Nieuws van politieke partijen in Maastricht over GroenLinks inzichtelijk

12 documenten

Artikel 47 vragen inzake verplichting tot bewoning nieuwbouwwoning

SP SP GroenLinks PvdA Maastricht 16-08-2020 11:32

In 2019 hebben wij, samen met GroenLinks een motie ingediend om te onderzoeken of invoering van een woonplicht in Maastricht wenselijk is. Dat onderzoek is uiteindelijk niet gedaan door het college.

Inmiddels staan steeds meer gemeenten niet meer toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woningen ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs.

Minister Ollengren (Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

De fractie heeft samen met de PvDA daarom een aantal vragen gesteld aan het college over het invoeren van een woonplicht in Maastricht.

De vragen lees je hier beneden.

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Staand drinken in Maastricht: Niet aan beginnen

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 15-02-2020 08:47

De SP heeft afgelopen dinsdagavond volmondig nee gezegd tegen de motie van het CDA om staand drinken op terrassen weer toe te staan. De motie werd echter toch aangenomen, met 19 stemmen voor. Wij stemden tegen, samen met GroenLinks, de Senioren Partij Maastricht, PvdA, 50PLUS en LPM.

We zijn ontzet over het aannemen van de motie en we nemen er afstand van.

Om twee redenen: we verwachten een toenemende overlast en onveiligheid en afname van de leefbaarheid van onze stad en we verwachten dat de geloofwaardigheid van de politiek hierdoor een flinke knauw heeft gekregen.

De balans is zoek

Staand drinken is in Maastricht niet voor niets een aantal jaren geleden verboden, behalve bij sommige evenementen, zoals Carnaval, de wielerronde e.d. Ervaring wees uit dat staand drinken leidde tot overlast, onveiligheid, geblokkeerde loopruimtes, uitwaaierende horecagasten ook buiten de terrassen etc. Waarom zou je hier op nieuw aan willen beginnen?

Voor de horecaondernemers lijkt dit – in ieder geval in eerste instantie - een mooi besluit. Door het staand drinken neemt het aantal gasten dat een horecaondernemer op zijn terras kan ontvangen toe. En dat levert veel geld op voor de ondernemer.

Maar er ontstaat overlast door veel meer geluid van de gasten, de grotere toeloop van gasten. De leefbaarheid voor omwonenden neemt daardoor af. De veiligheid van bezoekers neemt ook af. De balans die er nu is in de stad tussen bewoners en horeca zal verschuiven. De tolerantie en het wederzijdse begrip dat de afgelopen jaren is opgebouwd zal zeker onder druk komen te staan. En wat betekent dat voor de horeca op termijn?

Geloofwaardigheid van de politiek

Het besluit van de raadsfracties die voor hebben gestemd (CDA, VVD, D66, PVM, groep Gunther, groep Lurvink, PVV en SAB) gaat ook voorbij aan alle brieven die door diverse burgers en bewonersverenigingen aan de gemeenteraad werden gestuurd.

Erger nog, ze gaan voorbij aan een aantal afspraken die met buurtbewoners en bewonersverenigingen werden afgesloten, onder meer met bewoners van de Koestraat. Hoe bestaat het dat gemeenteraadsleden voorbij gaan aan deze in onderling overleg vastgelegde afspraken tussen rechtstreeks betrokkenen? Waarom hebben ze dat niet als doorslaggevend gezien?

Wat betekent het aannemen van deze motie voor deze afspraken?

Wat denkt Maastricht nu over de politiek en de mate waarin zij zich vertegenwoordigd voelen door hun raadsleden?

Dinsdagavond hebben alle raadsleden bij de stadsronde over de omgevingsvisie van diverse insprekers de volgende opmerking een aantal keren te horen gekregen:

“Raadsleden, let op uw stad. Uw burgers luiden de noodklok.”

De SP denkt dat deze waarschuwing zeker ook hier op zijn plaats is.

Gemeente vergeet regenboogvlag te hijsen op Coming Out dag

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 11-10-2019 14:50

Manon Fokke en Menno Janssen, raadslid van GroenLinks, schreven vandaag – 11 oktober Coming Out Dag – de volgende open brief aan het college, want op het stadhuis wapperde anders dan voorgaande jaren geen regenboogvlag!

