Nieuws van GroenLinks in Leiderdorp inzichtelijk

9 documenten

Digitale primeur voor Jeannette Hofman-Züter | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie Leiderdorp 14-04-2020 00:00

GroenLinks-raadslid leidt ‘eigentijds’ politiek forum feilloos

De coronacrisis maakt vindingrijk. Dat blijkt dinsdagavond 14 april, als het politiek forum van de gemeente Leiderdorp op de agenda staat. De werkwijze is digitaal, wat voor voorzitter Jeannette Hofman-Züter geen enkel bezwaar is. Onder haar leiding wisselen raadsleden, burgerraadsleden en wethouders twee uur standpunten uit over agendapunten die daarna alle rijp zijn voor behandeling in de gemeenteraadsvergadering van maandag 20 april.

Haperingen zijn er dinsdagavond amper. Alleen Arie Janssen van ChristenUnie-SGP is aanvankelijk even zoek. Maar de techniek staat voor niets en even later maakt Arie in woord en beeld deel uit van de digitale vergadergroep. Vanuit hun werkkamers wachten de plaatselijke politici netjes hun beurt af. Voor GroenLinks sleept onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud bij het bouwproject aan het Heelblaadjespad 1 een toezegging in de wacht voor overleg van wethouder Willem Joosten met het Groenoverleg. Sociale woningbouw acht de wethouder er onhaalbaar, maar compensatie elders (politiebureau Hoogmadeseweg) garandeert hij. Het verbeterde plan krijgt ook bijval, al hadden sommige fracties er graag een buurtkamer in gehad. Tot nu toe heeft zich daarvoor geen gegadigde gemeld, maar binnen acht weken kan die mogelijkheid alsnog worden benut.

Verder bepleit Bob Vastenhoud nog een duurzaamheidsvoucher voor Leiderdorpse huurders, maar daarvoor heeft de gemeente geen budget beschikbaar. Vouchers van 70 euro per huiseigenaar (zo lang de voorraad strekt) komen er vermoedelijk wel, maar die financiert de rijksoverheid.

Even na tienen mag Jeannette Hofman-Züter uit diverse werkkamers complimenten over haar soepele leiding in ontvangst nemen. ,,Het was een fantastische proef’’, antwoordt zij, ,,en lekker eigentijds, maar wel met een vervelende aanleiding.’’

Coalitiebesprekingen met GroenLinks na val college | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 19-11-2019 00:00

Bob Vastenhoud veroordeelt persoonlijke aanvallen op LPL-voorman.

Na de val van het Leiderdorpse college schuift GroenLinks aan bij coalitiebesprekingen. Ook de PvdA en D66 hebben de uitnodiging van de Lokale Partij Leiderdorp aanvaard. Een centrum-links college moet in december in de steigers staan.

Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud reageert met gemengde gevoelens op de breuk tussen LPL enerzijds en CDA en VVD anderzijds. In politiek opzicht liggen er kansen voor een sociale en groene koers, maar de sfeer in de raadzaal was maandagavond behoorlijk verziekt. Vooral de persoonlijke aanvallen op LPL-voorman Hugo Langenberg veroordeelt hij. ,,Jammer dat het zo moest gaan’’, aldus Bob, ,,ook al gebeurde dat in de emoties van het moment.’’ Niet alleen de wethouders Willem Joosten (VVD) en Daan Binnendijk (CDA) verlieten de raadzaal, ook de voltallige fracties van VVD en CDA vertrokken voortijdig. Verder vergaderen had toen volgens de achterblijvers geen zin meer.

Toch is haast geboden om snel een college op te tuigen. Belangrijke agendapunten als het kaderbesluit over de Leidse Ringweg Noord dulden geen uitstel. Net als GroenLinks zijn de andere partijen die meepraten over een centrum-links college voorstander van een maximumsnelheid van 50 km per uur op de Oude Spoorbaan langs de Leyhof. VVD, CDA en ook oppositiepartij ChristenUnie-SGP zien meer heil in 70 km per uur, met wettelijk noodzakelijke geluidsschermen die het uitzicht van omwonenden belemmeren. Dat VVD en CDA hun toenmalige collegepartner niet hadden gekend in een amendement van die strekking heeft de breuk mogelijk bespoedigd.

‘50 is snel genoeg op Oude Spoorbaan’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks VVD Leiderdorp 01-10-2019 00:00

GroenLinks maant wethouder tot handhaving

Met zijn pleidooi voor een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur krijgt Bob Vastenhoud met herhaaldelijk applaus duidelijk bijval van de volle publieke tribune. Tijdens het politiek forum van 30 september zijn omwonenden van de Oude Spoorbaan het roerend eens met onze fractievoorzitter. ,,We moeten dit complexe vraagstuk terugbrengen tot de kern’’, zegt Bob onomwonden. ,,Met 50 kilometer per uur worden alle doelstellingen behaald en kunnen de omwonenden goed leven. We moeten dan wel inzetten op goede handhaving.’’

