Nieuws van politieke partijen in Sittard-Geleen over VVD inzichtelijk

25 documenten

Brief gemeenteraad aan inwoners

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Sittard-Geleen 19-03-2020 15:21

Beste inwoners van Sittard–Geleen, net zoals wij (de gemeenteraad van Sittard-Geleen) en vele anderen zult u maandagavond naar de indringende boodschap van premier Mark Rutte hebben geluisterd. Ruim 7,6 miljoen mensen zaten voor de buis. Wat er gaande is en wat nog op ons afkomt is van ongekende omvang, onduidelijk en zeer ernstig. Wij kunnen dan ook niet anders dan zeer voorzichtig zijn om zo de kwetsbare mensen te beschermen en de zorg bereikbaar te houden voor diegenen die deze het hardst nodig hebben. Dat betekent dat iedereen zich moet houden aan de maatregelen die zijn afgekondigd door de overheid. De zorgverleners, wat hebben zij het zwaar op dit moment. Aan hen willen wij dan ook een woord van dank uitspreken. En laten we alle andere mensen niet vergeten in de cruciale beroepsgroepen die zo hard nodig zijn op dit moment. En dat geldt natuurlijk ook voor alle lokale ondernemers die hard geraakt worden door deze crisis. Samenwerking in deze moeilijke en onvoorspelbare periode is een absolute basisvoorwaarde. Zorg goed voor uw naasten en voor uzelf en houd u vooral aan alle richtlijnen van de overheid. Er samen tegen vechten, dat is wat wij nu kunnen doen. Namens de fracties van GOB, CDA, GroenLinks, PVV, Stadspartij, DNA, D66, PvdA, VVD, 50plus, SPA en de fractie Fredrix in de gemeenteraad van Sittard-Geleen, wensen wij u veel wijsheid en sterkte.

PvdA-motie voedselbos aangenomen

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Sittard-Geleen 09-03-2020 19:32

Op donderdag 5 maart heeft de gemeenteraad van Sittard-Geleen de motie voedselbossen van de PvdA aangenomen! (alleen GOB en CDA stemden tegen). Voedselbossen zijn een verrijking voor zowel de natuur als de maatschappij. Dank aan mede-indieners D66, GroenLinks, DNA & VVD en aan de instemmers PVV, Stadspartij, 50plus, SPA en Fractie Frederix.

Met deze motie zorgen we voor meer groen in onze gemeente door het aanleggen van een voedselbos. Een voedselbos is eigenlijk een normaal bos. Het enige dat anders is, is de keuze van de planten. Deze zijn zo veel mogelijk eetbaar. Zo organiseer je een vorm van landbouw die zonder kunstmest en pesticiden kan blijven draaien.

Een bos is opgebouwd uit lagen. De grote bomen zijn vooral de notenbomen zoals de walnoot. De kleinere bomen leveren vooral fruit zoals appels en peren. Hieronder vind je bessenstruiken die de ruimte tussen de bomen opvullen. Dicht bij de grond kruipen de kruiden onder de struiken door. Verse munt en aardbeien groeien hier. Door verschillende planten door elkaar en op verschillende hoogte te planten wordt de opbrengst verhoogd en de kans op ziektes juist verkleind.

Daarnaast heeft een voedselbos de mogelijkheid om de samenleving te versterken. In andere gemeentes zijn coöperaties rondom voedselbossen opgericht waar verschillende mensen samenkomen om te snoeien en te oogsten. Kinderen kunnen leren over hoe planten groeien en de groene omgeving biedt de ideale sociale werkplaats.

Met al deze voordelen is het eigenlijk gek dat er nog geen voedselbos in Sittard-Geleen bestaat. Daarom zijn we als fractie erg blij dat door deze motie hier verandering in komt!

Ceriel Lucker & Tom Baars

https://sittardgeleen.pvda.nl/nieuws/pvda-motie-voedselbos-aangenomen/

Het bericht PvdA-motie voedselbos aangenomen verscheen eerst op PvdA Sittard-Geleen.

GroenLinks doet voorstel om acht uur nachtrust te verzekeren | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Sittard-Geleen 16-12-2019 00:00

Afgelopen maanden is er door omwonenden van Maastricht Aachen Airport actiegevoerd. Ook GroenLinks leden uit de afdeling Sittard-Geleen hebben aan die acties hun steentje bijgedragen.