Geacht college,

We hebben met verbazing en teleurstelling kennisgenomen van het feit dat de regenboogvlag vandaag niet op het stadhuis wappert. Jarenlang wapperde op 11 oktober, Coming Out Day, deze vlag ook in Maastricht en zo hoort het ook. Dit jaar ineens niet. We hebben inmiddels begrepen dat u was vergeten de vlag te hijsen, dat maakt het niet minder pijnlijk, want als u er niet door anderen op was gewezen dan was de vlag niet gehesen. Maastricht had dan feitelijk in een rijtje met gemeenten gestaan, waar je toch als open en tolerante stad niet tussen wil staan. Dit klemt eens te meer omdat we ook niet helemaal gelukkig waren met de late actie om de vlag te hijsen na de Nashvilleverklaring. Ook toen was er druk uit de gemeenteraad nodig om u in beweging te krijgen.

Mogen we er vanuit gaan dat:

1. U Coming Out Day niet nog een keer vergeet?

2. U misschien ook maar even voor de zekerheid andere belangrijke dagen nog even checkt?

3. Bij incidenten in de samenleving die vragen om actie bijvoorbeeld dmv vlaggen, iets eerder in actie komt en niet telkens als een van de laatste gemeenten?

Namens PvdA Maastricht & GroenLinks Maastricht, Manon Fokke Menno Janssen

Het bericht Gemeente vergeet regenboogvlag te hijsen op Coming Out dag verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Lokale Inclusie Agenda 2019 – 2022 | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 03-10-2019 00:00

Een bijdrage van raadslid Menno Janssen n.a.v.  de 'Lokale Inclusie Agenda 2019 – 2022: Het VN-verdrag voor mensen met een beperking in de praktijk’

Op dinsdag 10 september j.l. werd de gemeenteraad, in een informatieronde, door wethouder De Graaf bijgepraat over de vastgestelde ‘Lokale Inclusie Agenda 2019-2022: Het VN-verdrag voor mensen met een beperking in de praktijk’. (zie voor de agenda onder meer: https://maastrichtvooriedereen.nl/2019/07/03/maastrichtse-inclusie-agend...)

Ik begon deze avond mijn bijdrage met de opmerking dat het interessant is dat we over inclusiviteit spreken, maar dat de bespreking daarvan voor mensen met een auditieve beperking niet te volgen is. Onze raad beschikt namelijk nog niet over mogelijkheden om gebruik te maken van doventolken of live ondertiteling. Ik riep mijn collega’s hierbij op om na te denken over manieren waarop we ook dit soort drempels kunnen verlagen. Inclusiviteit is namelijk, volgens mij, een werkwoord! ‘Teach what you preach’.

Verder gaf ik aan dat we ons als GroenLinks herkennen in de vele mooie ambities die in de agenda te lezen vallen. Een inclusieve stad hoort, volgens ons, heel goed bij het coalitieprogramma ‘Onbegrensd & Ontspannen’. We juichen het dan ook toe dat het begrip toegankelijkheid dan ook breder getrokken wordt dan enkel fysieke toegankelijkheid. Het gaat namelijk ook om zaken zoals communicatie met de burgers, de beschikbaarheid van banen, toegant to informatievoorzieningen, etc.

In de agenda lezen we verschillende grote ambities die zijn ondergebracht in 10 speerpunten. In mijn bijdrage riep ik de wethouder op om inzichtelijk te maken op welke termijn welke plannen te realiseren vallen. Sommige zaken kunnen namelijk snel geregeld worden, maar andere vergen meer tijd. Vooral als het zaken betreft die zich in de fysieke ruimte bevinden. Middels de jaarlijkse raadsinformatiebrief hopen we meer inzicht te krijgen in de voortgang.

Tot slot probeerde ik ook nog een kritische noot te kraken. Natuurlijk juichen ondernemers – zoals in de horeca- inclusiviteit toe. En zullen ze snel een handtekening onder bijvoorbeeld een manifest zetten. Maar op het moment dat er echt geinvesteerd moet worden – bijvoorbeeld bij een verbreding van de toegangsdeur of het realiseren van een invalidentoilet – wordt het pas echt spannend. Hoe zorgen we ervoor dat ook op zulke momenten de ondernemers enthousiast blijven? Welke mogelijkheden zijn er zoal om hen (financieel) tegemoet te komen? Zijn ondernemers hiervan genoeg op de hoogte?

Kortom: de agenda is een eerste goede aanzet om tot een inclusieve stad te komen. GroenLinks houdt graag een vinger aan de pols.

Wil je meedenken of heb je goede ideeen over een inclusieve stad? Neem gerust contact met me op!