 

Volgens wethouder Willem Joosten (VVD) is dat te kort door de bocht. Als één van de weinigen in de raadzaal houdt hij bij de bespreking van het kaderbesluit Leidse Ring Noord star vast aan 70 kilometer per uur als maximumsnelheid op dat deel van de ringweg. Hoop op handhaving heeft de hoeder van de wet op voorhand opgegeven. Bovendien nodigt de beoogde vierbaansweg volgens Joosten uit om harder te rijden dan 50.

Mocht de wil van Joosten wet worden, dan zitten de omwonenden tevens opgezadeld met metershoge geluidsschermen. Dat willen zij absoluut niet, omdat zij hun vrije uitzicht op de Boterhuispolder dan kwijtraken. En het is ook niet nodig, betoogt niet alleen Bob Vastenhoud maar ook collega-raadsleden van vrijwel alle partijen. Zij buitelen over elkaar heen met voorbeelden van wegen waar handhaving van de maximumsnelheid wel werkt. ,,Op de Churchilllaan in Leiden en de Ring Amsterdam’’, weet Bob, ,,nodigt de weg uit tot harder rijden, maar wordt met effectieve handhaving de beoogde verkeerssituatie bewaakt. Moeten wij maar accepteren dat dat in Leiderdorp niet gebeurt? Stap dan naar het Openbaar Ministerie’’, zo raadt hij de wethouder aan.

Net als de woordvoerders van de omwonenden van de Oude Spoorbaan is onze GroenLinks-voorman creatief genoeg om ook zonder flitspalen en politiecontroles automobilisten af te remmen, zoals ogenschijnlijke versmallingen en suggestiestroken. Het is alleen de vraag of wethouder Joosten het gesprek hierover wil aangaan en of alle gemeenteraadsfracties de rug rechten en voor 50 kilometer per uur blijven pleiten. Dat is niet alleen beter voor hun uitzicht, besluit de woordvoerder van de omwonenden, maar ook voor de veiligheid en het milieu. Bovendien is het tijdverlies voor automobilisten ten opzichte van een hogere maximumsnelheid te verwaarlozen.

Zie ook onze standpunten met betrekking tot het versterken en in stand houden van een groene en prettige leefomgeving.

‘Duizend huizen op de Baanderij’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 26-06-2019 00:00

Bob Vastenhoud schreeuwt ambities GL van de daken

Duizend huizen op de Baanderij in 2030, dat zou Leiderdorp zich moeten wensen. Met die stelling zorgde onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud maandagavond voor wat vuurwerk in de vergadering van het politiek forum. Hij deed dat op uitnodiging van wethouder Willem Joosten, wiens uitgangspuntennotitie Gebiedsvisie Baanderij alom als perspectiefrijk maar ook wel vrijblijvend werd beoordeeld.

GroenLinks, dat al jaren vindt dat de Baanderij zich bij uitstek leent voor woningbouw, legt de lat daarbij hoog. ,,Leiderdorp mag best ambities hebben’’, aldus Bob. ,,Met de huidige woningbouw op de voormalige ROC-locatie nabij de LOI zou je dan zo maar op duizend huizen kunnen inzetten.’’

Wat GroenLinks betreft wordt de Baanderij een nieuwe, toekomstbestendige wijk, ,,waar wonen samengaat met werken en natuurbeleving.’’ Bob beseft dat bestaande bedrijven in dat geval soms voor woningen moeten wijken. Ook dat acht hij oplosbaar, want veel ondernemingen kunnen volgens hem prima terecht in het Wooon-gebied bij snelweg A4. Ook andere fracties zien mogelijkheden voor woningbouw op de Baanderij, al durfden zij nog geen grote getallen te noemen.

“Ruimte voor duizend huizen op ...

