Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon over ChristenUnie inzichtelijk

13 documenten

Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.”

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:49

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-minder-is-meer-integrale-jeugdzorg-moet-van-twee-kanten-komen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De tweede motie is na uitgebreid overleg en verschillende bijeenkomsten opgesteld door de PvdA, GroenLinks en een aantal andere partijen uit de 18 gemeenten die in onze regio’s (Noord-Holland Noord, Alkmaar, West-Friesland, Kop van Noord-Holland) jeugdzorg inkopen. Wij pleiten ervoor dat aanvragen en verantwoording van de zorgaanbieders zoveel mogelijk uniform worden opgesteld. Daarmee wordt enorm veel administratieve rompslomp en verspilling van geld voorkomen. Dat kan beter ten goede komen aan de jongeren waar het om gaat.

In de gemeenteraad van 28 mei is deze motie is aangehouden

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 constaterende dat:

Uit onderzoek blijkt dat zorgprofessionals gemiddeld 35 procent van hun tijd besteden aan administratieve taken1. De drie regio’s in Noord-Holland-Noord, Alkmaar, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, allen een eigen inkooptraject hebben als het gaat om inkoop ambulante jeugdhulp en jeugdzorg met verblijf. Er wat betreft inkoop van JeugdzorgPlus, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering en de Bovenregionale Crisisdienst bovenregionaal ingekocht wordt. Er ook na gezamenlijke inkoop door iedere individuele gemeente contracten gesloten worden met iedere zorgaanbieder, waarbij elke gemeente zijn eigen eisen kan stellen t.a.v. verantwoording en rapportage. Zorgaanbieders die in meerdere gemeenten werken hebben hierdoor met verschillende soorten contracten en manieren van verantwoording te maken. Vereenvoudiging van administratieve lasten bereikt kan worden door afspraken tussen de samenwerkende gemeenten over gelijkluidende vereisten over inhoud, detailniveau en periodiciteit van de rapportages door de jeugdzorgaanbieders. Professionaliteit van de gecontracteerde en te contracteren ‘Zorgaanbieders’ gewaarborgd dient te zijn in de op te stellen contractvoorwaarden.

Overwegende dat:

Administratieve lasten zorgen voor frustraties in de zorg en ten koste gaan van de tijd voor zorg aan de jongeren en hun ouders. Administratieve lasten zorgen voor frustratie bij jongeren en hun ouder/pleegouders, aangezien elke gemeente weer andere regels heeft wat betreft toegang en ook elke zorgorganisatie eigen toegangsdocumenten heeft. Ook veel aanbieders van andere vormen van jeugdzorg contracten hebben met meerdere gemeenten, vaak in verschillende regio’s.

Verzoekt het College:

Voor alle jeugdhulpproducten bovenregionaal, met de 18 gemeenten in NHN dezelfde inkoopcontracten samen te stellen (ook al is samen inkopen niet nodig/mogelijk), met als resultaat dat de administratieve lastendruk voor de instellingen en uitvoerenden in de jeugdzorg drastisch vermindert. Hierin expliciet ook exact dezelfde eisen aan verantwoording en rapportage op te nemen. Per aanbieder/instelling op te nemen in de inkoopvoorwaarden dat 1 en hetzelfde aanmeldformulier wordt gehanteerd als toegang tot hulp in alle 18 gemeenten. De raad periodiek op de hoogte te houden van de voortgang op het gebied van het terugbrengen administratieve lastendruk in de Jeugdzorg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Toelichting: Op dit moment wordt er door (bijna) alle gemeenten in Noord-Holland gewerkt aan een gezamenlijke visie op de toekomst van de specialistische jeugdzorg. Deze toekomstvisie sluit in grote lijnen aan bij de visie van de gemeenten op andere Jeugdzorgonderdelen als Ambulante Jeugdzorg en Jeugdzorg met verblijf, zoals; een opname is een onderdeel van de ambulante behandeling, integraal werken en zoveel mogelijk begeleiden en behandelen in gezinsverband/gezinshuizen (‘zo thuis mogelijk’). Op de schaal van Noord-Holland Noord (regio’s Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Alkmaar) vindt dit soort samenwerking op de inhoud al langer plaats, bijvoorbeeld als het gaat om jeugdzorgplus.

De indieners van deze motie juichen deze inhoudelijke bovenregionale samenwerking toe, want kinderen in Den Helder zijn niet anders dan kinderen in Opmeer. En ieder kind heeft recht op de beste zorg. Tegelijkertijd zouden we graag zien dat er ook in de monitoring en verantwoording die wij als gemeentelijke opdrachtgevers (terecht) vragen van jeugdzorgaanbieders, meer één lijn getrokken zou worden.

