Nieuws van politieke partijen in Winterswijk over D66 inzichtelijk

14 documenten

Terugblik extra raadsvergadering mei 2020 | Winterswijk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Winterswijk 12-06-2020 00:00

Een terugblik op de extra raadsvergadering van 14 mei 2020.

In een extra raadsvergadering (vanaf 22 u.) werd de “Taskforce 100% Winterswijk ‘van Herstel naar Beter’” besproken. Dit voortvarende stukje werk op initiatief van wethouder Tannemaat en met medewerking van wethouder klein Gunnewiek ontmoette veel instemming. 

De fractievoorzitters namen de kans te baat om hun eigen standpunten nog eens in de spotlights te zetten, zodat de vergadering niet één, maar drie uur duurde. Het CDA was voor het verenigingsleven en tegen geldverspilling, WB voor de markt, VVD voor werk en onderwijs, GL voor duurzaamheid en cultuur, PvdA voor arbeid en sociale voorzieningen, D66 voor de recreatie-sector en gaf enkele kritische reacties op de anderen en VW had weer erg veel contacten onder de bevolking – daar zullen over twee jaar vast veel stemmen heen gaan. 

Het effect van deze zeven lyrische vergezichten was, dat van 11 moties en twee amendementen de meeste werden ingetrokken en dat er na drie uur niet zo erg veel was gebeurd. We konden na twaalven de burgemeester wel met zijn verjaardag feliciteren.

Paul Puntman - Fractielid GroenLinks

Sluiting spoorwegovergang Greversweg

CDA CDA D66 Winterswijk 24-04-2020 07:33

In de digitale raadsvergadering van 23 april stond de spoorwegovergang Greversweg opnieuw ter discussie. Namens de CDA fractie deed mevrouw Jacqueline van der Vinne het woord: Het CDA stond en staat nog steeds achter het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Er is al veel en lang gesproken over de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA vindt dat de besluitvorming nu ruim voldoende doordacht is en met een gedegen onderzoek naar de verschillende opties van afsluiten en beveiligen gepaard is gegaan. Feit is dat er in de raadsvergadering van 13 februari 2017 besloten is tot het meewerken aan de aanpak van de 5 niet actief bewaakte openbare spoorwegovergangen; beveiligen of opheffen. Hiertoe is een convenant aangegaan met provincie en ministerie. Op 20 april 2017 heeft de raad besloten tot het opheffen van 3 overwegen en het beveiligen van 2 overwegen. De besluitvorming tot stand gekomen aan de hand van meerdere onderzoeken waarbij met alle belanghebbenden is gesproken. De Greversweg is de laatste overgang waar een definitief besluit over genomen moet worden. Veiligheid is voor het CDA erg belangrijk voor onze inwoners en allen die onze prachtige Achterhoek bezoeken. Dit is ook zeker een niet onbelangrijk argument voor het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA staat dan ook achter het collegebesluit met uitzondering van de omleidingsroute over het industrieterrein. Deze omleidingsroute lijkt ons niet bijdragen aan de veiligheid van de gebruikers. Daarvoor heeft het CDA een amendement ingediend om dit te wijzigen. Het amendement werd gesteund door GL, VW, D’66 en WB. Het amendement werd met ruime meerderheid van stemmen aangenomen. Lees hier het amendement foto: omroep Gelderland

Sluiting spoorwegovergang Greversweg

CDA CDA D66 Winterswijk 24-04-2020 07:33

In de digitale raadsvergadering van 23 april stond de spoorwegovergang Greversweg opnieuw ter discussie. Namens de CDA fractie deed mevrouw Jacqueline van der Vinne het woord: Het CDA stond en staat nog steeds achter het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Er is al veel en lang gesproken over de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA vindt dat de besluitvorming nu ruim voldoende doordacht is en met een gedegen onderzoek naar de verschillende opties van afsluiten en beveiligen gepaard is gegaan. Feit is dat er in de raadsvergadering van 13 februari 2017 besloten is tot het meewerken aan de aanpak van de 5 niet actief bewaakte openbare spoorwegovergangen; beveiligen of opheffen. Hiertoe is een convenant aangegaan met provincie en ministerie. Op 20 april 2017 heeft de raad besloten tot het opheffen van 3 overwegen en het beveiligen van 2 overwegen. De besluitvorming tot stand gekomen aan de hand van meerdere onderzoeken waarbij met alle belanghebbenden is gesproken. De Greversweg is de laatste overgang waar een definitief besluit over genomen moet worden. Veiligheid is voor het CDA erg belangrijk voor onze inwoners en allen die onze prachtige Achterhoek bezoeken. Dit is ook zeker een niet onbelangrijk argument voor het afsluiten van de spoorwegovergang in de Greversweg. Het CDA staat dan ook achter het collegebesluit met uitzondering van de omleidingsroute over het industrieterrein. Deze omleidingsroute lijkt ons niet bijdragen aan de veiligheid van de gebruikers. Daarvoor heeft het CDA een amendement ingediend om dit te wijzigen. Het amendement werd gesteund door GL, VW, D’66 en WB. Het amendement werd met ruime meerderheid van stemmen aangenomen. Lees hier het amendement foto: omroep Gelderland

actie wonen in Oost Gelderland

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Winterswijk 01-02-2020 11:38

In Nederland ontstaat een steeds grotere nood aan betaalbare woningen. Ook in de Achterhoek is er een groot tekort aan betaalbare woningen en vooral sociale huurwoningen.