 

Menno Janssen

menno.janssen@gemeenteraadmaastricht.nl

0652401854

Stadsronde Vuurwerk: 5 november 2019: 19.30 Mosae Forum | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 03-10-2019 00:00

Op aanvraag van raadslid Menno Janssen en burgerraadslid Peter Vrehen (SP Maastricht) vindt er op woensdag 5 november in Maastricht een stadsronde over vuurwerk plaats.

Die avond zal er een dialoog plaatsvinden aan de hand van de vraag ‘is Maastricht vuurwerkmoe’?

De bijeenkomst zal in het teken staan van het ophalen van meningen hoe Maastrichtenaren staan ten opzichte van vuurwerk in de stad. Dus zowel voorstanders als tegenstanders zullen aan het woord komen. Menno en Peter hebben vooraf een aantal verkennende sessies gehad met woordvoerders van verschillende fracties. Ook is er (via het stadspanel) een enquête gehouden in Maastricht waaruit blijkt dat meer dan 47% van de bevraagde inwoners aangeeft een landelijk vuurwerkveerbod te wensen. Verder geeft 11% van de respondenten aan tegen een vuurwerkverbod te zijn; 37% van de personen wenst alleen vuurwerk op openbare plaatsen en 36% wenst Maastricht vuurwerkvrij.

Kortom: de Maastrichtenaren hebben zeker een mening over dit onderwerp.

Om te kunnen komen tot een breed gedragen visie met betrekking tot de toekomst van vuurwerk en vuurwerkgebruik in Maastricht is het, volgens Menno en Peter, dan ook belangrijk dat iedereen de gelegenheid krijgt zijn mening te geven en zo hun eigen standpunt naar voren te brengen en mee te denken hoe op een toekomstbestendige manier vuurwerk een plaats kan krijgen in Maatricht.

We zijn daarbij natuurlijk ook ontzettend benieuwd hoe onze eigen leden over dit onderwerp denken!

Die avond worden onder meer vier stellingen behandeld:

 Vuurwerk is onmisbaar  Vuurwerk is niet voor iedereen ‘feest’  In Maastricht mag alleen nog vuurwerk worden afgestoken op daartoe aangewezen plaatsen We zijn te ver doorgeschoten met allerlei verboden; een vuurwerkverbod is niet nodig

Noteer de datum alvast in je agenda! Woensdag 5 november 19.30 in de raadzaal in Mosae Forum.

Mocht je verhinderd zijn en toch je mening willen geven, neem dan contact op met Menno Janssen via menno.janssen@gemeenteraadmaastricht.nl of 0652401854

Artikel 47: Vragen over het gebruik van vuurwerk

SP SP GroenLinks Maastricht 19-04-2019 07:22

De fracties van GroenLinks en SP, namen op 12 april, via Dagblad de Limburger, kennis van het feit dat de gemeente Maastricht een aanbod voor een vuurwerkshow (tijdens Oud & Nieuw) heeft afgeslagen.1 In het artikel lezen we dat ‘de gemeente geen aanleiding zegt te zien om het vuurwerkbeleid rond de jaarwisseling te veranderen, en slaat het aanbod daarom af.

Zie ook: Persberichten

GroenLinks raadslid Menno Janssen stelt samen met de SP schriftelijke vragen over vuurwerkshow | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 17-04-2019 00:00

Betreft: vragen vuurwerk Maastricht

Geacht college,

 

Onze fracties namen op 12 april, via Dagblad de Limburger, kennis van het feit dat de gemeente Maastricht een aanbod voor een vuurwerkshow (tijdens Oud & Nieuw) heeft afgeslagen.[1] In het artikel lezen we dat ´de gemeente geen aanleiding zegt te zien om het vuurwerkbeleid rond de jaarwisseling te veranderen, en slaat het aanbod daarom af´.

 

Vanuit de raad zijn ondergetekenden al enige tijd bezig om – samen met andere fracties – te kijken welk beleid er rondom vuurwerk, in Maastricht, is. En denken we tevens na over de richting die we als stad samen uitwillen. Dit heeft onder meer geresulteerd in een verzoek voor een stadsronde over vuurwerk, dat binnenkort aan het presidium wordt voorgelegd.  

Dit na aanleiding van verschillende gesprekken die we met bewoners en organisaties hebben gevoerd. Verscheidemde mensen geven aan vuurwerkmoe te zijn en spreken de wens uit om vuurwerk te verminderen. Dit wordt ook gesterkt door de antwoorden die verscheidende respondenten gaven tijdens hun deelname aan het in 2018 gehouden stadspanel. Een veelgehoorde wens is om centrale plekken aan te wijzen. Een – door de gemeente georganiseerde – vuurwerkshow lijkt aan die wens tegemoet te komen.

