Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder inzichtelijk

20 documenten

Verzachten van bezuinigingen

ChristenUnie ChristenUnie Noordoostpolder 10-11-2020 13:38

https://noordoostpolder.christenunie-sgp.nl/k/n12504/news/view/1321664/448731/Euro bankbiljetten.jpg

In de raadsvergadering van 9 november is een begroting aangeboden met bezuinigingen. Door de onzekerheid over de toekomst begrijpen we dat dit nodig is. Echter, deze bezuinigingen zullen ook maatschappelijke effecten hebben. Ook is onze gemeente Noordoostpolder financieel gezien een sterke en gezonde gemeente. Daarom is in de raadsvergadering onze motie aangenomen waarin we het college oproepen om de bezuinigingen met €900.000 uit incidentele middelen te verzachten voor de jaren 2021 en 2022. Deze motie is door de raad met ruime meerderheid aangenomen.

Fractievoorzitter Sjoerd de Boer vergeleek de situatie met de 7 vette en 7 magere jaren uit de tijd van Jozef. Lees hier een deel van zijn bijdrage:"Voorzitter,Wat is het belang van financiële buffers? De oorsprong van deze motie ligt misschien wel 1.600 voor Christus. Het was in het oude Egypte, waar een jongeman, Jozef, de farao vertelde dat er 7 vette, voorspoedige jaren aan zouden breken. Daarna zouden 7 magere jaren volgen. De farao stelde Jozef aan als onderkoning. Hij kreeg als taak: leg graanschuren aan. Zo was Egypte gesteld voor de magere jaren. Verstandig, het aanleggen van buffers. Deze gebeurtenis lezen we in de Bijbel.Voorzitter, nu 3.600 jaar later in onze mooie gemeente. Misschien klopt het bestuursrechtelijk niet helemaal, maar eigenlijk is wethouder Wijnants (financiën) onze farao. Farao Wijnants. Beheerder van onze gemeentelijke schatkist. En eigenlijk doe ik onze wethouder nog tekort door hem farao te noemen. Ook de Jozef-rol neemt hij met verve op zich. De graanschuur is goed gevuld. We noemen dat tegenwoordig onze solvabiliteit. We zijn financieel robuust. Ongemerkt hebben we naar deze belangrijke les uit de Bijbel geluisterd."

De volledige bijdrage is via onderstaande bijlage te bekijken.

GroenLinks en CDA: Meer aandacht voor biodiversiteitsherstel

CDA CDA GroenLinks SGP Noordoostpolder 04-07-2020 17:39

De fracties van GroenLinks en CDA in de gemeente Noordoostpolder komen tijdens de raadsvergadering van 29 juni met een motie om samen met boerenorganisaties, bedrijven, kennisinstellingen en natuur-en milieuorganisaties en inwoners te werken aan herstel van de biodiversiteit. In het najaar staat bij de gemeenteraad het nieuwe Beleidsplan Openbare Ruimte op de agenda. Dit beleid gaat over de inrichting van de openbare ruimte. Het college heeft aangegeven dat biodiversiteit hierin opgenomen zal gaan worden en dat de gemeenteraad later dit jaar de ambitie mag gaan bepalen. GroenLinks en CDA vinden dit goed nieuws, maar vinden dat er meer moet gebeuren. Zij willen dat er naast de openbare ruimte ook wordt ingezet op het vergroten van de biodiversiteit in de landbouw en natuur. En dat hiervoor de samenwerking wordt gezocht met lokale partijen. Tevens willen ze dat de gemeente zich aansluit bij het landelijke ‘Deltaplan Biodiversiteitsherstel’ en dat er een actieplan komt. GL-fractievoorzitter Hylke Hekkenberg: ’Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om in de Noordoostpolder te werken aan het versterken van de biodiversiteit. Er zijn veel organisaties, (bewoner)groepen en agrariërs die zich hier al voor inzetten. Wij willen daarom dat er een klankbordgroep of netwerk wordt opgericht die een bijdrage gaat leveren aan het opstellen van beleid en samen met de gemeente aan de slag gaat met het actieplan. Omdat het grootste gedeelte van het grondoppervlakte in de Noordoostpolder bestaat uit landbouw, is het belangrijk dat deze sector vertegenwoordigd is in de klankbordgroep. Volgens CDA-fractievoorzitter Johan Goos zou het mooi zijn om van onder af gezamenlijk te komen met een voorstel tot herstel van biodiversiteit. ‘Door samen te werken bereik je in de regel meer. Voor herstel moet je de tijd nemen alles kan niet in een keer. We zien op sommige plekken de biodiversiteit toenemen in de polder maar in zijn geheel is er een achteruitgang van de biodiversiteit. Het is mooi om te zien dat er door inwoners soms initiatieven worden ondernomen om de biodiversiteit te vergroten in de wegbermen.’ CDA en GroenLinks hopen maandag een meerderheid van de gemeenteraad achter hun voorstel te krijgen. CU SGP heeft al laten weten dat ze de motie zullen ondersteunen.