De SP in de regio Achterhoek maakt zich al jaren sterk voor dit thema. In Winterswijk is er nauwelijks aanbod voor starters op d ewoningmart die niet kunnen kopen en de staat  van onderhoud van de huurwoningen wordt steeds zorgwekkender.

Als we dan moeten constateren dat door het beleid vanuit Den Haag door VVD, CDA, D'66 en ChristenUnie de huuropbrengst van de sociale huurwoningen bij de woningbouwverenigingen voor een groot deel naar Den Haag gaan in de vorm van belastingen (3 tot 4 maanden huur gaan direct als belasting naar het rijk) dan moet er iets gebeuren.

De SP is afgelopen zaterdag begonnen aan een estafette actie door de Achterhoek om bij mensen te gaan vragen naar de ervaringen en daarmee druk te gaan zetten op gemeentes en woningbouwverenigingen in de regio.

De aftrap was in Eibergen, waar we met de afdeling Berkelland een boeiende wijk bezocht hebben en veel mensen gesproken hebben met vele klachten rondom woning, huur en de staat van de wijk.

De komende maanden gaan we de Achterhoek door met elkaar.

Samen staan we sterk

Terugblik raadsvergadering 28 november

CDA CDA D66 Winterswijk 06-12-2019 08:37

De raadsvergadering begon met de verontrustende mededeling van het college dat drie afdelingen van het SKB gesloten dreigen te worden. Als CDA hebben we aangegeven dat we dit een zorgelijke situatie vinden en dat het belangrijk is om hierin gezamenlijk op te trekken. Het college deed ook de mededeling dat het niet lukt om Dennenoord te saneren en Verhaegh Trading te verplaatsen. Als CDA hebben we aangegeven dat nietsdoen geen optie is en wij hebben het college opgeroepen om op korte termijn te onderzoeken of een herverkaveling van Dennenoord mogelijk is. Op de agenda stond ook het ruimtelijk afsprakenkader voor de steengroeve ofwel het bezoekerscentrum Terra Temporalis. De buurt kwam inspreken omdat er met hun niet was gesproken over de plannen. Hoewel het CDA de plannen voor een bezoekerscentrum steunt, hebben wij aangegeven dat wij het onbegrijpelijk vinden dat de wethouder niet bereid is om eerst in gesprek te gaan met de buurt voordat hij gaat starten met het bestemmingsplan. Burgerparticipatie kun je namelijk maar één keer goed doen. Daar komt bij dat de plannen zijn ingetekend op grond die helemaal niet van de gemeente is. Ten slotte hebben we als CDA de motie van D66 gesteund om heldere afspraken te maken met De Woonplaats over de verduurzaming van de woningvoorraad. Wim Wassink fractievoorzitter