Geld voor de zorg moet ook naar de zorg gaan. Daar is iedereen het over eens. Toch blijkt uit onderzoek dat een steeds groter deel van het budget van zorgorganisaties opgaat aan administratieve lasten. Dit geldt ook voor de jeugdzorg, waar gemeenten verantwoordelijk voor zijn. In gesprekken met jeugdzorgaanbieders komt dit steeds terug als een knelpunt. Bij de start van het inkooptraject jeugdhulp met verblijf voor de regio Alkmaar, werd er door een aanwezige zelfs voor gepleit het terugdringen van de regeldruk tot een extra prioriteit te bestempelen.

Startbijeenkomst inkoop Jeugdzorg met verblijf regio Alkmaar, Alkmaar, 26 februari 2020. Niet alle administratie is te vermijden en gemeenten stellen terecht eisen aan de verantwoording door jeugdzorgaanbieders. Tegelijkertijd is al vaker geconstateerd dat door de decentralisatie jeugdzorgaanbieders te maken hebben met heel veel verschillende opdrachtgevers. Waarbij iedere gemeente net even andere eisen stelt ten aanzien van rapportage, verantwoording en contractmanagement. Dit maakt het voor jeugdzorgaanbieders enorm complex om hun werkzaamheden te verantwoorden. Ook jongeren en ouders zelf hebben last van regeldruk, omdat zij bij elke wisseling van aanbieder een nieuwe intake (met net even andere vragen) moeten invullen.

Niet alle regeldruk kan opgelost worden door individuele gemeenten. In het programma ‘[Ont]Regel de Langdurige Zorg’ wordt in opdracht van het ministerie van VWS en sociale partners, samen gewerkt aan minder regeldruk en meer tijd voor zorg. Er zijn al verschillende initiatieven gestart om die regeldruk te verminderen, zoals het actieplan (Ont)Regel de Zorg (https://www.ordz.nl). Tegelijkertijd kunnen wij ook als gemeenten hier een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door op de schaal van Noord-Holland Noord met elkaar dezelfde eisen te stellen aan contracten, rapportages en verantwoording. Deze motie beoogt dat voor elkaar te krijgen. Hij wordt daartoe gelijktijdig ingediend in alle gemeenten in Noord-Holland Noord.

 

Het bericht Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.” verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:29

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-kinderen-uit-vluchtelingenkampen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De eerste gaat over het opnemen van weeskinderen uit Griekse vluchtelingenkampen, die onder erbarmelijke omstandigheden moeten opgroeien en die extra kwetsbaar zijn door allerlei gevaren die op de loer liggen. De motie wordt mede ingediend door GroenLinks, Christen Unie en D66. In een groot aantal andere gemeenten, kortgeleden in Schagen, is zo’n motie al aangenomen.

Op 28 mei is deze motie door de gemeenteraad van Hollands Kroon aangenomen.

Motie vreemd aan de orde van de dag: Kinderen uit vluchtelingenkampen

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 Constaterende dat:

Er in EU-verband in 2019 afspraken zijn gemaakt over het opnemen van vluchtelingen uit vluchtelingenkampen en dit tot op heden niet door Nederland wordt nagekomen. Europese lidstaten, zoals Duitsland, Frankrijk, Portugal, Finland en Luxemburg plek bieden voor 1600 kinderen. Hulporganisaties, waaronder Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children opriepen tot het opnemen van 2500 alleenstaande vluchtelingenkinderen zonder ouders door Europese steden, waarvan 500 in Nederland. De gemeenteraden van ruim 40 steden zoals Amsterdam en Haarlem al te kennen hebben gegeven deze opvang te willen aanbieden. Een krachtig signaal nodig is richting de Nederlandse regering om alles in het werk te stellen om het urgente probleem van de alleenstaande kinderen in de vluchtelingenkampen mee te helpen oplossen.

Overwegende dat:

Voor minderjarigen zonder ouderlijke zorg, de opgroei-omstandigheden in de vluchtelingenkampen in Griekenland, op zeer gespannen voet staan met artikel 22 van het Internationaal verdrag van de rechten van het kind. In dit artikel staat onder andere dat deoverheid vluchtelingenkinderen bescherming moet bieden. Zowel als zij met hun ouders zijn, als wanneer zij alleen zijn. Het gaat daarbij niet alleen om basale bescherming zoals een dak boven het hoofd, eten en drinken en gezondheidszorg. Het gaat ook om bescherming bij het verkrijgen van een vergunning als dat nodig is. Daarnaast zijn vluchtelingenkinderen ook gewoon kinderen. En dat betekent dat zij – net als alle kinderen – aanspraak moeten kunnen maken op alle rechten uit het Kinderrechtenverdrag. Zij moeten daarom onderwijs kunnen volgen, buitenschoolse activiteiten kunnen ondernemen en vrij kunnen spelen. En zij hebben recht op continuïteit en stabiliteit. Er voor deze kinderen in de Griekse vluchtelingenkampen geen kans op verbetering in zicht is.