Onze reactie op jaarrekening 2019

CDA CDA Noordoostpolder 29-06-2020 12:27

Voor ons ligt de jaarrekening 2019 van gemeente Noordoostpolder. De cijfers zijn niet in het zwart maar een winstwaarschuwing is wel op zijn plaats. Er is een beperkte winst behaald, de reserves nemen nog steeds toe, de solvabiliteit blijft hoog en de weerstandsvermogen wordt niet beter geworden. Een robuuste financiële structuur. Het eigen vermogen van onze gemeente neemt ook dit jaar weer toe. Echter om jaarlijks het huishoudboekje rond te zetten geeft nog meer problemen. Het gerealiseerde resultaat wordt ieder jaar minder. Het is net als een boer met grond in eigendom; e en lage rentabiliteit en een hoog eigen vermogen. Als CDA willen we in deze jaarrekening kort ingaan op de baten en lasten grondexploitaties woonlasten lasten sociaal domein In de baten zien we dat Noordoostpolder meer dan andere gemeenten afhankelijk is van de uitkering van de gemeentefonds. Er zijn minder overige inkomsten als bijvoorbeeld parkeerinkomsten, toeristenbelasting dan andere gemeenten. Een herverdeling van de gemeentefonds zal Noordoostpolder dan ook extra treffen. In de lasten zien we de niet- beïnvloedbare lasten steeds meer toenemen. In de kengetallen van waar staat je gemeente zien we dat er geen structurele exploitatieruimte meer is. Wel is er nog geen ruimte in de belastingcapaciteit. Grondexploitaties kunnen een forse impact hebben op de financiële positie van een gemeente. De grondexploitaties zien er gedegen uit. In de Algemene Grondreserve zijn flinke reserves opgebouwd die in de toekomst ruimte kunnen bieden voor tegenvallers en voor nieuw beleid. In de COELO benchmark voor woonlasten dalen we al jaren. In 2019 staat Noordoostpolder op rangnummer 118. De lasten van het sociaal domein stijgen sterk. De gemeente krijgt niet alle lasten van het Rijk vergoedt. We hebben daarvoor reserves en spreken die dan ook aan. Echter de toestroom naar zorg stijgt. De dubbele vergrijzing en de vaststelling van bepaalde voorzieningen maakt dat de lasten sterk stijgen dan de vergoedingen van het Rijk. Het CDA stemt in met de bestemming van het resultaat en dankt het college en de ambtelijke dienst met de realisatie van dit goede resultaat.

Transparantie niet mogelijk in de Raad NOP. Democratisch proces wankelt..

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP PvdA Noordoostpolder 15-10-2019 12:55

Persbericht ONS Noordoostpolder

15-10-2019

Betreft : Raadsvergadering over het terugtreden van burgemeester Harald Bouman

Op 14 oktober vergaderde de gemeenteraad over het plotselinge vertrek van burgemeester Bouman.