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 25-06-2019 21:09

“Ruimte voor duizend huizen op Baanderij” Bob Vastenhoud schreeuwt ambities GL van de daken Duizend huizen op de Baanderij in 2030, dat zou Leiderdorp zich moeten wensen. Met die stelling zorgde GroenLinks-voorman Bob Vastenhoud voor wat vuurwerk in de vergadering van het politiek forum. Hij deed dat op uitnodiging van wethouder Willem Joosten, wiens uitgangspuntennotitie Gebiedsvisie Baanderij de raadsfracties ruimte biedt om creatieve ideeën aan te reiken. GroenLinks, dat al jaren vindt dat de Baanderij zich bij uitstek leent voor woningbouw, legt de lat daarbij hoog. ,,Leiderdorp mag best ambities hebben’’, aldus Vastenhoud. ,,Met de huidige woningbouw bij de LOI erbij zou je dan zo maar op duizend huizen kunnen inzetten”

Buurt wil ringweg en geluidswal lager | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 16-06-2019 00:00

Drukbezochte wijkactie GroenLinks langs Oude Spoorbaan

Van opruimen is het niet meer gekomen tijdens de wijkactie van GroenLinks. In plaats daarvan wisselden onze gemeenteraadsleden zaterdag ideeën en standpunten uit met wijkbewoners over de inpassing van de Leidse Ring Noord (LRN) ter hoogte van de Oude Spoorbaan.

Geluidswallen, maximumsnelheden, rotondes, fietspaden en maaiveldhoogte komen uitgebreid aan bod bij de staande receptie op de stoep bij Dijkwacht-bewoner Richard van der Meer. Zijn buurtgenoot Lex de Jonge legt de GroenLinks-raadsleden Bob Vastenhoud en Marlies van Beek haarfijn uit wat de wijk wil en de overheid te bieden heeft. Met het voorstel om de maximumsnelheid op de Oude Spoorbaan op 70 km/per uur te stellen, kan de buurt volgens De Jonge nog leven. ,,Maar dan moet in ruil daarvoor de beoogde weg voor auto’s een meter omlaag’’, aldus de spreekbuis van de bewoners, ,,want anders raken omwonenden door hoge geluidswallen hun uitzicht op de Boterhuispolder helemaal kwijt.’’.

Uit overleg met de projectgroep LRN maakt De Jonge op dat de wensen van de bewoners te duur zouden zijn. ,,Helaas wordt er niet bij verteld wat een half-verdiepte Oude Spoorbaan (1 meter onder maaiveldhoogte) met niet al te hoge geluidswallen mag kosten.’’ Volgens de bewoners verlopen de besprekingen met de projectgroep en wethouder Willem Joosten weliswaar soepeler dan voorheen met diens voorganger Kees Wassenaar,  maar gerust op een goede afloop zijn zij allerminst.

Vandaar dat de harde kern van de betrokken buurtbewoners alle Leiderdorpse raadsfracties met hun zorgen confronteerden. ,,Wij stellen het op prijs dat mensen van GroenLinks ons hier vandaag komen opzoeken’’, zegt een van de buurtbewoners. Door aandacht in de media zijn daarnaast ook mensen uit Leiden naar de Dijkwacht getogen, want de beoogde Leidse Ringweg Noord houdt niet op aan de gemeentegrens.

Dat is onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud maar al te duidelijk. Hij snapt de gemeentelijke wens om een vlotte verkeersdoorstroming mogelijk te maken, maar houdt tevens rekening met het welzijn van omwonenden. ,,Als straks Dijkwacht-bewoners geen uitzicht op de polder meer hebben voor een tijdwinst van 20 seconden per automobilist’’, stelt hij, ,,doen we iets verkeerd.’’ Daarbij komt dat de gewenste ontlasting van de drukke Engelendaal met de beoogde ringweg niet is gegarandeerd. Ook Bob is benieuwd naar het prijskaartje dat kennelijk aan de bewonerswensen hangt, maar aan geen van de aanwezigen is gepresenteerd.

Voordat de inpassing van de Leidse Ringweg Noord een voldongen feit is, willen GroenLinks en zeker ook de bewoners antwoord op allerlei vragen. Ideeën leven er genoeg om de inpassing van de beoogde weg zo te realiseren dat de buurt ermee kan leven. De Jonge: ,,Wij discussiëren graag mee, maar dan wel op basis van goede informatie. Daaraan schort het nog wel eens bij de gemeente. Zo bleken tellingen soms niet te kloppen, opgeworpen problemen rond olie gekoelde hoogspanningsleidingen oplosbaar en het standpunt van de gemeente Leiden lang niet zo streng als toenmalig wethouder Wassenaar ons deed geloven. Er was zelfs een wob-procedure voor nodig om aan de juiste gegevens te komen.’’

Na de geslaagde ‘stoepsessie’ is de tijd voor GroenLinks te kort om de wijk grondig schoon te maken. Van de bewoners hoeft dat ook niet, want zij houden hun omgeving zelf wel netjes. Laat de dames en heren politici er maar voor zorgen dat de nadelen van een drukke ringweg binnen de perken blijven.

Wie een woonwijk wil voordragen voor een volgende wijkactie kan contact opnemen met fractie-assistent Tim Brouwer de Koning (e-mail: tim.ank.bdk@ziggo.nl of telefoon 06-38030152).