Verzoekt het College:

Een brief te sturen naar het Kabinet om aan te dringen op naleving van de afspraken over opvang van vluchtelingen die in 2019 in EU-verband zijn gesloten, onder andere door de opname van 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland. In diezelfde brief richting Kabinet aan te geven dat de gemeente Hollands Kroon bereid is een passend aantal kinderen te willen huisvesten. Opvang en huisvesting van deze kinderen in de gemeente Hollands Kroon te faciliteren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Fractie D66 Liesbeth Vlietstra

Het bericht Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Een eerlijk pensioen

PvdA PvdA D66 VVD ChristenUnie CDA Hollands Kroon 06-03-2019 09:30

Een onbezorgde dag als je ouder bent geworden.

Dat zou een zekerheid moeten zijn waar je zonder meer op kan rekenen. Maar de regering is niet bereid om voldoende geld uil te trekken voor een eerlijk pensioenstelsel. Dit kabinet weigert om eerlijke afspraken te maken over hoe lang we door moeten werken.

 

Het maakt VVD. CDA. D66 en ChristenUnie blijkbaar geen bal uit of er voor jongeren van nu, straks nog wel een pensioen is. En het zal ze worst wezen dat mensen in zware beroepen niet mogen stoppen voor ze helemaal versleten zijn. Voor miljoenen Nederlanders dreigt nu op nieuw een korting op hun pensioen. Terwijl door de keuzes van dit kabinet de boodschappen duurder zijn en de energierekening onbetaalbaar wordt.

Dat is dus het Zwitserleven gevoel van het kabinet Rutte III.

Op woensdag 20 maart kan het stoppen. Met een krachtig geluid via de stembus.

Stem PvdA. Zeker NU!

Het bericht Een eerlijk pensioen verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Een eerlijk pensioen

PvdA PvdA D66 CDA VVD ChristenUnie Hollands Kroon 06-02-2019 09:30

Een onbezorgde dag als je ouder bent geworden.

Dat zou een zekerheid moeten zijn waar je zonder meer op kan rekenen. Maar de regering is niet bereid om voldoende geld uil te trekken voor een eerlijk pensioenstelsel. Dit kabinet weigert om eerlijke afspraken te maken over hoe lang we door moeten werken.

 

Het maakt VVD. CDA. D66 en ChristenUnie blijkbaar geen bal uit of er voor jongeren van nu, straks nog wel een pensioen is. En het zal ze worst wezen dat mensen in zware beroepen niet mogen stoppen voor ze helemaal versleten zijn. Voor miljoenen Nederlanders dreigt nu op nieuw een korting op hun pensioen. Terwijl door de keuzes van dit kabinet de boodschappen duurder zijn en de energierekening onbetaalbaar wordt.

Dat is dus het Zwitserleven gevoel van het kabinet Rutte III. Een Sterke PvdA. Zeker NU!

Het bericht Een eerlijk pensioen verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Progressieve Partijen uitgesloten

PvdA PvdA D66 VVD ChristenUnie CDA Hollands Kroon 06-05-2018 08:47

Op 1mei 2018 is het coalitie akkoord gepresenteerd en het nieuwe college benoemd.

 

 

 

 

 

 

Op 1Mei (de dag van de arbeid) is de nieuwe coalitie voorgesteld aan de raad. Het zal niemand verwonderen dat deze coalitie bestaat uit Senioren Hollands Kroon, CDA en VVD. Uit het coalitieakkoord blijkt dat alles doorgaat op de ingeslagen weg. Oude wijn in nieuwe zakken.

Bij het opstellen van dit akkoord hebben de oppositiepartijen hun inbreng kunnen leveren.

De PvdA heeft samen met Groen Links, D66 en ChristenUnie een heleboel gemeenschappelijke punten op papier gezet. Men zou kunnen denken dat dit document, Inbreng partijen progressieve samenwerking, genoeg stof zou bieden om het coalitie-akkoord af te stemmen op wat de progressieve partijen voorstelden. De informateur had ook duidelijk te kennen gegeven dat de coalitie een zo breed mogelijke inbreng van alle partijen voorstaat. Maar niets is minder waar. Er zijn enkele krenten uit de pap gehaald, zoals het aanplanten van een boom voor elke nieuwe inwoner, maar dit is gereduceerd tot elke nieuwgeborene. Verder is er niet veel van onze inbreng terug te vinden.