Voorafgaand aan de vergadering kregen de raadsleden een geheim memo te lezen. Bij aanvang van de vergadering werd over beslotenheid gestemd. ONS wilde graag in het openbaar praten over de procedure, en niet over personen. Helaas was een meerderheid voor beslotenheid zodat een belangrijk deel van de vergadering achter gesloten deuren plaatsvond.

Er kwamen 2 moties in stemming. Een motie van de CU/SGP werd aangenomen met 22 tegen 7 stemmen. Hierin werd de keuze vastgelegd de prioriteit te geven aan bescherming van personen boven transparantie.

De andere motie (van ONS, PvdA en SP) om de waarnemend burgemeester de opdracht te geven onafhankelijk onderzoek te doen naar het verschil in bestuurlijk inzicht dat leidde tot het vertrek van Harald Bouman (ook met de intentie hiervan te leren ten behoeve van bestuurlijke veranderingen) haalde het helaas niet (7 tegen 22).

Wat blijft er na dit alles over?

·       Een zwaar beschadigde ex-burgemeester

·       Een loco burgemeester die verwijst naar een profielschets waarin niet staat dat vernieuwingen moeten worden doorgevoerd en dat als reden aangeeft om geen vernieuwingen door te voeren

·       Burgers, bestuur en politiek verder uit elkaar gedreven dan ooit tevoren

·       Bescherming van personen (niet zijnde de burgemeester van de Noordoostpolder) wordt hoger gekwalificeerd dan transparantie van bestuur.

Dat we ons daar diep voor schamen is hopelijk duidelijk

TRANSPARANTIE NIET MOGELIJK IN DE RAAD NOP. DEMOCRATISCH PROCES WANKELT..

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP PvdA Noordoostpolder 14-10-2019 23:00

Persbericht ONS Noordoostpolder

15-10-2019

Betreft : Raadsvergadering over het terugtreden van burgemeester Harald Bouman

Op 14 oktober vergaderde de gemeenteraad over het plotselinge vertrek van burgemeester Bouman.

Voorafgaand aan de vergadering kregen de raadsleden een geheim memo te lezen. Bij aanvang van de vergadering werd over beslotenheid gestemd. ONS wilde graag in het openbaar praten over de procedure, en niet over personen. Helaas was een meerderheid voor beslotenheid zodat een belangrijk deel van de vergadering achter gesloten deuren plaatsvond.

Er kwamen 2 moties in stemming. Een motie van de CU/SGP werd aangenomen met 22 tegen 7 stemmen. Hierin werd de keuze vastgelegd de prioriteit te geven aan bescherming van personen boven transparantie.

De andere motie (van ONS, PvdA en SP) om de waarnemend burgemeester de opdracht te geven onafhankelijk onderzoek te doen naar het verschil in bestuurlijk inzicht dat leidde tot het vertrek van Harald Bouman (ook met de intentie hiervan te leren ten behoeve van bestuurlijke veranderingen) haalde het helaas niet (7 tegen 22).

Wat blijft er na dit alles over?

·       Een zwaar beschadigde ex-burgemeester

·       Een loco burgemeester die verwijst naar een profielschets waarin niet staat dat vernieuwingen moeten worden doorgevoerd en dat als reden aangeeft om geen vernieuwingen door te voeren

·       Burgers, bestuur en politiek verder uit elkaar gedreven dan ooit tevoren

·       Bescherming van personen (niet zijnde de burgemeester van de Noordoostpolder) wordt hoger gekwalificeerd dan transparantie van bestuur.