Opnieuw schriftelijke vragen m.b.t. zonneparken

CDA CDA D66 Winterswijk 15-06-2019 17:10

Op 14 mei 2019 heeft het college in beantwoording op schriftelijke raadsvragen van het CDAaangegeven dat het plan voor het zonnepark Arresveld zich in stap 2 van het beleidskader bevond. Tijdens de raadsvergadering van 29 mei 2019 heeft de wethouder stellig aangegeven dat een eventuele aanvulling (of wijziging) van het beleid in elk geval geen gevolgen meer zou kunnen hebben voor het initiatief van het zonnepark op het Arresveld en zij heeft dit op een later moment in de vergadering nogmaals expliciet bevestigd op vragen van de D66 fractie.De wethouder kon echter niet met zekerheid aangegeven of er inmiddels sprake was van een formele aanvraag of in welk stap het initiatief zich op dat moment bevond.Het CDA heeft daarom de volgende vragen. 1. In welke stap bevond zich het initiatief Arresveld op 29 mei 2019? 2a. was er op dat moment (dus) al sprake van een formeel besluit danwel formele aanvraag (stap 6)? 2b. indien het antwoord ‘ja’ is, wat was dan het principebesluit van het college (stap 4)? 3. In welke stap bevindt het initiatief zich nu? 4a. Ongeacht het oordeel van het college of het wenselijk is, heeft het college het standpunt dat het beleid nog kan worden aangepast, zodat de aanpassing invloed heeft op initiatieven waarvan de voorbereidingen weliswaar reeds in gang zijn gezet, maar waar nog geen formele aanvraag voor is ingediend of besluit is genomen, zoals bijvoorbeeld de plannen op het Tuunterveld of Arresveld? 4b. Indien het antwoord op de vorige vraag ‘nee’ is, hoe ziet het college dan de bestaande jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de uitspraak van de ABRvS van 16 januari 2014 (ECLI:NL:RVS:2013:BY8548) of ECLI:NL:RVS:2013:BZ2518 onder r.o. 5.3?Het indienen van de motie van het CDA werd als ‘prematuur’ bestempeld, omdat de eerste aanvraag voor een zonnepark nog niet eens was afgerond. De motie had voor het CDA echter ook juist een preventief doel, namelijk zorgen dat er eerst zonneparken in de ruilverkavelingsgebieden terecht komen in plaats van op de meest makkelijke (en kwetsbare) plekken en hiervoor zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen aan huidige en toekomstige initiatiefnemers.5a. Is het college voornemens het proces, de inhoud en de rol van het beleid daarin van het eerste zonnepark kort na de afronding te evalueren en deze evaluatie te delen met de raad? 5b. Zo nee, wanneer wordt het beleid wel geëvalueerd? 6. De indiening van de motie van het CDA werd als prematuur bestempeld. Welk moment ziet het college dan meer als een juist moment, vanuitgaande dat het doel in eerste instantie juist het voorkomen is van grootschalige zonneparken in het cultuurlandschap, en ook het voorkomen van onnodige investeringskosten bij projectontwikkelaars? In relatie tot de vastgestelde energievisie en de vastgestelde energiemix zijn er de volgende vragen t.a.v. de zonneparken: 7. In de energievisie staat: “De energievisie gaat over de bebouwde omgeving die in 2030 energieneutraal moet zijn. Dat betekent dat alle energie die de gebouwen (bedrijven, industrie, scholen, boerderijen, woningen, nutsvoorzieningen, et cetera) in 2030 nog verbruiken, schoon opgewekt moet zijn. Wat hier niet onder valt is energie voor mobiliteit”. 8. Onderschrijft het college nog steeds deze definitie van wat energieneutraal in 2030 inhoudt8. Onderschrift het college ook dat in de energiemix rekening is gehouden met het gasverbruik en de ontwikkeling van gasloos bouwen en dat dit de opgave dus niet verhoogt? 9. Onderschrijft het college dat de opgave van 120 hectare aan zonneparken er vanuit gaat dat slechts 33% van het dakpotentieel in Winterswijk wordt benut (zie p.11 energiemix) en dat bij een hogere benutting van het dakpotentieel het aantal hectares aan zonneparken naar beneden kan worden bijgesteld. 10. Hoe interpreteert het college het op 29 juni 2017 aangenomen amendement op de energievisie waarin is bepaald dat hernieuwbare energiebronnen die mogen worden meegerekend bij een energieneutraal Winterswijk ook buiten de gemeentegrenzen en buiten de Achterhoek kunnen staan. En wat betekent dit voor de hoogte van de opgave in Winterswijk. 11. Kan het college aangeven wat de Tweede Kamer motie d.d. 28 mei 2019 betekent voor de aanleg van zonneparken in Winterswijk. Daarbij willen wij graag specifiek weten hoe het college omgaat met de Zonneladder die er vanuit gaat dat eerst het potentieel aan daken wordt benut en waarbij pas bij de laatste stap (stap 4) op de ladder productieve landbouwgrond in beeld komt voor zonneparken.

Vragen aan het college om tegenstrijdige en opruïende berichtgeving over kleiput

CDA CDA D66 VVD PvdA Winterswijk 08-11-2018 13:18

Het CDA heeft, samen met de VVD, PvdA, GL en D66, raadsvragen gesteld over de kleiput. De berichtgeving online en in de papieren Gelderlander doet namelijk iets anders vermoeden dan dat ons uit het debat in de Tweede Kamer blijkt. Op 7 november 2018 heeft er in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden met Staatssecretaris van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Tijdens het debat is een oproep aan gemeenten besproken om in het kader van bodemkwaliteit voorzichtig om te gaan met acties die gestart worden. De motie betekent, aldus de Staatssecretaris, expliciet niet dat de staatssecretaris de gemeente gaat vragen om te stoppen met de kleiput, maar om te kijken naar de nieuwe wetgeving. En bij de stappen die gezet gaat worden dan af te wegen of Winterswijk die stappen dan nog op dezelfde manier wil doen. In de Gelderlander lezen we echter een ander bericht; 'Oproep om te stoppen met storten in plas'. Het artikel in de Gelderlander suggereert dat de staatssecretaris Winterswijk zou gaan oproepen om te stoppen met het storten in de kleiput. Dit in afwachting van evaluatie van bestaand beleid over bodemkwaliteit en dat tot die tijd nergens grond meer zou mogen worden gestort. Wij hebben de volgende vragen aan het college. 1. Is het college op de hoogte van wat de nieuwe wetgeving inhoud? 2. Heeft deze nieuwe wetgeving invloed op de plannen zoals deze nu zijn met de kleiput? 3. Is het debat in de Tweede Kamer voor het college reden om (voorlopig) te stoppen met het storten van grond in de kleiput?