GroenLinks gunt schaatsers grotere ijshal | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 14-11-2018 00:00

IJsclub VIJL blijft hopen op 333-meterbaan in Leiden.

GroenLinks steekt Leiderdorpse schaatsers een hart onder de riem. Tijdens het politiek forum moedigde ons burgerraadslid Tim Brouwer de Koning een afvaardiging van de Vereniging IJssport Leiderdorp (VIJL) aan om tot de laatste snik te strijden voor een 333 meter lange ijshal in Leiden. ,,Strijd door tot na de finish.’’

Aanvankelijk leek voorzitter John de Lange van de VIJL een achterhoedegevecht te leveren. De gemeente Leiden besloot immers onlangs om de nieuwe ijshal tot een baanlengte van 250 meter te beperken, onder meer door onvoldoende financiële steun van buurgemeenten. Voor Leiderdorp was dat een reden om niet verder te willen beraadslagen over een bijdrage van 169.000 euro.

Volgens John de Lange en Jos Arts van de stichting IJshal Leiden bestaat de kans dat Leiden alsnog bereid is de door schaatsers zo gewenste 333-metervariant te omarmen. Mocht dat zo zijn, dan is de kans groot dat GroenLinks Leiderdorp zich van haar sportiefste kant laat zien. Want tegenover de Leiderdorpse kosten van 169.000 euro staan aansprekende voordelen, zowel voor de gezondheid, de sport, het milieu als uiteindelijk ook voor de portemonnee van de schaatsers. Zij hoeven dan bijvoorbeeld niet snel meer uit te wijken naar grotere ijsbanen in Haarlem, Den Haag en Amsterdam.

Net als andere fracties toonde GroenLinks zich teleurgesteld over de gebrekkige samenwerking in Leidse regio. Met name Leiden kreeg de zwarte piet toegespeeld, omdat wethouder Paul Dirkse de stekker al uit het 333-meterplan had gehaald voordat de Leiderdorpse gemeenteraad had gestemd over het verzoek om mee te betalen. Dirkses Leiderdorpse collega Willem Joosten noemde het Leidse besluit een voldongen feit.

De belangenbehartigers van de schaatsers schermen met andere informatie uit Alphen aan den Rijn en Katwijk. ,,Daardoor is de rit in Leiden nog niet gelopen’’, beweren Arts en De Lange. Zij volharden tot na de finish, die volgens hen niet voor 24 januari 2019 is bereikt. Dan pas komt de aanbesteding volgens hen in zicht.

https://leiderdorp.groenlinks.nl/nieu ...

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 19-09-2018 20:47

https://leiderdorp.groenlinks.nl/nieuws/oog-voor-veiligheid-op-fietspad-zijlbrug

Oog voor veiligheid op fietspad Zijlbrug | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 Leiderdorp 18-09-2018 00:00

GroenLinks prikkelt wethouder met ‘vreemde’ motie

Als het goed is kunnen fietsers die de Zijlbrug over moeten binnenkort weer wat rustiger slapen. Met een motie in de achterzak prikkelde ons GroenLinks-raadslid Jeannette Hofman-Züter wethouder Willem Joosten maandagavond in de gemeenteraadsvergadering tot mooie beloftes. Hij zei zijn uiterste best te doen om de veiligheid van fietsers op het dubbel drukke fietspad te garanderen.

Na die toezegging van de wethouder bracht GroenLinks de ‘motie vreemd aan de orde van de dag’ – over urgente onderwerpen – uiteindelijk niet in stemming. Met slechts steun van de collega’s van D66 zou die het toch niet halen en Jeannette had haar punt gemaakt. Haar pleidooi voor passende maatregelen om fietsers veilig over de Zijlbrug te helpen kreeg veel bijval, ook van wethouder Joosten. Hij overlegt regelmatig met zijn Leidse collega Martine Leeuwis over de overvolle verbinding tussen beide gemeentes. Ook heeft Leiderdorp ter hoogte van de LOI inmiddels een bypass voor fietsers laten aanleggen. Dat was voor de meeste partijen voldoende om de GL-motie overbodig te noemen.

Helemaal gerust is onze fractie overigens nog niet, vandaar ook de druk op de ketel. ,,We willen niet wachten tot er ongelukken gebeuren’’, zo verklaart Jeannette haar initiatief. Andere gemeenteraadsleden gaven toe dat zij de gevolgen van de halvering van het aantal fietspaden over de Zijlbrug hadden onderschat. Jeannette: ,,Leiderdorpers delen mij hun zorgen over de knelpunten aan beide kanten van het fietspad mee. Wij zijn er geen voorstander van om fietsers de auto in te jagen, dus ijveren wij op veiligheid voor alle weggebruikers.’’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.