Inzet van de petitie die door ruim 19.000 omwonenden is ondertekend was tweeledig:

Zorg ervoor dat de nachtrust voor omwonenden wordt gewaarborgd, en dat betekent 8 uur nachtrust en aanpassing van de openingstijden van MAA waarmee de omstreden vluchten tussen 6u00 en 7u00 in de ochtend worden voorkomen. Dat is voor beperken van overlast en de volksgezondheid van groot belang. Nu de particuliere exploitant vroegtijdig het bijltje erbij neer heeft gelegd, en de provincie niet alleen eigenaar is maar nu ook verantwoordelijk wordt voor de exploitatie, is het zaak dat er een onafhankelijke Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) wordt uitgevoerd naar meerdere scenario’s voor de toekomst van het vliegveld.

GroenLinks heeft zich in het Limburgs Parlement hard gemaakt voor de gerechtvaardigde eisen van omwonenden en milieuorganisaties. Voorstellen om te werken aan een volwaardige MKBA zijn helaas verworpen. De rechtse coalitie van VVD,FvD,PVV en CDA wilde er niet aan en lieten de omwonenden en de 7 oppositiepartijen in de kou staan. Zijn ze bevreesd voor de uitkomsten van een onafhankelijke MKBA?

Motie nachtrust

Tijdens het Statendebat op 12 december heeft GroenLinks Statenlid Kathleen Mertens een motie ingediend om in het kader van het nieuw aan te komen Luchtvaartbesluit ( 2021) als provincie in te zetten op het respecteren van 8 uur nachtrust en om daarmee de meestomstreden vluchten tussen 6:00 uur en 7:00uur in de ochtend te gaan verbieden. (tekst motie zie bijlage).

Belangrijk om te weten is dat ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam pas om 7:00 uur in de ochtend starten met hun (vakantie)vluchten. En het aantal klachten over MAA is begin 2019 met ruim 140% toegenomen waarbij juist de vliegbewegingen zo vroeg in de ochtend veel klachten opleveren.

De reactie van het College van GS, bij monde van VVD gedeputeerde Joos van den Akker, was ontluisterend. Geen woord over de klachten, nachtrust of volksgezondheid . Nee de huidige situatie om al vanaf 6:00 uur in de ochtend te kunnen vliegen was volgens de Gedeputeerde van groot belang voor de bloemen die zo vroeg ingevlogen worden om die ochtend tijdig op de veiling te kunnen zijn…..

Dus we verstoren de nachtrust van duizenden Limburgers om bloemen vanuit Afrika of Midden-Oosten om 6:00 uur in de ochtend aan te vliegen en in vrachtwagens te laden om vervolgens snel over de A2 richting de bloemenveiling in Aalsmeer te vervoeren. Dat was de enige argumentatie welke GS in het debat gaf.

En wat gebeurde vervolgens? Bijna geen enkele partij sprak over de motie nachtrust. Toen het op stemmen aankwam kreeg de heldere en meer dan gerechtvaardigde GroenLinks motie alleen de steun van de SP, PvdD, 50plus en Lokaal Limburg. Niet alleen de rechtse pro-vliegveldcoalitie van CDA, VVD, FvD en PVV stemden tegen de nachtrustmotie maar ook de PvdA, en D66 voegden zich in dat rijtje.

Kunnen, met name die linkse en progressieve partijen eens aan hun kiezers uitleggen waarom in Zuid-Limburg niet dezelfde nachtrust kan worden gerespecteerd als bij de luchthaven van bijv. Eindhoven? Waarom stemden zij tegen deze motie?

De slag rond een onafhankelijk MKBA en nachtrust is in de december vergadering helaas verloren. Maar de strijd voor leefbaarheid, gezondheid, klimaat en nachtrust gaat door! En dat betekent dat over vliegveld MAA nog de nodige strijd gevoerd zal gaan worden al is het maar omdat ook in Europa de groei van de luchtvaart in het kader van de Green Deal van Timmermans niet zo kan blijven doorgaan.

 

Jan Muijtjens

GroenLinks lid en actief in de beweging van omwonenden MAA

Vragen art. 43 RvO inzake tegenprestatie bijstand | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks VVD Sittard-Geleen 13-12-2019 00:00

Enkele dagen geleden vernamen we, via verschillende media, dat het Kabinet wettelijk gaat voorschrijven dat gemeenten van bijstandsgerechtigden een tegenprestatie moeten vragen. Die tegenprestatie bestaat nu op papier ook al, maar veel gemeenten geven er een (volgens het Kabinet te) vrijblijvende invulling aan. Staatssecretaris van Ark (VVD) wil dan ook “dat gemeenten de teugels aantrekken bij de uitvoering van de participatiewet”. Ze eist dat “gemeenten iedereen een passend aanbod gaat doen”.