Vragen aan het college om tegenstrijdige en opruïende berichtgeving over kleiput

CDA CDA D66 VVD PvdA Winterswijk 08-11-2018 13:18

Het CDA heeft, samen met de VVD, PvdA, GL en D66, raadsvragen gesteld over de kleiput. De berichtgeving online en in de papieren Gelderlander doet namelijk iets anders vermoeden dan dat ons uit het debat in de Tweede Kamer blijkt. Op 7 november 2018 heeft er in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden met Staatssecretaris van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Tijdens het debat is een oproep aan gemeenten besproken om in het kader van bodemkwaliteit voorzichtig om te gaan met acties die gestart worden. De motie betekent, aldus de Staatssecretaris, expliciet niet dat de staatssecretaris de gemeente gaat vragen om te stoppen met de kleiput, maar om te kijken naar de nieuwe wetgeving. En bij de stappen die gezet gaat worden dan af te wegen of Winterswijk die stappen dan nog op dezelfde manier wil doen. In de Gelderlander lezen we echter een ander bericht; 'Oproep om te stoppen met storten in plas'. Het artikel in de Gelderlander suggereert dat de staatssecretaris Winterswijk zou gaan oproepen om te stoppen met het storten in de kleiput. Dit in afwachting van evaluatie van bestaand beleid over bodemkwaliteit en dat tot die tijd nergens grond meer zou mogen worden gestort. Wij hebben de volgende vragen aan het college. 1. Is het college op de hoogte van wat de nieuwe wetgeving inhoud? 2. Heeft deze nieuwe wetgeving invloed op de plannen zoals deze nu zijn met de kleiput? 3. Is het debat in de Tweede Kamer voor het college reden om (voorlopig) te stoppen met het storten van grond in de kleiput?

Politieke Beschouwingen

PvdA PvdA D66 Winterswijk 29-10-2018 17:26

Voorzitter,

De Partij van de Arbeid heeft zich altijd hard gemaakt voor een Winterswijk waarin iedereen mee kan doen, waar solidariteit een vanzelfsprekendheid is en waar je als inwoner zeker kunt zijn van kansen om de beste versie van jezelf te worden. Uitgangspunten die leidend zijn, als we kijken naar de begroting die nu ter bespreking voorligt.

 

Natuurlijk wil ik de twee grootste ambities noemen van dit college die eigenlijk door de hele raad worden ondersteund. Winterswijk Armoedevrij in 2040. Energieneutraliteit ofwel Klimaatneutraliteit in 2030. Voorzitter, dat zijn mooie ambities. De twee hebben ook in veel opzichten raakvlakken, maar daarover zo meer.

 

Eerst wil ik toch een kritisch geluid laten horen over de ambitie voor 2030, namelijk klimaatneutraliteit. Het viel onze fractie op dat de tekst die hierover in de Begroting staat eigenlijk grosso modo dezelfde is die er al zo’n kleine tien jaar in staat. Voorzitter, daden willen we zien. We moeten eindelijk eens grote stappen vooruit zetten. In de begroting worden grote woorden gebruikt over een breed gedeelde ambitie. Echter, waar zijn de bijbehorende budgetten? We hebben nog iets meer dan 11 jaar om een groot doel te bereiken. Deze begroting loopt tot 2022…dat is acht jaar verwijderd van ons doel… maar in de begroting is deze grote ambitie nauwelijks vertaald naar financiële middelen. Voorzitter, heeft het college voor ogen voor welke financiële uitdagingen we staan? Wanneer wordt nu echt concreet op welke wijze we echt duurzame stappen gaan maken? En wanneer worden we als raad hierover geïnformeerd? Graag een reactie van het college hierop.

Wat ik wil zeggen is: er is nog meer durf, lef en daadkracht nodig. Windmolens, zonneparken, biovergisters…het zijn allemaal opties waar wij in Winterswijk snel grote stappen in moeten zetten. Moeten ja, want doen wij niets, dan zullen nog meer mensen hun eigen alternatieven kiezen. Dan lopen we het risico dat Winterswijk weer net zo ongezond wordt als in de Middeleeuwen toen iedereen er lustig op los stookte.

 

Voorzitter, het is de hoogste tijd. En over de hoogste tijd gesproken…het is ook de hoogste tijd dat de toezegging om een fysieke energie barometer  te realiseren, ten uitvoer wordt gebracht. Het is te gênant voor woorden dat een simpel middel…dat bedoeld was om iedereen in Winterswijk te laten zien hoe groot de opgave voor onze gemeente nog is…nu nog steeds niet gerealiseerd is. Ik ben inmiddels de tel kwijt geraakt hoevaak ik en mijn collega’ s dringend hebben verzocht om uitvoering van deze toezegging. Het heeft allemaal niet geholpen. Iedere keer verschuilt men zich weer achter andere smoezen. Het kan toch niet zo zijn dat we nu…in 2018, plus minus 11 jaar vanaf het uiteindelijke doel…nog steeds niet weten hoe het ervoor staat met onze energieneutraliteit? Voorzitter, de PvdA fractie is het meer dan zat. Moeten we hier nu een motie gaan indienen om een toezegging uit te gaan voeren? Als dat echt het geval is, dan vraag ik me echt af hoeveel een toezegging vanuit het college nu echt waard is.