Dat we ons daar diep voor schamen is hopelijk duidelijk

Jaarrekening 2018 Noordoostpolder

CDA CDA Noordoostpolder 07-07-2019 16:29

Het huishoudboekje van Noordoostpolder is op orde. Een mooie constatering waarvoor het college lof verdient. Gedegen financieel beleid is voor het CDA altijd een voorwaarde van behoorlijk bestuur. Niet als doel op zich, maar omdat een euro slechts eenmaal kan worden uitgegeven en we toekomstige generaties niet mogen opzadelen met financiële problemen. We blijven vooruitkijken en onze gemeente ontwikkelen voor alle inwoners! Kijkend naar het jaarverslag en jaarrekening over 2018 valt op dat onze gemeentelijke baten en lasten goed in balans zijn en dat door vooral door reserveringen het resultaat met ruim EUR 12,7 mln. positief is. Het beste resultaat sinds jaren. Ook de vermogenspositie en de liquiditeitspositie zijn zeer gezond waarbij de gestelde doelen bijna allen zijn gerealiseerd. Als gemeente hebben we flinke uitdagingen: Investeringen in vastgoed, een multifunctioneel zwembad, de huisvesting van het Cultuurbedrijf, huisvesting van het Werelderfgoedcentrum en de fysieke infrastructuur. Wat zijn de structurele lasten van al deze investeringen voor de exploitatie? We zullen als gemeente afwegingen gaan maken ten aanzien van investeringen en financiering. Daarbij moeten we als gemeente keuzes maken wat voor gemeente we willen worden. Dit mag volgens het CDA niet ten koste gaan van het Sociaal domein krijgt inhoud in gerechtigheid, solidariteit en gespreide verantwoordelijkheid. Inwoners zijn nog altijd belangrijker dan stenen. We zullen als gemeente scherp aan de wind blijven zeilen. Ambitieus en sociaal. Lef hebben om te investeren en tegelijk financieel robuust blijven. Ontwikkelingsgericht met de focus op meer wonen, werken, ondernemen en recreëren

Fracties Noordoostpolder: "Ontwikkel een kerkenvisie"

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP D66 ChristenUnie Noordoostpolder 27-06-2019 09:31

Hoe gaan we in de toekomst om met markante kerkgebouwen in Emmeloord en de dorpen? Dat is de vraag die CU-SGP en D66 opwerpen in de gemeenteraad van Noordoostpolder. Het kabinet moedigt gemeenten aan deze vraag te beantwoorden en betaalt voor het opstellen van een kerkenvisie. "Deze handschoen moeten we dus oppakken", aldus D66-fractievoorzitter Wim van Wegen.

Het kabinet wil graag dat gemeenten een document opstellen waarin ze hun visie op de kerkgebouwen uiteenzetten. Dit wordt betaald door de rijksoverheid en kost de gemeente dus niets. "Kerkgebouwen zijn van maatschappelijk belang, de gebouwen zijn belangrijk cultureel erfgoed in onze gemeente en het is daarom goed om deze visie op te stellen", aldus CU-SGP-fractievoorzitter Sjoerd de Boer.

Het opstellen van een kerkenvisie wordt ondersteund door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, erfgoedorganisaties en verschillende kerken, waaronder de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Ook sluit het aan bij de stedenbouwkundige opzet van de polder en het in stand houden ervan.

De fracties van ChristenUnie-SGP en D66 in Noordoostpolder dienen 8 juli samen een motie in over dit onderwerp. "We hebben over deze motie lang nagedacht en veel gesproken met een wetenschappelijk erfgoeddeskundige, kerkelijk voorgangers en andere betrokkenen. De wens om deze visie op te stellen leeft en als gemeente is het goed dit onderwerp op te pakken en met de betrokkenen het gesprek aan te gaan", zo stellen beide fracties.

Motie 2019-07-08 CU-SGP D66 Kerkenvisie

Fracties Noordoostpolder: "Ontwikkel een kerkenvisie"

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 Noordoostpolder 27-06-2019 09:31

https://noordoostpolder.christenunie-sgp.nl/k/n12504/news/view/1277406/448731/Klein kerkje.jpg

Hoe gaan we in de toekomst om met markante kerkgebouwen in Emmeloord en de dorpen? Dat is de vraag die CU-SGP en D66 opwerpen in de gemeenteraad van Noordoostpolder. Het kabinet moedigt gemeenten aan deze vraag te beantwoorden en betaalt voor het opstellen van een kerkenvisie. "Deze handschoen moeten we dus oppakken", aldus D66-fractievoorzitter Wim van Wegen.