Ook de samenstelling van het college bood niets nieuws. Drie wethouders uit de vorige periode komen terug:

Mary van Gent Theo Groot Theo Meskers

De laatste vonden velen toch wel verwonderlijk, wat ook bleek uit de  uitslag van de schriftelijke stemming: 18 voor en 7 tegen de benoeming van de heer Meskers.

We zullen de coalitie en het college beoordelen naar hun daden. Het is te hopen dat men doet wat men in de gesprekken beloofd heeft, namelijk meer samenwerking met de oppositie

Het bericht Progressieve Partijen uitgesloten verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Overeenkomst progressieve partijen.

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Hollands Kroon 18-04-2018 21:28

De punten van overeenkomst tussen PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en D66 zijn in een document gezet. We hebben deze op een rijtje gezet in voorbereiding op ons gesprek met de informateur. Hierin kunnen we als oppositiepartijen samen optrekken.

 

 

 

De progressieve partijen hebben een gezamenlijk document gemaakt over de punten waar ze programmatisch met elkaar overeenkomen. Ze willen dit document gebruiken om gezamenlijk oppositie voeren tegen de coalitie van SHK, VVD en CDA. Als u dit document wilt lezen klik dan hier op Inbreng partijen progressieve samenwerking

Het bericht Overeenkomst progressieve partijen. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Coalitie gaat op de oude voet door.

PvdA PvdA D66 ChristenUnie VVD CDA Hollands Kroon 12-04-2018 21:29

De kogel is door de kerk er is een nieuwe coalitie in Hollands Kroon. Nou ja een nieuwe coalitie?

 

 

 

 

 

 

Woensdag 11 april heeft Jip Pankras, de informateur van Senioren Hollands Kroon, ons meegedeeld dat er een coalitie gevormd wordt van SHK, VVD en CDA. 

Dit betekent dat de coalitie op de oude voet, maar dan zonder LADA, doorgaat.

 Eerlijk gezegd hadden we na de gesprekken niet anders verwacht. SHK heeft steeds volgehouden een zo breed mogelijk gedragen programma te willen en dat de inbreng van alle andere fracties zoveel mogelijk meegenomen zal worden. We zijn benieuwd. Krijgen we weer een coalitie die zich niets aantrekt van de oppositie, of worden andere inzichten ook meegewogen?

We zullen de coalitie kritisch gaan volgen en beleid waar we het niet mee eens zijn aan de kaak stellen. De verhoudingen in de raad zijn iets veranderd. De coalitie heeft nu 17 zetels en de gezamenlijke oppositie 12. PvdA, Groen Links, ChristenUnie en D66 – waarmee we een groot aantal gemeenschappelijke punten op een rijtje gezet hebben – hebben er samen 7.

 

Het bericht Coalitie gaat op de oude voet door. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

En kat in het nauw maakt rare sprongen | Hollands Kroon

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA Hollands Kroon 11-03-2018 00:00

Het tekort van zorgbedrijf Incluzio Hollands Kroon bedraagt momenteel meer dan 3 miljoen euro. Dit is zorgwekkend. Het college stelt voor een extra bijdrage van ruim 1 miljoen euro beschikbaar te stellen ten laste van de reserve sociaal domein, als aanvulling op het tekort van Incluzio over 2017. Is dit verstandig?

Het tekort van Incluzio In 2016 bedroeg het tekort van Incluzio al €721.000 en de verwachting was dat ook in 2017 een tekort zou ontstaan. Een bedrag werd nog niet genoemd, maar uit de tweede kwartaalrapportage blijkt dat er in de eerste helft van het jaar inderdaad al een negatief resultaat - van 7 ton - is ontstaan. Incluzio ondernam acties om dit probleem structureel op te lossen en om de risico's te beheersen. Over extra geld van de gemeente werd niet gesproken. Wij hoefden ons geen zorgen te maken, maar dat deden wij wel. Op onze schriftelijke vragen van eind september 2017 over het ontstane tekort antwoordde het college dat het tekort niet zou worden terugverdiend in de tweede helft van het jaar, maar dat niet werd verwacht dat het verder zou toenemen. Dit was een forse inschattingsfout. Inmiddels is het tekort opgelopen tot 3,1 miljoen euro. 