 

En had ik het net over toezeggingen die niet zijn nagekomen…hoe zit het nu met de duurzaamheidsprijs, waarvoor een plan zou worden uitgewerkt… Voorzitter, het klinkt misschien wat flauw, maar er staan echt nog een behoorlijk aantal toezeggingen open waarbij het de PvdA fractie niet duidelijk is wat nu precies de stand van zaken is.

In dit kader kan ik de volgende voorbeelden noemen:

Een enquete fietspaden/fietsvoorzieningen buitengebied (oktober 2017), Diversiteitsbeleid gemeentelijke aanbestedingen (oktober 2017) en kosten onderhoud zandwegen (oktober 2017). Voorzitter deze opsomming is niet compleet…ik kon nog wel even doorgaan. Maar de vraag is natuurlijk wel….hoelang kunnen toezeggingen eigenlijk blijven liggen? Hoe serieus moet de gemeenteraad een toezegging van het college nemen? Hoe serieus neemt het college het doen van een toezegging eigenlijk?

 

Voorzitter, dat brengt mij op een Armoedevrij Winterswijk in 2040. De Partij van de Arbeid wil op allerlei manieren meedenken en meedoen, dat begrijpt u. Maar eerst willen we het college en onze collegapartijen waarschuwen.

Als we als politici niet uitkijken, lopen we het risico dat de Energietransitie veel Winterswijkers verder in de armoede duwt. In veel steden en dorpen zien we dit. In een onderzoek dat de woonbond onlangs naar buiten bracht komt naar voren dat veel huurwoningen doorgaans slecht geïsoleerd zijn waardoor de gasrekening onevenredig hoog uitvalt. Het is volgens de PvdA fractie de hoogste tijd dat inzichtelijk wordt gemaakt welke financiële gevolgen de energietransitie heeft voor de lage inkomensgroep. Kan het college ons hierover informeren? En in het vervolg daarop…zijn wij als politiek aan zet. We kunnen het niet laten gebeuren dat de mensen met de laagste inkomens nog verder in financiële nood komen door de energietransitie.

Mensen die het kunnen betalen, isoleren hun huis, schaffen een waterpomp aan en leggen hun dak vol met zonnepanelen. Daardoor zijn mensen met geld zat straks energieneutraal. Zij betalen geen extra energiebelasting. Mensen die de financiële mogelijkheden niet hebben, dokken wel extra energiebelasting. Voorzitter, kunnen mensen in de laagste inkomensgroep zeker zijn van een duurzaam huis? Zeker zijn dat zij niet opdraaien voor de rekening van de energietransitie? Zeker zijn van een gezonde leefomgeving? En zo ja, hoe denkt het college dit te doen en wanneer wordt de raad over plannen geïnformeerd?

 

Tot slot wil ik u nog iets meegeven over uw streven om armoede uit te bannen. Weet u wat de grootste wens is van kinderen die in armoede opgroeien? Nee, dat is niet een laptop, het lidmaatschap van een voetbalclub, op vakantie gaan of nieuwe kleren. De grootste wens van deze kinderen is dat het thuis weer gezellig wordt. Dat het weer gezellig wordt doordat de spanning van de geldzorgen verdwijnt.

Voorzitter, uit recent onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat de eindjes niet aan elkaar kan knopen de laatste jaren met ongeveer honderdduizend is toegenomen. Tot 2040 nog in grote geldnood en spanning zitten is lang, heel erg lang. Ik roep u op om na te denken hoe op kortere termijn misschien niet de geldzorgen maar wel de huiselijke spanning bij veel Winterswijkse huishoudens kunnen wegnemen of deels wegnemen. Zodat die kinderen zo snel mogelijk krijgen wat bovenaan hun verlanglijstje staat: namelijk huiselijke gezelligheid.

Want, ook al is het wel verstandig om weloverwogen ons armoedebeleid in te richten…moeten we niet vergeten dat mensen die nu in armoede leven, niet de tijd hebben om tot 2040 te wachten op nieuw beleid. In de begroting is te lezen dat we niet langer inzetten op adhoc beleid. Graag zou ik van de wethouder horen welk adhoc beleid we in het verleden wel hebben ingezet en wat de wethouder verstaat onder adhoc beleid. Het is namelijk nogal gemakkelijk om nieuwe voorstellen af te schieten onder die noemer. Graag dus uitleg waaraan nieuw beleid moet voldoen om niet onder de noemer adhoc beleid te vallen. Valt bijvoorbeeld de cultuurstrippenkaart onder dit adhoc beleid? Voorzitter, voordat ik weer moet beginnen over een toezegging die niet is nagekomen… begrijp ik goed dat er in plaats van de cultuurstrippenkaart…het onderdeel cultuur wordt toegevoegd aan het jeugdsportfonds en zo ja, kan de wethouder toezeggen dat vanaf januari 2019 gebruik gemaakt kan worden van vergoedingen op het gebied van cultuur?