De timing van de staatssecretaris was opvallend, omdat een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau juist in diezelfde week concludeerde dat “de Participatiewet nauwelijks meer banen heeft opgeleverd” [1]. Er wordt steeds meer discussie gevoerd over nut en noodzaak van de Participatiewet, in de huidige vorm. Een discussie die we, naar onze mening, ook lokaal moeten voeren. De staatssecretaris kiest er vooralsnog echter vooral voor om de eisen rondom een tegenprestatie aan te scherpen.

[1] Zie o.a. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-participatiewet-heeft-nauwelijks-meer-banenopgeleverd-en-hij-is-nog-ingewikkeld-ook~b2e9d9d8

GroenLinks is voorstander van het bieden van perspectief voor die mensen die, door omstandigheden, niet in staat zijn om een (volledig) betaalde baan te accepteren. Naar onze mening zijn er genoeg voorbeelden van gemeenten die ‘tegenprestaties’ hebben geëist en daarmee (te veel) druk op de bijstandsgerechtigden hebben uitgeoefend door vormen van tegenprestaties waardoor bijstandsgerechtigden een gevoel van vernedering ervoeren. Of waarbij ze bijvoorbeeld hun eerdere werk middels een verkapt dienstverband uitvoerden, enkel nog met behoud van hun uitkering.

Onze fractie is dan ook voorstander van het investeren in trajecten die perspectief bieden in plaats van het dwingen van mensen om, onder de noemer tegenprestatie, bepaald soorten werk te accepteren. Inmiddels zien we verschillende gemeenten, ook om ons heen, zich tegen de (aanscherping van de) tegenprestatie verzetten. Ook zij zijn van mening dat dwang minder effectief werkt dan het bieden van perspectief. Veel gemeenten zijn inmiddels dan ook van de dwang afgestapt. [2].

[2] Zie o.a. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-rotterdam-wordt-er-voortaan-niet-meervernederend-papier-geprikt-in-feestelijk-oranje~bb6ffb4b

We lazen in Dagblad de Limburger, op 28 november jl., dat de gemeente Beekdaelen een lobby start tegen deze nieuwe wet. Omdat de gemeente van mening is dat er door deze verplichting niet meer mensen uit de bijstand aan het werk gaan. Een aanname die lijkt gesteund te worden door diverse cijfers.

Die gemeente wil dan ook juist een proef doen met het versoepelen van de sollicitatieplicht, in de overtuiging dat minder regels juist tot meer (en passend) werk zou kunnen leiden. Een overtuiging die GroenLinks Sittard-Geleen deelt.

De gemeente Beekdaelen roept andere gemeenten dan ook op om samen met hen in het geweer te komen om de nieuwe wet van tafel te krijgen. Daarom de volgende vragen:

Hoe kijkt het college tegen de plannen van staatssecretaris van Ark aan om bijstandsgerechtigden (nog) meer regels op te leggen? Kan het college aangeven op welke manier(en), in Sittard-Geleen, momenteel een tegenprestatie wordt verlangd van bijstandsgerechtigden? Deelt het college de zorgen van GroenLinks dat een verplichte tegenprestatie – zoals veel voorbeelden in andere gemeenten hebben laten zien – vaak niet in het belang van de uitkeringsgerechtigde is en dat het daarom essentieel is dat een en ander ‘is afgestemd op de mogelijkheden en persoonlijke omstandigheden’? Deelt het college de mening van de gemeente Beekdaelen dat een verplichting zelden leidt tot meer uitstroom van de bijstand? Is het college bereid om de lobby van de gemeente Beekdaelen te steunen en samen op te trekken? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om over manieren na te denken waarop er – voor bepaalde groepen of individuen – een versoepeling van de sollicitatieplicht kan worden toegepast? Dit vanuit de gedachte dat een opgelegde tegenprestatie niet leidt tot hogere uitstroom van de bijstand? En dat juist aanmoediging en stimulatie valt te prefereren boven dwang en druk?

De fractie van GroenLinks ziet de antwoorden met belangstelling tegemoet.

Math De Loo,

raadslid/fractievoorzitter GroenLinks.