Als we dit in ons achterhoofd nemen, zijn we natuurlijk benieuwd wat voor de gemeente overwegingen waren om het aanbod van evenementenbureau Agency X af te slaan.

Daarom onderstaande vragen.

 

1) Wat is de overweging geweest om bovenstaand aanbod af te slaan?

 

2) Is het aanbod van Agency X het eerste? Of zijn er soortgelijke aanbiedingem geweest – van andere partijen?

 

3) Welke kosten waren gemoeid met de organisatie van zo een evenement?

 

4) Deelt het college de mening dat, door de gemeente georganiseerde centrale vuurwerkshows, een goed compromis zou zijn tussen de voorstanders van vuurwerk en de tegenstanders (want beter controleerbaar en op centrale plekken)?

 

5) Zou het college bereid zijn om een crowdfunding campagne te lanceren of te stimuleren of de kosten van zo een show te dekken?

 

 

Namens de fracties van GroenLinks en SP

 

Menno Janssen Peter Vrehen

Raadslid Burgerlid

 

[1]Zie Dagblad de Limburger. 12-04-2019. Maastricht slaat aanbod vuurwerkshow af.

Het is tijd voor de Anna Wijnandtsstraat

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 07-03-2019 09:16

Misschien zegt de naam je (nog) niets, maar Anna Wijnandts was een vrouwelijk raadslid in een tijd waarin dit hoogst ongebruikelijk was. Een foto van de gemeenteraad uit het 1923 wordt een zoekplaatje als je vraagt de enige vrouw aan te wijzen. Met Internationale Vrouwendag (8 maart) in zicht, wordt het hoog tijd voor een portret van deze bijzondere vrouw.

Even voorstellen Mag ik haar even aan je voorstellen: Anna Wijnandts, geboren Louis. Ze was de dochter van een glasslijper bij de Sphinx die betrokken was bij de staking in 1896 tegen de omstandigheden bij Regout. Hij werd ontslagen en het gezin Wijnandts verhuisde tijdelijk naar Leerdam. Want daar was werk. En zag Anna hoe het ook kon. Ze wordt verliefd op een Maastrichtenaar en keert terug naar haar geboortestad. Zoals veel vrouwen in die tijd heeft ze alleen lagere school gehad, maar doordat ze regelmatig bij gezinnen op bezoek ging, wist ze goed wat er speelde bij de arbeiders. Ze werd lid van de SDAP, de arbeiderspartij, en in 1920 werd ze het eerste vrouwelijke raadslid. Hoewel.

Het kiesrecht “In 1917 werd in Nederland het algemeen kiesrecht ingevoerd. Althans, dat betekende toen: het algemeen mannenkiesrecht”, vertelt Catharina Eijs. Ze is in de geschiedenis gedoken en werkt aan een boek over Anna Wijnandts. Dat algemeen mannenkiesrecht hield in dat vrouwen welop een kieslijst mochten staan om gekozen te worden, maar niet zelfmochten stemmen. Gevolg was dat in mei 1919 zo’n 90 vrouwen voor het eerst in een gemeenteraad kwamen dankzij het stemgedrag van mannen. Vlak daarna werd besloten dat ook vrouwen kiesrecht zouden krijgen. “Dankzij een herindeling was Maastricht in 1920 een van de eerste gemeentes in Nederland waar lokale verkiezingen werden gehouden na het tot stand komen van het (daadwerkelijk) algemeen kiesrecht. Anna stond namens de SDAP, destijds de grootste oppositiepartij, op nummer drie van de lijst en werd tot Raadslid benoemd. Dankzij de stemmen van mannen én vrouwen!” Zo was Anna Wijnandts in 1920 niet het eerste vrouwelijk raadslid van Nederland, maar in ieder geval zeker de eerste van Maastricht.