 

Voorzitter, de fractie van de Partij van de Arbeid is blij dat in de begroting geld is opgenomen voor groene schoolpleinen. Het belang voor kinderen om in aanraking te komen met natuur, het feit dat groene schoolpleinen ruimte geven voor creativiteit en ruimte voor ontdekking en ook het feit dat groene schoolpleinen bijdragen aan een grotere biodiversiteit in de bebouwde kom zijn zeker belangen waarvoor wij als openbaar bestuur niet omheen kunnen. De 15.000 euro die in de begroting staat is een begin….maar wel een heel klein begin. Gelukkig is er de mogelijkheid tot cofinanciering doordat de provincie 1,2 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor het ontwikkelen van groene schoolpleinen in Gelderland. Voorzitter, kan de wethouder op korte termijn met een plan voor de ontwikkeling van groene schoolpleinen komen waarbij cofinanciering van de provincie een onderdeel is en dit tevens op korte termijn presenteren aan de gemeenteraad?

 

Voorzitter, tijdens de raadsvergadering in september heeft de PvdA fractie aandacht gevraagd voor artikel 1 van de grondwet.

Artikel 1 van de Grondwet der Nederlanden stelt dat: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

Het was goed te merken dat er vanuit de hele raad steun was voor het voorstel om in het gemeentehuis en daarbuiten een bord, projectie, kunstwerk of iets dergelijks aan te brengen met de tekst van artikel 1. Het zou mooi zijn om dit voorstel te koppelen aan een kunstenaar uit onze eigen woonplaats. Voorzitter, de PvdA fractie heeft gemerkt dat ook het college positief is over ons voorstel en zal daarom in de tweede termijn een motie indienen waarbij we hopen op steun vanuit de voltallige raad en het college. Zeker zijn dat je kunt zijn wie je bent is het uitgangspunt dat we hiermee laten zien. Graag een reactie vanuit het college.

 

Zeker zijn dat je in Winterswijk kunt deelnemen aan alle maatschappelijke en sociale activiteiten. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Voor veel mensen met een beperking, zowel fysiek als cognitief is het niet gemakkelijk om een plaats in de maatschappij in te nemen. En dat zou niet zo moeten zijn. In deze begroting staat geen enkele zin over toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Voorzitter, de PvdA fractie vind dat vreemd. Anno 2018…een jaar nadat het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking tot stand kwam…moeten mensen er toch zeker van kunnen zijn dat hun overheid actief beleid voert op dit thema. We horen graag een reactie van het college.  Voorzitter het is daarom…dat de PvdA fractie samen met de D66 fractie voornemens is een motie in te dienen op dit thema.

 

Voorzitter, tot slot …en ik zie dat ik bijna door mijn spreektijd ben…wil de PvdA fractie toch nog kort een tweetal zaken aanstippen die voor ons van groot belang zijn:

Alle Winterswijkers moeten goed en betaalbaar kunnen wonen. Iedereen, dus ook mensen met lage inkomens, starters, nieuwkomers en senioren. We zien in Winterswijk een aantal wijken waarin veilig wonen niet meer vanzelfsprekend is. Ik noem hierbij de omgeving spreeuwstraat, de pelkwijk nabij de voormalige plus supermarkt en de joost van den vondelstraat nabij de flat. Op welke wijze gaat het college aan de slag met en in deze buurten? Onder schrijft het college de mening van de PvdA fractie dat deze wijken aandacht behoeven en dat deze aandacht niet heel lang op zich moet laten wachten? Voorzitter, op 11 oktober jongstleden hing de regenboogvlag uit voor ons gemeentekantoor. Een mooi symbool waarin we als gemeente laten zien schouder aan schouder te staan met de LHBT’ers. Maar het uithangen van een vlag is één ding…het voeren van een actief diversiteitsbeleid is een tweede. Doen we hier wel voldoende aan in Winterswijk? Belangenvereniging COC stelt dat in de kleinere gemeenten in Gelderland een nieuw en actiever beleid nodig is gericht op de acceptatie van de LHBT gemeenschap. Op welke wijze gaan het college hiermee aan de slag?

 

Voorzitter, tot zover het betoog van de PvdA fractie. Eerlijk delen, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten zijn onze belangrijkste uitgangspunten. Zij vormen voor ons de meetlat waarmee we deze begroting beoordeelden. De Partij van de Arbeid gaat voor een Winterswijk waarin eerlijk delen en solidariteit een vanzelfsprekendheid is.

 

 

Het bericht Politieke Beschouwingen verscheen eerst op PvdA Winterswijk.