 

 

Zie hieronder een PDF met de antwoorden op onze vragen:

“Onze stad zit op slot. Dit is ronduit dramatisch” constateert Judith Buhler van het oppositionele CDA.

CDA CDA VVD PvdA Sittard-Geleen 14-05-2019 13:42

Voorzitter, · De eerste programmarapportage is een moment dat de Raad in overleg kan gaan over de impact van de bij de begroting 2019 gemaakte keuzes. · De CDA-fractie wil het onderwerp Parkeren uitlichten – vanaf de eerste dag van de invoering van de nieuwe tarieven en de afschaffing van de gratis uren, 1 januari 2019, is de maatschappelijke discussie losgebarsten. De bezoekers van de centra hebben hun onvrede duidelijk kenbaar gemaakt door te stemmen met de voeten. Ze blijven gewoonweg weg! Gevolg is voor iedereen zichtbaar. Lege parkeergarages. · Bij het vaststellen van de programmabegroting 2019 heeft een meerderheid van de raad gestemd voor verhoging van de tarieven en het afschaffen van de gratis uren om de gaten in de gemeentekas te dichten. Echter, de gevolgen blijken anders uit te pakken. Bezoekers blijven weg en daarmee de verwachtte inkomsten. Deze vallen zo zwaar tegen, dat de wethouder zich nu al genoodzaakt ziet om een verlies van EUR 500.000,- in te calculeren. · Voorzitter, als je nu al ziet dat een gemaakte keuze niet uitpakt zoals bedoeld, moet je NU ook kiezen voor verandering! · De CDA-fractie kiest voor verandering. We willen dat de raad snel iets doet met deze uitkomst. · Tijdens de ronde 2 weken geleden leek het erop dat we daarin niet alleen stonden. De oppositie gaf aan mee te willen doen met een alternatief voorstel. Zo hoorden wij ook van DNA en de PvdA dat ze ongelukkig zijn met de ontwikkelingen. Zelfs VVD kwam met alternatieve oplossingen. Consensus was er dat we VOOR deze raadsbehandeling over alternatieven voor het huidige parkeerbeleid zouden spreken. Wat er tussen het moment van de ronde en deze raadsvergadering gebeurd is, kunnen we alleen maar raden. Conclusie er ontbreekt de wil om NU iets te doen met de overduidelijke signalen van de inwoners en ondernemers. Besturen is keuzes maken en als de keuze slecht uitpakt SNEL bijstellen. · Het CDA wil een motie indienen, om op te roepen zo snel mogelijk aan de slag te gaan met bijsturing. Inhoudelijk zal ik daar zo meteen op ingaan. We horen de bezwaren al komen; 1. Parkeerbeleid doorschuiven naar de kadernota voor een integrale aanpak. Prima, maar als je dat doet, betekent dat, dat de wijziging pas ingaat op 1 januari 2020. Dat is veel te laat. Wat je in de tussentijd in de centra kapot maakt, krijg je nooit meer gerepareerd. Overigens hoorden wij net in de wandelgangen dat er op 28 mei een ronde over parkeren wordt georganiseerd. Het gaat ons niet om een ronde om informatie op te halen. Maar om daadwerkelijk tot een besluit te komen! 2. Een wijziging doorvoeren kan nooit passen binnen de begrotingskaders. Wij hebben twijfels of het voorstel zoals het nu voorligt überhaupt past binnen de begrotingskaders. Het is niet nodig om dit nu al in de risicoreserve te boeken. Je moet het verlies signaleren en bijsturen binnen het product. Nu al reserveren betekent niet voldoen aan de regels, een lagere bijdrage aan de AR en daarmee nog verder weg van een bestuursakkoord. · Voorzitter, laten we dit debat niet voeren vanuit het bezwaardenken. Laten we doen wat het beste is voor onze stad. De gevolgen van eerdere keuzes zijn desastreus (kijk naar buiten) en we hebben nu de kans om iets te doen. Laten we dat dan ook snel oppakken. Het lukte niet om een bijeenkomst te organiseren VOOR de raadsvergadering. Agendacommissie liet dit niet toe. Het lukte niet om de programmarapportage uit te stellen. Laat het ons wel lukken om voor 1 juli nieuwe tarieven vast te stellen en de centra weer aantrekkelijker te maken voor onze bezoekers. Laten wij onze verantwoordelijkheid nemen! Een door de complete oppositie ondersteunde motie aangaande het parkeerbeleid van het CDA werd door de coalitie niet aangenomen.