Hoe is het tekort ontstaan? Als oorzaken van het miljoenentekort over 2017 worden genoemd een mogelijke uitbreiding van de scope (die niet aan de gemeenteraad is voorgelegd), het verdienmodel van Incluzio en een te grote overhead. Hoe ziet het verdienmodel van Incluzio er eigenlijk uit? Waarom werd de overhead van Incluzio in slechts anderhalf jaar te groot? Kon dit niet worden voorzien? De raad heeft hier geen gegevens over. Over het derde en het vierde kwartaal zijn geen rapportages gepubliceerd. Dit is niet transparant. Wij missen de onderbouwing van het kanteleffect, het afschalen, het veranderen van het verdienmodel en het compenseren van verliezen door niet tijdig de overhead af te bouwen. Waar zijn die miljoenen aan opgegaan? Een tekort op de uitvoering van de WMO wil niet zeggen dat er geen winst is gemaakt door Incluzio. De informatie over het financiële beleid van Incluzio is mistig en volkomen ondoorzichtig en nu wordt de raad gevraagd zo maar een miljoen extra te pompen in een, naar ons gevoel, bodemloze put. Geeft dit ons garantie op continuïteit van de zorg? Wij denken van niet. Incluzio stelt dat bij aanvang van de opdracht een grote groep cliënten die wel in de zorg zat niet in beeld was. Je vraagt je af hoe dat mogelijk is: wel in de zorg, maar niet in beeld. Van wie kregen deze cliënten dan zorg? Inmiddels zijn alle cliënten bekend, naar wij mogen hopen, waardoor Incluzio niet meer uitkomt met het bij de scope vastgestelde zorgplafond. Dit risico was bij de aanbesteding al bekend en toch nam het bedrijf de opdracht aan. Dit wekt bij ons grote twijfel over de zorgvuldigheid van de aanbesteding.

Hoe gaan we dit oplossen? Het tekort, zegt het college, blijkt nu dermate groot dat het "Incluzio belet om het concept van zelf doen, tenzij uit te rollen en voldoende in te verdienen om een autonome toename in de zorg op te vangen in het verdienmodel. Daar waar in het wijkteam zorg wordt inverdiend, zien we dat financieel wegvallen tegen de hoeveelheid cliënten die al in de zorg blijken te zitten." Wat staat hier nu eigenlijk? Wat wordt bedoeld met het inverdieneffect in de zorg? Hoe zou dat moeten werken? Is dit onafhankelijk? Op 2 februari 2016 hebben de coalitiepartijen ingestemd met het voorstel om de wijkteams weg te halen bij de gemeente en te voegen bij Incluzio. Onbegrijpelijk, omdat ook toen al bekend was dat dit de onafhankelijkheid van het wijkteam veel geweld aan zou doen en dat voor cliënten nadelig zou kunnen uitpakken. Het gewraakte besluit heeft inderdaad geleid tot de gevolgen die wij destijds vreesden. Een wijkteam hoort geen zorg in te verdienen, het is geen bedrijf. Een wijkteam moet op grond van deskundigheid samen met de cliënt bepalen welke en hoeveel zorg de cliënt nodig heeft om zo lang mogelijk in staat te zijn zelfstandig en waardig te leven.

Aanbesteding De gedachte bij de gemeente was, dat de "echte expert" het best in staat zou zijn te beoordelen of hij de zorg kon leveren voor het beschikbare budget. De eerste keuze viel op G4S, een internationaal slecht bekend staand schoonmaakbedrijf. Daarna werd Incluzio binnengehaald op basis van Best Value, een inkoopmethodiek waarbij de inschrijving wordt gewaardeerd volgens het principe dat de meeste waarde moet worden verkregen voor de laagste prijs. Hierbij heeft de opdrachtgever niet alle kennis in huis. De kennis ligt bij de inschrijver, dat is de expert die het overzicht heeft en de belangrijkste risico's kan managen en beheren. Ook dit is een grote inschattingsfout geweest. Het klopt als een bus dat de gemeente niet alle kennis in huis had, maar tot overmaat van ramp was Incluzio geen expert. Het bedrijf zat in de schoonmaakbranche, had nagenoeg geen ervaring in de zorg en sprong ten tijde van de transitie in een mogelijk lucratief gat in de markt. Incluzio was goedkoper dan de andere aanbieders en daarom ging het college ermee akkoord, juichend dat het in de eerste plaats om de kwaliteit van de zorg ging. De ontstane problemen komen voort uit een contract dat is afgesloten tussen twee partijen zonder ervaring met deze vorm van zorg. Ze kregen te maken met zaken die niet voorzien waren, die anders ingeschat waren, die langer duurden dan verwacht. Kortom, een theoretisch model dat bleek niet aan te sluiten bij de praktijk. Daarnaast werd ervan uitgegaan dat er teveel zorg werd verleend en dat dit afgeschaald kon worden, zonder dat deze aanname met degelijk onderzoek onderbouwd was. Ook dit wijst op onvoldoende kennis van zaken. Nu zitten wij met de gebakken peren. Toch acht het college het redelijk om in ieder geval in 2017 een extra bijdrage van ruim 1 miljoen euro te doen, waarmee Incluzio in staat gesteld wordt om door te gaan met het afschalen van de zorg. Wat wordt daarmee bedoeld? Dit is niet duidelijk.