Strijdlust Zoveel is er niet te vinden in de archieven over Anna. “Politiek actieve vrouwen moesten echt een dichtgespijkerde deur openen. Ze werden lange tijd volstrekt doodgezwegen. Ook in notulen en kranten”, zegt burgemeester Annemarie Penn-te Strake, de eerste vrouwelijke burgemeester van Maastricht. Catharina: “Bedenk ook dat ze lid was van de ‘verkeerde partij’. Het was de tijd waarin mensen bang waren voor alles dat met het socialisme te maken had.” Gevoed door de strijdlust van haar vader, de betere werkomstandigheden in Leerdam en de vele voorbeelden van de erbarmelijke situaties bij arbeiders, zette Anna zich in voor ‘de volkshygiëne, het armwezen en het marktwezen’. “Haar uitverkiezing in het Maastricht van toen zal niet zonder slag of stoot gegaan zijn. Zelfs in de vrijzinnige gebieden elders in het land stuitten politiek actieve vrouwen op een muur van weerstand. Hoe moet het dan geweest zijn in de confessionele gebieden, zoals het streng-katholieke zuiden?”, stelt de burgemeester. “Zelf heb ik mijn vrouwzijn nooit als een belemmering of kans gezien. In 1945 had Nederland haar eerste vrouwelijke burgemeester. Dit is nu blijven steken op zo’n 27% van alle gemeenten. Dus het gaat nog te traag. Maar als ik kijk naar de grote steden van Nederland, dan mag Maastricht best trots zijn op haar progressieve keuze voor een vrouwelijk burgemeester.”

Prachtig voorbeeld Anna blijft tot 1949 in de Raad. Voor Anita van Ham, Raadslid voor de Partij van de Arbeid, is ze een prachtig voorbeeld. “Ik vind dat mannen en vrouwen gelijke rechten en plichten behoren te hebben. En als ik kijk naar het verschil in beloning van werk zijn we er nog niet. Maar het is ook aan de vrouwen om het gewoon te doen. Te solliciteren op die topfunctie, de onderhandeling en het debat aangaan. Anna was zo’n vrouw. Als PvdA zijn we bijzonder trots op haar. Daarom hebben we ons ingezet om haar graf op de begraafplaats Tongerseweg te behouden. Dit heeft nu de status ‘cultuur-historisch waardevol’, waardoor het blijft bestaan en wordt onderhouden.”

De Anna Wijnandtsstraat In 2007 heeft Catharina samen met wijlen GroenLinks-raadslid Clémence Fey-Thewissen bij wethouder Jean Jacobs gepleit voor een glas-in-lood-raam van Anna in het Stadhuis. “Dat is, met medewerking van Kenniscentrum voor Emancipatie Maastricht, uiteindelijk een prachtige plaquette van Jos Keulen geworden. Het hangt nu in het trappenhuis van het Raadhuis.” Is dit voldoende? “Het zou wel leuk zijn als er ook een plein naar haar vernoemd wordt”, zegt Catharina. Anita ziet een Anna Wijnandtsstraat wel zitten. “Dat zou een mooi extra eerbetoon zijn.”

Catharina Eijs is voor haar boek nog op zoek naar verhalen over Anna Wijnandts. Weet jij iets over ‘ons’ eerste vrouwelijk raadslid, stuur dan een mailtje naar c.eijs@home.nl.

 

Karin Somers Dit artikel is op 7 maart 2019 gepubliceerd op de website van Thuis in Maastricht. Karin Somers is schrijfster en geeft woorden aan andermans verhaal.

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-de-anna-wijnandtsstraat/

De plaquette in Mosae Forum Foto: Catharina Eijs

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-de-anna-wijnandtsstraat/

Het graf van Anna Wijnandts-Louis op de begraafplaats aan de Tongerseweg (vak R, grafnummer 174C). Foto: Catharina Eijs

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-de-anna-wijnandtsstraat/

De gemeenteraad van Maastricht in 1920. Foto: fotocollectie Regionaal Historisch Centrum Limburg

Het bericht Het is tijd voor de Anna Wijnandtsstraat verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Het Shared Service Center: actie-reactie met treurige gevolgen | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 14-02-2019 00:00

Overwegingen van GroenLinks Maastricht bij de "spionage-affaire"

Dat was wat de afgelopen weken: een aanhoudende stroom van berichten in de krant over intimidatie, integriteitsonderzoeken en zelfs de inschakeling van een recherchebureau aan de ene kant. En aan de andere kant aarzelend en heel erg gefragmenteerd informatie van de kant van het College van B&W.

Op dinsdag- en woensdagavond 12 en 13 februari kwam eindelijk de gehele raad bijeen om de versie van het College te horen en daar kritische vragen over te formuleren. Totaal 12 uur debat is er volledig openbaar en transparant aan besteed. Misschien hebben jullie delen op de livestream bekeken.