Coalitie in Sittard-Geleen en Spa kiezen voor een andere samenwerkingsvorm | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 18-02-2019 00:00

Na grondige onderhandelingen is in mei vorig jaar de coalitie van Sittard-Geleen samengesteld. De politieke partij SPA heeft toen mee het coalitieakkoord ondertekend en was daarmee lid van de coalitie.

SPA heeft echter het afgelopen jaar bij verschillende dossiers vaker laten zien, graag “een eigen koers” te varen.

Deze situatie en manier van samenwerken is in een aantal gesprekken tussen de fractieleider van Spa en een afvaardiging van de overige coalitiepartijen besproken. Het is helaas niet gelukt om op een lijn te komen.

Dit heeft geleid tot de gezamenlijke conclusie dat Spa ingaande 18 februari 2019 geen deel meer uit maakt van de coalitie, maar dat wel is afgesproken dat op incidentele dossiers de samenwerking gezocht zal worden.

De partijen GOB, GroenLinks, DNA, SP, VVD en PVDA hebben de afgelopen maanden laten zien dat ze goed kunnen samenwerken, een enkele keer afwijkende standpunten kunnen hebben maar vooral de samenwerking met elkaar steeds weer opzoeken. We hebben een prachtig coalitieakkoord waar we nog 100% achter staan en hebben als doel de gemeente Sittard-Geleen de komende jaren weer financieel gezond te maken. We hebben veel vertrouwen in de komende perioden.

Dit is een persbericht namens:

De partijen GOB, GroenLinks, DNA, SP, VVD, PvdA en SPA

CDA over besluit bestuurscentrum niet in Kloosterkwartier te vestigen

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 07-02-2019 21:38

Voorzitter, In het coalitieakkoord 2014-2018 was huisvesting van de gemeentelijke organisatie een belangrijk thema. Dit thema haakte aan op twee accenten in het akkoord: burgerparticipatie en een daarop aansluitende bestuursstijl en ambtelijke organisatie. Bovendien haakte het thema aan op het creëren van compacte stadscentra met een onderscheidend profiel. Er werd een nieuw huisvestingsconcept uitgewerkt – tijd en plaats onafhankelijk in een open flexibele omgeving, voorzien van hedendaagse IT-voorzieningen. In het gemeenteblad van 23 maart 2017 staat dat met de realisatie van de plannen een investering is gemoeid van totaal 30 mio. De investering en de daaruit voortvloeiende exploitatielasten konden worden gedekt uit de daarvoor in de meerjarenbegroting aangewezen resp. beschikbare middelen. Desondanks haalde de werkelijkheid het coalitieakkoord in. Gestruikeld in een politieke intrige waarmee de binnenstedelijke ontwikkeling van Sittard op achterstand werd gezet. Van enthousiasme over de huisvesting van het bestuurlijk apparaat in het Kloosterkwartier naar argumenten om er nu alsnog een streep door te kunnen halen. Tegelijkertijd vindt er nu volgens de krant geheim overleg plaats met investeerders over het V&D gebouw, waarin de bestuurlijke huisvesting een plaats gaat krijgen. Dat zou mooi zijn als dat lukt, maar we hebben in het verleden al meer over oplossingen voor dit pand gehoord, die uiteindelijk strandde. Dus neemt het CDA nog geen voorschot op de mogelijke positieve ontwikkeling die voor dit gebouw in het verschiet ligt. DNA, SP, SPA en Groen Links waren in hun oppositierol tegen de bestuurlijke huisvesting in het Kloosterkwartier. Er was geen VVD. De PvdA was groter en stemde ook vóór evenals D'66. Het GOB stemde vóór omdat het een impuls was voor de binnenstad en de arbeidsmarkt. Een sterk punt, want dat was een van de doelstellingen. Nu ligt het enorme pand leeg en haken investeerders af of zijn op zijn minst nijdig. Een oplossing voor het pand ligt niet – of nog niet – zomaar in het verschiet. Franciscus Solanus brokkelt verder af. Hopelijk is dat niet het lot dat het Kloosterkwartier wacht. De vraag is welke visie het college hierbij heeft in het licht van de binnenstedelijke ontwikkeling. Uit de brief die wij recent van het college ontvingen over het V&D pand lijkt het college aan die binnenstedelijke ontwikkeling te refereren, maar nu voor dat pand. Benieuwd of de provincie daarin meegaat als het gaat over het behoud van de financiële bijdrage voor deze ontwikkeling in Sittard. In december 2017 werd met de huisvestingscie uit de Raad besproken dat de Raad een bezoek zou gaan brengen aan het Kloosterkwartier om de situatie ter plaatse te gaan bekijken. GL verliet de huisvestingscie tussentijds om haar gram te halen over het feit dat in weerwil van de tegenstem het plan toch dreigde door te gaan. Daarmee werd de huisvestingscie plotseling een politiek instrument en was de eensgezindheid in de cie doorbroken. Noch door de voorzitter van de huisvestingscie – de raadsvoorzitter – noch ambtelijk werd het afgesproken bezoek door de Raad aan het Kloosterkwartier opgepakt. Pas tegen de verkiezingen op 21 maart 2018 werd dit opgepakt. Met name in de ogen van het GOB te laat in het kader van de besluitvorming die nog voor de verkiezingen zou plaatsvinden, in weerwil van het feit dat in de raadsinformatiebrief van kort tevoren nog werd aangekondigd dat het bezoek op 13 maart 2018 zou plaatsvinden. En daarmee was het GOB er debet aan dat het besluit om de bestuurlijke organisatie in het kloosterkwartier te huisvesten over de verkiezingen werd heen getild en zat het GOB in het kamp van GL. De eerste zichtbare stappen waren gezet richting een nieuwe coalitie. De huisvesting van de bestuurlijke organisatie in Oude Markt 1 strandde en daarmee de afbouw van het gehele Kloosterkwartier. Het uitstel van het raadsbezoek om de situatie ter plekke in ogenschouw te nemen, zoals nog aangegeven in de raadsinformatiebrief van13 maart 2018(één week voor de verkiezingen) wordt nu dus opeens afstel. Sterker nog: er wordt helemaal niet meer over gesproken. De raad heeft het gebouw niet eens gezien. De raad weet dus niet eens waar ze ‘nee’ tegen zegt. De commissie bestuurlijke huisvesting is inmiddels vervangen door een ontwikkelteam. Van "overigens zijn wij er nog steeds van overtuigd dat in het pand Oude Markt 1 het nieuwe bestuurscentrum functioneel kan worden ingericht", zoals door het college nog verwoord in de raadsinformatiebrief van 13 maart 2018, gaat het college nu naar "het college constateert dat het concept-ontwerp onvoldoende voldoet, dan wel kan gaan voldoen aan de door uw raad in 2017 vastgestelde programmatische en financiële kaderstelling". De motivering om niet te kiezen voor het Kloosterkwartier is op zijn minst genomen niet zo sterk. We worden beperkt door het monumentale kader. Dat was toch van meet af aan duidelijk? Of heeft het college pas recent de monumentale status van het pand ontdekt? Er is geen rekening gehouden met de prijsindexering. Laat ik dat op zijn zachtst gezegd klungelig noemen. Het is toch niet de eerste keer dat de wethouder Middelen vastgoed koopt? Het is toch een wetmatigheid dat bouwkosten stijgen als prijzen worden geïndexeerd. Voorts is het wel normaal te achten dat bij dit soort projecten diverse risico's moeten worden gemanaged. Ik mag aannemen dat dat bij een huisvesting op een andere lokatie ook het geval is. Voorzitter, Rookgordijnen die de politieke intrige rondom het Kloosterkwartier moeten verhullen. DNA, SP, SPA en GL wilden vanaf meet af aan niet. En zij hebben in belangrijke mate een stempel gedrukt op de huidige coalitie. Het coalitieakkoord 2014-2018 werd ingehaald door de politieke werkelijkheid. Helaas gaat daarmee een van de nieuwste ontwikkelingen voor Sittard ten onder. Voorzitter, De prijsindexering gaat gewoon verder, de risico's op tegenvallers zullen er altijd blijven en uiteindelijk kan het scenario opdoemen dat we op een andere lokatie toch duurder uit zijn. Het CDA is benieuwd naar de komende ontwikkelingen, maar vaststaat dat het Kloosterkwartier voor de huisvesting van de bestuurlijke organisatie in deze stad gelet op het feit dat de coalitie sowieso de meerderheid heft, – om het zo te zeggen - "gezien is", in weerwil van het gegeven dat het CDA tegen het thans voorliggende voorstel stemt. Ik hoop niet dat de ontwikkeling van het nieuwe bestuurscentrum net zo lang duurt als de ontwikkeling van het leegstaande "chinees" klooster aan de Walramstraat, want dan zijn we zo weer een paar jaar verder. Ik hoor het de gemeentesecretaris in een themasessie vorig jaar nog zeggen. Nieuwe huisvesting geeft een boost aan het ambtelijk apparaat. Ben benieuwd wanneer dat is!