Kwalitatief onderzoekIn mei 2017 deden de fracties van de ChristenUnie, de Partij van de Arbeid en GroenLinks een kwalitatief onderzoek naar het functioneren van het sociaal domein in Hollands Kroon. De conclusie van de verschillende ketenpartners over Incluzio was niet echt lovend. Ook de opmerkingen van de WMO-adviesraad logen er niet om. Onze bevindingen werden, om het mild te zeggen, door het college en door Incluzio niet serieus genomen. Dat hadden ze beter wel kunnen doen. We merken nu de resultaten. Van zorgverleners horen wij nog steeds dat zij in de praktijk zien dat zelfredzaamheid zijn grenzen heeft bereikt, dat mensen met dementie, mensen met psychische problemen en overbelaste mantelzorgers niet de hulp krijgen die nodig is, dat er sprake is van te lichte ondersteuning, waar zware ondersteuning of begeleiding zou moeten zijn.

Financiële onderbouwing Natuurlijk kan en wil GroenLinks onze kwetsbare inwoners niet in de kou laten staan. De zorg voor hen mag nooit in gevaar komen. We worden nu welhaast gedwongen om in ieder geval dat miljoen extra te geven aan Incluzio, op basis van bijzonder vage gegevens. Nergens treffen wij in de stukken een financiële onderbouwing van het ontstane tekort aan. Er zijn alleen vermoedens en prognoses. In het raadsvoorstel staat dat voor 2017 een extra bijdrage van €271.018 plus €825.000 nodig is. Nergens staat een verklaring voor het bedrag van €271.018. Waar komt dat vandaan? En waarom staat het bedrag van €825.000 erbij? De extra financiering gaat over 2017 en dit bedrag is door Incluzio geprognotiseerd voor 2018. Het is op grond van de aanbestedingswet riskant om nu eenmalig ruim 1 miljoen euro aan Incluzio's tekort bij te dragen. De gemeente denkt dit op te lossen door in de eventuele verlenging van het contract op te nemen dat zij dit bedrag kan terugvorderen als het inderdaad ongeoorloofd blijkt te zijn. Begrijpelijkerwijs reageert Incluzio hier terughoudend op. Wat GroenLinks betreft moet de gemeente deze weg niet eens op willen gaan, daar dit het probleem alleen vooruitschuift en mogelijk groter maakt. Het financieren van een deel van het tekort en voortzetten van het partnerschap met Incluzio is zowel financieel als juridisch zo risicovol, dat je in feite kunt spreken van onbehoorlijk bestuur. De gemeente neemt immers willens en wetens een besluit waarvan de gevolgen niet zijn te overzien.

Hoe nu verder? Het is aannemelijk dat de inschrijving van Incluzio niet adequaat was en dat het voortzetten van het partnerschap juridisch niet te verdedigen valt. Incluzio heeft door gebrek aan kennis en ervaring verkeerde inschattingen gedaan en heeft juist daardoor het contract binnengehaald. Door nu nieuwe financiële afspraken te maken worden andere partijen benadeeld. Dit is een onjuiste, niet integere gang van zaken. Doorgaan met Incluzio zonder nieuwe aanbesteding is daarom niet aan de orde. In artikel 3:46 van de Algemene wet bestuursrecht staat dat een besluit dient te berusten op een deugdelijke motivering. Daar is hier geen sprake van. Ook bij een nieuwe aanbesteding blijft het nadeel dat er onvoldoende kennis en ervaring is bij de gemeente zelf. Hollands Kroon kan zichzelf een regiegemeente noemen, maar zou dan wel de competenties in huis moeten hebben om regie over de zorg te voeren. Dat is niet het geval. Verstandig zou zijn om de wijkteams terug te halen naar de gemeente en niet een contract met een all-inclusive partij af te sluiten, maar de eerste jaren met meerdere kleinere partijen te werken en zo ervaring en kennis op te bouwen. Over een paar jaar kan dan opnieuw bekeken worden of een all-inclusive contract een goed alternatief kan zijn.  Tot slot We zien nu waar loslaten en vertrouwen, het adagium van het college, toe leidt. We mogen geen risico's nemen met onze inwoners die zorg nodig hebben. Laten we het nu wél goed doen, geen onnodige risico’s, maar wel goede zorg met daarbij een, zoals de wet voorschrijft, onafhankelijke indicering, onafhankelijke cliëntondersteuning, een onafhankelijke beroepsmogelijkheid en fatsoenlijke salarissen voor de zorgmedewerkers.

