag een belangrijke partner / bron van advies.

Kort voor de raadsvergadering bleek er een brief van het college van B&W in Utrecht aan de raad van Utrecht te zijn waarin een onderzoek bij SAVE/VeiligThuis wordt aangekondigd, maar feitelijk alleen over het datalek. De andere kwesties worden in de marge genoemd, maar niet in dit het onderzoek betrokken. Onze (inmiddels aangepaste) motie verzoekt dus het college om in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders ervoor te zorgen dat in dat onderzoek, wat de gemeente Utrecht (als centrumgemeente) uit gaat voeren, ook de overige problematiek wordt meegenomen. En dan gaat het met name om de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis.

Wethouder Hagen gaf tijdens de behandeling van de motie aan die graag over te nemen en onder andere mee te zullen nemen in een breed wethoudersoverleg begin mei over deze kwestie.

Aanvullend hebben de heren Van Olden (VVD) en Klinkhamer (D66) alsmede mevrouw De Korte (CDA) nog een aantal punten meegegeven aan de wethouder om in dat overleg mee te nemen. De motie werd vervolgens unaniem aangenomen.

De ChristenUnie-SGP is blij met deze brede steun van de hele raad voor ons dit initiatief voor een grondig onderzoek.

190417 Raadsbrief Voortgang Datalek Samen Veilig Midden Nederland.pdf

Informatienota_raad_19_0005665_Beantwoording_raadsvragen_ChristenUnie-SGP.pdf

MCUSGP201904-02-onderzoekveiligthuis-V03.pdf

OPLOSSING VOOR ALTERNATIEVE ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 28-03-2019 08:49

OPLOSSING VOOR ALTERNATIEVE FIETSENSTALLING Al bijna 30 jaar worden zo'n veertig fietsen van scholieren bij de familie De Graaf in Wilnis in de tuin gestald. Dat is ooit begonnen door doordat vriendjes en vriendinnetjes van de eigen kinderen daar gebruik van maakten, maar wat door de tijd heen wat "uit de hand gelopen is". De familie wil daar, begrijpelijk, zo langzamerhand wel vanaf. Daarom is fractievoorzitter Wim Stam vanochtend, samen met wethouder Schuurs en één van onze ambtenaren poolshoogte gaan nemen. Hoe de definitieve oplossing eruit gaat zien, wordt nu bekeken. Mogelijk kan dat door extra stallingsruimte bij de Kannelaan, maar de ruimte is daar ook beperkt. Een dubbelhoge stalling zou wellicht uitkomst bieden. In ieder geval is het de bedoeling om de oplossing mee te nemen in de aanstaande renovatie van de Kannelaan.

ChristenUnie bezoekt nieuwbouw Zonnehof tijdens campagne

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie De Ronde Venen 16-03-2019 20:27

De nieuwbouw van de Zonnehof / De Proosdij aan de Dorpsstraat in Mijdrecht was hier natuurlijk een uitgelezen locatie voor. Voor dit bezoek hadden we ook de Zonnehuisgroep als initiatiefnemer van deze nieuwbouw uitgenodigd. Mevrouw Nelleke Vogel, lid van de Raad van Bestuur van de Zonnehuisgroep, was zo vriendelijk om op locatie deze ontwikkeling toe te lichten en ook de plannen die zijn hebben met De Kom, in samenwerking met de nieuwe eigenaar.

In een geanimeerd gesprek met mevrouw Carla Dik gaf mevrouw Vogel ook aan waar de Zonnehuisgroep in de praktijk tegen aanloopt. Op zich loopt de verpleegzorg goed, op twee van de acht locaties heeft de Zonnehuisgroep nog wel een personeelstekort. Maar mede gezien de extra budgetten na de acties van Hugo Borst c.s. zijn er geen echte knelpunten, zo begrepen wij.

Wel is dat het geval bij de wijkverpleging. Daar ontbreken voldoende financiële middelen om dat goed te doen. Wat op zich bizar is omdat we juist ouderen langer thuis willen laten wonen en dan is goede wijkverpleging onmisbaar. Mevrouw Dik gaf aan dat dit haar bekend is, dat er van dat extra budget van 2,1 miljard een deel ongebruikt blijft en dat de ChristenUnie om die reden een (aangenomen) motie heeft ingediend om hier verder naar te kijken.

In het gesprek waarbij ook de heer Schaddelee aanschoof ging het verder nog over de woningopgave. Zowel in het algemeen, het tekort aan betaalbare woningen en hoe dat opgelost zou moeten worden. Fractievoorzitter Wim Stam heeft een daarbij aangegeven dat de gemeente meer ruimte moet krijgen om ook nieuwe locaties te vinden buiten de huidige rode contour. Zeker voor de periode na 2025.

Maar ook de seniorenhuisvesting is een probleem. Er is een grote behoefte aan ruimere, maar ook betaalbare, appartementen die voorbereid zijn op zorg en ingebed in sociale voorzieningen zoals een gemeenschapsruimte. Hier zouden ook de woningbouwverenigingen een bijdrage aan moeten leveren.

Na een korte fotosessie na afloop, vervolgde het campagneteam de reis naar andere kernen. Daarbij schoven ook de lijsttrekker, de heer Elmer Benjamin, en de nummer twee van de lijst, mevrouw Annacarina Klein, voor het waterschap Amstel, Gooi en Vecht aan. De ChristenUnie heeft deze dat dus niet alleen de verkiezingen voor de provinciale staten, maar ook de verkiezingen voor het waterschap goed op de kaart willen zetten. Met meerder inwoners konden we dus ook het gesprek voeren over het belang van het waterschap.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.