CDA over verkoop parkeerplaatsen

CDA CDA VVD Sittard-Geleen 10-06-2018 07:14

Op 7 juni 2018 sprak de gemeenteraad over de verkoop van 67 parkeerplaatsen Ursulinenparking stadsdeel Sittard. Woordvoerder namens het CDA: Marcel Mastenbroek Conclusie van de CDA-Fractie de CDA-Fractie aangegeven dat zij toch kunnen instemmen met het voorliggend voorstel, gelet op het belang van de ontwikkeling van de binnenstad van Sittard en het vlottrekken van het Kloosterkwartier (hoger belang dan het financiële en het procedurele bezwaar). Wel ziet de CDA fractie een financieel risico met de onverkoopbaarheid van de overblijvende 20 parkeerplaatsen als de bestuurlijke huisvesting niet doorgaat. Om het financiële risico te beperken stelt het CDA voor om de huidige koper een optie te laten nemen op deze achterblijvende parkeerplaatsen dan wel een alternatief hiervoor te zoeken voor het geval dat de bestuurlijke huisvesting niet doorgaat. Voorzitter, deze bijdrage van het CDA-Fractie is mede namens 50 plus, Procedureel: De CDA-fractie heeft grote moeite met de procedure m.b.t. het afboeken van ruim 1. miljoen euro. Een terug in de tijd: In 2009 werd vertrouwelijk aan het seniorenconvent de aankoop van de parkeergarage toegelicht. Gelet op alle belangen stemde de raad hiermee in. In 2013 deed het gerechtshof de uitspraak dat openbaar parkeren in de parkeergarage niet is toegestaan. Deze uitspraak kost de gemeente uiteindelijk 1.9 miljoen euro. De CDA fractie had verwacht dat de portefeuillehouder middelen en vastgoed in 2013 direct de raad hierover had geïnformeerd. Dit is toch zo van belang dat de raad meteen geïnformeerd moet worden via een raadsinformatiebrief. Maar nee. Uiteindelijk pas in juli 2016 werd bij de vaststelling van de jaarrekening 2015 (dus twee jaar later) de raad geïnformeerd door op pagina’s 30, 13 en 215 het woordje Ursulineparking op te nemen met een voorziening van 1.9 miljoen. M.a.w. het kost de gemeenschap 1.9 miljoen. Waarom destijds geen toelichting in de jaarrekening 2015 over de consequenties van de betreffende uitspraak? En nu wederom twee jaar later worden de raadsleden via een Ronde (commissie) op 30 mei vertrouwelijk geïnformeerd over de verkoop. Uit de college beantwoording aan het CDA gestelde schriftelijke vragen blijkt dinsdagmiddag dat het toch niet zo vertrouwelijk is als de wethouder in de Ronde zo herhaaldelijk heeft uitgesproken. Waarom is er op dat moment niet voor openbaarheid gekozen, waarom moet dit expliciet middels vragen schriftelijk gevraagd worden. Nog meer openheid is toch de cultuur die de nieuwe coalitie wil uitstralen of is dat uitsluitend een papieren uitspraak. Wij zullen het moeten afwachten. Voorzitter dan inhoudelijk: Het CDA is het niet eens met de verkoop en daarmee samenhangend de afboeking van ruim een miljoen euro. De CDA fractie is voorstander van verhuur. (Dit was in de eerste termijn van de Ronde ook de mening van het GOB, SPA, VVD en SP.) Wat had de nieuwe coalitie niet allemaal met die 1 miljoen voor de burgers kunnen doen. En ja wij weten ook dat op de zeer lange termijn (circa 10 jaar) erin de exploitatie wellicht een voordeel ontstaat. Maar nu is het geld hard nodig. Vragen: 1. Kan inmiddels aangegeven worden of er contact geweest is met de provincie over deze afboeking en het onderhandelingsresultaat 2. Wij gaan er van uit dat de contracten pas getekend worden na de goedkeuring van de provincie? 3. Kan door de wethouder ook aangegeven worden of er hier geen sprake is van Staatssteun? Is dit intern onderzocht? Voorzitter, dit voor de eerste termijn en wachten de antwoorden van de wethouder af. Tweede termijn: aangegeven wordt dat het CDA het belang van de verkoop van de parkeerplaatsen wel ziet maar het afboeken van 1 miljoen is veel geld. De CDA fractie vraagt daarom een schorsing om met de fractie overleggen. Conclusie van de CDA-Fractie via een Stemverklaring: Na de schorsing heeft de CDA-Fractie aangegeven dat zij toch kunnen instemmen met het voorliggend voorstel, gelet op het belang van de ontwikkeling van de binnenstad van Sittard en het vlottrekken van het Kloosterkwartier (hoger belang dan het financiële en het procedurele bezwaar). Wel ziet de CDA fractie een financieel risico met de onverkoopbaarheid van de overblijvende 20 parkeerplaatsen als de bestuurlijke huisvesting niet doorgaat. Om het financiële risico te beperken stelt het CDA voor om de huidige koper een optie te laten nemen op deze achterblijvende parkeerplaatsen dan wel een alternatief hiervoor te zoeken voor het geval dat de bestuurlijke huisvesting niet doorgaat. Namens de CDA-Fractie en Fractie 50 plus, Marcel Mastenbroek