Tevoren hebben we als fractie alle informatie bekeken en geconstateerd dat het eerste commentaar van de Limburger zo gek niet was: bonden, OR en GO verzetten zich tegen de oprichting van een Shared Service Center en zetten daar vol op in. Tegelijk is het College belast met de opdracht van de Raad (2014 in de Gemeenteraad aangenomen en in 2017 nog eens bevestigd) om een dergelijk Center van de grond te tillen. Het conflict daarover is over en weer geëscaleerd. Met als gevolg: het opzeggen van vertrouwen in de werkgever, staking van alle overleg, concept-notulen die een eigen leven gaan leiden, een formele integriteitsmelding, een onderzoek daarnaar waarin het recherchebureau is ingeschakeld. En gelukkig in december: de-escalatie van de kant van het College nadat het juridisch was teruggefloten, en de inzet van Emiel Roemer als verkenner om de zaak weer vlot te trekken, met vooralsnog over een weer een positieve grondhouding als gevolg.

Voor ons stond en staat voorop dat vakbondskaderleden hun werk in alle vrijheid moeten kunnen doen en dat daarbij iedere dreiging van ontslag van vakbondskaderleden uit den boze is. Er was ons dus alles aan gelegen om te zien of daarvan sprake is geweest. De toelichting van het College, met name van wethouder Aarts, overtuigde ons dat daarvan echt geen sprake is geweest.

Natuurlijk begrijpen we wel heel goed dat de vertrouwelijke concept-notulen die door de organisatie rondgingen, tot schrik hebben geleid en dat, zeker toen het onderzoek naar de bron van verspreiding zover ging dat mailboxen werden ingezien, gevoelens van onveiligheid zijn ontstaan.

We hebben geconcludeerd dat de toelichting van het College ons beeld van over en weer escalatie steeds meer heeft bevestigd. Bovendien hebben we geen bewijzen gevonden dat het College niet te goeder trouw en zo goed mogelijk binnen de geldende regels heeft gewerkt. Wel werd duidelijk dat de regelgeving in enkele gevallen te vaag of niet toereikend was, bijvoorbeeld in het geval van de procedure rond integriteitsmeldingen. Het College heeft toegezegd die op korte termijn, en in overleg met het personeel, te herstellen.

Alles overziend had het geen zin om schuldigen aan één kant aan te wijzen, en al zeker niet om koppen te laten rollen. Het beeld waarvan wij ons aanvankelijk doodschrokken, bleek bij nadere bestudering en toelichting zeer veel genuanceerder te liggen.

Natuurlijk moet het College wel snel, doortastend en voortvarend werken aan herstel van vertrouwen, en moet gebouwd worden aan een mooie, veilige toekomstbestendige organisatie die de burgers van Maastricht zo goed mogelijk kan dienen. Daarom hebben we de motie die door de SP was ingediend gesteund en tegen de moties van wantrouwen, afkeuring en genoegdoening gestemd.

Marlise Korsten

Fractievoorzitter GroenLinks

Gemeenteraad Maastricht

Begrotingsbehandeling: inbreng PvdA

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 13-11-2018 15:45

Vandaag wordt de Begroting 2019 van Maastricht in de gemeenteraad behandeld. U kunt hier de bijdrage van de PvdA Maastricht in eerste termijn lezen. Fractievoorzitter Manon Fokke voerde het woord.

 

Voorzitter, de eerste begroting van het nieuwe college.

Een snelle blik op de begroting leert dat 2019 het jaar gaat worden waarin u heel veel plannen en ambities met de raad wilt gaan bespreken. Het betekent dat u of heel erg ambitieus bent of heel veel plannen doorschuift.

Voor de PvdA geldt vooral dat we vanaf nu tijdig willen worden meegenomen in alle plannen en dat er in een vroegtijdig stadium tijd is voor discussie. Deze raad zou, zoals Jacques Wallage tijdens de training van de gemeenteraad opmerkte, eens minder vaak in de achterlichten van het college moeten kijken en vroegtijdig moeten worden meegenomen. De PvdA is dan ook blij dat we als raad eindelijk aan de slag gaan met democratische vernieuwing, want als één ding duidelijk is geworden in deze raadzaal de afgelopen maanden, dan is het dat de stad best wat meer democratie en wat minder dichtgetimmerde reglementen kan gebruiken!