NaschriftDe gemeenteraad heeft op 8 maart besloten (GroenLinks en Progressief Hollands Kroon stemden tegen) goedkeuring te verlenen aan het uitkeren van de door het college gevraagde 1,1 miljoen euro, maar het college moet wel beter gaan letten op de zorguitgaven. Ook moet er worden onderzocht wat de oorzaken van het toenemende beroep op de jeugdzorg zijn en wat de toekomstige financiële risico’s zijn. De verlenging van het contract met Incluzio wordt jaarlijks opnieuw bekeken.

Jan Eichhorn, 8 maart 2018

Nieuwsbrief van de fractie van januari 2018.

CDA CDA ChristenUnie Islam Democraten PvdA GroenLinks VVD Hollands Kroon 11-02-2018 20:25

De eerste vergadering van de raad in 2018 zit er weer op. Hoewel het er naar uitzag dat de vergadering zeer kort zou zijn, waren er voldoende onderwerpen om te bespreken. Als eerste werd de heer Theo Meskers benoemd als raadslid van de VVD fractie na het vertrek van de heer Tjebbe Tip vanwege een verhuizing. Een aantal insprekers vroeg de raad aandacht voor een aantal verschillende onderwerpen. Gemeentebalie. Als eerste vroegen de vrouwenverenigingen uit de Wieringermeer aandacht voor de digitalisering van de dienstverlening en het op termijn sluiten van de gemeentebalie. Men maakt zich zorgen om de mensen die niet kunnen of willen omgaan met digitale aanvragen. Gelukkig konden we aangeven dat er ook altijd persoonlijk of telefonisch contact mogelijk is. Als de balie sluit, gepland is voorjaar 2019, dan komt de gemeente naar de mensen toe als persoonlijk contact gewenst of noodzakelijk is. Dat kan bij de mensen thuis of in een openbare gelegenheid in de buurt. Inwoners hoeven dan niet naar Anna Paulowna te reizen. Een aantal zaken, zoals paspoort/ID en rijbewijs kan alleen (in ieder geval voorlopig) persoonlijk worden aangevraagd. De gemeente gaat nu een pilot doen om te bezien of de dienstverlening aan huis of in de buurt goed werkt. Als dit goed werkt kan tot sluiting van de gemeentebalie in Anna Paulowna worden besloten. Veiligheid. Mevrouw van Leijden vroeg aandacht voor een veilige wandeldoorgang langs de Cultuurweg (onder de A7) in Middenmeer. Zij zijn inmiddels in gesprek met de gemeente. De heer Koolmees vroeg aandacht voor de verkeersveiligheid aan de Burg. Mijnlieffstraat. Er wordt soms harder gereden dan de toegestane 30 km/uur. Goed om in overleg te gaan met de betreffende afdeling. Seizoenarbeiders. Daarna werd er aandacht gevraagd voor de plannen voor huisvesting van seizoenarbeiders aan de Dorsmolen in Wieringerwerf. Hierover is in juli een informatiebijeenkomst geweest voor omwonenden. De verlening van de vergunning is opgeschort, omdat er eerst een onderzoek is gedaan naar de behoefte aan huisvesting. Pas na het verlenen van de vergunning is het mogelijk om bezwaar te maken. Dok van Luyt. Namens de ondernemersgroep Den Oever en namens de Luyt Groep werd er ingesproken over de verplaatsing van het dok van Luyt. Inmiddels is er veel correspondentie over de uitvoering van het memorandum of understanding, de puzzelovereenkomst en het uitvoeringsdocument. De gemeente heeft aangegeven de gemaakte afspraken na te komen. Daarnaast heeft de gemeente een aanbod gedaan van een tegemoetkoming van 125.000 euro (gemeente en provincie) vanwege het mislopen van de subsidie. De gemeente is hiervoor niet verantwoordelijk, maar erkent het belang van het dok voor de haven. Daarnaast heeft de gemeente een voorstel gedaan voor huurgewenning. De gemeenteraad heeft voor alle gebruikers van de haven nieuwe tarieven vastgesteld, dus ook voor Luyt. Door dit voorstel krijgt Luyt een aanvullende tegemoetkoming van 25.500 euro in 5 jaar. We hopen dat men er in goed overleg uitkomt. Overige agendapunten. De raad heeft vastgesteld dat er bij de verkiezingen op de verkiezingsavond alleen geteld wordt per partij. Dit is een pilot. Daarnaast waren er een aantal moties. De motie (Lada, PvdA) om als Hollands Kroon bij de statiegeldalliantie aan te sluiten hebben we gesteund. We hebben er wel aan toegevoegd dat we van mening zijn dat inwoners van Hollands Kroon ook eigen verantwoordelijk hebben om hun eigen zwerfafval op te ruimen en roepen hen daartoe op. De motie Kinderpardon (GL, CU, PvdA, PHK) hebben we niet gesteund. Net als in 2012 (motie GL) zijn we van mening dat het aan de Tweede kamer is om een afweging te maken. Een motie kleine kernen (PHK) werd uiteindelijk ingetrokken. De aandacht voor kleine kernen en de leefbaarheid heeft continue onze aandacht. Ook een motie dokbedrijf Luyt (CU) werd ingetrokken. Dit op voorstel van onze CDA-fractie om eerst het college zijn rol in de uitvoering van deze kwestie te laten vervullen, later kan dan de Raad van het resultaat iets vinden. Het is niet verstandig dat de Raad zich nu al met de uitvoering bemoeit. De fractie van het CDA.