SP in het College

SP SP GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 31-05-2018 16:53

Voor het eerst in de geschiedenis van Sittard-Geleen zit de SP in het college!

"Samen duurzaam" luidt de titel van het coalitie akkoord wat vanmiddag gepresenteerd is en waar de afgelopen tijd door verschillende partijen hard aan gewerkt is! Samen met GOB, Groen Links, DNA, PvdA, VVD en SPA, de oppositie en de inwoners van onze gemeente gaan wij werken aan een gemeente waar werken loont - zonder dwang, met minder regels en waar de gemeente er weer is voor haar inwoners

Uit het stadhuis - in de stad, dorp, wijk, buurt en niet enkel de vuilnisophaler. Met haar inwoners, samen naar een duurzame gemeenschap en toekomst! Niet van bovenaf dicterend, maar van onderaf verbindend. Wij zijn er klaar voor!

Voor de SP wordt Felix van Ballegooij wethouder met de portefeuille Sociale zaken en Leefbaar wonen. Hij was eerder fractie-voorzitter van de SP in de provinciale staten en van de SP in Roermond. De afgelopen tijd was hij werkzaam als kabinetschef bij de gemeente Sint Anthonis in Noord-Brabant.

https://sittard-geleen.sp.nl/nieuws/2018/05/sp-in-het-college

Tot ziens bij de 'stadsronde of het plein'. Daar waar u om de twee weken van harte welkom bent om mee te denken en te praten!

Coalitieaccoord voor 2018-2022 vandaag gepresenteerd. | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Sittard-Geleen 31-05-2018 00:00

Vandaag hebben de fractievoorzitters van de coalitiepartijen GOB, GroenLinks, SP, PvdA, DNA, VVD en SPA het coalitieaccoord gepresenteerd en ondertekend. 

Dit akkoord is een programma op hoofdlijnen. Het beschrijft wat ons drijft en welk beleid wij nastreven. Zowel de staat van de gemeente als de ontwikkelingen in de samenleving leiden tot een aantal integrale opgaven die om een eigentijds antwoord vragen. In dit akkoord beschrijven wij die opgaven en de contouren waarlangs wij deze willen aanpakken. Daarin benoemen wij de thema’s en actiepunten waarop wij op dit moment de nadruk leggen. Dat is niet limitatief, wij verdiepen en verbreden het tijdens de rit. De uitkomsten van onze dialoog met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zullen een belangrijk aanknopingspunt zijn voor de verdere ontwikkeling en uitwerking van ons beleid. Ook externe ontwikkelingen en ontwikkelingen in de financiën van de gemeente kunnen aanleiding zijn om ons beleid bij te stellen. Uiteraard met inachtneming van alle zorgvuldigheid die daar bij hoort en met de gemeenteraad in een leidende rol.

GroenLinks wethouder Kim Schmitz krijgt binnen het nieuwe college de volgende portefeuilles: Duurzaamheid, Armoedebestrijding en Omgevingsbeleid. 

De volledige tekst van het coalitieaccoord is onderaan dit artikel als PDF beschikbaar, evenals het vandaag verzonden persbericht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.