En voorzitter, als we het dan toch over democratie hebben, de coalitie schreef zo mooi: het vormen van de onbegrensde en ontspannen stad willen we nadrukkelijk met raad, stad en regio realiseren. Nou voorzitter, dan is de PvdA toch wel benieuwd hoe het College de burgers bij de besluitvorming betrekt. We horen namelijk nogal de nodige kritiek van de burgers op de besluitvorming zoals deze plaatsvindt. De gemeenteraad heeft haar manier om mensen bij besluiten te betrekken, maar dat ontslaat het College toch niet om in een vroegtijdig stadium met partijen te overleggen. Neem nu bijvoorbeeld de “Aanpassing geluidsvoorschriften ivm festiviteiten”. Bewoners van de binnenstad voelden zich ronduit overvallen door de inhoudelijk soms best vergaande voorstellen die hier werden gedaan. Raadsvoorstellen hebben een participatieparagraaf, maar daar staat lang niet altijd alles in. De PvdA wil in het kader van burgers betrekken bij besluitvorming, en mede in het kader van openheid en transparantie, vanaf nu dat alle raadsvoorstellen die naar de raad gaan een duidelijke en inzichtelijke participatieparagraaf hebben, waarin staat vermeld welke partijen door het college in het voortraject zijn betrokken om tot een raadsbesluit te komen. Graag horen wij hoe het College hierover denkt.

De Omgevingswet komt er aan en het lijkt er wel op dat we dit als Maastricht vooral weer aanvliegen vanuit de ruimtelijke ordening, maar moet de Omgevingswet vooral niet worden gezien als kans om actief met de burgers aan de slag te gaan in het kader van de burgerparticipatie? De PvdA zou graag willen dat u dit onderwerp meer vanuit de burgerparticipatie gaat benaderen, zoals bijvoorbeeld in Delft gebeurt. https://www.delft.nl/wonen/bouwen/omgevingswet/delfts-doen. Ga niet alleen naar Centre Ceramique, maar trek de wijken in om daar bijeenkomsten te organiseren! En als u dan toch in de buurt bent, laten we dan ook gelijk de buurtwethouder weer invoeren!

Voorzitter, we maken ons veel zorgen over onze buurten. Het liefst zouden we weer terug willen naar buurtgericht werken, de Els Budés van deze wereld, dat waren de oren en ogen van de wijk. Nu zien we steeds meer buurten afhaken of moeite hebben om mensen te vinden die actief willen blijven. Wat gaat het College actief doen om ons buurtwerk weer nu leven in te blazen? Samen maken we immers onze mooie stad. In dat kader hebben we ook een vraag aan de burgemeester. We hadden inmiddels wel een raadsinformatiebrief over Plein 1992 verwacht. Tot op de dag van vandaag hebben we echter niets ontvangen in onze digitale brievenbus. Ik heb ook begrepen van de mensen op Plein 1992 dat ze van het stadhuis niets hebben gehoord. Dat kan toch niet waar zijn? Dat is toch niet hoe we met elkaar om moeten gaan?

Ook hebben we een vraag over Frontière. De evaluatie is er al een tijdje, maar werd kennelijk niet aan de raad voorgelegd voor de begroting. Uit de beantwoording op de vragen lezen we dat Frontière wordt gestopt, terwijl een van de onderzoekers juist pleit om het voort te zetten. Ook heeft u sinds vorige week onze interesse in zeepwinkeltjes doen vergroten, dus wellicht kunt u iets meer vertellen over uw voorstel mbt ondermijning? Moeten we ons daarbij een aanpak voorstellen zoals Paul Depla dat doet in Breda (koppeling van verschillende bestanden). Werkt u in dat kader ook nauw samen met Brabant en Zeeland? Is dit Frontière 2.0? Blijft het drugsmeldpunt wel bestaan?

Ja, voorzitter, het blijft vaak gissen. De raadsinformatiebrieven vliegen ons letterlijk om de oren en zoals de Rekenkamer ook al aangaf: het blijft zoeken omdat u geen enkele moeite doet om ons over onderwerpen in één keer volledig te informeren. Het blijft een zoekplaatje. U bent met recht het College van de mist communicatie.

En als we het dan toch over communicatie hebben. Het College wil geen geld meer besteden aan advertenties in huis-aan-huisbladen. Kennelijk is de redenering dat dat anno 2019 niet meer nodig zou zijn. De PvdA vindt dit een zeer vreemde redenering. De actie van het College is ook helemaal niet in lijn met de reactie van de VNG op het wetsvoorstel dat in Den Haag is ingediend. Bovendien loopt u voor de muziek uit. Het wetsvoorstel is nog helemaal niet aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer. Bij een inclusieve samenleving hoort inclusieve dienstverlening. En als u van mening bent dat de VIA slecht wordt bezorgd en u geen waar voor u geld krijgt, dan moet u misschien eens een pittig woordje met de Via gaan spreken.

Motie:

Besluit:

Het College te verzoeken door te gaan met publicatie van de gemeentelijke mededelingen in een huis-aan-huis-blad.

En gaat over tot de orde van de dag.