VVD stemt niet in met begroting 2019-2022

VVD VVD D66 CDA PvdA Winterswijk 26-10-2018 06:22

https://winterswijk.vvd.nl/nieuws/32259/vvd-stemt-niet-in-met-begroting-2019-2022

De afgelopen raadsvergadering werd de begroting 2019-2022 besproken. De eerste begroting in 8 jaar waar de VVD niet aan meegeschreven heeft. Dat was te merken. De financiële dekking van alle plannen van CDA en WB stemt ons niet vrolijk. De rekening voor de OZB gaat de komende jaren stijgen en ook de prijs van een omgevingsvergunning gaat omhoog. Daarbij gaat voor het eerst in jaren de schuld weer stijgen. De VVD heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om te zorgen dat de schuld van de gemeente daalde. Die schuld is nu 75 miljoen. Nu gaat de schuld de komende jaren met zo'n 6 miljoen euro omhoog en dan zijn nog niet eens alle plannen financieel in de begroting opgenomen. Als VVD verwachten dan ook de komende jaren een verdere vergroting van de schuld. Wij zijn daar op tegen en hebben het college gevraagd een plan op te stellen voor een lagere gemeentelijke schuld. Helaas wilde een meerderheid van de raad daar niet aan. De VVD is ook niet te spreken over de ambitie van dit college om slechts 100 mensen in 4 jaar uit de bijstand te helpen. Slechts 15%! In deze goede economische tijd moet het mogelijk zijn om meer te doen. Extra scholing is daarbij, wat ons betreft essentieel. Wij vroegen het college dan ook om mensen niet af te schrijven maar in te schrijven op een school voor volwassenenonderwijs zodat ze weer snel aan het werk kunnen. Het college was echter van mening dat er voldoende werd gedaan en nam ons voorstel niet over.

Onze conclusie was uiteindelijk dat wij niet konden instemmen met de begroting. Stijging van de schuldenlast, stijging van de lasten voor onze inwoners en bedrijven en veel mooie ambities, maar waar de plannen nog niet helder zijn, laat staan de financiële consequenties hebben ons tot deze conclusie doen komen.

Lees hieronder het betoog van woordvoerder Gert-Jan te Gronde, raadslid Gemeente Winterswijk

Voorzitter,

Armoede moet je bij de bron aanpakken, dat is dus zorgen voor werk waar primair het bedrijfsleven voor aan de lat staat maar ook zorgen dat je het maximale uit kinderen kunt halen op onderwijs gebied. We zijn blij met de ondersteuning van het college voor onze motie die wij samen indienen met CDA, WB, PvdA en D66 voor bijles en onderwijs ondersteuning in de opgave armoede beleid mee te nemen. Ik denk dat veel ouders en kinderen uitkijken naar de concrete invulling.

In de eerste termijn heeft de VVD fractie ook aandacht gevraagd voor de 600 mensen die nu een bijstandsuitkering hebben in Winterswijk. Of ze nu ouder of jonger zijn dan 60, wat de VVD betreft schrijven wij deze mensen niet af. De arbeidsmarkt vraagt om werknemers en wij kunnen het ons niet veroorloven als gemeente deze mensen af te schrijven. 15% of zo'n 90 mensen wil het college aan een baan helpen. Dat is echt te weinig en laten we zorgen dat deze mensen een passende opleiding krijgen zodat ze weer aan de slag kunnen. Niet afschrijven maar inschrijven dus . Het college stelt dat SDOA al voldoende doet en wijst daarmee onze motie af. Wij denken daar anders over. Komende week is er een presentatie van de SDOA en wij zullen het daar ook concreet gaan vragen op te pakken wat de VVD nu voorstelt. Maar ons voorstel is ook voor mensen die nu nog een baan hebben maar dreigen uit te vallen. Daarom willen wij toch de motie volwassenenonderwijs indienen. Deze mensen zijn het namelijk waard om je voor in te zetten en wij laten het idee niet los!

Bedrijvigheid creëert banen. En banen zijn goed om armoede tegen te gaan. Sterker nog wij denken dat het dé oplossing is. De vraag is of Winterswijk haar ondernemers nog wel voldoende te bieden heeft qua ruimte. Voorzitter wij zijn blij dat het college de motie inzake bedrijventerreinen ondersteunt die VVD, CDA, PvdA, D66 indienen om te onderzoeken of er nog hectares bedrijventerreinen gerealiseerd kunnen worden en om een leidende positie in de gesprekken in de Achterhoek te nemen. Dank daar voor.

Voorzitter, het college heeft echter geen uitspraken gedaan over het amendement dat wij samen met D66 indienen over de aantallen bestaande woningbouwplannen. Is het nu zo lastig om eens na te denken over meer woningen in Winterswijk. De markt is door de overheid gereguleerd. Je ziet nu dat er een tekort is aan woningen. Zowel landelijk als in Winterswijk. Laten we nu starten met bijbouwen mogelijk te maken. Het brengt de woningmarkt tot rust én het levert meteen extra geld op voor de OZB opbrengst en het gemeentefonds als we extra inwoners kunnen trekken waarvoor we nu toch vaak genoeg nee moeten verkopen. Het amendement zorgt alleen dat je in de begroting geen tekst hebt staan die verdere ontwikkeling in de weg staan. Het roept niet eens op tot meer woningen. Het is louter bedoeld om ons zelf niet in de weg te zitten als het echt nodig is bij te bouwen.