Motie kinderpardon

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie Hollands Kroon 25-01-2018 08:47

Vandaag (25 januari) komt de motie “Kinderpardon” aan de orde in de gemeenteraad van Hollands Kroon. Deze dient fractie van de PvdA in samen met de fracties van Groen Links, de Christen Unie en Progressief Hollands Kroon. We hopen dat de coalitie partijen eens laten zien dat ze dat ze een medemenselijk hart hebben. Dit kinderpardon komt mede voort uit het VN verdrag voor de rechten van het kind, wat ook door Nederland is ondertekend.

 

Het Verdrag voor de Rechten van het Kind telt in totaal 54 artikelen. Deze artikelen beschrijven de rechten van kinderen. Zo staat er in de artikelen bijvoorbeeld dat kinderen recht hebben op onderwijs, gezondheidszorg, en een veilige plek om te wonen en te spelen. Maar ook dat ze recht hebben op bescherming tegen mishandeling, kinderarbeid, de gevolgen van oorlog en seksuele uitbuiting. Het verdrag omvat alle terreinen waarop het leven van een kind zich afspeelt.

De tekst van de motie: De raad van de gemeente Hollands Kroon, in vergadering bijeen op 25 januari 2018, constaterende dat het voor in de gemeenschap gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven van groot belang is dat zij hier mogen blijven, omdat het thuis van deze kinderen in Nederland ligt:

Overwegende dat het uitzetten van deze gewortelde kinderen naar landen die voor hen vreemd zijn de lokale gemeenschap kan ontwrichten en de ontwikkeling van deze kinderen geweld aandoet, Constaterende dat het meewerkcriterium van het Kinderpardon zo strikt wordt toegepast dat bijna geen enkel geworteld kind nog een Kinderpardon kan krijgen, Verzoekt het college bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid te pleiten voor een oplossing voor deze groep kinderen, bijvoorbeeld door versoepeling van het meewerkcriterium van het Kinderpardon, En gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting: Kinderen zijn geworteld als ze minstens vijf jaar als minderjarige in Nederland zijn nadat zij een verblijfsvergunning hebben aangevraagd. Het Kinderpardon wordt zó strikt uitgevoerd dat inmiddels 98% van de aanvragen wordt afgewezen. De meeste van deze kinderen wordt tegengeworpen dat zij en/of hun ouders te weinig hebben meegewerkt aan vertrek, het meewerkcriterium. Hierdoor dreigt momenteel voor ongeveer vierhonderd in Nederland gewortelde kinderen uitzetting naar een land waarvan ze vaak de taal niet eens spreken. Deze motie is een dringend pleidooi aan het nieuwe kabinet om de procedure van het Kinderpardon te versoepelen. Link naar de petitie Ze zijn al thuis: actie.degoedezaak.org/petitions/ze-zijn-al-thuis.

Deze motie is ingedient door: Jan Eichhorn, GroenLinks Sylvia Buczynski, Partij van de Arbeid Dorien Sybenga, Progressief Hollands Kroon Johan Paul de Groot, ChristenUnie

Het bericht Motie kinderpardon verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.