Maatschappelijk belangrijk

Het kabinet wil graag dat gemeenten een document opstellen waarin ze hun visie op de kerkgebouwen uiteenzetten. Dit wordt betaald door de rijksoverheid en kost de gemeente dus niets. "Kerkgebouwen zijn van maatschappelijk belang, de gebouwen zijn belangrijk cultureel erfgoed in onze gemeente en het is daarom goed om deze visie op te stellen", aldus CU-SGP-fractievoorzitter Sjoerd de Boer.

Breed ondersteund

Het opstellen van een kerkenvisie wordt ondersteund door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, erfgoedorganisaties en verschillende kerken, waaronder de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Ook sluit het aan bij de stedenbouwkundige opzet van de polder en het in stand houden ervan.

Gesprek aangaan met betrokkenen

De fracties van ChristenUnie-SGP en D66 in Noordoostpolder dienen 8 juli samen een motie in over dit onderwerp. "We hebben over deze motie lang nagedacht en veel gesproken met een wetenschappelijk erfgoeddeskundige, kerkelijk voorgangers en andere betrokkenen. De wens om deze visie op te stellen leeft en als gemeente is het goed dit onderwerp op te pakken en met de betrokkenen het gesprek aan te gaan", zo stellen beide fracties.

De fractie van GroenLinksNoordoostpolder | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 02-10-2018 00:00

Na de verkiezingen van 21 maart is er van alles gebeurt. We waren heel blij met de mooie verkiezingsuitslag. Twee zetels! En de fractie kon worden gevormd.

Wie de raadsleden werden, dat was bekend: Hylke Hekkenberg en Sandra Schrijver. Gelukkig dienden zich ook twee burgerraadsleden aan: Linda van Vilsteren en Janie van Galen. Ter ondersteuning van onze fractie en ook als meedenker en notulist heeft Anne Jansen zich bij ons team aangesloten. Zij stellen zich allemaal voor onder de rubriek Mensen.

Kijk ook eens onder https://raad.noordoostpolder.nl/gemeenteraad. Daar staan de (burger) raadsleden van alle partijen.

 

De burgerraadsleden helpen de fractie met dingen uitzoeken en een standpunt innemen. Het belangrijkste verschil tussen raadsleden en burgerraadsleden is dat de laatsten geen spreekrecht hebben tijdens de raadsvergaderingen maar Linda en Janie zitten wel in de verschillende commissies zoals Woonomgeving, Samenlevingszaken en Bestuur, Financiën en Economie.

De commissies dienen ter voorbereiding van de raadsvergaderingen.

We hebben de volgende verdeling gemaakt voor de drie commissies:

Bestuur, Financiën en Economie: Sandra en Janie

Woonomgeving: Hylke en Linda is achtervang

Samenlevingszaken: Sandra en Linda

Binnen de fractie is Hylke de fractievoorzitter, Sandra de penningmeester, Janie van Galen voorzitter tijdens de vergaderingen en Anne Jansen de secretaris.

 

De eerste werkafspraken zijn gemaakt, de thema’s waar we ons op willen focussen krijgen vorm en op 3 oktober 2018 tijdens de Algemene Ledenvergadering zal de fractie zich voorstellen en de plannen presenteren. Bij dit laatste hopen we nog op input van onze leden.