De VVD wil de jongeren in het buitengebied niet in de kou laat staan. Wij willen ze de kans geven. En is het nu zo erg dat er in het buitengebied bij de kernen wat extra woningen bijkomen? 

Ons amendement past ook prima bij motie van het CDA die toch hetzelfde beoogd te bereiken. Maar als je daar voor bent, dien je ook de tekst in de begroting toch aan te passen. En laten we gewoon in januari een concrete vraagbundeling starten. 

Wij zullen ons amendement inzake inventarisatie woonwensen van jongeren, dat we samen met D66 indienen handhaven omdat de huidige tekst te beperkend is en we zullen de motie van het CDA steunen en motie 24 natuurlijk ook.

Dan voorzitter de financiën. Ik zei het in de eerste termijn al. Een kenmerk van de begroting is dat het vooral ook over het geld gaat. Dit college accepteert dat de schuld oploopt. Wij vinden dat een slechte zaak voor de toekomstige generaties. Wij hebben dan gisteren ook aangeven dat wij ons graag aansluiten bij de normeringen van de provincie die stelt dat pas bij een schuld van 59 miljoen Winterswijk een voldoende scoort. Wij hebben zelf een motie inzake verlagen gemeentelijke schuldenlast aangekondigd om tot een plan te komen tot aflossing. Helaas hebben wij daar van het college nog geen reactie op gehad. Dat horen wij dan ook graag nog. Wij zullen deze motie afhankelijk van het antwoord dan ook wellicht in stemming brengen.

Dan voorzitter de fixatie van het OZB tarief. Dat de OZB belasting en de leges vaak een sluitpost zijn, is al jaren bekend. De VVD heeft er in het verleden voor gezorgd dat de opbrengst gemaximaliseerd werd. Deze systematiek was destijds een onderdeel van een pakket bezuinigingen op de instellingen om de begroting duurzaam sluitend te krijgen. Toen ging de OZB opbrengst ook omhoog. Inmiddels zijn voor veel instellingen de budgetten weer opgehoogd maar mag de burger nog eens extra gaan betalen. En dat terwijl het ook niet eens nodig is. Alleen in 2019 is er een structureel probleem bij het niet ophogen van de OZB en legesinkomsten. Vanaf 2020 is er gewoon dekking. De portefeuillehouder geeft zelfs in de eerste termijn aan dat er vanuit het rijk nog meer geld te verwachten is. Onze conclusie is dat er nog een 2e begroting ergens achter met plannen zit met, ambities, supervisors, aanjagers en PM-posten. En we weten het allemaal een OZB opbrengstverhoging doe je in het eerste jaar van de coalitie-periode want na 4 jaar weet niemand het nog. Maar voorzitter neemt deze coalitie nu een voorschot op beleid dat nog niet is vastgesteld? Dat is wat wij ons afvragen als VVD.

Voorzitter het college had pas transparantie gegeven als het was gekomen met een begroting die volledig is. Dan hadden we kunnen beslissen over het complete verhaal. Ons amendement voor fixatie van de opbrengst gaat het vast niet halen. Ook de raad kiest voor de makkelijke weg. Ja de overheid neemt altijd geld van de hardwerkende burger geachte heer Tannemaat maar het gemak waarmee dit wordt gedaan is onvoorstelbaar. We dienen amendement 4 dus wel in. Het gaat in 2018 uiteindelijk om zo'n 215.000 euro die gevonden had moeten worden. Deze raad heeft wel eens voor hetere vuren gestaan. 

En laten het nu eens afzetten tegen de 90 nou vooruit de 100 bijstandsgerechtigden die dit college minder wil hebben in 2022. Dat zijn er 25 per jaar. Ik denk dat die ruimschoots die 215.000 euro dekken als we die mensen in 2019 aan het werk hebben. Waarbij ik aanneem dat het college nu in 2018 heel hard er al aan werkt om dit te bereiken

Voorzitter of wij met de voorliggende begroting kunnen instemmen hangt in grote mate af van hoe er door uw raad en het college wordt gedacht over de moties en amendementen. Voor de VVD is een begroting die bij voorbaat te veel onzekere posten bevat, in ieder gevel niet houdbaar.

Voorzitter, ik wil namens de VVD fractie het college, de medewerkers van de gemeente bedanken voor het vele werk dat ze verzet hebben om tot deze begroting te komen. De medewerkers zijn het kapitaal van de organisatie en wij zijn dan ook blij dat er de komende tijd meer geïnvesteerd wordt in de gemeentelijke organisatie. Opleidingen zijn essentieel om arbeidsfit te blijven en dat gunnen wij iedereen. Ook hen die nu in de bijstand zitten. Maar dat was inmiddels wel duidelijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.