Voorzitter, onbegrensd zijn de mogelijkheden in Maastricht als het gaat om parkeren. Maar liefst 7300 parkeerplaatsen in het centrum van Maastricht en de ambitie van de GroenLinks wethouder is om dat zo te houden. De PvdA vindt dat wat magertjes en zou toch willen voorstellen om iedere keer wanneer er P&R voorzieningen in de stad bijkomen, het aantal parkeerplaatsen in het centrum met die hoeveelheid te verminderen. En ja, wethouder, het kan: GroenLinks in Amsterdam laat heel mooi zien dat dat kan.

Bovendien zou het verstandig zijn om de rekening van het succes van Maastricht niet bij de bewoners te leggen en dus de kosten van de parkeervergunning niet in een keer voor 4 jaar te indexeren, maar de kosten voor parkeervergunningen niet te verhogen. We horen graag hoe het college over dit voorstel denkt en dienen de volgende motie in:

Motie

Besluit:

Het College te verzoeken de indexering van de parkeervergunningen niet door te voeren. Eventuele dekking voor dit voorstel kan worden gevonden in het verhogen van de tarieven voor het straatparkeren.

En gaat over tot de orde van de dag.

En voorzitter, dan was er nog de milieuzone. Laat ik daar kort over zijn: mijn fractie was not amused dat we het voorstel om camera’s in te voeren feitelijk uit te begroting moesten lezen. De wethouder heeft een actieve informatieplicht naar de raad en daar heeft hij niet aan voldaan. We hebben het er nog over. Nu maar hopen dat het nieuwe voorstel niet alleen symbolisch groen is, maar dat er ook nog een beetje links beleid te bespeuren valt (een sloopregeling).

Voorzitter, ik kom op de apparaatskosten. Het blijft toch voor de PvdA een beetje hogere abracadabra hoe coalitie na coalitie na coalitie toch weer weet te bezuinigen op deze post. In het overdrachtsdocument staan zeer kritische noten over het personeel en dat de rek daar toch wel echt uit is. Kunt u ons bevestigen dat u niet nog meer gaat bezuinigen op personeel (en de achterdeur van de externe inhuur). Kunt u ons daarnaast uitleggen hoe deze goocheltruc wel werkt? Waar gaat u dan exact op bezuinigen?

Daarnaast zijn wij benieuwd naar ons theater. Kunt u bevestigen dat privatisering niet aan de orde is?

Voorzitter, de begroting is soort van sluitend. Incidenteel en structureel worden creatief door elkaar gemixt.

Zowel zwerfjongeren en armoede worden onder “ongedekt bestaand beleid” geboekt. Kennelijk toch niet zo’n speerpunt van deze coalitie. Het signaal is in ieder geval dat “Working on Europe” kennelijk hoger op de agenda van dit college staat. Tot zover de sociale en saamhorige stad.

Bent u het met ons eens dat het signaal dat uw begroting met betrekking tot de kosten van het armoedebeleid uitstraalt niet oké is? Bent u bereid nog eens goed te kijken waar deze post het best tot z’n recht komt?

Bent u ook bereid om binnen de 50 gezinnenaanpak speciale aandacht te besteden aan kinderen die opgroeien in armoede? En dan met name de problematiek van jeugdarmoede van generatie op generatie?

Ook blijft de PvdA zich zorgen maken over de tekorten in het sociaal domein. Wij zullen daar als stad een oplossing voor moeten vinden. Dat vergt enerzijds de kracht vinden en energie opbrengen om richting Den Haag te lobbyen en anderzijds als gemeente zelf met creatieve oplossingen te komen zonder dat de zorg voor mensen eronder leidt.

Voorzitter, tot slot zeer benieuwd hoe het extra geld uit de stroppenpot besteed gaat worden. We hopen toch dat dat geld netjes wordt ingezet voor het sociaal domein. Graag uw reactie hierop (motie achter de hand).

Tot zover mijn eerste termijn.

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/begrotingsbehandeling-inbreng-pvda/

Foto: Fractievoorzitter PvdA Manon Fokke aan de interruptiemicrofoon, Begrotingsbehandeling 13 november 2018, screenshot livestream.

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/begrotingsbehandeling-inbreng-pvda/

Foto: Collage moties PvdA Maastricht in eerste en tweede termijn Begrotingsbehandeling 13 november 2018 (Sjors Smal).

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/begrotingsbehandeling-inbreng-pvda/

Foto: Berichtgeving over de Begrotingsbehandeling in Dagblad De Limburger op 14 november 2018.

 

 

 

 

Het bericht Begrotingsbehandeling: inbreng PvdA verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.