Over wijkontwikkelingsplannen - of waarom je soms een motie verwerpt

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Noordoostpolder 19-07-2018 19:24

https://noordoostpolder.christenunie-sgp.nl/k/n12504/news/view/1224687/448731/wijkontwikkelingsplannen vierkantMotie. Als een raadslid wil dat de raad ergens zijn mening over uitspreekt, kan een raadslid tijdens de raadsvergadering een motie indienen. Een motie is een korte, schriftelijke verklaring met een oordeel, wens of verzoek. Als een meerderheid van de raad voor de motie stemt, is deze 'aanvaard'.

Als fractie stemmen we eensgezind. Dat betekent dat we van tevoren overleggen of we ergens voor of tegen zijn. Er is een taakverdeling waarbij iedereen in een commissie plaatsneemt en daarbinnen eigen onderwerpen heeft. Degene wiens onderwerp aan bod komt, adviseert de anderen wat te doen - wat overigens niet betekent dat er geen discussie plaatsvindt. 

Soms is de uitkomst dat er meer informatie nodig is en is daardoor tot het laatste moment onduidelijk waarvoor we kiezen. Maar één ding is zeker, er moet een keuze gemaakt worden!

Zo ook tijdens de raadsvergadering van 9 juli jl. Er werden maar liefst 32 moties ingediend en een flink aantal daarvan riepen vragen op. Soms geven de antwoorden opheldering of wordt er iets gewijzigd of geschrapt. Voor de stemming plaatsvindt, hebben we nog even snel overleg om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde stemt. De lastigste motie was dit keer die van de PvdA over wijkontwikkelingsplannen.

Qua intentie vonden we die namelijk goed. Daar waren we het eigenlijk allemaal over eens: het probleem dat gesignaleerd wordt herkennen we. 

We willen als gemeente wijken tot ontwikkeling laten komen (zowel fysiek als sociaal), maar in sommige wijken ontbreekt het aan (voldoende) organisatorisch vermogen. Om wijken te ontwikkelen moeten er plannen komen en in gang gezet worden. Het liefst passend bij - en bedacht door - de inwoners van die wijk zélf. 

Wat wij lastig vinden aan deze motie, is dat we ons afvragen wat de rol van de gemeente hierin moet zijn. Dat werd ons niet duidelijk. Ook niet met de wijzigingen die gedaan werden tijdens het debat. 

We denken dat de gemeente (luisterend naar de wethouder) voldoende in de gaten heeft waar de schoen wringt en dat ze actie onderneemt. Hierbij kan prima gekeken worden naar wijken waar het al goed gaat omdat er een wijkplatform is. Dat wat op de ene plek succes heeft, is op andere plekken de moeite van het proberen waard.

Een centrale, sturende rol van de gemeente lijkt ons geen goed idee. Het is dan maar de vraag of de plannen goed aansluiten bij de behoefte in de wijk en er draagvlak voor is. 

Wat we graag zouden zien, is dat Emmeloord met haar verschillende wijken een voorbeeld neemt aan de dorpen. Hier is dorpsvertegenwoordiging. Zij hebben samen met bewoners en met hulp van professionals een aantal jaar geleden allemaal een dorpsvisie opgesteld. Die dorpsvisies dienen als basis voor allerlei verbeterplannen voor het dorp. Ieder dorp een eigen plan, allemaal verschillend en allemaal gesteund door de bevolking. 

Het mooiste is als goed voorbeeld doet volgen - daar zij wij sowieso voorstander van - waarbij één wijk als voorbeeld dient om te laten zien wat mogelijk is en wat er gebeurt als inwoners zelf de schouders eronder zetten. De energie die daarmee vrijkomt is niet te evenaren door welk opgelegd plan dan ook! Als andere wijken dit voorbeeld willen volgen gaat de gemeente daarbij helpen, als het moet via een motie in de gemeenteraad.

Terugkomend op deze motie, we hebben uiteindelijk tegengestemd. Hij heeft het niet gehaald, met 18 stemmen tegen en 10 stemmen voor. De werkelijkheid ligt genuanceerder: we zijn niet tegen wijkontwikkelingsplannen. Wel tegen (ons) onduidelijke moties!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.